husk å trekke fra portvolumet når du bestemmer kassestørrelse.
---
lukkede kasser kan fremstå som tightere og mer punchy av flere grunner.
1. fordi de ikke har like mye output nedover, og derfor gir inntrykk av mer oppover.
2. fordi de ikke har like mye output nedover, og produsentene legger da inn en linkwitz transform som igjen er en boost nedover. dette igjen skaper mer harmonisk forvrengning oppover i det punchy området av midbassen. forvrengning får dem til å fremstå som mer punchy enn de er mao.
3. fordi de ikke har like mye output nedover, og derfor vil de heller ikke skape like store romproblemer i området 30-50 hz som maskerer ut tightness og punch. et veldig vanlig problemområde i gjennomsnittlige norske rom.
4. fordi mange portede subber bruker billige jallaelementer med lang slaglengde og dårlig induktansekontroll og portes de for høyt uten skikkelig høypass, så vil elementet svinge mye under tuning, pga endring i induktanse, så vil de fungere som et midlertidig lavpassfilter som filtrerer ut snertet i punchet og får lyden til å høres mer buldrete ut.
det finnes flere grunner og plassering er også essensielt fordi man fort får kansellering midt i området 70-200 hz. disse må man unngå. pass også opp for floor bounce, kanskje element under portene kan lønne seg ved lav tuning, fordi elementet skal helt opp til 300 hz som du sier. da vil du ha elementet tett mot gulvet, og kanskje porten(e) over elementet, men nærme elementet så de kobler akustisk.
bygger du portet med 2216nd og sørger for å utbedre eventuelle romrelaterte peaker og dipper som maskerer ut frekvenser høyere opp, så vil du få punchy tight lyd. dette gjelder generelt.