Side 1 av 17 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 327
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Tittentei
    Guest

    Blunke Ti tommler og to 18-tommere - målet om øredøvende bass uten mye forvrengning

    Snart braker det løs for bygging av subwoofer revisjon 2, og siden alle gode ting er tre, så blir det to denne gangen. I det siste har det har gått i regneark, WinISD, Sketchup, lesing, hodekløing på høyt nivå, estimering på lavt nivå; spørring, mer spørring og litt graving, både her og på AVSForum.com.

    Gjør denne tråden litt omfattende, siden jeg har mottatt PM med spørsmål, og da heller kan henvise hit om det skjer igjen.

    Opptakten til disse subwooferne var et besøk hos anders1234 da jeg kjøpte et par monoblokker av ham. Da introduserte han LMS Ultra 5400 i lukket kasse på rundt 100 liter. Maken til bass hadde jeg aldri hørt(!) Det var rett og slett helt ekstremt villt, og ekstreme ting er lett å like!

    De to største ankerpunktene mot å gjøre dette var kompetansenivå lik null, og fordi elementet har et snev av bilstereopreg med sin massive gummisurround og påtrykkede TC Sounds-logo. Bak dette uhifi'ede ytre skjuler det seg imidlertid en driver med ekstremt lineær vandring på hele 33,7mm (xmax) og maks vandring på 44mm (xmech). For de som er interesserte i å lese målingene av LMS Ultra hos data bass, finnes disse her, både som lukket kasse og kanskje mest episk, GJALLARHORNET.

    Navn:      mXY7042.jpg
Visninger: 2648
Størrelse: 6.2 Kb

    En kort sammenlikning av elementet kontra andre brukte elementer, eller SVS sin bestselger PB13Ultra er som følger:

    The LMS-18 produces 12.5% distortion @ 20hz @ 108db, and 14.8% distortion @ 15hz @ 100db
    The UXL-18 produces 25% distortion @ 20hz @ 108db, and 19.5% distortion @ 15hz @ 100db
    The HO-18 produces 32% distortion @ 20hz @ 103db and 19.5% distortion @ 15hz @ 95db
    The PB13Ultra produces 45% distortion @ 20hz @ 100db and 30.6% distortion @ 15hz @ 92db.
    Med andre ord superlite forvrengning i lave frekvenser ved høy SPL(!)

    Produsenten, TC Sounds offisielle webside og prospekt for LMS Ultra 5400 kan ses her, og spec-sheet + manual i PDF kan lastes ned her.

    Men tilbake til historien her. anders1234 fortsatte å pushe på at dette burde gjøres, så til slutt ga jeg etter og handlet inn ett LMS Ultra 5400, en klone av LabGruppens FP14000 og miniDSP 4x10 HD. De store entusiastene på AVSForum anbefaler alltid dette elementet om man er ute etter å grave dypt, og verstingen der inne, Notnyt, kjører 8 stykker i portede megakasser. Han stakk av med seieren for månedens hjemmekino under parolen «Ultimate Bass».

    Da jeg endelig hadde fått ferdig ei testkasse på rundt 120 liter netto i dobbel 22mm gulvspon, var dette førsteinntrykket av LMS Ultra, og bedre har det blitt etterhvert som elementet har blitt brukt og EQ-innstillinger lagt til! Lysten på ett element til lot ikke vente på seg, da jeg allerede hadde kreftene til å drive det, samt miniDSP for EQ og deling.


    Mugshots av LMS Ultra 5400 og FP14000 klonen

    Navn:      zTRJCCX.jpg
Visninger: 2874
Størrelse: 40.1 Kb
    Magnet og basket kommer i to kolli for å unngå skader. De skrur sammen med medfølgende skiver, låseskiver, skruer og nøkkel. Magneten er massiv og veier over 30 kg

    Navn:      VS70rCV.jpg
Visninger: 2787
Størrelse: 26.7 Kb

    Spolen er naturligvis ikke rent liten den heller, med power handling på 2kW RMS og 8kW peak(!)



    Her er et bilde anders1234 har tatt av elementet, og flasken ved siden av er ikke en 0,5l, men 1,5l(!)

    Sanway FP14000 clone






    Et bilde fra første gangen jeg hadde denne råtassen i drift, og den skuffer definitivt ikke. Strålende fornøyd med den, og leter etter unnskyldninger for å anskaffe flere

    Navn:      SzqmDy9.jpg
Visninger: 2746
Størrelse: 29.5 Kb

    FP14k har speakon og banan/spadeterminaler. Den har individuelle gaininstillinger via dip switcher fra 23dB til 44dB og voltage clip limiter (fra 54Vrms til 195Vrms) så du kan begrense utgangseffekten, for denne gir ikke etter ved dørene og bunner eller svir elementet lenge før den gir opp. Videre er den mulig å brigde via dip-switch, den har også pass through via XLR, men ingen RCA-innganger.

    Den støyer en god del, det vil si mye, så å viftemodde selv, bestille med modifiserte vifter, eller i hjemmekinomodus med termostat er et must med mindre du har den utenfor allfartsvei. FP14000 klonene har mange tilhengere man kan samtales med på AVS.

    Prislappen(e)

    Element
    Det finnes for tiden ingen forhandlere av LMS Ultra 5400 i Norge, men det kan importeres fra Parts Express i USA. Prislappen for et LMS Ultra 5400 er $925 + frakt og mva, med båtfrakt via JetCarrier kan man belage seg på 5-6 ukers venting og en regning på 2400 kroner for frakt, merverdiavgift, forsikring og fremsenting via MyPack fra havnen i Tistedal (pr. element). Får man den tilsendt direkte fra Parts Express med fly blir det cirka 2000 kroner dyrere, men man får det mye raskere.

    Skulle man gønne på og ødelegge elementet er reperasjon enkelt, man kjøper simpelten bare ny basket med ferdigmontert cone for $489. Denne skrus så fast i motoren og du er klar for nye eventyr

    Kloneamp

    Sanway sin FP14000 koster $726 + $150 i frakt + mva. Blir sendt via DHL og ankommer 5-6 dager etter betaling via Paypal. Sanway har god ettersalgsservice, og svarer gjerne på spørsmål etter handel, i tillegg er de (det vil si Mr Johnson Tang) raske og har høy teknisk kompetanse.

    miniDSP 4x10 HD

    Koster 4000 kroner, uavhengig av om man kjøper direkte fra minDSP eller AVShop her i Norge. Hvis du vil begynne å gjøre egne målinger, anbefales miniDSP sin USB-baserte mikrofon UMIK-1 (som kan kjøpes fra samme sted) og open source softwaren REW (Room EQ Wizard).

    Fortsettelse følger i neste innlegg, der jeg vil ta for meg builds og design jeg har kommet frem til.

  2. #2
    Tittentei
    Guest

    Mannen som aldri kunne tie stille prater mer.

    Logikken bak
    Her skrives det litt om logikken bak og hva jeg har lært, og tror er riktig, hehe. Den som måtte finne feil får hyle ut.

    Lukkede kasser

    Det største sjokket var hvor fort lukkede kasser ruller av i dypbassområdet, så det er helt alfa omega å bruke EQ i bunn på lukkede konstruksjoner, den beste måten å gjøre det på er en Linkwitz Transform (guide hos miniDSP), mens en enklere måte er å bruke et shelf filter (som har noen lunde samme form). Dette gjelder alltid og absolutt, med mindre du ikke bryr deg om flat bass under 40 Hz.

    Her er et typisk eksempel på frekvensresponsen til en lukket sub uten noen form for justering

    Navn:      lza8TjW.jpg
Visninger: 2682
Størrelse: 75.0 Kb

    Her er samme konstruksjon med Linkwitz Transform og et andreordens høypassfilter ved 10 Hz.

    Navn:      mOAth17.jpg
Visninger: 2681
Størrelse: 75.9 Kb

    Her kunne man oppnådd ytterligere flatere respons med flere justeringer, men poenget er tydelig nok.

    Materialvalg
    Med utgangspunkt i den opprinnelige tråden, der spørsmålet var hvilket materiale som var best egnet for å bygge subwoofer, var svaret at man definitivt ikke vil bruke spon, at MDF er bra, men baltisk bjerk (les bjørk) best. Grunnen til dette er at man ønsker at den naturlige resonnansen til materialet man bruker ligger utenfor driftsområdet til subwooferen, og gjerne så høyt opp som mulig. Betong hadde med andre ord vært fantastisk.

    Ifølge ymse kilder her og der, så har sponplater har en egenfrekvens på rundt 14 Hz, mens en likt dimensjonert MDF plate har et par hundre Hz, mens bjerkfiner ligger enda høyere igjen. Fordelen med bjerkfiner er ikke bare at det er hardere enn MDF, men det blir mindre støv av å arbeide med. I tillegg kan finishen bli meget fin om man er flittig. På den måten unngår man å legge svært dyr bladfinér som er en prosess i seg selv. Prisene er som forventet der spon er billigst, MDF på budsjett og bjerkfiner dyrest. Etter å ha lest en god del, er likevel konklusjonen at en godt forsterket kasse i MDF holder i massevis.

    Er fortsatt usikker på om jeg skal gå for bjerkfiner eller MDF, evt. en kombinasjon. Mulig det lander på MDF for å høre resultatet først.

    Konstruksjonens størrelse, power og oppfattet tightness i bassen
    Før jeg begynte på dette eventyret var inntrykket at mindre kasser gir tightere bass. Dette er ifølge ekspertene jeg har snakket med feil. Har også lest denne gode artikkelen om bassmytene, nedenfor tar jeg for meg en forenklet utgave av myte «# 3 Subwoofers are fast / slow».

    Grunnen til at små kasser kan oppleves som tightere, er fordi de har en Fsc (resonant frekvens) som ligger høyere opp i det hørbare bassområdet. I tillegg har små kasser høyere Qtc, som kan ses på som en forsterkning av denne frekvensen. En liten kasse vil ha en veldig hørbar Fsc og relativt høy Qtc. Dette gir altså en veldig klar forsterkning i et punkt av bassen som er hørbart, og dette tolkes ofte som tight bass.

    Ulempen med små kasser er at når elementet beveger seg inn og ut, så vil det oppstå overtrykk i kassen på vei inn og vakuum på vei ut. Dette gjør at det kreves mer av forsterkeren, men desto mer effekt man pøser på (innenfor elementets håndteringsevne), desto mer kompresjon vil man få, og dette gir igjen økt forvrengning. I verstefall kan man smelte limet på spolen, eller spolen smelter, og man kan takke farvel til hele elementet.

    En fordel med liten kasse er dog at faren ved å bunne elementet ikke er like stor, og LMS Ultra 5400 bunner HARDT når det bunner (men du får litt forvarsel hvis du vandrer forsiktig oppover i volum, da i form av et lite mekanisk metall-til-metall-klakk, sies det), derfor er HPF rundt 10 Hz helt essensielt om man skal spille grusomt høyt med mye boost i bunnen på materiale med ekstrem dypbass.

    Navn:      LMS%u00252520Carnage.jpeg
Visninger: 2809
Størrelse: 72.1 Kb

    Dette elementet gikk føyken, da fyren som blåste det spillte (bassreferanse)filmen War of the Worlds, med "Tripod emergence scene". For de som har sett filmen, så er det der tripoden kommer opp av bakken og smeller det ene beinet ned i veien ved siden av bilen. Her er det en brunnote man skal være meget forsiktig med. Det skal være sagt at det ikke er lett å gjøre dette, man må booste mye i bunn, men faren er der.

    I en større lukket kasse
    vil gevinsten være at det kreves mindre effekt for å bevege elementet inn og ut for å oppnå samme lydtrykk, det gir mindre varmeutvikling i spolen og resulterer i høyere lyd med lavere distortion. På et visst punkt avtar effektivitetsgevinsten ved å øke volumet i kassen ytterligere, så det handler om å finne et sweetspot som går rent fysisk i rommet og en konstruksjon man kan leve med.

    Kort sagt er det altså best å bygge så stor lukket kasse som mulig, fordi man da får en effektivitetsgevinst som gir mindre varmeutvikling og lavere forvrengning ved høyere SPL.

    Flere subwoofere, mer enn bare gjevn respons i rommet

    Mange touter om at den største fordelen med flere subwoofere er gjevnere bassrespons i rommet. Det er en fordel, men ikke nødvendigvis den største. Ved å pøse på med flere subwoofere får man også høyere gain og kan booste hver enkelt driver mindre med EQ for å oppnå flat og fin respons, samt unngå å drive hvert element hardt og dermed få lavere distortion ved samme volum.

    De galeste har 16 subber, andre har 8, noen har 4 og jeg har (snart bare) 2. For hver dobling oppnås "tilnærmet" samme gevinst i volum – én økning fra 3-6dB uten å drive hvert element hardere. Skriver "tilnærmet" fordi det ikke eksisterer noe fasitsvar her, subbene bør plasseres innenfor en ratio av bølgelenden til den laveste frekvensen og ... vel, temaet er verdig en diskusjon i seg selv. Det blir raskt kompleske problemer ut av det, når mange ting skal spille sammen i fase.

    Men uansett, det er en gevinst der, så ved å pøse på med subber og tweake inn i uendeligheten kan hver av dem jobbe uten å svette, mens alle forsterker hverandre, og resultatet blir mer (eller samme) SPL med mindre forvrengning.

    Room gain

    Man oppnår også gain av rommet i seg selv, på godt og vondt, med peaker og dipper. Det finnes heller ikke her noe fasitsvar på hvor mye room gain man oppnår, og ved hvilke frekvenser man oppnår det, men data-bass har en meget god artikkel om room gain som er verdig lesning for de som vil oppnå den ypperste bass!

    Selv tenker jeg enkelt og sier cirka 6 dB i room gain, noe som for visse frekvenser er et underestimat, mens for andre et overestimat.

    Neste innlegg er hva jeg har kommet frem til
    Siste redigert av Tittentei; 29.06.2014 kl. 02:53.

  3. #3
    Tittentei
    Guest

    Konstruksjonen og logikken bak

    Spesifikasjoner


    • Utvendige dimensjoner: 512 x 600 x 737 mm (lxbxh), brutto volum 226,5 liter
    • Dobbel frontbaffel og bakbaffel, enkle sider, topp og bunn
    • Brutto innevendig volum = 173,8 liter (uten fradrag for element eller bracing)
    • Netto innvendig volum = 153,42 liter (fradrag for driver = 7,08 liter, forsterkninger = 13,32 liter)
    • Vekt = 47 kg u/driver, 87 kg med driver (hvis bygget i 19mm MDF)
    • Fsc = 33,37 Hz, Qtc = 0,537 (basert på WinISD justert for helt lufttett Ql=50 og ingen dempingsmateriale Qa=120)


    Dimensjoner på plater m.v.

    Navn:      sUw0zbU.jpg
Visninger: 2673
Størrelse: 25.3 Kb

    Hullet har r=214 mm, og det befinner seg i senter av kvadratet som blir ved å sette en strek 137 mm opp på kassen fra bunn.

    Et lite utdrag av det massive regnearket jeg har laget. Her gis alle dimensjoner på platekutt m.v. Som man ser, kreves det en minimum bredde på 600 mm (i rødt) på platene man kjøper. Hver kasse krever et netto materialforbruk på 4,13 m2, hvor mye svinn det blir, vites ikke, men muligens ikke så mye.


    Her er kassen(e) jeg er tilnærmet fast bestemt på å bygge. De er basert på mer frem og tilbake enn sunt er, men alle valg er nå i alle fall begrunnet, om ikke velbegrunnet.

    Navn:      BXoxaR4.jpg
Visninger: 2660
Størrelse: 19.4 Kb

    En pragende kraftkar som med en identisk kompis blir lidderlig lekker å lytte til

    Den sorte ringen rundt er kun for illustrasjon, og viser hvordan LMS Ultra vil bygge ut (pakning). Ønsker ikke å frese dette inn, da det blir et sant helvete å få det ut igjen all den tid det veier like over 40 kg.

    Navn:      SjLzTzu.jpg
Visninger: 2678
Størrelse: 27.8 Kb

    Legg merke til hullene i forsterkningene bak, grunnen til dette er for å gi varmluft fra ventilasjonshullet i magneten enklere fluktrute.

    Navn:      kxptYBL.jpg
Visninger: 2796
Størrelse: 18.0 Kb

    Eksplodert visning gjør ting tydeligere.

    Navn:      KgaX7GP.jpg
Visninger: 2665
Størrelse: 29.2 Kb

    Den (manglende?) logikken bak å bygge forsterkningene slik, er at kassen vil ha lyst til å flexe, og dette presset vil være størst mot midten. Har derfor skillt av kassen, slik at den ene delen er perfekt kubisk, og så benyttes det to forsterkninger i vertikal og horisontal retning for å stive opp. Det kan muligens med fordel forsterkes under platen med alle hullene for å gjøre det enda mer rigid, og jeg kommer nok til å gjøre dette med diverse avkapp.

    Avslutningsvis

    Hadde opprinnelig planlagt å benytte dobbelt lag på alt, med unntak av trippel baffel, men det virker ikke som om det er noen gevinst i å gjøre det, så lenge forsterkningene er gode nok. Uansett vil det være en smal sak å bygge på med ett lag til, dersom det blir ønskelig.
    Siste redigert av Tittentei; 29.06.2014 kl. 02:44.

  4. #4
    Tittentei
    Guest

    Estimeringer i WinISD

    Målet har vært å oppnå en effektiv subwoofer, men fortsatt holde seg innenfor de fysiske beskrankninger et eventuelt ønske om å dobble opp til fire stykker gir, haha.

    For de uinnvidde, jeg benytter her WinISD som er ett av mange estimeringsprogrammer der ute. Fordelen med WinISD Pro er prislappen som er 0 kroner, siden det er open source. Link finnes i begynnelsen av det første innlegget i denne tråden. Det er viktig å merke seg at dette kun er estimater, men de gir likevel en god pekepinn.

    Maximum SPL
    Navn:      HitPjPM.jpg
Visninger: 2633
Størrelse: 57.3 Kb

    Med én sub og uten room gain, er dette maskimalt av hva den kan yte innenfor 2kW. Som vi ser hele 111,5 dB @ 20 Hz og 100,5dB @ 10 Hz – WOW!


    Så ser vi på excursion (xmax = 33.6 mm, xmech = 44 mm - ikke peak-til-peak)
    Navn:      BtWWUuT.jpg
Visninger: 2657
Størrelse: 65.1 Kb

    Vi ser excursion tangerer xmax rundt 14 Hz. Mange legger gjerne til mellom 10 - 25 % på xmax, fordi det er sjelden det skjer noe i dette frekvensområdet ved 0dBFS (full pupp). Her forteller estimatet at man er godt innenfor og ikke risikerer å bunne elementet ved angitt effekt som er 1356 VA/~watt (og cirka 86 Vrms) ved denne frekvensen. Her ligger man også godt under 2kW som er kontinuerlig power handling og 8kW peak.

    Maximum power

    Navn:      IqQYZ0f.jpg
Visninger: 2621
Størrelse: 32.3 Kb

    Vi ser at power handlingen til subben daler etter dette (så her er det viktig med high pass filter).

    Man kan dele LMS Ultra 5400 høyere enn 100 Hz, gjerne 200 og helt opp til 300 Hz er det noen som gjør. Jeg har best erfaringer med mellom 60 Hz til 100 Hz, og har endt opp på 100 Hz, fordi jeg da oppnår helt suveren dypbass og et brystkasseslag som er alldeles NYDELIG. Vær oppmerksom på at desto høyere man deler, desto varmere blir spolen, og jo høyere blir distortion, spesielt når man presser elementet.

    Filtere og estimert frekvensrespons



    • 2nd order (12dB/oct) Butterworth High Pass Filter (HPF) @ 10 Hz [for å beskytte elementet mot bunning]
    • Linkwitz Transform, fp=20, Qp=0.707 [for å gjevne ut responsen mot 20 Hz]
    • 4th order (24dB/oct) LR Low Pass Filter (LPF) @ 100 Hz [delingsfrekvensen], her må man eksperimentere, for desto høyere slope i deling, desto større risiko for faseproblematikk.


    Estimert frekvensrespons

    Navn:      eELiSRl.jpg
Visninger: 2667
Størrelse: 77.0 Kb

    Det går fint ann å øke litt mer i 20 Hz, eller senke peaken ved 50 Hz, men siden dette er et estimat, så er det "greit nok". Forhåpentligvis oppnår jeg et gjennomsnitt på 6dB room gain over 20 Hz, samt 3-6 dB ekstra vha en ekstra subwoofer. Da er alt duket for en kald vinter med mye bass,

    Amplifier apparent load power VA (cirka watt)
    Navn:      T4Siuvv.jpg
Visninger: 2645
Størrelse: 39.5 Kb

    Elementet drar altså 1,35kW rundt 13 Hz, godt under 2kW, og vi har en effektiv konstruksjon som – igjen – betyr lite distortion. Gevinsten av å øke volumet i kassen ytterligere gir svært liten effektivitetsgevinst, slik at det nok er bedre å bare kjøpe flere subwoofere om man ønsker ytterligere dundring
    Siste redigert av Tittentei; 29.06.2014 kl. 18:30.

  5. #5
    Tittentei
    Guest

    Ti tommler skrider til verket for å bygge kasser

    Her er planen å poste bilder av selve byggeprosessen. Advarsel: Kan muligens bli blodig.
    Siste redigert av Tittentei; 29.06.2014 kl. 02:46.

  6. #6
    Tittentei
    Guest

    Målinger av respons m.v.

    Her er planen å publisere screenshots av faktiske målinger, forhåpentligvis både ute og inne.
    Siste redigert av Tittentei; 29.06.2014 kl. 02:43.

  7. #7
    Tittentei
    Guest
    Kjør debatt!

    Tipper det ikke er en kjeft annet enn anders1234 som melder seg her, haha.

  8. #8
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    17,242
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Spennende tråd dette, blir å følge med her tenker jeg. Kjenner at det napper litt i DIY lysten. har lysst på subber fra gulv til tak her hjemme... Selv om de to jeg har idag gjør jobben svært godt.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  9. #9
    Tittentei
    Guest
    Var det besøket hos Tom som la et frø om DIY?

    For meg har DIY alltid virket utrolig ugjennomtrengelig. Det er så vanvittig mye å holde styr på og en læringskurve som tar pusten av de fleste. Å begynne med subwoofere er nok lurt for å møte på noen problemer med å få ting til å spille godt sammen, måle, tweake, spørre, grave og så tar man det derfra. Har veldig lyst til å bygge høyttalere selv, men det blir neppe konstruksjon, kun bygging av noe som er velkjent og låter bra, f.eks. en klone av noen digre JBL'er Men nå er det sub for alle pengene.

    Målet med de detaljerte postene ovenfor er å gi simple forklaringer for andre som har lyst til å prøve seg, samt å få de kompetente til å luke ut eventuelle feil jeg måtte ha, validering er viktig.

    Snakket faktisk om deg i går Så du postet i tråden om tuning av anlegget etter visse typer musikk osv. Fortalte brosjan hvordan du hadde "nedgradert" hifi-anlegget ditt og fått musikken du egentlig liker til å skinne på de nyanskaffede RF7'ene dine, så da har du vel egentlig oppgradert

    Med all innsatsen du har lagt i det flotte rommet ditt, kompetansen du har opparbeidet deg i REW og akustikk, så er det neste naturlige å bygge noe selv. Du er overmoden, hehe. Siden du liker metal og litt pådrag + har fått fokus litt over på film, så hadde jeg virkelig bare gitt flatt hjern og bygget opp noen massive tårn eller IB med mange elementer i. Hvilke baner har du tenkt på?

    Min gameplan er = bygge disse subbene, tweake masse med miniDSP og lære meg så mye som mulig om korreksjon vha enkel tidsforsinkelse og parametrisk EQ. Når det er på plass, så virker det mest naturlig å gå vekk fra IIR til fordel for FIR, beherske det sånn noen lunde så man kan få bedre kontroll over fase også. Etter det tror jeg man kan være moden for å titte på å bygge htt selv, siden man da forstår hvilke problemer man møter, hvordan man undersøker dem, hva man kan gjøre med DSP, og hvilke problemer det løser og ikke løser like godt som fysiske tiltak.
    Siste redigert av Tittentei; 29.06.2014 kl. 07:32.

  10. #10
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Apr 2013
    Innlegg
    283
    Tagget i
    0 Innlegg
    palladium p39f - YouTube her er d 2 stykk lms ultra , planen er enten 2 eller 4 stykk til

  11. #11
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,193
    Tagget i
    9 Innlegg
    Bra tråd! Jeg venter i spenning på noen distortionmålinger fra beistene dine. Selv har jeg puslet med en del servoløsninger på billigere elementer for å få ned distortion og synes at dette er viktig. Men jeg vil tro at med dine elementer så vil hele servo-opplegget være overflødig. (komplisert og potensielt ustabilt er det også..)
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    2,181
    Tagget i
    0 Innlegg
    Dette her blir det svært interessant å følge med på.

    Mot vinteren skal jeg i gang med et tilsvarende prosjekt på sub-siden, så dette blir til inspirasjon og glede!

  13. #13
    Hifi Freak John_Harald's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Sørumsand
    Innlegg
    3,787
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Dette blir spennende!
    Mitt anlegg, musikkrom, fremtidsplaner og musikktips,
    koserthuset i Akershus og veien videre

    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/73321-konserthuset-i-akershus-og-veien-videre.html

  14. #14
    Tittentei
    Guest
    Sitat Sitat fra anders1234 Se Innlegg
    palladium p39f - YouTube her er d 2 stykk lms ultra , planen er enten 2 eller 4 stykk til
    Ser du har fått opp delingsveggen der nå, ja Du hadde jo bare én sub da jeg var hos deg, og før veggen et større og annerledes rom, så blir superspennende å høre hvordan to blir Rommene våre er nok relativt like nå som du har fått opp skilleveggen. Tenker faktisk ikke så mye på rommet, for rom kan endre seg, men subbene blir!!

    Fordi vi har snakket om det på PM:
    Med 2 eller 4 ultraer i tillegg, så får du nok en helt vanvittig bass. Med de kassene jeg har konstruert over, så tror jeg muligheten for å drive 3 elementer i serie med en bridget FP14k klone er der, om ikke helt optimalt. Den nominelle lasten blir i alle fall (4+4+4)/2=6 Ohm, så effektmessig ift. nominell last burde det gå, men det svinger jo også. Tviler på at du dipper noe særlig under da, så det bør som sagt gå. Dette ligger for øvrig utenfor min ekspertise til å si noe bastant om.

    Kunnskapsrike BassThatHz på AVSForum bruker Sanway sin FP10000Q klone som er firekanalers på 4 stk LMS Ultra i lukkede kasser. Han har et ekstremt dyrt og fancy pants Flukemeter og har målt i endinga, så stoler på at det er optimalt hos ham. Det Notnyt gjør med 4 stk FP14k på 8 LMS-U i de portede megakassene er nok mest for bragging rights, men han hadde jo alle elementene i lukkede konstruksjoner før. Det er totalt unødvendig, spesielt nå i de portede kassene, vil jeg tro. Jeg har måttet limite utgangsvolten på ampen noe sjukt for å unngå overlasting, for den er brutal.

    Når jeg har bygget kassene, så kommer jeg til å kjøre en del tester for å finne ut hvor jeg skal sette limiteren på ampen så de ikke bunner i denne spesifikke kassa. Kommer til å poste limiter-innstillinger fra de testene her. Data bass kjørte 130V 120 dB sveip gjennom kassa di, men da ble det noe kompresjon;

    Indeed the compression is less than 3dB even at such a brutal input level which corresponds to about 4500w into the minimum impedance of the system. The repeat 90dB measurement immediately after the 130 volt sweep indicates that there is some heat build up in the driver but this is not surprising. The titanium former, aluminum cone, pole vent, motor vents and massive voice coil combine to give the driver better thermal management than most. An even louder sweep was not tried due to running out of driver excursion between 10-20Hz.

    Det sies at når aluminiumsconen begynner å bli varm, så er det på tide å gi seg. "Metall-temperatur i romtemperatur" = kjør på (BassThatHz). Han bruker en laserbasert temperaturmåler, og de koster ikke allverden, så det blir en slik her også. Jo høyere du deler dem, desto høyere er faren for å grille dem under hard bruk.

    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    Bra tråd! Jeg venter i spenning på noen distortionmålinger fra beistene dine. Selv har jeg puslet med en del servoløsninger på billigere elementer for å få ned distortion og synes at dette er viktig. Men jeg vil tro at med dine elementer så vil hele servo-opplegget være overflødig. (komplisert og potensielt ustabilt er det også..)
    Distortionmålinger gleder jeg meg til også. Databass sine i den lukkede kassen er svært imponerende (se under fanen Multi series charts).

    Navn:      RPwS8nq.jpg
Visninger: 2540
Størrelse: 32.4 Kb

    The distortion results for the Ultra system are very good. In fact even during the 130 volt 120dB sweep the THD never exceeds 23%. Most drivers would be near 100% in the deep bass by this point. Above 25Hz the Ultra system never exceeds 8% THD even at this very loud output. The distortion is primarily 3rd harmonic but the rest of the harmonics are very low in level for the most part. This is a very clean system. In fact the limiting factor is often a mechanical over excursion noise rather than greatly distorted sound as with some other drivers.


    Så du konstruerer servoløsninger selv? Wow! Lurte opprinnelig på Rythmik Audio sine subwoofere før LMS pga nettopp servo. Har ikke hørt dem, men det var tydelig at de har mange fans da jeg gjorde research. Rythmic Audio selger også plateamper med servo. Den største, HX800XLR3, er på 400W rms x 2 @ 4 Ohm, så det blir nok for lite. Synd, for det kunne vært gøy å få i både pose og sekk.

    Sitat Sitat fra tore_v1 Se Innlegg
    Dette her blir det svært interessant å følge med på.

    Mot vinteren skal jeg i gang med et tilsvarende prosjekt på sub-siden, så dette blir til inspirasjon og glede!
    Håper du finner noe som er til hjelp her, hehe. Jeg poster også i håp om at folk kommer med tips og forslag, for dette er tross alt første gangen jeg gjør ting skikkelig. Første runde var mer: ELEMENTET ER HER, FÅ FERDIG KASSE NÅ!!!

    Sitat Sitat fra John_Harald Se Innlegg
    Dette blir spennende!
    Det synes jeg også, haha!
    Siste redigert av Tittentei; 30.06.2014 kl. 16:36.

  15. #15
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Apr 2013
    Innlegg
    283
    Tagget i
    0 Innlegg
    men subbene blir!! , spørsmålet er hvor mange du sitter med til slutt

  16. #16
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,193
    Tagget i
    9 Innlegg

    Servobass

    Du *kan* få både i pose og sekk hvis du tør å utstyre Ultraene dine med et akselerometer og litt feedback
    Jeg klarte å få ned distortion fra 33% til 4,6% på mine 15" elementer ved 97dB lydtrykk ved 25Hz.
    Siden dine elementer starter på ca 5% ved 110dB så ville samme forbedring gi deg 0,8% THD med 110dB ved 25Hz.
    Jeg har diskutert dette med distortion med noen av gutta på DIYAudio og det er en utbredt mening at hvis man kommer ned på "single digit" distortion ved så lave frekvenser så er det såpass bra at det ikke er hørbart lenger. Med andre ord så er det nok bare å glemme servo. Det er mye bedre å bruke kvalitetssub(er). Bare så synd at det er så inn i granskogen dyrt


    Her er et bilde som viser både spektrum og amplitude før og etter på mitt system. Før til venstre og etter til høyre. Det er målt med mikrofon, så her kan man "se" hvordan 33% distortion "høres" ut. Det er litt mer info og bedre bilder hvis du vil se her: PA1550_ServoSub
    Navn:      yr041.jpg
Visninger: 2393
Størrelse: 73.6 Kb
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  17. #17
    Tittentei
    Guest
    Armand, for det første, er sjeleglad for å høre at det ikke er noe å forfølge, for det der hadde jeg aldri klart eller turt! For det andre, herrejemeni for en kraftig forbedring! Ja, det de koster jo en hel haug, men de blir neppe erstattet med noe, men får kanskje prøvd seg i forskjellige kasser, så da kan jeg leve med det.

    Som sagt, er fersk innen DIY, og er langt fra ingeniør. En ting jeg lurer på er disse målingene

    Navn:      PgqyJFX.jpg
Visninger: 2400
Størrelse: 74.2 Kb

    Her skriver du at rød er amp output og blå er mikrofonen. Er det du gjør her å sende et konstant sinus for 40 Hz, og så sammenlikner du dette med hva mikrofonen plukker opp på 35cm avstand? I disse målingene uten servo ser sinusen fra mikrofonen forvaklet ut, er dette et nærbilde av distortion?

    Edit: Kan du fortelle hva slags instrumentell du benytter her? En form for USB Oscilloscop? Hva heter det i såfall?
    Siste redigert av Tittentei; 01.07.2014 kl. 08:20.

  18. #18
    Tittentei
    Guest
    Det ble litt shopping i gårkveld.

    Et IR thermometeret GM700 til den nette sum av $29.95, directly from the Cheap Republic of China. Det er nok ikke verdig vitenskapelige undersøkelser, skal sjekke kvaliteten på det ved ankomst. Meningen med dette er å skyte litt IR på conen under drift for å få koll på temperatur ved forskjellig belastning (har noia for svidd spole!). Prøvde å finne et med konstant monitoring og USB interface, men da må man over på dyrere saker som fort går for 10x prisen.

    Det jeg har tenkt på litt på, er rett og slett å hooke opp et par sensorer, f.eks. i bakkant av pole vent og på selve magneten og måle innenfra. Med UNI-T UT325 kan man koble til USB og det følger med software for logging. Er usikker, men mulig man kan legge inn varsling ved høye temperaturer. Kunne også vært artig å korrellere temperaturen i kassa med eventuelle akustiske målinger, finne de idéelle arbeidsbetingelsene og ta det derfra Geek on!
    Siste redigert av Tittentei; 01.07.2014 kl. 08:09. Årsak: Skriveleif

  19. #19
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,193
    Tagget i
    9 Innlegg
    Her skriver du at rød er amp output og blå er mikrofonen. Er det du gjør her å sende et konstant sinus for 40 Hz, og så sammenlikner du dette med hva mikrofonen plukker opp på 35cm avstand? I disse målingene uten servo ser sinusen fra mikrofonen forvaklet ut, er dette et nærbilde av distortion?

    Edit: Kan du fortelle hva slags instrumentell du benytter her? En form for USB Oscilloscop? Hva heter det i såfall?
    Ja, den røde kurven er spenningen som sendes ut fra forsterkeren og som driver elementet og den blå er spenningen fra mikrofonforsterkeren.
    Som man kan se spesielt på 25Hz målingen så er outputen rimelig forvaklet ja. Det kommer av at 2 og 3 harmonisk (50Hz og 75Hz) blander seg inn med amplitude som bare er ca. 10dB lavere.
    Det mange ikke er klar over er at *alle* basselementer har THD opp 30% området når de tynes opp mot X-MAX. Til og med LMS Ultra kommer opp mot 25% men da snakker man tross alt om 130 volt ved 15Hz. Ekstremt!
    Et paradoks er at det opplevde lydtrykket blir litt lavere når man har mindre forvrengning nettopp på grunn av fraværet av frekvenser som ikke skal være der. Men det mer enn oppveies av den forbedrede kvaliteten.

    Jeg bruker et USB oscilloskop ja. Jeg har et 12-bit Picoscope, men til hobbybruk kommer man langt med et mye billigere 8-bit scop også. for eksempel dette til 1277,- https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...7-04&toc=19200
    Det har også innebygd en enkel funksjonsgenererator. Disse scopene er MYE enklere å bruke enn de tradisjonelle scopene. Man har også mange fler muligheter til å trigge signalet og behandle dataene siden man kan benytte seg av datakraften i PC'en.

    Distortion omregner fra % til dB: THD to dB - convert percent % to decibels dB percentage voltage % vs per cent converter THD+N total harmonic distortions calculation signal distortion factor attenuation in dB to distortion factor k in percent decibel damping - sengpielaudio Sengpiel

    Geek on
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  20. #20
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    17,242
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Tittentei Se Innlegg
    Var det besøket hos Tom som la et frø om DIY?


    Snakket faktisk om deg i går Så du postet i tråden om tuning av anlegget etter visse typer musikk osv. Fortalte brosjan hvordan du hadde "nedgradert" hifi-anlegget ditt og fått musikken du egentlig liker til å skinne på de nyanskaffede RF7'ene dine, så da har du vel egentlig oppgradert

    Heisann, nei, frøet er nok plantet for mange år siden, men det var når jeg var på besøk host 8x12Tom at spiren startet. Jeg tok faktisk ned hele rommet akustisk og satt det opp igjen på nytt. Så godt likte jeg lyden hos 8x12 at det er malen min for hvordan jeg vil ha det selv. Nærmer meg i små skritt hele veien. Og er godt fornøyd med hvordan det har blitt. Har satt opp rommet igjen etter at Klipschene har kommet i hus og er mer fornøyd enn noen gang før. Og jeg spiller nå mer og mer av de gamle 70-80 talls musikken min ( romck/heavy/metall) enn jeg har gjort på mange år. Det er litt annet å høre Korn på Klipsch + klipsch subber enn på Triangle + små svs subber.

    Angrer ikke et sekund på dette byttet, nedgradering eller et langt steg til siden som jeg liker å kalle det. Det er to helt forskjellige anlegg, og jeg er lite i tivl på at Triangle + Unison + svs spiller medre på Nora Jones, Alison Krauss, og andre syngedamer/syngemenn musikk. men Klipsch + Klipsch + Xtz og Pioneer spiller Metallica, korn, System Of A Down, Guns n`Roses, AC/DC ol musikk på en mye morsomere måte.

    Sitter faktisk å hører på klassisk musikk nå med mye strykere, blåsere og pauker osv. Og jaggu låter dette ikke godt også! Hyggelig at mine stadige skiftninger av anlegg kan være til nytte for andre. Jeg tror det er mange som ( meg inkl) som stadig kjøper seg bort på enkelte ting. Og stadig vekk oppgraderer i den forstand at man kjøper seg dyrere og dyrere komponenter uten at man nødvendigvis blir så mye gladere av det.

    Jeg tok en råsjans og hoppa av den karusellen, da jeg såg dette oppsettet for salg.

    Bygge subber, jo det kommer nok. Men jeg har så sinnsykt mange tommeltotter, at jeg nok kommer til å gå for noe som omtrent er ferdig. Titter en del på Dayton da de selger både elementer, og kasser til hvert element, både lukka og porta. Og ikke er det så ille dyrt heller. Får vel 8x15 for rundt 15 lapper. Så kommer det forsterker og evnt delefilter, om jeg da ikke bruker en reciver til det slik jeg gjør idag. Og som for meg høres flott ut. Finner ikke mye feil på musikken min. Og foten går.

    Kommer nok ikke med så mye info i tråden da kunnskapen min er heller dårlig når det kommer til bygging. Men titter innom tråden innimellom.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

Side 1 av 17 12311 ... SisteSiste

Tags for denne Tråden

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed