Beste element til Beyma TPL-150

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei

Har noen synspunkter på det beste midbass element til Beyma TPL-150, med XO et sted mellom 1100 - 1700 Hz (valgfritt)

Midbassen skal spille nedover til rundt 100 - 160 Hz hvor basselementer tar over (2 stk AE AV12H)

Jeg heller mot en 8" og har fundert på:

a) Scanspeak 22W8851T00 - lukket kasse på 25-30 liter. Dette elementet sitter i Wilson Audio Duette. Har en liten kantresonnans men antar at digital eq (Audiolense eller lignende) kan være behjelpelig her. Dog papirmembran - hvordan er det i forhold til bånddiskant (tenker på energi storage etc, ref. Fidelitys test av Adam Audio)
b) Seas 8" Magnesium - lukket kasse rundt 30 liter. Ingen kantresonnans, lav energi storage (tror jeg), lav distortion. Litt gammelt og kjedelig element eller er jeg bare en snobb?
c) Accuton 8" Ceramic - lukket kasse 30-40 liter. Litt lav slaglengde (5 mm) men burde være greit innen for sitt arbeidsområde. Har kantresonnans men burde være greit å filtrere ut via Audiolense. Nyere og derved mer spennende element enn Seasen, jf. snobbemerknaden

Høyttaleren skal brukes på pop, rock og metal. Av den grunn heller jeg mot alt. a da jeg vil tro at Scanspeaken er mer tilgivende i forhold til mindre gode opptak, men er dette mismatch med bånd, ref. igjen Fidelitys test av Adam Audio

Kommentarer mottar med takk!

(Feel free til å foreslå andre alternativer, men da vennligst begrunn. Jeg ønsker en høyttaler som har jevn frekvenskurve også off-axis, hvilket stiller krav til elementstørrelse og delefrekvens)
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
TAD-1201M - spennende

Hm... lukket kasse med Q=0,5 gir 3,5 liter... Noe som ikke stemmer?
Starter å rulle av litt tidligere enn jeg hadde håpt på, men det kan en komme rundt i og med at følsomheten er såpass høy.

Hvordan er off-axis spredning på denne og hvor selges den?
 
T

timc

Gjest
Det med volumet får jeg ikke sjekket nå.


Den er gått ut av produksjon, så du må titte på bruktbørser rundt omkring.

Spredning aner jeg ingenting om, men den har et meget godt rykte lydmessig.


-Tim


Edit: Ser at TAD'en bør ha 11+ liter.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Seas !
En spennende nyhet er Skaanings custom-versjon av 18H52 laget for Jantzen Audio som selges kun derfra.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Skaaning er nok bra men tror jeg ønsker litt større element enn 6"

8" er forlokkende, men må innrømme at TADen er "We likes", spesielt dersom den kun krever kasse ala 5 liter
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.291
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Emigrant skrev:
Nå har jeg ikke bygget noe ennå, men jeg har en plan om å bruke PHL 1120 sammen med TPL-150. Fordelen er at den har høy følsomhet og ekstremt lav intermodulasjonsforvrengning fra ca 400 Hz og oppover, noe som burde gi en "åpen" og dynamisk lydkvalitet. Dessuten er PHL 1120 den eneste mellomtonen jeg har funnet som ikke har en resonans med tilhørende krøll på impedansekurven rundt 8-900 Hz pga frontopphenget. På papiret er den nesten perfekt for et bånd fra ca 4-500 til ca 12-1400 Hz. Jeg håper det vil være en god match til TPL-150'en, men 150 Hz fikser den ikke. (http://www.audioheuristics.org/measurements/Testing/PHL1120/PHL1120.htm)

PHL 1220 har samme membran og samme motor, ser det ut til, men et tradisjonelt oppheng i front i stedet for den flate skum-ringen på 1120. Den går til 50 Hz, men vil formodentlig få den vanlige resonansen et sted rundt 8-900 Hz som alle (?) elementer med den typen oppheng har.

Jeg ville tatt med den som et alternativ.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Asbjbo;

Har du gjort deg noen tanker rundt membran-materiale?

Jeg tenker i forhold til "stored energy", ref. (igjen...) Fidelitys test av Adam audio. Kan det være at kjeramisk, magnesium eller andre "harde" materialer er bedre match med bånd (utklingingssmessig)?

(Videre - jeg har av en eller annen grunn lyst til å ha minst 8 " for å få tilstrekkelig "kropp" (pluss lavere forvrengning/konutslag). Mulig jeg her fabler om ting jeg ikke har greie på...)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.125
Audiodidakt skrev:
Skaaning er nok bra men tror jeg ønsker litt større element enn 6"

8" er forlokkende, men må innrømme at TADen er "We likes", spesielt dersom den kun krever kasse ala 5 liter
Uansett om TADen i følge teorien trenger kun 5 liter vil den sannsynligvis lyde bedre i en større kasse.
Vi snakker tross alt om en 12" som trenger å puste.

Kun min personlige mening .... ;)
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Høres veldig fornuftig ut Slowmotion! Spørsmålet er hvor mye er "godt nok" (10,15,20,50 liter)

Ønsker kassa minst mulig men hovedfokus er uansett lydkvaliteten (innenfor rimelighetens grenser, eller kona om du vil) (Føler det ble litt ulogisk sammenblanding av "rimelighet" og "kone" der, men den går gå 8))
 
O

Oblivion

Gjest
Audiodidakt skrev:
Høres veldig fornuftig ut Slowmotion! Spørsmålet er hvor mye er "godt nok" (10,15,20,50 liter)

Ønsker kassa minst mulig men hovedfokus er uansett lydkvaliteten (innenfor rimelighetens grenser, eller kona om du vil) (Føler det ble litt ulogisk sammenblanding av "rimelighet" og "kone" der, men den går gå 8))
Hvorfor ikke dipol?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Avstand til frontvegg ødelegger for dipol - max 0,6 m
 
T

timc

Gjest
timc skrev:
Det med volumet får jeg ikke sjekket nå.


Den er gått ut av produksjon, så du må titte på bruktbørser rundt omkring.

Spredning aner jeg ingenting om, men den har et meget godt rykte lydmessig.


-Tim


Edit: Ser at TAD'en bør ha 11+ liter.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Ok takker Timc 12-15 liter er absolutt innenfor WAFen :)

Men tilbake: temaet membranmateriale og bånd? Noen som har innspill, erfaring el?
 
T

timc

Gjest
Audiodidakt skrev:
Ok takker Timc 12-15 liter er absolutt innenfor WAFen :)

Men tilbake: temaet membranmateriale og bånd? Noen som har innspill, erfaring el?
Vet ikke om materialet i seg selv betyr så mye. TAD selv kombinerer jo papp og Beryllium. Bare for å ta ett eks.

Andre vellykede kombinasjoner er Papp/Aluminum, papp/titan. Kerasmisk/diamant osv.

Implementering betyr alt mener jeg.


-Tim
 
O

Oblivion

Gjest
asbjbo skrev:
Dessuten er PHL 1120 den eneste mellomtonen jeg har funnet som ikke har en resonans med tilhørende krøll på impedansekurven rundt 8-900 Hz pga frontopphenget.
Hvor har du dette fra?

Den resonansen du refererer til stammer etter mine beregninger fra koblingen mellom membran og voicecoil,
men blir provosert fram av et ulinjært oppheng.

Sjekker du denne resonans frekvensen på for eksempel Seas elementer vil du finne en sammenheng mellom membran materiale og resonansen (de fleste Seas elementen bruker like oppheng).

På Exotic er opphenget anderledes og resonansen blir litt forskjellig fra de andre elementene.
På elementene med aluminium og magnesium skal det mye til for at du ser den for der er koblingen mellom membran og voicecoil veldig bra...

Slik jeg har funnet det er den fallende frekvenskurven over 1kHz på metall membranene IKKE på grunn av at de er av metall, men fordi de ikke har denne resonansen som trigger oppbrytning.
Denne oppbrytningen øket SPL nivået med ca. 9dB eller mer på de fleste elementer.
På elementer med ustabile membran (lest fullrange) er oppbrytningen så stor at langt mer enn 9dB legges til på SPL kurven.

På mine egne membran som ikke er av metall, men som har god kobling til voicecoil og med mitt eget silke oppheng har jeg heller ikke denne resonansen og frekvens kurven er linjær (flat) før den faller kontrollert ved ca. 8kHz.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.291
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Audiodidakt skrev:
Asbjbo;

Har du gjort deg noen tanker rundt membran-materiale?

Jeg tenker i forhold til "stored energy", ref. (igjen...) Fidelitys test av Adam audio. Kan det være at kjeramisk, magnesium eller andre "harde" materialer er bedre match med bånd (utklingingssmessig)?

(Videre - jeg har av en eller annen grunn lyst til å ha minst 8 " for å få tilstrekkelig "kropp" (pluss lavere forvrengning/konutslag). Mulig jeg her fabler om ting jeg ikke har greie på...)
Jeg har i hvert fall ikke noe mer greie på det, men har det noensinne hindret meg? Nei. :)

Det er flere ting jeg har tygd litt på her, sånn som spredning, forvrengningskarakter og dynamikk. Spredningen kommer an på diameteren på membranen. En 6,5" vil få tilnærmet samme horisontale spredning som den TPL-150'en et sted rundt 1800-1900 Hz, mens en 8" "treffer" ved ca 1500-1550 Hz, og en 10" rett over 1200 Hz (hvis regnemodellen av en flat, stiv, rund plate med samme effektive diameter har noe som helst med den virkelige membranen å gjøre). Frekvensgangen på 1120 tyder i det minste på at den begynner å bli litt direktiv ved disse frekvensene, men det vil jo være lett å dempe den ned litt på aksen med digtal EQ.

Det ser ut til at de litt større PHL-elementene har enda lavere forvrengning enn den 6,5"-saken, så det mest logiske hadde kanskje vært å bruke en 10" som f eks PHL 3020 eller 3430 og dele ved ca 1200 Hz.

Når jeg likevel har valgt en løsning med 12" + 6,5" + TPL-150 er det for å prøve å balansere mellom en kraftig floor bounce ved 300 Hz hvis elementet kommer for høyt oppe på baffelen, og diverse kanselleringsfenomener som oppstår ved 8-900 Hz hvis mellomtone- og diskantelementene kommer for langt fra hverandre. Spesielt den kanselleringen ved 300 Hz mellom direktelyden og førsterefleksjonen fra gulvet ville jeg gjerne unngå for å få nok "kropp" etc i grunntoneområdet. Dynamikken burde være ivaretatt med 98 dB følsomhet eller deromkring.

Alle disse PHL-elementene anser papirmembranen som en akustisk transmisjonslinje og prøver å terminere den i frontopphenget på en måte som ikke skaper refleksjoner med tilhørende forvrengning. Når jeg ikke har valgt å gå videre med f eks Seas Excel eller lignende, er det fordi de litt større Excelene får en kraftig økning i tredjeordens forvrengning ganske tidlig, og fordi de har såpass mye lavere følsomhet. Derimot har de forbilledlig ren utklingning - helt i særklasse. To stk Excel 6,5" i MTM-konfigurasjon med delefrekvens rundt 14-1500 hz kunne fungert ganske bra, tror jeg, men da ville det blitt en plutselig endring i horisontal spredning ved delefrekvensen med tilhørende farging av romklangen. Høyere delefrekvens eller støre Excel ville matchet spredningen, men ville også dratt med en del av den økende forvrengningen fra en Excel som nærmer seg oppbrytningsfrekvensen. Den kan jeg en del om, så jeg hadde helt enkelt lyst til å prøve noe annet neste gang.

Jeg funderte på keramiske membraner med enda høyere oppbrytingsfrekvens, men har ikke sjekket det nøye nok til å ha noen oppfatning.

Men, altså, så langt er dette teoretiske betraktninger. Fasiten kommer når udyrene er bygget.

Oblivion: Det var konklusjonen jeg trakk etter å ha brukt lupe på alle de impedanskurver for mellomtoneelementer som jeg var i stand til å finne, inkludert den testen jeg linket til i forrige innlegg. Kan godt hende jeg tar feil, men impedanskurven til 1120 er ganske ren i det området. I stedet har den to mindre resonanser rundt 500 og 1000 Hz. Det var også interessant at den var så ren for ikkelineær/intermodulasjonsforvrengning i samme frekvensområde.
 
O

Oblivion

Gjest
asbjbo skrev:
Det var konklusjonen jeg trakk etter å ha brukt lupe på alle de impedanskurver for mellomtoneelementer som jeg var i stand til å finne, inkludert den testen jeg linket til i forrige innlegg. Kan godt hende jeg tar feil, men impedanskurven til 1120 er ganske ren i det området. I stedet har den to mindre resonanser rundt 500 og 1000 Hz. Det var også interessant at den var så ren for ikkelineær/intermodulasjonsforvrengning i samme frekvensområde.
Hvis du sjekker forholdet mellom voice coil diameter, membran diameter og oppheng vil du se at resonans frekvensen (det kan være flere) kan variere mellom ca. 500Hz og 1500Hz.

Eksempel: Seas CA26RE4X med 39mm VC resonerer på ca. 500Hz, CA12RCY med 26mm VC resonerer på ca. 1200-1500Hz, W18NX001 med 39mm VC resonerer på ca. 1000-1100Hz, W22NY001 med 39mm VC resonerer på ca. 700-800Hz, W26FX002 med 51mm VC resonerer på ca. 500-600Hz og ca. 1500Hz, Exotic F8 med 26mm VC resonerer på ca. 700Hz, Exotic W8 med 39mm VC resonerer på ca. 800-1000Hz.

Når det blir to mindre resonanser rundt 500 og 1000 Hz slik du beskriver og også på Seas W26FX002 med 51mm VC som resonerer på ca. 500-600Hz og ca. 1500Hz - regner jeg med at selve membranen flexer, men det kan også være opphenget som går i motfase ved en av resonansene og får membranet til å flexe.

På en av mine første prototyper som jeg målte på hos Seas og membranet var for flatt og ikke stabilt nok, og opphenget for ulinjært fikk jeg flere resonanser og når vi så på dette med stroboskop lys var det enkelt å se flexingen i membran OG at opphenget gikk i MOTFASE.
Men når både membran og oppheng fikk den endelig utførelse og med solid nok kobling til voice coil var dette løst.

Det som skjer ved disse resonansene er at SPL nivået stiger før resonansen og faller i / like etter, og deretter økes SPL nivået igjen omtrent med en økning på 6dB/oct.
Dette er enklest å se på W26FX002 som har to kraftige resonanser.
Først stiger SPL opp mot første resonans - så faller SPL nivået i resonans - og stiger så kraftig opp mot neste resonans hvor SPL nivået faller og SPL kurven er etter dette en blanding av oppbrytning og elementets naturlig fallende nivå..

Og det er VELDIG hørbart når disse resonansene og oppbrytningene blir fjernet, men når det kan være 9 - 12dB MÅLBARE forskjeller er det forståelig...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.291
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
9-12 dB er nok hørbart, ja. :) Utrolig hvor mye merkelig høyttalermembraner finner på både i tids- og frekvensdomenet, og som vi har vent oss til at er "normalt".

Men, jeg kom til å tenke på en annen, litt skrudd systemløsning med TPL-150H, altså versjonen med waveguide. Den stråler ganske konstant i 80 grader sektor horisontalt gjennom store deler av frekvensbåndet, fra ca 1,2 til 8 kHz, sånn omtrent. (Altså at responsen off-axis er ned 6 dB ved 40 grader vinkel fra aksen til begge sider.) Spredningen er litt bredere helt nederst, ca 110 grader ved 1 kHz. En 12" smalner inn til ca 80 grader spredning rundt 1500 Hz og er på ca 110 grader rundt 1250 Hz. Den tingen er helt enkelt konstruert for å krysses over til en Beyma 12" et sted mellom 1000 og 1500 Hz. Derfor ville en 12" "mellomtone" passe godt til den versjonen. Typisk PA-kasse.

Det blir enda morsommere i en systemløsning med 2x12" i dipol, vendt hver sin vei, omtrent som i en Gradient Revolution eller Linkwitz Orion. Da forsvinner også mye av spredningen til sidene fra tolv-tommerne, og spredningskarakteristikken i halvkulen fremover blir ganske konstant fra 8 kHz og ned til subwooferterritioriet. Ikke helt ulik spredningskarakteristikken til et par Gradient Revolution med sin coax kardioidetopp. Beyma 15P1200Nd tåler mekaniske utsving på +/- 52 mm, så det kan sagtens være litt å gå på der.

Det kan likevel være lurt å styre dyret elektronisk, siden frekvensgangen i disse proff-elementene ikke er gjort med strykejern, akkurat.
 
O

Oblivion

Gjest
asbjbo skrev:
Den tingen er helt enkelt konstruert for å krysses over til en Beyma 12" et sted mellom 1000 og 1500 Hz. Derfor ville en 12" "mellomtone" passe godt til den versjonen. Typisk PA-kasse.

Det kan likevel være lurt å styre dyret elektronisk, siden frekvensgangen i disse proff-elementene ikke er gjort med strykejern, akkurat.
Det er nok er korrekt iaktagelse at TPL-150 i wave-guide er tiltenkt å brukes sammen med en 12" eller 15",
men 15P1200Nd spiller ikke vakkert over 200Hz..

Den begynner å falle som den burde fra 150Hz, men allerede fra 200Hz stiger SPL nivået opp mot første resonans på ca. 350Hz, så en dipp før neste resonans på ca. 450Hz, så en liten dipp ved resonansen ved ca. 750Hz, etter resonansen ved ca. 1500Hz er det kun oppbrytning videre.

Voicecoil impedansen tilsier at den skulle ha falt pent over 150Hz, men resonansene får den til å bryte opp slik at den bør filtreres kraftig ved 200Hz eller tidligere.
Ved 1500Hz regner jeg med at 20dB av SPL nivået er oppbrytning / resonanser..
Og fordi den har FS på 43Hz er den ikke egnet som sub heller uten mye EQ..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.291
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg er ikke uenig i det. Jeg mente forresten å linke til 12P100Nd, men gikk meg bort på veien. Det finnes sikkert bedre elementer til formålet. Dette var bare for å eksemplifisere et alternativt systemvalg.
 
O

Oblivion

Gjest
asbjbo skrev:
Ja, jeg er ikke uenig i det. Jeg mente forresten å linke til 12P100Nd, men gikk meg bort på veien. Det finnes sikkert bedre elementer til formålet. Dette var bare for å eksemplifisere et alternativt systemvalg.
12P1000Nd er endel bedre, men fra resonansen ved ca. 450Hz stiger oppbrytningen (begynner allerede under 300Hz) til den kolapser ved resonansen ved ca. 1200Hz.
Det ser ut som om den har et lite problem rundt 200Hz også som gir 2-3dB oppbrytning allerede ved 300Hz.

Ved 1kHz gir nok oppbrytning / resonans et SPL bidrag på 10 - 20dB...

Det var når jeg konstanterte slike feil ved de fleste elementer at jeg besluttet å designe og bygge mine egne....
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Ligger et par TAD1201 på brukten. Prøvde å linke til det tidligere, men innlegget er borte. (Modereres linker til Sentralens egen bruktbørs?) Edit: ser det i retningslinjer 6a.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg har sans for TPL-150H - glemt den litt bort da det var generell "motstand" av den her inne for tid tilbake, jf. dårlig spredning, for lite ambience osv

I det siste har diskusjonene her gått mer og mer i "favour of" kontrollert spredning - kanskje TPL-150H er litt mer populær? 8)

En klar fordel er i hvertfall at baffeldesign og kantdifraksjoner blir en saga blott (bortsett fra selve exiten til hornet).

AMT horndiskant sammen med en 12" høres spennende ut :D Må finne den råeste/beste 12" da. Kandidater:
- TAD 1201M
- JBL 2206
- AE TD-12M (?)

Andre hi end-kandidater?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.462
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Selv har jeg brukt Seas ER18RNX til mine Beyma TPL-150, nå som jeg bygger nye høyttalere skal jeg bruke Seas W22NY. Dette er etter anbefaling fra Tangen, da jeg ikke har peil på slikt selv ::)
Men at det spiller bra er jeg ikke i tvil om. Begge som lukket konstruksjon, 35 liter på dobbel 6.5" og ca 45 liter til dobbel 8".
Delt som 2 veis v 1500hz 24 dB/oktav.

Et element over og et under TPL-150.
 

Vedlegg

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takker Tim! Må innrømme at skap-rockeren i meg har sans for JBL... Drømmeelementet i 12" størrelsen er dog p.t. TAD'en 8)

Leikkis: 2 x 8" bør gi super dynamikk i nedre mellomtone / øvre bass (ca 450 cm2 mot ca 530 cm på en 12"), samtidig som de nok spiller bedre oppover enn 1 x 12" (?). Misunnelig!

Ser at du får en Q= ca 0,55 - hva skal du bruke fra ca 100 og nedover?
 
T

timc

Gjest
Audiodidakt skrev:
samtidig som de nok spiller bedre oppover enn 1 x 12" (?). Misunnelig!

Ikke nødvendigvis. Beste nedre mellomtone jeg har hørt var en 15".

Implementering betyr alt.


-Tim
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Venter i spenning på rapport Val - har kikket på den noen ganger. :) Lurer litt på om det kanskje finnes bedre 15" enn den Beymaen? (AE TD15-M i kombo med AE TD15H eller AE AV15H? Evt. JBL 2226H, TAD 1601 ($ 1000 er kanskje litt i overkant for et element?) 18Sound, Precision Device osv)

(For ordens skyld - jeg har ikke hørt noen av elementene nevnt over, men vil tro at Tangen er litt "låst" i sitt valg av elementer i kraft av sin importør-stilling)
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Ikke nødvendigvis. Beste nedre mellomtone jeg har hørt var en 15".
Ok, mulig jeg har forlest meg på BL/MMS-ratio, lav LE osv :)

Hvilket element var det?
 
T

timc

Gjest
Audiodidakt skrev:
Ikke nødvendigvis. Beste nedre mellomtone jeg har hørt var en 15".
Ok, mulig jeg har forlest meg på BL/MMS-ratio, lav LE osv :)

Hvilket element var det?
Jamen det er ingen dum idè det. Men du må huske at Le's betydning vil avhenge av følsomhet, og at BL/MMS må sees i sammenheng med areal og vandring.


-Tim
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.125
Audiodidakt skrev:
Hei



Midbassen skal spille nedover til rundt 100 - 160 Hz hvor basselementer tar over (2 stk AE AV12H)

Hvordan var det å få AE elementene til Norge forresten?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei Slowmotion

Har ikke bestilt enda - Jeg har holdt på med "drømmehøyttaleren" nå i flere år med stadig skiftende elementer, slik at designet må spikres helt før jeg bestiller.

Desto mer jeg holder på, desto mer ser jeg at høyttalerdesign handler om å sammenstille X antall kompromisser. Men det handler kanskje om at kompromissene blir mindre og mindre (dvs. at detaljnivået muligens begynner å bli litt for høyt slik at en ikke ser skogen for bare trær?)
 
T

timc

Gjest
Audiodidakt skrev:
Desto mer jeg holder på, desto mer ser jeg at høyttalerdesign handler om å sammenstille X antall kompromisser. Men det handler kanskje om at kompromissene blir mindre og mindre (dvs. at detaljnivået muligens begynner å bli litt for høyt slik at en ikke ser skogen for bare trær?)

Jepp. Slik er det. Dritten er at til slutt må du bestemme deg for hvilke parametere du setter høyest. Du vil ikke oppnå alt på en gang.


-Tim
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.462
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Audiodidakt skrev:
Leikkis: 2 x 8" bør gi super dynamikk i nedre mellomtone / øvre bass (ca 450 cm2 mot ca 530 cm på en 12"), samtidig som de nok spiller bedre oppover enn 1 x 12" (?). Misunnelig!

Ser at du får en Q= ca 0,55 - hva skal du bruke fra ca 100 og nedover?
Fra 100 og nedover har jeg 2 subber med hver sin Dayton HO 10" og 12" slave. Drevet av hver sin 500W Bash. Tanken er å senere bruke non Beyma 15", men d et blir først når pengesekken tillater det.
 
Topp Bunn