Spørsmål om valg av best signalkondensator

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
I min ombygde Vacuumstate EAR 834L rør-forforsterker står det et par ERO KP1832 film kondensatorer på 0,65uf. Disse står på utgangen, koplet direkte til Pre Out phono.
Vurderer å bytte disse til noe enda bedre hvis det er hensiktsmessig. F.eks. Mundorf sølv i olje. Disse leveres i verdi nærmest på 0,68uf. Vil helst ikke paralelle p.g.a. begrenset plass.

Hva mener ekspertene ? Noe å hente lydmessig ved å bytte?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Fagre nye verden.. var på partsconnection og så hva de hadde. Angående Mundorf kondiser; først kom Supreme standard, så fikk vi Supreme sølv&olje, så fikk vi Supreme sølv/gull, men nå har det pinødø kommet Supreme sølv/gull & olje ;D Hva blir det neste ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
I min ombygde Vacuumstate EAR 834L rør-forforsterker står det et par ERO KP1832 film kondensatorer på 0,65uf. Disse står på utgangen, koplet direkte til Pre Out phono.
Vurderer å bytte disse til noe enda bedre hvis det er hensiktsmessig. F.eks. Mundorf sølv i olje. Disse leveres i verdi nærmest på 0,68uf. Vil helst ikke paralelle p.g.a. begrenset plass.

Hva mener ekspertene ? Noe å hente lydmessig ved å bytte?
0,68µF i utgangen fra pre? Den kan ikke være glad i belastninger særlig under ca 100K ohm?

Hva «ekspertene» sier skal jeg muligens ikke uttale meg om, men også innen dette feltet sies det så mangt ... det beste er muligens å prøve selv ...

ERO polypropper er jo ellers rimelig god ansette kondensatorer. Jeg har også gode erfaringer med popypropper fra ICEL. Forøvrig prøver jeg å holde meg unna de eksotiske «hifi-brand-name» kondensatorene ... ;)

mvh
KJ
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
KJ skrev:
Espen R skrev:
I min ombygde Vacuumstate EAR 834L rør-forforsterker står det et par ERO KP1832 film kondensatorer på 0,65uf. Disse står på utgangen, koplet direkte til Pre Out phono.
Vurderer å bytte disse til noe enda bedre hvis det er hensiktsmessig. F.eks. Mundorf sølv i olje. Disse leveres i verdi nærmest på 0,68uf. Vil helst ikke paralelle p.g.a. begrenset plass.

Hva mener ekspertene ? Noe å hente lydmessig ved å bytte?
0,68µF i utgangen fra pre? Den kan ikke være glad i belastninger særlig under ca 100K ohm?
Ikke vet jeg. Men den ble matchet mot specsen på mitt effekttrinn.

Takk for ditt innspill!
Sånn som det ser ut nå heller jeg mot å prøve Mundorf sølv & olje.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Espen R skrev:
Fagre nye verden.. var på partsconnection og så hva de hadde. Angående Mundorf kondiser; først kom Supreme standard, så fikk vi Supreme sølv&olje, så fikk vi Supreme sølv/gull, men nå har det pinødø kommet Supreme sølv/gull & olje ;D Hva blir det neste ?
Eg har høyrd at dei har ein Supreme gull, sølv og salsa på trappene ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
0.68uF eller med noen prosenter opp eller ned spiller ingen rolle. Men det virker smått. Hva er inngangsimpedansen på forsterkeren etterpå?
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Originalt i min rør pre sto det 2.2uF
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
jeg har oppfattet at kondensatorens reaktans ved lave frekvenser øker jo mindre kapasitansen er.Med en høy inngansimpedans i etterfølgende trinn, (gittermotstanden til jord setter denne),Vil en kunne bruke en kondensator med lavere kapasitans enn om inngangsimpedansen er lavere.Men er det andre forhold som favoriserer en kondensator med større kapasitans?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg kan ikke se at Espen R har sagt noe om inngangsimpedansen på etterfølgende forsterker. Mulig at 0.68µF går greit. Spesielt hvis en ikke vet noe om hvor galt det eventuelt blir ;)
Hvis neste trinn er med rør og inngangsimpedansen er >500k, vil du sikkert ikke merke noe reduksjon ved de laveste frekvensene.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Audiomix skrev:
Jeg kan ikke se at Espen R har sagt noe om inngangsimpedansen på etterfølgende forsterker. Mulig at 0.68µF går greit. Spesielt hvis en ikke vet noe om hvor galt det eventuelt blir ;)
Hvis neste trinn er med rør og inngangsimpedansen er >500k, vil du sikkert ikke merke noe reduksjon ved de laveste frekvensene.
Hei!
Takk for dine innspill!

Husker ikke. Tekniske data på Masterclassforsterkerne er midlertidig fjernet fra hjemmesidene til produsenten.

Men disse 0,68uf kondisene stod ikke orginalt i min EAR 834L, men ble observert etter at Allen Wright fra Vacuumstate hadde ombygd den. Da må han ha hatt en mening med dem, slik jeg ser det. Og Allen KAN elektronikk, derom ingen tvil. Lydmessig har jeg temmelig stor båndbredde i lyden hjemme hos meg, fra bunn til topp. Dette kan vel indikere at ting er gjort riktig.

Men at Allen plasserte nettopp ERO KP1832 kondiser på den aktuelle stedet er nok et kompromiss mellom pris/ytelse. ERO 1832 er jo kjent for å være en vellydende kondis.

Men alle er vel enig at typen på signalkondisen som er plassert på utgangen av forforsterkeren er kritisk med henhold til hørbar lyd ?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
vega65 skrev:
jeg har oppfattet at kondensatorens reaktans ved lave frekvenser øker jo mindre kapasitansen er.Med en høy inngansimpedans i etterfølgende trinn, (gittermotstanden til jord setter denne),Vil en kunne bruke en kondensator med lavere kapasitans enn om inngangsimpedansen er lavere.Men er det andre forhold som favoriserer en kondensator med større kapasitans?
Er det ikke helt enkelt slik at C og R blir et høypassfilter, og kondisens verdi i dette tilfellet settes i forhold til hvilke inngangsimpendanser i etterfølgende trinn man vil at forforsterkeren skal kunne drive. De fleste konstruktører setter inn kondiser med høy verdi for at det skal kunne spille bra med lave inngangsimpendanser og i motsatt fall så spesifiseres det om denne i neste trinn ikke skal være lavere enn en minimumsverdi. Allan Wright burde kanskje sagt noe om dette da han modifiserte forsterkeren.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Andreas skrev:
vega65 skrev:
jeg har oppfattet at kondensatorens reaktans ved lave frekvenser øker jo mindre kapasitansen er.Med en høy inngansimpedans i etterfølgende trinn, (gittermotstanden til jord setter denne),Vil en kunne bruke en kondensator med lavere kapasitans enn om inngangsimpedansen er lavere.Men er det andre forhold som favoriserer en kondensator med større kapasitans?
Er det ikke helt enkelt slik at C og R blir et høypassfilter, og kondisens verdi i dette tilfellet settes i forhold til hvilke inngangsimpendanser i etterfølgende trinn man vil at forforsterkeren skal kunne drive. De fleste konstruktører setter inn kondiser med høy verdi for at det skal kunne spille bra med lave inngangsimpendanser og i motsatt fall så spesifiseres det om denne i neste trinn ikke skal være lavere enn en minimumsverdi. Allan Wright burde kanskje sagt noe om dette da han modifiserte forsterkeren.
Han spurte bare om de tekniske dataene til effekttrinnet, og jeg linket til den aktuelle nettsiden.
 
S

slowmotion

Gjest
Allen Wright vet hva han driver med, så i dette tilfellet er sikkert 0.68µF greit,
til de spesifiserte effektforsterkerne.
Om du får bedre musikk i stua med andre kondiser er det bare du selv som kan avgjøre.

;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Historeien begynte med at Allen lurte på hvilken pre-amp jeg benyttet, i forbindelse med modding ac SACD spillern. Da jeg sa at det var en EAR 834L ble han nyskjerrig og lurte på om jeg hadde skjema til den. Og det hadde jeg. Han sa at han rimelig greit kunne bygge den om til et av hans egne desig-kretser, en FVP5A krets. Så ble gjort. Dog var det mere arbeid enn han hadde sett for seg.
I forhold til orginalen låt den litt mere oppløst, mere transparent, og ikke minst mere bredbåndet. Selve klangbalansen og lydsignaturen klarte jeg ikke å spore noen forskjeller.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Espen R skrev:
Audiomix skrev:
Jeg kan ikke se at Espen R har sagt noe om inngangsimpedansen på etterfølgende forsterker. Mulig at 0.68µF går greit. Spesielt hvis en ikke vet noe om hvor galt det eventuelt blir ;)
Hvis neste trinn er med rør og inngangsimpedansen er >500k, vil du sikkert ikke merke noe reduksjon ved de laveste frekvensene.
Hei!
Takk for dine innspill!

Husker ikke. Tekniske data på Masterclassforsterkerne er midlertidig fjernet fra hjemmesidene til produsenten.

Men disse 0,68uf kondisene stod ikke orginalt i min EAR 834L, men ble observert etter at Allen Wright fra Vacuumstate hadde ombygd den. Da må han ha hatt en mening med dem, slik jeg ser det. Og Allen KAN elektronikk, derom ingen tvil. Lydmessig har jeg temmelig stor båndbredde i lyden hjemme hos meg, fra bunn til topp. Dette kan vel indikere at ting er gjort riktig.

Men at Allen plasserte nettopp ERO KP1832 kondiser på den aktuelle stedet er nok et kompromiss mellom pris/ytelse. ERO 1832 er jo kjent for å være en vellydende kondis.

Men alle er vel enig at typen på signalkondisen som er plassert på utgangen av forforsterkeren er kritisk med henhold til hørbar lyd ?
Allan Wright er sikkert som de fleste andre konstruktører: Liker ikke å bli stilt kritiske spørsmål.
Han har sikkert gjort dette slik han mener er best. Og det kan godt være langt på vei best. Kondensatorene han har brukt kan også være "best" akkurat her. Til tross for en rimelig pris.
For å sjekke at du ikke får en for høy roll off i bunnen er det ingen vei utenom måling :)
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hva med å spørre mr. Wright om dette da?Siden han rimeligvis kjenner kretsen ut og inn og sikkert har prøvet ulike kondiser i den.skulle tro han setter pris på at kundene viser slik interesse for arbeidet hans.Det kan jo være at han har valgt aktuelle kondis ut i fra andre premisser enn bare kvalitet (pris/utelse etc)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
vega65 skrev:
Hva med å spørre mr. Wright om dette da?Siden han rimeligvis kjenner kretsen ut og inn og sikkert har prøvet ulike kondiser i den.skulle tro han setter pris på at kundene viser slik interesse for arbeidet hans.Det kan jo være at han har valgt aktuelle kondis ut i fra andre premisser enn bare kvalitet (pris/utelse etc)
Kan jo spørre, hvis han husker så langt tilbake. Men det er klart at selve komponentene er valgt utifra et kompromiss mellom pris/ytelse og størrelse.

Det er enkelt å komme til å bytte, så jeg gjør et forsøk. Blir å bestille på nettet. Blir det dårlig er det bare å bytte tilbake.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Espen R skrev:
vega65 skrev:
Hva med å spørre mr. Wright om dette da?Siden han rimeligvis kjenner kretsen ut og inn og sikkert har prøvet ulike kondiser i den.skulle tro han setter pris på at kundene viser slik interesse for arbeidet hans.Det kan jo være at han har valgt aktuelle kondis ut i fra andre premisser enn bare kvalitet (pris/utelse etc)
Kan jo spørre, hvis han husker så langt tilbake. Men det er klart at selve komponentene er valgt utifra et kompromiss mellom pris/ytelse og størrelse.

Det er enkelt å komme til å bytte, så jeg gjør et forsøk. Blir å bestille på nettet. Blir det dårlig er det bare å bytte tilbake.
Så tidligere i tråden at du vurderte å bytte til MCap Supreme kondiser. Min erfaring er at sølv i olje er den beste i signalsammenheng. Det er sikkert andre som mener noe annet. Jeg har dog ikke forsøkt den siste, sølv og gull i olje (eller var det salsa????).
Roger
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
roger skrev:
Espen R skrev:
vega65 skrev:
Hva med å spørre mr. Wright om dette da?Siden han rimeligvis kjenner kretsen ut og inn og sikkert har prøvet ulike kondiser i den.skulle tro han setter pris på at kundene viser slik interesse for arbeidet hans.Det kan jo være at han har valgt aktuelle kondis ut i fra andre premisser enn bare kvalitet (pris/utelse etc)
Kan jo spørre, hvis han husker så langt tilbake. Men det er klart at selve komponentene er valgt utifra et kompromiss mellom pris/ytelse og størrelse.

Det er enkelt å komme til å bytte, så jeg gjør et forsøk. Blir å bestille på nettet. Blir det dårlig er det bare å bytte tilbake.
Så tidligere i tråden at du vurderte å bytte til MCap Supreme kondiser. Min erfaring er at sølv i olje er den beste i signalsammenheng. Det er sikkert andre som mener noe annet. Jeg har dog ikke forsøkt den siste, sølv og gull i olje (eller var det salsa????).
Roger
Jepp, de fleste foretrekker sølv i olje fremfor sølv/gull varianten. Det er vel derfor de måtte komme opp med sølv/gull & olje!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Mudorf Supreme sølv&olje ble bestilt, er levert og er montert i forforsterker.

Helt umiddelbart høres en markant økt transparens, gjennomsiktighet i lydbildet. Der hvor ERO kondensatoren formidlet en "tjukk luft" mellom instrumenter, er det nå høstklar fjelluft. Oppløsninga av microdetaljer er ekstrem. Sammens gir dette en følelse av i ennå større grad "se" rett inn i studioet hvor innspillinga tok sted.

Men kondensatorene trenger vel innspilling. Presensnivået på f.eks. vokaler er ikke fullt ut realisert, dessuten er dynamikken litt "trang". Dette sammenfaller nøyaktig med hva man hører ved ny-innkjøpte kabler, f.eks. Coanda signalkablene mine. Nøyaktig det samme.

Me lyttet til Peter Framptons Live-album på SACD. På "Do you feel" oppløses applausen markant bedre. (folk driver å klapper i hendene i ett sett). Også har vi denne berømte "snakkinga" på gitaren. Her høres ordene ennå tydligere, faktisk ganske markant tydligere enn jeg tidligere har hørt dem.

Konklusjon: Å bytte ut 2 gode signalkondiser med to andre gode signalkondiser er i høyeste grad hørbart! :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg må bare poste litt flere lytteinntrykk. Jeg holder på å boble over... ;D

Kondensatorene formidler et ekstremt rent og støyfritt lydbilde! Jeg har en oppfatning av at gode stativhøyttalere formidler klaver/piano på en overbevisende måte. Mange vil nok hevde at noe av "kroppen" på instrumentet blir borte på 2-veis stativ. Men stativ er så god på renhet, oppløsning og fravær av resonanser. Jeg var selv av en formening av at mitt system var meget godt på klaver/piano. Men nå er det ennå bedre. Tonene "der nede" formidles nå uhørt rent og distinkt. Det er som at en del "snavs" som har innhyllet instrumentet, nå er borte.

Utklinginga av instrumenter, etterklang og rom er klart bedre med Supreme silver&oil. Oppløsninga av cymbaler og visper er fantastisk. Bassen (helt der nede) virket å være litt fyldigere med ERO, men definisjon og artikulasjon av bassen er klart bedre med Supreme. Jeg er ikke i tvil om at Supreme er den mest korrekte.

Skal bli moro å høre fortsettelsen...

HiFi er gøy.

Nå skal jeg på skitur.
Om jeg ikke jobber?...jobber bare når jeg gidder, og gidder ikke mest! ;D

PS! SACD har hos meg nå nådd et nytt (og høyere) nivå! ;D

En disc som avslørte overnevnte er: Patricia Barber, Nightclub, SACD sjiktet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
slowmotion skrev:
Er de nye kondensatorene også på 0,68uF?
De gamle var på 0,65. De nye er på 0,68.
De gamle hadde +/- 5%. De nye +/- 2%.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
En sluttrapport/oppsummering etter innpilling i 3 uker:

De fleste registrerer at disse Mundorf kondensatorne trenger lang innspillingstid. Og jeg kan bare bekrefte dette. Føler at nå etter ca. 3 uker er de "løsnet" skikkelig. Anlegget har i denne tiden stått konstant påslått, det har blitt spilt musikk sånn 4-5 timer pr. dag.

Det virker kanskje som om alle passive komponenter som ligger på et konstuksjonsmessig høyt nivå, har dette til felles med innspillingstid. Kondisene spilte ganske bra fra begynnelsen, men så lukker lyden seg og nådde en bunn etter 6-7 dager, for så å begynne å åpne seg igjen, og nå etter 3 uker er hele overtonesperktret og hele dynamikkspekteret på plass.

Kort og godt: Mundorf sølv & olje er mindre kondensator enn ERO Kp1832. Den er mere som en kabelbit. Mere transparent, gjennomsiktig og distinkt i lyden. Den setter et mindre "identitetstrykk" på lyden. De innspillingene som fra før hørtes å være litt hard og "metallisk", låter kanskje nå enda en smule mere i samme retninga. Mens de som låter oppløst, naturlig og varm, låter enda tydligere i den retninga. ERO kondensatorene virket som et svakt filter som glatter over og får alt til å høre en smule mere likt. Dere skjønner hva jeg mener ?
Derfor sier jeg at Mundorf er ennå mere distinkte i lyden enn ERO 1832.

Spesielt rytmikken i nedre mellomtone/øvre bass ble klart bedre definert med Mundorf. Man registrerer rytmikken i musikken selv ved svært lavt volum.

Jeg er fornøyd, og Mundorf drar lyden akkurat i den retninga jeg ønsker. Kort sagt: mindre stereoanlegg og mere musikk! ;) ;D
 
Topp Bunn