En liten byggetråd om et par JBL 2360 horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Fascinasjonen startet med JBL 4430.
    Store horn i PA-systemer med JBL 4560-kasser og 2440-drivere på enorme sektorhorn var jeg vant til fra før, men 4430 – først opplevd i et av Oslos lydstudioer tidlig på 80-tallet – representerte nye helt nytt, både design- og lydmessig. Dramatisk og tøft utseende, dypt fascinerende og spesielle høyttalere. Glemte dem aldri.

    Så tok hifi-interessen andre veier. EC 25-watter, Dahlquist og Quad elektrostater. Og i mange år var hifi- og lyd et forsømt kapittel. Men viktige ting i livet gjentar seg som kjent. Nå har lyd og høyttaler-konstruksjon på nytt blitt et område hvor det er moro å bruke mye tid. Og de mytiske 4430? 35 år etter fikk jeg meg et par - på den aller beste måten: ved å bygge dem selv.

    For meg er det fascinerende med 4430 selv konseptet. John Eargle, David Smith og Don Keele skapte nye nytt i 1981: massevis av patenter og white-papers. Dette må være en av de mest veldokumenterte høyttaler-konstruksjoner i historien.

    Men vi som er opptatt av DIY liker jo å lage noe nytt. Det er massevis av tråder på audioheritage og andre steder om hvordan klassikeren kan forbedres. Konseptet er kopiert/gjentatt/videreutviklet i utallige nye varianter (fra Genelec til Geddes): bare å google. Selv har jeg forsøkt mange varianter, men jeg har til slutt gitt meg: 4430-konseptet er så rendyrket og komplett i seg selv at det å forbedre det (annet enn marginalt) egentlig er umulig uten å konstruere en helt ny høyttaler samtidig.

    Men det er jo mulig å la seg inspirere. Ideen med et CD-horn som dekker et bredt frekvensområde, er jo god. (Konstant spredingsmønster over så stort område som mulig). Hva med å la hornet gå lenger ned i frekvens? (Sikkert bra: bassenheten er presset der oppe ved 1kHz). Hva med å bruke en 2” driver – glattere, renere, mer behagelig og uanstrengt? (At en 2” låter bedre enn en 1” var noe jeg husket godt fra mine PA-dager. Kunne vært morsomt å se om det gjelder ennå). Og at 2" driver trenger en en supertweeter - ja, det trenger vel strengt tatt 1”-enheten i 4430 også?

    De største og råeste JBL constant-directivity-hornene er 2360. De går helt ned til 300 Hz, og har konstant spredning fra 500. Litt svære, riktignok. 80x80 cm munningsareal, og omtrent 1 meter dype. Går innimellom an å få tak i på eBay, og i et svakt øyeblikk kjøpte jeg et par. Senere har jeg trøstet meg med at hornene i seg selv ikke var så dyre. Det var bare frakten til Norge som gjorde at jeg måtte knuse sparegrisen.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange ganger har du hørt "Smaken er som baken" etter du tro disse i hus? ;D



    Heftige greier.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde et par Radian 950-PB 2” drivere fra et tidligere prosjekt, men de skulle jeg bruke til noe annet, så jeg kjøpte et par JBL 2445 også. Testet og målte med begge. Veldig lik frekvensrespons: JBL’en kanskje litt mer fyldig nederst i frekvensområdet. Lyttemessig førsteinntrykk: disse hornene har en evne til å “fylle rommet” som er ubeskrivelig flott. JBL’en har titanmembran og låter kanskje litt hardere enn Radianen, men også mer detaljrik og oppløst.



    Disse driverne har følsomhet på mer enn 110dB/W med dette hornet. Det er med andre ord mye headroom å eq’e på. Første simulering av passivt filter viser at det er mulig å få flat frekvensrespons opp til 20 kHz dersom området 800Hz-5kHz dempes 10-12 dB. Men det låt ikke så bra som forventet, antagelig av to grunner: over 10 kHz består responsen fra disse 2” driverne antagelig mest av resonanser og oppbrytninger – og over 10kHz er ikke 2360-hornet særlig constant-directivity lenger: det beamer noe, og lydbildet virker derfor litt mørkt.

    Vi trenger med andre ord en supertweeter. Jeg testet både JBL 2405 (“spaltediskanten”) og 2404 (som har samme type biradiale horn som 2360 og 4430, men her i mini-utgave). Disse to diskantene har samme magnetsystem og membran, men altså ulike horn. Spredningsmønsteret er derfor forskjellig: i det aktuelle området sprer 2405 sprer 90-120 grader horisontalt, men bare 35 grader vertikalt. 2404 er jevnere, og sprer omtrent 100 grader i begge plan. Begge låter fortreffelig, men sammen med 2360 foretrekker jeg 2404.



    Nå begynner konseptet å ta form. Eksperimenter med ulike delefrekvenser indikerer 4. ordens filtre ved 500 Hz og 8 kHz. Og den litt “harde” lyden av titan? Vel: med et stort horn, riktige delefrekvenser og (ikke minst) en supertweeter låter egentlig ikke titan “hardt” i det hele tatt. Men jeg har likevel eksperimentert en del med ulike membraner i 2445-driverne, og gjort meg en del interessante funn: Radian aluminium låter mykt og fyldig, litt matt oppover i frekvens og betydelig mindre oppløst. Standard titan låter bedre, men enda bedre låter faktisk de siste 2” membranene fra JBL: 2450SL, som er vanlige titan-membraner coatet og dempet med aquaplas.

    Nå bruker jeg – etter mye eksperimentering – standard titan-membraner, som jeg selv har dekket med 4 strøk aquaplas. Det neste blir vel å teste ut disse med 2” beryllium-membraner fra Truextent. De koster imidlertid 1500 dollar for et par, så de lar nok vente på seg litt…..

    JBL standard titan:


    JBL titan og et aquaplas-coated membran montert i driveren:


    Måling og justering av membran i 2445:
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fantastisk!
    helt etter min smak!
    jeg liker det elementet veldig godt etter å ha tullet rundt med det i 2380 hornet
    har selv 2446J i 2385 sammen med 2235H i 150liters refleks delt på 1K i tv-stua
    kjøpte også et par 2405J, men føler ikke egentlig at de trengs
    knall-morro
    er det doble 15 i refleks på resten da?
    ikke fristet til å kjøre et Altec 815 e.l nedover?
    mvh
    Leif

    EDIT: det var 2226H jeg hadde! ;D
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    er det doble 15 i refleks på resten da?
    Jepp, det er akkurat det det er ;D ;D

    2x JBL 2226 i 240 liters kasse, avstemt til 30 Hz.
    Dette gir jo en overdempet og fallende kurve i dypbassen, som kompenseres med litt eq med senterfrekvens akkurat ved avstemmingsfrekvensen. (Da kan du gi på ganske mye eq uten at membranutslaget øker så voldsomt). Brukt slik, er JBL 2226 et mye kraftigere og "bedre" element enn f eks 2235 eller 2234, og vil i praksis gå like dypt. Flatt ned til 25 Hz i min stue.

    Jeg har også eksperimentert med 18-tommeren 2245 pluss 12-tommeren 2204, men valgte til slutt doble 2226. Mer dynamisk og lettdrevet - pluss at jeg mener at en dobbel-montasje gir mulighet for "automatisk" kompensasjon for gulv- og takrefleksjoner. Et alternativ kan være en 2226 i bunnen (som basshjelper), pluss en E145 (uten delefilter i bassen) eller liknende, i et "3,5-veis" system.
     

    Vedlegg

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Hvor mange ganger har du hørt "Smaken er som baken" etter du tro disse i hus? ;D
    He, he.

    Ingen uvanlig assosiasjon, nei.
    Det "opprinnelige" JBL 2344-hornet (står i 4430) ble jo kalt "rompe-hornet".
    Og det litt mindre 2342-hornet het på studioslang "Dolly Parton". 8)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    knall!
    hva driver du de med?
    vurdert aktiv?
    rod elliot filteret er dritbra!
    likeså den parametriske eq enheten
    mvh
    Leif

    PS du har PM
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    hva driver du de med?
    Driver aktivt, med diverse DIY effektforsterkere. Har 3 stk Rod Elliott P101 mosfet, og 2 Nelson Pass klasse-A (F5 og miniAleph). Har en Adyton XP3 og en modifisert Altec 9442A også.

    Akkurat nå, er det P101, F5 og miniAleph som står i racket.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    RojohII skrev:
    Veldig flotte høyttalere. Fikk en slik "vil ha" følelse med en gang. ;D
    "skal ha" heter det
    mvh
    Leif
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har såvidt fått gleden av å lytte til disse høyttalerne, og kan skrive under på at de låter utrolig tøft. Det var jo nettopp disse hornene som inspirerte meg til å investere i mine egne EV-horn.

    Dynamikken er mildt sagt ganske voldsom. Bassen fra 2226-elementene er veldig tight og fin, uten noen hørbare peaker som er sjenerende. Også liker jeg den hvite fargen på hornene. 8)

    Jeg har for øvrig også fått erfaring med Aquaplas-coatingen, og er enig i at den definitivt gir en hørbar forbedring av lyden. En bivirkning var at driverne fikk noe lavere følsomhet og rullet av litt tidligere oppover i frekvens, men med en veldig jevn avrulling. Med et passivt filter oppnår jeg nå flat respons fra 500 Hz til 12 kHz ved 95-100 dB følsomhet. Impedansen dipper da ned i 3 ohm ved 15 kHz.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    DIY_dude skrev:
    Jeg har såvidt fått gleden av å lytte til disse høyttalerne, og kan skrive under på at de låter utrolig tøft. ...
    Jeg har for øvrig også fått erfaring med Aquaplas-coatingen, og er enig i at den definitivt gir en hørbar forbedring av lyden. En bivirkning var at driverne fikk noe lavere følsomhet og rullet av litt tidligere oppover i frekvens, men med en veldig jevn avrulling.
    Takk for sist, og for hyggelige ord!

    Her er to forskjellige membraner i samme driver: standard titan (grønn kurve) sammenliknet med aquaplas-coated titan (gul kurve). (Ignorer den ruskete frekvensgangen: dette er driver uten horn, liggende oppå en bordplate med mik'en 30 cm unna). Men forskjellen illustreres ganske godt. Aquaplas er dempet jevnt over ca 1 dB, økende til 2 dB ved 10kHz. Legg også merke til at toppen ved 350 Hz (membranens egenresonans) er dempet en god del.
     

    Vedlegg

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Kjempeartig prosjekt. Disse 2360 har jeg nesten tatt av på ved flere anledninger, men ennå ikke.

    Spennende å lese sammenligning mellom dine doble 2226 og 2245.

    Må også komplimentere med forsterkervalg. Pass kjenner jeg godt, og har bare gode erfaringer. Har ikke hørt Elliot-konstruksjonen, men ser jo at den er deilig enkel med alle de fordeler det har.

    Johnny
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et av de tøffeste prosjektene her inn. (vel har noen kule selv også da ;) ) Men dette er rått....
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Så enda heftigere ut i virkeligheten enn på bildene. Hadde vært morsomt å høre dem en gang =)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har du forsøkt med 2450/51 J neodynium driveren på?
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    har du forsøkt med 2450/51 J neodynium driveren på?
    mvh
    Leif
    Nei. Skulle gjerne testet et par. 2450 er JBLs siste 2" driver, og veier en tredjedel sammenlikent med 2445. 2451 er en 1,5" driver - men begge to har samme 4" membran. 2452 er en ny 1,5" videreutvikling, med en helt annen profil i faseplugg/halsåpning, og en annen innfesting av membran.

    Det fine med JBL's 2" drivere som har 4" membran, er at membranfestene er de samme. Det betyr at du kan teste f eks. aluminiumsmembraner fra 2440 eller 2441, titanmembraner fra 2445 eller 2446 og aquaplas-membraner fra 2450 i samme driver - uansett om dette er en 2440 (eller 375) fra 1956 eller en 2450 fra 2005.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Tok meg friheten å klistre inn et bilde av dine hornkreasjoner i "Hornografi" tråden. Fortjener en plass der :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    LMC skrev:
    RojohII skrev:
    Veldig flotte høyttalere. Fikk en slik "vil ha" følelse med en gang. ;D
    "skal ha" heter det
    mvh
    Leif
    Hehe, kansje det? Jeg har nok ikke tålmodighet og kunnskap til å begynne på noe slikt helt fra scratch, men JBL tilbyr noe liggnende i 4675C. Prisen var ikke helt avskrekkende heller; ca. 20kkr + mva/stk. hos Lydrommet. Ikke ille sammenlignet med hva man betaler for et par stilkhøyttalere med pen finèr/pianolakk nå til dags.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.753
    Torget vurderinger
    23
    Stilkhøyttalere - hehehehe den er konge! Passer sammen med de andre blomstene.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle fine innspill og kommentarer i tråden!
    Tenkte jeg skulle si litt om delefilter og elektronikk jeg bruker sammen med disse høyttalerene.

    Første versjon av 2360-høyttalerene mine var et 2-veis system, med JBL 2235 basshøyttalere (kun én pr. kanal). 2445-driverene på 2360-hornet har så høy effektivitet sammenliknet med basshøyttalere at det blir mye headroom hvor frekvensresponsen kan tilpasses uten at det går for mye utover følsomheten. Frekvensgangen i hornene faller fra 1kHz og oppover - slik at 20kHz er ca. 12 dB nede – men hele området opp til ca 6 kHz kan dempes mellom 10-15 dB og hornet har fortsatt nesten 100dB/W følsomhet. Det går an å oppnå en kurve som vist under (sort: respons 2445/2360 uten filter, blå kurve: med filter som kompenserer opp til 20 kHz).



    Dette ble realisert med et passivt filter (kalkulert/simulert i lspCAD), som så slik ut:



    Som nevnt tidligere i tråden: selv om dette måler relativt flatt til 20 kHz, låt det ikke så bra som forventet. En supertweeter føltes nødvendig. Den røde kurven overfor viser frekvensgangen med et nytt passivt filter, beregnet for bruk sammen med JBL 2405.

    På mange måter er passive filtre fine greier. Jeg har bygd massevis av høyttalere med passive filtre, og mange av dem låter riktig bra. Men aktiv drift har mange fordeler – særlig for basshøyttalere (med mye strøm/effekt) hvor en ikke ønsker den seriemotstanden som en spole gir. I neste versjon byttet jeg til aktiv drift for basshøyttaleren, med et filter fra Bob Ellis på DIYaudio. (http://www.diyaudio.com/forums/group-buys/74420-active-filter-board-gb.html: jeg kan virkelig anbefale disse filtrene: har massevis av muligheter, og kan kjøres balansert). Men en ulempe med aktive filtre er at de i utgangspunktet introduserer mer støy. Dersom du har volumkontrollen etter filteret, betyr ikke det noe særlig: men det vanlige er jo å ha preamp m/volumkontroll før filteret. Med 110dB/W effektive horn, ble det for mye støy. Derfor benyttet jeg fortsatt passiv filtrering på horn/supertweeter.
     

    Vedlegg

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Etter hvert gikk jeg over til digital elektronisk deling med dsp. Den virkelig store fordelen med dsp, er at du får langt flere filtermuligheter enn det du har med passivt eller elektronisk analoge filtre. Ulempen er at du (eventuelt) må godta noen ekstra DA-AD-konverteringer. Mange er skeptisk til digital korreksjon. Jeg var det til å begynne med, jeg også.

    Med dsp kan det enkelt korrigeres også i tidsdimensjonen. Fase, delay osv. er ikke umulig å korrigere i passive filtre, men det er vanskelig. Med dsp er det en lek. I mine høyttalere, ligger svingspolen for mellomtonedriveren 95 cm bakenfor svingspolen for basshøyttalerne. Dette korresponderer med et tidsforløp på 2.8 millisekunder. Jeg er ganske sikker på at dette er hørbart, og at dette en av de tingene som gjør konstruksjon/integrasjon av høyttalere med horn vanskelig.

    Så hvilken dsp-enhet (med tilstrekkelig fleksibilitet, muligheter og lydkvalitet) skulle man da velge? Jeg kjøpte en dbx Driverack 260 (sikkert pga min fortid med PA- og studiolyd). Dbx’en gjør det meste av du kan forlange av en dsp-enhet: 6 kanaler, filtersteilhet opptil 48dB/oktav, 6 parametriske eq-filtre på hver inn- og utgang, delay og mye mer.

    Med dbx’en var det lett å stille inn høyttalerene til ønsket frekvenskurve og fasegang. Men dbx’en ga også noen ulemper. Viktigst: i likhet med nesten alle dsp-baserte høyttalerprosessorer er dette en proff-tilpasset maskin, og nivåer etc er tilpasset proffutstyr. Det betyr +4dBU linjesignaler. Vanlig hjemmeutstyr er stort sett tilpasset et linjenivå på -10dB. Det er en ganske stor forskjell, som hvis dette skal funke uten støy og med akseptabelt headroom både krever en preamp med relativt kraftig utgangssignal, pluss en eller annen form for dempning av signalet mellom dbx'en og effektforsterkerne. Selv om dbx’en (i motsetning til mange andre dsp’er) har en viss tilpasning av nivå gjennom å sette interne jumpere, får egentlig ikke noen god gainstruktur i anlegget uten en 6-kanals volumkontroll etter dbx’en i kjeden. Og en annen ting: dbx’en har ikke digitalinngang. På tross av dette, mener jeg at det likevel låt betydelig bedre enn passive filtre.

    Siste skritt var å oppgradere løsningen med en ny digital preamp/dsp: Groundsound DCN28. Jeg vurderte også DEQX, men valgte DCN28: hovedsakelig pga flere inn- og utganger (2 analoge, 4 digitale og 1 USB inngang, 8 kanaler ut), og balanserte utganger som standard.


    Groundsound DCN28 med 3 stk DIY P101 forsterkere.

    Groundsound DCN28 er et kapabelt verktøy. I mitt oppsett erstattet den 2 DAC'er, en Bryston preamp og dbx’en. Den har digitale innganger og en 8-kanals analog volumkontroll. Det er ingen kunst å få til riktig gainstruktur – alle tendenser jeg tidligere kan ha hatt til støy/sus nå er helt borte. Nå er det endelig 100% støyfritt!! Softwaren for måling og generering av filtre er veldig bra. Den er omfattende, og det tar tid å sette seg inn i alle muligheter og å kunne bruke den optimalt - men jeg synes det er en stor fordel å kunne jobbe integrert og iterativt (med målinger, optimalisering og filtergenerering integrert i samme system).
     

    Vedlegg

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Interessant. Jeg er meget nær ved å bestille en DSP-løsning jeg også, da jeg ser hvor nyttig og kraftig verktøy det er. Jeg hadde riktignok DEQX 2,6P tidligere, men ble ikke helt komforttabel med transparensen i den boksen. Nå ryktes det at den nye HDP-3 er forbedret på nettopp disse punkt, og da er det farlig nær å prøve seg på nytt. Andre alternative bokser er også av interesse, som f.eks. nevnte GroundSound.

    Jeg tolker deg dithen at du er fornøyd med boksens lydkvalitet/transparens i tillegg til kapasiteten/høyttalermanagementet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Heftig prosjekt!

    Min erfaring er altså at DEQX HDP3 er transparent, så til den milde grad at det er vanskelig/umulig å høre forskjell på et signal som har tatt veien om en ekstra A/D-konvertering og et signal som har gått digitalt direkte til prosessering, hvis disse to er nivåmatchet. Har testet ved å ta signal fra analog og digital output på Transporter og switche frem og tilbake mellom den analoge og digitale inngangen på DEQX. Låter kliss likt, og det gjorde det definitivt ikke på PDC-2.6P når jeg tok et analogt signal inn. Da regner jeg helt enkelt med at D/A-konverteringen også har blitt like transparent, selv om det ikke er mulig å teste det like enkelt.

    Men det er en klar begrensning med bare tre utganger fra DEQX'en for anlegg som er litt mer enn "to-veis + sub". Jeg skulle gjerne hatt et ekstra par utganger, det skal være sikkert. Det blir litt omfattende å sette to DEQX'er i kjede for å håndtere et fire- eller fem-veis system, så inntil videre pusler jeg med en hybridløsning med noen passive delefiltre i tillegg. Det blir litt halvveis, men vi får se hvordan det funker.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har fulgt med din(e) tråder med interesse Asbjørn; også for å lese hvordan du erfarer HDPen. DSP er helt klart et utrolig nyttig verktøy gitt alle ting som sampiller/samrører i høyttaler-rom. Lysten til å prøve DSP har også økt etterhvert som jeg begynner å forså litt mer om hvordan det kan brukes/implementeres.

    Jeg tror det rekker med 3 stereokanaler, da det nok blir en passivt delt toppseksjon. Man vet dog aldri hvor man ender opp til slutt. Har man behov for mer enn 6-kanaler, da blir DEQX-løsning fort veldig dyr.

    Får gå inn i sluttforhandlingene med meg selv. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har vært flere ganger "rundt huset" på hvordan jeg skal kontrollere det høyttalerprosjektet jeg holder på med. Det er seks elementer i hver høyttaler, pluss to i subwooferen. Det regnestykket går ikke opp uten videre. Passive delefiltre skaper nok færrest problemer ved høye frekvenser, så passiv deling i toppen virker fornuftig hvis man først må kompromisse. Men det hadde altså vært mye enklere med 2x4 utganger som i GroundSound.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    [size=10pt][size=10pt][size=10pt][size=10pt][size=10pt]

    Respekt!
    [/size][/size][/size][/size][/size]
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    ...Min erfaring er altså at DEQX HDP3 er transparent, så til den milde grad at det er vanskelig/umulig å høre forskjell på et signal som har tatt veien om en ekstra A/D-konvertering og et signal som har gått digitalt direkte til prosessering, hvis disse to er nivåmatchet. Har testet ved å ta signal fra analog og digital output på Transporter og switche frem og tilbake mellom den analoge og digitale inngangen på DEQX. Låter kliss likt.....
    Dette er min erfaring med DCN28 også. Jeg føler meg ganske sikker på at både DEQX og DCN28 er svært gode (de beste??) verktøy for å kontrollere komplekse høyttalerprosjekter. Etter min erfaring: bedre enn både passivt og analog elektronisk.

    Jeg vurderte som sagt DEQX'en også, og kunne like gjerne ha valgt den. Det som for meg ble utslagsgivende, var de 2 ekstra kanalene i DCN28, pluss at den også har noen flere innganger. Den ganske interaktive og iterative måten å bygge opp fliltre på, ligner også mer på metoden jeg har vært vant til å jobbe med delefiltre tidligere.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Men det er en klar begrensning med bare tre utganger fra DEQX'en for anlegg som er litt mer enn "to-veis + sub". Jeg skulle gjerne hatt et ekstra par utganger, det skal være sikkert. Det blir litt omfattende å sette to DEQX'er i kjede for å håndtere et fire- eller fem-veis system, så inntil videre pusler jeg med en hybridløsning med noen passive delefiltre i tillegg. Det blir litt halvveis, men vi får se hvordan det funker.
    Hva med å bruke miniDSP i tillegg til DEQX'en?
    Du kan f eks splitte bass-kanalen ut fra DEQX'en i en sub- og en basskanal.

    miniDSP er IMO et flott produkt, med svært god software, og er like transparent som et passivt delefilter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan fungere. Nå må jeg få bygget disse høyttalerne i år, så blir neste prosjekt å bygge et par 6-kanals effektforsterkere, og deretter skal jeg se hvilke løsninger som finnes for DSP på det tidspunktet. Det kan dukke opp enda flere alternativer i mellomtiden. Minimum for det prosjektet er fire kanaler pluss et passivt førsteordens filter for den bakoverfyrende diskanten og en vanlig plate-amp på subwooferen. Da spiller bassene i tandem og sub'en blir summert H+V = mono. Med en femte kanal kan jeg bruke ulik delefrekvens på bassene heller enn å la dem spille i tandem, altså 4.5-veis + mono sub.

    Eller, for å starte i motsatt ende: DEQX har en mulighet for å gjøre "høyttalerkorreksjon" på subwoofer med måling fra lytteposisjon. Det betyr at den også vil korrigere for frekvens- og fasegang i rommet, som de fleste andre DSP-baserte romkorreksjonsløsninger også kan. Det er mest interessant under Schröder-frekvensen, altså i det båndet hvor det er stående bølger. Da hadde det vært hendig å bruke en kanal til bare å bekjempe stående bølger. Det betyr en dedikert boks med 2x3 kanaler som styrer basser og sub som delefilter og høyttalerkorreksjon, og så styre systemet som 3-veis + stereo sub og gjøre romkorreksjonen i de to DSP-kanalene som styrer "stereo-sub'en". Men da trenger jeg fortsatt 2x4 kanaler DSP + 2x3 kanaler aktivt delefilter for bassene, f eks en GroundSound DCN28 + Marchand XM44 eller noe tilsvarende.

    Den midlertidige løsningen er 2x3 kanaler DEQX, passivt førsteordens filter for bakoverfyrende diskant, passivt andreordens filter for mellomtone/mellombass, bassene i tandem, og summert mono sub. Da "tror" DEQX'en at den håndterer to-veis høyttalere + stereo sub med delefrekvenser på ca 600 og 150 Hz, og jeg kan drive hele galskapen med de seks monoblokkene jeg allerede har + en plate-amp jeg også har liggende. Det vil også fungere. Håper jeg. ;)
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Mye å holde styr på her: hvis jeg har forstått deg riktig (det er ikke sikkert), trenger du i utgangspunktet 2x3 kanaler til hovedhøyttalerene, to ekstra til bakoverdiskanten pluss en ekstra til summerte (V+H) subber. Eller?

    Jeg tror jeg kanskje ville nøye med med 6dB passiv på bakoverdiskanten (slik du er inne på), fordi å korrigere denne fasemessig uansett ikke har særlig betydning. Jeg tror dessuten (utfra erfaringer med mine 2226) at bassene heller bør spille i tandem fremfor en 0.5-veis-type løsning - ihvertfall så lenge delefrekvensen er relativt lav (hos meg er den 500 Hz). Dette for å unngå refleksjoner/kanselleringer i gulv/tak-dimensjonen efleksjoner (med andre ord: å la elementene kansellere hverandres refleksoner best mulig). Jeg prøvde med et 3,5-veis system, men tandem-løsningen virket best hos meg.

    Da ville jeg latt DEQX'en korrigere basshøyttalerene best mulig, ta ut et signal herfra til en miniDSP, og la den korrigere ytterligere for subbene. Du skal vel ikke dele subbene høyere enn 70-80 Hz? Det blir et kompromiss, men antagelig til å leve med.

    Sikkert lurt å vente litt med å beslutte dsp inntil høyttalere og sluttrinn er bygd ferdig. Ting endrer seg jo underveis - og det kommer dessuten stadig nye dsp-løsninger på markedet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, dette er diskant + mellomtone + mellombass + to basser pr side, og en 2x10" subwoofer i et separat kabinett. To 4.5-veis hovedhøyttalere pluss en stereo sub. Pluss bakoverfyrende diskant, som vi nesten kan se bort fra i denne sammenhengen, siden jeg heller ikke ser noe poeng i å bruke en DSP-kanal på den. En DSP-boks med 2x6 kanaler ville håndtert hele greia, men hvis jobben skal fordeles på to bokser, blir 2 kanaler i "master-boksen" bundet opp med å kontrollere "slave-boksen", sånn at (2x4)+(2x3) blir nødvendig for å styre det hele aktivt. 6 forsterkerkanaler pr høyttaler + 2 forsterkerkanaler for sub, en pr høyttalerelement. Dette jo bare låte pyton, med PA-elementer, DSP, klasse D, chipamps, SMPS, billige kabler og musikk fra harddisk. 8)

    Jeg lagde en egen simuleringsmodell for å forstå hvordan høyttalerne ville fungere sammen med gulv, vegg og tak. De to bassene står foran og bak på kabinettet, nettopp for å kunne kansellere hverandres refleksjon fra frontvegg, som ellers gir en suck-out rett under 100 Hz. Det forutsetter overlapp ved 80-100 Hz, men deretter blir det fort mer enn nok oppover mot 200 Hz. Derfor kan den ene bassen godt begynne å rulle av allerede ved 90 Hz. Delingen mellomtone/mellombass og plasseringen av drivere på baffelen er også forsøkt gjort slik at kanselleringen fra "floor bounce" blir minst mulig. Derfor et 12 dB/okt delefilter mellom de to, slik at de kan delvis fylle ut hverandres kanselleringer mellom 200 og 600 Hz.

    Jeg vil ikke kuppe tråden din med det prosjektet. Det står mye mer i høyttalertråden det er linket til i signaturen.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    OK. Da skal jeg se på den andre tråden om ditt prosjekt.
    Uansett: takk for innspill her. Fint å høre om egne erfaringer om dsp-løsninger osv.
    Hører gjerne mer!
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Et spørsmål angående bassene dine - har du dem i et kammer, eller i hvert sitt kammer?
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Hei Johnny.

    Jeg har dem i ett felles kammer.
    De er koblet i tandem (begge kjører akkurat samme signal), så jeg så ingen grunn til å dele kassen mellom dem.

    Hilsen Espen
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Hei igjen Espen.

    Glemte forsåvidt noen spørsmål: Med Tandem - mener du da parallell? Siden jeg antar det, er oppfølgingsspørsmålet - kjører du da 2226H eller 2226J?

    Må innrømme at jeg meget imponert over oppsettet ditt, spesielt hvor tydelig gjennomarbeidet løsningen er! Skulle vært meget morsomt å fått høre en gang.


    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn