Servobass. +- 1 dB fra 12 til 100 Hz

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har bare lyst til dele min erfaring med et servobassprosjekt jeg har syslet med et par uker.
    Servobass har jeg alltid hatt lyst på og lysten ble ikke mindre etter at jeg lånte en Velodyne DD12 av en kompis. Jeg kom så over et servobassprosjekt bladet Audioexpress og da var gnisten tent :)
    Prosjektet ble utført på basskassen til brutter'n. En kasse på ca 40 liter med 2 stk Peerless XLS 10" basser montert på hver side. En helt grei og høytspillende sub med lite kassevibrasjoner men uten den helt kjellerdype bassen. Til forsterker bruker jeg en stk Hypex UcD400 per element. Det vil si at jeg skulle ha totalt 800W RMS tilgjengelig.
    Et accelerometer og litt elektronikk ble kjøpt inn og etter litt tilpasninger av kretsforslaget i audioexpress og litt etsing og lodding så var servobassen et faktum!!
    Bassen i fra de to 10" ble mye bedre og ikke minst så går den nå kjellerdypt. Det rare er også at jeg synes ikke jeg må spille så høyt for å få skikkelig "trøkk". Jeg målte 16 volt peak på elementene (ca 60W totalt) på det meste ved en gjennomlytting av "The pot" med Tool og det var godt over vanlig lyttenivå.
    Nå skal jeg ikke påberope meg at jeg har skapt en Velodyne-klone men jeg må si at det er de samme taktene! Jeg må høre om jeg kan låne Velodyn'en litt for å sammenlikne ;D
    Jeg har ikke noen forvrengningstall enda med håper på å få kjørt noen tester etterhvert.
    Legger ved noen bilder av prosjektet. Man kan se at det er litt heving ved 100Hz. Det er fordi at her begynner den negative feedbacken fra accelerometeret å komme ut av fase og med mindre negativ feedback så får man en økning i nivået. Men vi snakker om 1.5 dB som lett tar bort med et filter før eller etter servoloopen. Man kan også se at impulseresponsen har blitt bedre selvom den ikke kommer HELT tilbake til 0 så raskt som jeg skulle ønske.
    Merk at servoloopen må tilpasses kassa og elemetene som brukes. Man kan ikke ha mer enn ca 270 grader fasedreining i systemet i det frekvensområdet man ønsker å korrigere. Stikkord er: bruk en bass med lav FS, QTS og VAS. Og bassrefleks er fy fy. ( det er det jo egentil uansett.. ;)

    Håper flere blir iinspirert til å teste litt servo.

    mvh
    Armand
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Helrått!
    Og veldig interessant.
    Hva ble kostnaden på servostyringen?
    Er dette et kit eller selvbygg utfra skjema?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    En skulle tro at en litt mer avansert form for kompensering godt kunne vært brukt. Jeg har brukt type 3 kompensering med hell:


    Til en servobass trenger man 2 slike nettverk, en til høypass og en til lavpass. Jeg tror du kan få mye mer feedback i passbåndet med en slik konstruksjon, og derved lavere forvrengning.
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Dødskult! Jeg slenger meg også på spørsmålet om pris... Er det innenfor rekkevidde for oss vanlig dødelige?

    Bygger jo et par høyttalere selv, som antakelig får en stein død kasse. Servobass høres forlokkende ut!

    Mvh Andreas
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Jeg brukte et accelerometer i fra Digi-key ACH-01.
    http://dkc3.digikey.com/pdf/UK071/1648.pdf
    F... jeg ser nå at prisen har gått ned fra 24 til 16.50 dollar siden jeg kjøpte for to uker siden !!! Er det mulig....
    Resten av greiene hadde jeg liggende men det koster ikke all verden.
    En opamp fra elfa som kan passe er LM 837. Den har mer enn gode nok data. 37 kroner.
    Strømforsyningen må man jo også bygge med mindre man byger kretsen inn i forsterkeren eller forforsterkeren og tapper litt derfra og regulerer denne ned til +- 12 volt.
    Kanskje alt kommer på 200-250 kroner til sammen med frakt og det hele.. Kretsen er også såpass enkel at man kan fint lage den på et prototype kretskort slik at man slipper å etse.

    Rhesus, jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte kresten din. Hvor er input? og hva indikerer firkanten? Kan du forklare litt? Jeg er dødsklar for forbedringer. Hvis jeg kan få mer av det samme så "ja takk"!
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Rhesus skrev:
    En skulle tro at en litt mer avansert form for kompensering godt kunne vært brukt. Jeg har brukt type 3 kompensering med hell:
    Til en servobass trenger man 2 slike nettverk, en til høypass og en til lavpass. Jeg tror du kan få mye mer feedback i passbåndet med en slik konstruksjon, og derved lavere forvrengning.
    Type 3 ?


    Ettersom spenningsdrift av elementet gir 180 grader fasevending, kan man insette en lineær fasedreier enten på drivsignalet eller på tilbakekoplingen. Tilbakekoplingen skal jo være lineær slik at det er unaturlig å manipulere/signalbehandle dette mere enn høyst nødvendig (nivå/mengde).

    For å maksimere utbyttet av tilbakekoplingen kan det være smart å bruke "pre eq" les linkwiz greiner. Eller en linkw med større bassforsterkning siden det mest sansynlig er større gain/fase margin ved lavere frekvenser og mere tilbakekopling kan brukes. Paradokset er at da er også hørselen begynt å bli dårligere slik at utbyttet(lydforbedringen) av servo'n minker.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Poenget med servo slik jeg ser det er å redusere harmonisk forvrengning. Derfor er maksimal feedback ønskelig, selv om dette gir ujevn frekvensgang. Frekvensgangen kan fikses med EQ i etterkant uansett.

    Hvis flat frekvensgang er ønsket fikser man det enklere med EQ. Man skal også være klar over at romresonanser blir forsterket med servo.

    Helt enig med Osolete Audio at linkwiz greiner eq nok er å foretrekke i stedet for konvensjonell kompensering.

    Akselerometer kan lages av piezodiskantelementer for de som har slikt liggende. Lurt også å stive opp monteringen av akselerometeret for å få så høy båndbredde som mulig.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dette var meget interessant lesning! Og jeg kan godt skjønne at DD12 tente lysten. Makan til sub! ;D
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Servobass. +- 1 dB fra 12 til 100 Hz Nå med THD målinger!!

    Da har jeg målt litt THD på systemet. Jeg drev med det i natt da sønnen min sov vegg-i-vegg, så jeg har testet bare opp til MAX 7.9 volt RMS per element (15W). Det ristet godt i stua med 15 W og 27 Hz også!!
    Generelt må jeg si at jeg er fornøyd med resultatet. Det er artig å se at det man hører faktisk kan måles! ;) Den første harmoniske er den som er høyest og derfor også mest hørbar så jeg har gjort målingene mine bare på den. Men man kan se at de andre overharmoniske også blir dempet når man lukker "feedbackloopen".
    Jeg har laget en liten "jumper" på feedbackloopen slik at jeg enkelt kan åpne og lukke denne.
    En annen kommentar til målingene er at som "Obsolete Audio" sier så har feedback mest effekt ved de laveste frekvensene (under 35 Hz) der det også er minst hørbart. Ved 38 Hz så er den første harmoniske nede på -53dB (0.22% distortion) uten feedback og da er det kanskje tvilsomt at forbedringen til -67dB (0.045% dist.) er hørbart?? Skal teste ved høyere nivåer senere.
    Men ved 27Hz så ser vi at feedback har noe for seg. Distortion går fra 2,51% til 0.45% Det må jeg si er bra.
    Dessverre så har jeg gjort målingene på de forskjellige frekvensene med forskjellig referansenivå da det ble litt mye bråk i stua i natt, men sammenlikningen av THD med open og closed loop er selvfølgelig gjort på samme nivå..

    Til FFT og MLS målinger bruker jeg programmet "Sample Champion".
    Feedbacken fra systemet er i alle målinger tatt fra utgangen på op-ampen som forsterker Accelerometersignalet. Altså før der feedbacken blir summert med innsignalet.


    Ved 21 Hz så gikk første harmonisk fra -33 dB til -52 dB. (19dB ned)
    Referanse +16dB.
    Distortion fra 2.24% til 0.25%



    ved 27 Hz så gikk første harmonisk fra -32 til -47 (15dB ned)
    Referanse +24
    Distortion fra 2.51% til 0.45%



    Ved 38 Hz så gikk første harmonisk fra -53 til -67.6 (14.6dB ned)
    Referanse +17.
    Distortion fra 0.22% til 0.045%



    Tar også med en THD+N på lydkortet mitt så dere kan se at det ikke er dritt jeg bruker for å måle (E-MU 1820M) Merk at da THD+N på 0.035% ikke er så bra, er dette fordi det er målt med meget lav utgangsspenning. ( Ca den samme som brukes ved THD målingene av SUB'en.)
     

    Vedlegg

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Hvordan så frekvensresponsen ut før modifiseringen?

    Andreas
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Hvis man setter inn en eg inne i feedback loopen som løfter responsen 20/dekade (6db/oktav) fra resonansfrekvensen og nedover kan man i prinsippet få så mye tilbakekobling man ønsker, begrenset av signal/støyforholdet i systemet. Dette er fordi faseresponsen nå ikke går mot 180 grader men mot 90. Med 90 graders fasemargin vil responsen til systemet få en Q på 0.707, eller butterworth respons. Jeg tror det vil gå greit å få responsen flat til 1Hz, minst 40dB tilbakekobling i passbåndet. Responsen vil da kunne dikteres med et filter utenfor feedbackloopen.

    Dette ser så kult ut at det må jeg nesten bare prøve.....
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Dette ser så kult ut at det må jeg nesten bare prøve.....
    It IS cool! MAKALØST beundringsverdig Armand !

    acceleromterne fra AD ADXL er for støyende uten filtrering, som igjenn gjør disse så godt som ubrukelig i audio sammenheng.
    ACH01 er montert på noe som likner på alu oksid ( samme som noen typer mellomlegg til kjøleribber ). Dette gjør den litt TUNG tror det var ca 10g.
    Denne er noe tempraturfølsom, det er tilsvarende fet utgang. i ett eksperiment åpnet jeg vinduet en kald vinterdag, det svake draget av kald luft fikk bassene til å sakte flytte seg vel 1 cm ut før de sèg tilbake, dette vill avhenge av LF avrunding og avrundingsmetode. wobbling er ikke gøy! (LF ustabilitet )

    Jeg mente ikke at linkwiz var å fåretrekke framfor servo. Men at det var ett godt utgangspunkt for kompensering selvstendig ELLER i servoloop.

    Tror jeg har 2 ubrukte ACH01 ( og 2 brukte )
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det finnes mange 'alternative' akselerometere.

    Lurer på hvordan et modifisert elektret mikrofonelement gjør seg. Koblet J-fet'en som common drain, dvs som buffer på et WM60A en gang, og det tålte helt ekstreme lydtrykk før det begynte med forvrengning. Jeg fikk fin respons til langt under 1Hz.
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    C1 C2 i filteret forårsaker minst like mye som de hjelper. Det forårsaker en relativt bratt fasedreining før signalet sendes forsterkende ledd ( omtrent nitti grader på hundreogfemti herts og ender etterhvert med hundreohåtti grader eller motsatt polaritet). Har du forsøkt å bruke kun en kondis, og da i paralell med R5 ?
    En god forsterkermodifikasjon fra spenningstilbakekoplet til 50/50 strøm/spenningstilbakekoplet. Vil forbedre marginene enda 'litt' siden strøm er nøkkelen til accelerasjon. Øket båndbredde/arbeidsområde er attraktivt ville jeg tro.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    kansje litt utenom, men kan noen forklare hva servobass egentlig er for noe og hva det er disse kretsene gjør for noe ??
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Servobass er enkelt forklart at man bruker en accelerometer montert på elementet for å måle bevegelsen til basselementet. Hvis det er avvik på bevegelsen til elementet i forhold til bassignalet så vil det avviket bli trekt i fra signalet i servokretsen. Man oppnår dermed at bevegelsen til elementet følger bassignalet mer korrekt. Resultatet er mindre forvrengning. "Vanlige" sub'er kan ha forvregning på opptil 10% ved høye lydtrykk. Gode servobasser har forvregning på under 1% ved full effekt. Min første versjon av servobass senket forvregningen fra 2.3% til 0.3% (ved 15W effekt).
    Et resultat av at alle avvik blir rettet opp er også at frekvensresponsen blir slik du har "bestemt" at den skal være med filterene du har før signalet kommer til servokretsen. Vil du at bassen skal spille like høyt ved 15 Hz som ved 40 Hz, så blir det sånn. Vanligvis filtrerer man bort frekvensene under 20 Hz da disse ikke er hørbare alikevel.

    Samme prinsippet brukes også i de fleste forsterkere. Man ønsker at signalet som kommer ut av forsterkeren er mest mulig likt det som du sender inn (bortsett fra signalstyrken selvfølgelig) Da de fleste forsterkere ikke klarer dette helt 100% bruker man feedback fra utgangstrinnet på forsterkeren tilbake til inngangen slik av eventuelle forstyrrelser blir rettet opp. Det kalles negaitv feedback.

    Håper dette var forståelig (og noenlunde riktig)

    mvh
    Armand
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Jeg skulle fulgt bedre med i reguleringsteknikktimene på skolen :p
    Jeg har jo som Obsolete Audio skriver "ødelagt"for med selv ved å vri fasen mye mer enn nødvendig med det siste filteret mitt. Og det er verre enn som så: Kretsen som ble lagt ut tidligere er feil. Jeg har brukt 0.47uF kondiser som gir masse fasedrining ved 90 Hz! Se bilder under av hvordan det er nå, og hvordan det skal bli i morgen. Jeg vil da bare få en fasedreining på 10 grader ved 100 Hz (Jeg har heldigvis laget en sokkel for utbytting av kondiser)
    Grunnen til at jeg har et filter der er på grunn av at jeg ønsker å få dempet noen stygge oppbrytninger ved 600Hz. Jeg skal også teste med å koble på en kondis over R5 og se hvordan det går. Må være kjapp på labben med å skru av bryteren hvis det skulle begynne å gå i selvsving :eek:

    Takk for tips Obsolete!

    Kan du nevne litt mer om hvordan du skal koble 50/50 strøm spenning feedback?


    Slik har det vært til nå. Masse stygg fasedreining i arbeidsområdet.




    Slik skal jeg prøvei morgen. Mye midre dreining under 100 Hz.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Jeg vet ikke så mye om høyttalersystemer men en klassisk prosedyre for å bestemme feedback er å ta utgangspunkt i et Bode-plot over målt open loop respons (I dette tilfellet tror jeg at jeg ville målt open loop responsen via accelerometeret). Det gir deg en oversikt over hvor store marginer du har med hensyn på gain og fase. Et slikt plot forteller også om det kan være hensiktsmessig å innføre et pass eller evt shelf-filter for å øke marginene.

    Interessant prosjekt forresten. ;)

    Jan E Veiset
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Hør på Jane det er kloke ord.

    Jeg forstår enda ikke hvorfor du ikke velger den dominante avrundingen enten C paralell med R12 eller R5 i ditt skjema

    legger ved skjema for ett eksempel på hvordan spennings og strømtilbakekopling KAN gjøres.



    Edit: eventuellt R7+ serie kond siden du får en til overs.

    Kunjungatledd kan vurderes for å starte en avrunding av loop gain.
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har nå flyttet lavpassfilteret lenger opp i frekvens. Oppbrytningene mine ved 600 Hz er nå bare 12 dB ned. Resultatet var en uhyggelig selvsving ved ca. 600 HZ ( Frekvensen tatt på hørselen). Jeg måtte kraftig ned på loopgain for at systemet skulle bli stabilt med det resultat at nå er ikke redukskjonen i distortion på langt nær så bra som før. Ellers så var det litt morsomt at når jeg knipset på membranet så kom det en fin "piiing" lyd.. :eek:
    Nei, jeg tror at det neste jeg kommer til å forsøke er å lage et notchfilter ved 600 Hz.
    Så skal jeg dra frem skolebøkene og se på bodeplot igjen. Litt mer interessant nå som jeg har bruk for det. Tenk om jeg hadde kunnet det på eksamen ;D
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Uten at jeg skal banne på at det er sånn, jeg tror ikke 100% på det selv, men i Radio designers handbook står det altså at designet er marginalt stabilt når det er mindre enn 180 grader faseforskyvning der forsterkningen er 1. De viser eksplisitt, med grafer og tekst at faseforskyvningen godt kan være mer enn 180 grader, så lenge forsterkningen er større eller mindre enn 1. Go figure.
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Armand skrev:
    Jeg har nå flyttet lavpassfilteret lenger opp i frekvens. Oppbrytningene mine ved 600 Hz er nå bare 12 dB ned. Resultatet var en uhyggelig selvsving ved ca. 600 HZ ( Frekvensen tatt på hørselen). Jeg måtte kraftig ned på loopgain for at systemet skulle bli stabilt med det resultat at nå er ikke redukskjonen i distortion på langt nær så bra som før. Ellers så var det litt morsomt at når jeg knipset på membranet så kom det en fin "piiing" lyd.. :eek:
    Nei, jeg tror at det neste jeg kommer til å forsøke er å lage et notchfilter ved 600 Hz.
    Så skal jeg dra frem skolebøkene og se på bodeplot igjen. Litt mer interessant nå som jeg har bruk for det. Tenk om jeg hadde kunnet det på eksamen ;D
    etterpåklok eller ?
    ai ai du har ett system som har en naturlig fasedreining på 180 grader når spenningsdrevet. En høytaler i boks.
    så lager du ett tillegg som dreier fasen synkront med elementet og minker open loop gain slik at den er mindre enn lukket sløyfe når elementets spolepåvirkning kommer i tillegg til massen, det er akkurat hva du har gjort i den første skissen. BRAVO !
    filtret ditt er kanskje ikke helt synkront med elementet's fasedreining.
    dersom du skulle øke båndbredden måtte du "gjøre elementet kjappere", det har sannelig egeninduktans på mere enn 4mH :eek:

    Dersom båndbredden skulle være vesentlig høyere måtte:
    - ett "filter" som kompenserer for elementets mekaniske fasedreining på 180 grader
    - ett "filter" som kompenserer for ett tillegg på 90 grader for elementets spole
    win isd plots for to peerless i 40 L lukket kasse.

    her er win isd plot for elementene 2stk 10" peerless i 40 liters boks
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Aalstad lurte på hvordan frekvensresponsen til sub'en så ut uten noen form for kompensering.
    Altså 2 stk Peerless med det enkle navnet : 269 SWR 51 147 NX ALP 4L XLS 8/5 ohm - ID: 830452
    i en ca. 40 liters kasse.
    Som man kan se, så stemmer kurven ganske bra med det som blir beregnet i programmet WinISD.
    I WinISD så beregner programmet at forskjellen mellom 100 og 25 Hz er 14 dB.
    Mine målinger viser at forkjellen mellom 100 og 25 Hz er 12 dB.
    Jeg kommer tilbake med mer etter en pause på noen dager. Dama har fått nok av sinustoner. Rart det der... ???
     

    Vedlegg

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Dævenn stæike! Da er det definitivt avgjort at det blir servobass på mine høyttalere også! Jeg er mildt sagt imponert Armand. Meget mulig det tikker inn et par PM'er når installasjonen begynner. Jeg er ikke så lysten på å ha en kloss med ledning på hvert element. Hva med å sette den på baksiden?
    Man vil jo få en konflikt ved at den ikke står vinkelrett på bevegelsesretningen, men dette kan jo rettes opp med en liten isoporkloss. Det kan vel kanskje tenkes at det blir forstyrrelser (siden membbranens tyngdepunkt blir flyttet bort fra sentrum) ettersom accelerometeret må plasseres litt på siden av membranen?

    Mvh Andreas
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Hvis du setter det på siden av membranet, så kan du sette på en motvekt på andre siden.
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Men da blir det plutselig dobbelt opp med vekt også... ???

    Moving mass på XXLS er 79,9 gram, og hvert accelerometer veier vel 10 g + isoporkloss (Ifølge Obsolete Audio), så det blir en vektøkning på over 25%!!
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Jeg kjøpte et par piezodiskanter en gang i tiden for å lage akselerometer til servobass. Kom aldri forbi det stadiet, men de var ganske små og lette. Jeg har også tenkt å finne ut om det går an å bruke en optisk fiber som posisjonssensor. Tipper utfordringen er å får godt nok signal/støy forhold

    Interessant å se open-loop responsen. Den peaken litt over 500Hz legger begrensninger på hva som er mulig å få til med tanke på feedback. Nullgjennomgang bør finne sted under 500Hz for å få systemet stabilt. Hvis man velger 20dB/dekade avrulling, så ender man på maksimum 20dB gain i feedback loopen ved 50Hz. Den peaken burde man forsøke å gjøre noe med. Er det selve akselerometeret som går i resonans?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    jeg er bortimot sjokkert over at min gode venn ikke har sendt ut link til en av artiklene han har hentet inspirasjon fra. I folkeopplysningens tjeneste, føler jeg at det er min plikt å supplere med dette:

    AudioXpress artikkel om modifikasjon av ferdig sub:
    http://www.tdl-tech.com/waslo.zip

    Det ser ikke ut til at sub100 eller sub120 lages lengre:
    http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?webpage_id=3&CAT_ID=48&ObjectGroup_ID=536

    Jeg har også scannet den første artikkelen som sparket igang byggeprosjektet til Armand. Fila ligger på pcn min på jobb. Dersom noen er interessert, kan jeg sikkert sende den pr mail. Send meg en mail på oyvine(hos)gmail.com, så skal jeg se hva jeg får til.

    I morra skal jeg på posten og hente akselerometrene som Armand har sendt til meg :)

    Hilsen,
    Øyvin Eikeland

    PS!
    Jeg driver for øvrig og bygger meg åpen baffel bass. Har servo noe for seg der tro? Mindre harmonisk forvrengning er vel alltid bra?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1

    Vedlegg

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Rhesus skrev:
    Nesten perfekt til oppgaven, BU-21771

    Signal/støy på 103dB. Maksimum følsomhet gir 2.2V signal ved 12.5mm (XLS på full pupp) utslag ved 30Hz. Meget god båndbredde, og bare 0.28g!

    http://no.farnell.com/jsp/level5/module.jsp?moduleId=en/492801.xml
    No er eg ein grønnskolling når det kjem til dette, men skjønar ikkje korleis du reknar dette ut? Det databladet er av dei meir sparsommelege eg har sett.

    Og ein ting til, kunne det ikkje vore lurt å ha eit som tar høgde for maksimalt mekanisk utsving på elementet? Tenkte det ville bli verre enn verst dersom akselerometeret "stangar" og ikkje gir beskjed om bevegelse når det faktisk skjer?

    Skal være sagt at dette nesten er eit "must" prosjekt for ein kvar DIY-ar. Når leiligheten er oppussa skal dette testast!
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det finnes litt mer utførlig datablad på
    http://www.farnell.com/datasheets/103060.pdf

    Peak akselerasjon for et høyttalerelement er (2*pi*f)2*Xmax
    Del på 9.8 for å få det omregnet til g

    XLS12 har en Xmax på 12.5mm eller 0.0125 meter
    Peak akselerasjon ved 30Hz er (2*3.14*30)2*0.0125 = 444 m/s2 eller 45g

    Følsomheten til akselerometeret er maks -40.5dB og min -49.5 db relativt til 1V/g Det betyr at utspenning ved 45g er maks 1V*45*10-40.5/20 som blir 425mVrms og ikke 2.2V som jeg skrev først. Har tullet med over/under brøkstrek.

    Hvis man justerer følsomheten i preampen til akselerometeret kan manbruke det signalet til å begrense pådraget for å skåne elementene. Man skal bare være klar over at utslaget er avhengig av frekvens, slik at man må equalize signalet slik at det passer med ønsket maks utslag ved de frekvensene som er aktuelle.
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Hvis man justerer følsomheten i preampen til akselerometeret kan manbruke det signalet til å begrense pådraget for å skåne elementene. Man skal bare være klar over at utslaget er avhengig av frekvens, slik at man må equalize signalet slik at det passer med ønsket maks utslag ved de frekvensene som er aktuelle.
    lydtrykk direkte proposjonalt med accelerasjon... no EQ ;)
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Obsolete Audio skrev:
    Rhesus skrev:
    Hvis man justerer følsomheten i preampen til akselerometeret kan manbruke det signalet til å begrense pådraget for å skåne elementene. Man skal bare være klar over at utslaget er avhengig av frekvens, slik at man må equalize signalet slik at det passer med ønsket maks utslag ved de frekvensene som er aktuelle.
    lydtrykk direkte proposjonalt med accelerasjon... no EQ ;)
    Men ikke med membranutslag. Skal man hindre at bassene bunner, må man endre litt på signalet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn