Kondensatortester. Hvordan orientere seg i jungelen.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Prøver å lese meg litt opp på filmkondensatorer. Der finner jeg blandt annet Humble sin kondensatortest relatert til delefilter høytalere. Jeg regner med at en kondensator vil oppføre seg annerledes i elektronikk (f.eks. koblingskondensatorer) enn i et delefilter. Eller kan man anta at man vil kjenne igjen signaturen uansett hvor de blir brukt?
Noen som har tanker, teorier og aller helst egne erfaringer?

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Ahh. Tusen takk. ;D Den har jeg faktisk ikke sett ennå.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at man godt kan bruke diverse tester som en rettesnor, men man kommer lengst med å prøve seg frem selv siden anlegg/komponenter og preferanser er forskjellige. Hvis du skal teste ut, husk at det tar mange timer før lyden er på plass. Jeg synes som oftest jeg kan høre potensialet med det samme, så kommer en lang periode der det ikke lyder så godt, for så og falle på plass.

Puma
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Så sant. Det har jeg selv erfart. I allefall så forandrer mye seg de første 50 timene. Men det gjeld vel stort sett alt elektronikk. CD-spilleren min låt ikke på topp før etter et år. Men når man er fornøyd fra start, så kan det bare bli bedre :). Problemet er bare at hva man er fornøyd med endrer seg også.....
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Interessant å lese. Eg trur eg har, til ein viss grad, identifisert koplingskondensatorane i min Copland CTA 305.

Stemmer det at denne har verdien 100nF 400v, eller korleis tolkar ein talrekka 100K400?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
100 nano/ 400 Volt burde være riktig det. Litt usikker på om dette er Polypropylen eller Polyester. VH. Bernt
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.157
Antall liker
4.321
Torget vurderinger
1
Etter størelsen å bedømme kan det være en polyester sak. Er det en Phillips logo på den? 100nF er veldig lite til å være en koblingskondensator for «linje ut», nærmere 10µF er mer passe. For «linje inn» er det sikkert «passe» mht nedre grensefrekvens, men større er ofte bedre.

mvh
KJ
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Det er Philips logo på den ja. Eg er usikker på kva type det er eg og. Har prøvd å søke, men finn ikkje så mykje. Den er på linje ut.. Er det problematisk på nokon måte å bruke større verdi enn originalen?

Vurderer å prøve å byte desse, då det klør litt i hifi-nervene for tida.

Kunne vore interessant å prøve FT-3, Sonicap eller M-CAP Supreme Silver & Oil som han skriv om i testen. Litt usikker kor mykje gryn eg vil legge i det dog..
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Problemet er ofte å få fysisk plass til disse eksotiske kondensatorene. Og det står sikkert flere kondensatorer i signalvegen.
Er enig at den er for liten til å være ut-kondensator. Philips heter vel BC idag. VH. Bernt
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Takkar for innspel. Må nok sjekke undersida av printet for å finne ut kvar signalet går. Nokon som har erfaringar på kvar i signalvegen (inngang/utgang) eit byte gjer mest skilnad, eller er det best å byte alle når ein evt går i gang?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Såvidt jeg husker mente noen som testet at resultatet var størst der signalet er minst. Altså på inngangen. VH. Bernt
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
På mine forsterkere ligger koblingskondensatorverdiene på 0,15 uF. På CJ MV52'en min økte jeg verdien til 0,33uF. Godt resultat. Men hva som ga mest uttelling av størrelse eller valg av kondensator vet jeg ikke.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.157
Antall liker
4.321
Torget vurderinger
1
james skrev:
På mine forsterkere ligger koblingskondensatorverdiene på 0,15 uF. På CJ MV52'en min økte jeg verdien til 0,33uF. Godt resultat. Men hva som ga mest uttelling av størrelse eller valg av kondensator vet jeg ikke.
Inn eller ut? I aller tilfeller er 330 nF uegnet som koblingskondensator i impedanser under 50K (- 3dB på ca 10 Hz), og bør fortrinnsvis brukes i vesentlig lettere last. Koblingskondesatorer bør helst gi en grensefrekvenser under 5 Hz for å redusere de kumulative effektene av høypassfiltrering i flere ledd. Dersom det brukes kondensatortyper som forvrenger er det god grunn til å legge høypass-funksjonen enda en del lavere i frekvens.

mvh
KJ
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Veldig mye "snake-oil" i Hifi-business. At elektronikken i et anlegg skal innspilles x antall hundre timer før det gir sin endelige lydsignatur er komplett udokumentert bullshitt! Det som skjer er at dine ører/hjerne tilvenner dig og kompenserer for de ting dine ører/hjerne oppfatter som ikke-ønsket.

Hva forskjellen på en polypropylen versus nano-preget gull i jomfru-olivenolie-kondensator angår - så er det her som ikke mindst hva angår kabling en MASSIV mangel på VILJE til at gjennomføre skikkelige blind-test. Og dette kanskje ikke uten grunn. Dette forhold beskrives veldig godt i et gammel "Shu-bi-dua" hit om Disney og ulven. "Han kan blåse og blåse - så mye som han vil, men han vet godt - han får det ikke til - for det står "dollar" på spill".

Og mye verre er dette hva angår kabling, hva enten dette er lysnett, signal- og høyttaler. Det er pokker mig IKKE EN som tør sette sin egen (selvnevnte) opphøyethet på noe så enkelt som at delta i en veldefinert og RETT oppsatt blindtest.

Noengange kan en lure på om dette er historien om punktumet som ville bli noe mer, blåste sig opp - og ble et nul.

Et PS (fra en snart 50-åring) som havde Linn, Rørforsterker, kl. a-forsterker etc. som 19-årig - det har hva lyd angår ikke skjet noen som helst betydende revolusjoner i den tid. Frasett at CD fra midten av 90-tallet - og spesielt med bedre jitter-kontroll (f.eks. utbygging med LC-clock). Bruk pengene på 1. GODE høyttalere (de er nesten uansett øvrige anlegg mest betydende årsak til dårlig lyd), 2. bruk tid til at oppsette de rett og få de til at sspille med det rom de er i, 3. få en god signalkilde og 4. en forsterker som er fornuftig tilpasset pkt. 1. Så får Dere noe som spiller så det suser.

Jeg hørte hos ven oppsett med toppjigget Marenz SACD, Dali 400-helicon, påkostede kabler og forsterker. Oppstilling i rom virkede fornuftig og. Og det spillede klart dårligere end mitt gamle oppsett med HF 275 høyttalere, en Pioner 901 m. LC-clock og Luxman L550 (50W kl. A) fra 90-tallet. Kabling til høyttaler var helt enkel PR-kabling. På åpenhet, på høyfrekvens og luft i rom, på bredde i lydbilde - og på dybde. Og så har jeg ikke kun "erfaring" hva lyd angår innen hifi - men jevnlig vert på konsert, samt spiller "akustisk" (kirke-) orgel selv.

Endelig kunne en med en viss rett som leser av diverse hifimagasiner vurdere at kunne kreve en hørselstest av "Der grosse Redakteur" - sannsynligvis ikke kun omkring men mest sannsynlig over 50år gammel, og jeg tipper med over 90% sannsynlighet for at få rett på dette - at denne har MINIMUM 10 DECIBEL redusert hørsel på alle frekvenser over 10 khz.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det var da veldig til harme. Kondensatorer og kabler er ikke noe å hisse seg opp over. De er til å leke med.


Puma
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
KJ skrev:
james skrev:
På mine forsterkere ligger koblingskondensatorverdiene på 0,15 uF. På CJ MV52'en min økte jeg verdien til 0,33uF. Godt resultat. Men hva som ga mest uttelling av størrelse eller valg av kondensator vet jeg ikke.
Inn eller ut? I aller tilfeller er 330 nF uegnet som koblingskondensator i impedanser under 50K (- 3dB på ca 10 Hz), og bør fortrinnsvis brukes i vesentlig lettere last. Koblingskondesatorer bør helst gi en grensefrekvenser under 5 Hz for å redusere de kumulative effektene av høypassfiltrering i flere ledd. Dersom det brukes kondensatortyper som forvrenger er det god grunn til å legge høypass-funksjonen enda en del lavere i frekvens.

mvh
KJ
Ja du KJ. Her er tydeligvis undertegnede ute og sykler med navn og begreper (igjen). Og jeg som trodde at jeg hadde skiftet koblingskondensatorene. ;D Skal sjekke og få litt lesehjelp på tegninger.
Takk for innspill!
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Nightpuma skrev:
Det var da veldig til harme. Kondensatorer og kabler er ikke noe å hisse seg opp over. De er til å leke med.


Puma
Støttes. Snake oil or not. Moro er det!
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
"At elektronikken i et anlegg skal innspilles x antall hundre timer før det gir sin endelige lydsignatur er komplett udokumentert bullshitt! Det som skjer er at dine ører/hjerne tilvenner dig og kompenserer for de ting dine ører/hjerne oppfatter"

Hvis dette er udokumentert, hvordan vet du svaret? VH. Bernt
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Vær så snill!
Ikke denne debatten igjen i denne tråden. Vi gjør alle opp våre meninger. Men de som synes kondensatorer har noen innvirkning på lyden må gjerne være med å mene videre. ;)
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Det er koplingskondensatorer så lenge oppgaven til kondensatoren er å sperre DC og slippe gjennom AC (musikken).
Om det gjøres mellom rør, så er det der som regel svært høgohmigt fra ett rør til neste. Da er koplingskondensatorene små i verdi og likevel klarer de å slippe gjennom 5 Hz - "lys" (all musikken fra bass til diskant).

Inngangsimpedansen til en effektforsterker kan være lav, 5-10 kOhm. Da må koplingskondensatoren være større om en skal slippe gjennom 5Hz til "lys". Greit å sikre seg med kondensatorer i uF-området da.

Og rett som en skriver her. Om en har mange koplingskondensatorer i serie før lyden kommer ut av høyttalerne, jobber den lave delefrekvensen seg oppover. Så om en ønsker bass fra 20 Hz til "lys", må gjerne hver enkelt av koplingskondensatorene være i stand til å slippe i gjennom helt ned til 5 Hz.

Håper det var oppklarende.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Kondensatoren som trengs for å slippe gjennom fra 5 Hz til "lys" er:

Inngansimpedans 5 kOhm -----> trenger 6 uF (mikrofarad)

Inngangsimpedans 10 kOhm ---> trenger 3uF.

Inngangsimpedans 100kOhm --> trenger 0,3 uF eller 300 nF. Dette er det samme.

Inngangsimpedans 1MOhm. --> trenger 30nF.

Inngangsimpedans 10 MOhm--> trenger 3 nF.


Utgangsimpedansen på forrige trinn bør være 10 ganger lavere. Dette har konstrøktøren uansett sørget for. Det trenger vi ikke tenke på når vi modifiserer en konstruksjon som noen andre har laget som kan faget.

Disse oppgivelsene på kondensatorer er når 5 Hz når -3dB fallet sitt.

Fromelen for å rekne ut dette er:

Kondensatorstørrelsen er = 1/ (inngangsimpedansen X delefrekvensen X 6,28 )

Jeg satte inn 5 Hz som delefrekvens.

Den summerende delefrekvensen i et system kan fort bli over 20 Hz om en har mange ledd...kondensatorer... som skal fjerne DC i systemet.

Jeg liker derfor å legge delefrekvensen på 2 Hz som en god standard. Da er jeg mer sikker på at jeg holder resulterende delefrekvens under 20 Hz.

Håper dette også var oppklarende.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Bedre kan det vel ikke forklares. Du må da være lærer ;)

Puma
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Var elektronikklærer på radio/tv-linje og VK1 elektronikk i 9 år.
Er ingeniør i elektronikk og utvikler forsterkertrinn på fritiden.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Oppklarende Gunnar. Takker. :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
consen skrev:
Var elektronikklærer på radio/tv-linje og VK1 elektronikk i 9 år.
Er ingeniør i elektronikk og utvikler forsterkertrinn på fritiden.
;D
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Dette var veldig interessant.

Men om det er fleire kondensatorar i signalbana, forheld dei seg framleis til inngangsimpedansen? Og kva med utgangskondensatorane. Forheld dei seg til utgangsimpedansen, eller inngangsimpedansen på effektforsterkaren?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Dersom det er flere kondensatorer i signalveien vil hver av dem påvirke nedre grensefrekvens for koplingen. Koplingen blir ikke bedre enn dårligste ledd.
Normalt forholder utgangskondensatoren seg til lasten bak som da blir effektforsterkerens inngangsmotstand.
Vi får spørre Læreren om det ikke var sånn at - 3dB punktet var der faseforskyvingen er 45 grader? Så skal man ha lite faseforskyving må en overdrive når en velger kondensator? VH. Bernt
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
-3 dB punktet er da energien i høyttalerne er halvert i forhold til 0dB nivå.

Den siste koplingskondensatoren i forforsterkeren forholder seg til inngangsimpedansen til effektforsterkeren.
Og den (inngangsimpedansen til effektforsterkeren) vet en jo aldri sikkert hvor stor er i framtidige forsterkere som denne forforsterkeren skal brukes på.
Derfor må konstruktøren bare sikre seg med en stor verdi i uF-området her.
Jeg så nylig en effektforsterker med 5,5 kOhm inngangsimpedans.

Koplingskondensatoren mellom to rør i en konstruksjon kan jo være liten, fordi inngangsimpedansen til et rørtrinn som regel er svært høyt.

Så enhver koplingskondensator forholder seg til inngangsimpedansen til neste trinn.
Utgangsimpedansen til forrige trinn skal ideelt være 0 ohm. Men en bør ha denne utgangsimpedansen 10 ganger lavere eller mer enn verdien på inngangsimpedansen i neste ledd.

Rett som poengtert her også at fasedreiningen øker kraftig på en gitt frekvens i mellomtonen om en velger en for liten verdi på koplingskondensatoren.
Dette er derfor ett poeng for å legge -3dB punktet så lavt som 2-6 Hz.

En annen ting er at summen av steder en trenger koplingskondensator i sum i et stereoanlegg fra cd-spiller fram til høyttalere kan være 7-8 ulike steder. Da er ikke resulterende frekvens 2-6 dB lengre, men oppi det hørbare området. Og da vil også fasevridningen forplante seg godt opp i mellomtonen. Og dette vil da svekke evnen til å høre lydlandskapet rett. Perspektivet nedgraderes.

Derfor jeg anbefaler 2 Hz overalt i konstruksjoner. Men dette er jo selvfølgelig i High End øyemed.

Er ett ledd med koplingskondensator på 20 Hz, er det jo ikke vits i å presse alle andre ledd til 2 Hz. Det svakeste leddet vinner. Dette må gjennomføres. Dette med det svakeste leddet var poengtert over her av en annen. Derfor tok jeg det med også som et punkt.

Min Audio Note DAC har spesifisert 0,3 uF som koplingskondensator på skjema mellom siste rør og RCA plugg.
Men den spesifiserer samtidig at en da skal ha 100 k Ohm eller mer som inngangsinnpedans i forforsterker.
Men hva skjer da om en bruker den på en forforsterker med 47 kOhm som er en verdensstandard, eller hva med om den er på 10 k Ohm.

Det blir i desse tilfellene ikke så dyp bass ut av DAC-en som konstruktøren hadde tenkt, og med eskalerende fasevridning.
Min måte å bøte på dette på er å sette inn flere uF der i stedet for. Gjerne 3 til 6 uF.
Noen High Endere vil påstå 8 til 12 uF. De mener å høre forringelse av lydkvalitet med mindre på de forforsterkerne som har laveste inngangsimpedans.

Dette hørbare her er imidlertid ikke noe som jeg vil delta i diskusjon på. Jeg vil bare ta det tekniske i det.
Husk at alle kondensatorer i virkeligheten er en spole i serie med en motstand i serie med en kondensator.
Enkelte kondensatorer har store spoleverdier i serie med kondensatoren. Noen mener å høre forringelse om denne spoleverdien i Henry blir for stor.

Når du bruker kondensatorene som koplingskondensatorer, er det ikke så viktig at ESR er så lav, dvs. seriemotstanden inne i kondensatoren.
Men dette er nå fra ingeniørbetraktning. Kanskje har det likevel noe å si lyttermessig?. Men det får hver enkelt finne ut og avgjøre. Men som sagt, det er slike ting jeg ikke vil delta i som debatt her. Vil bare framlegge det tekniske.

Lykke til med en kjekk hobby, og husk endelig å respektere hva andre hører, evt. ikke hører.
Og den lydkvaliteten som gjør oss lykkelige og fornøyde er jo akkurat det som vi trenger.
Noen setter kravet lavt og noen høyt. Begge typer kan være like lykkelige med sitt stereoanlegg og de gleder det gir dem.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Eg har funne 6 kondensatorar med verdi 1uF nær inngangane (ein per inngang? det er 6 inngangar) Med oppgitt inngangsimpedans på 50 KOhm finn eg etter lærar Consens formel ein nedre frekvens på omlag 3Hz.

Eg slit derimot med å hugse dei enklaste reknereglar eg lærte i min ungdom. Vert formelen for å finne Frekvensen F=(6,28 x impedanse)/kondensator ?
I så fall ender eg på 13,4 Hz i kombinasjon med min Doxa 73 med inngangsimpedanse på 1 MOhm og utgangskondis på 470 nF. Ikkje heilt optimalt..
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
La oss si at du har funnet 1 uF står på utgangen på din forforsterker.
Du vet at inngangsimpedansen på din effektforsterker er 47 k Ohm. (Verdensstandard som ikke alle følger)

Da finner du frekvensen der - 3dB fallet kommer ved denne formelen.

frekvensen= 1 / (kondensatorverdien X inngangsimpedansen i effektforsterker X 6,28)

En kommer da til 3,4 Hz. En ypperlig frekvens.

Håper du får til å rekne ut frekvensen selv på din forsterker nå.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Med utgangskondis på 470nF og inngangsimpedans på 1MOhm ender eg på 0,33 Hz, trur eg. Er det så lågt at det er skummelt, eller går det greit? Har gått bra so langt..
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Det er alltid litt DC drift i en konstruksjon, men neppe raskere enn at dette burde gå bra.
Det er under oppvarming av en konstruksjon at DC-nivået ligger og seiler litt.
Kan skje utenom oppvarmingsperioden også. Og da skal koplingskondensatoren være rask nok til å følge med på denne seilingen.

Jeg liker helst å legge nivået litt høyere, f.eks. 2 Hz.

Det er nok flere koplingskondensatorer etter denne på 0,3 Hz, slik at noe DC-nivå av betydning antagelig ikke forplanter seg til utgangen på konstruksjonen.
Og de koplingskondensatorene som kommer senere i konstruksjonen har nok også en høyere frekvens enn 0,3 Hz.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
kjetinho,,, det er noe som jeg lurer på om du har misforstått... Men antagelig ikke..

Den er impedansen etter koplingskondensatoren som avgjør frekvensen.

Dersom koplingskondensatoren ligger mellom to rør i konstruksjonen, som vi kan kalle rør 1 og rør 2, så er det inngangsimpedansen i rør 2 som bestemmer frekvensen i lag med koplingskondensatorens verdi.

Om det står en koplingskondensatore på inngangen umiddelbart etter inngangspluggen, da er det inngangsimpedansen som du kan lese av i databladet/brosjyren som bestemmer frekvensen.

Dersom det står en koplingskondensatore mot utgangspluggen på forforsterkeren, da er det inngangsimpedansen til effekttrinnet som bestemmer frekvensen. Om du putter inn en Equalizer mellom forforsterker og effekttrinn, da er det inngangsimpedansen i Equalizeren som bestemmer frekvensen. Og så får en gjerne enda en koplingskondensator på inngangen til Equalizeren, og da kommer den i serie med den på utgangen på forforsterkeren. Da får man en mindre sum. Er begge like store, får en halvparten av verdien som hver av dem har. Dette dobler da frekvensen.

Samme problematikk har en mellom forforsterker og effektforsterker.
Om utgangen på forforsterker gir 2 Hz, og inngangen på effektforsterker gir 2 Hz, får en altså da 4 Hz som resulterende frekvens.
Dette pga. at 1uF på forforsterers utgang på 1uF på effektforsterkers inngang gir en seriekopling av kondensatorene som gir 0,5 uF.
Setter en det inn i formelen som er oppgitt over her, ser en at frekvensen dobles.

Og derfor bør en legge seg på en så lav frekvens som 2 Hz på alle koplingskondensatorer, siden en da har en mulighet til i sum å komme under 20 Hz som sluttresultat på hele stereoanlegget.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
consen skrev:
Den er impedansen etter koplingskondensatoren som avgjør frekvensen.

Dersom koplingskondensatoren ligger mellom to rør i konstruksjonen, som vi kan kalle rør 1 og rør 2, så er det inngangsimpedansen i rør 2 som bestemmer frekvensen i lag med koplingskondensatorens verdi.
Vel, både inngangsresistansen i neste trinn og utgangsresistansen i drivertrinnet er med å bestemme knekkfrekvensen. Begge teller like mye.
Siden du nå snakker om koblingskondensatorer internt i en kretsløsning (her mellom 2 rør) så er det snakk om open loop respons som ikke nødvendigvis trenger å fortelle så veldig mye. Mange forsterkere har intern feedback som flytter knekkfrekvensene til et helt annet område enn 1/2piRC. Og da er det vel så viktig å ikke clustre knekkfrekvensene (eksempelvis velg 2Hz for alle) slik at det kan oppstår stabiliseringsproblemer.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Forstår hva du mener Jane. Men tror ikke alle de andre skjønte det.

Ja, om en har en tilbakekopling over flere ledd i en rørforsterker, vil denne frekvensen som jeg hele tiden snakker om forflytte seg nedover.
Og det kan være uheldig om den blir for lav. Men at det skulle bli utabilitet av det, kan jeg ikke se, dvs. at forsterkeren begynner å hyle. Men tilbakekopling vil jo utjevne alle ujevnheter både oppe i frekvens og nede i frekvens og alle steder ellers. Øvre grensefrekvens forflyttes opp og nedre forflyttes nedover. Og alle ujevnheter på frekvenskurven vil strykes ut.

Og vet en ikke hva en gjør, bør en jo ikke inn i konstruksjoner og drive å bytte ut verdier på kondensatorer hit og dit.
Men å doble en verdi på en koplingskondensator, skulle nok gå helt bra i de fleste tilfeller. For så kritisk er det normalt ikke.

Det med at utgangsimpedansen også har noe å si, er helt rett. Derfor konstruktører sørger for at denne er 10 ganger lavere eller mer enn inngangsimpedansen i neste trinn. Jeg liker å konstruere med 100 i forskjell. Ikke alltid like lett med rør å klare dette.
Og dette gjør også at formlene mine ikke gir helt eksakte svar. Formelen min er bare eksakt når utgangsimpedansen er 0 ohm før koplingskondensatoren kommer og virker til neste trinn som har en inngangsimpedans.

Disse formlene jeg har oppgitt lengre opp her, gir en god pekepinn i de alle fleste tilfeller hvor grensefrekvensen er.
At det finnes noen unntak midt inne i konstruksjoner, det får så være.
Tilbakekopling forandrer også inn og utgangsimpedanser midt inne i konstruksjoner, så om en korrigerer disse impedansene med tilbakekoplingsfaktoren, da kan en jo likevel bruke formlene jeg har gitt.

En amatør trenger derfor hjelp til å vite hva inngangsimpedansen er til et rør i en konstruksjon er. Kan ikke leses direkte ut av skjema. Men skjema viser ho hva tilbakekoplingsfaktoren er (regner ut pga. verdier som er oppgitt på motstander), og da er det bare til å korrigere denne impedansen i takt med tilbakekoplingsfaktoren.

Men hvor avansert skal jeg bli i slike innlegg? Mener du Jane at om jeg skriver noe om dette i det hele tatt, da skal jeg ta det helt ut og lære alle opp til å bli konstruktører?

De fleste er jo også bare opptatt av denne koplingskondensatoren som er enten på inngangen eller utgangen til en forforsterker. Og på disse koplingskondensatorene virker ikke tilbakekoplingsfaktoren inn om det da ikke er brukt noen global tilbakekopling mellom utgangen og inngangen. Slike globale tilbakekoplinger kjenner jeg ikke til er brukt lengre. Har sett det i gamle dager på effektforsterere. Og da bare en svak tilbakekopling men noen unntak langt tilbake i tid. Det er de mer lokale som kan være kraftige i dagens konstruksjoner.

Fordi jeg ikke har tenkt å gjøre folk til konstruktører over hifisentralen, slutter jeg nå av all diskusjon på denne siden.

Og for også å klargjøre det som er skrevet av meg tidligere her på denne tråden, formler og slikt gir et ca. rett svar på delefrekvensen i bassen.
Den kan forflytte seg litt i sære tilfeller med mer lokale tilbakekoplinger. Koplingskondensatorer på inngang og utganger på konstruksjoner kan dere følge formlene mine og ca. regne ut hvor frekvensen ligger.

Så får jeg bare håpe at noen ble glade for denne undervisningen som jeg "giddet" å gi her.
Normalt gidder jeg ikke å skrive noe på sentralen, for det er alltid noen som skal diskutere opp og ned og i mente alt som andre skriver. Og prøve å finne feil eller en formuleringsfeil. Nå tenker jeg ikke på Jane. Han nevnte jo noe viktig. Men det er så mange som har så sterke meninger og har så skarpe kanter i sin personlighet at til mindre de vet, til sterkere mening har de om at andre tar feil.

Jeg så et innlegg lengre oppe her, som jeg ikke vil navngi, som er en slik person som går inn på ulike sider og har så sterke meninger og stor skarphet i personligheten sin at det blir ubehagelig for alle andre som skriver noe i tråden. Og disse personene skal påberope seg retten til all sannhet. Jane: Jeg mener ikke deg. !

Kos dere med hobbyen og slapp av. Vær greie mot hverandre og lær hverandre opp i høflighet.

Er du en person som ikke hører forskjell på lyden i høyttalere så kan du jo heller skrive at: "Jeg hører ikke forskjell på høyttalere, men forstår jo at andre gjør det", enn å skrive: "Jeg hører ikke forskjell på høyttalere, og ergo er det heller ingen forskjell. De som hører forskjell, er bare hjernevaskede tullinger". Håper dere forstår forskjell på disse to innleggene. De som hører forskjell skal respektere at noen ikke gjør det uten å kalle dem for tullinger, og de bør respektere dem som hører forskjell. Da blir det så mye triveligere her inne på sentralen.

Lykke til videre med en kjekk hobby.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Eg tykkjer det er interessant å lere litt om korleis ting heng saman i apparata mine og takkar til alle som har gir meg litt meir insikt i det her i tråden.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Takk til alle som har gitt litt voksen opplæring, selv om det går langt over hodet mitt. Jane og Consen ligger vel litt over gjennomsnittet ;).
Stort sett holder jeg meg i nærheten av orginale verdier siden jeg ikke har kompetanse til noe annet. Når jeg gjør ting, er det reversible ting som alle med litt erfaring med loddebolten kan utføre.

Ofte har jeg lydmessig utbytte av det jeg gjør. Og av og til blir det bare anerledes.
Kan nevne at SCR sine 1200V polypropelen kondiser er svært mye for pengene. ;)
 
Topp Bunn