101/26 preamp til 6b4g (2a3) amp .

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Har to 6b4g monoblokker med 6b4g drevet av kun et 56 rør som input/driver. Jeg ser at de fleste andre 2a3/6b4g konstruksjoner har minst to steg som input/driver.
Jeg tenker derfor å prøve med en preamp foran.

Har sett en preamp med direkteglødedet 101 rør til salgs. Selger sier glødingspenningen kan også justeres så den kan drives av 26 rør som jeg har lest mye godt om.
Vil et enkel preamptrinn være nok til å drive 56/6b4g til fullt potensialet? Dvs. har en slik preamp nok gain?
64bg ampen låter litt "lukket", og ikke veldig høyt. Jeg tenker det er pga ikke nok gain inn. Eller kan det være andre ting ved konstruksjonen? Denne ampen er bygget av en liten fabrikk i Beijing som bruker mye NOS og brukte, testede kondensatorer og deler.
Jeg tenkte først på å bygge inn et 56 rør til i 6b4g ampen. Men det er jo enklere å prøve med en preamp.

6B4G ampen:





101preamp:






 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
En standard kondensatorkoblet 26-preamp har et gain på ca. 8x og relativt høy utgangsimpedans.
Problemet med både 26 og 101-preamper er å temme støyen. Når det er sagt, skal en 26-preamp være det nærmeste man kommer nirvana i følge tråder på en rekke fora.
Har en del 26-rør (inkl. Arcturus Blue) som jeg skal gjøre noe med en gang. 8)


 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Uten å vite hva du driver denne forsterkeren med, så har du nok rett i at du ikke får ut full effekt ut av denne. kjapp hoderegning gir meg at du trenger ca. 4-4.5V inn på #56 røret for å 'alle' 3W ut av 6B4G ;D

Hva slags HT'er driver disse monoblokkene? 3W inn på for tung last vil definitivt gi lukket og lav lyd.

Når det gjelder #26 røret så har jeg puslet litt med det selv, og er i en avsluttende fase med å lage en ferdig for-forsterker. Kan støtte opp om alle 'ryktene' når det gjelder støy og mikrofoni, dog enkelte skal jo ha oss til å tro at røret er komplett umulig å få til å bruke, noe som er en overdrivelse, antagelig satt ut for å kunne få flest mulig NOS rør selv ;D

Får man has på glødingen, mikrofonien og tendensene til å plukke opp ethvert støyfelt så sitter man igjen med en vidunderlig forsterker. 26 røret har virkelig en helt spesiel klang, dynamikk og klarhet jeg ikke har funnet i andre NOS rør fra samme era. Men gode deler generelt i kretsen er absolutt nødvendig.


whistler - Hildring! De Arcturus er vanvittig snasne!
whistler skrev:
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Slarssen skrev:
Uten å vite hva du driver denne forsterkeren med, så har du nok rett i at du ikke får ut full effekt ut av denne. kjapp hoderegning gir meg at du trenger ca. 4-4.5V inn på #56 røret for å 'alle' 3W ut av 6B4G ;D

Hva slags HT'er driver disse monoblokkene? 3W inn på for tung last vil definitivt gi lukket og lav lyd.

Når det gjelder #26 røret så har jeg puslet litt med det selv, og er i en avsluttende fase med å lage en ferdig for-forsterker. Kan støtte opp om alle 'ryktene' når det gjelder støy og mikrofoni, dog enkelte skal jo ha oss til å tro at røret er komplett umulig å få til å bruke, noe som er en overdrivelse, antagelig satt ut for å kunne få flest mulig NOS rør selv ;D

Får man has på glødingen, mikrofonien og tendensene til å plukke opp ethvert støyfelt så sitter man igjen med en vidunderlig forsterker. 26 røret har virkelig en helt spesiel klang, dynamikk og klarhet jeg ikke har funnet i andre NOS rør fra samme era. Men gode deler generelt i kretsen er absolutt nødvendig.


whistler - Hildring! De Arcturus er vanvittig snasne!
whistler skrev:
Litt OT, håper trådstarter synes det er OK.

Jeg holder på å samle deler til en #26 pre, og er nesten i mål. Noe av det siste som gjenstår er glødingen, og der hadde jeg tenkt å gå for tentlabs. Hva gløder du med?

Asbjørn
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Takk for gode tips! Jeg bruker den nå rett ut fra cd spiller med volumkontroll. Spiller på selvbygde høytallere, ca 98db/W 8ohm (en 15", en 8" og en bånddiskant - kommer mer om disse i en annen tråd senere..). Har også spilt
på stativhøyttalere med 88db/w , men der ble det lite volum.
Hvor mye volt får jeg ut fra en vanlig cd spiller? Er det ikke vanlig med ca 0,5 V? Med en preamp med 8 x gain får jeg kanskje akkurat passe gain?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Det kommer vel litt mer enn 0,5 Volt ut av en vanlig CD spiller. Gjerne 1 vil jeg tro, men dette varierer.
Og som nevnt er 26 vanskelig å få stille. Dette gjelder de fleste Direkteglødede rør.
56/76 er en av de gamle triodene. 37 og 27 er andre. Alle disse er indirekte glødet og relativt lav mu.
For litt mer gain kan 6J5G brukes, som er lik en halv 6SN7. 6J5G har store flasker og skulle passe designmessig.
http://frank.pocnet.net/photos/121/6/6J5G.jpg
VH. Bernt
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Mange CD spillere har 2V RMS (2.8V peak) ut, og selv med dette så klarer du ikke å fullt utstyre 6B4G forsterkeren. Du trenger ikke mye gain i en eventuel forforsterker for å få signal nok da, mellom 2-4x vil få deg vel i havn.

Kan være instressant å kjøpe den 101 forforsterkeren du nevner, men ikke til enhver pris, vil jeg si. Hva med en liten step-up trafo forran 56 røret istedet? kanskje en LL1676 i 1:2 eller noe, da offrer du ikke mye båndbredde eller forvregning, og du får overhodet ikke problemer med støy.

27 og 37 er også gode kandidater, som BerntJ foreslår. 6P5GT er et GT formet (slik som 6SN7) rør med identiske egenskaper som 56/76 røret, og er på grunn av GT formen mindre mikrofonisk.

Nightpuma:

I prototypen så glødet jeg med en vanlig LT1085 CCS matet fra en LT1085 spenningsregulator (slik som Kevin på DIYforum) med godt resultat. Til den ferdige forsterkeren driver jeg nå å tester litt med en Tentlabs liknende løsning. Regulatoren fra Tentlabs vil jeg tro er et meget godt og sikkert valg, men sist jeg sjekka så går ikke de så langt ned i spenning som 1.5V som 26 krever. Anbefaler å sjekke dette nærmere, evnt få dem til å modde de regulatorene du kjøper.

- Slarssen
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei slarssen

Takk for svar. Tentalbs har en low noise utgave som passer fint til #26

"• Low noise version, output currents up to 1A. These typically serve small size triodes to be used as line stages. Output noise is 26dB lower compared to the standard version. Often used in conjunction with type 26 tube, integrated heatsink. "

Asbjørn
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Slarssen skrev:
Mange CD spillere har 2V RMS (2.8V peak) ut, og selv med dette så klarer du ikke å fullt utstyre 6B4G forsterkeren. Du trenger ikke mye gain i en eventuel forforsterker for å få signal nok da, mellom 2-4x vil få deg vel i havn.

Kan være instressant å kjøpe den 101 forforsterkeren du nevner, men ikke til enhver pris, vil jeg si. Hva med en liten step-up trafo forran 56 røret istedet? kanskje en LL1676 i 1:2 eller noe, da offrer du ikke mye båndbredde eller forvregning, og du får overhodet ikke problemer med støy.

27 og 37 er også gode kandidater, som BerntJ foreslår. 6P5GT er et GT formet (slik som 6SN7) rør med identiske egenskaper som 56/76 røret, og er på grunn av GT formen mindre mikrofonisk.
En step-up trafo er også et godt tips! Det kan være et godt alternativ til å legge inn et ekstra 56 rør i 6b4b ampen. 6j5gt er 6V gløding og krever en ekstra trafo i denne ampen og derfor ikke så aktuelt. Det enkleste er vel å prøve med en eller annet preamp først.
Hvis jeg kjører en preamp på medium volum, dvs ikke sterkere nivå ut enn idag uten preamp, vil lyden da alikevel være annerledees? Handler det bare om Volt ut? ? Jeg har egenlig aldri helt skjønt det med (inngangs)impedans i denne sammenheng.
Jeg skjønner jo at enhver preamp vil gjøre noe med lyden, men jeg lurer på om det lukkede preget av 6b4g ampen idag har med signalnivå å gjøre, eller om det er ampen selv som lyder slik. Det er noen gamle elektrolytter i strømforsyningen etter choken. Gamle oljekondensatorer kan vel låte bra, men gamle elektrolytter er kanskje ikke så hipt ..?
I kina er tydeligvis alle gamle amerikanske komponenter veldig stas.
Jeg finner jo ut mer om dette når jeg prøver med en preamp.

Selgeren av 101 preamp sier han hører litt brum fra preampen i sine altec 604 104db/W høytallere.
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
For å være helt ærlig så tviler jeg vel litt på at en preamp med mere gain vil hjelpe deg med problemet med lukket lyd. Mere gain vil føre til at du kan fult utstyre 6B4G røret, ja, men forvregningen vil også øke, og som en SET med mye 2.harmoniske så vil ikke dette hjelpe på problemet etter mine erfaringer.

Har du en eller annen preamp du kan låne før du kjøper noe, så er jo et selvfølgeliig det beste. Noen sjekkpunkt:

Hvilken kilde (cdspiller) er det du bruker? Hvor høyt klarer du å spille med dagens oppsett? Altså, hvis du har relativt lav lyd ut på maks så er jo dette også en indikasjon på at du har lite nivå ut av CDspiller. Hører du tydelig forvrengning eller klipping på maks volum? Har du kontrollmålt alle spenningene inni 6B4G forsterkeren? Har du prøvd den på andre (egnede) HT for å se om du har lukket lyd da også?

Mye som kan sjekkes før et eventuelt kjøp :)

- Slarssen
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Jeg trenger uansett en preamp ..
Min hjemmelagde singleended triodekoblede el34 spiller høyt og bra på de samme høytallerne, så jeg kan ikke skjønne at det skal være høytallerne som er dårlig match.
Har ikke målt noe i 6b4g ampen, skal se litt nærmere på det etterhvert.
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Jeg begynte å se på skjemaet over 6b4b ampen. Det virker på meg som om 56 røret kjøres veldig lett. Tungsol 56 rørmanuel sier maks 250V på anoden. Jeg har 115V og 50K plateresistor. Jeg er ganske ny på å regne ut slikt, men nå kunne jo være en god anledning. Låter det ikke ofte bedre hvis man presser røret litt mer enn dette? Hvis jeg ville prøve med nærmere 250V på platen så må jeg jo gå ned i størrelse på anodemotstanden. Hvordan er det jeg regner ut hvor mye B+ vil svekkes av en X stor motstand? Også må jeg vel begynne å sette streker i for å finne riktig katodemotstand.. Har lest om dette noen ganger, men aldrig helt skjønt det. Det finnes jo ofte ferdige data, men for 56 røret så var det ikke mye å oppdrive.

Her er 56 data: http://tubedata.itchurch.org/sheets/127/5/56.pdf
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
En regel med trioder er at lasten bør være rundt 2 - 4 ganger av indre motstand i røret. ( Radio Designers Handbook ) Trioder vrenger mindre med høy anodelast og noen bruker nærmest uendelig høy anodelast ved hjelp av elektronikk. SRPP og Mu followers er vel dette kalt, i tillegg til CCS ( Constant Current Source eller noe sånt. ) Ikke testet selv, men andre har. Nå hadde jo Herb Reichert ( Tidligere forhandler av Japansk Audio Note ( Kondo )) i USA totalt motsatt mening og mener høy gm er viktigere enn anodelast.
http://www.enjoythemusic.com/diy/1109/feral_eye.htm
Nobu Shishido er mannen bak dagens Wavac og Kondo startet Audio Note, meg bekjent. Dessverre er begge borte nå, men begge har har designet milepæler av rørforsterkere som Wavac HE-833 og Ongaku fra AN. Vh. Bernt .
 
Topp Bunn