Gonzo the Great - compound horn coax

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi ser ut til å ha blitt enige om at kassehøyttalere er et kompromiss. I den tråden dukket Tannoy Westminster opp. Den er en to-veis 15" coax med compound horn-lading, dvs at bassmembranet både driver et mellomtonehorn forover og et basshorn bakover, samtidig. Mellomtonehornet peker rett frem, mens basshornet er foldet sammen i et komplisert mønster. Samtidig er åpningene til basshornet forbausende små.



    Og da begynner man (dvs jeg) å fundere, spesielt når man omtrent samtidig snubler over et sånt 15" coax-element som dette:


    http://www.lautsprecher-technik.de/pdf/18sound/15CX1000.pdf

    Karbonforsterket bassmembran med 4" talespole, kobberring, 98 dB følsomhet og 850 W effekttålighet kombinert med en 1,4" kompresjonsdriver med 107 dB følsomhet i sitt eget lille horn og med separat neodym magnetsystem med kobberring etc. Den ser i grunnen ganske heftig ut.

    Noe må man finne på mens man venter på byggetillatelse for olifantene. Ville det ikke være et litt kult DIY-prosjekt, i første omgang som en ren papirstudie, å finne ut hvordan et par sånne monstre i compound-horn må være for å være konstruert "riktig"?

    Hint: Jeg tror dette kan bli ganske store høyttalere.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Jeg tror nok at en slik dings er noe av det vanskeligste du kan lage,
    hvis resultatet skal bli bra.

    ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den dagen jeg har mye penger vil jeg ha Tannoy.
    Har tilgang på Tannoy Dualconcentric 8", polypropylene.
    Har også tegning på horn til disse, et replikon horn. De spiller fett, men ikke like befriende som papirmembraner.

    Håvard
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Jeg tror nok at en slik dings er noe av det vanskeligste du kan lage,
    hvis resultatet skal bli bra.
    Ja, kun overgått av passive basskardioider. De er ren svartekunst, men her finnes i det minste noen formler og programmer å støtte seg til, sammen med en haug med gamle patenter. Jeg har funnet noen web-sider:
    http://www.volvotreter.de/ - diverse artikler om horn fra anno dazumal.
    http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html - MathCad modeller etc.

    og et analyseprogram:
    http://www.dmcbean.bigblog.com.au/index.do

    Edit: Her er ur-patenten fra Harry Olson i 1937. Intet er nytt under solen, men dette er seriøst retro: http://free.patentfetcher.com/GetPatentPDF.php?f=Pats/US/22/24/US2224919.pdf

    Det burde holde til å gjøre et første forsøk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Steike, asbjbo, detta kan bli gøy!

    Og Haavard, du har å lage en Neue Revolution med den 8"-Tannoyen. Aber plötzlich!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Steike, asbjbo, detta kan bli gøy!

    Og Haavard, du har å lage en Neue Revolution med den 8"-Tannoyen. Aber plötzlich!
    Tja, hva slags revolusjon ;)

    Håvard
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å,det var bare en idé jeg fikk tidligere i dag, da timc ganske riktig påpekte at mellomtonen i Gradient Revolution må høypassdeles en oktav for høyt til at dens unike evne til bassutstrålingsrevolusjon kommer helt til sin rett.

    Nuvel.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Å,det var bare en idé jeg fikk tidligere i dag, da timc ganske riktig påpekte at mellomtonen i Gradient Revolution må høypassdeles en oktav for høyt til at dens unike evne til bassutstrålingsrevolusjon kommer helt til sin rett.

    Nuvel.
    Ok, har ikke helt oversikt over den tråden desverre, eller heldigvis ?? Et sunnhetstegn kanskje.

    Asbjo. Likte disse Olson tegningene.
    Følger interessert med på dette prosjektet. Har hørt bare Kingdom ordentlig, spilte bra spør du meg.
    Har vel også lyttet til Sandringham, gav mersmak.

    Håvard
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg innbiller meg at det er av et slikt coaxelement Avantgarde Solo er bygd opp på? Spennende er det iallefall. Jeg vurderer å supplere de kommende DIY hønna mine med en slik senterhøytaler og 4 slike (kanskje det holder med 12" her) for bakhøytalere...skulle bli grei dynamikk det :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Navnet "Gonzo the Great" var visst enda bedre enn jeg først trodde da jeg trakk det opp av hatten og tenkte på den gærne Muppeten som stadig satte i gang absurde numre av typen "I shall now eat a rubber tire to the music of The Flight of the Bumblebee...music, maestro!" Se her:
    Gonzo journalism tends to favor style over accuracy and often uses personal experiences and emotions to provide context for the topic or event being covered. It disregards the 'polished' edited product favored by newspaper media and strives for the gritty factor. Use of quotations, sarcasm, humor, exaggeration, and even profanity is common.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo_journalism
    Nemlig. Just så. Bytt ut med "dynamikk", "frekvensgang", "forvrengning" og "audiofile" på de riktige stedene, så er vi omtrent der.

    Åkkesom, nå tror jeg at jeg forstår bittelitt mer av horn. Fascinerende skapninger. Det helt grunnleggende er at de fungerer som enslags akustisk transformator eller girkasse, eller dysen på en rakettmotor for den del. I den ene enden jobber elementet i høyt trykk med små membranutslag og opplever en rent resistiv last. Deretter får lydbølgen ekspandere gradvis langs hornet, slik at den omformes til lavt trykk og store amplituder ved munningen. Det betyr en bedre impedansematch mellom høyttalermembranen og luften, og at membranet får levert (mye) mer energi til den "tette" luften i halsen på hornet enn det ville gjort i fri luft. Impedansen som membranen opplever er gitt av arealet i halsen på hornet - mindre åpning gir større motstand og høyere effektivitet.

    Hvis vi ser etter litt nærmere, ser vi at hornet også fungerer som et båndpassfilter. Den nedre grensefrekvensen er gitt av arealet av munningen på hornet, mens den øvre grensefrekvensen er gitt av volumet foran membranen før selve hornet. Dessuten, for at ikke membranet skal møte ulik motstand forover og bakover (noe som ville tilføre forvrengning), må det være et lite trykkammer bak membranen som gir samme motstand (impedans) som hornet. I et compound-horn er det et horn både forover og bakover, slik at impedansen mot membranet er tilnærmet den samme, men slik at de to horna får hvert sitt frekvensbånd - mellomtone fremover, bass bakover.

    Selve hornet kan ha mange ulike fasonger, alt fra en rettlinjet kjegle via eksponensielle og hyperbolske kurver til spesialiserte former som tractrix, oblate spheroider (Geddes) og sfæriske horn (Avantgarde). Detaljene er her: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=12751

    Sånn til å begynne med går vi ut fra eksponensielle horn og går ut fra at det vil funke med et kvadratisk tverrsnitt. Den nedre grensefrekvensen bestemmer munningsarealet AL og ekspansjonsraten, størrelsen på driveren bestemmer halsen A0 på hornet, og da blir lengden gitt av den eksponensielle profilen. Volumet VF gis av øvre grensefrekvens, som blir nedre grensefrekvens for neste horn. Dessuten må vi sette delefrekvensen slik at lengden på basshornet går opp i et odde antall halve bølgelengder ved den frekvensen, siden vi vil at lyden skal komme ut av basshornet i fase med lyden fra mellomtonehornet ved delefrekvensen. Enkelt i prinsippet, men også fullt av kilder til frekvensrippel og forvrengning.



    Bevæpnet med formler fra web-sidene jeg linket til tidligere kaster vi oss ut i det. Vi setter lydens hastighet til 344 m/s, og starter med å sette nedre grensefrekvens lik nedre anbefalte frekvens for driveren, 45 Hz. Det betyr tydeligvis at hornmunningen må være AL = 4,7 m2, hvis vi ser bort fra eventuell kobling til gulv og vegger. I den andre enden setter vi halsarealet til effektivt membranareal for driveren, A0 = Sd = 0,0855m2. Vi vil helst ikke ha noe særlig forvrengning, men trenger heller ingen voldsom økning i effektivitet, så det burde være et OK startpunkt. Den eksponensielle konstanten blir også gitt av nedre grensefrekvens, og blir m = 1,644. Da vet vi forsåvidt formen på hornet, som må bli L = 1,06 m langt. Og, ettersom det skal være et odde antall halve bølgelengder ved delefrekvensen, og én halv bølgelengde er odde nok, må delefrekvensen til mellomtonehornet bli 163 Hz. Og det fikser vi ved å sette et volum VF = 28,7 l mellom membranen og halsen på basshornet, for å få en førsteordens avrulling nettopp ved den frekvensen.

    Og da har vi faktisk også bestemt mellomtonehornet. Nedre grensefrekvens blir 163 Hz, sånn at munningsarealet blir AL = 0,4 m2 og konstanten blir m = 5,951. Halsarealet AL bør være som i basshornet for at elementet skal se samme motstand i begge retninger, altså A0 = 0,0855 m2. Da må mellomtonehornet bli korte 0,1 m langt. Øvre delefrekvens kan vi forsåvidt løse elektronisk, men av bare farten regner vi ut at den blir 1000 Hz (øvre anbefalte frekvens for elementet) ved å sette et volum på 4,7 liter mellom membranen og halsen på hornet.

    Hvis vi kikker på bildet av Tannoy Westminster en gang til, så ser ikke disse tallene så fryktelig gale ut. Det mellomtonehornet er omtrent slik som vi nettopp har regnet ut, men kanskje en del større og lengre (dvs lavere delefrekvens). Bassen er derimot en helt annen sak, lang og trang. Hvis vi tenker litt over hva disse tallene for et "riktig konstruert" hornsystem betyr, kan vi gå ut fra at diskant og mellomtone (koaksiale) havner sånn omtrent i ørehøyde, 1,1 m over gulvet hos meg. De sitter midt i et grunt, kvadratisk horn på 60x60 cm, 10 cm dypt. Det hornet er omgitt av den kvadratiske munningen fra basshornet på 220x220 cm, når vi legger til arealet som brukes opp av mellomtonehornet. Derimot er ikke monstret spesielt dypt, siden basshornet tydeligvis ikke behøver å være lengre enn litt over meteren. Basshornet starter i et plenumskammer bak elementet, deler seg i fire blekksprutarmer som slynger seg rundt og blir til fire trapesformede åpninger som omkranser mellomtonehornet. Kanskje en halvmeter dypt, sånn ca, uten at jeg har finregnet på profilen.

    Gonzo the Great, indeed. Og den går bare ned til 45 Hz. Heldigvis er det 288 cm under taket hos meg, bare i tilfelle jeg noen gang skulle bli gal nok til å bygge tingen.
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Er ikke helt sikker på at de utregningene dine er helt riktige asbjbo.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Er ikke helt sikker på at de utregningene dine er helt riktige asbjbo.
    Nei, det kan godt hende. Det var bare et første forsøk ut fra noen formler i gamle artikler, mest for å forstå hva dette handler om, så det er nok mer eller mindre feil. Det mest interessante så langt er at størrelsen på tingen ser ut til å øke omvendt proporsjonalt med hvor dypt det skal spille: En oktav dypere, dobbelt så stort munningsareal. Hvor er det du mener det skjærer seg?

    Jeg skal se om jeg finner ut av programmet hornresp etterhvert, så har jeg forhåpentligvis litt mer å fare med.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Hornresp er lett å bruke når man blir vant til det.
    Hvis jeg var deg ville jeg brukt et par uker på å leke litt med programmet,
    da får du etterhvert en følelse for hva som kunne brukes i Gonzo the Great.


    ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I kapitlet for lek med hornresp, eksponensielle horn hhv 25 og 230 cm lange. Munningsareal 3600 og 46000 cm, dvs at mellomtonehornet er 60x60 cm og hele saken 223 x 223 cm, når vi tar hensyn til at mellomtonehornet stjeler litt plass midt i basshornet.

















    Yikes. Det der er nesten så Fred Astaire vil høres ut som han stepper med fire ben.
    I det minste er ikke presist gjengitt holografi det man tenker på først, selv om 105 dB for 1 watt inn alltids er noe.

    Kombinert SPL er vist som power response, forresten, ikke på aksen. Nivået vil kanskje holde seg litt bedre oppe for høye frekvenser enn hva dette viser.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Over 7 ms fra første til andre peak! Tilsvarer 24 meter med lydvandring det. Hvor stort er det hornet egentlig?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    230 cm bakover og 25 cm forover. 344 m/s blir 344 mm/ms, altså 34 cm/ms. Eller, 230 cm på rundt 6,7 ms ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Auda! Det hadde visst sneket seg inn en ørliten unøyaktighet i hoderegningen min ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sett litt mer på disse plottene. Problemet ser ut til å være en kombinasjon av at det blir en ganske stor løpetidsforskjell mellom bass og mellomtone, og at det akustiske delefiltere i form av kammeret bak elementet og munningen på mellomtonehornet ikke er et spesielt bratt eller effektivt delefilter. Dermed blir det et ganske stort frekvensområde hvor begge horna spiller med ganske mye nivå, og da blir det omfattende kamfiltrering og ugagn gjennom hele mellomtonen på grunn av løpetidsforskjellen. Om jeg finner noen parametre som får det hele i fase ved f eks 150 Hz, så vil det fort være langt ute av fase igjen ved 200 Hz, så alt jeg ser ut til å kunne oppnå er å flytte kanselleringene rundt i frekvens. Så kommer resonansene og refleksjonene i kamrene foran og bak membranen i tillegg, og på toppen av det de ekstra refleksjonene som følge av folding av basshornet.

    Kanskje det er en grunn til at Tannoy Westminster er den eneste høyttaleren på markedet med compound horn, og at brosjyren for høyttaleren starter med et bilde av en Morgan sportsbil. Morgan fikk også patent på forhjulsopphenget sitt i 1911 og har ikke sett noen grunn til å endre det siden, selv om det beviselig har blitt utviklet mange bedre løsninger etter den gang.

    Målgruppe: De helt spesielt interesserte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å, den impulsresponsen er ikke stort verre enn hva jeg har fra direktelyd og frontvegg her. En FFT vil avsløre at begge har samme frekvensgang, riktignok...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De kurvene var før både folding av basshornet og refleksjoner i rommet. Tør ikke tenke på hvordan de blir til slutt.

    Likevel, hvis man nå er helt spesielt interessert, så vil det være mulig å lage en versjon av denne som er semi-realiserbar. Da ville jeg forsøkt å få en del av bass-energien ned mot gulvet, samtidig med bruk av koniske horn i stedet for eksponensielle for å holde munningsarealet på et halvveis rimelig nivå. Det kunne eksempelvis se slik ut, med basshornet delt i tre separate munninger:



    I hornresp kan det bli slik:















    Da har jeg satt 2,83 volt som inputsignal. Med det basshornet greier den å gi mye lyd fra seg så langt ned som elementet trives. Det er litt fascinerende å se at det gir 107 dB ut med 0,4 mm membranutslag for 0,6 W inn ved 44 Hz. Det er en effektivitet på 49 % i å omforme elektrisitet til lyd! Vil tro at en stortromme vil låte ganske stort.

    Derimot blir det masse rippel i frekvensgangen pga den plutselige avkuttingen av hornet med bruk av en konisk profil (heller enn eksponensiell, tractrix, ...). Her har jeg sett bort fra resonansene i kassen bak membranen, men hvis de tas med blir frekvensgangen slik:



    Og det er definitivt ikke noen forbedring. Den kassen må nok dempes med litt akustisk skum etc på innsiden. Dynamikken burde sagtens være ivaretatt likevel.
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    asbjbo skrev:
    samtidig med bruk av koniske horn i stedet for eksponensielle for å holde munningsarealet på et halvveis rimelig nivå.

    ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var kanskje ikke helt presist. Hvis vi starter med et gitt tverrsnitt i den ene enden, og øker enten lineært som y = a x + b eller eksponensielt som y = a exp(b x) vil den eksponensielle kurven øke veldig mye fortere enn den lineære etterhvert. Hvis den eksponensielle konstanten også er gitt av frekvensen, har vi ikke så veldig mye valg mht hvor fort den kurven utvider seg. Da blir det ganske digre arealer ved lavere frekvenser.

    Nå er det fullt mulig å se litt stort på det, og behandle konstanten og munningsarealet som uavhengige variable. Da vil det bli litt mer rippel i frekvensgangen, men formodentlig fortsatt bedre enn et konisk horn. På den andre siden har jeg forstått det slik at et konisk horn, som øker fortere i tverrsnitt til å begynne med, vil få lavere forvrengning, men også lavere virkningsgrad enn et eksponensielt horn. For ikke å snakke om utfordringen i å lage et foldet eksponensielt horn av finérplater.

    Hvilken profil ville du brukt på et horn som skulle dekke 45-130 Hz, sånn ca?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Jeg ville lekt meg i hornresp eller andre programmer,
    prøvd meg frem med forskjellige halsarealer, lengder og munninger,
    og sannsynligvis endt opp med et 2 segment eksponential-horn.

    http://www.pat2pdf.org/patents/pat4176731.pdf

    Et hypex horn er også en mulighet,
    men forbausende ofte får man fine resultater
    med et 2 segment horn som beskrevet i patentskrivet over.


    ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sklidd ut, dette? Det var kjelkeføre fra starten. Ligger i sakens natur.

    slowmotion skrev:
    Jeg ville lekt meg i hornresp eller andre programmer,
    prøvd meg frem med forskjellige halsarealer, lengder og munninger,
    og sannsynligvis endt opp med et 2 segment eksponential-horn.

    http://www.pat2pdf.org/patents/pat4176731.pdf
    Ja, jeg ser logikken. Raskere ekspansjon til å begynne med, for å redusere forvrengningen.

    hornresp er ikke veldig glad i kompliserte fasonger hvis det skal være compound. Det bakladede hornet må ha en og samme profil hele veien, enten konisk eller eksponensielt. Kanskje jeg kan vende modellen og omdefinere hvilket horn som er hvilket.

    Dette er forresten en interessant artikkel om basshorn, dvs horn på instrumentforsterkere for elbass:
    http://www.acmebass.com/forum/andy_lewis_on_horns.htm
    To explain, allow me to divide what are referred to as "horns" into two categories: True horns, which can achieve horn loading at bass frequencies, and "variants," which cannot.

    We will see that the former is nonexistent, and that the latter is impractical.
    Skriver han, og regner ut at et effektivt basshorn for en fem-strengs elbass (B1 @ 30,87 Hz, 11 meter bølgelengde) trenger å være 11 meter langt med munningsdiameter 3,55 meter, ut fra den (kanskje litt forenklede) tommelfingerregelen om at hornet må være en bølgelengde langt og ha en munning som er en bølgelengde i omkrets. Kutter vi ved 45 Hz i stedet, blir det 7,6 meter langt og 2,4 meter i diameter, i følge den samme tommelfingerregelen.

    Nelson Pass hadde også et morsomt hornprosjekt, eksponensielt (done right) ned til rundt 40 Hz:
    http://www.passdiy.com/pdf/KleinHorn.pdf
    http://www.passdiy.com/pdf/KleinHorn2.pdf
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    asbjbo skrev:
    Ja, jeg ser logikken. Raskere ekspansjon til å begynne med, for å redusere forvrengningen.

    Eller langsommere. Man kan prøve ut flere ting.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kugelwellenentrichter:
    http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?p=130826

    Det er hornprofilen som bl.a. Avantgarde bruker for å minimere rippel i munningen og tilhørende farging av lyden. Lengde 3/4 bølgelengden, diameter 0,42 ganger bølgelengden, kuleskallsformet bølgefront hele veien, ekspanderer raskere enn eksponensialhorn. Hvis kunnskapen om die Deutsche Sprache ikke har forlatt meg helt, skulle de formlene bety at et "perfekt" horn for 45 Hz burde starte med ca 46 cm diameter (passer fint på et 21" element!), være 1,82 meter langt, og ekspandere til en munningsdiameter på 3,21 meter. Hvis vi tar i litt ekstra, så har et 24" element effektivt membranareal på 2248 cm2. Et horn med den diameteren i halsen ville bli 2,1 m langt og ha en munningsdiameter på 3,7 meter, noe som ville gitt en nedre grensefrekvens på 39 hz.

    Jeg forstår godt at Avantgarde Trio gir seg litt høyere enn det. Det også kan se ut til at Avantgarde gjør noe mer enn hva som er beskrevet i den gamle artikken, siden forholdet mellom oppgitte lengder og munningsdiametre er ulikt for mellombass, mellomtone og diskanthorn på en Avantgarde Trio. Det er sikkert en god grunn til det.

    Hvis man leser tysk, er denne også litt interessant:
    http://www.avantgarde-acoustic.de/download/files/11295498664353902a5af95.pdf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har tenkt litt. En sånn compound horn-sak som dette blir antagelig veldig bra på dynamisk kontrast, hvis følsomheten er en indikator på noe sånt, men alt rippelet i frekvensgangen, umuligheten av å stive av alle plater slik at den ikke ringer med, manglende dypbass, oppførselen av et så stort element ved såpass høye frekvenser som vil være nødvendig her, og den rene og skjære størrelsen av uhyret er en ganske høy pris å betale. Litt "one trick pony", bare mye større.

    For meg ser det ut som at en "ideell" hornhøyttaler burde ha runde, sfæriske horn (som Avantgarde Trio), men at disse hornene burde være installert med munningen i flukt med en vegg og med elektronisk løpetidskorreksjon. Det ville eliminere diffraksjonen fra kanten av hvert horn, og minimere diffraksjonseffektene av at lyden fra ett horn treffer kanten på de andre horna. Ideelt burde også veggen de sto i være passe skrå for å treffe lytteposisjon, og resten av rommet formet slik at førsterefleksjonene fra tak og sidevegg gikk forbi lytteposisjon til diffusorer i bakenden av rommet. Legg til hjørnemonterte basshorn, også de à la Avantgarde, så burde det bli et megabra system for en rik entusiast som bor alene i et slott noesteds. De hornmunningene tar litt plass!

    Men for mine formål er det nok 1-0 til kassehøyttaler over horn, som praktisk realiserbart DIY-prosjekt med ambisjon om realiserbarhet og bra resultat. Og det var poenget med denne tråden - å tenke høyt for å forstå hvilke fordeler og ulemper som er i sving her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn