Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 69
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1

    Konsepttest av digital tapping fra hjemmekinoprosessor

    Den generelle trenden i lydbransjen er at mer og mer utstyr digitaliseres. I pro audio er nå helt vanlig å kjøre 100% digitalt, også på forsterkersiden. I hjemmekino overføres bilde og lyd digitalt, men mot forsterker er man tvinget til å bruke analoge signaler. For de som har forsterkere som støtter digitale signaler, som AES/EBU, er det en stor ulempe å måtte gå innom analoge signaler.

    Denne tråden skal ta for seg en konsepttest av om det er mulig å hente ut den digitale lydstrømmen fra en hjemmekinopreprosessor for å kunne sende lyden digitalt til forsterkere.

    Det finnes PC-løsninger med multikanals lydkort som er i stand til å gi digital lyd ut, men dekoding av filmmateriale er ofte ikke enkelt da innholdsleverandørene simpelt ikke ønsker å støtte en PC-plattform. Da står man ofte igjen med uoffesielle løsninger hvor lyddekoderene ofte er reverse-engineered. Skal man få tilgang til nye og oppdaterte lydformater, som nå Atmos eller DTS X, er man nødt til å bevege seg over i consumer elektronikk. Og det er det dette prosjektet handler om.

    Denne konsepttesten er spesielt interessant sett i lys med bl.a. resultatene fra A-B testen av Yamaha CX-A5100 og Marantz AV8801. Her ble det diskutert transparens og hva påvirker hva i et lydoppsett.

    Forbehold:

    For det første er dette et rent førsøksprosjekt. Jeg ønsker ikke å gi noen garantier på at jeg vil komme i mål -- enten at jeg støter på noe ukjent eller at jeg ikke får nok tid. Sånn sett er det jo en selverklært risiko å "selge skinnet" med å legge dette inn her på forumet.

    For det andre, innebærer dette en modifikasjon av et kjøpt produkt. Det vil aldri være mulig å markedsføre og kjøpe denne modifikasjonen på grunn av CE-merking og opphavrettigheter. Sist men ikke minst, så kan denne modifikasjonen være kontroversiell fordi den kan misbrukes til å lage digital kopi av opphavsbeskyttet materiale.
    Siste redigert av Midas; 10.11.2015 kl. 00:45.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  2. #2
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Introduksjon

    Oppbygningen av lydstrømmen i en typisk hjemmekinoprosessor kan illustreres med:


    Navn:      Prepro.jpg
Visninger: 1291
Størrelse: 20.1 Kb


    Signalkilden gir fra seg et HDMI-signal som inneholder lyd. HDMI signalet mottas i video-kretsen i prosessoren, hvor lyd og bilde splittes. Herfra overser jeg video-flyten.

    Lyden over HDMI er ofte kodet som en bitstrøm, f.eks. DTS-HD, eller TrueHD. Denne må gjøres om til PCM som kan brukes av DAC-ene. Dette gjøres i den innebygde DSPen i en dekoder og downmixer som er lisensert av Dolby og DTS. Dekoderen omformer bitstrømmen til PCM, mens downmixeren mikser ned lydkanalene hvis man har færre høyttalere enn lydstrømmen. F.eks. lyden er 7.1 og man har kun 5.1. Det motsatte er også mulig, f.eks. kan man oppmikse stereo til Dolby Surround eller andre av de nye formatene.

    Deretter kan DSP prosessere kanalene for f.eks. romkorrigering. Her legges det inn tidsforsinkelse for distance, romkorrigeringsalgoritmer, PEQ og annet denne prosessoren måtte være satt opp med.

    Signalet fødes så inn i DAC, hvor de konverteres til analoge signaler. Signalene som fødes inn i DAC kjøres alltid på et visst nivå slik at de fyller ordbredden best mulig, og at voluminnstillingene gjøres på det analoge signalet i etterkant.

    I prosessorer og receivere, har man ofte en analog volumkontroll-løsning etter selve DACene og det er her MV settes. Man kunne brukt DACene til dette, men fordi utstyret støtter rene analoge kilder også, er man nødt til å gjøre dette separat. Spesielt for pure direct, hvor man kobler fra DSP og DAC, er dette viktig.

    Den siste blokken er utgangsbufferet, hvor signalet forsterkes opp slik at det kan overføres over en RCA eller XLR-plugg.

    Konseptet

    Ideen som skal forsøkes realisert er å tappe det digitale signalet mellom DSP og DAC, se figur i rødt over. Dette signalet må omformes til et format som gir AES/EBU ut. Hvis signalet skal være variabelt med prosessorens MV, må dette tappes fra prosessoren og det må legges digital gain på alle linjene.
    Siste redigert av Midas; 10.11.2015 kl. 00:40.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  3. #3
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,784
    Tagget i
    2 Innlegg
    Dette blir veldig spennende! Kommer til å følge denne tråden med Argusøyne. Tøft at du gir gass og prøver!
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  4. #4
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg
    Ser du for deg å justere volum'et i det digitale domenet før signalet sendes til forsterkeren? (er kanskje det MV indikerer?)
    Men du må vel ha en analog omforming ett sted? Du skal jo gjøre de digitale signalene over til strøm som går ut til HT'elementene.
    Kan du kort forsøke å si litt om hvordan en digital forsterker vil virke?

    Edit: Glemte å si det, men synes dette er et veldig spennende konsept!
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

  5. #5
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,784
    Tagget i
    2 Innlegg
    Tenker det er til bruk med effektblokker som har dsp med digital inngang. Da vil man slippe 2 stykk konverteringer i kjeden. Jeg er veldig ivrig på dette prosjektet, siden om det fungerer så kan jeg kjøre aes/ebu kanalene rett inn på pc via pcm og virtuelt lydkort og dermed få muligheten til å ha eksterne kilder med pc som hjerne i oppsettet. Surround vil også være en mulighet fra de eksterne kildene, Noe som er et problem i dag siden jeg må benytte toslink inn, og da støttes kun 2.0.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  6. #6
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,098
    Tagget i
    10 Innlegg
    Dette virker gjennomførbart om du finner ut hvilken databus de sender disse kanalene på og har datablad på DSP-en. Du er selvsagt også nødt til å synke klokke med prosessoren. Det som kanskje kan bli den største utfordringen er å linke softwaren opp så volumekontrollen kan styres av i2c-busen i prosessoren.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  7. #7
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra TEK Se Innlegg
    Ser du for deg å justere volum'et i det digitale domenet før signalet sendes til forsterkeren? (er kanskje det MV indikerer?)
    Men du må vel ha en analog omforming ett sted? Du skal jo gjøre de digitale signalene over til strøm som går ut til HT'elementene.
    Kan du kort forsøke å si litt om hvordan en digital forsterker vil virke?
    Det er ikke en digital forsterker vi snakker om per se, men en forsterker som har digital audio inn. Forsterkeren har da en innebygd DAC som omformer den digitale lydstrømmen til forsterket lyd. Noen forsterkere har DSP i tillegg. Flere bruker dette til å kjøre digitale delefilterfunksjoner i forsterkeren. Da vil det være mer tungvindt når man konverterer et digitalt signal til analog i prosessor, over kabel, for så så konvertere til digitalt i forsterker, prosessere det og så konvertere det til analogt igjen. Med digital audio inn, slipper man denne ekstrakonverteringen i forsterkeren.

    Digital audio finnes i noen varianter: I PA-forsterkere er det vanligste AES/EBU over en XLR-plugg. De kommersielle variantene er SPDIF og toslink. Signalet som overføres er så godt som det samme, men med ulikt fysiskt grensesnitt.

    Den eneste måten å justere nivået når man er koblet via digital audio er med digitalt volum, slik at skal man ha volumjustering på signalet som sendes til forsterkerene, så må dette legges på signalet.


    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Dette virker gjennomførbart om du finner ut hvilken databus de sender disse kanalene på og har datablad på DSP-en. Du er selvsagt også nødt til å synke klokke med prosessoren. Det som kanskje kan bli den største utfordringen er å linke softwaren opp så volumekontrollen kan styres av i2c-busen i prosessoren.
    Det er ikke så lett å gå inn på DSP-siden. DSP er ofte brandet og av spesialserier slik at man har lite info om dem, og at de ofte er BGA-type pakker. Da er det lettere å finne og hente ut I2S bussen på inngangen av DACene. Heldigvis er det DSP som normalt er master og driver både data og klokke. Da er det bare en tapping av dette som skal til. Her har man både signalet og bitklokken man behøver for å modulere AES/EBU.

    Den største utfordringen er klart å finne databussen som styrer MV, hente ut det riktige styresignalet og det å implementere seriell multiplikator på signalet for volumjustering.

    Ut fra thohaugs beskrivelse tror jeg på to stegs milepæle:

    1) Få hentet PCM-strømmen rett ut uten nivå/MV-justering. Da vil nivået alltid være det samme uavhengig av volum.

    2) Implementere justering av MV.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  8. #8
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,098
    Tagget i
    10 Innlegg
    Egentlig burde det ligget til rette for dette med en standardisert connector på hovedkortet fra produsenten.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  9. #9
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Helt enig. Men på grunn av tullete lisensregler at digitale overføringer skal være kryptert (derfor har vi HDCP), gjør at sånt vil ikke være mulig, siden AES/EBU ikke kan krypteres. Heldigvis.

    Interessant nok har ekte kinoprosessorer AES/EBU ut, men jeg mistenker at rettighetshavere tydeligvis ikke frykter piratkopiering derfra.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  10. #10
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,098
    Tagget i
    10 Innlegg
    Jeg tenkte mer på at man kunne hatt en intern connector med i2s til alle kanalene. + i2c og MV på standard protokoll. Hadde vært praktisk.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  11. #11
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1

    Shopping til prosjektet

    Da skal jeg ut på shopping. Jeg behøver:

    1) En receiver med HDMI, 7.1, TrueHD og DTS-MA.

    Foretrekker klart Yamaha, da dette jeg noe jeg har god (service)erfaring med. Skal legge inn et søk på Finn, slik at jeg følger med hva som kommer.


    2) FPGA prosessor til å kode om I2S fra receiveren til AES/EBU.

    Her har jeg tenkt å benytte et rimelig evalueringskort fra Adafruit, https://www.adafruit.com/products/451. Jeg har sjekket pinningen og jeg har tilgang på de type signaler jeg behøver på de to kantkontaktene, så dette bør være mer eller mindre rett frem.

    Eksempelvis tenker jeg å kjøre balansert LVDS fra punktet i receiveren hvor jeg henter master-klokken og inn på dette kortet for å minimalisere støy og jitter.

    Navn:      de0-nano.jpg
Visninger: 1103
Størrelse: 115.9 Kb
    3) AES/EBU driverkort.

    Dette er et kretskort jeg må designe og lage selv. Da kobler jeg meg på den ene kantkontakten på FPGA-kortet, og sender ut AES/EBU i andre enden. Kortet skal da ha buffere/drivere og isolasjonstrafoer for å få galvanisk skille.

    AES/EBU bruker normalt XLR kontakter, men da blir panenlet veldig stort. Derfor tenker jeg å bruke en D-Sub25 kontakt (sånn vi hadde på PCer før til printere). Da støtter den opptil 8 AES/EBU kanaler (som gir 16 lydspor).

    Ser for meg en modifisert Tascam pinning:

    Navn:      db25_aes.png
Visninger: 1121
Størrelse: 42.1 Kb

    *edit* Da kan man kjøpe en slik kabel http://www.benum.no/produkt/14094961...3-m-for-tascam, og lodde om 4 av pluggene som er feil kjønn.


    4) USB Lydkort e.l. med AES/EBU inn og ut for testing.

    Jeg behøver også et lydkort til PC, aller helst USB-basert, som kan gi meg AES/EBU inn og ut. Dette er noe jeg må ha for å kunne teste funksjonen til det over.

    Noen som har forslag til lydkort som ikke er veldig dyre?


    Når jeg så ser over hva jeg trenger for dette prosjektet, tror jeg at budsjettet blir rundt 5000-8000,-, litt avhengig av hva jeg får tak i. Hobbyer koster, right?
    Siste redigert av Midas; 13.11.2015 kl. 00:09.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  12. #12
    Intrepid-AV
    Guest
    Antar at trådstarter er klar over at det finnes hjemmekinoprosessorer på markedet med AES/EBU digitale utganger (??)

  13. #13
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Intrepid-AV Se Innlegg
    Antar at trådstarter er klar over at det finnes hjemmekinoprosessorer på markedet med AES/EBU digitale utganger (??)
    Jeg enser et hint om reklame for egne produkt her...

    Uansett, jada, sånt finnes også i pro-markedet (dvs kino). Men til en pris som er langt mer enn jeg er villig å betale for dette.

    Det finnes mange andre måter å få heldigitalt oppsett, men fordelen med å bruke en consumer receiver, er at de er i kontinuerlig utvikling med nye formater og er rimelige. Det er eksakt samme dekoder fra Dolby og DTS som sitter i alle (siden dette er lisensierte av dem), derfor når dette håndteres digitalt har prisklasse ingenting å bety for lyden.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  14. #14
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,098
    Tagget i
    10 Innlegg
    Om det så måtte være blant Interpid sine egne produkter vil jeg gjerne vite mer.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  15. #15
    Intrepid-AV
    Guest
    Først, mitt innlegg var kun ment som saksopplysning da åpningsinnlegget i denne tråden kunne gi inntrykk av at det ikke fantes hjemmekinoprosessorer med digitale utganger. Men siden noen spør mer konkret kan jeg nevne at produktet i vårt sortiment som har dette er Theta Casablanca prosessoren utstyrt med digi out kort (6x AES/EBU for 12 kanaler). Kan da nevne at Theta ikke er alene om å tilby dette. For eksempel Goldmund har digitale utganger på sine prosessorer også. Uansett blir dette produkter i vesentlig høyere prisklasse enn det som vel ellers diskuteres/planlegges i denne tråden. Men tråden er interessant den!

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,040
    Tagget i
    0 Innlegg
    Datasat RS20i med 16 utganger og Trinnov Altitude med 8 - 32 utganger kan også nevnes, men prisene er hinsides.

    http://www.datasatdigital.com/consumer/products/rs20i.php

    Introduction | Trinnov Audio

  17. #17
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,098
    Tagget i
    10 Innlegg
    Noen som vet om dette er noe som kun er styrt av forventningene til hva kundene vil ha, eller om Dolby, HDMI eller andre har et ord med i laget ift hva produsentene får lov til å sende ut på utgangene?
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  18. #18
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Noen som vet om dette er noe som kun er styrt av forventningene til hva kundene vil ha, eller om Dolby, HDMI eller andre har et ord med i laget ift hva produsentene får lov til å sende ut på utgangene?
    Dolby og DTS har ikke så mange meninger om dette, men innholdsleverandørene har. De krever at det ikke skal være mulig å ta bit-perfekte kopier av lyd eller bilde. Derfor har vi HDCP på HDMI. Rekka er noe slikt: Hvis man skal få lov av filmstudioene til å distribuere en film på bluray, må innholdet være kryptert på plata. For å kunne få lov til å spille av kryptert BD, så må HDMI ut være kryptert. Dermed må receivere/prosessorer også kunne akseptere HDCP-data. I den avtalen ligger det forpliktelser om at det ikke gies ut dekrypterte bit-perfekte data. F.eks. analog SDTV fra en bluray er lov, mens 1080p component er ikke lov.

    Hvordan produsentene kan ha AES/EBU ut vet ikke jeg, fordi jeg har ikke hørt at HDCP eksisterer for AES/EBU. Siden både profesjonelle applikasjoner og disse ikke-consumer-pris prosessorene også har AES/EBU ut, så tror jeg at jeg vil spekulere at det ligger et rasjonale i retning av at "dette er ikke for hvermannsen og dermed er kopirisikoen lav nok".
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  19. #19
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,098
    Tagget i
    10 Innlegg
    En annen mulighet jeg har tenkt på er at man bruker et allerede lisensiert produkt a-la et lydkort eller noe, og bygger et produkt rundt dette slik at man ikke verken krysser patenter eller behøver å spørre om lov.

    Ellers er det nok som du sier at dette er produkter for det smale lag, og enten de får tillatelse om de ligger over en viss pris, eller om de rett og slett går under radaren når de er såpass små i antall, så er det jo tydelig at dette bryter med det jeg også trodde var realiteten rundt dette.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  20. #20
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra JENO Se Innlegg
    Datasat RS20i med 16 utganger og Trinnov Altitude med 8 - 32 utganger kan også nevnes, men prisene er hinsides.

    http://www.datasatdigital.com/consumer/products/rs20i.php

    Introduction | Trinnov Audio
    Leser av hjemmesiden dems: "The only AV preamplifier with its own implementation of the latest 3D audio decoders".

    Artig. I -97 jobbet jeg med egen SW DSP implementasjon av Dolby Digital til en prosessor. Kan dessverre ikke si til hva og hvor, men det er artig Trinnov bruker dette som et salgsargument. Hvordan kan de være sikre på dette mon tro?
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed