Slik jeg ser det er det ikke noe "beste". Alt handler om implementeringen og til hvilken bruk. Selv om noen elementer kan fremstå som bedre rent teknisk, er ikke det en fasit for bedre lyd. Integreringen og den tonale synergien med resten av konstruksjonen er alfa og omega. En god designer kan lage spennende ting ut av rimelige ingrediensser på samme måte som en dyktig kokk kan lage flott mat av tilsvarende. En uerfaren kan på samme måte ødelegge flotte råvarer, enten vi snakker høyttalerdesign eller matlaging.
En soft dome er veldig safe, og det finnes få "dårlige" eksemplarer, men samtidig like få eksemplariske. Siden det ofte er safe, kan det bli mindre spennende, men samtidig mindre sjans for å tråkke feil. Ser man derfor på endel kommersielle designs som omtales som "ekstremt" luftige og oppløste, så er det ikke annet en kreativt filterdesign (les, løft i toppen og peaks og dips). Høyttalerdesign handler ikke om å velge det beste, men å velge de rette kompromisser innenfor det budsjettet man har tilgjengelig. For all høyttalerdesign innebærer kompromiss i større eller mindre grad.
Det har vært sporet inn på bånd her, men heller ikke her er det noe sikker magi å finne. Joda flere kan fremstå som imponerende ved første lytt, men mange faller igjennom ved kritisk lytting. Dette har seg både pga feil implementering, høy forvrengning og litt problematisk spredningskarakteristikk.
I og med at du spør spørsmålet du gjør, antar jeg at du ikke har mye erfaring med høyttalerdesign. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bygge noen ferdig kits før du begir deg ut på noe eget. Det ligger mye erfaring og kunnskap bak et godt design.