Hva er det ultimate basselementet for musikk?

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
Har prøvd Cadence og Focal nå uten hell.
JBL GTI 1800 var i mitt eie noen år før man ble grå i luggen.
Også Phoenix Gold X-Max 15".
Tenårings-dunk ødelegger all form for musikk.
Ønsker meg "no-limit" (innen rimelighetens grenser) 12" eller 15" enkel eventuelt dobbel single-spolet elementer.
Stereo ut til elementer mao.
Bilen er en Opel Omega stv.
Forsterkeren er en Phoenix Gold med kallenavn, effekt er normalt sett ikke et problem.
2 stykk 1.0 Farad kondensatorer.
Har 14,6 volt på strømfordeler, dobbeltsjekket med Fluke-multimeter.

Kassen kan bygges i lukket, refleks eller horn.
En hornkostruksjon frister veldig.
Foldehorn kan muligens være et godt valg i en bil?
Ønsker å komme under 30Hz helst ned mot 20Hz om det ikke byr på for meget problem.
1 dobbeltspole stereo eller 2 singlespole elementer.
Kassen må bygges slik at jeg også får plass til den i konebilen som er en VW Passat TDI.
Planen er å bygge kassen i MDF med dobbel baffel for nedfelling av elementer.
Skader kan lett oppstå når far stjeler en del av bagasjeplassen i bilen!
Fruen er ikke entusiastisk begeistret over mine krumspring på det området!

Frem til høsten og skolestart skal jeg overleve med Cadence 15" i bilen.
Da begynner byggeprosessen og da må planen være ferdig.
Er ikke ukjent med å handle fra utlandet om det er elementer som kan være vanskelig å anskaffe her til lands.

Et raskt søk på ebay fant jeg ett Klipsch K-48-KP element og ett Tannoy Gold Dual Concentric 15''.
Kan de være noe å satse på?
Mulighet for å brokoble Phoenix Gold forsterker til ett element gjør slike kjøp mulig.
Pioneer, MTX, Cadence, Focal og JBL kan vi styre oss for til vårt bruk.
Har vært innom mang en butikk med bilstereo og jeg er ikke imponert!
Takk for innspill som måtte komme.
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
Kan være at 8" eller 10" kan være nok til mitt bruk?
Bilstereo elementer i 8" og 10" låter gjerne presset og ukontrollert.
Liker å showe litt for venner og tilfeldig forbipasserende.
Ønsker å kunne høre forskjell på instrumenter selv ned mot 20Hz.
Mulig jeg er en vanskelig person som stiller litt store krav?
Håper det er fler entusiaster der ute som ønsker noe av det samme som meg og kanskje har erfaring med dette.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Mulig jeg ikke helt forstår hva du er ute etter, men etter 50-60 subkassebygg til bil, har jeg konkludert med at 2 x 10" i lukket kasse oftest gir musikaliteten jeg ønsker. I store biler kan 2 x 12" riktignok være påkrevet.
I bilen får man mye drahjelp nedover av "roomgain" og kommer man ikke under 30hz, er det som oftest pga en bassreflekskasse som er avstemt til "Discodunk"
Veldig ofte er maks lydtrykk og mest mulig dunk-dunk prioritert.

Med det rette elementet kan man slippe unna med 20-25L pr kasse, og dermed sparer man både plass (så kona blir fornøyd) og ryggen om disse skal flyttes.

Jeg har ikke fulgt med i markedet de siste 6-7 årene og kan derfor ikke komme med noen forslag til elementer dessverre.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Noen år tilbake hadde jeg et Phoenix Gold med Boston Acoustics anlegg. To PG ZX-forsterkere, 350 og 450, som drev hhv. to stk Boston Acoustics Pro (10.4) 10-tommere og et Pro 6.43 frontsett. Byttet senere begge forsterkerne ut med én PG 500.4 og gikk over til Pro 10.5. Disse ti-tommerne kunne bygges i 14 liters trykkammerkasser og spilte likevel ned til 20Hz. 6.43 frontsettet ble delt passivt (tidligere delt aktivt med ZX450). Mener det spilte forholdsvis bra, lot 6-tommeren i frontsettet spille så langt ned som mulig og ingen diskobass.

Hva slags PG-forsterker har du?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.278
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Basshorn for 20 Hz får ikke plass i en bil. No way. Nedre grensefrekvens for et horn bestemmes av tverrsnittet på munningen og av hvor fort hornet endrer tverrsnitt. 20 Hz er en bølgelengde på 16-17 meter. Da trenger du en hornmunning på noe sånt som 20 kvadratmeter og en hornlengde på minst 4 meter for at tverrsnittet ikke skal endre seg for fort. Hva slags bil var det, sa du? ;)

http://www.diyaudio.com/wiki/index.php?page=Bass+Horn+design+guidelines

Forslag: Snakk med dynaBel/Eltek. De kan bilstereo bedre enn de fleste og kan skaffe det aller meste over disk.
http://www.mamut.net/dynabel/default.htm
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Seas Lotus 12" !!

Går i en liten lukket kasse. Spiller knall de med en strømsterk forsterker.

Hør ellers med de karene på Dynabel ja. Om ikke 12" Lotus er nok så har de varer
der som er mange ganger verre...


Leif
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
Ole_Martin skrev:
Noen år tilbake hadde jeg et Phoenix Gold med Boston Acoustics anlegg. To PG ZX-forsterkere, 350 og 450, som drev hhv. to stk Boston Acoustics Pro (10.4) 10-tommere og et Pro 6.43 frontsett. Byttet senere begge forsterkerne ut med én PG 500.4 og gikk over til Pro 10.5. Disse ti-tommerne kunne bygges i 14 liters trykkammerkasser og spilte likevel ned til 20Hz. 6.43 frontsettet ble delt passivt (tidligere delt aktivt med ZX450). Mener det spilte forholdsvis bra, lot 6-tommeren i frontsettet spille så langt ned som mulig og ingen diskobass.

Hva slags PG-forsterker har du?
Har tidligere hatt Boston Pro 6.2 eller 6.4 men de er litt hissige for mine ører.
På den tiden hadde jeg samme i 8" element som trolig het Boston Pro 8.2 eller 8.4.
Hadde også Boston 10" og 12" i den lavere prisklassen med dobbel kasse til begge settene.
Boston er ikke helt den veien jeg ønsker å gå men et godt alternativ!

Har eid et vell av Phoenix Gold forsterkere, også ZX-350 som du refererer til.
ZPA 0.5 har vært i mitt eie.
Frank Ampenstein og Outlaw har vært i mitt eie.
Reaktor står klar til å monteres.
Phoenix Gold Xenon x100.4 gjør nytten frem til Reactor (ZX-450 + ZX-500) kommer på plass.
Trist å vite at noen sitter med en tom PG Reactor koffert og jeg har forsterkeren.
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
asbjbo skrev:
Basshorn for 20 Hz får ikke plass i en bil. No way. Nedre grensefrekvens for et horn bestemmes av tverrsnittet på munningen og av hvor fort hornet endrer tverrsnitt. 20 Hz er en bølgelengde på 16-17 meter. Da trenger du en hornmunning på noe sånt som 20 kvadratmeter og en hornlengde på minst 4 meter for at tverrsnittet ikke skal endre seg for fort. Hva slags bil var det, sa du? ;)

http://www.diyaudio.com/wiki/index.php?page=Bass+Horn+design+guidelines

Forslag: Snakk med dynaBel/Eltek. De kan bilstereo bedre enn de fleste og kan skaffe det aller meste over disk.
http://www.mamut.net/dynabel/default.htm
Ser ut til at drømmen om hornladet bass i bil forblir en drøm!

dynaBel virker ikke helt seriøst om man kun skal dømme etter bilder og priser på nett.
Mulig jeg skal gi dem en sjanse til å vise seg fra sin beste side.
Noen bedre alternativer enn dynaBel folket ønsker å anbefale?
Eventuelt forsterke Mr. asbjbo sin anbefaling?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.278
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lundefugl skrev:
dynaBel virker ikke helt seriøst om man kun skal dømme etter bilder og priser på nett.
!!!

Stort mer seriøst enn dynaBel blir det ikke. De har solgt deler til DIY-høyttalere og gitt selvbyggere gode råd i 45 år, sånn ca. Jeg har kjøpt omtrent hele anlegget mitt der, alt unntatt platespilleren og et par småting. Høyttalerne mine (Euforia) er konstruert av Frode Steen på dynaBel. Jeg har hatt mange interessante diskusjoner med ham og andre på dynaBel om modifikasjoner og alternative løsninger. Tør ikke tenke på hvor mye penger jeg har lagt igjen der tilsammen...

Men, OK, webdesigneren deres er kanskje ikke helt patent. Gjør-det-selv er ikke alltid best. ;)
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
asbjbo skrev:
Lundefugl skrev:
dynaBel virker ikke helt seriøst om man kun skal dømme etter bilder og priser på nett.
!!!

Stort mer seriøst enn dynaBel blir det ikke. De har solgt deler til DIY-høyttalere og gitt selvbyggere gode råd i 45 år, sånn ca. Jeg har kjøpt omtrent hele anlegget mitt der, alt unntatt platespilleren og et par småting. Høyttalerne mine (Euforia) er konstruert av Frode Steen på dynaBel. Jeg har hatt mange interessante diskusjoner med ham og andre på dynaBel om modifikasjoner og alternative løsninger. Tør ikke tenke på hvor mye penger jeg har lagt igjen der tilsammen...

Men, OK, webdesigneren deres er kanskje ikke helt patent. Gjør-det-selv er ikke alltid best. ;)
Beklager!
Misforståelse er ikke bare bare!
Utseende på elementer er ikke helt i samsvar med det jeg forventer.
Da hentyder jeg til dynaBel elementer.
Med den bretten på belgen det er på for eksempel DY9812 ser det ut til at slaglengde er i fokus i tillegg til ekstrem magnet.
For å dømme ut fra utseendet og mine tidligere erfaringer tilsier dette feil type element til min smak.
Det er forøvrig kun dynaBel elementer til bilbruk jeg la til grunn for min bedømming.
Har ikke bare god erfaring med kvaliteten på alt der.
Selv om det er gjør-det-selv butikk er ikke prisene billigere enn andre steder.
Kvalitet koster uansett hva butikken heter!


Vil du anbefale Seas Lotus til mitt bruk?

Vurdert ut fra bilde ser de adskillig mer profesjonelt ut enn for eksempel dynaBel DY9812 og Seas Lotus koster nesten halve summen av dynaBel.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Lundefugl skrev:
Liker å showe litt for venner og tilfeldig forbipasserende.
Hvordan liker du å showe litt for venner og tilfeldig forbipasserende?

PS, denne tråden er feilplasert..
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
leifen skrev:
Seas Lotus 12" !!

Går i en liten lukket kasse. Spiller knall de med en strømsterk forsterker.

Hør ellers med de karene på Dynabel ja. Om ikke 12" Lotus er nok så har de varer
der som er mange ganger verre...


Leif
Betydningen verre er det ment som positivt eller negativt for en som ønsker å høre hva slags instrumenter som blir brukt?

Vil du anbefale å bruke Seas Lotus i hele oppsettet?
Hva kan jeg forvente mht musikk i bil med komplett Seas Lotus?
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Tiltrer asbjbo's innlegg.

Du skal jammen lete lenge for å finne en mer tvers igjennom seriøs leverandør av HiFi-utstyr i Norge i dag.

Garantert å treffe en som vet hva han snakker om uansett hvem som tar telefonen der. :)

Leif
 

Morten A

Medlem
Ble medlem
12.02.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
[/quote]
Betydningen verre er det ment som positivt eller negativt for en som ønsker å høre hva slags instrumenter som blir brukt?

Vil du anbefale å bruke Seas Lotus i hele oppsettet?
Hva kan jeg forvente mht musikk i bil med komplett Seas Lotus?

[/quote]

Jeg har brukt Seas Lotus hele veien i min bil. Har vel aldrig hatt et anlegg i bil som har spilt mer sammenhengene. Hadde 30-35 liters lukket kasse til bassen m separat forsterker til den. Forsterkere var Dynabel hele veien der også. Tror du skal lete utrolig lenge for å finne noe som spiller mer oppløst. Meget god lyd for en fornuftig slump med penger.

PS.....Ja du kan briefe med lyden, når du kjører forbi noen. Ikke noe problem og spille høyt om det er tanken ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.278
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kan ikke si noe fornuftig om dynaBels elementer med deres egen label på, siden jeg aldri har prøvd noen av dem. Inntrykket jeg har fått er at disse er spec'et for å være "veldig bra til den prisen" heller enn bleeding edge verstingkomponenter. Men det vil folkene der kunne gi råd om.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Med hentydningen verre, tenkte jeg vel på noen monsterelementer de har/hadde i salg.
(Er ikke helt oppdatert på hva de har inne for tiden.. Har konvertert til inne HiFi.)

Angående Lotus-settene deres, så er jo de beste av de bygd på samme teknologi som
er benyttet i mine Euforia. Altså magnesiummembraner. Excel heter de til innebruk.
Har sett igjen samme typen elementer i høyttalere med sekssifret prislapp.

Så nei, jeg tror ikke du uten videre finner noe som er bedre til å spille musikk uten at det
koster skjorta og mer til.

Selv hadde jeg kun bassene deres da jeg drev litt med bilstereo. 2 x 12"
De spiller avgrunnsdypt, artikulert og grisehøyt om du vil.
Prøvde med litt forskjellig av forsterkere, men fant ikke noe som ble for mye for å si det sånn.


Mvh

Leif
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
Denne tråden har dobbel betydning da jeg ønsker å prøve samme element i kino anlegget.
Hva grunn er til at tråden blir flyttet uten spørsmål er forunderlig!!!
Har Hifisentralen så mye makt at de kan gjøre hva de vil uten å spørre?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.278
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lundefugl skrev:
Denne tråden har dobbel betydning da jeg ønsker å prøve samme element i kino anlegget.
Hva grunn er til at tråden blir flyttet uten spørsmål er forunderlig!!!
Har Hifisentralen så mye makt at de kan gjøre hva de vil uten å spørre?
Er ikke det ganske opplagt, da? Vi diskuterer elementer for et DIY-prosjekt, og da hører tråden hjemme i kategorien "DIY og utvikling" enten prosjektet gjelder bil eller hjemmekino. Les reglementet for hifisentralen hvis du synes det er underlig.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Lundefugl skrev:
Ole_Martin skrev:
Noen år tilbake hadde jeg et Phoenix Gold med Boston Acoustics anlegg. To PG ZX-forsterkere, 350 og 450, som drev hhv. to stk Boston Acoustics Pro (10.4) 10-tommere og et Pro 6.43 frontsett. Byttet senere begge forsterkerne ut med én PG 500.4 og gikk over til Pro 10.5. Disse ti-tommerne kunne bygges i 14 liters trykkammerkasser og spilte likevel ned til 20Hz. 6.43 frontsettet ble delt passivt (tidligere delt aktivt med ZX450). Mener det spilte forholdsvis bra, lot 6-tommeren i frontsettet spille så langt ned som mulig og ingen diskobass.

Hva slags PG-forsterker har du?
Har tidligere hatt Boston Pro 6.2 eller 6.4 men de er litt hissige for mine ører.
På den tiden hadde jeg samme i 8" element som trolig het Boston Pro 8.2 eller 8.4.
Hadde også Boston 10" og 12" i den lavere prisklassen med dobbel kasse til begge settene.
Boston er ikke helt den veien jeg ønsker å gå men et godt alternativ!

Har eid et vell av Phoenix Gold forsterkere, også ZX-350 som du refererer til.
ZPA 0.5 har vært i mitt eie.
Frank Ampenstein og Outlaw har vært i mitt eie.
Reaktor står klar til å monteres.
Phoenix Gold Xenon x100.4 gjør nytten frem til Reactor (ZX-450 + ZX-500) kommer på plass.
Trist å vite at noen sitter med en tom PG Reactor koffert og jeg har forsterkeren.
Mitt Boston frontsett var aldri hissig, men fikk aldri helt til å dele aktivt mellom 4 tommeren og 6 tommeren. Det var derfor jeg gikk over til én forsterker og det passive delefilteret.

Du nevner mange virkelig seriøse PG forsterkere, Reactor vil nok gjøre jobben bra. Har også hatt ZX500, men solgte den da jeg fant ut ZX350 holdt i lange baner. Hvordan er nyere PG forsterkere, som f.eks. Xenon, ift. de gamle? Mitt inntrykk er at PG ikke lengre er helt hva det var.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Peerless XXLS-elementer og den noe dyrere JBL W12GTi kan også være gode kandidat for deg. Men hvordan "sluttbassen" blir avhenger jo ikke kun av elementet, dimensjonering (og evt. tuning) av kasse og ikke minst implementeringen i kupeen har ofte mer å si for resultatet enn hva slags logo som står på elementet. Heller et element til 1500 kroner og en god bass-EQ enn et element til 5000,- uten EQ.
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
Ole_Martin skrev:
Lundefugl skrev:
Ole_Martin skrev:
Noen år tilbake hadde jeg et Phoenix Gold med Boston Acoustics anlegg. To PG ZX-forsterkere, 350 og 450, som drev hhv. to stk Boston Acoustics Pro (10.4) 10-tommere og et Pro 6.43 frontsett. Byttet senere begge forsterkerne ut med én PG 500.4 og gikk over til Pro 10.5. Disse ti-tommerne kunne bygges i 14 liters trykkammerkasser og spilte likevel ned til 20Hz. 6.43 frontsettet ble delt passivt (tidligere delt aktivt med ZX450). Mener det spilte forholdsvis bra, lot 6-tommeren i frontsettet spille så langt ned som mulig og ingen diskobass.

Hva slags PG-forsterker har du?
Har tidligere hatt Boston Pro 6.2 eller 6.4 men de er litt hissige for mine ører.
På den tiden hadde jeg samme i 8" element som trolig het Boston Pro 8.2 eller 8.4.
Hadde også Boston 10" og 12" i den lavere prisklassen med dobbel kasse til begge settene.
Boston er ikke helt den veien jeg ønsker å gå men et godt alternativ!

Har eid et vell av Phoenix Gold forsterkere, også ZX-350 som du refererer til.
ZPA 0.5 har vært i mitt eie.
Frank Ampenstein og Outlaw har vært i mitt eie.
Reaktor står klar til å monteres.
Phoenix Gold Xenon x100.4 gjør nytten frem til Reactor (ZX-450 + ZX-500) kommer på plass.
Trist å vite at noen sitter med en tom PG Reactor koffert og jeg har forsterkeren.
Mitt Boston frontsett var aldri hissig, men fikk aldri helt til å dele aktivt mellom 4 tommeren og 6 tommeren. Det var derfor jeg gikk over til én forsterker og det passive delefilteret.

Du nevner mange virkelig seriøse PG forsterkere, Reactor vil nok gjøre jobben bra. Har også hatt ZX500, men solgte den da jeg fant ut ZX350 holdt i lange baner. Hvordan er nyere PG forsterkere, som f.eks. Xenon, ift. de gamle? Mitt inntrykk er at PG ikke lengre er helt hva det var.
Monterte diskantene i hus på dasjbord.
Mellomtoner 6" i dører.
8" i lukket kasse bak i stv.
Det kan være diskant traff mitt øre før mellomtone og det var årsak til hissighet?
Focal 165 med gult membran ligger i kjeller av samme årsak.
Alpine sine dyreste 6x9 gjør nytten per dags dato og det er ønskelig med forandring.

ZX-350 og Xenon x-100 er veldig like!
Xenon er litt bedre på alt.
Før salg av ZX-350 foretok vi en A/B test og Xenon var en anelse bedre på alle punkter.
Det er ingen grunn til løp-og-kjøp-hysteri av Xenon om du har ZX!
ZX er meget bra!
ZPA var et råskinn på større elementer og spiser lav ohm til frokost med glede!
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
Morten A skrev:
Jeg har brukt Seas Lotus hele veien i min bil. Har vel aldrig hatt et anlegg i bil som har spilt mer sammenhengene. Hadde 30-35 liters lukket kasse til bassen m separat forsterker til den. Forsterkere var Dynabel hele veien der også. Tror du skal lete utrolig lenge for å finne noe som spiller mer oppløst. Meget god lyd for en fornuftig slump med penger.

PS.....Ja du kan briefe med lyden, når du kjører forbi noen. Ikke noe problem og spille høyt om det er tanken ;D
Du får meg til å ønske meg Seas Lotus!
Reference eller Performance?
Hvor plasserte du diskant og mellomtone?
Ser dynaBel har ferdige kasser.
Er dette å anbefale opp mot selvbygg?
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
epi skrev:
Peerless XXLS-elementer og den noe dyrere JBL W12GTi kan også være gode kandidat for deg. Men hvordan "sluttbassen" blir avhenger jo ikke kun av elementet, dimensjonering (og evt. tuning) av kasse og ikke minst implementeringen i kupeen har ofte mer å si for resultatet enn hva slags logo som står på elementet. Heller et element til 1500 kroner og en god bass-EQ enn et element til 5000,- uten EQ.
En eventuelt to kasser med dertilhørende forsterkere skal brukes i to forskjellige biler.
Er redd du refererer til en bil?
Har ingen erfaring med W-GTI elementer fra JBL.
Peerless til hjemmebruk gir ikke meg det jeg leter etter.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.278
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lundefugl skrev:
Peerless til hjemmebruk gir ikke meg det jeg leter etter.
Kan du forklare det litt nærmere? På hvilken måte kommer Peerless XLS/XXLS til kort?
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
asbjbo skrev:
Lundefugl skrev:
Peerless til hjemmebruk gir ikke meg det jeg leter etter.
Kan du forklare det litt nærmere? På hvilken måte kommer Peerless XLS/XXLS til kort?
Egner seg mest som rumperister.
Tape fast alle løse gjenstander og hold på hatten.
Umulig for mitt øre på ukjent musikk om det var kontrabass eller synthbass som ble brukt.
Det bare dunket.
Mann kunne tydelig høre Linn LP-12 slet med å holde stiften på platen.
Peeless XLS-12 SWR308 i kube med slave og Hypex HS 500.

Mitt håp er en løsning med samme elementer til kino som til bil.
Finnes det ultimate elementet for gjengivelse i musikkens tjeneste vil det også bli brukt til musikk i hoved oppsettet.
 

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
2
Dette spiller bass, tro meg!
Men fryktelig upraktisk da, mindre kan det ikke gjøres uten at man mister enten rekkevidde eller effektivitet.
Men gøy, fryktelig gøy!
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.278
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lundefugl skrev:
asbjbo skrev:
Lundefugl skrev:
Peerless til hjemmebruk gir ikke meg det jeg leter etter.
Kan du forklare det litt nærmere? På hvilken måte kommer Peerless XLS/XXLS til kort?
Egner seg mest som rumperister.
Tape fast alle løse gjenstander og hold på hatten.
Umulig for mitt øre på ukjent musikk om det var kontrabass eller synthbass som ble brukt.
Det bare dunket.
Mann kunne tydelig høre Linn LP-12 slet med å holde stiften på platen.
Peeless XLS-12 SWR308 i kube med slave og Hypex HS 500.

Mitt håp er en løsning med samme elementer til kino som til bil.
Finnes det ultimate elementet for gjengivelse i musikkens tjeneste vil det også bli brukt til musikk i hoved oppsettet.
Hvordan hadde du stilt EQ og nivå på den subwooferen, da?

Siegfried Linkwitz (du vet, den ene halvparten av Linkwitz-Riley) bruker 10" XLS-elementer sammen med Seas Excel og Millenium i Orion, som av mange nevnes som en av de beste høyttalerne på markedet, og i Thor, den matchende subwooferen. I følge ham:
The Peerless 10" diameter XLS woofer, 830452, has large excursion capability, very low air turbulence noise, relatively low distortion, limits safely, has very low Qts due to a strong motor, and is ruggedly built.
...
I consider the drivers used for the ORION to be state-of-the-art. I have not seen, heard and tested drivers that would make me change them, though I keep looking for any worthwhile improvement.
http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
http://www.sixmoons.com/industryfeatures/linkwitz/linkwitz.html

Uten sammenligning med Linkwitz, guru #1 i høyttalerbransjen, så bruker jeg også 10" XLS-elementer til bass, og jeg har heller ikke greid å finne noe bedre til hjemmebruk uansett hvor mye det får lov til å koste. (Se høyttalertråden det er link til i signaturen) Jeg har foreløpig holdt meg til lukket kasse for å slippe komplikasjonene som følger med slavebasser. Hos meg spiller dette systemet tilnærmet flatt ned til 16 Hz.

Problemet du opplevde er ikke på grunn av dårlige elementer - disse er antagelig de beste du kan finne til det formålet du sier de skal brukes til - men snarere på grunn av at ting var satt opp slik at du fikk en voldsom peak ved resonansfrekvensen. Skru litt på knottene på baksiden og se om du får kontroll på den. Eventuelt prøv å flytte subwooferen litt rundt i rommet hvis det er en romresonans du slår an. Det er ikke andre elementer du trenger.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Lundefugl skrev:
Har ingen erfaring med W-GTI elementer fra JBL.
Da anbefaler jeg deg å få det. (men i likhet med asbjo forstår jeg ikke helt at ikke Peerless-elementene skulle være noen skuffelse.) Flere holder GTi-elementene for å være noe av det aller ypperste innen bassgjengivelse. Jeg siterer:

I've found the W15GTi to be higher performing in high-Q enclosures than any other driver I've ever played with. I can't tell you why, but my suspicion is that it has something to do with the braking force offered by the dual-gap/dual-coil motor JBL's licensing from Hyperdynamics.

With EQ, even in 2.5 cubic feet (which yielded a Qtc of about 0.75 on the one I measured, or much higher than I would ever think to use; the driver was well within reasonable tolerances of factory spec.) sounded incredibly good. To be honest, in the test box I couldn't reliably tell a difference between 7, 5, 3.5, and 2.5 cubic foot internal volumes (set by adding bricks to the 5.5 cubic foot test box) in single-blind conditions, whereas with most woofers I can hear a difference even with EQ. (Going smaller than 2.5 cubes, the sound quality did degrade, albeit not as markedly as the reference driver used, an Oaudio TC2+. That is to say, I could not reliably guess the box volume post-EQ with the W15GTi, but with its own EQ curves I never missed one when guessing effective box size with the TC2+.) Based on those listening tests, and my friend's desire for the smallest possible sub, the final box was 2.5 cubic feet. Yes, he lost some paper low-end efficiency and max output by going that route, but realistically it will never be an issue.
Hentet herfra.

i've underestimated the technology in this subwoofer

My above statement misses a very key element of JBL's differential drive technology, something that separates it ... in a very clever, fundamental way ... from my simplified description above. Simply put : the current flows in opposite directions in the two coils But the magnetic elements are arranged in such a way that, even though current flows in opposite directions in the coils, they still exert a force in the same direction on the cone (under normal excursion). Very clever boys ... these JBL engineers

So what? What are the advantages of two longitudinally separated coils, with current flowing in opposite directions? At least two :

1. MAGNETIC BRAKING. Under extreme excursions, as coil #1 approaches the magnetic gap of coil #2, the opposite current flow creates a limiting force (from approaching the "wrong" gap, if you will) ... this is called magnetic braking. And it's a beautiful, built-in mechanism to physically limit over-excursion.

2. LOWER INDUCTANCE. This is a thing of beauty. By comparison, "shorting" or Faraday rings in drivers reduce inductance by : current in the moving coil creates a magnetic field, which induces a current in the shorting ring. The current in the shorting ring creates a secondary magnetic field, which "opposes" the primary magnetic field ... thereby lowering the net inductance of the motor. What's so clever about the JBL technique, is that the opposite current flow in the second coil creates a magnetic field that opposes the field of the first coil ... thereby lowering inductance, even in the absence of any additional shorting rings! A much more elegant solution, actually The JBL patents for differential drive actually do include shorting rings as well ... not sure what's in the drivers npdang measured, but we sure know that the inductance is frighteningly low.

Just in case anyone is wondering ... NO, you can't achieve these advantages with a typical dual-voicecoil sub. The magnetic elements are not aligned properly to support it ... so if you wire the second coil so that current flows in opposition from the first, you won't get any output from the sub

One final note : the importance of low inductance continues to impress upon me. I've written lots about transient response of subs, hopefully shedding some light on some bad info that floats around the web. But low inductance really is a very desirable parameter ... think of inductance (in concert with coil resistance) as a built-in low-pass filter ... with attendant magnitude and phase shifts ... which will limit the high-frequency extension of the sub, and can make for difficult times integrating with midbass drivers.

T/S parameters, which control the high-pass regime of the sub's response, can be equalized. Not so easy, to EQ out a sub's inductance

Even large signal linearity tends to be a bit over-emphasized, i think, given "normal" listening levels for critical listening (especially in small-volume listening spaces, like the car).

This really is a very interesting driver.
Hentet herfra.

To stykk inkludert frakt og moms fra Sonic Electronix er ganske nøyaktig 8000,-. Sannsynligvis mindre om man shopper fra ebay og frakter med JetCarrier.

 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har prøvd 10 år gml Focal 15" med multimagnet i 135 liters portet kasse med fantastisk resultat spesielt mtp lydkvalitet og nok trøkk som bonus.
Dreiv den med Audison HV Sedici 2kanals forst.

Noen år etter prøvde jeg Seas lotus 12" på samme forst i 30 liters lukket kasse ,og nesten like god lydkvalitet som focal,enda litt tørrere bass i lotus.

Men den aller beste lyden fikk jeg med 1stk 12" JL audio W6 i 70l kasse,portet,den var litt lettere og integrere med frontsett som da var Focal 165k2p,drevet av Audison VRX 2.400.Den bassen var like bra på all musikk,høgt og lavt,perfekt blanding av tørrhet og transientrespons.(drev den med samme forst som lotus.)

Og det frontsettet var tilnermet fritt for sibilantaktig lyd.Focal er ganske kresen på å treffe avstand mellom mellombass og diskant sålenge man bruker medfølgende passive filter hvertfall.
Med aktiv deling blir jo såklart den biten noe lettere.
Spillte heile Nils Lofgren Acustic live plata nesten heilt problemfritt mtp sibilanter.

Jeg mener Seas og JL audio er to knallkandidater når lydkvaliteten er pri 1+at de funker i ganske små kasser,25-40l på lotus og 40-70 på JL audio.


Men ang innebruk har eg ingen erfaring på de elementene.

Mvh.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Når man "tester" subelementer i bil (og til dels hjemme), sier det som oftest mest om hvor godt kassekonstruksjonen klaffet med elementet og bilkupen.
Kjøp et svindyrt basselement av beste kvalitet, beregn en "perfekt" kasse med WinISD, Bassbox, Unibox eller hvilken som helst software laget til formålet, bygg kassen og sett den i bilen.
Har du hørt GOD bass før (og ikke bare er ute etter dunk-dunk) så skal jeg garantere at du ble skuffet nå :)

Å lete etter "det perfekte basselementet" for så å tro at det er like perfekt til bilbruk som hjemmebruk er dessverre fånyttes.
Så enkelt er det ganske enkelt ikke. Det kan fungere begge steder selvfølgelig, men skal man ha den ultimate lyden...........

Akustikken i en bil er totalt annerledes enn i et rom, og godlyden kommer først når element, kasse og akustikk spiller på lag.
Og det er ikke bare Fb og -3dB som mange later til å tro, Q er et viktig stikkord (eh bokstav ???)

Å diskutere om XLS elementene er dårlige eller gode er uten mening, når de er testet i forkjellige type kasse.
Jeg har to stk XLS-12 hjemme, og synes de er et greit kompromiss for både musikk og kino bruk. MEN det er i lukkede kasser, passive slaver er testet og kassert. Men det finnes uten tvil bedre.

Kjør på meg Seas i små lukkede kasser i bilen. Er du ikke fornøyd da, er du kravstor! ;D
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
samlanes skrev:
Men den aller beste lyden fikk jeg med 1stk 12" JL audio W6 i 70l kasse,portet,den var litt lettere og integrere med frontsett som da var Focal 165k2p,drevet av Audison VRX 2.400.Den bassen var like bra på all musikk,høgt og lavt,perfekt blanding av tørrhet og transientrespons.
Denne er jeg helt med på!
Denne vil få en avrulling nærmest identisk med en lukket kasse, men man benytter BR til å begrense konutslaget nedover i frekvens.
På en måten benytter man BR til å redusere forvrengning og øke effekttåligheten, istedet for å tyne ut maks SPL (på feil sted).
SÅNN skal det gjøres! ;D
 

Lundefugl

Medlem
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
32
Antall liker
0
asbjbo skrev:
Lundefugl skrev:
asbjbo skrev:
Lundefugl skrev:
Peerless til hjemmebruk gir ikke meg det jeg leter etter.
Kan du forklare det litt nærmere? På hvilken måte kommer Peerless XLS/XXLS til kort?
Egner seg mest som rumperister.
Tape fast alle løse gjenstander og hold på hatten.
Umulig for mitt øre på ukjent musikk om det var kontrabass eller synthbass som ble brukt.
Det bare dunket.
Mann kunne tydelig høre Linn LP-12 slet med å holde stiften på platen.
Peeless XLS-12 SWR308 i kube med slave og Hypex HS 500.

Mitt håp er en løsning med samme elementer til kino som til bil.
Finnes det ultimate elementet for gjengivelse i musikkens tjeneste vil det også bli brukt til musikk i hoved oppsettet.
Hvordan hadde du stilt EQ og nivå på den subwooferen, da?

Siegfried Linkwitz (du vet, den ene halvparten av Linkwitz-Riley) bruker 10" XLS-elementer sammen med Seas Excel og Millenium i Orion, som av mange nevnes som en av de beste høyttalerne på markedet, og i Thor, den matchende subwooferen. I følge ham:
The Peerless 10" diameter XLS woofer, 830452, has large excursion capability, very low air turbulence noise, relatively low distortion, limits safely, has very low Qts due to a strong motor, and is ruggedly built.
...
I consider the drivers used for the ORION to be state-of-the-art. I have not seen, heard and tested drivers that would make me change them, though I keep looking for any worthwhile improvement.
http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
http://www.sixmoons.com/industryfeatures/linkwitz/linkwitz.html

Uten sammenligning med Linkwitz, guru #1 i høyttalerbransjen, så bruker jeg også 10" XLS-elementer til bass, og jeg har heller ikke greid å finne noe bedre til hjemmebruk uansett hvor mye det får lov til å koste. (Se høyttalertråden det er link til i signaturen) Jeg har foreløpig holdt meg til lukket kasse for å slippe komplikasjonene som følger med slavebasser. Hos meg spiller dette systemet tilnærmet flatt ned til 16 Hz.

Problemet du opplevde er ikke på grunn av dårlige elementer - disse er antagelig de beste du kan finne til det formålet du sier de skal brukes til - men snarere på grunn av at ting var satt opp slik at du fikk en voldsom peak ved resonansfrekvensen. Skru litt på knottene på baksiden og se om du får kontroll på den. Eventuelt prøv å flytte subwooferen litt rundt i rommet hvis det er en romresonans du slår an. Det er ikke andre elementer du trenger.
Kort fortalt er ikke dette mine elementer.
Eier mener selv at det var optimalt justert.
Kuben var like stor i alle vegger og det var akkurat nok plass til elementene.
Det var ved en handel jeg kom til å ytre ønske om akkurat denne kombinasjonen vedkommende besatt.
Det ble en tur inn i hans stue og jeg gremmes den dag i dag over hvor ille så mye penger kan spille.
Min plan ble sporenstreks forkastet!
Integrering og tid er et annet problem jeg har møtt mang en gang.
For en helhet i lydbilde er det lite variasjon i volum som skal til før man får etterslep.
Hva er oppskriften på dette?
Hvor enn jeg plasserer et element oppstår dette problemet for min egen del.
I bil og kino så vel som til musikk.
Det er mange variabler å ta hensyn til.
Følsomhet på hoved høyttalere og bass element samt forsterker effekt og motstand.
Fenomenet kan også høres i noen høyttalere i butikker.
Et skrekkelig eksempel er Cerwin Vega som dere alle har hørt ved en eller annen anledning.
Ved å variere volum følger ikke alle frekvenser med samme hastighet.
Imponert over linker du la ved.
Takk.
Spennende prosjekt du er inne i også.
Lykke til.
 

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
239
Antall liker
0
norcad skrev:
Når man "tester" subelementer i bil (og til dels hjemme), sier det som oftest mest om hvor godt kassekonstruksjonen klaffet med elementet og bilkupen.
Kjøp et svindyrt basselement av beste kvalitet, beregn en "perfekt" kasse med WinISD, Bassbox, Unibox eller hvilken som helst software laget til formålet, bygg kassen og sett den i bilen.
Har du hørt GOD bass før (og ikke bare er ute etter dunk-dunk) så skal jeg garantere at du ble skuffet nå :)

Å lete etter "det perfekte basselementet" for så å tro at det er like perfekt til bilbruk som hjemmebruk er dessverre fånyttes.
Så enkelt er det ganske enkelt ikke. Det kan fungere begge steder selvfølgelig, men skal man ha den ultimate lyden...........

Akustikken i en bil er totalt annerledes enn i et rom, og godlyden kommer først når element, kasse og akustikk spiller på lag.
Og det er ikke bare Fb og -3dB som mange later til å tro, Q er et viktig stikkord (eh bokstav ???)

Å diskutere om XLS elementene er dårlige eller gode er uten mening, når de er testet i forkjellige type kasse.
Jeg har to stk XLS-12 hjemme, og synes de er et greit kompromiss for både musikk og kino bruk. MEN det er i lukkede kasser, passive slaver er testet og kassert. Men det finnes uten tvil bedre.

Kjør på meg Seas i små lukkede kasser i bilen. Er du ikke fornøyd da, er du kravstor! ;D
Har du testet 10" XXLS (de med Qts 0,19)i bil?
Ser for meg at de vil ha en ganske bra kurve i lukket kasse mtp. romforsterkningen i en bil.

Andreas
 
Topp Bunn