Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 24
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hvor lett og tynn kan man bygge en basskasse?

    Prøver meg her i DIY-avdelingen da det er nærmeste relevante for hva jeg skal i gang med.

    Har en bil, type morsom, som trenger litt mer lyd på innsiden. Grunnet liten plass til elementer i orginale innfestinger(=<5") trenger jeg en liten sub. Tenker å bygge inn 2x8* eller 2x10" i en kasse som er så lett som mulig, men det må være en viss kvalitet på lyden den avgir. Må nok deles relativt høyt, altså 120-150hz.

    Så, med dette i bakhodet; hva mener dere er det mest optimale forholdet mellom vekt og stivhet? Hvor tynne kassevegger kan man ha med litt strategisk avstiving?


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


  2. #2
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg
    I en basskasse vil du gjerne ha alle plateresonanser høyere i frekvens enn arbeidsområdet til elementene, i dette tilfellet høyere enn ca 250-300 Hz (en oktav over delefrekvensen). Det er fullt mulig. Stivhet drar resonansfrekvensen opp, men masse drar den ned. Derfor vil du gjerne holde den både lett og stiv. Hva slags materiale er aktuelt? MDF, kryssfinér, eller unobtainium-sandwich?

  3. #3
    Overivrig entusiast Lynvingen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    882
    Tagget i
    0 Innlegg
    Siste redigert av Lynvingen; 01.05.2014 kl. 00:03.

  4. #4
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Apr 2003
    Innlegg
    970
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sandwich av karbonfiber-Divinycell-karbonfiber?

    Navn:      croppedimage960235-carbon-sandwich-panelen.JPG
Visninger: 1910
Størrelse: 40.0 Kb
    Nichts alles was zählt, kann gezählt werden, und nichts alles was gezählt werden kann, zählt.
    Albert Einstein

  5. #5
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk for svar.

    Un-obtain-ium kan jo være en vei å gå, om man får tak i det.

    Men fra spøk til alvor. Jeg ser etter enkle og tradisjonelle byggematerialer og da utgår dessverre slikt som glassfiber og diverse sandwitch løsninger. Det jeg lurer på er hvor tynne vegger med finér/MDF man kan ha og fremdeles ha kassen "stiv nok". Jeg følger deg på dette med stivhet og masse Asbjørn, og derfor håper jeg dette egentlig vil fungere ganske greit. Kassen trenger heller ikke være veldig stor i volum, noe som vel også bidrar positivt, da respons under 40hz ikke er nødvendig. Dette skal være et ok "orginal-annlegg", ikke noe man hører 4mil unna.

    Kassens utforming har jeg ikke helt landet på. Men siden dette er en Audi, med tilhørende mengde understyring, vil nok litt vekt bak faktisk ikke være så negativt om det kommer relativt nære bakken. En stor flat kasse(da med "shallow mount" elementer) som dekker hele gulve i bagasjerommet kan være aktuelt. Alternativt kan hjulbrønn brukes som en del av kasse, men da blir det nok singel 10" eller 12" isteden.


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


  6. #6
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,246
    Tagget i
    24 Innlegg
    Det blir formodentlig formen som avgjør materialvalget. 12 mm kryssfinér er ganske stivt hvis man setter en matrise inni. I høyttalerprosjektet mitt laminerte jeg 1,5 mm aluminiumplate med 24-timers epoxy på hver side av 12 mm kryssfinér og satte en matrise med cellestørrelse ca 7-9 cm tilskåret av 9 mm kryssfinér inni. De kassene ble veldig, veldig stive, men også ganske tunge. MDF er mykere enn kryssfinér, så du må vel ha omtrent 16 mm MDF for å få samme stivhet som 12 mm kryssfinér, og det blir en god del tyngre. Men det blir alt annet enn enkelt å lage krumme flater med kryssfinér, så hvis du skal følge formen på en hjulbrønn må det vel bli glassfiber eller karbonfiber. Det har jeg ingen erfaring med, dessverre.

  7. #7
    Overivrig entusiast Guit's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sunndalsøra
    Innlegg
    1,122
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har ofte tenkt på Gladen runde kasseformer som Dynabel fører. De er laget av kryssfinner, men der kan brukes aluminium i bunn, i steden for MDF for å få ned vekten. På Forden min, så ligger reservehjulet opp på bensintanken bak setet. Der blir det en avløsning for reservehjulet. Liten trykkammerboks med 12'' er tingen. mvh. Guit

    EC EMC1 up, Project Rmp 9.1x/ speedbox SE, Ortofon Jubilee, Bel canto Dac 3, stello U3. ASR mini Basis Mk.2, Dp A1s EBW, Dp A1, Dp C1b, Dp EC502 mkII, Polycrystall Rack m.m. Black Magic, silk, silspeak, Audioquest kabler. Clio måleutstyr, JBL- Raven - PHL DIY Høyttaler . Head-fi: Koss ESP/950 E/90, WEE Woo Audio. HRT Headstreamer. Stax SRX MK3/SRM-1 MKII professiomal

  8. #8
    Overivrig entusiast Lynvingen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    882
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hva med å blåse opp en bilsange til passe størrelse og bruke den som form til glassfiber eller karbonfiber?
    Nå tenker jeg bare høyt, men tror absolutt det skulle være mulig.

  9. #9
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Det blir formodentlig formen som avgjør materialvalget. 12 mm kryssfinér er ganske stivt hvis man setter en matrise inni. I høyttalerprosjektet mitt laminerte jeg 1,5 mm aluminiumplate med 24-timers epoxy på hver side av 12 mm kryssfinér og satte en matrise med cellestørrelse ca 7-9 cm tilskåret av 9 mm kryssfinér inni. De kassene ble veldig, veldig stive, men også ganske tunge. MDF er mykere enn kryssfinér, så du må vel ha omtrent 16 mm MDF for å få samme stivhet som 12 mm kryssfinér, og det blir en god del tyngre. Men det blir alt annet enn enkelt å lage krumme flater med kryssfinér, så hvis du skal følge formen på en hjulbrønn må det vel bli glassfiber eller karbonfiber. Det har jeg ingen erfaring med, dessverre.
    Jeg holder meg antagelig unna laminering og holder meg til ren kryssfinér i f.eks. 15mm tykkelse. Å sette inn litt strategiske avstivinger vil hjelpe på stivhet uten å tilføre noe serlig med vekt håper jeg vil være "godt nok". Spørsmålet er engentlig hvor enkel og lett man kan bygge en slik kasse uten at bassen degraderer det høyttalere i orginale innfestinger presterer. Jeg tror kvaliteten skal være veldig dårlig før det blir plagsomt, men det er ikke noe vits i å bevisst slurve heller.

    Når det kommer til kassens utforming tenker jeg en relativt lav rektangulær kasse som går mellom hjulbrønnen bak og fra seterygg til bakdør. Mulig det blir veldig stort og da kanskje litt tungt, men det er den foreløpige planen for å få vekten så langt ned som mulig. Om dette i det hele tatt har merkbar effekt på kjøreegenskaper hvor ekstra vekten havner er høyst usikkert, men det er løsningen som gir mest ro i sjelen.

    Ellers takk for tips så langt!


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


  10. #10
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Guit Se Innlegg
    Jeg har ofte tenkt på Gladen runde kasseformer som Dynabel fører. De er laget av kryssfinner, men der kan brukes aluminium i bunn, i steden for MDF for å få ned vekten. På Forden min, så ligger reservehjulet opp på bensintanken bak setet. Der blir det en avløsning for reservehjulet. Liten trykkammerboks med 12'' er tingen. mvh. Guit
    Kanskje det kan fungere for meg også. Visste ikke man fikk en ferdig boks til slik. Har vurdert å lime fast en plate over brønnen til reservehjulet, tette alle hull og legge dempeplater i selve brønnen.

    Takker for tips!


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


  11. #11
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Lynvingen Se Innlegg
    Hva med å blåse opp en bilsange til passe størrelse og bruke den som form til glassfiber eller karbonfiber?
    Nå tenker jeg bare høyt, men tror absolutt det skulle være mulig.
    Å tenke høyt er lov!

    Jeg har ingen erfaring med hverken glassfiber eller karbon. Helt klart en spennende tanke, men er litt redd prisen blir uforholdsmessig høy.


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


  12. #12
    Hifi Freak ArildD's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    1,369
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei.
    Kan jeg få male fanden på veggen ?
    Nu er ikke jeg en Audianer, men så vidt jeg vet, har vel de som alle andre Premium biler can buss?
    Fra i alle fall 2008 og oppover ?
    Det JEG tenker på, som er viktigere enn hvor kassa sitter eller material ifb kjøreegenskaper, estetikk og budsjett er :
    KAN du koble på en forsterker? Med all elektronikk i de nye bilene våre, så er det mye som skjer. Can buss er ikke programmert for ekstra strømkilder.
    Slikt kan lett påvirke lading og gi defekte batterier.
    For øvrig.. Jeg hadde heller montert 1-2stk 8" / 10" i aktiv kasse under fremsetene fremfor en tidkrevende diy løsning.
    Kontakt et par forskjellige store bilstereo sjapper før du gjør mer om dette er en ny Audi.
    A D
    Er teknikken eller lyden viktigst :-) ?

  13. #13
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra ArildD Se Innlegg
    Hei.
    Kan jeg få male fanden på veggen ?
    Nu er ikke jeg en Audianer, men så vidt jeg vet, har vel de som alle andre Premium biler can buss?
    Fra i alle fall 2008 og oppover ?
    Det JEG tenker på, som er viktigere enn hvor kassa sitter eller material ifb kjøreegenskaper, estetikk og budsjett er :
    KAN du koble på en forsterker? Med all elektronikk i de nye bilene våre, så er det mye som skjer. Can buss er ikke programmert for ekstra strømkilder.
    Slikt kan lett påvirke lading og gi defekte batterier.
    For øvrig.. Jeg hadde heller montert 1-2stk 8" / 10" i aktiv kasse under fremsetene fremfor en tidkrevende diy løsning.
    Kontakt et par forskjellige store bilstereo sjapper før du gjør mer om dette er en ny Audi.
    A D
    Det er bare å male.

    Dette er en gammel Audi S2 og kun ment som lekebil. Tanken med bass under fremsetene måtte tidlig forkastes da det dessverre er skinnesystem også rett under setene.


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


  14. #14
    Hifi-interessert JoakimSkovlund's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2010
    Sted
    Revetal, Vestfold
    Innlegg
    54
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Sats på Gladen sin rundkasse fra dynabel.. Velg den som passer på mål i bilen din og velg element som passer fint til det.. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig..? Løsningen med basskassen helt bakerst i bilen og lengst ned i brønnen, er svært fordelaktig lydmessig! Lettdrevent og låter bra!

    Gladen SQX-10 er et fint element til en fornuftig pris! Sjekk ut dette..
    Joakim Skovlund
    Aktiv highend-billydentusiast, diy'er og høyttalerbygger
    Europamester i EMMA SoundQuality 2009 og 2011

  15. #15
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Apr 2003
    Innlegg
    970
    Tagget i
    0 Innlegg
    Støperør har jo tilsvarende form, er billig og SVÆRT lett. God stivhet også, det er plass til endel betong oppi et rør på f.eks. 50x200cm... Brukes jo an mass til såkalte sonosubber, så det er velutprøvde saker.

    Navn:      summa416-1.jpg
Visninger: 1904
Størrelse: 83.6 Kb

    Ulempen er at du (såvidt jeg vet) må kjøpe hele rør og finne en grei måte å kutte det til passende lengde. Med mindre noen allerede har gjort nettopp det og sitter med en passende rest.
    Nichts alles was zählt, kann gezählt werden, und nichts alles was gezählt werden kann, zählt.
    Albert Einstein

  16. #16
    Hifi-entusiast mwt's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    vestfold
    Innlegg
    291
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra JoakimSkovlund Se Innlegg
    Sats på Gladen sin rundkasse fra dynabel.. Velg den som passer på mål i bilen din og velg element som passer fint til det.. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig..? Løsningen med basskassen helt bakerst i bilen og lengst ned i brønnen, er svært fordelaktig lydmessig! Lettdrevent og låter bra!

    Gladen SQX-10 er et fint element til en fornuftig pris! Sjekk ut dette..
    andre alternativet er faktisk en OA (open air) montering.... kjenner ikke bilen men det er å montere i hattehyllen/ryggen og bruke bagasjerommet som kasse -dog det krever en amp med bra dempings factor, og tette rund om og noen lag med dempings matter i bagasjerommet, enklere kan det ikke gjøres. Slik ble brukt mye før, men ulempen er at slik montering ikke lar deg spille så høyt, men det er enklere enn å bygge kasse. De fleste moderne sub/bass elementer til bil har progressiv oppheng som passer til dette bruk, gjerne en med en lav Fs da "kassen" er altfor stor Eller må du bare gjøre som Joakim nevner, men til kasse er det enklest å støpe det i glassfiber med armering, du kommer ikke utenom om målet er å ha kvalitet.

    Men med så relativ høy delefrekvens må du nok montere i hattehyllen eller setterryggen, i hjulbrønnen blir ikke bra da alt det andre vil stå i veien for lyden...... bedre frontsett bør også vurderes, som kan spille dypere i OA montering -slik 99,999999% av alle frontsett montering er, men original høyttalere er ikke egnet til sånt som regel. Ved å forbedre dette kan du ha en lavere delefrekvens på bassen/sub og det gir flere montering muligheter og mer natur tro lydbilde: foran i bilen. Joakim har sikker mange forslag ang merker på frontsett og.

    Jeg bruker mye OA selv da jeg trenger bagasjerommet av og til, og har 2x10" hattehyllen i konebilen, i min bil 2x12" i ryggsettet og har også hatt 4x10" i gulvet rett over reservehjulet og dette er bra nok til å delta på EMMA konkurranser, så -man må ikke ha kasse- med mindre man skal spille høyt er min erfaring, men OA spiller høyt nok til å kalles hifi og jeg bruker 4veis aktiv i begge bilene

  17. #17
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk for svar alle sammen.

    En Gladen boks forenkler det meste og blir antagelig løsningen. Så får jeg heller gå opp på elementstørrelse da det neppe er plass til to elementer i en kasse. Kunne også brukt støperør, noe som ville vært fornuftig mtp vekt, men ferdig kasse for kun en 1000-lapp frister.

    Open Air kasse er ikke mulig da jeg vil beholde hattehyllen orginal. Er også redd for responsen et slikt system vil ha. Det blir oppgradering av både frontsett og "bakhøyttalere", men plassemessig kan jeg maks går for ca 5"(egentlig er det 4" foran).

    Da er det vel bare å starte bygging.


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


  18. #18
    Hifi Freak Gjest's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    5,181
    Tagget i
    0 Innlegg
    Spendor lager noen av verdens mest anerkjente høyttalere. De bruker 5cm MDF på baffelen og 13mm spon i resten. Du kan nøye deg med tynnere baffel hvis du forsterker med lekter rundt basselementet. Det er basselementet som lager vibrasjon i kassa. Hvis det er montert på et stabilt underlag så vil det bli bra.

    Prøv å stive av baffelen på noen 70-talls høyttalere f.eks fra Philips. Fra grums til klarhet med en avstiver på et strategisk sted ved basselementet.
    Audioarkeolog:
    Lenco L 75, Technics EPC 207c, Rotel RCD 855, Powerbook G-4, Muse 4xTDA 1543 dac, Croft Super Micro Mk IV, Parasound Z-amp v. 1, TQWT m/SEAS 21 TV-G.
    Div. Carlsson, Snell, Cizek, Tandberg, Uher, Dual, Lenco m.m. i kjelleren.

  19. #19
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    1,512
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    1
    Har tidligere brukt støperør alla det som blir nevnt overfor i størrelse som passet reservehjulsbrønnen og det er genialt det, koster omtrent ingenting og veger ingenting (eneste som veger noe er topp og evt bunnplate). Blir i praksis det samme som Gladen kassene bare billigere og nok noe lettere men klart ikke den helt store prisen på den ferdige gladen løsningen heller

  20. #20
    Bransjeaktør ganilsen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Porsgunn
    Innlegg
    2,153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk for tips begge to.

    Spent på hvor stor kasse jeg får plass til. Noen som har en formening om det?


    Geir Arne
    Jeg representerer High Fidelity Audio.


Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed