Resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Vakumpresse

Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg

    Vakumpresse

    Heisann

    Har et par høyttalere som skal fineres med råfiner.
    Jeg tenker litt på å bruke vakumpresse, i alle fall på deler av dem.
    Tror ikke jeg gidder å lage en DIY pumpe, men kom over denne ganske rimelige på jula:
    https://www.jula.no/catalog/verktoy-...mpumpe-739003/

    Men må ha poser også, og aller helst såkalt "breather net", ref her:
    Breather Mesh - Vacuum Pressing Just Got Easier

    Men er det noen som har brukt noe slikt, ig funnet noe sted man kan kjøoe brukbare vakuumposer og eventuelt nett?
    Et alernativ er også å lage vakuumbord selv, men om jeg bare kunne kjøpt noen rimelige poser så hadde jo det vært fristende :-)

    Noen med erfaringer?
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

  2. #2
    Hifi Freak OB-BB's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,205
    Tagget i
    2 Innlegg
    Hei.
    Tror jeg hadde funnet fram et brukt strykjern - vakum er sjukt artig, men til sånt arbeide blir det mye skrik og lite ull.
    Forlim bladfinéret raust med rulle og la limet tørke helt. Påfør så lim på kassesiden med rulle, legg finéret på og stryk ivei. Du jobber maks fem min per side. Det eneste du trenger passe på, er at du bruker nok lim og at du varmer nok. Bruk kanten av en kloss til å etterpresse vekselvis med oppvarming felt for felt mens limet fremdeles er varmt.

    Hadde du hatt vakum-utstyret og vært kjent med metoden, hadde jeg ikke vært så kategorisk.

    BB

  3. #3
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Oct 2014
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    633
    Tagget i
    0 Innlegg
    Enkel DIY-metode:

    Du kan bruke byggplast til store poser om ønskelig, bruk silikon eller seige limsorter som Tec7 som forsegling.
    Som "breather mesh" can du bruke noen tynne skumgummiflak ala madrasser

    Ellers så fungerer lim & strykejern a la OB-BB meget bra. Bruk gjerne vann på utsiden når du stryker på for dampen overfører varmen bedre til limsjiktet samt hindrer at finér overopphetes/sprekker/bobler. Test metoden
    Mvh Haldor
    DIY Line Array, enkel elektronikk og 500kr i Rockwool

  4. #4
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg
    Dette er saken. Skal finere HT'ene mine som er ganske store. De skal fineres med råfiner av typen "walnut burl". Denne er nok litt utfordrende å arbeide med, og jeg har lite erfaring med råfiner.
    Er ganske store flater og finerflakene må skjøtes. Her ønsker jeg ikke å bruke strykemetoden, blandt annet pga. at jeg er skeptisk til om jeg vil få til skjøtene skikkelig, spesielt på de store sideflatene.

    For å unngå "telegraphing" (vet ikke hva et godt norsk ord er) der sidene møter baffelen skal jeg dekke sidene med 3mm tykke MDF plater.
    Jeg fundere på å finere disse FØR jeg limer dem på HT'en. Da hadde de største sammenhengende flatene vært finer før jeg setter dem på HT'en - og om jeg driter på draget, noe som er svært sannsynlig, så kan jeg bare kaste mdf'en og begynne på nytt.
    Baksiden vises ikke, så den kan jeg ta direkte. Forsiden er mye mindre områder. På skråkantene vil jeg nesten helt sikkert bruke strykemetoden. Foran kan det være at det blir kaldpress med klemmer - det vil vurderes.
    Men akkurat sideplatene, 4 stk. da, funderer jeg på å bruke vakuumpresse på. Regner i så fall med at det blir andre bruksområder i framtiden også...
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   
    Siste redigert av TEK; 06.06.2015 kl. 13:48.
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

  5. #5
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg
    Vil ikke trelimet som eventuelt presses gjennom limes fast i skumgummien, slik at jeg risikerer at skumgummien limes fast i fineren?
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

  6. #6
    Hifi Freak OB-BB's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,205
    Tagget i
    2 Innlegg
    TEK;
    Leser og prøver å tolke det du skriver men er likevel ikke helt sikker på hvordan du tenker angripe enkelte deler av prosjektet ditt....

    Bladfinér, eller råfinér, som du kaller det, kan være kilent å holde på med. Men før du starter, bør du forsikre deg om at finéret er fuktig nok - alt burly eller knudrete finér sprekker som flatbrød om det har ligget framme og tørket ut. Legg det oppå noen trelister til å ha finéret oppå og sett noen skåler med vann innunder og dekk greia godt til med plast og lukk kantene så godt du makter er en av metodene for å få fuktet opp gugga.

    Om du har ark det ikke er kødda med, altså rett fra stokken, i den rekkefølgen arka er skåret ut av stokken, tar du ut to, legger de på en flat, fin flate som det ikke gjør noe at du skjærer nedi. Brett gjerne opp "boka" og forestill deg hvor du vil legge speillinja di for å få det feteste mønstret. Lukk så sammen arkene og legg en rettholt der du har bestemt deg. Riss så forsiktig mange ganger til en god skjærelinje er etablert - etter det, er det bare å gi jernet.

    Fuging av finér skjer alltid før påliming.

    Brett ut arkene og plassér de kloss inntil hverandre, arrestér endene med hver sin teipbit og ta et overblikk. Du skal da ha en flott flate der flatene speiler hverandre og gir et fett uttrykk. Om du ser for deg et fancier bilde ved å legge inn et annet snitt og du har nok finér, gjør du det.

    Forutsatt at du er fornøyd og har en plettfri skjøt, begynner du å teipe sammen hele fuga - om det er store spenninger eller bølger på tross av oppfuktingen (du har ikke allverdens tid til dette), begynner en gjerne på midten og jobber seg utover. Om ikke, er det okke som. Om du ikke har den finérteipen vi bruker, bruker du maskeringsteip. Det går fint og sånn går no dagan til du har gjort alt unnagjort.

    Om du vil finére med pressplater eller hva du velger, er egentlig ett fett, men jeg anbefaler deg iaffall sterkt å prøve OB-metoden - spesielt om du ikke har dette som et levebrød og har det - hva DET nå enn er - i fingrene. Nok lim påført og ferdigtørket på finérflatene er alltid et godt utgangspunkt. Fuktig lim på kassesidene gir deg alle de vanneksplosjonene du trenger - der du trenger de. Ikke kødd med vann andre steder - ujamn oppfukting av finéret på utsiden gir deg en bølgete reise.

    Plassering av fugene om du speiler, er alltid viktig og spesielt på baffelen - dønn i midten gjelder. Lag deg en blyantstrek på kassene til å styre etter lår du legger finéret på. Det er også lurt å ha unnagjort de små, skrå flatene på forhånd slik at de ikke kødder til for deg med utriv eller gjennompussing i ettertid.

    Pussing, ja. Bruk alltid bare kloss - start med ca 80-korning og jobb deg sikkert oppover i gradene. Puss langsetter fibrene - i begynnelsen kan du kose deg litt på tvers for egalisering, men ikke gjør dette lenge - langsetter er regelen. Pussemaskin er for de store gutta og det er mildt sagt et helvetes arbeide om du må gjøre noe på nytt - det får også ofte følgeskader.

    Til slutt og ennå en gang, ikke drit i å fuge finéret før du limer - det er viktig.

    BB

  7. #7
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Jeg har et høyttalerprosjekt i omtrent samme stadium, men jeg satser på finér med papirbelegg (Curly Maple Veneer: Premium Figure Curly Flame Maple Wood Veneers Sheets | Oakwood Veneer Company), Flex-Pro lim (Flex-Pro™ (FSV) Adhesive: Fast-Tack Veneer Glue), skrape (Veneer Scraper for Applying Backed Veneers with Contact Cement) og finértape (Veneer Joint Tape - VeneerSupplies.com) i skjøtene.

    Jeg var litt betenkt for de kreftene som kommer i sving med vakuum på så store flater. Du bør i så fall finne på en måte å balansere trykket fra inni kassen, slik at det ikke er noen risiko for at kassen kollapser.

  8. #8
    Hifi Freak OB-BB's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,205
    Tagget i
    2 Innlegg
    Helt rett, Asbjørn
    - vi kødder ikke med hule saker. Vakum fører til at all helvetes luft frå oss og opp til månen trykker ned på det vi skal lime - sammenlikn de kreftene som jobber mot skroget på en ubåt med det du utsetter en treksse for. Pang, sier det fort.
    BB

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    2,113
    Tagget i
    0 Innlegg

  10. #10
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Et raskt nettsøk viser at det er noen som har fått det til med vakuum, og noen som har fått høyttalere til å kollapse. Litt "do you feel lucky, punk?"-type scenario. Kommer an på flateareal vs innvendig bracing.

    Edit: Jeg har forresten skaffet meg vakuumutstyr til gitarprosjekter, f eks å legge finér på en massiv elgitarkropp og lime fast bracing på undersiden av lokket på en akustisk gitar. Pumpen kjøpte jeg på Finn.no, fittings og neoprengummi til poser kjøpte jeg fra Luthiers Mercantile International, og til breather mesh har jeg tenkt å bruke det nettet som tidligere lå over en bærbusk.
    Siste redigert av Asbjørn; 06.06.2015 kl. 15:50.

  11. #11
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg
    Tusen takk for mye nyttig input!

    Den campingvogn videoen var kul :-) Nå håper jeg at høyttalerne tåler litt mer enn den campingvogna, men jeg har uansett ingen planer om å putte HT'ene i vakumpressa - tror de er litt store til deg, samt faren for at de rett og slett klemmes flate (men det hadde nok ikke skjedd med mine ;-)

    Skal forsøke å forklare litt bedre. Akkurat nå står ht'ene som vist på bildet. De er også ferdig pusset slik at alle kanter er pene og jevne. Men, som dere ser så er baffelen rimelig tykk. Om jeg nå legger finer rett på ht'ene slik de er nå frykter jeg for at overgangen mellom sideplatene og baffelen vil vises gjennom fineren (paragraphing). Dette har jeg fått på en subwoofer jeg bygget, til tross for at jeg da i tillegg brukte finer med papirlagt bakside.
    For å være sikker på å unngå dette fenomenet skal jeg legge et lag med 3mm MDF på sidene og toppen av ht'ene. Dette er enda ikke gjort.
    Dsidepanalene i 3mm MDF har jeg derfor mulighet til å enten finere før jeg limer dem på ht'ene eller etterpå.
    Finerer jeg dem først kan jeg bruke vakuumpresse for å feste fineren. Hvis ikke må jeg bruke samme metode som for resten av ht'en.
    Resten av ht'ene kan jeg finere med kaldpressing eller strykemetoden.

    Heller vel stadig mer mot å lime på MDF sidene først, også finere etterpå....
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

  12. #12
    Hifi Freak OB-BB's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,205
    Tagget i
    2 Innlegg
    Siste svar på siste spørsmål er rett svar - finére til slutt i ditt tilfelle er det enkleste.
    Når du er såå flink som bygget ditt viser, går dette bra - men du skull eventet med utfresingene til finérarbeidet var unnnagjort - men det gjør du sikkert neste gang....
    BB

  13. #13
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra OB-BB Se Innlegg
    Siste svar på siste spørsmål er rett svar - finére til slutt i ditt tilfelle er det enkleste.
    Når du er såå flink som bygget ditt viser, går dette bra - men du skull eventet med utfresingene til finérarbeidet var unnnagjort - men det gjør du sikkert neste gang....
    BB
    He, he - takk for hyggelige ord.
    når det gjelder å vente med utfresingen så ville det ha medført å starte helt på nytt (bommet på første hullet, men heldigvis hadde jeg ikke limt baffelen enda, så det holdt å lage en ny plate).
    Alternativet hadde kanskje vært å finere kun framre del av baffelen før hullene bla tatt og den ble limt sammen.

    Men det er mye som bekymrer meg mer enn akkurat det å skjære ut hullene i fineren, selv om jeg vet det må gjøres med forsiktighet.
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

  14. #14
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Oct 2014
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    633
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra TEK Se Innlegg
    Vil ikke trelimet som eventuelt presses gjennom limes fast i skumgummien, slik at jeg risikerer at skumgummien limes fast i fineren?
    Du kan risikere dette og en bruker da å legge et diffusjonssjikt mellom materialet og skumgummien. Det limet som da eventuelt går igjennom treverket går gjennom diff.sjikt og så inn i skumgummien. Noe pussing må du regne med uansett etterpå.
    Diff.sjikt kan lages så enkelt som med et lag plast som perforeres med en mendge hull. (Tenk på fruens Dermaroller, google hvis du ikke er sikker )

    Vakuumpakking av kabinett tror jeg blir litt tricky, med de formene du har så hadde jeg holdt meg til strykejernmetoden
    Mvh Haldor
    DIY Line Array, enkel elektronikk og 500kr i Rockwool

  15. #15
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg
    Lagde to finertester for noen dager siden.
    Disse er finert med vanlig trelim og press med tvinger.

    Den til høyre er "burl" valnøtt (0,5mm bladfiner), mens den til venstre er vanlig valnøtt (0,2mm finer med trekk på baksiden).

    Neste steg er å teste lakkering og se hvordan det påvirker fargespillet og utseende i fineren.

    Har også testet litt "lapping" av hull i den til høyre. Er to lappinger. En er rimelig ok mens den andre er alt for lys og vises veldig godt. Er spent på om lappingene vil vises mye tydeligere etter lakkering.

    Lappesettet jeg brukte er helt rundt. Ser at for eks. Veneersupply.com har såkalte "veneer puncher" ned irregulær form, men den koster rundt 100usd - så da får jeg klare meg uten. Har ikke funnet noe tilsvarende andre steder.
    Er jo ikke helt sikker på om det blir noe bedre enn med runde heller da...
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed