Makro
Hi-Fi entusiast
Hei
Hva er naturlig og ikke ?
Refleksjoner takk
Hva er naturlig og ikke ?
Refleksjoner takk
Refleksjoner kan vel godt være et kodeord her. Førsterefleksjon er mulig årsak blant flere. Du bør nok gi litt fler opplysninger.Hei
Hva er naturlig og ikke ?
Refleksjoner takk
Som oftest dreier dette seg om aksentuering grunnet en eller annen form for ekko med svært kort tidsforskjell, slik at sibilanter (spesielt s'er, men også nærliggende lyder) oppleves med en skarp, ubehagelig klang. Vanligst er refleksjon fra nærmeste harde flate (gulv, vegg), som treffer øret ørlite etter den direktestrålte lyden. Et lignende (diskutabelt) ekkofenomen kan oppstå dersom man lader eksempelvis kabelisolasjon, denne lades ut direkte etterpå, og skaper en skarp lyd.Vel jeg tenkte på andres opplevelser med skarpe unaturlige sh og th lyder
Har noen byttet elementer, forsterker, kabler, målt rommet, dempet rommet og
andre ting som kanskje er nytt for noen
Her tenderer jeg til å være litt uenig, faktisk. Grunnen er at jeg har hatt opptak jeg har ment ha akkurat det problemet, i årevis, helt inntil plutselig et anlegg presenterer det helt rent og elegant. Det har fått meg til å tro at årsakssammenhengen er litt mer kompleks. Om noen av dere husker tilbake til da jeg hadde et komplett (rimelig!) oppsett Audio Note i Horten, som spilte så inni hampen fint, at jeg ga bort et glass vin til en hver som kunne få det til å spille dårlig. Folk hadde med seg det mest utrolige, i løpet av helga kostet det meg ett eneste vinglass. (Bonnie Tyler live fra 80-tallet, behøver jeg si mer?) Alt annet spilte som ei kule, klassisk, rock, viser og blues, store og små ensembler, gode og dårlige, ja til og med elendige, innspillinger; alt gikk helt fint! Og det var ikke en gang snakk om maskering eller juks, opptil flere mente det var messas best lyd, for drøye 30 tusen!Holdt på å si logoped.....
Midt oppi alt styret med anlegget, ofte med utgangspunkt i problematiske enkeltinnspillinger. Glem ikke at det kan ligge i opptaket som 'vindstøy' eller lignende på grunn av plassering av mikrofon og sanger. Det kan også være en særegenhet (uheldig?) hos en vokalist.
Helt korrekt. Ofte fordi man ber et stort membran gå for høyt i frekvens, eller fordi man ber et lite membran formidle for mye energi i for lave frekvenser. Det kan fort vise seg å bli svært så trøblete, spesielt når man går litt bananas med volumkontrollen.enig i det som er skrevet om rom.
hardhet kan også komme fra resonnanser og oppbrytningen i membranet. oppbrytning og ringing kommer ann på en hel del karakteristika, blant annet materialet. titan er for mange ansett som noe av det verste, mens aluminium er relativt bra og beryllium og magnesium høyt ansett.
på diskantdrivere er det mange som foretrekker silk dome til fordel for metal dome pga dette.
Utvalgsskjevhet? Jeg har ikke inntrykk av at audiofile flest fyller sekken med dårlige innspillinger og drar på hifimesse.Her tenderer jeg til å være litt uenig, faktisk. Grunnen er at jeg har hatt opptak jeg har ment ha akkurat det problemet, i årevis, helt inntil plutselig et anlegg presenterer det helt rent og elegant. Det har fått meg til å tro at årsakssammenhengen er litt mer kompleks. Om noen av dere husker tilbake til da jeg hadde et komplett (rimelig!) oppsett Audio Note i Horten, som spilte så inni hampen fint, at jeg ga bort et glass vin til en hver som kunne få det til å spille dårlig. Folk hadde med seg det mest utrolige, i løpet av helga kostet det meg ett eneste vinglass. (Bonnie Tyler live fra 80-tallet, behøver jeg si mer?) Alt annet spilte som ei kule, klassisk, rock, viser og blues, store og små ensembler, gode og dårlige, ja til og med elendige, innspillinger; alt gikk helt fint! Og det var ikke en gang snakk om maskering eller juks, opptil flere mente det var messas best lyd, for drøye 30 tusen!Holdt på å si logoped.....
Midt oppi alt styret med anlegget, ofte med utgangspunkt i problematiske enkeltinnspillinger. Glem ikke at det kan ligge i opptaket som 'vindstøy' eller lignende på grunn av plassering av mikrofon og sanger. Det kan også være en særegenhet (uheldig?) hos en vokalist.
Mvh
Håkon Rognlien
Nuvel. Jeg må si jeg var overrasket over hva folk faktisk hadde. Opptil flere som trekker med seg ting de vet har en tendens til å glippe, for å skille snørr og kamelskitt, eller hva det var...Utvalgsskjevhet? Jeg har ikke inntrykk av at audiofile flest fyller sekken med dårlige innspillinger og drar på hifimesse.Her tenderer jeg til å være litt uenig, faktisk. Grunnen er at jeg har hatt opptak jeg har ment ha akkurat det problemet, i årevis, helt inntil plutselig et anlegg presenterer det helt rent og elegant. Det har fått meg til å tro at årsakssammenhengen er litt mer kompleks. Om noen av dere husker tilbake til da jeg hadde et komplett (rimelig!) oppsett Audio Note i Horten, som spilte så inni hampen fint, at jeg ga bort et glass vin til en hver som kunne få det til å spille dårlig. Folk hadde med seg det mest utrolige, i løpet av helga kostet det meg ett eneste vinglass. (Bonnie Tyler live fra 80-tallet, behøver jeg si mer?) Alt annet spilte som ei kule, klassisk, rock, viser og blues, store og små ensembler, gode og dårlige, ja til og med elendige, innspillinger; alt gikk helt fint! Og det var ikke en gang snakk om maskering eller juks, opptil flere mente det var messas best lyd, for drøye 30 tusen!Holdt på å si logoped.....
Midt oppi alt styret med anlegget, ofte med utgangspunkt i problematiske enkeltinnspillinger. Glem ikke at det kan ligge i opptaket som 'vindstøy' eller lignende på grunn av plassering av mikrofon og sanger. Det kan også være en særegenhet (uheldig?) hos en vokalist.
Mvh
Håkon Rognlien