A.N.T.O.T.C.M

Mr.SQ

Bransjeaktør
Ble medlem
04.03.2012
Innlegg
99
Antall liker
86
Sted
Aust-Agder
Torget vurderinger
15
Så hva er A.N.T.O.T.C.M?

A New Take On The Classic Monitor.

Så hva er en Classic Monitor?

Her vil det sikkert være mange meninger, men for meg så handler det om en relativt stor "stativhøyttaler", gjerne 3 veis og helst en 25cm eller større i bunn. Et klassisk konsept jeg har hatt lyst til å leke litt med en stund, men aldri satt av tid. Det samme gjelder også for elementene som er valgt til prosjektet. Dette er derfor på mange måter også "De Forsømte Prosjekters Prosjekt".

Så hva er planen?

Tanken er en Aktiv DSP-styrt 3 veis MTW monitor.

MTW= Midrange-Tweeter-Woofer og angir elementenes rekkefølge.

Dette blir fort en stor stativhøyttaler som blir stående på et lavt stativ. Sikkert mange som mener at jeg da burde laget et gulvstående kabinett, og jeg er langt på vei enig, men i dette tilfellet ønsker jeg den litt klassiske "look'en".

Ground Sound har fått mye oppmerksomhet her på forumet. Særlig for sin DCN28. Minst like spennende er Robert sine Coolback løsninger da de inkluderer alt du trenger i en plateforsterkerløsning, og er relativt prisgunstige tatt i betraktning hva du får for pengene.

Til denne har jeg valgt en Coolback II 300. Denne har fleksibel og fin DSP samt forsterkerløsning på 100W+200W+200W

2016-03-12 12.27.16.jpg
2016-03-12 12.27.33.jpg


Den klassiske Scan Speak Revelator 9900 har stått på listen i mange år, men aldri kommet til å bruke den. Jeg har hørt den i flere sammenhenger, og likt det jeg har hørt. Diskanten måler også tiltalende på flere punkter. I tillegg har den en frontplate som til en viss grad gir noe spredningskontroll.
2016-02-08 13.57.38.jpg


Til mellomtone valgte jeg Scan Speak 15W8530K00. Hvorfor ikke mellomtoneversjonen? vil kanskje noen lure på. Egentlig fordi jeg ikke ser noen fordeler med denne. Dette er også et element jeg har lyttet til flere ganger, i ulike versjoner. Jeg har troen på at elementet vil passe inn i denne konstruksjonen.
2016-04-06 18.52.39.jpg


Bassen var jeg mer i tvil om her. Jeg har gode erfaringer med 26W8861, men denne gangen falt valget til slutt på 8867 som er versjonen med membran i aluminium. Jeg har lest kommentarer om at papirversjonen er mer "livlig" i lyden, men dette er jo en generell oppfatning av papir. Et membran av alu har ofte noe fordeler fremfor papir. Særlig til bassbruk hvor membranet kan være mer stabilt, men som med en rekke ting i denne bransjen, er det mer eller mindre godt begrunnede delte meninger her. Det er ikke umulig jeg prøver ut papirversjonen 8861 ved en senere anledning
2016-04-06 18.54.03.jpg


I starten av idémyldringen vurderte jeg sterkt å lage et kabinett etter BBC sin forskning på området. Dette er jo forskningen som høyttalere fra Harbeth, Graham, Sterling, Spendor m.fl har støttet seg til i flere år. Mange misforstår tanken bak denne måten å bygge kabinett på, og tror det handler om at kabinettet bevisst skal farge, og dermed være endel av lyden. Det stemmer ikke helt. Faktisk var formålet med forskningen å finne den rimeligste mulige måte å lage et kabinett på som også farget lyden i minst mulig grad. Tanken bak tynne kabinetter med bitumen plater på var å tvinge resonanser så langt ned i frekvens som mulig, for å få disse bort fra mellomtonen og ned i et område hvor dem gjorde minst skade. Skrudd baffel og bakplate skulle hindre kabinettet ytterligere å "ringe". Denne typen klassiske britiske monitorer blir jo ofte roset for sine egenskaper i akkurat mellomtonen, men at de kanskje mangler litt fundament.

Noen har valgt å forsøke å kombinere ulike løsninger innen DIY. Tynne plater i mellomtonekammer, og tykke plater i basskammer, som som selvsagt har ført til oppdagelse av "den ultimative løsning". Her er det mange muligheter.....

Designet og kabinettkonstruksjon er det som p.t er under evaluering. Håper å kunne vise noen skisser av tanker rundt kabinett i løpet av noen få dager.

Fortsettelse følger.
 
Sist redigert:

Mr.SQ

Bransjeaktør
Ble medlem
04.03.2012
Innlegg
99
Antall liker
86
Sted
Aust-Agder
Torget vurderinger
15
Det er mange meninger rundt kabinett, og hvordan dette skal dimensjoneres, settes sammen, hvilke materialer etc etc.

Alt dette påvirker kabinettets egenskaper, og det er ikke nødvendigvis en bestemt fasit på hva som er "best".

Det finnes så mye påstander, gjerne ubegrunnede rundt dette, da det har blitt gjort lite reel forskning på området. Faktisk er vel forskningen gjort av BBC den eneste med noe vitenskapelig snev, selv om den var styrt av et kostnadshensyn.

Tanken bak den tidligere nevnte Thin Wall filosofien til BBC var et kabinett som var "godt nok" til at det ikke hadde nevneverdig negativ innflytelse på lyden. Skal man dømme etter all subjektiv ros denne type høyttalere får, så hadde de kanskje rett?

Flere av disse klassiske britiske monitorene har en besnærende spillestil. Betyr dette at alle oss som i alle tider har gått for godt dimensjonerte kabinetter med høy masse har vært på villspor? Ikke nødvendigvis, men kanskje merkostnaden og merarbeidet ikke er verd det, og at det er ting som er viktigere for den endelige opplevelsen.

Selv er jeg av den formening at for en gitt løsning uten kostnadsmessige begrensninger så vil et skikkelig gjennomført kabinett være å foretrekke, men hvor går grensen for når det påvirker opplevelsen?

For tiden ser jeg på ideer fra begge leirer.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Morsomt og jeg er spent på fortsettinga.

Kravene til et «perfekt» «cost no object» kabinett er ikke så vanskelig: null mekaniske resonanser og vibrasjoner, fast og stiv montering av HT-elementene, «total» demping av energien i bak-utstrålingen fra HT-elementene, tilpasset akustisk impedans/støtte til hvert enkelt HT-element, ift målsatt spredning/direktivitet og frekvensrespons jf. Harry F. Olson anno 1951: http://www.aes.org/aeshc/pdf/how.the.aes.began/olson_direct-radiator-loudspeaker-enclosures.pdf) etc. etc. etc. (visuelt design m.v.) ... det beste kabinettet er et «ikkekabinett» ... virkeligheten er som kjent imperfekt, og det er ikke godt å si hvor grensen går «for når det påvirker opplevelsen» - det er mange aspekter av de grensene og det kan handle om å finne «gyldne» kombinasjoner av stivt og dempet.

Mht kabinettflatene er det et poeng å unngå sammenfallende resonansstrukturer (slik at enkeltfrekvenser ikke stikker ut mer enn nødvendig). Martin Collomns High Performanse Loudspeakers har et kapittel over tematikken som gir et visst overblikk (+ en rekke andre aspekter av høyttalerkonstruksjon): https://books.google.no/books/about...OqCbh2ESOgC&source=kp_cover&redir_esc=y&hl=en

mvh
KJ
 

Mr.SQ

Bransjeaktør
Ble medlem
04.03.2012
Innlegg
99
Antall liker
86
Sted
Aust-Agder
Torget vurderinger
15
Poenget mitt er egentlig ikke hvilke egenskaper et "perfekt" kabinett skal ha. Det er for meg åpenbart. Spør du noen er det intet kabinett som gjelder. Noe jeg lagt på vei kan følge tankene rundt. Det som er poenget i denne sammenheng er hvilken vei jeg går ifm et monitorprosjekt som dette hvor endel av premissene er lagt på forhånd. Følger jeg BBC sin forskning og lager et kabinett som er "godt nok" eller tar jeg den helt ut......

"Spørsmålene" som kommer er i utgangspunktet ikke spørsmål til forumet, men en måte å visualisere tankeprosessen rundt designet. Det er dog alltid moro å få litt dialog rundt ulike tema. Selv om jeg har holdt på med høyttalere til og fra i 25 år, er det veldig ofte givende med impulser fra andre for å sette ting i perspektiv.
 
Topp Bunn