Varm godlyd, hvilke elementer?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Lurte på om noen kan komme med innspill og ideer til hvilke elementer og type ht konstruksjoner jeg bør vurdere når jeg er ute etter en diy ht med varm og behagelig lydsignatur som får igang godfoten.
Bør ikke være "kresen" på kilde/forsterker, men kan for eks godt kreve mye kraft eller hva det nå måtte være. Men begreper som "lyst" og "analytisk" bør ikke være relevant for å beskrive det forventede sluttresultatet. Detajert? Kanskje...

Personlig har jeg av en eller annen grunn en tro på at en del scan-speak elementer kan passe i denne type målbilde, men vet ikke hvilken type konstruksjon en bør sikte mot.
Tror det er ut fra noen ferdig ht'er jeg har hørt på.

Kom med i innspill!

Kom med innspill og synspunkter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vet ikke om de fås kjøpt lengre, men de smootheste diskantene med den mest behagelige lyd jeg har bygd noe med er Scan Speak 2905/9000. De låt bra også, men ikke verdens mest incisive og innsiktsrike diskanter kanskje.
De kan dele lavt med lav orden, men som alle andre diskanter låter de smoothest med noe høyere delefrekvens. Det er forresten filteret, og ikke elementene, som har mest å si for resultatet for selvbyggere imo.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
JEg har ikke mye erfaring på området med jeg liker veldig godt bånd diskanter. Beyma TPL-150 er en veldig god sak som låter meget bra. Den kan deles lavt i en MTM konstruksjon tror jeg det heter. Da gjerne med en 6,5 eller 8 " over og under Beyma.

6.5" ER18RNX som et rimelig alternativ, deling rundt 1500, til dette har jeg filter tegninger fra Tangen.
Detter låter veldig bra og varm golyd som jeg likte veldig godt ivertfall.

8" W22NY noe dyrere, men også bedre ;) Her kan muligens Tangen bidra med filter også ?
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spennende Leikis! Men hvor lavt man kan dele en diskant har vel sikkert med diskantens egenresonans og effekttålighet å gjøre istedet for hvilken konfigurasjon det er på mellomtonen(e). Dette med MTM er jo en god ide som har potensiale til å gi sømmelig spredningsmønster i bandpassområdet især fra mellomtonen dersom den ha høypass kanskje.

Dersom man skulle finne på å bruke 1. eller 3.ordens Butterworth så er man jo farlig nær å ramle borti en D'Appolito-konfigurasjon også, som gir ytterligere fordeler med å utjevne polare tilter i bandpass. Men så begynner det hele også å bli nokså avansert, med ditto fallgruver.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sjekket med skjema, deling v 1500 24 db, altså lik deling for bass/mellomtone over og under. Jeg hadde tett kammer på 35 liter, så veldig dypt gikk det ikke. ca 45-50 kanskje.

Tror også filteret er ment for 19-21 cm bred baffel, dette kan jeg sjekke mere nøyaktig om det skulle bli aktuelt for noen.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
H6 klonen sier jeg,
men jeg er sterkt inhabil.

Håvard
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hva med Manger i en open baffle.......
Se om du kjenner igjen det du vil oppnå i testen i nyeste Fidelity.....




edit: litt usikker på om den over er OB, men det er ihvertfall symbiose:
http://home.online.no/~jandors/activ.html

Mvh
OMF
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mange gode innspill her, med forskjellige løsninger.
Får inntrykk av at det er mye fokus på diskanten, og også jeg tenker automatisk på at "varm" lyd i stor grad har med diskant å gjøre, men stemmer det?
Hvordan er mellomtonens innflytelse vs diskant vs bassen?
Sitter med en, igjen subjektiv, følelse av at "sliced paper doom" mellomtonens fra scan-speak har noe for seg.
Da er vi vel fort over på revelator serien til scan-speak. Noen flere som har erfaringer med disse? Blir fort tradisjonelle mtm,tmw løsninger i så fall.

Bånddiskanter: dette har jeg omtrent aldri hørt selv, men har hørt mye bra om dem. Men her ikke de en veldig 'detaljert' lydsignatur? Kan hende jeg er på gjorde her, men jeg trodde bånddiskanter typisk var ganske følsomme/avslørende i forhold til elektronikk.

Manger: dette er jo en spennende, litt annerledes løsning som vel egentlig burde være et relativt enkelt selvbygg.

Ser at det er mange potensielle veier videre. Har egentlig lyst til å bygge en svær kompleks sak, men klok av skade koker slike planer fort ut i sanden - spesielt siden jeg har dårlig med plass å bygge på- så jeg tror jeg i tillegg til overnevnte kriterier skal legge til at det skal være et relativt enkelt design byggemessig.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel....Manger i open baffle er jo ikke spesiellt komplisert å bygge.

Jeg synes i grunn at testen av Manger sin høytaler i nyeste Fidelity er god og samsvarer mye med mine inntrykk av Manger. Dog som DIY kan du gjøre noen grep som løfter dette til nye høyder!

1) Open baffle. Dette gir en friere lyd. Vet at Derek Wilson i Overkill nå har konvertert til open baffle fordi det gir enda raskere/friere lyd!
2) Aktiv deling - dette er nesten et must spør du meg, og det av 2 grunner: 2a) Manger elementet er ikke egnet til å spille bass. Selv om det i praksis er et 10 tommers elementet, så er forvrengningen ikke pen under ca 400 Hz - og man bør dele bratt. 2b) Ved aktiv deling så kan man også oppnå en reell høy dempingsfaktor. Og med Manger sine unike "settling time" holdt i et jerngrep av en forsterker med høy dempingsfaktor så oppnår man en presisjon jeg ikke har hørt bedre!
3) Romkorreksjon - Manger har en ikke spesiellt rett frekvensgang ukorrigert og kan låte litt "plastikk" uten korreksjon. Det er spesiellt dippene ved 700 og 1100 Hz som bør korrigeres. Når man får korrigert responsen låter den mye friskere og live"

Så mitt råd er Manger i OB, en rask subwoofere som kan bidra opp til minst 200 Hz. PC med Lynx 2b og Audiolense!

Mvh
OMF
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Mangelen på varme i lydbildet har gjerne med frekvensgangen i området 80-400Hz å gjøre (i forhold til resten av spekteret). Typisk har høyttalere med analytisk lyd for dårlig baffelstep korreksjon. Jeg vil derfor si at det du er ute etter i stor grad ligger i konstruksjonsarbeidet og i mindre grad ligger i spesifikke elementer.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.135
Antall liker
10.606
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Henger meg på Japp-is ;) her....
Sånn så fikk jeg ett innlegg til.

Av de diskant elementer jeg har forsøkt i forskjellige konstruksjoner har jeg hatt mest hell med SS d2904-9800 (Metalldome) faktisk. Noen andre fikk jeg ikke helt den god følelsen med. Så er jeg ingen 100% god konstruktør/diy mann heller.
Men det er absolutt ikke diskanten alene som gir godfølelsen.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvordan er ob konstruksjoner i "vanskelige" rom?
Jeg har anlegget i en del av stua, som har L form. Det betyr at ene ht'en står i et hjørne, mens den andre omtrent står uten bakvegg. Hårreisende, jeg vet det, men vanskelig å gjøre noe med.
Spøsmålet blir da om en ob løsning vil være positivt eller helt håpløst i en slik situasjon...
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Jeg har for noen dager siden bygget noen enkle åpne bafler av 22 mm MDF. 60x122 cm. Driveren er Tang Bands nye 8 tommer W8-1808. Dynabel har ikke begynt å føre den enda så du må handle hos Parts Express. Jeg spiller helt uten filter. Både med og uten subb. Det låter svært åpent, et enormt perspektiv, man blir ikke lyttetrett i det hele tatt, kanskje det du mener med varm lyd. Når du lytter til åpen baffel så lurer du på om alle andre har tredd en sovepose over hver høyttaler ;) Denne driveren har eksepsjonelt bra diskant. Jeg har supertweetere liggende men trenger dem ikke. Når det gjelder bassen så vil vel de aller fleste bruke subwoofere her. Selv om de angivelig spiller ned til 40hz så vil baffel stepen gjøre at de begynnere å rulle av fra ca 190 hz. Dette kan du løse med et enkelt BSC filter, da får du mer bass men ikke en filterløs konstruksjon.
 

Vedlegg

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Unn, hadde glemt hvordan ob løsninger fungerer... Om jeg husker riktig er det vel bredden på baffelen som er nøkkelen i forhold til hvor langt ned disse går.
Og at en omtrent alltid må ha en rimelig bred baffel for å få til en bra løsning. Hos oss er nok ikke det en opsjon. Tror på bakrunn av dette at en ob løsning vil utgå for min del.
OMF: går ut fra at dette også vil utelukke en manger basert ob løsning?
En annen sak er at jeg pga. bruksmønster ikke ønsker å gå audiolence/lynx veien (solgte faktisk lynx kortet mitt for få dager siden)

Det fremheves av flere at delefilter/konstruksjon er viktige parametre for å få fram godlyden.
Det er mange forskjellige løsninger der ute, for eks transmisjonslinjer, tmw, tmww, mtm osv.
Noen synspunkter om det er spesielle egenskaper ved noen av disse?

Kanskje noen flere har konkrete designforslag?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Hvis du ikke vil ha åpen baffel så kan du jo kjøpe broren til den jeg har og lage kvartbølgehorn:

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-893

De kommer på drøye kr 3000,- inkl frakt og mva

Bob Brines sier han liker denne bedre enn Fostex 207. Han har laget et design av den og tegninger kjøpes billig (jeg har kjøpt selv): http://brinesacoustics.com/Pages/TT-2000/Main.html

Denne her spiller bass meget bra. Så slipper du å knote med avansert delefilter. En svært gjennomtenkt konstruksjon. Her får du åpen, lettflytende, dynamisk og uanstrengt lyd. Sibilianter eksisterer ikke, refleksjonsproblematikken er svært liten og på toppen av det hele så klarer du deg med 5-20 watt.

PS! Den rare ovale svarte baffelen er ikke nødvendig. Lyden blir like bra uten :)
 

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det finnes flere konstruksjoner som bruker Manger lang ned i frekvens...og til og med som fullrange, men jeg ville som sagt delt den mye høyere...minimum 250Hz, men kanskje helt oppe ved 4-500Hz, og da blir ikke baffelen noe problem så vidt jeg har forstått! Mine Manger sitter forøvrig i lukket kabinett og fungerer veldig godt i mine øyne, men OB er jo lettere å bygge og ikke minst kan trekke lyden i en ønsket retning!

Det er forørrig helt uproblematisk å kjøre aktiv deling uten PC - et enkelt Berhinger filter mellom preamp og effektforstekrere er alt som skal til. HEr får du også løsninger som kan gi deg enkel EQ for å korrigere rommet litt også!

Hvordan likte du testen i FIdelity....jeg synes som sagt at den treffer godt på hva jeg menerer de sterke sidene til Manger. I tillegg så får du altså mye mer oppløst lyd, mer live lyd og mulighet til å spille drithøyt hvis man går for en aktiv løsning!

Mvh
OMF
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med Snickers. Vedlegget er et kart over audiofrekvensene, hvor jeg har merket av hvordan det subjektivt høres ut med litt for mye eller litt for lite energi i forskjellige bånd. "Varm" lyd er enten litt mye energi i mellombass/nedre mellomtone eller litt lite energi i øvre mellomtone/presens-området. Dette gjelder ikke bare nivået, men eventuelle forvrengningsprodukter kan også trekke fokus mot bestemte frekvensbånd. Sånn sett er den lille coax-høyttaleren jeg bygde for en stund siden varm og god i lyden, samtidig med at den var detaljert og høyoppløst.

"Godfoten" er mer interessant. Den bor litt lavere i frekvens, i området 100 - 200 Hz hvor basslinjer og pauker holder hus. Det vil handle om evne til å flytte luft, noe som igjen betyr membranareal og/eller slaglengde. Det er for mye forlangt fra en liten 6,5". Jeg ville sett etter forholdsvis store elementer med høy følsomhet for å få rytmisk driv.

Du kan sikkert realisere dette på mange måter. I høyttalerprosjektet i signaturen kommer jeg til å prøve med 2x12" PA-elementer for slam og rockefot, pluss en 10" for mellombass/nedre mellomtone. Da har jeg også lagt vekt på et par andre ting, som jevn overgang i spredningskarakteristikk og lav forvrengning, men forhåpentligvis vil det også levere de samme tingene som du spør etter.
 

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Om du ikke har bygget noe før så vil jeg si 2,5-veis er det letteste å begynne med. Ikke at det er et "lavtstående kompromiss", det kan bli et svært bra resultat. Poenget er at det er ganske mye lettere å få klangbalansen på plass med en 2,5-veis som utgangspunkt siden man kan tweake innslagspunktet til den ene bassen for å få balansen til å sitte.

Etter min mening har fulltoner for mye uro i mellomtone/diskant-området til å oppnå ekte transparens. Man får ofte forsterket inntrykk av transparens på noen innspillinger men på en del andre innspillinger kan man fort få en uheldig match med elementene. Dette henger selvsagt sammen med at ulike innspillinger har fokus på ulike frekvenser, og når elementene har mange urolige frekvenser så vil disse eksponeres i varierende grad med ulike innspillinger.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Snickers: da bør man vel dele høyt for å slippe slitsomme kvinnevokaler og dempe førsterefleksjonene i rommet (hilsen en som har lagt domediskanter på hylla for 3 år siden)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har du noen software til å analysere og simulere prosjektet ditt med? Og måleutstyr?

Hvis du ikke har tilgang på dette vil jeg anbefale deg å bygge et ferdig utviklet design.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
hel skrev:
Snickers: da bør man vel dele høyt for å slippe slitsomme kvinnevokaler og dempe førsterefleksjonene i rommet (hilsen en som har lagt domediskanter på hylla for 3 år siden)
Ja, eller simpelthen kontrollere spredningen. Dersom du er hornmann så bruker du jo allikevel domediskanter. 34mm dome er ganske vanlig i små kompresjonsdrivere. Den viktigste forskjellen er at man har begrenset spredningen ved å legge til et horn.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Snickers-is skrev:
hel skrev:
Snickers: da bør man vel dele høyt for å slippe slitsomme kvinnevokaler og dempe førsterefleksjonene i rommet (hilsen en som har lagt domediskanter på hylla for 3 år siden)
Ja, eller simpelthen kontrollere spredningen. Dersom du er hornmann så bruker du jo allikevel domediskanter. 34mm dome er ganske vanlig i små kompresjonsdrivere. Den viktigste forskjellen er at man har begrenset spredningen ved å legge til et horn.
Veldig enig i at spredning må kontrolleres. PS! Horna i mine RB75 har 1,75" drivere (4,5 cm). Uanstrengt, oppløst, kan spille helseskadelig høyt, null problemer med sibilanter og minimale problemer med førsterefleksjoner. Utfordring med matching av elektronikk er eneste minus.

Beklager at vi griper inn i tråden, nå har vi beveget oss laaaangt inn i smak og behag ytringer. Men siden spørsmålet var varm og ikke analytisk lyd så......
 
O

Oblivion

Gjest
Snickers-is skrev:
Etter min mening har fulltoner for mye uro i mellomtone/diskant-området til å oppnå ekte transparens. Man får ofte forsterket inntrykk av transparens på noen innspillinger men på en del andre innspillinger kan man fort få en uheldig match med elementene. Dette henger selvsagt sammen med at ulike innspillinger har fokus på ulike frekvenser, og når elementene har mange urolige frekvenser så vil disse eksponeres i varierende grad med ulike innspillinger.
Snickers-is det du kaller uro har jeg definert som oppbrytning og en ser normalt dette også på impedans kurven som større eller mindre peaker og dipper..
Etter min forståelse skal et element falle svakt (eller optimalt være linjært) i SPL nivå oppover i frekvens til det skal falle med 6dB/oct.
De elementer som stiger i SPL nivå oppover i frekvens bryter opp og det økte SPL nivået er oppbrytning.
Disse elementene faller ofte med 12-18dB/oct når de faller i nivå.
Det gjør de fordi oppbrytningen har kunstig/feilaktig økt SPL nivået med 6dB/oct oppover...

EDIT: Et av de få elementene som "nesten" oppfører seg normalt er SEAS Excel med magnesium membran.
De bryter hovedsaklig opp i 5kHz området og der lager de en 20dB SPL peak - resten er rimelig riktig.
Forskjellen er at når dette elementet faller svakt i SPL fra 1kHz og opp til det bryter opp - så bryter de fleste elementer opp fra 500 - 1kHz og legger på et økende SPL nivå som er oppbrytning...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Etter min forståelse skal et element falle svakt (eller optimalt være linjært) i SPL nivå oppover i frekvens til det skal falle med 6dB/oct.
De elementer som stiger i SPL nivå oppover i frekvens bryter opp og det økte SPL nivået er oppbrytning.
Disse elementene faller ofte med 12-18dB/oct når de faller i nivå.
Det gjør de fordi oppbrytningen har kunstig/feilaktig økt SPL nivået med 6dB/oct oppover...

EDIT: Et av de få elementene som "nesten" oppfører seg normalt er SEAS Excel med magnesium membran.
De bryter hovedsaklig opp i 5kHz området og der lager de en 20dB SPL peak - resten er rimelig riktig.
Forskjellen er at når dette elementet faller svakt i SPL fra 1kHz og opp til det bryter opp - så bryter de fleste elementer opp fra 500 - 1kHz og legger på et økende SPL nivå som er oppbrytning...
Er det ikke heller slik at en ideell membran, eksempelvis en stiv og flat plate, vil ha en gradvis overgang fra å være rundtstrålende ved lave frekvenser til å stråle retningsbestemt som en laser ved høye frekvenser, slik at en måling på aksen vil vise en jevn økning med 6 dB/oktav hele veien opp til ultrasoniske frekvenser?

En typisk PA-driver med lite tap i oppheng og membran vil ofte ha en del av frekvensgangen som er nokså flat, før den begynner å bli retningsbestemt (stiger på aksen, faller utenfor), før den til slutt bryter opp i en rufsete kurve full av frekvensavvik. Jeg mener det er det "normale", mens et eventuelt fall før oppbrytning må skyldes mekaniske tap i oppheng og membran. Det gir en flatere frekvensgang på aksen, men mister kanskje noe mht dynamikk og åpenhet.

For a peak velocity that is constant with frequency, the real part of the impedance causes a power increase of 6 dB per octave in the "piston range," roughly where the speaker diameter is less than a wavelength. The power then levels out for higher frequencies. However the sound level on axis continues to rise at the 6 dB per octave rate because the sound becomes focused in a beam that gets narrower as frequency increases. In fact, for an ideal flat piston moving with a constant peak velocity, the sound level on axis grows 6 dB per octave for all frequencies, "DC to light" as engineers say.
http://www.silcom.com/~aludwig/Sysdes/Thiel_small_analysis.htm#Sound_output
http://www.silcom.com/~aludwig/Physics/Exact_piston/Exact_piston.htm#Far_field_pressure
 
O

Oblivion

Gjest
8x12_TOM skrev:
Hvordan tolker du denne frekvensgangen/impedans kurven og hvor begynner oppbrytning som bør tas hensyn til? http://www.morelhifi.com/products/pdf/Midrange/SCM/Specs%20sheet%20SCM%20634.pdf
Hva er den lille ugjevheten på impedans kurven rundt 1900 Hz?
Morel elementene var de "beste" jeg fant før jeg lagde mine egne..
Ved 500 - 800Hz er det en liten "peak" som gir en liten SPL dipp.
Den største peaken ved 1500 - 2200Hz gir en liten SPL dipp i dette området,
Men det er den minste peaken ved ca. 7kHz som angir hoved oppbrytningen som skjer mellom 5kHz og 15kHz,
og den ved 100Hz som gir noen rare utslag i dette området som jeg ville ha tatt hensyn til..

Et LRC shunt filter tunet til ca. 7kHz med en Q verdi som gir best måleresultat burde være nok for hoved oppbrytningen.
Selv om du deler ved 2 - 3kHz bør dette ca. 7kHz problemet "temmes".

100Hz problemet er jeg usikker på fordi det "kan" "se" ut som om det enten er opphenget som går i motfase eller flexing i membran eller en kombinasjon av dette fordi 0 grader og en vinkel (45 grader?) til ser bra ut, men to vinkler (20 og 30 grader?) viser en 15 - 20dB SPL dipp.....

Det var disse lavfrekvens merkelighetene som gjorde at jeg ikke slo meg til ro med Morel.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
H6 klonen sier jeg,
men jeg er sterkt inhabil.

Håvard
Hvor er denne omtalt?
(går ikke å søke etter H6)
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Hei!

Det finnes flere konstruksjoner som bruker Manger lang ned i frekvens...og til og med som fullrange, men jeg ville som sagt delt den mye høyere...minimum 250Hz, men kanskje helt oppe ved 4-500Hz, og da blir ikke baffelen noe problem så vidt jeg har forstått! Mine Manger sitter forøvrig i lukket kabinett og fungerer veldig godt i mine øyne, men OB er jo lettere å bygge og ikke minst kan trekke lyden i en ønsket retning!

Det er forørrig helt uproblematisk å kjøre aktiv deling uten PC - et enkelt Berhinger filter mellom preamp og effektforstekrere er alt som skal til. HEr får du også løsninger som kan gi deg enkel EQ for å korrigere rommet litt også!

Hvordan likte du testen i FIdelity....jeg synes som sagt at den treffer godt på hva jeg menerer de sterke sidene til Manger. I tillegg så får du altså mye mer oppløst lyd, mer live lyd og mulighet til å spille drithøyt hvis man går for en aktiv løsning!

Mvh
OMF
Hopper litt mellom forskjellige alternativer, men er litt fristet av fulltone-elementer. Ikke minst fordi dette er noe annet enn det jeg er vant til fra tidligere.

Er litt tiltrukket av Manger. De ligger vel litt opp i pris (700gbp/stk) i forhold til andre fulltone løsninger.
Er det forresten noen som vet hvem, om noen, som selger disse i Norge?

Du refererer forresten til flere andre design. Har du noen linker til disse?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Morelen er et ganske godt eksempel på det jeg ville frem til. Det er, ikke uten grunn, min favoritt mellomtone på markedet.

Membranaktivitet: Siden Morelen har en sandwich membran har den relativt høy indre dempning. Imidlertid er ikke dempningen kraftigere enn at den står på ganske mye øverst i sitt område. Nivået er ikke høyt nok til at det er noen Q å bekymre seg for. Det ville det vært om den hadde hatt langt mindre indre dempning. Hadde den hatt mer indre demping ville den rullet av enda tidligere.

Fenomenet på impedanskurven ved rett under 2kHz skyldes SD-systemet. Dette går igjen på elementer med SD-system.

Dipen ved 600Hz tilskriver jeg til målekammeret. Typisk for ikke alt for dype målekammere.

Dipen ved 100Hz tror jeg helt enkelt ikke noe på. En off axis dip på 20dB/45grader/100Hz på et 16cm element er ikke fysisk mulig. Det ville kreve et element på metervis i diameter. Jeg går ut i fra at dette er begrensninger i målekammeret (selve rommet).

Kort sagt, det meste av det som skjer under 800Hz har jeg vanskelig for å ta seriøst. Det finnes ingen fornuftig forklaring på hvorfor elementet skulle forårsake fenomener med ganske høy Q under 800Hz, spesielt ikke med den stabiliteten over 800Hz.

Er ellers enig med Oblivion in at høy Q-avvik er ensbetydende med oppbrygning. Om vi kaller det resonanser eller oppbrytning er uvesentlig. Oppbrytning er jo asosiert med den fundamentale positive resonansen. En oktav under den har vi den fundamentale negative resonansen. Den glemmer folk som regel å gjøre noe med. Med ucoatet papirmembran, frekvensrespons alt for høyt opp i forhold til membranstørrelsen (slik at spolen får alt for høy relativ masse), whisler cone og alt for tungt oppheng i forhold til HF-regionen med lav demping, så er det så mange resonans og refleksjonsmuligheter at frekvenskurven blir rotete og lydbildet blir dominert av resonanser og forvrengning. Dessverre er mye av denne forvrengningen ikkeharmonisk, så det er vanskelig å kartlegge den skikkelig på elementære målinger.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ja, Manger er relativt dyre, men så slipper du unna med 1 element og lite delefilter!

Her er et brukt par, men heller ikke det spesiellt rimelig....
http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrfull&1297112946&/Manger-MSW-Full-Range-Drivers-

Andre konstruksjoner med Manger.... - du har selvsagt sett Manger sine egne:
http://www.manger-msw.com/index.php?language=en&pid=N8TD1F6P0yd0h8YpGZidVSM0PAlN6RJS&country=

Audio Physics brukte jo Manger i sine Medea
http://www.audiophysic.de/halloffame/index_e.html

Ellers er det jo et sleskap som bruker et hornlaet Manger med en diffsor foran....svindyrt...

Det er også en annen bruker her på sentralen osm har et surroundsystem med Manger så vidt jeg vet....


Her er litt omtaler:
http://www.manger-audio.co.uk/testimonialsmanger.htm

Jeg skal på ingen måte motsi Snickers sine kommentarer om Manger - han har blant annet hjulpet meg med innjustering av mine flere ganger, men jeg oppfatter vel min aktive Manger oppsett som noe av det meste transparent og tro mot kilden som jeg har hørt.....ja de vrenger litt (mye i forhold til det beste), men det gir på en måte en litt organisk klang.....

Hvor bor du....det lar seg jo gjøre å høre på disse....

Mvh
OMF
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
O

Oblivion

Gjest
Snickers-is skrev:
Dipen ved 100Hz tror jeg helt enkelt ikke noe på. En off axis dip på 20dB/45grader/100Hz på et 16cm element er ikke fysisk mulig. Det ville kreve et element på metervis i diameter. Jeg går ut i fra at dette er begrensninger i målekammeret (selve rommet).
Som jeg skrev
100Hz problemet er jeg usikker på fordi det "kan" "se" ut som om det enten er opphenget som går i motfase eller flexing i membran eller en kombinasjon av dette fordi 0 grader og en vinkel (45 grader?) til ser bra ut, men to vinkler (20 og 30 grader?) viser en 15 - 20dB SPL dipp.....
så er jeg usikker på dette fenomenet, men et oppheng jeg testet gikk i motfase på noen lave frekvenser og et membran jeg testet ut flexet også på endel lave frekvenser (50 - 100Hz) slik at membranet i ytterkant gikk både inn og ut samtidig på forskjellige steder...
Årsaken var for høy masse i opphenget og en ulinjær belastnings funksjon fra opphenget samtidig med at membranet hadde høy demping / indre demping - det var ingen høyfrekvens oppbrytning.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Kan vere at dette er litt OT i og med at trådstartar har avskrive OB alternativet. Men synest det er litt spennende det eg høyrer på no om dagen(sjå Bastanis-tråden). Robert Bastani sitt opplegg er å bruke store (i mitt tilfelle 10") breibandelement uten filter i open baffel. Dei er supplerte med ein magnestatdiskant på mine "Firebird". Det går overraskande bra. Slo til på dette konseptet fordi eg var nysgjerrig på OB og om det verkeleg ville fungere med dette breibandelementet. Når det gjeld varm lyd, så har det overraska kor rik og nyansert klang det er. Hadde tenkt at transientar ville vere ei sterk side. Det er det for så vidt, veldig sprøtt og luftig. Men altså klang og god utklinging. Utklinging er vesentleg betre enn på exact som eg har vore van med. Perspektiv er også svært godt. Var i det heile tatt spent på om det ville bli nedtur på enkelte felt samanlikna med exact, men det har i grunne berre blitt betre også på det som var exact sine sterke sider. I tillegg kjem høgare virkningsgrad (frå 83 til 93dB)og sårt tiltrengt bass. Det er noko med Bastanis sitt opplegg med coating og tilpassa motorsystem som fungerer overraskande bra. No går det så det susar med Reiersrud og Kleive i Odense domkirke og med sarte opptak med orginalinstrument og guttekor. Har lurt litt på om bassolistar kan høyrest litt ut som dei syng gjennom eit horn på enkelte opptak. Men er ikkje sikker. Uansett er det rekordhøg oppløysning også på dei. Det er lett å høyre dei ulike stemmene i stemmekruppene i kor. Det og det å kunne høyre det meste også på lavt volum er hyggelege overraskingar. Enno er det meir tilpassing, justering og innspeling som må til. Men allereide no er dette noko eg kan leve godt med.

Sigurd
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Må takke for mange gode innspill så langt.
Jeg har tenkt ganske mye etter at jeg startet denne tråden, samtidig har det kommet inn noen ytre faktorer som også vil spille inn her.

De ytre faktorene er at vi nå har hatt en liten prat med svigers, og på bakgrunn av dette ser det ut til at vi kommer til å bygge oss nytt hus. Det er ganske mye planlegging før første spadetak blir tatt, men planleggingen begynner nå :)
Dette påvirker fordi det nye huset nok vil inneholde et rom som vil være kombinert kjellerstue/hjemmekinorom. I tillegg blir det nok nødvendig med et lite stueanlegg :-D

Planen blir da og beholde dagens sorroundoppsett (kanskje pluss en sub eller to) i "kinorommet".
Så blir stueanlegget et godlydanlegg med 100% fokus på godlyd og stemning ved lavt/fornuftig lydnivå. Her ser jeg for meg å bruke min foreplay DIY rørpreamp sammen med en DIY rørforsterker og et par lettdrevne, relativt små DIY høyttalere. Kanskje noen 1/4 horn, en h6 klone eller noe. Ganske små og lettdrevne som passer til en røramp vil nok være nøkkelen her.
I denne sammenhengen vil jeg, i alle fall inntil videre, fokusere på god lyd til en fornuftig penge og gleden i å bygge selv. Kanskje 10k vil være et fornuftig tak for forsterker kit, og samme tak for ht'er?
Kom gjerne med innspill. Kom også gjerne med innspill til et diy forsterkerkit.
 
Topp Bunn