Diverse effektive høytalerelement

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Noen som har god oversikt over hva som finnes av forskjellige element som er laget så effektive som mulig uten noen form for hornladning?
Tenker på alt fra bass til diskant.
Hvor høy følsomhet kan et element ha?
I min dipol har jeg Audax mellomtone som er oppgitt til 100dB følsomhet,selvom det ser ut som det jeg kan bruke ligger i området rundt vel 95dB.Peak i et lite område ligger rundt 100dB,men jeg deler det for å unngå de store avikene i små områder.

Har problemer med å finne rene diskantdomer som har høy følsomhet og som tåler skikkelig juling.Noen tips?

Har SEAS o.l. noen serier rettet mot profesjonell PA samenheng?

Mvh
Rune
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Beyma har jo endel fine diskanter med høy følsomhet.

bj
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Hei!
Er ikke de hornladet da? Har du eller noen annen gode linker til nettsteder som selger slike element?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei!
Er ikke de hornladet da? Har du eller noen annen gode linker til nettsteder som selger slike element?
Joda, de er nok det. Men er det noe ulempe da? Benytter selv CP21F og den spiller supert.

theStig her på forumet forhandler Beyma.

mvh
b
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Her har du diskanten innfrir alle kriterier!
Fountek NeoPro5i


[ftp]http://www.fountek.net/products_neo_pro5i.htm[/ftp]
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Og her er det en fin bass
Beyma 15G40

[ftp]http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pdf/descarga.php?pdf=15G40.pdf[/ftp]
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.331
Sted
Østfold
Diskantdomer bør du ikke forvente å finne med spesielt høy følsomhet uten hornlading.

Følsomme diskanter er som oftest horn eller bånd. Spredningsmønsteret er normalt en faktor i sammenhengen følsomhet. På basselementer snakker vi som oftest store kasser med en gang vi er inne på høy følsomhet.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Eminence er interesant,og jeg bruker 4 15"Delta i mine dipoler.Låter veldig bra!

Bjørn,jeg er ikke så veldig fan av hornlading i mindre rom,men jeg skal sjekke ut litt om Beyma.

Psyklisten,jeg bruker tilfeldigvis Fountek Neo C2.0 i dipolene,og det hadde vert veldig moro å høre NeoPro5i.

Når det gjelder diskantdomer så er jeg ikke sikker på hva den Audio Note bruker er oppgitt til,men høytalerene de står i blir opgitt til 98dB,så de er vel noen av de mest følsomme jeg har funnet.
Liker godt Founteken Snickers,men kunne tenkt meg litt jamnere vertikal sprednig.

Takker for alle tips!
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Audionote brukte i alle fall noen eldre Tonegen (Japan) elementer, råfølsomheten er vel neppe høyere enn noen og 90 db over det brukbare området.
Hvordan Audionote får til en følsomhet på 95db med en råfølsomhet på 87-88 db for basselementet er og blir et mysterium ;)

Vifa hadde en dome med svak hornladning som hadde god følsomhet over et bredt område (Vifa standard serie)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.331
Sted
Østfold
Hvorfor ikke horn Rune? Jeg mener, når du først har begynnt å tenke på spredningen så ender du der før eller senere allikevel, om du ikke velger å gi opp på halvveien da.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Snickers,det har litt med at jeg finner måten horn "kaster" lyden mot lytteren,som unaturlig.Det er og blir en ropert som Reidar Solhaug prøvte å overbevise meg om for mange år siden ::)
Et piano,en el.gitar,fiolin,kontrabass,tromme osv har aldri den type direktivitet.Et blåseinstrument og tildels en stemme derimot!..,og dette er grunnen til at saksofon og lignende låter så rått på horn.
Men dette er slik jeg ser på det da.
Jeg har hatt ting som Klipschhorn,Altec A5(som sannsynligvis ikke er mulig å høre at det er horn i en blindtest),Turbosound(samme greiene som Pink Floyd reiste rundt med),og det har absolutt impact som gjør enkelte andre ting latterlig udynamisk,men for min egen del kommer jeg sannsynligvis ikke til å ha horn til hjemmestereo igjen.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Audionote brukte i alle fall noen eldre Tonegen (Japan) elementer, råfølsomheten er vel neppe høyere enn noen og 90 db over det brukbare området.
Hvordan Audionote får til en følsomhet på 95db med en råfølsomhet på 87-88 db for basselementet er og blir et mysterium  ;)

Vifa hadde en dome med svak hornladning som hadde god følsomhet over et bredt område (Vifa standard serie)
Ja viss basselementet er 87-88db så høres det litt merkelig ut.Jeg får snart i hus kassene til AN kit 03 så da får jeg testet hvor følsomme de er.

Er den Vifaen fortsatt i produksjon?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Ja viss basselementet er 87-88db så høres det litt merkelig ut.Jeg får snart i hus kassene til AN kit 03 så da får jeg testet hvor følsomme de er.

Er den Vifaen fortsatt i produksjon?
Nå er jo Vifa og Peerless seriene slått sammen de siste ukene, men elementet kan handles hos feks Madisound ennå : http://www.madisound.com/pdf/vifa/h26tg-35-06e.pdf

Dette elementet var veldig populært i ulike DIY og ferdighøyttalere på 90 tallet, og låt overraskende godt til tross for den svake hornladningen

Elementet ble benevnet som Imp. Transformer og finnes i minst to versjoner :
H26TG-05-06
H26TG-35-06

Hvis jeg ikke husker feil har også dette elementet noen likhetstrekk med de nyere ringradiatorer fra Vifa/SS
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.331
Sted
Østfold
Hornet gir du den spredningen du vil. Husk at det er for det første sjelden du hører en live chello gjengitt fra 2 lydkilder med farging fra 2 ulike rom på en gang.
 
T

theStig

Gjest
Audionote brukte i alle fall noen eldre Tonegen (Japan) elementer, råfølsomheten er vel neppe høyere enn noen og 90 db over det brukbare området.
Hvordan Audionote får til en følsomhet på 95db med en råfølsomhet på 87-88 db for basselementet er og blir et mysterium  ;)
Her er det skjellig grunn til mistanke, for å si det sånn.... Noe tyder på at Audio Note kryderer dataene mer enn bra er.

Et typisk 8" basselement har kanskje 88 dB følsomhet i et uendelig baffel, men straks vi putter det i ei kasse, som så plasseres ut stykke ut på gulvet havner vi mye lengre ned, kanskje så lavt som 82 dB i 100 Hz-området.
 
T

theStig

Gjest
Siden Beyma allerede var nevnt... mellomtonene 10MI100, 102Nd/N, 122Nd og 15MI100 ligger over 100 dB i mellotonen rundt 1-2 kHz.

Det skal godt gjøres å finne en bass som matcher dette, så man bør nok tenke på 2 stk 15" eller 18" basser i parallell.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Hornet gir du den spredningen du vil. Husk at det er for det første sjelden du hører en live chello gjengitt fra 2 lydkilder med farging fra 2 ulike rom på en gang.
Er enig i at at spredningsmønsteret er lettest å kontrolere med et horn,men det er likevel en ropert ;)
Og der er som du sier mange ting som gjør at det vil aldri låte som en live cello,og jeg har faktisk alltid ment at mono er mer high fidelity enn stereo.Jeg synest ofte det er befriende å høre definisjonen og klarheten ifra et monooppsett.Stereo klarer aldri det samme.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Siden Beyma allerede var nevnt... mellomtonene 10MI100, 102Nd/N, 122Nd og 15MI100 ligger over 100 dB i mellotonen rundt 1-2 kHz.

Det skal godt gjøres å finne en bass som matcher dette, så man bør nok tenke på 2 stk 15" eller 18" basser i parallell.
Skal sjekke ut de.Jeg liker tanken på å la mellomtonen jobbe fra ca 300hz og gjerne opp i 3k.
Jeg bruker 2 15" i paralell og det låter knalltøfft.
Viss jeg i fremtiden skal prøve å lage et slikt system til PA bruk så kommer jeg nok til å lage noe hornlignende for å hjelpe til litt på effektiviteten.
Viss en har 2 element som er 95dB hver,og en kjører de i paralell,er det da slik at en får ca 3dB mer eller er jeg på bærtur da?
 
T

theStig

Gjest
2 element i parallell = +6 dB mer lydtrykk. Men impedansen halveres, så den reelle effektiviteten er bare +3 dB.

Til en høyeffektiv høyttaler vil jeg nok anbefale å bruke en ganske bred baffel for å få det såkalte baffle-step godt under 300 Hz. Da utnytter man effektiviteten i mellomtonene maksimalt. I bassen kan man bare glemme støtte fra baffelen, og heller bruke to elementer.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Her har du diskanten innfrir alle kriterier!
Fountek NeoPro5i


[ftp]http://www.fountek.net/products_neo_pro5i.htm[/ftp]
Jeg stusser litt over at frekvensgangen på et såpass kostbart element ser ut som kjøreruta til en dopa Ozzy på enhjulssykkel. Høy følsomhet har vel sin pris?
 
T

theStig

Gjest
Jeg stusser litt over at frekvensgangen på et såpass kostbart element ser ut som kjøreruta til en dopa Ozzy på enhjulssykkel. Høy følsomhet har vel sin pris?
Den er ikke ille, langt derifra. Jeg har målt på Psyklisten sine Fountek'er, og de er linjal-flate bortsett fra en stor bred peak ved 10 kHz. Denne er imidlertid meget lett å bli kvitt med et notchfilter. Det skulle være fullt mulig å nå innenfor +/- 1 dB med denne driveren uten å gå bananas med EQ.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det jeg stussa på var målinger som vises i databladet. Jeg syns ikke 5dB variasjon i frekvensgangen kan kalles snorrett, men det var kanskje en feil med målingene? Har du plott over målingene du foretok hos Psyklisten (Og har han fjernet eller dempet fjærene (Reverb funksjonen ;D) på kontorlampestativet han bruker som stativ til målemic'en?)?

Mvh.

Vidar.
 
T

theStig

Gjest
Målinga mi av Fountek'en er gjort hjemme hos meg med Clio (og ordentlig mic-stativ ;D), og den ser sånn ut:



Peaken ved 10 kHz er enkel å bli kvitt, og gjør man det er responsen godt innenfor +/- 1dB. Det må jeg si er meget pent.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
(Og har han fjernet eller dempet fjærene (Reverb funksjonen ;D) på kontorlampestativet han bruker som stativ til målemic'en?)?

Mvh.

Vidar.
Lampestativet blir brukt akkurat slik du modda det sist du var hjemme hos meg, men gaver i retning av "målestativ" mottas med takk i dag på min 50 års dag ;D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
..........Benytter selv CP21F og den spiller supert.......
Heyyyyy...........du også?!............her har jeg bare 6 stk. av den diskanten i lydsystemet ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Målinga mi av Fountek'en er gjort hjemme hos meg med Clio (og ordentlig mic-stativ ;D), og den ser sånn ut:



Peaken ved 10 kHz er enkel å bli kvitt, og gjør man det er responsen godt innenfor +/- 1dB. Det må jeg si er meget pent.
Med den oppløsningen du har i vertikalplanet må jeg si dette var nokså pent ja :) Litt villedende den som vises på spesifikasjonene da - selv om grafen ligner litt i formen.
Hva kommer peaken ved 10kHz av? Har du eksperimentert med noen tynne fliser ullteppe på hver side i "hornet"? Tror dette vil gjøre susen ;-)

Mvh.

Vidar
 
T

theStig

Gjest
Jeg har ikke Fountek tweeteren selv, du får få sykkel-gærningen til å gjøre noen eksperimenter.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.331
Sted
Østfold
Det som har gitt meg litt utfordring med Fountek er resonansen rundt 900Hz som ofte kan gjøre det litt plundrete å få glatt avrulling uten for mye romenergi. En betydelig smoothere avrulling forenkler filtreringsjobben betraktelig.
 
T

theStig

Gjest
Det som har gitt meg litt utfordring med Fountek er resonansen rundt 900Hz som ofte kan gjøre det litt plundrete å få glatt avrulling uten for mye romenergi. En betydelig smoothere avrulling forenkler filtreringsjobben betraktelig.
Sant nok. Responsen jeg viste til over for Fountek er ganske typisk for mange bånd.. en rett respons ned til resonansen, som så lager en liten peak med høyt Q, og så meget bratt avrulling under der. Dette er litt tricky, men vi som kan å lage delefiltre fikser selvsagt det da... ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.331
Sted
Østfold
Klart vi fikser det Stig, men form det første fører det som regel til at de blir fler komponenter enn man strengt talt kunne bruke med en jevn anrulling. For det andre er det som regel ikke selve resonansen, men det lille henget rett over som er problemet. Skal man dempe resonansen skaper den problemer da den blir en dip, (noe som selvsagt ikke er på langt nær så hørbart) og derfor må resonansen ofte behandles med en sugekrets med relativt høy Q i stedet for at man kan utnytte den naturlige responsen i filteret osv. En seriemotstand på sugekretsen er ofte tingen for å få et godt utgangspunkt for filteret. Sugekretsen pleier jeg uansett å plassere etter en seriemotstand så lastmessig er den uproblematisk. Det siste og mest åpenbare er å bruke høy delefrekvens. Det funker veldig bra om man har gode nok mellomtoner.
 
T

theStig

Gjest
Jeg pleier å gjøre det siste... jeg ville vel delt Fountek'en på 2,2-2,5 kHz tror jeg, med en 2. ordens topologi. Er ikke noen tilhenger av å dele diskanter altfor nær resonansen, uansett hvor bratt filter man bruker.
 
T

theStig

Gjest
Må bare legge til at målinga mi er gjort uten baffel, bare elementet stående fritt. Med baffel vil diffraksjonen se annerledes ut, og det forandrer jo alt... Ofte måler bånd-diskanter mye bedre under 2 kHz i et litt bredt baffel.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Sant nok. Responsen jeg viste til over for Fountek er ganske typisk for mange bånd.. en rett respons ned til resonansen, som så lager en liten peak med høyt Q, og så meget bratt avrulling under der. Dette er litt tricky, men vi som kan å lage delefiltre fikser selvsagt det da...  ;D
Hvis du lager et lavpassfilter for f.eks. mellomtonen, og lager filteret med like høy Q vil summen av disse funksjonene utligne hverandre, og du vil sitte igjen med flat frekvenskurve.

Ellers vil jeg foretrukket en bånddiskant som er åpen bak. Et bånd med et slikt areal i forhold til bakkammeret vil automatisk få høy Q. At disse gutta ikke har tenkt på det fra før? Større bakkammer burde vel være en smal sak å lage til?

Vidar
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Nå er jo Vifa og Peerless seriene slått sammen de siste ukene, men elementet kan handles hos feks Madisound ennå : http://www.madisound.com/pdf/vifa/h26tg-35-06e.pdf

Dette elementet var veldig populært i ulike DIY og ferdighøyttalere på 90 tallet, og låt overraskende godt til tross for den svake hornladningen

Elementet ble benevnet som Imp. Transformer og finnes i minst to versjoner :
H26TG-05-06
H26TG-35-06

Hvis jeg ikke husker feil har også dette elementet noen likhetstrekk med de nyere ringradiatorer fra Vifa/SS
Studerte denne først nå,og den ser absolutt spennende ut!
Kan noen forklare meg hva de 3 forskjellige plottene på frekvensrespons diagrammet betyr?Altså hva det blå,grønne og røde indikerer?Går utifra at det er målinger forskjellige vinkler off axis,men er ikke sikker.....
 
Topp Bunn