Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 104
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,181
    Tagget i
    9 Innlegg

    Basselement. Hva er best?

    Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg starter en ny diskusjon allikevel.

    Jeg har bygget en frontvegg i kinoen som skal huse 8 stk. 15" basselementer. Veggen er bygget solid og har nå 8 stk. 200 liters store kabinetter som venter på elementer.

    * Jeg ønsker å kunne komme opp i totalt rundt 120dB SPL ved 20Hz med lukkede kasser.
    * Basskvalitet er viktigere enn basskvantitet (lav forvrengning)
    * Systemet blir styrt med DSP, så frekvensrespons er ikke viktig.
    * De trenger ikke spille ved høyere frekvens enn ca 120Hz.
    * Nødvendig forsterkereffekt er ikke så viktig.
    * Med såpass mange elementer blir pris en faktor.

    Tunge (280g) elementer med lav FS (19Hz) og høy slaglengde (19mm)kan man få for rundt 3500,- feks. Dayton UM15-22 15"
    Lette (160g) PA elementer med høyere FS (44Hz) og mindre slaglengde (10mm) koster ca. like mye. f.eks Beyma 15SW1300Nd

    Med Dayton elementene får jeg 122dB ved 20Hz med 350W per element.
    Med Beyma elementene får jeg 117dB ved 20Hz med 200W per element.

    Siden forsterkereffekten ikke er viktig er det lett å gå for Dayton elementet. Man får nesten 6dB mer for samme mengde penger.
    Men hva med vekten på membranet? Hva med forvrengning?

    Selv om kabinettene er bygget solide så vil de fremdeles på et tidspunkt vibrere, og jeg tenker at lettere elementer gir mindre problemer i så måte.
    F.eks. Ved 70Hz og med 3mm slaglenge så vil man få en g-kraft på 59g. Med en 15" resulterer dette i 111dB lydtrykk.
    Beyma vil da påvirke kassen med en "vekt" på 59*0,16kg = 9,4kg.
    Dayton vil da påvirke kassen med en "vekt" på 59*0,28kg = 16,6kg

    Hva tror dere?
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  2. #2
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,339
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Jeg er jo strålende fornøyd med disse fra Dayton.
    Et sted midt imellom av det du skisserer

    https://www.parts-express.com/dayton...4-ohm--295-469
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    5,891
    Tagget i
    2 Innlegg
    Siden dette er kino, så er det jo greit å ha en viss kapasitet også under 20 Hz.

    Jeg ville bekymret meg mest for elementenes Xdamage, men Beymaen ligger på 60mm, så jeg tror du er innafor sånn sett...

    Jeg regner med du benytter Linkwitz-transform her? Har du hoppa av servo-kjøret?

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  4. #4
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,181
    Tagget i
    9 Innlegg
    Fenalaar; Ja, nok output for kino er kult og jeg vil ha det også. Men her må kvalitet komme i første rekke. I verste fall får jeg beholde to digre bassreflekskasser jeg har med totalt 4x18" Fatal Pro elementer som kobles inn for kinobruk.
    Servo kommer til å bli testet ut etterhvert som prosjektet skrider frem, men det blir etter at alt er kommet i drift. Må ha noe å glede seg til senere også

    Steinost; Ja, Dayton blir sikkert bra det også. Men som nevnt over så går jeg for PA elementer hvis det potensielt kan låte bare litt bedre.
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  5. #5
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,623
    Tagget i
    9 Innlegg
    Bare et lite tips.

    Jeg tror du får mer enn nok kapasitet med dette.

    Hvordan har du beregnet lydtrykk her. Med DBA i et lukket rom, så har du i grunn ikke noe tap pga at lyden sprer seg. (Mener disse formlene tar for seg pi eller 2*pi spredning og at lydtrykket derfor faller som funskjon av avstand fra elementet. Men i ditt tilfelle er spredningsarealet det samme på 1 meter, og 5 meter.

    Om det er dette som er årsaken eller roomgain vet jeg ikke, men mitt system spiller flatt ned til 10Hz, selv om det i teorien skulle rulle av en del en del i bunn.

    En annen ting er at med DBA så slipper du dipper som må løftes. Så man får brukt hele kapasiteten!

    Mvh
    OMF

  6. #6
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,181
    Tagget i
    9 Innlegg
    OMF; Takk for tips.
    Lydtrykket er beregnet i "half space" med 1 meters avstand. Så ja, jeg får nok mer kapasitet enn vanlig. Det blir -som du sier, det samme i lytteposisjon på 4 meter som om man sitter 1 meter fra subben. Jeg gleder med til å så satt dette i drift og gjøre målinger på det.
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  7. #7
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    May 2014
    Sted
    skien
    Innlegg
    147
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kan du bruke bil subwoofere? I så fall bør du ta en titt på Focal sine.. De spiller kanonbra synes jeg og er de subwooferne med mest "high end" lyd jeg har hørt.

    FOCAL 40KX

    400mm (16") Bass med K2 sandwich composite membran
    Utviklet og produsert i Frankrike
    Dobbel 65mm svingspole på kaptonformer
    Multi ferrite magneter: 18 ringer
    Høykvalitets spider med innvevde lisser til svingspolen
    VAR (Ventilation Auto Regulated)
    Maks effekt: 1000W
    RMS effekt: 500W
    Følsomhet (2.83V/1m): 92,5dB
    Frekvensrespons: 25Hz-1kHz (avhengig av kasse)
    Beregnet for 40 til 80 liter lukket kasse
    Impedans 2x2Ohm

    kr6 500,00

  8. #8
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,097
    Tagget i
    10 Innlegg
    Det interessante her er jo hvilke forvrengningskomponenter som er dominante i det aktuelle oppsettet. Det som kjennetegner det oppsettet du beskriver er at du har relativt store kabinetter, du har relativt lave krav til SPL (pr element). Videre har du DSP, og du skal ha dette til å gå rimelig dypt.

    Da kan man vel se på de ulike forvrengningsfenomenene hver for seg omtrent som dette:
    1: SD-system er ikke kjempeviktig, både fordi dette skal fungere relativt lavt i frekvens, og fordi du skal koble driveren rett på en forsterker (og dermed ikke trenger å bekymre deg nevneverdig for LeX)

    2: Magnetisk fluxmodulasjon kan også ha en betydelig lavfrekvnes/DC-komponent. Drivere med veldig høy Le, og i tillegg relativt svak magnetkrets langt fra metning er utsatte. Drivere med i tillegg høy Mms og lav følsomhet, som spiller alene, er spesielt utsatte for dette (det er i overkant kategorisk beskrevet, men kan være en god pekepinn). Men med 8 relativt store drivere kommer du til å kjøre ganske lav effekt pr driver. I tillegg skal dette gå dypt, noe som gjør at slaglengde fort blir en dominerende faktor.

    3: Ser vi på driverens T/S-data så kan vi se på forskjellen mellom en driver som leverer mye dypbass kontra en som leverer mindre dypbass i den aktuelle kassestørrelsen. Den som leverer lite dypbass vil ha høyest virkningsgrad i passbåndet. Dette er naturligvis gunstig ift fluxmodulasjon da dette reduserer effekten i kretsen. Dette er naturligvis også gunstig for varmeomsetningen. Ser vi på den resonante delen av arbeidsområdet, altså dypbassen, vil impedansen i hovedsak være høy og det går lite strøm i kretsen. Det betyr at du trygt kan EQ-e opp en hel del uten å bekymre deg for varme og fluxmodulasjon så lenge du ikke beveger deg langt under resonanspunktet. Det er selvsagt viktig at forsterkeren tillater nok spenningssving.

    4: Ser vi da isolert på Mms så bør du gå for noe som gir deg Fb ikke så veldig langt over nedre arbeidspunkt. En driver som er for lett vil ha lav impedans og lav følsomet i nedre del av arbeidsområdet, noe som gjør at det vil omsettes svært mye effekt, noe det fort blir mye både varme og fluxmodulasjon av.

    5: Ser vi isolert på motorstyrke så må du ha noe som er tilstrekkelig for å håndtere den aktuelle massen. Jeg ville gått for noe som er så kraftig at det gir deg en del avrulling, bare ikke mer enn at du kan EQ-e det uten å gå på kompromiss med signal/støyforhold, tilgjengelig dynamikkområde i DSP, tilgjengelig spenningssving i forsterkere osv. Nå er det jo også slik at når du øker på med motorkraft gjør du ikke annet enn å endre passbåndet, så headroom i dypbassen i seg selv burde ikke være noe tema da det allerede er gitt av forsterkereffekt og kassevolum. Med andre ord, når du øker motorkraften reduserer du effektomsetningen i passbåndet slik at magnetkretsen og spolen får et litt enklere liv.

    6: Når det gjelder de klassiske storsignalparametrene så vil du jo fortsatt ha relativt mye slaglengde ved de laveste frekvensene. For eksempel gir SB Acoustics 15-tommer 7,5mm slaglengde en vei allerede ved 100W/20Hz med en Fb på 36Hz (i 200 liter). Dermed bør du se på drivere som har en fornuftig motorgeometri og opphengsgeometri mtp Kms/X eller Cms/X og BxL/X. Egentlig vil jeg påstå at dette er såpass enkelt at du skal se etter drivere som har vesentlig mer linjær slaglengde enn du egentlig trenger.

    7: Om du har tilgang på storsignaldata bør du også se på symmetri range. En driver som kryper kraftig nedover på polstykket ved moderat effekt gir deg for eksempel en hel masse interessante intermodulasjonsfenomener. Trikset her er nok å se etter drivere som tåler betydelig mer effekt enn det du har planer om å bruke på dem. Legg for eksempel merke til BMS sine målinger der de putter på med 1kW på de store bassene og presenterer ganske fine forvrengningsdata. Imidlertid skal man være litt forsiktig med å kikke utelukkende på harmonisk forvrengning når det gjelder slike ulinjæriteter. Det kan du lese mer om i en artikkel fra Klippel i siste Loudspeaker Industry Sourcebook om du er interessert i å forstå mer om emnet.

    8: Så må man jo være litt påpasselig med hva disse produsentene oppgir av data, og hva som faktisk stemmer. Typisk oppgir en del PA-produsenter betydelig høyere x-max enn hva som er vanlig for hifi-produsentene. Mange legger til typisk mellom 30 og 50% av magnetgapets lengde for å inkludere at drivere med spesielt lange gap oppfører seg noe penere utenfor tradisjonell x-max enn drivere med svært kort gap. En produsent som ikke jukser på dette området derimot er nok en gang BMS.

    9: Også var det dette med å være litt kritisk til hva produsentene oppgir og ikke se seg blind på produsenter som tar høy pris, har høy status osv, men jeg tror vel ikke du er den mest lettlurte når det kommer til dette.

    Når du regner på dette, har du da lagt til grunn 4-pi? For med en heldekket vegg får du jo mer følsomhet enn 2 pi.


    Jeg tror du ville blitt veldig fornøyd med BMS 15N850V2, men den er dyr, og jeg er ikke så sikker på at du vil kunne høre noen forskjell i favør BMS med eksempelvis Dayton RSS390HO av den enkle grunn at dette vil bli ganske høyt, selv ved svært lav frekvens. Det gir deg jo 118dB på 8 drivere med 200W/driver i 2 pi, men jeg tror du kommer til å oppleve at du får en massiv roomgain nedover som gjør at dette blir så høyt at du alltid vil ligge på langt under halv x-max, og aldri vil gå over 100W selv ved peak. Uansett er jo effektomsetningen ved de frekvensene lav med en Fb på 29Hz. Ut fra det jeg skrev over skjønner du også sikkert hvorfor jeg ville gått for HO-utgaven snarere enn HF-utgaven.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  9. #9
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,339
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    8 stk RSS 390 HO funker som ei kule her i gården
    Og de går dypt, flatt til 15hz.
    Siste redigert av steinost; 15.06.2018 kl. 10:26. Årsak: Tilføyd
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  10. #10
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,181
    Tagget i
    9 Innlegg
    Takk for grundig svar Snickers. Men du gjør jo ikke saken akkurat lett med så mange parametere å ta hensyn til :confused:
    Jeg leste artikkelen fra Klippel også, og det var jo ikke akkurat oppløftende lesning. Med alle forvrengningskomponenter som påvirker en bass fikk jeg i hvert fall mer lyst på å montere akselerometer på alle bassene.

    Kort oppsummert bør jeg ha:
    * Kraftig (nok) motor slik at jeg unngår fluxmodulering
    * Ikke for høy tuningfrekvens slik at jeg unngår for stor effektutvikling og dermed kompresjon i dypbassen
    * Lang (reell) lineær slaglenge. Dette gir bedre linearitet ved lavere utsving.

    Dilemmaet er ved hvilken frekvens ønsker jeg egentlig lav forvrengning? Jeg tenker at fra 20Hz til 30Hz så er ikke dette så kritisk siden det er svært langt mellom musikkstykkene som har noe særlig informasjon i dette området. Om det vrenger litt når Tom Cruise krasjer på motorsykkelen sin eller en Dinosaurus tramper forbi gjør ikke det så mye. Det er viktigere med lav forvrengning fra 30Hz og oppover. I så fall er kanskje en bass med noe høyere tuning allikevel å foretrekke? Nede ved 20Hz kan jeg bare mate på opp til og litt forbi x-max for å få til kinoeffektene med nok trøkk.

    F.eks så trenger BMS 15N850V2 kun 90W PEAK effekt for å lage 110dB ved 80Hz i en 200 liters kasse. Dayton RSS390HO trenger 320W for å lage samme lydtrykk ved samme frekvens. Dette fører med seg vesentlig mer problemer med fluxmodulering og kompresjon ved denne frekvensen.
    Ved 30Hz trenger BMS 15N850V2 40W for å lage 100dB, Dayton RSS390HO trenger kun 14W for å lage samme lydtrykk, så ved denne frekvensen er denne bedre i så måte.

    BMS 15N850V2 blir for dyr, men det finnes vel alternativer?
    Bilbassen fra Focal tror jeg nok spiller bra, men den blir også noe dyr. Jeg har faktisk en 12" fra Focal med samme magnetsystem liggende fra gamle dager.

    Jeg klarer ikke å bli helt klok på dette. Det er så mange variabler å ta hensyn til.
    * Mest mulig Hi-Fi i audio området over 30Hz er nok det viktigste designkriteriet i tillegg til at hvert element bør koste mindre enn ca. 4000.

    Kan den nye Beyma 15LEX1600Nd kan være noe? Den koster omtrent halvparten av BMS 15N850V2, har ekte xmax på 10,5mm (oppgitt 14,5mm) og trenger kun 66W peakeffekt for å lage 110dB ved 80Hz. Ved 30Hz trenger den 56W peak for å lage 100dB.
    I tillegg tåler den +-32mm xmax før den blir ødelagt, så jeg kan trygt makse ut de UcD400'ene jeg har tenkt å bruke på dette uten at det gjør noe.

    Hva tror du om den Snickers?
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  11. #11
    Hifi Freak permorten's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    3,451
    Tagget i
    6 Innlegg
    Er alle effekt/effektivitets vurderingene dine gjort i samme 200 liter/30 hz kabinett ?
    Mest interessert i diy høyttalere

    Tilfører forvrengning musikalitet ?

  12. #12
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,181
    Tagget i
    9 Innlegg
    Sitat Sitat fra permorten Se Innlegg
    Er alle effekt/effektivitets vurderingene dine gjort i samme 200 liter/30 hz kabinett ?
    Ja.
    Jeg bruker unibox for å simulere. Der kan man se strøm som funksjon av en fast spenning. Jeg manipulerer spenningen slik at to forskjellige elementer gir samme lydtrykk i samme lukkede kasse ved en gitt frekvens.

    F.eks. Hvis jeg vil se på hva som skjer ved 30Hz må jeg velge en spenning som gir samme lydtrykk fra to forskjellige drievere. Ved å velge 100dB ved 30Hz så må Beyma 15LEX1600Nd ha 26,7V for å levere dette. Dayton RSS-390HO trenger 20,4V for å klare det samme. Jeg kan deretter sammenligne strømtrekket ved denne frekvensen for å finne effekten.

    Her ser vi RSS-390HO med 100dB ved 30Hz:
    Navn:      RSS390HO.jpg
Visninger: 744
Størrelse: 80.5 Kb

    Her ser vi 15LEX1600Nd med 100dB ved 30Hz
    Navn:      15LEX1600nD.jpg
Visninger: 754
Størrelse: 79.3 Kb

    For å generere 100dB ved 30Hz blir effektforbruket slik:
    RSS-390HO trenger 20,4V*0,7A = 14W
    15LEX1600Nd trenger 26,7V*2,1A = 56W

    Strømforbruket følger naturlig nok impedanstoppen/tuningsfrekvensen og man ser at denne ligger ved henholdsvis 29Hz og 53Hz for disse to elementene i en 200l kasse.
    Ut i fra dette kan man forvente at RSS-390HO har mindre kompresjon og fluxmodulering ved 30Hz. Men allerede ved 40Hz og 102dB har dette snudd til henholdsvis 20W og 40W i favør for 15LEX1600Nd og forskjellen blir bare større og bedre i favør 15LEX1600Nd lengre oppover i frekvens.
    Forvrengning er lettere hørbart oppover i frekvens og jeg tenker at dermed må Beyma være bedre. Moving mass er også mye mindre med de fordeler det har i forhold til vibrasjoner i kassen på grunn av mindre g-krefter.

    Det kan kanskje se ut som det er uforenlig å ha 120dB med lav forvrengning ved 20Hz samtidig som man skal har lav forvrengning oppover i frekvens.
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  13. #13
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,663
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    Sitat Sitat fra permorten Se Innlegg
    Er alle effekt/effektivitets vurderingene dine gjort i samme 200 liter/30 hz kabinett ?
    Ja.
    Jeg bruker unibox for å simulere. Der kan man se strøm som funksjon av en fast spenning. Jeg manipulerer spenningen slik at to forskjellige elementer gir samme lydtrykk i samme lukkede kasse ved en gitt frekvens.

    F.eks. Hvis jeg vil se på hva som skjer ved 30Hz må jeg velge en spenning som gir samme lydtrykk fra to forskjellige drievere. Ved å velge 100dB ved 30Hz så må Beyma 15LEX1600Nd ha 26,7V for å levere dette. Dayton RSS-390HO trenger 20,4V for å klare det samme. Jeg kan deretter sammenligne strømtrekket ved denne frekvensen for å finne effekten.

    Her ser vi RSS-390HO med 100dB ved 30Hz:
    Navn:      RSS390HO.jpg
Visninger: 744
Størrelse: 80.5 Kb

    Her ser vi 15LEX1600Nd med 100dB ved 30Hz
    Navn:      15LEX1600nD.jpg
Visninger: 754
Størrelse: 79.3 Kb

    For å generere 100dB ved 30Hz blir effektforbruket slik:
    RSS-390HO trenger 20,4V*0,7A = 14W
    15LEX1600Nd trenger 26,7V*2,1A = 56W

    Strømforbruket følger naturlig nok impedanstoppen/tuningsfrekvensen og man ser at denne ligger ved henholdsvis 29Hz og 53Hz for disse to elementene i en 200l kasse.
    Ut i fra dette kan man forvente at RSS-390HO har mindre kompresjon og fluxmodulering ved 30Hz. Men allerede ved 40Hz og 102dB har dette snudd til henholdsvis 20W og 40W i favør for 15LEX1600Nd og forskjellen blir bare større og bedre i favør 15LEX1600Nd lengre oppover i frekvens.
    Forvrengning er lettere hørbart oppover i frekvens og jeg tenker at dermed må Beyma være bedre. Moving mass er også mye mindre med de fordeler det har i forhold til vibrasjoner i kassen på grunn av mindre g-krefter.

    Det kan kanskje se ut som det er uforenlig å ha 120dB med lav forvrengning ved 20Hz samtidig som man skal har lav forvrengning oppover i frekvens.
    Det går, men det blir gjerne veldig stort

  14. #14
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,071
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    Takk for grundig svar Snickers. Men du gjør jo ikke saken akkurat lett med så mange parametere å ta hensyn til

    Dilemmaet er ved hvilken frekvens ønsker jeg egentlig lav forvrengning? Jeg tenker at fra 20Hz til 30Hz så er ikke dette så kritisk siden det er svært langt mellom musikkstykkene som har noe særlig informasjon i dette området. Om det vrenger litt når Tom Cruise krasjer på motorsykkelen sin eller en Dinosaurus tramper forbi gjør ikke det så mye. Det er viktigere med lav forvrengning fra 30Hz og oppover. I så fall er kanskje en bass med noe høyere tuning allikevel å foretrekke? Nede ved 20Hz kan jeg bare mate på opp til og litt forbi x-max for å få til kinoeffektene med nok trøkk.
    Hehe, du har så rett så rett Armand i det du svarer tilbake til Snickers-is - for det er IKKE lett...!

    Men, siden du driter i lyden av film-kræsj og sånt... Hva med å kjøre Norges første riksvei fra der du bor, mot nabolandet Sverige men stopp der det står Moss. Tror det sitter mange rundt omkring i landet med Seas sin berømte LROY som spiller god nok kinolyd men aldeles fabelaktig MUSIKK.

    Tenker egentlig kun 2 x 8 drivere, tviler på om man i praksis trenger særlig mer enn det, hvis da ikke lommeboka holder på å revne og tusenlappene først må ut. 8 slike drivere har samlet long term power handling 4.000 w og 8.000 w som short time, man kommer jo et stykke med dette vil jeg tro :-)

    Har sett mange kjører LROY i lukkede kabinetter, men en six pack på at Snickers-is vil fortelle deg hvorfor du skal bruke drivernes spesiallagede slaver. Med nok power bak kan ikke dette bli dårlig. Og selv ville jeg enten pralellkoblet to og to elementer og kjørt hver sin forsterkerkanal på dette, altså 4 kanaler per side med 8 drivere som utgangspunkt - men 100 % optimalt 8 forsterkerkanaler for én kanal per driver - bedre kan det ikke bli og du passerer jo uansett Hokksund :-)

  15. #15
    Hifi Freak permorten's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    3,451
    Tagget i
    6 Innlegg
    Jeg ble litt forvirret her ( enda mer enn normalt ..) da du snakker tuningfrekvens, trodde jeg vi snakket bassrefleks - da ville det vært langt mindre forskjell , men du skriver jo til ogmed i innledningen ; lukkede kasser !

    Ville muligens sett etter elementer som både har litt høyere qts og begrenset masse , ellers er jo L26roy en slager her på sentralen !
    Mest interessert i diy høyttalere

    Tilfører forvrengning musikalitet ?

  16. #16
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,339
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Armand.
    Du får reise rundt til de forskjellige som har tårn.
    Jeg har 8 x Dayton andre har ROY i tårn, da får du en liten peker på hvordan de forskjellige er.
    Er ikke lange stumpen fra Kongsberg, 10 mil ca 1 time og 20 min til Skjetten. Her befinner det seg begge deler
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  17. #17
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,663
    Tagget i
    0 Innlegg
    Synes det er vanskelig å skille på hva som egentlig er forskjellene en hører på bass rundt om. Preferansene og innstillingene til de forskjellige og hvor heldig/godt en har klart å integrere det med rommet er det som preger sluttresultatet. Tror det er mange elementer som virker godt nok.

  18. #18
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,339
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Ved ettertanke tror jeg du har helt rett.
    Troe vell ikke det er et stort problem når de blir mange.
    Hva heter det igjen. Jo sammen blir vi sterke
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+4 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  19. #19
    Hifi Freak carisma's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2014
    Innlegg
    1,227
    Tagget i
    0 Innlegg
    Må han ikke da bygge helt nye kasser?
    Mener de elementene ofte brukes i 40 liters kasser. Ellers enig i at det er gode elementer. Men tror jeg ville foretrukket 15" når kravet er 120 db ved 20hz.
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    Takk for grundig svar Snickers. Men du gjør jo ikke saken akkurat lett med så mange parametere å ta hensyn til

    Dilemmaet er ved hvilken frekvens ønsker jeg egentlig lav forvrengning? Jeg tenker at fra 20Hz til 30Hz så er ikke dette så kritisk siden det er svært langt mellom musikkstykkene som har noe særlig informasjon i dette området. Om det vrenger litt når Tom Cruise krasjer på motorsykkelen sin eller en Dinosaurus tramper forbi gjør ikke det så mye. Det er viktigere med lav forvrengning fra 30Hz og oppover. I så fall er kanskje en bass med noe høyere tuning allikevel å foretrekke? Nede ved 20Hz kan jeg bare mate på opp til og litt forbi x-max for å få til kinoeffektene med nok trøkk.
    Hehe, du har så rett så rett Armand i det du svarer tilbake til Snickers-is - for det er IKKE lett...!

    Men, siden du driter i lyden av film-kræsj og sånt... Hva med å kjøre Norges første riksvei fra der du bor, mot nabolandet Sverige men stopp der det står Moss. Tror det sitter mange rundt omkring i landet med Seas sin berømte LROY som spiller god nok kinolyd men aldeles fabelaktig MUSIKK.

    Tenker egentlig kun 2 x 8 drivere, tviler på om man i praksis trenger særlig mer enn det, hvis da ikke lommeboka holder på å revne og tusenlappene først må ut. 8 slike drivere har samlet long term power handling 4.000 w og 8.000 w som short time, man kommer jo et stykke med dette vil jeg tro :-)

    Har sett mange kjører LROY i lukkede kabinetter, men en six pack på at Snickers-is vil fortelle deg hvorfor du skal bruke drivernes spesiallagede slaver. Med nok power bak kan ikke dette bli dårlig. Og selv ville jeg enten pralellkoblet to og to elementer og kjørt hver sin forsterkerkanal på dette, altså 4 kanaler per side med 8 drivere som utgangspunkt - men 100 % optimalt 8 forsterkerkanaler for én kanal per driver - bedre kan det ikke bli og du passerer jo uansett Hokksund :-)

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,071
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra steinost Se Innlegg
    Armand.
    Du får reise rundt til de forskjellige som har tårn.
    Jeg har 8 x Dayton andre har ROY i tårn, da får du en liten peker på hvordan de forskjellige er.
    Er ikke lange stumpen fra Kongsberg, 10 mil ca 1 time og 20 min til Skjetten. Her befinner det seg begge deler
    Kjenner jo til driverne du benytter, men fortell litt da vel, hvordan DU opplever forskjellen her - du som har hørt begge deler i 2 x 8 stk.

    Klart dine flytter mer luft, og gir mer pondus & slam, men byr amerikanerne på like mye musikk-kvalitet over "jordskjelv" frekvens som sakene made in Østfold?

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed