AH300 konisk horn

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Noen som har erfaring med sånne horn?

Fordeler / ulemper?

IMG_4613.JPG
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Det slår meg som en svært dårlig løsning.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2009
Innlegg
127
Antall liker
59
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
12
Litt mer nyansert svar?
Så vidt jeg vet er det Bill Woods som har designet disse, regnet for å være en av verdens fremste horn guruer..
Tviler derfor på at de er helt håpløse, men kanskje du fikk med deg noe i timen som Bill gikk glipp av?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Vel, det er på sett og vis flere "skoler" innenfor horn. En av disse er det vi kaller transmisjonslinje. En annen er det vi kaller waveguide. I prinsippet faller begge under den ganske løse definisjonen for horn. Det som er sentralt her er at en transmisjonslinje kan sammenliknes med en kabel (en kabel er en elektrisk transmisjonslinje) der impedans er alfa og omega mens spredningskarakteristikken ikke har særlig fokus. I den andre enden av skalaen har vi altså waveguide, der impedans betyr lite mens spredning er alfa og omega.

Nå er dette også litt upresist siden en waveguide egentlig er en slags adapter, men i dagligtale, altså i forbrukerhøyttalerverdenen, så snakker vi først og fremst om waveguide i sammenheng med hornprofiler som ikke er dype, og som typisk har en 1:1-loading (altså ingen akustisk loading over hodet).

Vel, tørrprat til side. Et konisk horn vil være mer transmisjonslinje jo smalere og dypere det er. Når det åpnes opp betydelig forsvinner transmisjonslinjeeffekten, og til slutt tilsvarer det å sette en kompresjonsdriver rett i en baffel. For at dette skal ha noen hensikt å snakke om bør vi derfor snakke om koniske horn som har en viss transmisjonslinjeeffekt, altså relativt dype og smale horn.

Slik jeg ser det ender vi da opp med to problemer:

Det første er spredningen. Den avhenger jo av bølgefrontens form på vei ut av hornet. Ut av selve kompresjonsdriveren har man en flat bølgefront. For å kunne endre formen på en bølgefront må man endre ha en progressiv endring av tverrsnittet. I det bølgen finner veien langs en bue, slik som i et eksponensialhorn, vil den få lenger vei enn i senter på hornet. Dette medfører at man får en tidligere bølgefront midt i hornet enn utover mot sidene. Avhengig av hvor progressivt hornet er kan dette gi ulike former på bølgefronten. I et konisk horn har man svært liten forskjell i løpetid mellom kanten og senter på hornet. Dette gir en temmelig flat bølgefront. Man kan se for seg at en kompresjonsdriver i en baffel for de aller fleste frekvenser er så liten at den vil gi en sfærisk (halvkule) bølgefront inntil baffelen blir for liten (altså ved lave frekvenser). Når bølgene først skal passere gjennom et konisk horn vil man for de fleste frekvenser få en rimelig flat bølgefront i fronten av et relativt stort horn. Dette vil ha store konsekvenser for spredningen ved de frekvensene over der hornet ikke gir absolutt spredningsbegrensning. Under dette punktet har hornet liten eller ingen praktisk nytteverdi. Med andre ord, uten å ha noe som minner om en sfærisk bølgefront ut av selve hornet må dette dannes naturlig utenfor den relativt hornmunningen, og det medfører en ujevn spredningskarakteristikk over en ganske stor del av arbeidsområdet.

Det andre er transmisjonslinjeeffekten. Når man konstruerer en akustisk transmisjonslinje vil man få ganske fremtredende fundamental og harmoniske resonanser. Vanligvis har man disse transmisjonslinjene bak selve driveren, lukket inn i et kabinett, der man har anledning til å dempe med dempemateriale for å senke Q-verdien av disse resonansene. Man har ikke anledning til å terminere seg bort fra problemet slik man har i den elektriske verdenen. Når man har en frontloading er det vanskelig å få til en god løsning med dempemateriale som demper resonansene fra transmisjonslinjen. Det eneste verktøyet man egentlig har er trolig eventuelle motresonanser. Men i og med at dette er koniske horn og ikke rette transmisjonslinjer er åpningen heldigvis såpass stor at refleksjonsgraden i hornmunningen er betydelig redusert.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Til kommentaren om konstruktørens kunnskap og rolle så føler jeg at man ikke skal lage en greie ut av det. Det finnes mange innfallsvinkler på høyttalerkonstruksjon, og det finnes mange "skoler" og filosofier. Man kan ikke uten videre dømme en filosofi ut fra at den er annerledes enn ens egne foretrukne. Siden det var Hornlyd som spurte så visste jeg at dette ikke er en horntype som matcher hans preferanser.
 

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2009
Innlegg
127
Antall liker
59
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
12
Takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende! Nå har jeg lært noe idag også :)

Teorien bak dette har ikke jeg greie på, så det skal jeg ikke begi meg ut på.
Men disse hornene er veldig ettertraktede på bruktmarkedet, de lages ikke lenger så vidt jeg vet, og får mye skryt for lydkvalitet. Generelt har jeg oppfattet det slik at koniske horn låter svært naturlig og er ofte å foretrekke for mellomtone og oppover foran andre hornprofiler. Som du sier, så har de ikke så bra loading som eksempelvis tractrix og eksponentielle hornprofiler, og egner seg derfor dårlig til bassfrekvenser.
Jeg forestiller meg at denne naturlige egenskapen kommer av at profilen åpner seg så fort kontra feks tractrix, at det blir mindre refleksjoner fra sideveggene på vei utover?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Jeg tror ikke refleksjoner fra selve hornprofilen er noe stort tema på de aller fleste typer horn. Ellers tør jeg ikke uttale meg om hvorvidt, og i såfall hvorfor disse eventuelt låter naturlig. Når det er sagt er det mange genierklærte høyttalere der ute som har store feil. Jeg leste senest i går om en høyttaler som ble beskrevet som følger: "...has some qualities being worthy of pursuing. Yet, sadly they only works with "simple" music and they came at the mind boggling price" (sitatet er slik, med skriveleif og alt).
 

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2009
Innlegg
127
Antall liker
59
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
12
Når det er sagt er det mange genierklærte høyttalere der ute som har store feil. Jeg leste senest i går om en høyttaler som ble beskrevet som følger: "...has some qualities being worthy of pursuing. Yet, sadly they only works with "simple" music and they came at the mind boggling price" (sitatet er slik, med skriveleif og alt).
Absolutt, og i slike tilfeller tror jeg konstruktøren legger for mye vekt på egne preferanser, kanskje spesielt ifht musikksmak, når han velger designkriterier for høyttaleren sin. Jeg har inntrykk av at dette er ett større problem i hifi verdenen enn i PA bransjen, og er noe av grunnen til at jeg selv velger å bruke PA i stuen. Bill Woods var forøvrig tidligere designer i Yorkville, som produserer PA høyttalere.
Men dette var en liten avsporing ifht trådstarters spørsmål om AH300, beklager :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Jeg lurte rett og slett på hvordan et slikt horn fungerer.
Trodde at det hadde konstant spredning og god loading nedover.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
M2 Waveguiden du har liggende i skapet er vel et godt eksempel på horn som har spredningskontroll.
Jevn frekvensrespons eller jevn impedans har det ikke.

Er jeg på bærtur nå? :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Vet ikke. Men jeg har forstått det slik at AH hornet tynes til 350 Hz men's M2 tynes tuck 800 Hz
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
En ting tror jeg er ganske sentralt her, nemlig at utvalget av horn på denne størrelsen er begrenset og da blir stort sett alle legendariske. Da blir gjerne ikke sammenlikningen horn 1 mot horn 2 men heller horn mot mellomtone i baffel.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Nå skjønner jeg :)
Konstant spredning og god loading ved lave frekvenser er det du mener :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Ja, eller begrenset spredning (helst veldig jevn over schroeder) i kombinasjon med god kapasitet langt ned i frekvens. Det er slikt som gjør hornsystemer gøy IMO. Bakladet basshorn, baffelmontert mellomtone og diskanthorn er ikke helt min greie.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Da er vel Tractrix 200 i gøy kategorien?
Mens M2 har så vidt kommet ut av baffelen?
 
Topp Bunn