OK, betongkonstruksjon betyr at rommet er ganske tett og at veggene ikke flekser om det skulle dra seg til litt, så du får forholdsvis mye "room gain" nedover. Rommet er nesten kvadratisk, så du kommer til å få noen heftige resonanser ved 32 Hz og 64 Hz. Da har du stående bølger både på langs og tvers. Du kan også få diagonale resonanser ved 21 og 45 Hz, men det er vanskelig å si hvor sterke disse blir. Når sub'ene står i hjørnene kan disse resonansene bli merkbare. Under 21 Hz vil du trykksette hele rommet og få kanskje så mye som 10 dB ekstra gain. Uansett, du vil få en frekvensgang i rommet som er alt annet enn flat, uansett hvor flat frekvens- og fasegangen i selve sub'ene er, og du vil fort få mer enn nok nivå ved enkelte frekvenser, inkludert aller nederst. Det taler for en lukket kasse, synes jeg.
Når det gjelder elementer ser jeg at det ikke er så veldig mye å velge mellom i 21".
Precision Devices 2150 som Tony Gee brukte i sin Serious Sub er i en klasse for seg, ettersom resonansfrekvensen er så lav som 22 Hz. Det er ikke helt billig, 1015 fra speakerstore.nl (som forøvrig ikke sender varer utenfor EU). Et alternativ kunne være
B&C 21SW15 med resonansfrekvens 35 Hz. Den er helt ny, men forgjengeren 21SW150 koster 679.
Ett opplagt alternativ er å bygge noe etter mønster av
"Serious Sub". Når jeg prøver å regne på dette elementet får jeg Q=0,5 med 97 liter kassevolum, heller enn de 110 liter Gee oppga. Kanskje han hadde 110 liter brutto før avstivere, kanskje han hadde målt parametrene på elementet heller enn å bruke data fra produsenten som jeg gjorde, eller kanskje regnemodellene er litt forskjellige. Det er uansett viktig at den kassen blir solid bygget. Gee brukte tre lag MDF (18 + 18 + 10 mm) pluss ett lag bly mellom de to tykkeste MDF-platene. Jeg ville brukt asfaltplate i stedet for bly, men prinsippet blir det samme. Enda viktigere, kassen må stives av minst like godt som Gee's konstruksjon med en matrise av gjennomhullede plater innvendig. Se bildene på
http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html. Stivheten av kassen er like viktig som å treffe riktig volum med +/- 10 liter eller mer! Hvis du sender Gee en høflig email, vil han sikkert sende deg konstruksjonstegningene (og kanskje selge deg et par av høyttalerelementene også).
Jeg blir nysgjerrig av sånt, så jeg plugget inn
PD2150 i modellen. Her har jeg sammenlignet samme "HFS-sub" som tidligere (15" Beyma i 150 liter bassrefleks ved 22 Hz) vist med røde kurver, denne 21-tommers-saken med gule kurver, og en 12" XXLS i 150 liter bassrefleks ved 19 Hz i grønne kurver. Hvis vi slipper på 25 volt (78 watt i et 8-ohms element), så vil frekvensgangen bli slik:
Mest bass fra XXLSene! 109 dB + 8-10 dB room gain ved 20 Hz burde være tilstrekkelig for de fleste. I ditt rom kan det der bli ganske voldsomt. Men da er XXLS'ene også på grensen av hva de kan levere. Dette er max lydtrykk som kan oppnås:
Ca 106 dB max fra PD2150 ved 20 Hz, og det er da også tilstrekkelig. Hvis du har signalkilder som kan levere 10-15 Hz, kan denne skremme vannet av folk ved de frekvensene. Der får du minst 10 dB ekstra fra rommet. Legg også merke til at PD2150 kan levere 127 dB ved 100 Hz, og databladet forteller at den fint kan gå opp til 1000 Hz. Full effekt der vil bety øyeblikkelig hørselsskade, så vær forsiktig første gang du slår på denne tingen!
Det kan også være nyttig å se på utsvinget av elementene ved f eks 78 W (25 volt) inn og ved full rulle, 500 W (63 volt) fra forsterkerne:
Oisann. XXLS'en går utenfor lineært område ved 12,5 mm utsving og blir fysisk ødelagt ved 25 mm. Beymaen lever også i en verden av forvrengning ved full effekt, mens PD2150 ikke har begynt å svette ennå. Fullt lineært utsving for den er 10,5 mm. Legg merke til at bassreflekskonstruksjonene får veldig store utsving under resonansfrekvensen, så de må beskyttes av et høypassfilter ved f eks 18 Hz for å slippe dette, mens trykkammerkonstruksjonen beskyttes av lufttrykket i kassen. Her gir PD2150 ca 106 dB + støtten fra rommet.
Ettersom det er litt å gå på med hensyn til utsving her, kan du eventuelt bruke en litt større kasse enn 100 liter. Det gir litt mer nivå ved lave frekvenser og litt mer utsving av elementet. 150 liter gir 2-3 dB ekstra ved 20 Hz på bekostning av mindre enn én dB ved 100 Hz (hvor du allerede har mange nok!), og utsvinget er fortsatt lineært ned til 12 Hz med 500 W inn.
En graf til, gruppeforsinkelse som vi diskuterte tidligere:
Man kan diskutere om 32 ms ved 20 Hz er hørbart, men 8 ms er det ikke. Punktum.
Så, totalt sett, hvis du vil ha et entydig råd: Hvis du har plass og råd til de PD2150'ene i
solid byggede lukkede kasser på ca 100-150 liter, go for it. Den løsningen har best sjanse for å spille dynamisk og musikalsk i rommet hos deg. Det er overkill, bevares, men sånt elsker vi rundt her. Som han sa, texaneren: Rule 1: Too much is not enough. Rule 2: If in doubt, double it. Helt avhengig av hva hovedhøyttalerne dine kan gjøre, ville jeg delt ett eller annet sted mellom 80 og 120 Hz. De første tegnene på oppbrytning og annet ugagn i frekvensgangen for dette elementet dukker opp et sted rundt 150 Hz, så jeg ville holdt meg godt under det punktet. Spør eventuelt Tony Gee om hvilken delefrekvens han har brukt.
Men jeg vil gjenta rådet om digital signalprosessor, eksempelvis en
Behringer Ultracurve DCX2496 eller (overkill igjen) en
DEQX HDP-3. Den første kan du finne til 3-4000, den andre koster det tidobbelte. Det er vanskelig å temme romresonanser som de ved 32 og 64 Hz med bare akustiske virkemidler ettersom vi snakker om bølgelenger like store som rommet. En slik prosessor hjelper utrolig mye på opplevelsen av bassen. Jeg mener at en slik i systemet er mye viktigere enn eksempelvis valget mellom bassrefleks og lukket kasse, eller valg av høyttalerelement.
Nei, nå er familien omsider klar for påsketuren, så du får ikke mer hjelp fra meg på noen dager.
Lykke til!