M
Meget spennende!
er litt skeptisk til de høye delefrekvensene til seas.
f.eks Thor deles 2.5khz med magnesium membran. denne testen av wooferene indikerer de bør holdes langt unna det området:
Zaph|Audio
(linkwitz delte sine 8" ved 1.4, dog aktivt)
var også av oppfatning at en MTM krever lav deling for å hindre problemer i det vertikale plan. mener dynabel nevnte i en av sine egne kit at høy deling var helt uaktuelt med 2 mellomtoner..
Ja - et no-noncense produkt som vi som er opptatt av spredningskontroll er litt glad inoen som har hørt diskanten i kit et?
I fh til delefrekvensen som nevnes her så må det vel kunne bli bra å evt ha et dedikert basselement i samme str? Evt å la to spille bass mens det andre er en dedikert mellom element?Ja - et no-noncense produkt som vi som er opptatt av spredningskontroll er litt glad inoen som har hørt diskanten i kit et?
Det handler ene og alene om at all høyttalerdesign innebærer kompromisser, noen innehar flere enn andre. SEAS har, slik jeg kjenner dem, valgt sine kompromisser av en grunn. Kunne ting vært gjort annerledes, ja absolutt, men det betyr ikke at dette ikke har vært vurdert, men forkastet for å oppnå ønskede egenskaper.Alle DIY kitene til SEAS har delinger til diskant rundt 2.200 og 2.600 Hz og det er vel en årsak til at de har delt nettopp i dette området!?
Feilene dere påpeker med disse frekvensene, godtfolk, høres jo ut som om SEAS er aldeles på bærtur. Er DET virkelig mulig?
Stiller meg bak dette. Denne diskanten fungerer ypperlig til tross for en ujålete pris og mangel på "tåkeprat". Faktisk er dette kanskje min favoritt innen kategorien "value for money" og kan godt benyttes i stedet for mange oppskrytte og kostbare "high-end" diskanter.Ja - et no-noncense produkt som vi som er opptatt av spredningskontroll er litt glad inoen som har hørt diskanten i kit et?
Synes det ser ut som Seas har gjort en god jobb. Jeg hadde gjerne foretrukket at nivået på diskanten var dempet en liten tøddel, men utover det så henger det det jo flott sammen. Ingen hikkup i fase og horisontal spredning er veldig bra. Hadde vært interessant å se vertikal spredning også pga. MTM designet.Alle DIY kitene til SEAS har delinger til diskant rundt 2.200 og 2.600 Hz og det er vel en årsak til at de har delt nettopp i dette området!?
Feilene dere påpeker med disse frekvensene, godtfolk, høres jo ut som om SEAS er aldeles på bærtur. Er DET virkelig mulig?
Det er litt farlig å uttale seg bastant om lyden fra et element alene, selv om jeg av og til lar meg falle i fristelsen. Det avgjørende er at integreringen mot mellomtonen er gjort riktig, uansett valg av diskant. Når det er på plass så er mitt inntrykk at DXT diskanten låter veldig ryddig. Kan heller ikke si at den stikker seg ut på noen måte. Polarresponsen er såpass kontrollert (blandt det bedre som er å få tak i som ferdigvare) at den er enklere å få til å fungere i et vilkårlig rom enn veldig mange andre diskanter. Har fortsatt et par liggende som skal inn i en monitor med tidenTytte: noen kjappe karakteristikker av diskanten..?
Er vel også delefilteret det kommer endel an på? Er nybegynner hva DIY angår, men så ufattelig mye mer eierglede det er å lage noe!Det er litt farlig å uttale seg bastant om lyden fra et element alene, selv om jeg av og til lar meg falle i fristelsen. Det avgjørende er at integreringen mot mellomtonen er gjort riktig, uansett valg av diskant. Når det er på plass så er mitt inntrykk at DXT diskanten låter veldig ryddig. Kan heller ikke si at den stikker seg ut på noen måte. Polarresponsen er såpass kontrollert (blandt det bedre som er å få tak i som ferdigvare) at den er enklere å få til å fungere i et vilkårlig rom enn veldig mange andre diskanter. Har fortsatt et par liggende som skal inn i en monitor med tidenTytte: noen kjappe karakteristikker av diskanten..?
Ja, er DET mulig?Alle DIY kitene til SEAS har delinger til diskant rundt 2.200 og 2.600 Hz og det er vel en årsak til at de har delt nettopp i dette området!?
Feilene dere påpeker med disse frekvensene, godtfolk, høres jo ut som om SEAS er aldeles på bærtur. Er DET virkelig mulig?
Delefilteret utgjør en vesentlig del for integrering med mellomtonen ja. Av domediskanter så tåler DXT greit med belastning så lenge du ikke deler for lavt selvsagt. Spisse s-er kan også være et resultat av uheldig integrering og kan sågar også være relatert til mellomtonen alene. DXT-en i seg selv skal ikke gi deg slike unoter, iallfall ikke som mine ører sanser.Er vel også delefilteret det kommer endel an på? Er nybegynner hva DIY angår, men så ufattelig mye mer eierglede det er å lage noe!
Grunnen til jeg spør om diskanten er at jeg er blitt allergisk mot spisse s er... Jeg trenger ikke spille 110 db, men på greit volum må jeg ikke ha disse tendensene..
man kan spekulere i at det som virker attraktivt på papiret også er en faktor. noen er fanatiske når det kommer til offaxis response, men vurderer bare det horisontale.Ja, er DET mulig?Alle DIY kitene til SEAS har delinger til diskant rundt 2.200 og 2.600 Hz og det er vel en årsak til at de har delt nettopp i dette området!?
Feilene dere påpeker med disse frekvensene, godtfolk, høres jo ut som om SEAS er aldeles på bærtur. Er DET virkelig mulig?
-At legendariske SEAS som avansert utvikler, konstruktør og en av verdens mest spesialiserte produsenter "bommer"?
-At de feilvurderer bruk av sine egne grunnleggende parametre?
-At simulering og praktisk måling ved deres 2 avanserte "målebaser" ikke stemmer?
-Annen menneskelig svikt..?
Jeg tror IKKE det.
For all del, alle høyttalerkonstruksjoner er kompromisser og har sine lydsignaturer. Lavere prisklasser, ofte større kompromisser.
Så er det øret som hører da, smak og behag. Hva som oppleves som riktig i et oppsett..og kanskje ikke i et annet.
Den idéelle høyttaleren "for alle" er sikkert ennå ikke laget, uansett prisklasse.
Spisse "S´er"? Kan skyldes fire ting: Den første og mest opplagte er for mye nivå i diskant. De tre neste er mindre påaktede. Den første er oppløsning/forvrengning. Har man for liten oppløsning, eller for mye forvrengning, i lyden, blir diskanten rotete. Den tredje er at mye musikk er spilt slik at "S´ene" er tydelige. Årsaken er at det er ofte slik det skal være. Prøv å lytte til et kor mens du lukker øynene. Man bader i "S´er", hvilket blir et problem når en avspillingskjede uten tilstrekkelig oppløsning skal prøve å gjengi det. Den fjerde er at man glemmer at de fleste opptak er foretatt med tette mikrofonplasseringer. Opptak og opplevd konsertsituasjon kan aldri bli helt det samme.Er vel også delefilteret det kommer endel an på? Er nybegynner hva DIY angår, men så ufattelig mye mer eierglede det er å lage noe!Det er litt farlig å uttale seg bastant om lyden fra et element alene, selv om jeg av og til lar meg falle i fristelsen. Det avgjørende er at integreringen mot mellomtonen er gjort riktig, uansett valg av diskant. Når det er på plass så er mitt inntrykk at DXT diskanten låter veldig ryddig. Kan heller ikke si at den stikker seg ut på noen måte. Polarresponsen er såpass kontrollert (blandt det bedre som er å få tak i som ferdigvare) at den er enklere å få til å fungere i et vilkårlig rom enn veldig mange andre diskanter. Har fortsatt et par liggende som skal inn i en monitor med tidenTytte: noen kjappe karakteristikker av diskanten..?
Grunnen til jeg spør om diskanten er at jeg er blitt allergisk mot spisse s er... Jeg trenger ikke spille 110 db, men på greit volum må jeg ikke ha disse tendensene..
Prøvde å søke litt etter tråden, og det var riktignok slankekur i stedet for sparebluss - uansett en fin trådTilbake til Seas, så tror jeg ikke man vil finne et slikt problem her. Jeg har bygget en liten toveis sak med ett av disse basselementene og diskanten, Seas´egen Idunn. Den har ingen problemer med skarphet eller andre unoter oppover. Den er varm, homogen, avslappet og ustresset. Tidligere var flere av Seas-konstruksjonene kjent for en litt tynn/avrullet bass. Det slipper jeg med min konstruksjon, men prisen er mindre utstrekning nedover. (se tråd her: Seas på sparebluss).
Jeg tror konstruksjonen her kan funke svært godt. Ser fram til å lese rapportene
man kan spekulere i at det som virker attraktivt på papiret også er en faktor. noen er fanatiske når det kommer til offaxis response, men vurderer bare det horisontale.Ja, er DET mulig?Alle DIY kitene til SEAS har delinger til diskant rundt 2.200 og 2.600 Hz og det er vel en årsak til at de har delt nettopp i dette området!?
Feilene dere påpeker med disse frekvensene, godtfolk, høres jo ut som om SEAS er aldeles på bærtur. Er DET virkelig mulig?
-At legendariske SEAS som avansert utvikler, konstruktør og en av verdens mest spesialiserte produsenter "bommer"?
-At de feilvurderer bruk av sine egne grunnleggende parametre?
-At simulering og praktisk måling ved deres 2 avanserte "målebaser" ikke stemmer?
-Annen menneskelig svikt..?
Jeg tror IKKE det.
For all del, alle høyttalerkonstruksjoner er kompromisser og har sine lydsignaturer. Lavere prisklasser, ofte større kompromisser.
Så er det øret som hører da, smak og behag. Hva som oppleves som riktig i et oppsett..og kanskje ikke i et annet.
Den idéelle høyttaleren "for alle" er sikkert ennå ikke laget, uansett prisklasse.
f.eks en høyttaler måler eksemplarisk horisontalt (vertikalt ikke tilgjengelig) vs. en som måler tilstrekkelig begge veier, hvilken av de vil selge mest?
forresten er ikke seas kit nødvendigvis konstruert av seas. Thor f.eks ble designet av Joseph D'Appolito om jeg ikke husker feil.
edit; Rojoh kom meg i forkjøpet....
Noe av mitt problem har vel helst vært en kombinasjon av disse elementene. Jeg har hatt horn, drevet med receivere med for mye akustikktiltak slik at alt har blitt for mye dempet..Spisse "S´er"? Kan skyldes fire ting: Den første og mest opplagte er for mye nivå i diskant. De tre neste er mindre påaktede. Den første er oppløsning/forvrengning. Har man for liten oppløsning, eller for mye forvrengning, i lyden, blir diskanten rotete. Den tredje er at mye musikk er spilt slik at "S´ene" er tydelige. Årsaken er at det er ofte slik det skal være. Prøv å lytte til et kor mens du lukker øynene. Man bader i "S´er", hvilket blir et problem når en avspillingskjede uten tilstrekkelig oppløsning skal prøve å gjengi det. Den fjerde er at man glemmer at de fleste opptak er foretatt med tette mikrofonplasseringer. Opptak og opplevd konsertsituasjon kan aldri bli helt det samme.Er vel også delefilteret det kommer endel an på? Er nybegynner hva DIY angår, men så ufattelig mye mer eierglede det er å lage noe!Det er litt farlig å uttale seg bastant om lyden fra et element alene, selv om jeg av og til lar meg falle i fristelsen. Det avgjørende er at integreringen mot mellomtonen er gjort riktig, uansett valg av diskant. Når det er på plass så er mitt inntrykk at DXT diskanten låter veldig ryddig. Kan heller ikke si at den stikker seg ut på noen måte. Polarresponsen er såpass kontrollert (blandt det bedre som er å få tak i som ferdigvare) at den er enklere å få til å fungere i et vilkårlig rom enn veldig mange andre diskanter. Har fortsatt et par liggende som skal inn i en monitor med tidenTytte: noen kjappe karakteristikker av diskanten..?
Grunnen til jeg spør om diskanten er at jeg er blitt allergisk mot spisse s er... Jeg trenger ikke spille 110 db, men på greit volum må jeg ikke ha disse tendensene..
Tilbake til Seas, så tror jeg ikke man vil finne et slikt problem her. Jeg har bygget en liten toveis sak med ett av disse basselementene og diskanten, Seas´egen Idunn. Den har ingen problemer med skarphet eller andre unoter oppover. Den er varm, homogen, avslappet og ustresset. Tidligere var flere av Seas-konstruksjonene kjent for en litt tynn/avrullet bass. Det slipper jeg med min konstruksjon, men prisen er mindre utstrekning nedover. (se tråd her: Seas på sparebluss).
Jeg tror konstruksjonen her kan funke svært godt. Ser fram til å lese rapportene
Mao tror du denne kan låte bra @snickers-is ?DXT-en til Seas er den diskanten i verden med jevnest spredning innenfor 60 grader. Det er også en av de diskantene i verden som måler klart best i tidsdomenet. Den er faktisk helt på nivå med 19mm domene til Hiquphon, og faktisk bedre enn de fleste ribbon tweetere. Den har ikke et veldig sofistikert magnetsystem, men det spiller utvilsomt en større rolle på en mellomtone enn på en diskant. For min del er det mange dyre ting som ville gått rett i containeren lenge før disse her. Legg også merke til at de ikke har fokuseringslinse. De mangler altså en liten plastbrikke innenfor gitteret og dermed fokuseres ikke de høye frekevensene, men de får i stedet lov til å spre slik de gjør naturlig ut av domen. Så den har altså ikke bare begrenset spredning nedover, men sammen med diffraksjonskantene har den også veldig god spredning oppover.
U18 er også en skikkelig godbit av en driver. Den skiller seg fra "billigdrivere" ved at den har kobberkledd polstykke. I tillegg er membranen ekstremt stille, faktisk på høyde med den gamle P18-membranen. Hadde man bygget en ren mellomtone av denne med en kort underhengt spole og opphenget fra MR18 tror jeg det ville blitt noe sjeldent spennende.
Som jeg har nevnt over så vil jeg gjerne ha organisk lyd, varm men ikke svulstig! Så det er muligens noe å tjene på å tune filteret litt?Jeg tror den låter rimelig bra. Frykter at den er litt slankt tunet og at bassene har litt for lite volum for å løsne skikkelig, men komponentkvaliteten er det så definitivt ikke noe å utsette på.
Non andre som har non synspunkter på hvordan det hadde vært å økt kabinettstørrelsen noe for å få bedre bassfundament..?Som jeg har nevnt over så vil jeg gjerne ha organisk lyd, varm men ikke svulstig! Så det er muligens noe å tjene på å tune filteret litt?Jeg tror den låter rimelig bra. Frykter at den er litt slankt tunet og at bassene har litt for lite volum for å løsne skikkelig, men komponentkvaliteten er det så definitivt ikke noe å utsette på.
Jeg kunne også være interessert i å lage disse som frontrekke, centeren er jo grei designmessig, men det hadde kanskje gått an å lage en litt mindre gulvmodell så bassene får litt mere volum?
Takk for svar! Spennende dette herJeg ville økt til 24 liter pr driver, tunet til 32Hz og bygget det som 2,5-veis med 2 eller 4 basser.
Nå er jeg på farlig tynn is her @snickers-is men jeg tenker ala det du sier.. Ulempen er ar jeg ikke kan ha for store kasser til frontene, ca 90 høye og maks 35-40 dype...Hvordan ser du for deg å koble det sammen?
Den eksisterende modellen kan selvsagt fint brukes som senter.
Det som går an å gjøre er å lage et enkelt 2-veis filter til diskanten og 2 basser, også legge på 2 basser nedover i frekvens som en 2,5-veis. Dette kan gjøres liggende med 2 basser på hver side av diskanten, eller stående med en bass over og tre under diskanten.
Sparker igang denne også litt @Snickers-is ... Det du sier over her at man kan konstruere Bragi som Kit`et er ment og så legge til to basser under den nederste bassen? Ser du da for deg å bruke to til av de samme driverne? Hvor mye volum ville du da gitt de to neste bassene?Hvordan ser du for deg å koble det sammen?
Den eksisterende modellen kan selvsagt fint brukes som senter.
Det som går an å gjøre er å lage et enkelt 2-veis filter til diskanten og 2 basser, også legge på 2 basser nedover i frekvens som en 2,5-veis. Dette kan gjøres liggende med 2 basser på hver side av diskanten, eller stående med en bass over og tre under diskanten.