Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 80
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg

    Kanskje jeg vil ha en gitar selv også?

    Som mange vet lagde junior og jeg en elgitar for et par år siden. Nå har gutten og gitaren flyttet til Göteborg og til studier på Chalmers, men her en kveld slo en tanke ned i meg: Kanskje jeg vil ha en gitar selv også? Ikke at jeg mangler gitarer, men det er alltids plass til en til, og jeg har jo resten av den IKEA benkeplaten liggende fortsatt. Utgangspunktet er den Gibson CE Chet Atkins nylonstrengeren jeg spiller oftest på, riktignok bare til husbruk. Den er nesten en massiv planke, så den akustiske lyden er ikke all verden selv om den låter fenomenalt innplugget. Det hadde jo vært fint om den lagde litt lyd uten å måtte rigge opp elektronikk. Dessuten har den vel mye sustain for en nylonstrenger, spesielt i bassen. Og så er det litt trangt mellom strengene med den forholdsvis smale halsen.

    Så for å få parkert den idéen begynte jeg å skisse på en thinline elektrisk nylonstrenger, slik som jeg tror jeg vil ha den. Sånn, omtrent:

    Navn:      Skann_20150511 (3).jpg
Visninger: 1593
Størrelse: 74.6 Kb

    En ganske vanlig OOO-størrelse nylonstrenget kassegitar. Nesten, ihvertfall.
    Siste redigert av Asbjørn; 11.05.2015 kl. 22:40.

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    2,113
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kult Asbjørn og selv om jeg ikke spiller selv så ble jeg fascinert av ditt forrige gitarbygg.
    Men nå venter vi også litt i spenning på høyttalerne dine altså

  3. #3
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Jepp, men jeg måtte få ned den skissen før jeg fikk konsentrert meg om å gjøre dem ferdige. Det nærmer seg med stormskritt, så dette prosjektet får vente til etter at de lager lyd. Så kan jeg etterhvert plugge inn denne gitaren i de høyttalerne via en Line6 Pod og en ledig inngang på DEQX'en, og muligens sette en slags dB-rekord for nylonstrenget gitar. Rent bortsett fra at den ikke egentlig får nylonstrenger, da, men fluorokarbon fiskesnører som de øverste strengene. Forøvrig er alt nokså normalt, eller nesten, kanskje.

  4. #4
    Hifi Freak OAlex's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    2,804
    Tagget i
    0 Innlegg
    Åtte strenger?

  5. #5
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Ja, tenkt stemt BEADGBEA (for å bruke den engelske betegnelsen B for tonen mellom A og C), trådomviklede strenger vist i fete bokstaver. De seks midterste strengene er en "normal" gitar, og så fortsetter gripebrettet "rundt", slik at over den høye E-strengen er det en A på samme måte som over den nederste E-strengen, og nedenfor den laveste E-strengen er det en B på samme måte som nedenfor den høye E-strengen. Det gjør det mulig å gå ganske dypt i bassen (61,7 Hz), og å spille en del høye melodinoter uten å strekke fingrene på venstrehånden ut av ledd. Har blitt gjort før:
    https://guitarcentre.wordpress.com/2...brahms-guitar/
    Paul Galbraith

    Dessuten er den tenkt som multiscale/fanned frets også, for at det skal bli noenlunde likt strekk og brukbar lyd av både høyeste og laveste streng. Laveste B-streng 650 mm, øverste A-streng 613,5 mm. 650 mm er normal skalalengde for en klassisk gitar, 613,5 mm er skalalengden på samme gitar med capo på første bånd. Galbraith's Brahms-gitar har skalalengde 650-615 mm. Han bruker faktisk Seaguar fluorokarbon fiskesnører til de øverste strengene, så det er nok ikke noen original idé, det heller.
    Siste redigert av Asbjørn; 11.05.2015 kl. 22:57.

  6. #6
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Det som kanskje er litt mer originalt er lydhullene på overkanten i stedet for på toppen. Andre har selvsagt gjort det også før, men da bare som ekstra hull i gitarkroppen. Portene med munningen rett mot den som spiller vil kanalisere en del lyd fra undersiden av stolen mot gitaristen, slik at vedkommende hører mer av gitarlyden enn med bare lydhull på toppen.

    Det normale lydhullet på en akustisk gitar virker som en bassrefleksport med resonans rundt 100 Hz. Tingen med en thinline er at den får ganske lite volum inni kroppen. Med mindre volum vil resonansfrekvensen øke og fundamentet blir litt tynt, men det jeg trenger her er tvertimot en lavere frekvens for å kunne løfte frem dypbassen denne gitaren kan produsere. Så vi trenger et tynnere og lengre bassrefleksrør enn det vanlige lydhullet, alt annet likt. Men det lar seg gjøre. For å få til fasen som armstøtte langs kanten må sideveggen være litt tykkere der. Bor huller i den, og voilá: Bassrefleksporter. Tre stykker, slik at noen skumgummipropper i en eller flere av dem kan brukes til å justere resonansfrekvensen. Håper på å kunne treffe ca 80 Hz. Stapp skumgummipropper i alle tre hvis det ikke er ønskelig med for mye bass sent på kvelden, og plugg den inn med passe eq-boost hvis det tvertimot er ønskelig med mye bass.

    Lett asymmetriske avstivninger på undersiden av lokket vist med tynne streker, "IKEA-type" skruefeste for halsen. Doble streker viser mulige avstivninger i ryggen på gitaren, men det er mulig at de blir droppet.

    Navn:      Skann_20150512.jpg
Visninger: 1394
Størrelse: 32.6 Kb
    Siste redigert av Asbjørn; 12.05.2015 kl. 23:41.

  7. #7
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Jeg har fundert litt mer på dette prosjektet i sommer. Det vil bli enda morsommere om den er stemt CEG#CEG#CE (eller CEAbCEAbCE om man heller vil se det den veien). Da er det en stor ters mellom hver streng (fire halvtoner).

    Det smågeniale med det er at f eks en durakkord får eksakt samme fingermønster uansett hvor på halsen den er. En C gripes på samme måte som en F eller en D, bare på litt ulike steder. Ditto med en moll, eller en 9sus4, osv. Typen akkord bestemmes av fingermønsteret og så kan man flytte det mønsteret rundt på gripebrettet for å få de forskjellige grunntonene. "Vanlige" gitarakkorder med mange åpne strenger er bare å glemme, men en del jazzy greier blir kanskje oppnåelige for en klønete amatør.

    Det er selvsagt ingen original idé, det heller:
    The Major 3rd Tuning
    https://en.wikipedia.org/wiki/Major_thirds_tuning
    http://www.keith.bromley.name/sitebu.../M3_Guitar.pdf

    Dessuten har jeg bestemt at materialene skal oppgraderes litt her. Det er bortimot umulig å få kjøpt passe store emner i skandinaviske treslag som lønn, men desto enklere å kjøpe "maritimt listverk" hos en trelasthandler. Resten kan kjøpes hos Luthiers Mercantile International, Inc. i USA. Gitarkroppen blir Khaya-mahogni, halsen laminert av tre stykker Honduras- og to stykker Khaya-mahogni, lokket Port Orford Cedar (=vanlig hagesypress), og gripebrettet indisk rosentre i størrelse tiltenkt en 6-strengs bass. Alt treverket er nå handlet inn og ligger under en sofa på stua til akklimatisering. Det vil forhåpentligvis være passe tørt en gang uti fyringssesongen. En del andre deler til prosjektet har også kommet. Stemmeskruene (2x4) er customlagd hos Gilbert Tuners i California, og pickupen en Highlander iP-1X med custom lengde på piezo-elementet. Så er det karbonstenger og truss rod til halsen, bånd til gripebrettet, noen småverktøy, skjellakk og pimpsteinsstøv, og så videre.

    Men først har jeg et par høyttalere som skal finéres og lakkeres.
    Siste redigert av Asbjørn; 04.09.2015 kl. 09:56.

  8. #8
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    859
    Tagget i
    0 Innlegg
    Utrolig kult prosjekt. Spennende vri med tuning av resonans.
    Hatten av, minst
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  9. #9
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Takktakk. Jeg forsøker også å få Thomastik-Infeld til å lage et custom sett flatwound strenger til den. Jeg avskyr lyden av strengegnissing. Det viste seg at østerrikerne var vanskeligere å overtale enn diverse amerikanere. Amerikanerne klasker bare på et pristillegg og gjør gladelig hva som helst, mens østerrikerne er mer svårflörtade og opptatt av sin kunstneriske integritet (eller noe i den retningen). Mulig jeg må greie meg med diverse fiskesnører til å begynne med, men jeg gir meg da ikke så lett. Forsøker igjen når jeg kan sende med et bilde av den ferdige gitaren, kanskje på vårparten en gang. Først er det noen høyttalere som skal bli helt ferdige.

  10. #10
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    859
    Tagget i
    0 Innlegg
    Høres ut som en kostbar avsky i dette tilfellet
    Blir spennende å se til våren, lykke til!
    HT'ene først, spennende de også
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  11. #11
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Høyttalerne er så definitivt bygget, og et par NCore-forsterkere også. Kanskje jeg har fått nok av aluminiumsspon for en stund og behøver litt treflis av edel mahogni før neste forsterkersett?

    Oppdatert drodling, fortsatt samme hovedidé, men med et par små justeringer. Den får nok regnes som en baryton, tror jeg. 710 mm skala på åttende streng stemt til Bb1 (57,6 Hz). Da blir det Bb1-D2-Gb2-Bb3-D3-Gb3-Bb3-D4 på de åpne strengene, og en soprans D6 (1161 Hz) på 24. bånd på første streng. Det bør jo holde.

    Navn:      180320-scanned baritone.jpg
Visninger: 1131
Størrelse: 22.8 Kb

    Ringene på gripebrettet markerer alle C, forresten, og de fylte ringene er blokkfløytens C4. Jeg tror jeg har funnet en løsning på strenger til den også, men vi får se om det fungerer når det kommer så langt.

  12. #12
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    859
    Tagget i
    0 Innlegg
    Alt blir en vanesak selvsagt, men selv finner jeg mer enn nok utfordringer i std tuning med innslag av åpen g/d for de blå sysler eller drop d på mørke dager
    Hva er planen med tailpiece og bro? Lage selv eller er det litt å velge i der ute?
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  13. #13
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Lage selv. Tailpiece er tenkt lagd av kapp fra gripebrettet, mens bridge er en separat bit rosentre. Saddle og nut (jeg vet bare hva disse tingene heter på engelsk, beklager...) blir syntetisk elfenben.

    Hvis funderingene stemmer kommer denne til å bli ekstremt lettspilt. Tanken er å lage noe som er lett for meg og desto vanskeligere å finne ut av for andre som faktisk kan spille gitar.

    Grunnen til at jeg tok den to halvtoner ned i denne iterasjonen er at da kan jeg spille basslinjen i en tre-akkords-affære i C med rot og kvint i alle tre akkorder på de fem nederste strengene uten å flytte på noe som helst. C/G, F/C, G/D, alternating bass eller power chords. Derfor en D på åpen fjerdestreng. Det definerte hvor dypt den behøver å gå, og førte til at jeg i prinsippet forlenget gripebrettet med to bånd fra forrige skisse. Derfra er det bare å skyve labben oppover for å transponere fra C til Db, D, Eb, E etc.

    Med den andre venstrehånden kan jeg gripe akkorder og melodinoter høyere oppe. Finessen der er at alle dur-akkorder har eksakt samme fingermønster, alle moll-akkorder, alle dom7, etc. Fingermønsteret bestemmer hvilken type akkord, plasseringen av labben tonearten. Det er ikke nødvendig å huske "grep" for bestemte akkorder, men mer interessant å forstå harmonilære med små og store terser etc for å forstå hvordan de ulike akkordene er bygget opp. Kan man en septim, kan man dem alle.

    Derfor også navigasjonsmerkene for å vite hvor man plasserer labben vs skalaen. Det er fullt mulig å gå seg bort på et så stort gripebrett om det ikke er noen oppmerking der, men den tradisjonelle oppmerkingen ved femte, sjuende, niende og tolvte bånd gir ingen mening på denne. Her repeterer skalaen seg på fire bånd og tre strenger, så man kan dra en komplett skala over mer enn to oktaver uten å flytte venstrehånden sidelengs, bare løpe tvers over gripebrettet på de samme fire båndene, ett bånd pr finger.

    Det ene lille problemet er muligens antall venstrehender, så det ser ut til at jeg behøver å lage en litt snodig capo også. Den er nok heller ikke å få kjøpt i butikk.
    Siste redigert av Asbjørn; 21.03.2018 kl. 21:01.

  14. #14
    Hifi Freak skranglefant's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2015
    Sted
    Bartistan
    Innlegg
    1,291
    Tagget i
    2 Innlegg
    Gale, gale mannen
    The original skranglefant!

  15. #15
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Han her ville passet perfekt til gitaren, ihvertfall hvis det var venstrehender han hadde dobbelt opp av.

    Navn:      p7071166_51db3f459606ee3445404513.jpg
Visninger: 859
Størrelse: 146.8 Kb

  16. #16
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    859
    Tagget i
    0 Innlegg
    Spennende konsept, som vanlig fra den kanten
    Blir kanskje utfordrende å pode inn et par ekstra venstrehender, men det er jo vår og rett tid for slikt.
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  17. #17

  18. #18
    Hifi Freak Laban MK3's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Sted
    Plankebyen
    Innlegg
    1,695
    Tagget i
    2 Innlegg
    Gammel skogsarbeider Asbjørn ? litt av en hals du har på bordet

    Men hvordan måler du fukten i tre ?

  19. #19
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Grove limtredragere hoder ting oppe. Nja, den skal nok trimmes inn litt i forskjellige retninger. Planken er ca 100 mm bred, men skal maksimalt være 88 mm nederst. Skissen over gjelder fortsatt.

    Jeg har forsåvidt fuktmåler for treverk, men har ikke brukt den her. Trebitene har ligget inne over flere fyringssesonger, og snekkerboden har kontrollerte 45 % luftfuktighet. Tror det skal gå bra.

    Treverket i kroppen og i skunkestripene i halsen ble solgt som khaya, men etter å ha satt høvelen i det tror jeg det snarere er sapele. Ikke noe galt med det. Det lysere treslaget er hondurasmahogny fra før det ble CITES-restriksjoner på sorten.

    https://www.taylorguitars.com/guitar...y-woods/sapele

  20. #20
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,231
    Tagget i
    24 Innlegg
    Grovsnekring er nå en ting, men nå skal gitaren få lokk i Port Orford cedar (vanlig hagesypress), og da begynner det å bli litt mer presisjonsarbeid. I stedet for å bestemme en tykkelse og høvle i vei forsøker jeg å beregne riktige stivheter og resonansfrekvenser, og så regne baklengs til et tykkelsesmål. Prosedyren står beskrevet hos Trevor Gore & Gerard Gilet "Contemporary Acoustic Guitar Design and Build", men det er tydeligvis en feil i den ene formelen på side 4-59.

    Anyways, man kakker i vei på den aktuelle trebiten, måler spektrumet med en mikrofon, identifiserer resonansfrekvensene og beregner stivhetsverdier på langs og tvers av fibrene. Så plugger man inn målene på kreasjonen og en target-frekvens for toppen, og ut faller en tykkelse i millimeter. Dette er Youngs moduler og treghetsmomenter i fleng. Jeg vil gjerne treffe en bassrefleksresonans (main air) rundt 70-80 Hz og plateresonans rundt 170-180 Hz for lokket (main wood). En typisk nylonstrenger er tunet til ca 95/190 Hz, men her går dypeste streng en god del lavere enn på en vanlig gitar, så det bør være litt mer resonans også nederst.

    Med dette trestykket på denne gitaren bør lokket være relativt tynne 2 mm, sier regnearket. Jeg vil gjerne ha litt mer sustain i denne enn hva som er typisk for en nylonstrenger, så jeg vil nok konsentrere litt mer av massen mot midten av lokket. Kanskje litt mer tykkelse på midten og litt mindre langs kantene. Det er motsatt av en flamenco-gitar som gjerne er litt tynnere på midten av lokket for å få perkussivt attakk og kort sustain. Nå står trebitene i press for liming, og så kan det kanskje høvles litt mer i morgen.

    Hvis noen lurte: Ja, jeg ser det som helt naturlig at en elektrisk plankegitar har akustisk lokk. Har blitt gjort før: http://www.sandguitars.com/prod_mahog_ds.htm
    https://godinguitars.com/product/a10-natural-sg-038169/
    Siste redigert av Asbjørn; 21.09.2018 kl. 10:50.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed