Bygge midbasshorn?

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Jeg vil bygge et midbasshorn som helst ikke skal være dypere enn 90cm, inkl bakkammer. Dimensjon på munning ca 80x50cm. Etter noen timers lesing og søken kan det virke som Tractrix kanskje er det jeg bør satse på. Det virker som kompromisset blir å ofre de laveste frekvensene mot et kortere horn med lite farging av lyden. Uten å ha hørt forskjellene mellom konisk, tractrix, eksponensielt, hypex osv hadde det vært kjekt med andres erfaringer med dette? Jeg legger inn noen parametre i Hornresp, og resultatene ser jo greie ut, men det er jo uendelig med variasjonsmuligheter, uten at jeg ser de helt store forskjellene på simuleringene. Men jeg legger merke til at "Flare Tangent" ikke blir 90 grader ytterst i munningen. Hvorfor ikke? Jeg har fått forståelsen av at dette er viktig hvis hornet skal fungere etter hensikten. Jeg legger ved et eksempel her, i tilfelle noen har tips å komme med. Elementet har jeg allerede, det er JBL 2220H. Mulig ikke alle parametrene er helt riktige. Prøvde også å beregne mål på hornet med regneark lastet ned fra Volvotreters side, men av en eller annen grunn blir hornet bare ca 30cm dypt. Her er et Hornresp eksempel:

tractrix-input.PNG


tractrix-plott.PNG


Tanken er å dele ved 650-700Hz mot JBL 2360 horn, og rundt 120-130Hz mot bassreflekskasse.
 
Sist redigert:

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Dersom du ønsker unngå snekring, så er jhorn midt i blinken ift 130ish - 700.
Var noen meget billig til salgs for tid tilbake, vet ikke om de ble solgt
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Tenker audiom sitter hver kveld med pussekluten på dem :)

J-Horn er vel en kopi av JBL 4560?
Samme utforming, men man benytter mindre bak kammer.

JBL 4560.jpg
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Min konsulent på hornresp fikk også best (jevnest frekvensgang) med tractrix profil, noe bedre en eksponensiell og vesentlig bedre en konisk på et litt mindre horn en det du planlegger. Ikke ehelt ulikt element, E130, valgt grunnet god respons opppover og følsomhet. Målet er jevn respons fra ca 100 + - 750+
Skal sies at mine tanker er veldig i oppstarten.
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Dersom du ønsker unngå snekring, så er jhorn midt i blinken ift 130ish - 700.
Var noen meget billig til salgs for tid tilbake, vet ikke om de ble solgt
På Finn? Så dem, men hadde ikke bestemt meg da.
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Dersom du ønsker unngå snekring, så er jhorn midt i blinken ift 130ish - 700.
Var noen meget billig til salgs for tid tilbake, vet ikke om de ble solgt
Plater allerede innkjøpt, for å legge litt press på meg selv:rolleyes:
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Min konsulent på hornresp fikk også best (jevnest frekvensgang) med tractrix profil, noe bedre en eksponensiell og vesentlig bedre en konisk på et litt mindre horn en det du planlegger. Ikke ehelt ulikt element, E130, valgt grunnet god respons opppover og følsomhet. Målet er jevn respons fra ca 100 + - 750+
Skal sies at mine tanker er veldig i oppstarten.
2360 horna er ca 80cm dype, så rundt der, eller litt dypere går greit. Mange bruker vel 2220H med bra resultat til 700, eller der omkring? Jeg må stable alt over hverandre for å få plass, og med 50cm høyde på midtbassen blir hele stabelen ca 180cm høy. Akkurat passe:cool:
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Best at JBL guruene svarer på det med øvre frekvens for 2220. Det er uansett et knall element. Johoo kjørte koniske doble FLH med 2220 mot 2360 i en periode med AL styring. Han kan sikkert si noe om saken.
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
De ble solgt:rolleyes:
Det ser ut til at det er fysikken som stopper meg fra å få tangenten i munningen 90 grader, i hvertfall med rimelig størrelse på munningen. Utfra målene på Autotech Jhorn virker det ikke som dette har 90 grader i munningen? Heller ikke utfra frekvensområdet. Jeg antar at det låter bra likevel?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Dersom du ønsker unngå snekring, så er jhorn midt i blinken ift 130ish - 700.
Var noen meget billig til salgs for tid tilbake, vet ikke om de ble solgt
Plater allerede innkjøpt, for å legge litt press på meg selv:rolleyes:

DET trikset funker ikke på Dakten...................... ;) :p

Dessverre har jeg pådratt med teflonbelegg som yrkesskade så det er lite som biter av press overhode. 8)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Men jeg legger merke til at "Flare Tangent" ikke blir 90 grader ytterst i munningen. Hvorfor ikke?
I motsetning til koniske, paraboliske og eksponentielle horn, så kan du med Tractrix ikke fritt velge munningsareal og hornlengde. I eksempelet ditt har du satt hornets cut-off frekvens til 80Hz. Og som resultat av valgt munningsareal blir hornet ditt 70 cm langt (Tra). Tractrix profilen får da ikke sjans til å "ekspandere ferdig" til 90 grader vinkel i munningen, slik du ønsker. Du ser i Hornresp at ditt horn gir seg ved 28,93 grader (Fta).

Øker du munningsarealet til 14713 vil du se at vinkelen på munningen nå øker til 90 grader. Samtidig øker også hornlengden til 102,83cm. Nå er munningsarealet akkurat så stort at hornet får ekspandere til full 90 grader tractrix profil. Du kan si at i området mellom dine 70cm og 102.83cm (siste 32,83cm) ekspanderer hornet fra dine 28,93 til 90 grader. Eller sagt på en annen måte, i din simulering er siste 32,83 cm av hornet kuttet vekk.

Tractrixhorn blir uunngåelig stort hvis du skal opprettholde 90 grader vinkel i munningen og samtidig ha lav cut-off frekvens.

Tanken er å dele ved 650-700Hz mot JBL 2360 horn, og rundt 120-130Hz mot bassreflekskasse.
Øker du cut-off til 120Hz, kan du redusere munningsarealet til 6538cm^2, dersom 90 grader munningsvinkel er målet. Fortsatt ikke et lite horn.

Et par småting i simuleringen din;
Du bør sette Atc lik membranens sd. Evt. hornadapter kan du lage med S1/S2 eller vha adapter parametrene Ap1/Lp. Uansett er ikke Atc mindre enn S1, med mindre du har noe lure greier på gang.
Bakkammervolumet bør reduseres slik at du får minst mulig pukkel i nedre del av frekvensresponsen. Skal du tilte nivået oppover i frekvens, kan du eksperimentere med kompresjon (halsareal). Endring i kompresjon medfører også fort at du må fintune på bakkammervolumet.
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Men jeg legger merke til at "Flare Tangent" ikke blir 90 grader ytterst i munningen. Hvorfor ikke?
I motsetning til koniske, paraboliske og eksponentielle horn, så kan du med Tractrix ikke fritt velge munningsareal og hornlengde. I eksempelet ditt har du satt hornets cut-off frekvens til 80Hz. Og som resultat av valgt munningsareal blir hornet ditt 70 cm langt (Tra). Tractrix profilen får da ikke sjans til å "ekspandere ferdig" til 90 grader vinkel i munningen, slik du ønsker. Du ser i Hornresp at ditt horn gir seg ved 28,93 grader (Fta).

Øker du munningsarealet til 14713 vil du se at vinkelen på munningen nå øker til 90 grader. Samtidig øker også hornlengden til 102,83cm. Nå er munningsarealet akkurat så stort at hornet får ekspandere til full 90 grader tractrix profil. Du kan si at i området mellom dine 70cm og 102.83cm (siste 32,83cm) ekspanderer hornet fra dine 28,93 til 90 grader. Eller sagt på en annen måte, i din simulering er siste 32,83 cm av hornet kuttet vekk.

Tractrixhorn blir uunngåelig stort hvis du skal opprettholde 90 grader vinkel i munningen og samtidig ha lav cut-off frekvens.

Tanken er å dele ved 650-700Hz mot JBL 2360 horn, og rundt 120-130Hz mot bassreflekskasse.
Øker du cut-off til 120Hz, kan du redusere munningsarealet til 6538cm^2, dersom 90 grader munningsvinkel er målet. Fortsatt ikke et lite horn.

Et par småting i simuleringen din;
Du bør sette Atc lik membranens sd. Evt. hornadapter kan du lage med S1/S2 eller vha adapter parametrene Ap1/Lp. Uansett er ikke Atc mindre enn S1, med mindre du har noe lure greier på gang.
Bakkammervolumet bør reduseres slik at du får minst mulig pukkel i nedre del av frekvensresponsen. Skal du tilte nivået oppover i frekvens, kan du eksperimentere med kompresjon (halsareal). Endring i kompresjon medfører også fort at du må fintune på bakkammervolumet.
Takk for grundig svar :) Hvor hørbart er det om en ikke lar Tractrix-profilen gå helt ut til 90 grader? Kanskje like greit å gå for noe annet som gir mere nedover? Får sette meg in i dette med hornadapter ( i tillegg til mye annet..)
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Fant et interessant innlegg her, som tar for seg en del av det jeg lurer på. Det viktigste jeg leser ut av det er at en riktig terminering (avslutning) av hornet i munningen er viktig for å få god og nøytral lyd. At munningen går helt ut til 90 grader på akseretningen av hornet, samt demping rundt munnningen hjelper for å dempe refleksjoner som går inn igjen i hornet og lager "Comb Filtering". Dette kan en få til på andre profiler enn Tractrix også. Forfatteren mener tydeligvis også at horn i mellomtone ikke er veldig hensiktsmessig. Moderne høyttalerelementer har mye lavere forvrengning enn kompresjonsdrivere ved f eks 500Hz. Han nevner JBL 2012 som et eksempel. Dette var overraskende for meg, jeg trodde noe av poenget med kompresjonsdrivere var at de hadde lav forvrengning..

"Midrange Cone transducers vs. horns and waveguides:
I want to remind readers that compression driver distortion (2nd and 3rd harmonic) through the upper midrange (500 Hz to 2 kHz) is typically much higher compared to modern cone midrange transducers. As an example, see figures 9 and 10 in the jbl tech note V1#8: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=4410
And compare this to the much lower distortion from the jbl 2012:
http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2012h.pdf"
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.344
Torget vurderinger
23
Dersom en kompresjonsdriver av skikkelig kvalitet brukes med omhu (frekvensområde og riktig hornkombinasjon) så er det ingen ting som skulle tilsi at distorsjonsdata er dårligere enn et regulært dynamisk element. Tvert imot. MEN, 500 Hz er lavt og ikke spesielt bra for en standard storformat driver. En oktav over dette og med bratt deling - så burde ikke distorsjon være noe tema.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Forfatteren mener tydeligvis også at horn i mellomtone ikke er veldig hensiktsmessig. Moderne høyttalerelementer har mye lavere forvrengning enn kompresjonsdrivere ved f eks 500Hz. Han nevner JBL 2012 som et eksempel. Dette var overraskende for meg, jeg trodde noe av poenget med kompresjonsdrivere var at de hadde lav forvrengning..

"Midrange Cone transducers vs. horns and waveguides:
I want to remind readers that compression driver distortion (2nd and 3rd harmonic) through the upper midrange (500 Hz to 2 kHz) is typically much higher compared to modern cone midrange transducers. As an example, see figures 9 and 10 in the jbl tech note V1#8: JBL Technical Notes Volume 1 Number 8
And compare this to the much lower distortion from the jbl 2012:
http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2012h.pdf"
Det var IMO en ensidig betraktning til valg av drivere. Hvis det var kun 2'dre og 3'dje harmonisk som var viktig for god lyd, så hadde høyttaler- (og forsterker-) konstruksjon vært et tilbakelagt og dødt tema for lenge siden. Men det er også en kjennsgjerning at kompresjonsdrivere spesielt laget for hifi-formål er mangelvare. Det meste av det vi fikler med er PA-drivere hvor lav vekt og høy effekttålighet er pri 1. Det er ikke dermed sagt at gode PA drivere er dårlige komponenter, men de aller fleste sliter i 500Hz+ området.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.344
Torget vurderinger
23
En annen ting er ved hvilket lydtrykk vi snakker... vis meg det dynamiske elementet som har lavere distorsjon ved f.eks. 100 og 110 dB peak enn kombinasjonen TAD TD-4003 / JMLC350 i fra 1.000 - 4.000 Hz
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
2360/2446 kombinasjonen som du har cyberkul, har en del problemer ved 500hz. Under 500 klapper alt fullstendig sammen. Drivern vil ikke.
Minimum deling er 600/12dB finner jeg ut.
CD horn er en spesiell rase og har sine artifakter.
En må se på flere sider av samme sak.

Et godt midbass horn under, eller kanskje den nevnte JBL 2012 som rein driver, deling mot 2360 en plass mellom 600 og 800 burde passe.

Over 1k er 2446 driveren virkelig i komfortsonen og 2012 vil nok ikke klare å følge.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
En annen ting er ved hvilket lydtrykk vi snakker... vis meg det dynamiske elementet som har lavere distorsjon ved f.eks. 100 og 110 dB peak enn kombinasjonen TAD TD-4003 / JMLC350 i fra 1.000 - 4.000 Hz
Det 350 hornet må da være det av JMLC profilene som matcher best det meste av det vi kaller storformatdrivere, enten det er TAD, JBL, GPA osv.
Komforstone begynnende på disse driverne ved ca 7-800.
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Forfatteren mener tydeligvis også at horn i mellomtone ikke er veldig hensiktsmessig. Moderne høyttalerelementer har mye lavere forvrengning enn kompresjonsdrivere ved f eks 500Hz. Han nevner JBL 2012 som et eksempel. Dette var overraskende for meg, jeg trodde noe av poenget med kompresjonsdrivere var at de hadde lav forvrengning..

"Midrange Cone transducers vs. horns and waveguides:
I want to remind readers that compression driver distortion (2nd and 3rd harmonic) through the upper midrange (500 Hz to 2 kHz) is typically much higher compared to modern cone midrange transducers. As an example, see figures 9 and 10 in the jbl tech note V1#8: JBL Technical Notes Volume 1 Number 8
And compare this to the much lower distortion from the jbl 2012:
http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2012h.pdf"
Det var IMO en ensidig betraktning til valg av drivere. Hvis det var kun 2'dre og 3'dje harmonisk som var viktig for god lyd, så hadde høyttaler- (og forsterker-) konstruksjon vært et tilbakelagt og dødt tema for lenge siden. Men det er også en kjennsgjerning at kompresjonsdrivere spesielt laget for hifi-formål er mangelvare. Det meste av det vi fikler med er PA-drivere hvor lav vekt og høy effekttålighet er pri 1. Det er ikke dermed sagt at gode PA drivere er dårlige komponenter, men de aller fleste sliter i 500Hz+ området.
Synes bare det var litt overraskende med de forvrengningstallene. 2446 og 2360-horna mine er vel et stykke nede i næringskjeden, men jeg har aldri hatt bedre mellomtone i heimen. Jeg tenker da spesielt på vokal. Deler dem på 700Hz og 7kHz. 2404H over. Aner ikke hva hva som gir den gode lytteopplevelsen, men det er et helt annet "nærvær" enn andre høyttalere jeg har hatt, som f eks Martin Logan, Apogee og kassehøyttalere som Proac, B&W osv.. Nå har jeg bassrefleks som går fra bass og helt opp til 700Hz, og jeg tenker da å få inn et horn som kan gå opp til 650-700Hz.

En ser ihvertfall på grafene at forvrengningen stiger mye med frekvensen for 2445J + 2360. JBL 2012 på det nederste plottet.

jbl 2445j + 2360 forvrengning.JPG

JBL 2012 forvrengning.JPG
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
2360/2446 kombinasjonen som du har cyberkul, har en del problemer ved 500hz. Under 500 klapper alt fullstendig sammen. Drivern vil ikke.
Minimum deling er 600/12dB finner jeg ut.
CD horn er en spesiell rase og har sine artifakter.
En må se på flere sider av samme sak.

Et godt midbass horn under, eller kanskje den nevnte JBL 2012 som rein driver, deling mot 2360 en plass mellom 600 og 800 burde passe.

Over 1k er 2446 driveren virkelig i komfortsonen og 2012 vil nok ikke klare å følge.
Synes det har fungert fint å dele på 700Hz/7kHz, og har prøvd litt ymse filtere og flanker. Synes ikke det blir de store forskjellene. Brukte vel stort sett 24dB/oktav med Minidspen. Får se hva det blir nå med en rein PC-løsning.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Må vel sammenligne øvre og nederste kurve.
HUSK! Det er 2.harmoniske det er snakk om, den er ikke så farlig.

Litt ev greia er at dype horn, som 2360, har en del 2.harmonisk pga loading.

Du kan ikke bare se på dette for å se forskjellene.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
2360/2446 kombinasjonen som du har cyberkul, har en del problemer ved 500hz. Under 500 klapper alt fullstendig sammen. Drivern vil ikke.
Minimum deling er 600/12dB finner jeg ut.
CD horn er en spesiell rase og har sine artifakter.
En må se på flere sider av samme sak.

Et godt midbass horn under, eller kanskje den nevnte JBL 2012 som rein driver, deling mot 2360 en plass mellom 600 og 800 burde passe.

Over 1k er 2446 driveren virkelig i komfortsonen og 2012 vil nok ikke klare å følge.
Synes det har fungert fint å dele på 700Hz/7kHz, og har prøvd litt ymse filtere og flanker. Synes ikke det blir de store forskjellene. Brukte vel stort sett 24dB/oktav med Minidspen. Får se hva det blir nå med en rein PC-løsning.
700-7k høres fornuftig ut :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Kan kanskje uttrykket "imulsvillighet" benyttes?
Der kompresjonsdriveren vil være ganske overlegen et vanlig element over 1k.

En småformatdriver vil igjen ha mer vreng enn en storformat. Over hele frekvensområdet. Men i det en passerer rundt 4k (eller rundtom der) er vel småformaten gjerne likevel litt mer egnet enn storformat driveren.

THD 2445 vs 2425.jpg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.344
Torget vurderinger
23
En annen ting er ved hvilket lydtrykk vi snakker... vis meg det dynamiske elementet som har lavere distorsjon ved f.eks. 100 og 110 dB peak enn kombinasjonen TAD TD-4003 / JMLC350 i fra 1.000 - 4.000 Hz
Det 350 hornet må da være det av JMLC profilene som matcher best det meste av det vi kaller storformatdrivere, enten det er TAD, JBL, GPA osv.
Komforstone begynnende på disse driverne ved ca 7-800.
Helt klart. Ideelt for mitt bruksområde som er ca. 800 - 3-3.500 eller der omkring.

FWIIW, jeg går for doble TAD TM-1201H i mellombassen, de har 100 dB følsomhet, sinnsyk BL faktor (pga 16 ohm spole) og før roomgain etc. har jeg ca. systemimpedanse på 8 ohm og 106 dB følsomhet. Overflødiggjør horn som kan være rett så problematisk i dette området!
 
Sist redigert:

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Må vel sammenligne øvre og nederste kurve.
HUSK! Det er 2.harmoniske det er snakk om, den er ikke så farlig.

Litt ev greia er at dype horn, som 2360, har en del 2.harmonisk pga loading.

Du kan ikke bare se på dette for å se forskjellene.
Nei, tydeligvis andre ting som spiller like stor, eller større rolle.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
"Overflødiggjør horn som kan være rett så problematisk i dette området!"

Dette var litt interressant.
Har lurt litt på dette med direktivitet på midbasshorn.
Har det i det hele noen form for direktivitet eller er det mest at en øker lydtrykk med hornladning som er greia?
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Jeg pusser og klapper fremdeles på gamle Edgar, vi får se hva det blir til med nye/brukte GPA 515 alnico:)
Du må pusse ferdig, så du kan rapportere om forskjellene på Edgar og J-horna :)
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Her er litt av bakgrunnen for mitt ønske om Tractrix. Dette er sakset fra DIY-Audio. Det er fra et intervju med Bruce Edgar, jeg har ikke den originale artikkelen, tror det er fra "Speaker builder":

Bruce: Yes, those particular horns were made for me by Bill Firebaugh, the Well Tempered arm inventor. He's also been interested in horns. He showed the paper horns to me. I said, "I've got to have a pair of these." So he made up a pair of horns. They are a round Tractrix horn and a round exponential horn. You talk through them like megaphones. When you talk through the exponential horn, people can hear the coloration to your voice, which is a certain resonant quality that wasn't there before. You talk through a Tractrix horn and you don't hear it. It's completely open.
The explanation goes back to the difference between spherical and plane waves. When the plane waves travel down to the end of the mouth of the exponential horn, suddenly there's a bulge where they exit into space, and that bulge is essentially a discontinuity. So, you have reflections at the mouth, which travel back to the throat and set up a quarter-wavelength resonance condition. With the Tractrix horn, since the waves are spherical going through the horn, they exit the mouth with very few reflections. When I first started building Tractrix horns, I heard this immediately. They didn't have the same horn colorations I'd heard before. I said, "Well, I ought to build all my horns this way," so when I built a 70 Hertz Tractrix Bass Horn (Speaker Builder, 1983), I was in for a surprise. The problem is that the Tractrix is a short horn. If you take the equivalent Tractrix and equivalent exponential horns (same mouths, same throats, same flare rates), the Tractrix horn is shorter. At the low end, the response on any horn is limited by the throat reactance, which peaks at the flare frequency. The exponential horn is long enough that if you can put on a back chamber and resonate it with your loudspeaker at the flare frequency, you can partially cancel out that throat reactance. With a hyperbolic exponential horn, you can cancel it out exactly. With a Tractrix horn, you don't cancel it out at all, so the 70-Hertz horn rolled off at 100 Hertz. It sounded very good, but the problem is that the Tractrix horn response just does not extend to the flare point. There is no way that you can do it, so you have to live with the consequences. Well, for a midrange horn that's not too bad. The 300-Hertz horn that I make turns on at around 400 Hertz, and since its size is not huge, I can build a full-size 300-Hertz horn. It sounds very nice, but it won't turn on until 400 Hertz.
 

cyberkul

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
561
Antall liker
477
Torget vurderinger
1
Et tverrsnitt av de tilbakemeldingene jeg har fått tyder på at det ikke er stor forskjell lydmessig i midbassen på full profil tractrix, og et forkortet horn av en annen profil. Hvilken profil ser ut til å spille liten rolle, da forskjellene er små før en nærmer seg munningen. En bra terminering av hornet er mulig å få til bla ved dempning rundt hornmunningen.
 
Topp Bunn