Monitor med bunn og presisjon.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
"Kan du lage høyttalere til meg?" En slags monitor med bunn og presisjon var ønsket. Ønsket kom fra Lasse, vokalist i Saivu. Han er inspirert av en rekke studiooppsett som han har hørt blant annet i USA. Blant hans favoritter har TAD customoppsett og diverse annet vært nevnt, men først og fremst har han beskrevet det han har likt spesielt godt med disse oppsettene, nemlig den massive mellomtone/bass-overgangen.

Dette førte selvsagt til en del diskusjoner mellom meg og Lasse rundt betydningen av akustikk i de aktuelle oppsettene. Blant annet er det vanlig å ta hensyn til uroligheter som oppstår grunnet typisk takhøyde og lytteavstand i normale hus. Dette gjør at området 150-300Hz ofte blir behandlet med større forsiktighet i hifihøyttalere enn i rendyrkede studiooppsett. Jo mer forsiktig man er i dette området, jo lettere er det å få "ok" lyd, men jo vanskeligere er det å komme 100% i mål.

Diskusjonen har selvsagt også beveget seg innom mange andre områder, sånn som mellomtonerenheten til B&W, diskant som kan kombinere trøkk og rafinement osv. Jeg skal ikke gå i detalj rundt alt vi har snakket om her.

Mer spesifikt skulle konstruksjonen passe til generelt gode forsterkere i 200Wpc/8 ohm/ -- 400Wpc/4 ohm, ikke være så veldig stor, gulvstående selvsagt, ikke kreve et fulldempet rom, se ok ut og ha en prislapp i området 70 store.

Dette er altså utgangspunktet for en konstruksjon som så definitivt ikke ble påbegynt i dag ;D

Fortsettelse følger...
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
908
Antall liker
273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Interessant.

I og med at du ikke begynte på dette i dag, får vi vel snart hele utviklingsprossesen dokumentert her? ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Jeg tenkte ikke å legge så mye i mellom nei. Første kabinetter er under bygging og elementer er i hus.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
908
Antall liker
273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Glimrende!

Samsvarer dette med noe som allerede er bestillt av andre kunder, eller er dette noe helt annet?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Foreløpig er den bare bestilt av nevnte musiker. Dette er en tradisjonell passiv høyttaler uten særskilt spredningskontroll ved lave frekvenser.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.381
Antall liker
102.344
Torget vurderinger
23
La meg dele noen tanker/synspunkter jeg har, og som pussig nok (leste det for kun noen uker siden) sammenfaller med Lynn Olsson's vurderinger. Litt OT kanskje, men dog:

De anlegg/installasjoner jeg har hørt hvor lyden har hatt det mest naturlige, ubesværede og oppløste bilde har uten unntak vært anlegg hvor høyttalerene var enten toppkvalitets studiomonitorer (TAD, Westlake) eller relativt ekstreme DIY konstruksjoner. Noen av årsakene til dette er åpenbare, andre ikke så enkle igjen.

Regner med at "Iceman" har full koll på dette...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.381
Antall liker
102.344
Torget vurderinger
23
Du skal lure meg utpå, nå, Iceman??? Erte på seg et samlet høyttalerselgerhylekor med balltrær & knokejern.... det hadde vært til pass for Sluket!

Men seriøst, det sier seg selv at de begrensende føringer som ofte ligger i regulære "hifi-høyttalere", det være seg tekniske, estetiske eller kommersielle hensyn, ikke gjelder i samme grad for profesjonelt utstyr og DIY hvor man i en helt annen grad kan "ta'n helt ut"
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
pengesluk skrev:
Du skal lure meg utpå, nå, Iceman??? Erte på seg et samlet høyttalerselgerhylekor med balltrær & knokejern.... det hadde vært til pass for Sluket!
Haha, nei, det var ikke meningen. Det var min kreative nysgjerrighet som våknet et øyeblikk. Jeg er alltid åpen for at folk kan ha nyttige innspill.

pengesluk skrev:
Men seriøst, det sier seg selv at de begrensende føringer som ofte ligger i regulære "hifi-høyttalere", det være seg tekniske, estetiske eller kommersielle hensyn, ikke gjelder i samme grad for profesjonelt utstyr og DIY hvor man i en helt annen grad kan "ta'n helt ut"
Jeg er selvsagt helt enig. Dog er det ett problem som ofte melder seg ifm DIY, og spesielt ifm en del kommersielle høyttalere. Det er ikke slik at det finnes et menneske som faktisk kjenner til alle kjente grep som kan gjøres i en høyttaler for å gjøre den bedre. Noen kjenner fler enn andre, noen kjenner færre. Noen kjenner så få grep at de knytter en nesten desperat tiltro til de grepene de kjenner at man får konstruksjoner fullstendig ute av balanse. Denne type konstruksjoner ser man dessverre litt for ofte innen DIY. Et veldig klassisk eksempel er jo kabinetter med sandwich-paneler med bitumen og elastisk lim, sandfylte spor osv, elementer fra de høyeste prissjikt, superspikes, terminaler og ikke minst filterkomponenter av absolutt dyreste sort og liknende. Men kabinettets innvendige utforming, fordeling, utforming og plassering av dempemateriale, valg av elementer i forhold til hverandre, oppbygning av delefilter, totalkonstruksjonens egenskaper ift akustisk integrering osv er kanskje fullstendig på ville veier. Så fullstendig på ville veier at det hele blir en lidelse å høre på.

Misforstå meg rett, jeg har hørt mange spennende og morsomme DIY-konstruksjoner, men kanskje spesielt innen DIY opplever jeg at resultatene spriker veldig fra det uutholdelige til det sjelsettende.

Min kjepphest har tilsynelatende vært spredning. Det er den på sett og vis fortsatt, men det er først og fremst totalkonstruksjonen som er min egentlige kjepphest. Det er viden kjent at frekvensrespons er den mest hørbare parameteren. Nr to er spredningsmønster, og ganske langt bak disse kommer fase, forvrenging osv. Det gjør dem ikke til uviktige, men når man legger energi i å minimere forvrengning til det ekstreme så bør man ha rimelig god kontroll både på spredningsmønsteret og frekvensresponsen fra før av.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Denne "forsiktigheten" i 100-300 Hz området som du nevner, Snickers.

Det er jo det aller største problemet på kommersielle høyttalere som evner å spille litt bass. De har nesten alltid for lite energi i det området. Jeg har ellers inntrykk av at det skyldes elementvalg og kompromisser snarere enn en forsiktighet. For det finnes ganske mange toveis høyttalere som klarer dette greit.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Med den sedvanlige 2,5-veis konstruksjonen vi ser så mange av har man jo både kapasiteten og verktøyet som skal til for å få dette på plass.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Utvelgelse av elementer kunne starte. Det er for meg en viktig del av rammeverket til en høyttaler. Konfigurasjonen var egentlig gitt, det måtte bli en 3-veis med 2 basser. Hvorfor?

- 3-veis fordi det er lettere å finne en god nok mellomtone.
- 3-veis fordi det gir meg flere muligheter til å tune både lydutbredelse og nivå i nedre mellomtone/øvre bass.
- 3-veis fordi alle basselementer med god kapasitet og evne til å gå anstendig dypt i små kasser har for tung membran til å spille bra i øvre mellomtone.
- 2 basser fordi man kan klare seg med 8-9" basser og holde bredden nede.
- 2 basser fordi 4 basser ville blitt uforholdsmessig dyrt.

Videre ble det besluttet at høyttaleren skulle være på 4 ohm, det ville gi 2-4 ganger så mye effekt fra samme forsterker helt enkelt.

Av andre kriterer var det for eksempel aldri aktuelt med metallmembran i mellomtonen. Det var heller aldri aktuelt med toppmontert diskant eller annen diskant uten spredningskontroll. Bånd var heller ikke aktuelt grunnet nettopp spredningsmønster. Oppførselen i tidsdomenet er et argument mot bånd.

For bassene sin del skulle de ha god slaglengde. 9mm x-max anser jeg som et minimum i forhold til kravspec. En undervurdert parameter er faktisk effekttålighet. Med høy effekttålighet reduserer man variasjoner i følsomhet basert på spolens temperatur. Med relativt lav delefrekvens er dette viktig både i mellomtone og bass.

I diskanten er det ikke uviktig, men allikevel ikke like viktig.

----------

Neste skritt var å bestemme spredningsmønsteret. Det er jo åpenbart at en slik høyttaler på ett eller annet punkt må bli tilnærmet rundstrålende. Målet ble derfor å lage overgangene så myke som mulig, og i tillegg legge overgangen fra kontrollert til rundstrålende så langt ned i frekvens som forsvarlig. Mellomtonen måtte med andre ord bli så stor som mulig men allikevel med evne til å rekke opp mot 5-6kHz eller mer for å kunne deles mykt mot diskanten.

Diskanten på sin side skulle da ideelt sett ha omtrent samme spredningsmønster som mellomtonen ved den aktuelle delefrekvensen. For å klare rimelig myk deling måtte den nødvendigvis havne omkring 3-4kHz. Videre skulle helst diskanten ha så vid spredning som mulig ved høye frekvenser.

Som lyttehøyttaler anså jeg det som mindre viktig at høyttalerne hadde MTM-konfigurasjon.

For bassene sin del forventet jeg ingen spredningskontroll i kraft av elementenes plassering.

----------

Rene kvalitative parametre var selvsagt også viktig ved valg av elementer. Spesielt stor vekt la jeg på elementenes impulsrespons. Jeg tenker da spesielt på etterslep, ikke fordi det er viktigst, men fordi det er det de aller fleste elementer sliter med. Det er også der man ser forklaringene på en del avgjørende forvrengningsfenomener. Dette var spesielt viktig for mellomtone og diskant. For bassene var det egentlig uviktig.

Bassenes kvalitative parametre går blant annet i vesentlighet ut på deres effekttålighet, eller snarere deres kjølekapasitet, deres slaglengde, linearitet og generell kapasitet. Helt avgjørende var det også å finne basselementer med de riktige Thiele/Small-parametrene.

----------

Som et appendix til spredningsmønsteret er det viktig å tenke over hvordan høyttalerne er ment å skulle brukes. Jeg har bygget en del høyttalere som har vært designet for ikke å skulle vinkles mot lytteposisjon. En av fordelene med dette er at man da blir nødt til å heve nivået øverst i diskanten og på den måten får mer abience i toppen. Det var i høyeste grad et alternativ med denne konstruksjonen også.

Imidlertid så jeg på en annen vei, som skulle vise seg å bli den valgte i dette tilfellet. Seas sin DXT-diskant har fanget min oppmerksomhet helt siden den ble lansert. Selve teknologien fanget min oppmerksomhet lenge før det igjen. Prinsippet går kort sagt ut på å øke spredningen ved de øverste frekvensene og å redusere den ved de lavere frekvensene.

Slik ser en vanlig Seas aluminiumsdiskant ut på papiret, legg merke til hvor lite den sprer ved høye frekvenser:



Den sprer også i tillegg mye ved lave frekvenser. Allerede fra ca 4kHz har den ingen nivåreduksjon selv på 60 graders vinkel.

Her er spredningen til DXT-diskanten som er nesten lik, bare med bakkammer, DXT-guide og ingen diffusor:



Denne diskanten sprer altså omtrent like mye i hele anvendelsesområdet. Med et slikt spredningsmønster kan man like gjerne lytte on-axis som off axis bare nivået stemmer. Imidlertid kan man øke ambiencenivået noe om man lytter off-axis og redusere det om man lytter on axis. Ønsket i dette tilfellet var både å lytte litt off axis for å holde ambiencenivået litt oppe, men samtidig å kunne vinkle høyttalerne litt inn for å dra nytte av at man kan redusere refleksjonsnivået i litt smale rom. Derfor ble diskanten vurdert sammen med en baffel som tilter bakover slik at man både kan vinkle og beholde noe off axis. Med ca 15 grader total vinkel får man raskt 2dB mer ambience samtidig som man har mulighet til å endre nivået i diskanten ved å endre på vinklingen.

Dersom mellomtonen vinkles tilsvarende vil den totale energiresponsen også bli temmelig jevn.

-----------

Her er Krutke sin måling av diskanter i tidsdomenet, først DXT:


Legg merke til hvor lavt energietterslepet er ved lavere frekvenser. Dette er en gevinst man får med waveguide da diskanten gir større lydtrykk ved samme bevegelse enn uten waveguide. Dette medfører også høyere følsomhet og dermed at effekttåligheten øker dramatisk. Dette reduserer også det termiske problemet som nevnt ovenfor ifm mellomtone og bass.

ScanSpeak ringradiator (700000):


Seas Crescendo:


Accuton 23-6:
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Veldig interessant Snickers, denne tråden skal følges, og flott at du legger ut om tankene bak valgene som gjøres.

Men som en novise må jeg jo spørre, og du må unnskylde hvis dette fremstår som helt trivielt og barneskolelærdom, men; du har stor fokus på spredningsmønsteret. Hvordan holder man kontroll på dette i konstruksjonsfasen? Baffelstørrelse og -form? Delefrekvens og fase mellom de aktuelle elementene? Plassering av elementer?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Det er mulig det har blitt en del av pensum nå, men det var ikke det da jeg gikk på barneskolen :D

Om du ser på frekvenskurvene på de to diskantene kan du se at de er målt både på og utenfor 0-graders aksen. De to tilleggskurvene er hhv 30 og 60 graders vinkel. Disse vil spre omtrent slik når de monteres i en baffel.

Et mellomtoneelement på omtrent samme størrelse som diskantens waveguide vil ha omtrent samme spredningsmønster. I dette tilfellet er mellomtonen litt større, men i den sammenhengen er størrelsesforskjellen ganske liten.

Ellers er det bortimot full automatikk i at et større element har mindre spredning enn et mindre element. De har også mer spredning ved lave frekvenser enn ved høye.

Spredning betyr også mange ulike ting. for eksempel har det med spredningen horisontalt innenfor 30 eller 60 grader å gjøre, det kan ha med den totale energien som høyttaleren sender ut å gjøre, det kan ha med vertikalspredningen ved overgangsfrekvenser å gjøre og en del andre ting.

Selve spredningsmønsteret til hele konstruksjonen fremkommer av mange ulike ting. Baffelens bredde vil bestemme en del. Elementenes størrelse, eventuelle waveguider/horn... I et coaxialelement vil diskanten "se" mellomtonen som en waveguide, eventuelle refleksjoner på baffelen, baffelens hjørner (de diffuserer enkelte frekvenser, det er det som kalles baffeldiffraksjon), filterets bratthet, filterets fase i overgangsområdet, overgangsområdets bredde (hvor stort overlapp man har mellom elementene), summeringsnivået (noen filtre summerer på -6dB mens andre summerer på -3dB) osv.

Dette er med andre ord ikke et spørsmål man uten videre kan svare enkelt på. Men man kan si at vet man delefrekvens, bratthet og kan se selve høyttaleren kan man som regel si noe om hvordan den sprer.
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Bra forklaring på en kompleks utfordring :) Litt finlesing og graflesing ga jo svar på en del, ja.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Ja, jeg opplever ting såpass sammensatt at jeg stadig går gjennom interessante elementer for å sjekke nye momenter jeg har snublet over som jeg mener kan ha betydning.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Jeg klarer ikke helt å se den store forskjelllen på Seas Alu og DX diskantene. DX'en blafrer kanskje mindre med membranen men spredningen ser da ganske lik ut over det meste av området?

En annen ting: Anser du resonnansen som ligger over 20 kHz som problematisk?

Du har jo forklart meg - om jeg husker rett - at når man har slike peaker så er det membranen som blafrer med ørene, men så har man motfaseblafring og dertilhørende faseforvrengning (og kanskje et litt merkelig vannfallsforløp noe) lavere i frekvens, jfr Alu diskanten ved 8-10 kHz. Kan du utdype dine tanker omkring dette?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Bx skrev:
Jeg klarer ikke helt å se den store forskjelllen på Seas Alu og DX diskantene. DX'en blafrer kanskje mindre med membranen men spredningen ser da ganske lik ut over det meste av området?
Spesielt i områdene 3-6kHz og 10-20kHz er forskjellen ganske stor IMO. Husk også at det vi ser sporene av her betyr voldsomt mye for den totale energiresponsen.

Bx skrev:
En annen ting: Anser du resonnansen som ligger over 20 kHz som problematisk?

Du har jo forklart meg - om jeg husker rett - at når man har slike peaker så er det membranen som blafrer med ørene, men så har man motfaseblafring og dertilhørende faseforvrengning (og kanskje et litt merkelig vannfallsforløp noe) lavere i frekvens, jfr Alu diskanten ved 8-10 kHz. Kan du utdype dine tanker omkring dette?
Nei, jeg bekymrer meg ikke for den. Domer bryter opp på en litt annen måte enn cone elementer. Ta gjerne en titt på vannfallsdiagrammet under også.

For ordens skyld, den dipen du ser under opprytningen på den første diskanten er ikke en resonans men en akustisk utfasing. Det er derfor den flytter seg i frekvens med vinkelen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Nå har det seg sånn at jeg dessverre ikke har så mange kurver utover produsentens egne å vise dere for mellomtonen. De er derimot ikke så verst relevante for tingenes tilstand.

Høy effekttålighet og relativt stor mellomtone med svært gode mellomtoneegenskaper, da er det neimen ikke mye å velge i. Med "stor" mener jeg minst kapabel til å følge bassene ved 200Hz. Det skal faktisk en ganske ordinær 6,5" til for akkurat det. Dermed er det mange småelementer som ugtår, imidlertid er det ideelt med tanke på å holde spredningen begrenset så langt ned i frekvens som mulig.

Om man skulle gå opp til 8" er det ikke mye å velge i som funker. Det lille som er har til en stor del avvik i frekvensgang og tidsdomene som ikke er heldig for å nå målsetningen. Vi jaktet jo tross alt på en mellomtone som holder et godt stykke opp i frekvens.

Om man så går over til ~6,5" er det fort noen alternativer i form av bass/mellomtoner. Imidlertid er de fleste laget for å spille bass også, og har derfor unødig tung spole og i tillegg vil de, om de brukes til å spille bass, ikke utsettes for særlig høye effekter. Derfor tåler de gjerne ikke særlig mye effekt heller. Flexunits, Morel, Dynaudio, HiVi, Janzen (Lyeco) er blant produsenter som leverer elementer med litt større talespole. Flexunits er dyre og de stopper på 2" på elementer fra 7" og ned. HiVi er ikke dyre, men heller ikke spesielt gode. Det samme gjelder Lyeco. Dynaudio er utilgjengelige. Morel er tilgjengelige og har en del interessante elementer med 3" talespole og 1kW effekttålighet.

Jeg vil si vi står igjen med disse alternativene:

Cquence 18cm:


Morel ECW 638


Morel ECM 634


Alle disse har kobber i magnetsystemet.

Cquence har veldig fin frekvensrespons men bare 52mm talespole og en peak ved 5kHz før den ruller av.

ECW 638 og liknende har jevn frekvensrespons og oppfører seg fint, men strekker seg ikke riktig langt nok oppover i frekvens etter min smak.

ECM 634 er ment som en dedikert mellomtone og er den eneste med underhengt motor. Den strekker seg rett til 7kH der den har en veldig forsiktig peak. Det følger noen små uroligheter opp til 10kHz. Spredningsmessig har den også den reneste oppførselen lengst opp i frekvens av alternativene. Denne mellomtonen har "alt" og blir derfor et uunngåelig valg.

Pornografi:
http://www.morelhifi.com/products/pdf/Midrange/SCM/Specs sheet SCM 634.pdf

I Morel sin egen høyttaler:


Morel sin "Fat lady". "It aint over til the fat lady sings" har jo blitt et treffende slagord:


Elementet består altså av en ferrittmagnet og en neodymmagnet. Et høyt magentgap og en kort talespole med en ekstremt linear 5,25mm vandring hver vei. De tåler 1000W i 10ms og med 4 ohms spole blir den effektive følsomheten i baffel omtrent rundt 90dB. Membranen er syltynn men består av to lag karbonfiber og ett lag rohacell i mellom.

Også er den SEXXXXYYYYYYY!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Dette blir interesant å følge med på.
Venter i spenning på fortsettelsen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Egglestoneworks har forresten kommet til samme konklusjon som undertegnede:



Egglestone karakteriserer driveren slik:
Mid-bass: Two 6? carbon fiber, double-magnet drivers, each with a 3? voice coil diameter. Extremely rigid structural physics and the piston-like action of these drivers produce exceptionally quick transients and a complete absence of coloration.

Link til produktsiden for Egglestone Works Andra III
http://egglestonworks.com/?page_id=203
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Jeg har gjort en lang rekke forsøk og simmuleringer med mellomtonene. Et in-room eksperiment ga, med det planlagte delefilteret, så mye som 123,4dB in room i lytteposisjon med EN høyttaler. Med to høyttalere vil dette tallet øke opp mot 6dB.

Dette krever innspenning på 67V RMS. I og med at elementene er 4 ohm er det 1122W RMS. Disse tallene har til en viss grad kun akademisk interesse, men kort sagt, kapasiteten til systemet er en viktig faktor når man ser på hvordan systemet behandler transienter i praksis. Går man ned 6dB har man redusert effekten til 1/4 og slaglengden til 1/2. Forvrengningen vil da bli svært lav samtidig som det fortsatt er et godt stykke igjen til man "møter veggen".
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Så var det basselementene da.

For denne konstruksjonen har kravene vært:
Gode transientegenskaper.
Ca 8-9" størrelse.
Min 9mm x-max, helst mer.
T/S-parametre til 50-80 liter og riktig avrulling.
Fb-300Hz.

Om vi tar utgangspunkt i slaglengden først så er ikke alternativene så mange:
Scan Speak Revelator 22cm
Scan Speak Revelator 23cm subwoofer
Visaton TIW 200 XS
Morel UW 958
Div TangBand-modeller
Dayton RSS 210 HF
Lyeco LW0008AR
Flex Units og Cquence (bare 8mm dog)
Da kan vi ta med HiVi D8.8 også med 8,3mm

Så mange flere alternativer er det egentlig ikke. Av disse har bare noen få riktige T/S-parametre, eller kan få det. De er Flex Units, Lyeco, og Morel. Et par av de andre kan funke, men etter min mening får de noe for store kasser og går for dypt eller ruller av for tidlig.

Flexunits og Cquence havner litt utenfor budsjett. Lyeco på sin side er billige, men effekttåligheten er begrenset samtidig som de ikke er verdens peneste elementer. Lineariteten er ikke noe å rope hurra for og de er 4 ohm, noe som ikke passer konstruksjonen helt ideelt. Morel derimot har her også et element som passer bra.

Morel UW 958 er en ganske fersk sak fra Morel, trolig deres aller siste element uten at det i seg selv betyr noe. Det har ikke mindre enn 5,1" talespole og tåler peak effekt på 1500W. Igjen, disse normalt uinteressante watt-tallene, men allikevel er dette tall som borger for god kjøling og dermed ett forvrengningsfenomen mindre å bekymrer seg for.



Link til datablad:
http://www.morelhifi.com/products/pdf/Subwoofer/UW/Specs sheet UW 958.pdf
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Litt tall for bassene:

In room simmulering gir -3dB ved 22Hz. Videre gir det 117dB SPL ved 40V RMS og 3 meter lytteavstand og en høyttaler. Med to høyttalere øker dette med 6dB. 40V RMS tilsvarer 400W i 4 ohm. Bassene blir dermed, som seg hør og bør, i praksis det som begrenser lydtrykket, men da ved ganske høyt lydnivå. 400W er forøvrig litt over 1/10 av peak-effekten til elementene. Dermed bør de kunne spille på max uten at termisk økning i resistivitet påvirker filterets karakteristikk eller elementenes Q og følsomhet.

Med 1,2 meter avstand fra sidevegg og 1 meter plassering fra bakvegg gir en delvis romsimmulering en bassrespons innenfor ca +/- 1,5-2 dB.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Så, da var elementene endelig på plass i kabinettet, i hvertfall digitalt. Kassene blir hentet på søndag så de virkelige elementene er ikke på plass på en stund ennå.



De strategiske målene blir 105cm høyde, Dybde, 42cm netto. Med skrå blir de 54cm totalt. Bredden er 26cm. Bassporten sitter i bunnen ned mot baseplaten slik at de ikke behøver spesielt gulv for å yte etter hensikten. Man kan da også legge teppebiter eller flate plater under bassporten for å tweake luftgjennomstrømning og tuningfrekvens.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Nice!

Man kan neppe få for mye headroom når det gjelder høyttalerelementer.

Hvor mye dB kan de to bassene produsere ekkofritt ved 20 og 30 Hz i denne konstruksjonen?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Nei, enig der. Headroom høres, også på moderate nivåer.

De simmulerer ekkofritt 107,5dB ved 30Hz. De har -3dB ved 23Hz. 20Hz ligger rett under Fb og blir dermed som kjent svært romavhengig. Ved 38Hz har de kapasitet til 106,5Hz og ved 50Hz klarer de 109dB. Alt skulle gi et resultat på omkring 120dB i et ok rom med to høyttalere.

Dette er innenfor x-max, og siden dette er et hifielement fra en seriøs produsent er x-max beregnet ved (Hvc-Hag)/2, der Hvc er 35mm og Hag er 12mm. Hadde det vært et PA-element ville de gitt det 15,6mm x-max, så de burde tåle "over excursion" rimelig bra. I tillegg har konstruksjonen dedikert mellomtone som sørger for kapasitet på 117dB ekkofritt, og er begrenset av termisk og G-krefter fremfor slaglengde, så om forsterkerne leverer burde ikke modulasjon være noe stort tema.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Jeg synes dette ser ganske rått ut. Ganske utrolig at man kan få så mye lyd utav et par nitommere.

De simuleringstallene ser ut som bassreflex. Mer SPL ved 30 enn 38 Hz. Men -3 dB punkt ved 20 Hz får jeg ikke helt til å rime.

Kan du poste noen simuleringer med frespons og max spl?

Edit: Minner jo litt om Wilson Watt / Puppy dette her. Men forhåpentligvis med nedre mellomtone intakt? Har du tenkt å foreta spesielle grep for å få kabinettet i Wilson klasse?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Fortsatt paralelle vegger og dempemateriale?



Mvh. RS
 
C

Cyber

Gjest
Så svært bra ut dette. Spennende å se resultatet etter hvert.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Blir gøy å følge med på dette, har du noe centerkanal-design liggende Snickers?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Bx skrev:
Jeg synes dette ser ganske rått ut. Ganske utrolig at man kan få så mye lyd utav et par nitommere.

De simuleringstallene ser ut som bassreflex. Mer SPL ved 30 enn 38 Hz. Men -3 dB punkt ved 20 Hz får jeg ikke helt til å rime.

Kan du poste noen simuleringer med frespons og max spl?

Edit: Minner jo litt om Wilson Watt / Puppy dette her. Men forhåpentligvis med nedre mellomtone intakt? Har du tenkt å foreta spesielle grep for å få kabinettet i Wilson klasse?
Ja, det er spennende det som skjer når man får litt slaglengde på ting. De fleste 9" har jo omkring halvparten av slaglengden, noe som tilsvarer 6dB eller en oktav med samme SPL (ekkofritt) i lukket kasse.

Jeg skal få postet litt kurver etter hvert.

Har ikke W/P 2x10"? Anyway, ja det er visse likheter, men da er det jo likheter (elementkonfigurasjon) med veldig mange. B&W 802, Marten Bird, Dynaudio 5.4 og mange mange fler.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
R.S. skrev:
Fortsatt paralelle vegger og dempemateriale?



Mvh. RS
Javisst. Jeg er ingen tilhenger av å ikke bruke dempemateriale. Det gir for mye energietterslep kort tid etter transientene. Livlig, men IMO, litt mer slitsomt enn det egentlig behøver å være. Dessuten er ikke den ekstra varmen inni kabinettene noen betydelig energikilde å snakke om sammenliknet med den energien spolene avgir.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
el_mariachi skrev:
Blir gøy å følge med på dette, har du noe centerkanal-design liggende Snickers?
En 3-veis med doble basser er faktisk den enklest tenkeligedesignen å gjøre om til senterkanal. Man beholder jo symmetrien ved å beholde mellomtone og diskant over hverandre, og basselementene settes på hver sin side.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Snickers-is skrev:
R.S. skrev:
Fortsatt paralelle vegger og dempemateriale?



Mvh. RS
Javisst. Jeg er ingen tilhenger av å ikke bruke dempemateriale. Det gir for mye energietterslep kort tid etter transientene. Livlig, men IMO, litt mer slitsomt enn det egentlig behøver å være. Dessuten er ikke den ekstra varmen inni kabinettene noen betydelig energikilde å snakke om sammenliknet med den energien spolene avgir.

Energietterslep er selvfølgelig et problem så lenge det opereres med paralelle innvendige flater. Det er derimot ingen stor kunst å eliminere energietterslep i et asymetrisk kabinett. Dempng av kabinett er mye likt demping av rom; det må roes ned men dempes det for mye blir det "dødt" eller overdempet.
Kunsten er bare å tenke nytt, prøve, lytte, tune, måle osv. Ikke tvil om at det funker etter hensikten hos meg. Men enhver kokk har sine metoder.


Mvh. RS
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mener Dali ikke bruker dempemateriale. Noen som vet hvordan de løser dette?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Mener Dali ikke bruker dempemateriale. Noen som vet hvordan de løser dette?
Det vet ikke jeg men jeg har observert at det er lite demping i Respons høyttalere også.

Med tanke på at begge produsentene er meget seriøse så ligger det nok en tanke bak det, kunne vært interessant å vite hvorfor.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.599
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå snickers hvordan låter de nye kreasjonene? Ferdig innspilt?
 
C

Cyber

Gjest
Er det ikke slik at i løsninger med bassrefleks har demping mindre å si?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Anonym skrev:
orso skrev:
Mener Dali ikke bruker dempemateriale. Noen som vet hvordan de løser dette?
Det vet ikke jeg men jeg har observert at det er lite demping i Respons høyttalere også.

Med tanke på at begge produsentene er meget seriøse så ligger det nok en tanke bak det, kunne vært interessant å vite hvorfor.
Det har opp gjennom årene vært flere aktører som har "eliminert" dempemateriale, her er en nåværende:

http://www.coincidentspeaker.com/speakers.htm



Mvh. RS
 
Topp Bunn