Linjekildedipol

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Som trådtittelen indikerer så skal jeg gå i gang med et linjekildedipol prosjekt.

Siden det er mange år siden jeg bygget noe sist satser jeg på gode råd/forslag til valg av elementer med mer.

Planen er som følger: ca høyde 170cm, frekvensområde 100-20000hz i nedre del kommer det trykkammer løsning og det blir aktiv drift på alt.


Mvh Roald
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stig Erik Tangen prosjekterer noe liknende nå*. Dårlig med baffel, riktignok.

*WLMTMLW + SSSS ved siden av.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Denne tråden kommer jeg til å følge med på!

Mitt drømmeprosjekt.. 2-meters bånd, 8xW22EX, også 8x LAT 700 til bassen i eget tårn..
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Dersom du bygger i seksjoner kan du like godt bygge opp til tilnærmet full takhøyde slik at du får en mer kontinuerlig og symetrisk speiling av linjekilden i hhv tak og gulv.

mvh
KJ
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Det blir bygget i seksjoner og dipolseksjonen kommer til å bli justerbar så symmetri gulv/tak blir mulig om ikke takhøyden overstiger 250cm.

Langt bånd blir ikke mulig i min konstruksjon, så det blir AMT og baffel .

Mvh Roald
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Jasså?
Linjekilde, dipol og bånddiskant. Da kommer man vanskelig utenom Geir Fredriksen tror jeg. I 2007 så jeg disse kreasjonene på messa i Trondheim:

Høyttalerene til venstre er en dipol variant av imagic. Jeg tror aldri de ble lansert kommersielt og vi fikk desverre ikke høre dem på messa heller. Men de ser fine ut :) Det er meninga at du skal komplementere dem med en sub. Jeg har hørt rykter om at mellomtonene er fulltoner fra Vifa, muligens TG9FD:
http://www.tymphany.com/categories/vifa/full-range

Jeg har rappa bildet fra denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17177.60
(bildet er tatt av forumbruker: argh

Firmasiden til Geir Fredriksen:
http://www.avideco.no

hilsen,
Øyvin
 

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.204
Sted
Siggerud
Fristende å plukke frem et gammelt bilde. Ingen linjekilde, riktignok, men dipolt hele veien, også det 2m lange båndet. 18 stk 8'' pr side i bass/mellomtone og bånddiskant, hvor magnetfeltet var styrt inn fra siden.
 

Vedlegg

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Linjekilde er kule ting. Har et sånt prosjekt i magen jeg også men så var det den tiden da.....
Jeg har lest Jim Griffin sitt "white paper" som tar for seg virkemåten til linjekilder. Det har også en del designtips og vel stengt tatt pensum når man skal i gang med et prosjekt som ditt.
http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
Audioroundtable.com har også noen linjekildeguruer du sikkert kan få assistanse av.
Lykke til og hold oss oppdatert.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
wilbur-x skrev:
... hmmmm ... en in-wall eller on-wall sak med buet front (dvs jevn difraksjon mot veggflaten) og en liten pall med f.eks. Peerless PD830986 til 260 kr fra Dynabel ... dvs chassis på den er 8X8 cm så med std takhøyde på 240 så trengs det omlag 2X30 stk ... Dynabel kan sikkert gi kvantumsrabatt .... med 2x30 stk så tipper jeg at den også kan spille bass, samlet membranareal blir omtrent tilsvarende 2X4X8"

mvh
KJ
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Ser meget fristende ut med disse elementene!!
Men det er en ting som Jim Griffin skriver i sitt dokument som gjør st det skurrer med en så enkel løsning. Nemlig at maksimum avstand mellom elementene bør ikke være over 1 bølgelengde ved den frekvensen de skal gjengi for å unngå kamfiltereffekter. Senter-senter avstand mellom disse elementene blir naturlig nok minimum 8cm og høyeste frekvens de kan gjengi blir dermed 344/0,08 =4100 Hz. Dette er forutsatt at denne og høyere frekvenser blir gjengitt bare i et punkt i senter av membranen noe som ikke er tilfelle i hverfall ikke ved 4100Hz. Men ved høyere frekvenser vil ikke hele membranen være et stivt stempel og lyden vil i større grad bli avgitt rundt senter av membranen og vi vil kanskje få kamfiltereffekter i rommet.
Men ved hvilken frekvens? Og hvor hørbart er det? Hadde vært fristende å prøve ut!

En annen ting Jim hevder er at man trenger en søyle som er bare 70% av rommets høyde og man ville da klart seg med 42 elementer i et stereooppsett i et rom med 240cm takhøyde.
258*42*20%?? = 8700 kroner.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Armand skrev:
Ser meget fristende ut med disse elementene!!
Men det er en ting som Jim Griffin skriver i sitt dokument som gjør st det skurrer med en så enkel løsning. Nemlig at maksimum avstand mellom elementene bør ikke være over 1 bølgelengde ved den frekvensen de skal gjengi for å unngå kamfiltereffekter. Senter-senter avstand mellom disse elementene blir naturlig nok minimum 8cm og høyeste frekvens de kan gjengi blir dermed 344/0,08 =4100 Hz. Dette er forutsatt at denne og høyere frekvenser blir gjengitt bare i et punkt i senter av membranen noe som ikke er tilfelle i hverfall ikke ved 4100Hz. Men ved høyere frekvenser vil ikke hele membranen være et stivt stempel og lyden vil i større grad bli avgitt rundt senter av membranen og vi vil kanskje få kamfiltereffekter i rommet.
Men ved hvilken frekvens? Og hvor hørbart er det? Hadde vært fristende å prøve ut!
...
En måte å redusere effekten av kamfiltreringen kan være å suksesivt forsinke singalet for å simulere en punktkilde, på tilsvaende måte som QUAD ESL, men da er det ikke lengre en linjekilde men en punktkilde, selv om den blir veldig lang. Peerless har også 2,5" og 2" elementer i fullrange serien. Et kontinuerlig bånd blir det uansett ikke med runde membraner. Offaxis responsen kan antagelig fortelle noe om når kamfiltreringen begynner å utarte.

mvh
KJ
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Det har sikkert blitt diskutert før, men hvordan skal man koble 30 stk elementer pr side? Nærmer seg nesten ledningsimpedans om alle blir i paralell. For mange elementer i serie er vel heller ikke helt gunstig siden det medfører en slags forvrengningsaddisjon ( ???).

mvh
Sniff
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Det har sikkert blitt diskutert før, men hvordan skal man koble 30 stk elementer pr side? Nærmer seg nesten ledningsimpedans om alle blir i paralell. For mange elementer i serie er vel heller ikke helt gunstig siden det medfører en slags forvrengningsaddisjon ( ???).

mvh
Sniff
Både serie og paralel. f.eks. 6 grupper i serie av 5 elementer i paralell eller omvendt.

mvh
KJ
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Det blir mye færre elementer i mine, 10stk 6,5” per side og en AMT plassert i midten. Linjen blir også buet med en radius lik lytteavstanden.

Hvilken AMT det blir er ikke bestemt, en kandidat er Mundorf 2340, ESS Heil en annen. Det viktige er at det blir mulig og dele lavt nok og selvsagt kvaliteten.

Mvh Roald
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg spurte Sig Erik Tangen om Mundorf 2340 (som jeg hadde i Gjallarhorn 25) i drodleDipolen min, og han mente at Mundorfen ikke burde deles lavere enn 3000Hz om jeg husker ham riktig. 1500-1700 Hz fungerer fint med Beyma TPL-150.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Roald skrev:
Det blir mye færre elementer i mine, 10stk 6,5” per side og en AMT plassert i midten. Linjen blir også buet med en radius lik lytteavstanden.

Hvilken AMT det blir er ikke bestemt, en kandidat er Mundorf 2340, ESS Heil en annen. Det viktige er at det blir mulig og dele lavt nok og selvsagt kvaliteten.

Mvh Roald
Er ikkje heilt med her, dette vil vel ikkje fungere som ei linjekilde i anna enn der dei 10stk 6,5" spiller? Trudde ein måtte ha tilsvarande med diskantar dersom ein skulle ha fullverdig linjekilde?

Og om man tar eit tårn med kvart element, så vil vel lyttevinduet bli relativt lite, då avstanden skal være lik til kvar søyle?

Eller har eg gått glipp av noko?

Kjem også til å følge nøye med på denne tråden. Det er vel ei linjekilde i ein kvar DIYar :)
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
KJ skrev:
Armand skrev:
Ser meget fristende ut med disse elementene!!
Men det er en ting som Jim Griffin skriver i sitt dokument som gjør st det skurrer med en så enkel løsning. Nemlig at maksimum avstand mellom elementene bør ikke være over 1 bølgelengde ved den frekvensen de skal gjengi for å unngå kamfiltereffekter. Senter-senter avstand mellom disse elementene blir naturlig nok minimum 8cm og høyeste frekvens de kan gjengi blir dermed 344/0,08 =4100 Hz. Dette er forutsatt at denne og høyere frekvenser blir gjengitt bare i et punkt i senter av membranen noe som ikke er tilfelle i hverfall ikke ved 4100Hz. Men ved høyere frekvenser vil ikke hele membranen være et stivt stempel og lyden vil i større grad bli avgitt rundt senter av membranen og vi vil kanskje få kamfiltereffekter i rommet.
Men ved hvilken frekvens? Og hvor hørbart er det? Hadde vært fristende å prøve ut!
...
En måte å redusere effekten av kamfiltreringen kan være å suksesivt forsinke singalet for å simulere en punktkilde, på tilsvaende måte som QUAD ESL, men da er det ikke lengre en linjekilde men en punktkilde, selv om den blir veldig lang. Peerless har også 2,5" og 2" elementer i fullrange serien. Et kontinuerlig bånd blir det uansett ikke med runde membraner. Offaxis responsen kan antagelig fortelle noe om når kamfiltreringen begynner å utarte.

mvh
KJ

Slik: http://www.geocities.com/dmitrynizh/labaffles.htm
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
o.t.?
wilbur-x skrev:
... egentlig omvendt mht tidsforsinkelse dvs konveks i stedet for konkav (eller var det omvendt?). En konkav linje med punkilder som har et felles fokuspunkt hvor øret er i origo, er «bare» egnet til å forvirre øret mht hvilken høyde lydkilden har. Utenfor fokuspunktet er problemene med kamfiltrering de samme om ikke værre

Målet med en konveks linje av punktkilder er å simulere en punktkilde med opphav i origo. Det samme kan gjøres med en plan linje av punktkilder med tidsforsinkelser i forhold til det elementet som er på lytteaksen. Dette er noe liknende det QUAD gjør på ESL63 og nyere, dvs. en suksesivt større tidsforsinklese jo lengre fra lytteaksen elementet er.

mvh
KJ
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
AAaF skrev:
Roald skrev:
Det blir mye færre elementer i mine, 10stk 6,5” per side og en AMT plassert i midten. Linjen blir også buet med en radius lik lytteavstanden.

Hvilken AMT det blir er ikke bestemt, en kandidat er Mundorf 2340, ESS Heil en annen. Det viktige er at det blir mulig og dele lavt nok og selvsagt kvaliteten.

Mvh Roald
Er ikkje heilt med her, dette vil vel ikkje fungere som ei linjekilde i anna enn der dei 10stk 6,5" spiller? Trudde ein måtte ha tilsvarande med diskantar dersom ein skulle ha fullverdig linjekilde?

Og om man tar eit tårn med kvart element, så vil vel lyttevinduet bli relativt lite, då avstanden skal være lik til kvar søyle?

Eller har eg gått glipp av noko?

Kjem også til å følge nøye med på denne tråden. Det er vel ei linjekilde i ein kvar DIYar :)

Riktig det, fra xxxhz der AMT tar over vil det være en punktkilde, en like høy linje med AMT vil gi høye materialkostnader.

Mvh Roald
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
KJ skrev:
o.t.?
wilbur-x skrev:
... egentlig omvendt mht tidsforsinkelse dvs konveks i stedet for konkav (eller var det omvendt?). En konkav linje med punkilder som har et felles fokuspunkt hvor øret er i origo, er «bare» egnet til å forvirre øret mht hvilken høyde lydkilden har. Utenfor fokuspunktet er problemene med kamfiltrering de samme om ikke værre

Målet med en konveks linje av punktkilder er å simulere en punktkilde med opphav i origo. Det samme kan gjøres med en plan linje av punktkilder med tidsforsinkelser i forhold til det elementet som er på lytteaksen. Dette er noe liknende det QUAD gjør på ESL63 og nyere, dvs. en suksesivt større tidsforsinklese jo lengre fra lytteaksen elementet er.

mvh
KJ
Her er det et par ting: Selv om gruppeløpstiden utjevnes vil ikke øret oppfatte en konkav kilde som en ren punktkilde. Poenget er ikke at øret "lures", men refleksjoner fra gulv og tak senkes, dynamikken blir bedre. Det er neppe ideelt at øret er i origo. Min modell er at det er et vindu på ca 60 cm ved øret (origo bak lytteplassen). Optimal (teoretisk) krumming er en nulling av vertikal spredning. Kamfiltereffekten blir mindre fordi den er mindre uttalt ved fokus enn ved en kilde som står 100% i lodd. Det er jo en grunn til at ei blokkfløyte oppleves som åpningen på Lerdalstunnelen på vertikale kilder. Forresten er det jo kjekt med et vindu som gjør at lyden oppfattes nogenlunde likt tidlig på kvelden til det stadiet at jeg er i horisontalen .
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Er man fornøyd med lyden man har er det gjerne litt trått å komme i gang med prosjektene :-[

Har forhåpentligvis siste prototype stående og spille nå, men jeg ønsker at så mange ører som mulig har lyttet til konstruksjonen før ferdigstillelse

Er det noen som ønsker å bidra med konstruktiv kritikk send en PM

3veis aktiv drift og virkningsgrad passert 100dB
 

Vedlegg

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Spennende - hvilken diskant er det du har plassert i midten?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Bare en billig Seas, mens jeg venter på denne……….
 

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
Er man fornøyd med lyden man har er det gjerne litt trått å komme i gang med prosjektene :-[

Har forhåpentligvis siste prototype stående og spille nå, men jeg ønsker at så mange ører som mulig har lyttet til konstruksjonen før ferdigstillelse

Er det noen som ønsker å bidra med konstruktiv kritikk send en PM

3veis aktiv drift og virkningsgrad passert 100dB
Dødsfrekt! Men kan man ikke benytte fulltoner heeele veien? F.eks en ti cm fostex?
 

Gwandarion

Medlem
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
48
Antall liker
7
Hvilke andre diskanter vurderte du Roald og hvorfor falt valger på AC? AST2560 kan jo deles lavt, noe du var ute etter.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Beyma, Mundorf, men de må man modifisere siden de ikke kommer som dipol.

Anbefalt deling er noe høyere, men siden valget falt på andre 6,5” elementer enn planlagt skal det gå.

Sikkert mange fler som kunne blitt valgt, men egne tanker og ytelsen til elementene gjorde at det ble disse.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
hifiguru skrev:
Roald skrev:
Er man fornøyd med lyden man har er det gjerne litt trått å komme i gang med prosjektene :-[

Har forhåpentligvis siste prototype stående og spille nå, men jeg ønsker at så mange ører som mulig har lyttet til konstruksjonen før ferdigstillelse

Er det noen som ønsker å bidra med konstruktiv kritikk send en PM

3veis aktiv drift og virkningsgrad passert 100dB
Dødsfrekt! Men kan man ikke benytte fulltoner heeele veien? F.eks en ti cm fostex?
Det vil gi kamfiltereffekt og beaming oppover i frekvens. Hvor hørbart det er kan sikkert diskuteres. Bl a Roger Russel (ex McIntosh) har jo laget en linjekilde basert på fulltoner.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Joda, det er fullt mulig med kremlyd fra et DIY-konsept!

Først og fremst en takk til deg Roald, for en svært interessant og hyggelig opplevelse!

Her om dagen var jeg jo så heldig å få avlegge deg et besøk, og fikk lytte til ditt nær sagt enestående prosjekt?
For min del har jeg i alle fall aldri sett, og opplevd, noe tilsvarende.

Det var riktignok litt uvant å nærmest innta horisontalen foran et par høyttalere som var nære på å berøre taket i rommet, men jeg fant meg uansett fort tilrette i godstolen.
Det ble spilt musikk i forskjellige sjangere, og det slo meg fort hvor uhyre oppløst, uanstrengt og detaljert lyd som ble levert fra en prototype på en høyttalerløsning!
En nydelig pinpointing, flott tonalitet i mine ører, og en høyde / dybde ilydbildet som det slett ikke er alle gitt å ha, bare understreket etter min mening – et svært så godt konsept.
Dette du jo bare ta videre!
Skulle jeg finne noe å sette fingeren på, så må det eventuelt være nedover i det aller dypeste bassområdet.
Der henger vel ikke Infinitytårnene helt med? Uansett så var det som ble spilt avbass, uhyre kontrollert og kontant.
Samtidig nevnte du jo også noe om et gryende bassprosjekt?Det skal bli spennende å følge med på, etter hvert.

Alt i alt – dette spiller rett og slett uforskammet bra!
Og til alt overmål, uten å se så mye som snurten av glamorøse høyttalerkabler og annet "snurrepiperi"som etter sigende skal gjøre ting så mye bedre?
Det heter jo at det finnes mange veier til Rom, og sannelig har du funnet en meget farbar sådan.

Det er bare en ting å si: Keep Up the Good Work! :)
 
Topp Bunn