Delefilter mellom pre og amp'er ??

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har et prosjekt gående sammen med en venn.

Trenger et audiofilt delefilter som skal dele på 170Hz. Skal stå mellom pre og to amp'er. Dvs en bass amp og en resten til en annen amp.

Hva skal jeg bruke?

Har lyst til å fjerne et Behringer DCX2496 som står og gjør jobben pt.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Begge de to er transparente.
Fordel B4 er å kunne regulere temmelig fritt på delingen, steilhet osv.
Marchand må en vel bestille med ferdige kort slik jeg har forstått det.
 
M

MusicBear

Gjest
Begge de to er transparente.
Fordel B4 er å kunne regulere temmelig fritt på delingen, steilhet osv.
Marchand må en vel bestille med ferdige kort slik jeg har forstått det.
Drossel skrev i en annen tråd her at han mente gode delefiltere var bedre enn elektroniske filtere - flere har sagt dette opp gjennom.

Drossel
vil ikke svare på dette, har du eller andre som leser dette noen tanker om dette - om man mener det er riktig og i så fall hvorfor?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ja det har jeg. :)
Det er en tøvete oneliner kommentar som forsøker å vedta en universal sannhet for alt av anlegg.
Og folk er sløve nok til å høre etter i stedenfor å gjøre litt research og finne ut hva en selv vil ha på sitt system.

Man må se på hvert enkelt system, og hva en selv ønsker for om en skal dele passivt, aktivt, eller benytte DSP.


En ting er dog fakta.
Aktiv deling i bassområdet er fornuftig siden en slipper stor spole i serie med basselement.

Videre får hver enkelt bestemme seg for hva en vil ha.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Begge de to er transparente.
Fordel B4 er å kunne regulere temmelig fritt på delingen, steilhet osv.
Marchand må en vel bestille med ferdige kort slik jeg har forstått det.
Drossel skrev i en annen tråd her at han mente gode delefiltere var bedre enn elektroniske filtere - flere har sagt dette opp gjennom.

Drossel
vil ikke svare på dette, har du eller andre som leser dette noen tanker om dette - om man mener det er riktig og i så fall hvorfor?
Jeg mener aktive delefiltre før effektforsterker er den riktige måten å gjøre det på, spesielt i bassen (som oks81 skriver). Heller enn at jeg skal utbrodere det her kan du lese mer i disse to linkene:
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 2
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kan jeg forvente lydforbedring ved å bytte til pass b4 fra behringer 24/96?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Kan jeg forvente lydforbedring ved å bytte til pass b4 fra behringer 24/96?
Ja, høyst sannsynlig litt.

Vær klar over at B4 og Marchand mangler svært viktige justeringsmuligheter som delay, skreddersyde deleflanker og parametrisk equalizer. Skal du virkelig komme i mål må du ha det.


Vet ikke hva du mener med "transparent" men jevn frekvensgang og drivere i fase tidsmessig er mye viktigere enn en dac til hundretusen.


F eks Groundsound og Deqx er transparent.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Begge de to er transparente.
Fordel B4 er å kunne regulere temmelig fritt på delingen, steilhet osv.
Marchand må en vel bestille med ferdige kort slik jeg har forstått det.
Drossel skrev i en annen tråd her at han mente gode delefiltere var bedre enn elektroniske filtere - flere har sagt dette opp gjennom.

Drossel
vil ikke svare på dette, har du eller andre som leser dette noen tanker om dette - om man mener det er riktig og i så fall hvorfor?
Kva er best; Traktordekk eller slicks?
Det kjem an på resten av systemet, om du har traktor eller racerbil.

Seriemotstanden i delefilteret er normalt noko som påvirker tuning av kasse til ein viss grad. Den bremser også returstrømmar til forsterkar noko. Alt påvirker alt, meir eller mindre.

Eg har bypassa den analoge utganger på DCXen, og satt på eit passivt filter, for å fjerne samplingfrekvensen. Eg meiner dette er ei kurant løysing, DCX har bra AKM DACer, og delay er ikkje- eksisterande i den analoge verden(fase er ein annan sak). Om du så greier å lage eit filter med DCX utan bruk av delay, så kan ein heller se på å implementere dette filteret analogt i etterkant. Men fram til testfasen av filter er heilt ferdig, så hold deg til DCX.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Dazed:
Man kan ha passivt på linjenivå.

Zerostat:
48dB filter er temmelig bratt, må nok over på DSP skal du få det til.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Dazed:
Man kan ha passivt på linjenivå.

Zerostat:
48dB filter er temmelig bratt, må nok over på DSP skal du få det til.
12-18 db er det passe ? hvis ja finnes det en rimelig og enkel transparent løsning ( en gammel Ashly XR det må være gamle typen som er produsert av menneskehender i USA ikke dagens utgave Ashly made in Kina )
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kommer an på hva du anser som "rimelig". En DEQX HDP-5 inneholder Roon ready streamer, preamp, equalizer, delefilter, høyttaler- og romkorreksjon og seks DAC-kanaler. Den kan fint håndtere 48 dB filtersteilhet eller langt høyere, og kan gjøre det med lineær fase (konstant gruppeforsinkelse). Det er ikke fysisk mulig å få til med analog elektronikk. Den er transparent, også via analoge inn- og utganger, og koster mindre enn hva enkelte mener er akseptabel pris for et par meter ledning.

https://www.deqx.com/products/hdp-5/

Om 12-18 dB er tilstrekkelig er et vanskelig spørsmål som kommer an på høyttalerelementer og rom. Med f eks Seas Excel magnesiummembraner er det på langt nær nok. Vær også OBS på at relativ fase mellom elementene endrer seg med f eks 12, 18 og 24 dB filtersteilhet. Om du bytter fra 12 til 18 dB i et analogt filter vil du også fasevende det ene elementet ved delefrekvensen. Det gjør helt sikkert "noe" med lyden. :)
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Dazed:
Man kan ha passivt på linjenivå.

Zerostat:
48dB filter er temmelig bratt, må nok over på DSP skal du få det til.
12-18 db er det passe ? hvis ja finnes det en rimelig og enkel transparent løsning ( en gammel Ashly XR det må være gamle typen som er produsert av menneskehender i USA ikke dagens utgave Ashly made in Kina )
Kjenner ikke Ashly.
First Watt B4 kan en velge mellom 6, 12, 18 og 24dB samt innbyrdes tweake :)
http://www.firstwatt.com/pdf/prod_b4_man.pdf

Men til prisen er det kanskje greit å vurdere DSP?
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
456
Antall liker
410
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Hvis man har passivt på linjenivå, gir det noen teoretiske fordeler mot og ha filtret passivt etter siste forsterkning?
Enklere og få en effektforsterker til og drive filtret i steden for en preamp, eller?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Inngangen på en effektforsterker har en nokså flat og høy resistiv impedans, mens elementet i en høyttaler har en lav og reaktiv impedans som varierer med frekvens og driftstemperatur. Den lave impedansen i høyttaleren vil kreve digre kondensatorer og spoler, komponenter som tilfører sine egne ulineariteter og parasittiske egenskaper. Høyttalerimpedansen kan variere mellom 3 og 50 ohm med fasevinkler som roterer fra å være sterkt kapasitive til sterkt induktive over et spenn på noen få Hz. Da fungerer ikke "kokebokformlene" lenger, men man må tilpasse filteret til den faktiske impedanskurven rundt delefrekvensen.

Dessuten endres impedansen med temperaturen i høyttalerspolen. Et passivt delefilter i høyttaleren vil nødvendigvis endre delefrekvens og filtersteilhet når høyttaleren varmes opp, slik at den faktiske frekvensgangen avhenger av hva man har spilt, hvor lenge, og hvor høyt. En umulig oppgave.

Alt blir mye enklere hvis du kan lage delefilteret for en konstant resistiv last på f eks 47 eller 100 kiloohm i stedet, typiske inngangsimpedanser i en effektforsterker. Det blir enda enklere hvis du realiserer filteret digitalt og slipper passive komponenter i største almenhet, og aller enklest hvis du bruker digitale FIR-filtre hvor du kan skille mellom frekvensgang og fasegang for å gjøre sånt som 100 dB filtersteilhet uten å tilføre frekvensavhengig gruppeforsinkelse.

BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
Passive Crossover Network Design

Copper has a thermal coefficient of resistance such that its resistance increases by 0.395% per °C (variously listed as anything from 0.39% to 0.43% on different websites). We can safely assume that the impedance is based on 'room temperature', which will generally be in the order of 20°C. When power (in the form of music or test signals) is applied to a speaker, the voice coil temperature must rise. Given a typical 6.6 ohm (DC) voice coil for an 8 ohm nominal speaker, at 150°C, the resistive component alone will rise to 10 ohms - and naturally the impedance must be somewhat greater than this figure.

The loading on the crossover network is then radically different from the basic design figure of 8 ohms, or any corrected impedance obtained by using a Zobel network. The real issue here is that there is virtually nothing you can do about it, so the loading on the crossover network will vary depending on how loud the speakers are playing!
There are many people who (for reasons that make no scientific sense) think that capacitors are somehow 'evil', and mess up the sound. While this can happen if a part is selected for a completely inappropriate task, in general, capacitors are actually fairly benign. Using bipolar aluminium electrolytic caps in a crossover is (IMO) an inappropriate use, but the vast majority of film+foil caps are very well behaved, and contribute negligible distortion. However ...

It is worth pointing out that inductors are, in general, the worst passive component imaginable. This is particularly true for use in crossover networks. Because it is not usually practical to use a core material without introducing audible distortion, the coils used for crossovers are nearly always air-cored. This means that many more turns than might otherwise be needed must be used to get the needed inductance, and that means either a very large, heavy and expensive coil, or a smaller and lighter coil with significant resistance.

Because inductor coils use magnetic coupling, they are sensitive to stray magnetic fields, or any source of variable magnetic flux. This includes cross-coupling from other inductors in the network, or even speaker magnet flux modulated by cabinet vibration. The latter is unlikely in a well constructed enclosure, but it is sensible to keep the coils well away from strong magnets.

Coils also have inter-winding capacitance, and this causes them to have a self resonant frequency that may fall within an amplifier's pass-band ... although rarely if ever within the audio band. The possibility cannot be discounted that an amplifier may be confronted by a very low impedance at some frequency determined by the inductors in the system.

The biggest problem is resistance. Some people will spend a huge amount on 'special' low resistance cables, and/ or an amplifier with a very high damping factor. A typical loudspeaker crossover inductor will undo all of that instantly, adding perhaps 0.1 to 0.5 Ohm resistance in series with the bass driver (which is the very one that supposedly needs maximum damping). Resistance also causes power loss, and heat. For a crossover inside the cabinet, the last thing needed is another heat source!

So, the world's worst component is the inductor, with those used in crossover networks generally being the worst of the worst. Adding a core to reduce losses simply increases distortion (usually dramatically), so there is no easy way out (other than to use a fully active system, of course ... hint, hint :) ).
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Om man deler på linjenivå så slipper en tap i det passive filteret.
Men man må passe på impedans matching mellom pre og power med filter på linjenivå.
Ingenting er enkelt :) men DSP er det som er minst vanskelig om man skal bale på fra start med deling.
Edit: Asbjørn var rett før meg.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
456
Antall liker
410
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Alltid lærerikt!
Kanskje man må utforske litt nærmere :)
 
Topp Bunn