Hvis du vurderer noe som kan matche horna dine, må du nok ha såpass.LMC skrev:3 stykk 21 tommere i H-baffel per side kanskje
mvh
Leif
det tilsvarer ca 6 femten tommere i areal per kanal og får jaggu være nok!Zomby_Woof skrev:Hvis du vurderer noe som kan matche horna dine, må du nok ha såpass.LMC skrev:3 stykk 21 tommere i H-baffel per side kanskje
mvh
Leif
En ting jeg ikke tror på, er bass med vesentlig dårligere dynamisk ekspansjonsevne enn mellomtone og topp. Da tror jeg det lett blir hardt når man drar på.
Spredningsmønsteret er vel ganske forskjellig, men ganske frekvensuavhengig for begge prinsipper? (Jeg spør mer enn jeg påstår her.)DIY_dude skrev:Av en eller annen grunn har dipoler og horn noe ved seg som er ganske likt. Jeg ville gjettet at det hadde noe med spredningen å gjøre, men jeg klarer ikke å forstå helt hvorfor, for spredningsmønsteret ligner jo ikke akkurat.
Frekvensuavhengig er det vil ikke? Store elementer i åpen baffel beamer jo godt oppover i frekvens. Avantgarde bruker så vidt jeg vet Tractrix horn, som beamer ganske fort de også. Constant directivity horn, altså PA-horn og kinohorn har mer uniform spredning over hele frekvensspekteret. Men om det passer så veldig bra med dipoler sånn spredningsmessig, det vet jeg nå ikke. Det er kanskje derfor jeg kom inn på tanken om akustisk impedans. Store membranarealer og store hornmunninger har jo lavere akustisk impedans enn små elementer som har en kasse å jobbe med. Store horn og dipoler har en helt unik evne til å fylle rommet med lyd, som jeg ikke har hørt i noen annen sammenheng.totte skrev:Spredningsmønsteret er vel ganske forskjellig, men ganske frekvensuavhengig for begge prinsipper? (Jeg spør mer enn jeg påstår her.)
Samme her. Nå driver jeg stort sett bare og fabler.totte skrev:(Jeg spør mer enn jeg påstår her.)
Det er vel mange som har sagt det før, men dette høres utrolig spennende ut!Oblivion skrev:Holder på å lage noen dipol sub som skal spille opp til 100Hz.
Det blir membran areal tilsvarende 2 eller 4 stykk 21" pr. kanal og Audiolense både til deling og rom EQ..
Over 100Hz er det for meg dipol AMT og ikke horn riktignok..
LMC skrev:nå har jeg 2x15 og 1x18 per kanal og det bånner i mine 250kubikkmeter når jeg gir gass! :
mvh
Leif
mener du at dette ikke vil gi mere nivå ut med 3 21tommere og x-max 15mm og nok effekt?slowmotion skrev:LMC skrev:nå har jeg 2x15 og 1x18 per kanal og det bånner i mine 250kubikkmeter når jeg gir gass! :
mvh
Leif
Men hvis du vil spille høyere er neppe dipoler veien å gå...
Det kommer litt an på elementene. Hva slags Q-verdi har elementene du tenker å bruke? Det er vanlig med Q ned mot 0,2-0,3 og da får du veldig tidlig avrulling som må kompenseres for med hard EQ, eller et lavpassfilter med lav Fc som reduserer overall følsomhet betraktelig. 15 mm Xmax er ikke så veldig mye i denne sammenhengen. Hvis elementene har Q nærmere 1 vil du få det betydelig enklere, fordi du får høyere output ved samme utsving. Da er nevnte Madison Executioner 21 det eneste egnede elementet på markedet.LMC skrev:mener du at dette ikke vil gi mere nivå ut med 3 21tommere og x-max 15mm og nok effekt?
mvh
Leif
I så fall kreves det 7 stk 21" basser per sideZomby_Woof skrev:Det er det nok. Men jeg mener å huske at Jan Nielsen i High Fidelity antydet fireganger'n for membranareal til dipol i forhold til kasser.
Klar det er ca *4 rått parti for BR. Det jeg mente var at hvis LMC skal pr side erstatte to*15" BR og en*18 TK, så vil dette med dipolbass bety minst syv 21"mteinum skrev:7 x 21" i dipol vs 7 x 21" i BR - tror jeg vet hvem som vinner
En røff beregning viser at en JBL 2245 i 130 liters kasse med elf (avstemt til 25 Hz/Q=0,707) gir i størrelsesorden 106dB SPL ved 30 Hz før Xmax. Samme element i 180 liters lukket kasse uten elf gir ca 108,5dB, og samme element i BR (i 250 liters kasse avstemt til 25 Hz) gir ca 116dB.LMC skrev:tenkte på beyma 21sw1600nd og jeg har doble ventilerte 15 tommere og enkle 18 i elf per kanal
mvh
Leif
Nå bare spør jeg fordi jeg er usikker, men kommer det lavere lydtrykksfallet av linjekildekoblingen eller dipolutstrålingen? Er det en følge av linjekildekoblingen vil tilsvarende bassrefleks/trykkammmerarray gi samme fall pr. avstand.totte skrev:5dB mindre tap frem til lytteposisjon tilsvarer vel en god 3-gang, hvilket betyr at man klarer seg med bare litt større dipolmembranareal vs kasse ved ca 4 m lytteavstand (med utgangspunkt i premissene over). Enda en meter unna og det blir hipp som happ. I virkelig store rom (avstander) bør dipoler konkurere også på effektivitet. Gjør de det, eller bryter relasjonen sammen et sted?
Greit nok, men selv med en baffel på 3x3 m vil du forsatt ligge på -13 dB ved 30 Hz og -25 dB ved 20 Hz. Jeg ville sett etter andre elementer, noen som har T/S-parametere som egner seg til åpen baffel. Eller gå for en annen kasseløsning.LMC skrev:om dette blir noe skal de i H baffel...dvs i en kube på ca 60cm pr element og avstanden rundt blir lengre en diydude simulerer