Audiodidakt
Hi-Fi freak
Hei og godt nytt år godtfolk!
Jeg har en Mundorff bånddiskant som jeg ønsker å "leke" litt med, nærmere bestemt påmontere den et CD horn på både frem- og bakside (dipol horn)
Beyma har et CD horn til sin TPL150, og det har i den horisontale plan rimelig "spot on" frekvensrespons ned til 1200 Hz. Jeg ønsker meg tilsvarende respons.
Er det noen som har peiling på hvor jeg kan starte for å lære mer om teknikken bak for å få "constant directivity"? Eksempelvis: dersom jeg bruker samme hornform som Beymaen i det horisontale plan, vil jeg da kunne forvente å få noenlunde tilsvarende frekvensrespons?
Bare så det er sagt: jeg antar at svar på spørsmålet over er at hvert enkelt element har forskjellig horisontal spredning og at dette vil påvirke hvordan frekvensresponsen blir etter påsett av horn, dvs. at hornformen må tilpasses det enkelte elements spredningskarakteristikk uten horn.
(Bakgrunnen for at jeg ønsker å prøve dipole cd horn er at en via "nude" dipol i diskantområdet ikke oppnår uniform horisontal spredning over dipole "peaken", mens et CD horn vil ha nettopp dette. Jeg vil tro at dipolekanselleringen sideveis blir minimal i slik konstruksjon, slik at eneste hensikt med å ha elementet i dipol/åpnet bakover er for å få "ambience" / rom-lyd (!))
Jeg har sett Brad-man eller hva han heter sin konstruksjon på diyaudio.com, men det står ikke så mye der om konstruksjon (eller hvordan prosjektet endte). Har også sett Miegu eller hva han heter sin tråd om hornladet B&G "hanging dipole", men heller ikke der fremgår det særlig om teknikken bak CD.
Mvh Gisle
Jeg har en Mundorff bånddiskant som jeg ønsker å "leke" litt med, nærmere bestemt påmontere den et CD horn på både frem- og bakside (dipol horn)
Beyma har et CD horn til sin TPL150, og det har i den horisontale plan rimelig "spot on" frekvensrespons ned til 1200 Hz. Jeg ønsker meg tilsvarende respons.
Er det noen som har peiling på hvor jeg kan starte for å lære mer om teknikken bak for å få "constant directivity"? Eksempelvis: dersom jeg bruker samme hornform som Beymaen i det horisontale plan, vil jeg da kunne forvente å få noenlunde tilsvarende frekvensrespons?
Bare så det er sagt: jeg antar at svar på spørsmålet over er at hvert enkelt element har forskjellig horisontal spredning og at dette vil påvirke hvordan frekvensresponsen blir etter påsett av horn, dvs. at hornformen må tilpasses det enkelte elements spredningskarakteristikk uten horn.
(Bakgrunnen for at jeg ønsker å prøve dipole cd horn er at en via "nude" dipol i diskantområdet ikke oppnår uniform horisontal spredning over dipole "peaken", mens et CD horn vil ha nettopp dette. Jeg vil tro at dipolekanselleringen sideveis blir minimal i slik konstruksjon, slik at eneste hensikt med å ha elementet i dipol/åpnet bakover er for å få "ambience" / rom-lyd (!))
Jeg har sett Brad-man eller hva han heter sin konstruksjon på diyaudio.com, men det står ikke så mye der om konstruksjon (eller hvordan prosjektet endte). Har også sett Miegu eller hva han heter sin tråd om hornladet B&G "hanging dipole", men heller ikke der fremgår det særlig om teknikken bak CD.
Mvh Gisle