Kvasi-D'Appolitio vs. 2.5

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg har registrert at når det gjelder produsenter som bruker 2 elementer i midbassen - en over og en under diskanten - så er det noen som bruker midbassene i parallell-koblingsfunksjon (ala kvasi D'Appolitio) mens andre for forskjellig LP på elementene og da slik at det nederste element kun slår inn ved baffelsteppen.

I et oppsett hvor XO & EQ kjøres digitalt (dvs. med tilnærmet ubegrensede muligheter) - Er det da noen fordeler med den sistnevnte løsning?
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Fordelen er at man langt på vei unngår plagsom interferens mellom de to bassmellomtone-elementene. Om det har betydning, avhenger av avstanden mellom dem og valgt delefrekvens (mot diskanten).

For et jevnt spredingsmønster i vertikalplanet, må avstanden mellom bassmellomtonene i en MTM være minst mulig. Og jo lenger avstand mellom dem - desto lavere bør delefrekvensen legges for å unngå unngå interferens mellom dem (som skaper store "nulller" i vertikalt spredningsmønster). I en vanlig d'Appolito MTM bør elementene være små (for å kunne plasseres tett), og delefrekvensen lav (slik at virkningen av kanselleringen reduseres mest mulig).

Med én bassmellomtone som bare slår inn under baffle-step, vil virkningen av dette reduseres betydelig.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Ok

Så en MTM med 2x 12" og Beyma TPL150H i midten (dvs. ca 28 cm mellom midt av diskant og midt av bassmellomtone) er kanskje ikke den beste ideen - selv med delefrekvens ned mot 1000 - 1200 Hz.

Da kanskje heller MMT? (eller ta den helt ut og bruke en kompetent 15" i stedet ala AE TD15M?)
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Jeg ville i utgangspunktet vurdert hva som er målsettingen for mest mulig konstant spredning i vertikalplanet.

Eksempel: Beymahornet har en vertikalspredning på 30 grader - mao pluss/minus 15 grader. La oss si dette er utgangspunktet. Med 28 cm avstand senter-senter mellom bassmellomtone/tweeter indikeres en vertikal null ved 15 grader ved ca 1200 Hz.

I forhold til denne problematikken, bør delefrekvensen mao settes endel lavere enn dette.

Men hvorvidt dette er kritisk eller ikke, kommer mest an på hvordan en ser for seg lyttevindu (sweet spot) i vertikalplanet, og hvor høyt dette skal være. Mange designere ønsker et vertikalt spredningsområde som nettopp ikke er for "høyt". (Det er derfor de fleste horn har lavere spredning i vertikalplanet). Det går også an å beregne/tilpasse de vertikal null'ene for (mest mulig) å unngå gulv- og takrefleksjoner.

Se http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html for en forklaring av fenomenet, pluss en formel som kan brukes til å beregne hvor den kritiske frekvensen havner med ulike konfigurasjoner.
 
Topp Bunn