Genelec lanserer enorme 1235A

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Den legendariske finske høyttalerprodusenten Genelec lanserer nå nye 1235A Smart Active Monitor. Høyttaleren tar utgangspunkt i den ikoniske 1035-høyttaleren, med 96 kHz og full støtte for GLM, Genelecs teknologi for kalibrering av høyttalere i forhold til rommets unike akustikk.

    Nye 1235A posisjonerer seg dermed som perfekte main monitors for store produksjoner innen musikk, film og post-produksjon som trenger denne typen enorm SPL, med en nøytral og stabil gjengivelse, optimalisert perfekt til rommets unike akustikk.

    1035 ble først lansert i 1989, og ble raskt industristrandarden innen in-wall monitorer som kunne levere ekte referanselyd med høy SPL over lengre avstander. Høyttalerne ble blant annet omfavnet av legendariske studioer som Metropolis og Olympic i London og JVC og West Side i Japan.

    Den nylig lanserte 1235A videreformidler karakteristikken fra forløperen, med en vanvittig frekvensrespons både on- og off-axis, som resulterer i en svært bred og stabil sweet spot for mange lyttere i ett og samme rom. Med en SPL på 130 dB og et frekvensområdet ned til 29 Hz, har 1235A enormt med trøkk samtidig som den leverer transparent og nøytral lyd som gjør at lyttere kan gjøre nøyaktig finjusterte avgjørelser i miksen, selv etter lange økter.

    Med en størrelse på 350 liter har 1235A nøyaktig samme dimensjoner som 1035, med sine doble 15" drivere, doble 5" mellomtone drivere og en low distortion 1" throat compression driver. ​Mellomtone- og diskant-driverene er utviklet i henhold til DCW waveguide teknologi for å kunne levere den vanvittige nøyaktigheten som Genelec har blitt anerkjent for.

    1235A's RAM XL modul kan installeres i et ekstern rom og inneholder forsterker, crossovers og prosessering, med klasse D forsterker som leverer 2000 W, 800 W og 250 W for LF, MF og HF driverene.Forsterkeren har både analoge innganger og AES/EBU, samt AES/EBU digitale utganger.

    Sammen med kalibreringsverktøyet GLM, kan 1235A bli konfigurert, kontrollert og kalibrert for alle typer rom. GLM gjør det også mulig å kombinere alle typer Genelec Smart Active Monitors(SAM) og enkelt sette opp systemer for alle typer stereo, multiple stereo, multi-channel eller 3D immersive audio-oppsett.

    Teknologien i nye 1235A er også mulig å implementere som en on-site oppgradering for eiere av 1035A/B monitorer. Oppgraderingen inkluderer ny RAM-XL modul, nye drivere og komplett kalibrering.
     

    Vedlegg

    Kommentarer

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dimensjoner og pris/link ville vært fint. Sikkert en eller annen sprø skrue som vil ha dette i en hjemmekino.. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Man planlegger hus for inn bygning av både det ene og det andre - hvorfor ikke også høyttalere!?

    Men, dere på Benum, skal eller bør eller kan disse med fordel bygges inn?

    Jeg spør, for forskjellen i baffel blir som natt og dag, om de bygges inn eller ikke.

    Forstår ikke hvordan de får fete 15-tommere til å "møtes" av relativt pinglete 5-tommere, forresten...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Benum

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.10.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Dimensjoner og pris/link ville vært fint. Sikkert en eller annen sprø skrue som vil ha dette i en hjemmekino.. :)
    Hehe, helt sikkert!

    Link: https://www.genelec.com/1235a


    SPL
    130 dB

    Amplifier Power
    2 X 1000W Bass (Class D) + 2 X 400W Midrange (Class D) + 250W Treble (Class D)

    Frequency Response
    29 Hz - 26 kHz (-6dB)

    Accuracy of Frequency Response
    ± 2 dB (31 Hz - 20 kHz)

    Driver Dimensions
    2 x ⌀ 381 mm Bass + 2 x ⌀ 125 mm Midrange + ⌀ 25 mm Treble (view in inches)

    Dimensions
    H 820 x W 1105 x D 650 mm, (view in inches)

    Weight
    164 kg / 361.6 lb

    Connections
    1 x XLR Analog Input
    1 x XLR AES/EBU Input
    1 x XLR AES/EBU Output
    2 x RJ45 Control
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dimensjoner og pris/link ville vært fint. Sikkert en eller annen sprø skrue som vil ha dette i en hjemmekino.. :)
    Sprø skrue? Denne er da akkurat passe i en fin stue. Merk at høyttaleren kan plasseres på høykant; da må du snu den tunge metallwaveguiden for riktig posisjon, orientering. Wooferne naturligvis nærmest gulvet...

    Plasserer du høyttaleren rett på gulvet, blir akustisk akse ca. 82-85 cm over bakken, omtrent der lytteposisjonen er i sofaen. Med andre ord slipper du et fordyrende stativ som skal fylle opp tomrommet under høyttaleren. Legg inn fire gummiklosser under høyttaleren for akustisk dekopling hvis du er fin på det eller ønsker en akustisk akse på konvensjonelle 90 cm.

    For god summering av driverne bør man ikke sitte nærmere enn 150 cm fra høyttalerne, men det tipper jeg ikke blir et problem.

    Merk at også denne høyttaleren trenger en subwoofer for de aller laveste oktaver. Genelecs 7382 (https://www.genelec.com/7382a ), en sub på 150 kg med 3x15 tommers woofere, passer perfekt for linearitet fra 14 Hz til over 20 kHz med peak SPL på over 130 dB i stereokonfigurasjon.

    Mer skal ikke til for et høyverdig anlegg som spiller skjorta av DIY og det aller meste som er å få tak i der ute.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Synes de var veldig kule :) spiller sikkert som en drøm med rett utstyr

    mvh
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vell og bra, men hva koster dette? Sammenlignet med NNNN feks? Sammenlignet med JBL M2 og subber feks?... jeg tror dette hårete settet hadde sett bra ut hos meg. Estetisk overlegent det mannen med høyhalset genser og lyspære/isblokk Har kommet frem med. Pris???
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kan disse kjøpes uten forsterker?
    Nope. Genelec gir deg forsterkere på kjøpet. Det har de alltid gjort siden de startet opp med aktive høyttalere for over 40 år siden. Det skal sies at DAC og ADC samt DSP ligger inni forsterkerboksen.

    Merk at denne forsterkeren opprinnelig veide 71 kg i 1989 da den ble lansert. I 1998/2000 da Mk2 kom, var vekten redusert til 30 kg. Nå veier den 11 kg, og spesifikasjonene er bedre enn før. Med andre ord er denne forsterkeren på 11 kg pr. høyttaler for lettvekter å regne. Forsterkeren har skruehull for sikker montering i rack.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men de er kanskje så serviceinnstilte at det er mulig å få uten?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dette er vell og bra, men hva koster dette? Sammenlignet med NNNN feks? Sammenlignet med JBL M2 og subber feks?... jeg tror dette hårete settet hadde sett bra ut hos meg. Estetisk overlegent det mannen med høyhalset genser og lyspære/isblokk Har kommet frem med. Pris???
    Merk at 1235a er lillebroren til 1236a (se bilde nedenfor). 1235 har 15-tommere, mens 1236 har 18-tommere. Her er manual til 1236: https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...df945366a3c15391/1236a_operating_manual_0.pdf

    1236 er veldig dyr. Omtrent som en velutstyrt Golf med turbomotor for et stereosett. Vet ikke hva 1235 kommer på i disse turbulente tider. At norsk krone har fått lirestatus de siste ukene gjør ikke pekuniære spørsmål enklere. Ta kontakt med Benum!

    AD2C3E27-DB42-4ED0-8D74-689143180DEF.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men de er kanskje så serviceinnstilte at det er mulig å få uten?
    Sikkert, men da virker den ikke uten enorm DIY-innsats.

    Du kan sikkert få en Mercedes med Audi-motor også, men det er et litt rart spørsmål å stille bilfabrikken.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Men hva er prisen? Euro. 15 tusen? 20 tusen. ?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men hva er prisen? Euro. 15 tusen? 20 tusen. ?
    Jeg mener å ha lest en listepris på €30k for storebroren 1236a.

    Du sammenlikner 1235 og 1236 med Jbl M2, men Genelecene veier omtrent 3 ganger så mye.

    Både 1235 og 1236 er klassisk design. Det er ikke ofte man kan kjøpe en høyttaler hvor hele designet er presentert på AES; her er presentasjon av designet hvor hovedidéene fra 1989 fortsatt gjelder:

    https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...of_High_Power_Active_Control_Room_Monitor.pdf
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare synd de ikke tilbyr dem med litt mer fleksibilitet på forsterkersiden.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    De kan jo levere et par her så skal jeg teste de mot Everest. Prisen er jo som et par strøkne Everest brukt. Problemet et at om 20 år er Everest verdt det samme eller mer. Men disse? Jeg beholder selvsagt testparet. Jeg gir de en sjanse.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    De kan jo levere et par her så skal jeg teste de mot Everest. Prisen er jo som et par strøkne Everest brukt. Problemet et at om 20 år er Everest verdt det samme eller mer. Men disse? Jeg beholder selvsagt testparet. Jeg gir de en sjanse.
    Kan passe på Everestene i test perioden jeg. Helt kostnadsfritt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Bare synd de ikke tilbyr dem med litt mer fleksibilitet på forsterkersiden.
    Forsterkere er jåleri. Eventuelt nostalgi og estetikk. Alle her kjenner til Bob Carver-utfordringen fra midten 1980-tallet. Resten er historie. Siden den gang har spesifikasjonene blitt enda bedre. Forsterkning er et løst problem. Genelec-ampene har en helt svart, matt front som passer for innskruing i rack med et av/på-lys/-knapp i front. Enklere kan det ikke bli.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare synd de ikke tilbyr dem med litt mer fleksibilitet på forsterkersiden.
    Forsterkere er jåleri. Eventuelt nostalgi og estetikk. Alle her kjenner til Bob Carver-utfordringen fra midten 1980-tallet. Resten er historie. Siden den gang har spesifikasjonene blitt enda bedre. Forsterkning er et løst problem. Genelec-ampene har en helt svart, matt front som passer for innskruing i rack med et av/på-lys/-knapp i front. Enklere kan det ikke bli.
    Hvorfor kverulere med meg da, da skulle det ikke være vanskelig å tilby alternativer? Om Genelec kun ønsker slike som deg som kunde utenfor proff segmentet hvorfor annonsere da? Du har jo handlet ditt for en stund.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Han er bare en lettkjøpt prins. Greine er sikkert ok, men det er ikke Jerusalem. Skal slikt utstyr uten historikk og referanser selges må det gå for lang lavere priser. Dette er tross alt primitivt. 300000 for dette er latterlig. Nesten 3 ganger det en fantastisk TAD/JBL hornrigg fra kremen i kongeriket koster. Hvis PA- Holder en knapp på NNNN.
    20190806_191738.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Bare synd de ikke tilbyr dem med litt mer fleksibilitet på forsterkersiden.
    Forsterkere er jåleri. Eventuelt nostalgi og estetikk. Alle her kjenner til Bob Carver-utfordringen fra midten 1980-tallet. Resten er historie. Siden den gang har spesifikasjonene blitt enda bedre. Forsterkning er et løst problem. Genelec-ampene har en helt svart, matt front som passer for innskruing i rack med et av/på-lys/-knapp i front. Enklere kan det ikke bli.
    Hvorfor kverulere med meg da, da skulle det ikke være vanskelig å tilby alternativer? Om Genelec kun ønsker slike som deg som kunde utenfor proff segmentet hvorfor annonsere da? Du har jo handlet ditt for en stund.
    Jeg tror vi med fordel kan sammenlikne Genelec med Apple og konvensjonell hifi med Microsoft og IBM. Apple leverer ett system, på godt og vondt. Microsoft og IBM lot deg sjonglere med langt flere valg. Apple er litt «take it or leave it». Slik er vel Genelec også. De bestemmer hvilken forsterkning, crossovere osv. du får.

    Personlig ser jeg ikke problemet med et helhetlig system, hverken ved PC-valg eller lydvalg. Det er nå snart 10 år siden jeg ga opp PC privat, men jeg har fortsatt Boot Camp...
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    De er næsten for små og lette i sammenligningen med mit eget.
    Har lyttet til den gamle model og har pt en god ven med en af de mindre modeller. En 3 vejrs med et hav af tilpasnings muligheder. :) De levere en god lyd synes jeg :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Han er bare en lettkjøpt prins. Greine er sikkert ok, men det er ikke Jerusalem. Skal slikt utstyr uten historikk og referanser selges må det gå for lang lavere priser. Dette er tross alt primitivt. 300000 for dette er latterlig. Nesten 3 ganger det en fantastisk TAD/JBL hornrigg fra kremen i kongeriket koster. Hvis PA- Holder en knapp på NNNN.
    Vis vedlegget 577892
    Har aldri hørt 1235 eller 1236. Kan kun uttale meg om Genelec generelt. Fantastisk kvalitet. Minner meg litt om utstyr i Forsvaret. Dønn solid, tåler alt, med en viss estetikk på kjøpet.

    Genelec har alltid vært opptatt av det lineære og små toleranser. Når de oppgir spesifikasjoner, er det dette du får. Minst. Det går ikke i stykker (uten videre eller med det første) og de reparerer produkter flere tiår etter at de ble produsert.

    Det har ennå ikke vært noen oppkjøpsfond inni Genelec som «hjelper» selskapet med en mer «markedsrettet» strategi. Litt som Harley Davidson lenge før Wall Streets inntog? Her er det god gammeldags, forskningsdrevet høyttalerkunst som fortsatt gjelder, 40 år etter oppstarten. En utrydningstruet rase.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det at Genelec, eller tilsvarende andre produsenter av aktive høyttalere, har forsøkt å servere beste forsterkeri som passer til deres konstruksjoner. Må da være så bra som det kan få blitt. Fremfor at alle skal løpe rundt og se etter noe som er mer egnet. Alt passer til hverandre og DSP er innebygget - trolig få i verden som i dette tilfelle løser det bedre enn Genelec selv.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.184
    Torget vurderinger
    2
    Men hva er prisen? Euro. 15 tusen? 20 tusen. ?
    Disse er POA(price on application) for tiden. Send e-post til norway@benum.com for mer info om hva vi og Genelec trenger for å sette korrekt pris.
    Sorry, men slikt er bare tøysete! :)
    Her er vi uenige, gamle venn. Ettersom firmaet jeg jobber for importerer så å si alt vi selger, kan jeg si at med kapitalvarer og en kronekurs som mildt sagt er temmelig uforutsigbar, har jeg stor forståelse for Benums valg her. Har de noen på lager kan de sikkert si noe om prisen, men det er vel ikke særlig usannsynlig at dette er bestillingsvare.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Men hva er prisen? Euro. 15 tusen? 20 tusen. ?
    Disse er POA(price on application) for tiden. Send e-post til norway@benum.com for mer info om hva vi og Genelec trenger for å sette korrekt pris.
    Sorry, men slikt er bare tøysete! :)
    Her er vi uenige, gamle venn. Ettersom firmaet jeg jobber for importerer så å si alt vi selger, kan jeg si at med kapitalvarer og en kronekurs som mildt sagt er temmelig uforutsigbar, har jeg stor forståelse for Benums valg her. Har de noen på lager kan de sikkert si noe om prisen, men det er vel ikke særlig usannsynlig at dette er bestillingsvare.
    Hehe, her snakker vi om forbrukerprodukter og når de reklamerer synes jeg de bør kunne komme opp med veiledende priser. Alternativt er det et oligark-produkt som bare folk med spesiell lommebok bør ta seg bryet med å kontakte dem. En grei måte kan være å oppgi prisen i euro og indikere at dagens situasjon kan medføre prisendringer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, her snakker vi om forbrukerprodukter og når de reklamerer synes jeg de bør kunne komme opp med veiledende priser. Alternativt er det et oligark-produkt som bare folk med spesiell lommebok bør ta seg bryet med å kontakte dem. En grei måte kan være å oppgi prisen i euro og indikere at dagens situasjon kan medføre prisendringer.
    Helt enig - og det gjelder alle importbedrifter - oppgi produktets Euro eller Dollar pris i hjemlandet så gir det en pekepinn. Fordi INGEN ringer og spør om dette når man Googler det frem før noen får tatt av et telefonrør... Handler om respekt for kunden, å antyde pris på forbrukerprodukter anno 2020.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    1235A - EN VISUALISERING

    Oppdateringen av den klassiske Genelec-høyttaleren gjorde meg litt nysgjerrig på hvordan et slikt oppsett ville ta seg ut visuelt. Derfor lagde jeg en kjapp visualisering. Hvor mye plass trenger man, ideelt sett, for et oppsett basert på disse høyttalerne? Merk at målene er oppgitt nedenfor høyttalerne og over forsterkerne (HxBxD).

    Nedenfor har jeg satt opp 1235a i 2.1 stereokonfigurasjon. Fordi dette er ekstremhøyttalere, er det på sin plass å legge en like kompromissløs subwoofer til et slikt oppsett, slik at man får en romrespons som er helt flat ned til ca. 14 Hz, med en peak-kapasitet på over 130 dB i rommet.

    Bildet lyver litt mht. hvilken bredde man trenger i et slikt oppsett. Med anbefalt toe-in på 30 grader tar høyttalerne ca. 105 cm i bredderetningen. Det betyr at høyttalerne med 30 graders toe-in og en 7382a-subwoofer i midten tar minst 350 cm i bredderetningen.

    De 3 forsterkerne er lagt oppå 7382-subwooferne, hvor de tar seg godt ut. Det gir som regel ingen mening å snakke om watt for wattens skyld. Men i dette tilfellet blir det likevel litt artig. Genelec velger heller effektive drivere fremfor ineffektive, dvs. at de foretrekker lettdrevne høyttalere fremfor "tungdrevne". De to 1235a-forsterkerne har en kapasitet på til sammen 3050 watt, mens 7382a-subwooferen har en kapasitet på 2500 watt; dvs. til sammen nesten 9000 watt for høyttalere som er forsøkt holdt så effektive som mulig.

    Jeg har dessverre ikke plass til disse 1235a-høyttalerne selv, mangler minst en halvmeter i bredderetningen, men det er kanskje andre der ute som har den plassen som trengs for et kompromissløst oppsett hvor SPL-kapasiteten er omtrent på konsertnivå, men hvor nøyaktigheten i reproduksjonen av lyd er på hifi high-end-nivå.

    Skjermbilde 2020-04-06 kl. 14.24.35.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Flere påstander i innlegget ditt som kan diskuteres svart-hvitt.

    Kompromissløst, litt artig, tar seg godt ut...

    Ser for meg hjemmet til ungkaren med gråpapir som tapet og en halvrøykt rullings stappet bak øret. La oss kalle drømmeanlegget, Birger.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Flere påstander i innlegget ditt som kan diskuteres svart-hvitt.

    Kompromissløst, litt artig, tar seg godt ut...

    Ser for meg hjemmet til ungkaren med gråpapir som tapet og en halvrøykt rullings stappet bak øret. La oss kalle drømmeanlegget, Birger.
    Dette er et headroom-anlegg for ekstrem dynamikk. Vis meg et anlegg med peak SPL-kapasitet over 130 dB fra 14 Hz til over 20 kHz som måler bedre enn dette. Mange andre, inkludert Genelec selv, har andre høyttalere som er mer korrekte/nøyaktige/nøytrale på lavere lydvolum, men skal man ha kompromissløs dynamikk opp i 130+ dB i peak, så blir ikke utvalget stort.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Flere påstander i innlegget ditt som kan diskuteres svart-hvitt.

    Kompromissløst, litt artig, tar seg godt ut...

    Ser for meg hjemmet til ungkaren med gråpapir som tapet og en halvrøykt rullings stappet bak øret. La oss kalle drømmeanlegget, Birger.
    Dette er et headroom-anlegg for ekstrem dynamikk. Vis meg et anlegg med peak SPL-kapasitet over 130 dB fra 14 Hz til over 20 kHz som måler bedre enn dette. Mange andre, inkludert Genelec selv, har andre høyttalere som er mer korrekte/nøyaktige/nøytrale på lavere lydvolum, men skal man ha kompromissløs dynamikk opp i 130+ dB i peak, så blir ikke utvalget stort.
    Der er flere her på dette fora der er tæt på ang ydelsen :) Men jeg har nu aldrig brudt mig om at gengive musik på en studio monitor. Men det er jo bare min mening :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Flere påstander i innlegget ditt som kan diskuteres svart-hvitt.

    Kompromissløst, litt artig, tar seg godt ut...

    Ser for meg hjemmet til ungkaren med gråpapir som tapet og en halvrøykt rullings stappet bak øret. La oss kalle drømmeanlegget, Birger.
    Dette er et headroom-anlegg for ekstrem dynamikk. Vis meg et anlegg med peak SPL-kapasitet over 130 dB fra 14 Hz til over 20 kHz som måler bedre enn dette. Mange andre, inkludert Genelec selv, har andre høyttalere som er mer korrekte/nøyaktige/nøytrale på lavere lydvolum, men skal man ha kompromissløs dynamikk opp i 130+ dB i peak, så blir ikke utvalget stort.
    Dette er et PA anlegg svart-hvitt. Vet at det er flere som har fått for seg at det er veien å gå. Dem om det.

    Har man penger nok klarer man sikkert å integrere dette monsteret i et møblert hjem, men da snakker vi å få på plass dyktige håndverkere og en mesterlig interiørarkitekt. Genelec må være definisjonen på latskap. Se på de vakre smykkene til broder Dire Wolf. De kunne i det minste forsøkt, nå som de sikter på privatmarkedet. Stoppet opp på pro?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dette er et PA anlegg svart-hvitt. Vet at det er flere som har fått for seg at det er veien å gå. Dem om det.

    Ja og efterhånden er det disse PA Højttalere der gengiver musikken mest troværdigt. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Lassencad , hva er forskjellen på en studiomonitor og det du lytter til?
    MakkinTosken , hva er forskjellen mellom PA og hifi? Hvorfor definerer du 1235a og 7382 som PA?

    Til dere begge, her er hvordan avdøde Genelec-grunnlegger Ilpo Martikainen for noen år siden svarte på liknende spørsmål som dere har. God lesning!


    - - - - - - -


    Thank you for asking this kind of questions, which obviously trouble many readers and listeners. I try to answer.

    “Speaker is designed against classical hi-fi speaker design rules.”

    I may not be aware what these rules may be, but the 1238A is designed as a professional monitoring speaker, where requirements are more stringent than in most hi-fi speakers. For example, monitoring speaker shall be extremely neutral, linear, reliable, serviceable, manufactured with very tight tolerances between units and batches over the years. Any speaker of same model may be paired with any other sample, even made years apart. As the “sound” of the recording is adjusted by listening it with the monitoring speaker, the monitoring speaker must be most revealing. Actually the monitoring speaker has to be more revealing than anything else in the reproduction chain after that. This ensures that end users will not find any surprises.

    “Drivers are not chosen because they are the "best"...”

    This is difficult to understand. Just the contrary is true: the drivers are carefully selected to be best for the job. If good enough driver is not available, or cannot be tailored from some existing driver, it will be designed from scratch.

    “Midrange is an in-house 5" cone, which can not really handle much power…”
    The midrange driver is designed and manufactured in house since 1988, as there was simply not good enough midrange drivers available. Its performance and design processes were reported in AES preprint 2755, including sensitivity, distortion, power handling and compression with high levels. The claim that midrange could not handle much power is wrong. The driver was tested up to 1 kW power to make sure it is mechanically stable and reliable. The reliability track record of this driver is extremely good. It was first used in the largest monitor 1035A and since then it is used in all 3-way models down to 1037B.

    “…but survives with the efficiency boosting waveguide.”
    “Also radiation angles etc are exemplary, which in many other designs by other respected brands are not taken care of at all.”

    Genelec created first waveguides in 1983 in the first prototypes of 1022A to control directivity and reduce cabinet edge diffraction. Since then the DCW, as we call it, has been an essential part of our designs. The role of the DCW is to match the directivity of drivers so that both on axis and off axis responses are uniform. This relates mainly to two issues: imaging is improved, as there is less diffraction from cabinet edges, and total perceived response is improved, as the room reverberant field spectrum is much closer to direct sound spectrum. To understand this we have to remember that the human perception is formed from both direct sound and reverberation. In most rooms the reverberation is more important to the perceived balance than direct sound. I take an example: a traditional two-way box system with 200 mm woofer and 25 mm tweeter and crossover at 2,5 kHz. On axis response is tailored flat with decent crossover design. If we measure this off axis, we will find that the woofer response will be falling, progressively more with off axis angle, towards 2,5 kHz, but tweeter response will stay at its on axis level right above the crossover, and starts to fall gradually around 8…10 kHz. This simply relates to the driver directivity; i.e. its radiation size related to wavelength. Converted to the total acoustic power radiated to all directions, this pattern means there will be a dip on the upper woofer band, response will go up when we move to tweeter and starts falling again. This, combined with the frequency dependent absorption of our room, will be the reverberation response spectrum we will hear. This has been, and will be, an endless source of discussion about how good or how bad certain speaker will sound.
    The role of waveguide is to limit the radiation angle of a smaller driver to match that of the larger driver. In the best case both on axis and off axis responses are flat, the off axis level just going down with increasing off axis angle. In this way we remove the major source of problems: uneven reverberation spectrum. Still the room’s frequency dependent absorption will remain, but its influence will be smaller, as much less sound is radiated towards the room walls.
    As said, the directivity depends on wavelength and driver size. It is natural that at same frequency larger drivers are more directional than small. In case of 1238A the directivity control extends to about 300 Hz, where the 60 degrees off axis radiation is 6 dB down from on axis response.

    A side effect of limiting the radiation angle with a waveguide is that also the acoustic impedance at the driver diaphragm will change. This improves efficiency; i.e. we get more sound with the same diaphragm displacement. This is naturally true for both MF and HF drivers.

    “Woofer, for example: it is a light cone high efficiency/high power handling PA driver actually, which does not go lower than 100 Hz unaided.”

    The 1238A woofer really is a high efficiency, high power LF transducer, which has low distortion, sufficient displacement capacity and flat response. High sensitivity is a must for the SPL requirements this product is designed for. Any sensitivity dB gained in the transducer motor design will improve reliability and reduce thermal load due to amplifier power. If you want to get 120 dB SPL output there is a big difference in the needed power depending on the driver sensitivity. If the sensitivity is 80 dB/W we need 10 kW, if 90 dB/W we need 1 kW, if 100 dB/W we only need 100W.
    Designing the LF section – box and driver – is relatively straightforward process, where box volume, cutoff frequency and efficiency are interrelated. With active speakers the optimization is simple and in our case we usually trade between amplifier power and box volume.
    The beauty of this approach is that because the initial driver sensitivity is good, and because of low QT , its natural response in the box of this size is close to the inverse of room-induced boost. To get neutral response in the room, in most cases LF response has to be reduced – for example flush mounting inherently adds 6 dB to LF, and progressively more because of room loading– and hence the amplifier power needed to straighten the LF response is actually small. There is nothing strange in boosting or cutting responses – EQ if you wish - of minimum phase systems; crossover filter is a good example of this. From system standpoint the multi-way speaker LF, MF and HF sections are band-pass filters combined from acoustical and electrical components. The driver initial responses practically never match with the desired crossover frequencies - were these at the lower or upper end of the driver’s intended passband – and hence response corrections are necessary. Corrections are done in both passive and active designs., The difference being that with active designs we have the possibility to both boost and cut, while passive filters only allow various amounts and slopes of cut. In active systems this possibility covers also woofer: we have freedom to both boost and cut the electrical response to get the desired acoustical response in the listening room.

    “…to achieve the good on paper specks.”

    We are most interested in how the speaker performs, i.e. sounds. This includes lots of listening tests as well. However, there is lot of research evidence of what makes the speaker sound good and how this correlates with measured performance, i.e. specs. I warmly recommend Floyd Toole’s book “Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms”, it is an excellent representation of this subject.

    “…but how it fits the design ideals, in this case "engineering" view of the design process.”

    Engineering approach is widely accepted in most tangible areas of life, design of bridges, roads, cars, airplanes, factories, anything. Would you prefer to drive on a bridge designed on feelings? What is the problem with engineering approach to speakers? We think it is best to combine engineering with music and psychoacoustic knowledge.

    I hope this clarifies some of the questions.

    Ilpo Martikainen
    Founder of Genelec


    - - - - - - -
    Kilde: https://www.community.genelec.com/forum/-/message_boards/message/914379#/
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Lassencad , hva er forskjellen på en studiomonitor og det du lytter til?
    MakkinTosken , hva er forskjellen mellom PA og hifi? Hvorfor definerer du 1235a og 7382 som PA?

    Til dere begge, her er hvordan avdøde Genelec-grunnlegger Ilpo Martikainen for noen år siden svarte på liknende spørsmål som dere har. God lesning!


    - - - - - - -


    Thank you for asking this kind of questions, which obviously trouble many readers and listeners. I try to answer.

    “Speaker is designed against classical hi-fi speaker design rules.”

    I may not be aware what these rules may be, but the 1238A is designed as a professional monitoring speaker, where requirements are more stringent than in most hi-fi speakers. For example, monitoring speaker shall be extremely neutral, linear, reliable, serviceable, manufactured with very tight tolerances between units and batches over the years. Any speaker of same model may be paired with any other sample, even made years apart. As the “sound” of the recording is adjusted by listening it with the monitoring speaker, the monitoring speaker must be most revealing. Actually the monitoring speaker has to be more revealing than anything else in the reproduction chain after that. This ensures that end users will not find any surprises.

    “Drivers are not chosen because they are the "best"...”

    This is difficult to understand. Just the contrary is true: the drivers are carefully selected to be best for the job. If good enough driver is not available, or cannot be tailored from some existing driver, it will be designed from scratch.

    “Midrange is an in-house 5" cone, which can not really handle much power…”
    The midrange driver is designed and manufactured in house since 1988, as there was simply not good enough midrange drivers available. Its performance and design processes were reported in AES preprint 2755, including sensitivity, distortion, power handling and compression with high levels. The claim that midrange could not handle much power is wrong. The driver was tested up to 1 kW power to make sure it is mechanically stable and reliable. The reliability track record of this driver is extremely good. It was first used in the largest monitor 1035A and since then it is used in all 3-way models down to 1037B.

    “…but survives with the efficiency boosting waveguide.”
    “Also radiation angles etc are exemplary, which in many other designs by other respected brands are not taken care of at all.”

    Genelec created first waveguides in 1983 in the first prototypes of 1022A to control directivity and reduce cabinet edge diffraction. Since then the DCW, as we call it, has been an essential part of our designs. The role of the DCW is to match the directivity of drivers so that both on axis and off axis responses are uniform. This relates mainly to two issues: imaging is improved, as there is less diffraction from cabinet edges, and total perceived response is improved, as the room reverberant field spectrum is much closer to direct sound spectrum. To understand this we have to remember that the human perception is formed from both direct sound and reverberation. In most rooms the reverberation is more important to the perceived balance than direct sound. I take an example: a traditional two-way box system with 200 mm woofer and 25 mm tweeter and crossover at 2,5 kHz. On axis response is tailored flat with decent crossover design. If we measure this off axis, we will find that the woofer response will be falling, progressively more with off axis angle, towards 2,5 kHz, but tweeter response will stay at its on axis level right above the crossover, and starts to fall gradually around 8…10 kHz. This simply relates to the driver directivity; i.e. its radiation size related to wavelength. Converted to the total acoustic power radiated to all directions, this pattern means there will be a dip on the upper woofer band, response will go up when we move to tweeter and starts falling again. This, combined with the frequency dependent absorption of our room, will be the reverberation response spectrum we will hear. This has been, and will be, an endless source of discussion about how good or how bad certain speaker will sound.
    The role of waveguide is to limit the radiation angle of a smaller driver to match that of the larger driver. In the best case both on axis and off axis responses are flat, the off axis level just going down with increasing off axis angle. In this way we remove the major source of problems: uneven reverberation spectrum. Still the room’s frequency dependent absorption will remain, but its influence will be smaller, as much less sound is radiated towards the room walls.
    As said, the directivity depends on wavelength and driver size. It is natural that at same frequency larger drivers are more directional than small. In case of 1238A the directivity control extends to about 300 Hz, where the 60 degrees off axis radiation is 6 dB down from on axis response.

    A side effect of limiting the radiation angle with a waveguide is that also the acoustic impedance at the driver diaphragm will change. This improves efficiency; i.e. we get more sound with the same diaphragm displacement. This is naturally true for both MF and HF drivers.

    “Woofer, for example: it is a light cone high efficiency/high power handling PA driver actually, which does not go lower than 100 Hz unaided.”

    The 1238A woofer really is a high efficiency, high power LF transducer, which has low distortion, sufficient displacement capacity and flat response. High sensitivity is a must for the SPL requirements this product is designed for. Any sensitivity dB gained in the transducer motor design will improve reliability and reduce thermal load due to amplifier power. If you want to get 120 dB SPL output there is a big difference in the needed power depending on the driver sensitivity. If the sensitivity is 80 dB/W we need 10 kW, if 90 dB/W we need 1 kW, if 100 dB/W we only need 100W.
    Designing the LF section – box and driver – is relatively straightforward process, where box volume, cutoff frequency and efficiency are interrelated. With active speakers the optimization is simple and in our case we usually trade between amplifier power and box volume.
    The beauty of this approach is that because the initial driver sensitivity is good, and because of low QT , its natural response in the box of this size is close to the inverse of room-induced boost. To get neutral response in the room, in most cases LF response has to be reduced – for example flush mounting inherently adds 6 dB to LF, and progressively more because of room loading– and hence the amplifier power needed to straighten the LF response is actually small. There is nothing strange in boosting or cutting responses – EQ if you wish - of minimum phase systems; crossover filter is a good example of this. From system standpoint the multi-way speaker LF, MF and HF sections are band-pass filters combined from acoustical and electrical components. The driver initial responses practically never match with the desired crossover frequencies - were these at the lower or upper end of the driver’s intended passband – and hence response corrections are necessary. Corrections are done in both passive and active designs., The difference being that with active designs we have the possibility to both boost and cut, while passive filters only allow various amounts and slopes of cut. In active systems this possibility covers also woofer: we have freedom to both boost and cut the electrical response to get the desired acoustical response in the listening room.

    “…to achieve the good on paper specks.”

    We are most interested in how the speaker performs, i.e. sounds. This includes lots of listening tests as well. However, there is lot of research evidence of what makes the speaker sound good and how this correlates with measured performance, i.e. specs. I warmly recommend Floyd Toole’s book “Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms”, it is an excellent representation of this subject.

    “…but how it fits the design ideals, in this case "engineering" view of the design process.”

    Engineering approach is widely accepted in most tangible areas of life, design of bridges, roads, cars, airplanes, factories, anything. Would you prefer to drive on a bridge designed on feelings? What is the problem with engineering approach to speakers? We think it is best to combine engineering with music and psychoacoustic knowledge.

    I hope this clarifies some of the questions.

    Ilpo Martikainen
    Founder of Genelec


    - - - - - - -
    Kilde: https://www.community.genelec.com/forum/-/message_boards/message/914379#/
    Som jeg allerede har nævnt i flere tråde synes jeg at Studiomonitor høre til i et studie :) Jeg har lyttet til JBL 4355/ATC 150/ATC 300. Jeg synes de er alt for detaljeret
    Men det skal netop sådan en studiomonitor være da de jo bruges til at mixe og alt selv det mindste ting skal kunne høres tydeligt .

    Ang HiFi opfylder selv det billigeste anlæg de krav. Men jeg oplever bare at PA systemer får mig til at føle jeg er tilstede. Altså hvis optagelsen har det i sig :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ang mit eget . Jeg lytter min musik på et sæt Bio Højttalere. :) Har ikke set mig tilbage siden det startede
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Lassencad , hva er forskjellen på en studiomonitor og det du lytter til?
    MakkinTosken , hva er forskjellen mellom PA og hifi? Hvorfor definerer du 1235a og 7382 som PA?

    Til dere begge, her er hvordan avdøde Genelec-grunnlegger Ilpo Martikainen for noen år siden svarte på liknende spørsmål som dere har. God lesning!


    - - - - - - -


    Thank you for asking this kind of questions, which obviously trouble many readers and listeners. I try to answer.

    “Speaker is designed against classical hi-fi speaker design rules.”

    I may not be aware what these rules may be, but the 1238A is designed as a professional monitoring speaker, where requirements are more stringent than in most hi-fi speakers. For example, monitoring speaker shall be extremely neutral, linear, reliable, serviceable, manufactured with very tight tolerances between units and batches over the years. Any speaker of same model may be paired with any other sample, even made years apart. As the “sound” of the recording is adjusted by listening it with the monitoring speaker, the monitoring speaker must be most revealing. Actually the monitoring speaker has to be more revealing than anything else in the reproduction chain after that. This ensures that end users will not find any surprises.

    “Drivers are not chosen because they are the "best"...”

    This is difficult to understand. Just the contrary is true: the drivers are carefully selected to be best for the job. If good enough driver is not available, or cannot be tailored from some existing driver, it will be designed from scratch.

    “Midrange is an in-house 5" cone, which can not really handle much power…”
    The midrange driver is designed and manufactured in house since 1988, as there was simply not good enough midrange drivers available. Its performance and design processes were reported in AES preprint 2755, including sensitivity, distortion, power handling and compression with high levels. The claim that midrange could not handle much power is wrong. The driver was tested up to 1 kW power to make sure it is mechanically stable and reliable. The reliability track record of this driver is extremely good. It was first used in the largest monitor 1035A and since then it is used in all 3-way models down to 1037B.

    “…but survives with the efficiency boosting waveguide.”
    “Also radiation angles etc are exemplary, which in many other designs by other respected brands are not taken care of at all.”

    Genelec created first waveguides in 1983 in the first prototypes of 1022A to control directivity and reduce cabinet edge diffraction. Since then the DCW, as we call it, has been an essential part of our designs. The role of the DCW is to match the directivity of drivers so that both on axis and off axis responses are uniform. This relates mainly to two issues: imaging is improved, as there is less diffraction from cabinet edges, and total perceived response is improved, as the room reverberant field spectrum is much closer to direct sound spectrum. To understand this we have to remember that the human perception is formed from both direct sound and reverberation. In most rooms the reverberation is more important to the perceived balance than direct sound. I take an example: a traditional two-way box system with 200 mm woofer and 25 mm tweeter and crossover at 2,5 kHz. On axis response is tailored flat with decent crossover design. If we measure this off axis, we will find that the woofer response will be falling, progressively more with off axis angle, towards 2,5 kHz, but tweeter response will stay at its on axis level right above the crossover, and starts to fall gradually around 8…10 kHz. This simply relates to the driver directivity; i.e. its radiation size related to wavelength. Converted to the total acoustic power radiated to all directions, this pattern means there will be a dip on the upper woofer band, response will go up when we move to tweeter and starts falling again. This, combined with the frequency dependent absorption of our room, will be the reverberation response spectrum we will hear. This has been, and will be, an endless source of discussion about how good or how bad certain speaker will sound.
    The role of waveguide is to limit the radiation angle of a smaller driver to match that of the larger driver. In the best case both on axis and off axis responses are flat, the off axis level just going down with increasing off axis angle. In this way we remove the major source of problems: uneven reverberation spectrum. Still the room’s frequency dependent absorption will remain, but its influence will be smaller, as much less sound is radiated towards the room walls.
    As said, the directivity depends on wavelength and driver size. It is natural that at same frequency larger drivers are more directional than small. In case of 1238A the directivity control extends to about 300 Hz, where the 60 degrees off axis radiation is 6 dB down from on axis response.

    A side effect of limiting the radiation angle with a waveguide is that also the acoustic impedance at the driver diaphragm will change. This improves efficiency; i.e. we get more sound with the same diaphragm displacement. This is naturally true for both MF and HF drivers.

    “Woofer, for example: it is a light cone high efficiency/high power handling PA driver actually, which does not go lower than 100 Hz unaided.”

    The 1238A woofer really is a high efficiency, high power LF transducer, which has low distortion, sufficient displacement capacity and flat response. High sensitivity is a must for the SPL requirements this product is designed for. Any sensitivity dB gained in the transducer motor design will improve reliability and reduce thermal load due to amplifier power. If you want to get 120 dB SPL output there is a big difference in the needed power depending on the driver sensitivity. If the sensitivity is 80 dB/W we need 10 kW, if 90 dB/W we need 1 kW, if 100 dB/W we only need 100W.
    Designing the LF section – box and driver – is relatively straightforward process, where box volume, cutoff frequency and efficiency are interrelated. With active speakers the optimization is simple and in our case we usually trade between amplifier power and box volume.
    The beauty of this approach is that because the initial driver sensitivity is good, and because of low QT , its natural response in the box of this size is close to the inverse of room-induced boost. To get neutral response in the room, in most cases LF response has to be reduced – for example flush mounting inherently adds 6 dB to LF, and progressively more because of room loading– and hence the amplifier power needed to straighten the LF response is actually small. There is nothing strange in boosting or cutting responses – EQ if you wish - of minimum phase systems; crossover filter is a good example of this. From system standpoint the multi-way speaker LF, MF and HF sections are band-pass filters combined from acoustical and electrical components. The driver initial responses practically never match with the desired crossover frequencies - were these at the lower or upper end of the driver’s intended passband – and hence response corrections are necessary. Corrections are done in both passive and active designs., The difference being that with active designs we have the possibility to both boost and cut, while passive filters only allow various amounts and slopes of cut. In active systems this possibility covers also woofer: we have freedom to both boost and cut the electrical response to get the desired acoustical response in the listening room.

    “…to achieve the good on paper specks.”

    We are most interested in how the speaker performs, i.e. sounds. This includes lots of listening tests as well. However, there is lot of research evidence of what makes the speaker sound good and how this correlates with measured performance, i.e. specs. I warmly recommend Floyd Toole’s book “Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms”, it is an excellent representation of this subject.

    “…but how it fits the design ideals, in this case "engineering" view of the design process.”

    Engineering approach is widely accepted in most tangible areas of life, design of bridges, roads, cars, airplanes, factories, anything. Would you prefer to drive on a bridge designed on feelings? What is the problem with engineering approach to speakers? We think it is best to combine engineering with music and psychoacoustic knowledge.

    I hope this clarifies some of the questions.

    Ilpo Martikainen
    Founder of Genelec


    - - - - - - -
    Kilde: https://www.community.genelec.com/forum/-/message_boards/message/914379#/
    Som jeg allerede har nævnt i flere tråde synes jeg at Studiomonitor høre til i et studie :) Jeg har lyttet til JBL 4355/ATC 150/ATC 300. Jeg synes de er alt for detaljeret
    Men det skal netop sådan en studiomonitor være da de jo bruges til at mixe og alt selv det mindste ting skal kunne høres tydeligt .

    Ang HiFi opfylder selv det billigeste anlæg de krav. Men jeg oplever bare at PA systemer får mig til at føle jeg er tilstede. Altså hvis optagelsen har det i sig :)
    Oi sann! For meg gjelder mest mulig detaljerthet som ideal. Da har vi nok forskjellige preferanser :)

    De gustibus non est disputandum!

    (https://en.wikipedia.org/wiki/De_gustibus_non_est_disputandum)

    :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Lassencad , hva er forskjellen på en studiomonitor og det du lytter til?
    MakkinTosken , hva er forskjellen mellom PA og hifi? Hvorfor definerer du 1235a og 7382 som PA?

    Til dere begge, her er hvordan avdøde Genelec-grunnlegger Ilpo Martikainen for noen år siden svarte på liknende spørsmål som dere har. God lesning!


    - - - - - - -


    Thank you for asking this kind of questions, which obviously trouble many readers and listeners. I try to answer.

    “Speaker is designed against classical hi-fi speaker design rules.”

    I may not be aware what these rules may be, but the 1238A is designed as a professional monitoring speaker, where requirements are more stringent than in most hi-fi speakers. For example, monitoring speaker shall be extremely neutral, linear, reliable, serviceable, manufactured with very tight tolerances between units and batches over the years. Any speaker of same model may be paired with any other sample, even made years apart. As the “sound” of the recording is adjusted by listening it with the monitoring speaker, the monitoring speaker must be most revealing. Actually the monitoring speaker has to be more revealing than anything else in the reproduction chain after that. This ensures that end users will not find any surprises.

    “Drivers are not chosen because they are the "best"...”

    This is difficult to understand. Just the contrary is true: the drivers are carefully selected to be best for the job. If good enough driver is not available, or cannot be tailored from some existing driver, it will be designed from scratch.

    “Midrange is an in-house 5" cone, which can not really handle much power…”
    The midrange driver is designed and manufactured in house since 1988, as there was simply not good enough midrange drivers available. Its performance and design processes were reported in AES preprint 2755, including sensitivity, distortion, power handling and compression with high levels. The claim that midrange could not handle much power is wrong. The driver was tested up to 1 kW power to make sure it is mechanically stable and reliable. The reliability track record of this driver is extremely good. It was first used in the largest monitor 1035A and since then it is used in all 3-way models down to 1037B.

    “…but survives with the efficiency boosting waveguide.”
    “Also radiation angles etc are exemplary, which in many other designs by other respected brands are not taken care of at all.”

    Genelec created first waveguides in 1983 in the first prototypes of 1022A to control directivity and reduce cabinet edge diffraction. Since then the DCW, as we call it, has been an essential part of our designs. The role of the DCW is to match the directivity of drivers so that both on axis and off axis responses are uniform. This relates mainly to two issues: imaging is improved, as there is less diffraction from cabinet edges, and total perceived response is improved, as the room reverberant field spectrum is much closer to direct sound spectrum. To understand this we have to remember that the human perception is formed from both direct sound and reverberation. In most rooms the reverberation is more important to the perceived balance than direct sound. I take an example: a traditional two-way box system with 200 mm woofer and 25 mm tweeter and crossover at 2,5 kHz. On axis response is tailored flat with decent crossover design. If we measure this off axis, we will find that the woofer response will be falling, progressively more with off axis angle, towards 2,5 kHz, but tweeter response will stay at its on axis level right above the crossover, and starts to fall gradually around 8…10 kHz. This simply relates to the driver directivity; i.e. its radiation size related to wavelength. Converted to the total acoustic power radiated to all directions, this pattern means there will be a dip on the upper woofer band, response will go up when we move to tweeter and starts falling again. This, combined with the frequency dependent absorption of our room, will be the reverberation response spectrum we will hear. This has been, and will be, an endless source of discussion about how good or how bad certain speaker will sound.
    The role of waveguide is to limit the radiation angle of a smaller driver to match that of the larger driver. In the best case both on axis and off axis responses are flat, the off axis level just going down with increasing off axis angle. In this way we remove the major source of problems: uneven reverberation spectrum. Still the room’s frequency dependent absorption will remain, but its influence will be smaller, as much less sound is radiated towards the room walls.
    As said, the directivity depends on wavelength and driver size. It is natural that at same frequency larger drivers are more directional than small. In case of 1238A the directivity control extends to about 300 Hz, where the 60 degrees off axis radiation is 6 dB down from on axis response.

    A side effect of limiting the radiation angle with a waveguide is that also the acoustic impedance at the driver diaphragm will change. This improves efficiency; i.e. we get more sound with the same diaphragm displacement. This is naturally true for both MF and HF drivers.

    “Woofer, for example: it is a light cone high efficiency/high power handling PA driver actually, which does not go lower than 100 Hz unaided.”

    The 1238A woofer really is a high efficiency, high power LF transducer, which has low distortion, sufficient displacement capacity and flat response. High sensitivity is a must for the SPL requirements this product is designed for. Any sensitivity dB gained in the transducer motor design will improve reliability and reduce thermal load due to amplifier power. If you want to get 120 dB SPL output there is a big difference in the needed power depending on the driver sensitivity. If the sensitivity is 80 dB/W we need 10 kW, if 90 dB/W we need 1 kW, if 100 dB/W we only need 100W.
    Designing the LF section – box and driver – is relatively straightforward process, where box volume, cutoff frequency and efficiency are interrelated. With active speakers the optimization is simple and in our case we usually trade between amplifier power and box volume.
    The beauty of this approach is that because the initial driver sensitivity is good, and because of low QT , its natural response in the box of this size is close to the inverse of room-induced boost. To get neutral response in the room, in most cases LF response has to be reduced – for example flush mounting inherently adds 6 dB to LF, and progressively more because of room loading– and hence the amplifier power needed to straighten the LF response is actually small. There is nothing strange in boosting or cutting responses – EQ if you wish - of minimum phase systems; crossover filter is a good example of this. From system standpoint the multi-way speaker LF, MF and HF sections are band-pass filters combined from acoustical and electrical components. The driver initial responses practically never match with the desired crossover frequencies - were these at the lower or upper end of the driver’s intended passband – and hence response corrections are necessary. Corrections are done in both passive and active designs., The difference being that with active designs we have the possibility to both boost and cut, while passive filters only allow various amounts and slopes of cut. In active systems this possibility covers also woofer: we have freedom to both boost and cut the electrical response to get the desired acoustical response in the listening room.

    “…to achieve the good on paper specks.”

    We are most interested in how the speaker performs, i.e. sounds. This includes lots of listening tests as well. However, there is lot of research evidence of what makes the speaker sound good and how this correlates with measured performance, i.e. specs. I warmly recommend Floyd Toole’s book “Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms”, it is an excellent representation of this subject.

    “…but how it fits the design ideals, in this case "engineering" view of the design process.”

    Engineering approach is widely accepted in most tangible areas of life, design of bridges, roads, cars, airplanes, factories, anything. Would you prefer to drive on a bridge designed on feelings? What is the problem with engineering approach to speakers? We think it is best to combine engineering with music and psychoacoustic knowledge.

    I hope this clarifies some of the questions.

    Ilpo Martikainen
    Founder of Genelec


    - - - - - - -
    Kilde: https://www.community.genelec.com/forum/-/message_boards/message/914379#/
    Som jeg allerede har nævnt i flere tråde synes jeg at Studiomonitor høre til i et studie :) Jeg har lyttet til JBL 4355/ATC 150/ATC 300. Jeg synes de er alt for detaljeret
    Men det skal netop sådan en studiomonitor være da de jo bruges til at mixe og alt selv det mindste ting skal kunne høres tydeligt .

    Ang HiFi opfylder selv det billigeste anlæg de krav. Men jeg oplever bare at PA systemer får mig til at føle jeg er tilstede. Altså hvis optagelsen har det i sig :)
    Oi sann! For meg gjelder mest mulig detaljerthet som ideal. Da har vi nok forskjellige preferanser :)

    De gustibus non est disputandum!

    (https://en.wikipedia.org/wiki/De_gustibus_non_est_disputandum)

    :)
    Ja da ... Vi er jo så forskellige ... Men mit krav er at hvis jeg oplever en koncert og efterfølgende har det på en indspilning skal det ikke være mere detaljeret end det mine øre opfattede ved koncerten. Her taler jeg mest op små intime koncerter . Blues kammermusik osv i den stil.
    Men heligvis for vores forskellighed Hverken jeg eller den ihærdige MakkinTosken har svaret . Vi har alle hver vores Mit er ikke det rigtige i andres øre men er det i mine :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Benum
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1
Link til alle artikler
5
Benum sine annonser
Bransjenyheter
- Sannsynligvis den beste trådløse lyden vi har hørt

- Sannsynligvis den beste trådløse lyden vi har hørt

  • 0
Shure AONIC 50 gir deg en lytteopplevelse i verdensklasse. Kvalitet og design som produsenter, teknikere og musikere har stolt på i flere tiår fra Shure.
Fortsett
Bransjenyheter
Fantastisk lyd i rå resirkulert aluminium.

Fantastisk lyd i rå resirkulert aluminium.

  • 3
Hey! Genelec RAW er et nytt industrielt og unikt utseende for legendariske Genelec-høyttalere, laget av miljøvennlig resirkulert aluminium. RAW er tilgjengelig både for populære studio...
Fortsett
Bransjenyheter
Ekstreme high-end studiohøyttalere. Lyd og bilde har testet Genelec 8361A.

Ekstreme high-end studiohøyttalere. Lyd og bilde har testet Genelec 8361A.

  • 109
Lyd og bilde har nylig gjort en stort test på det nye beistet fra Genelec, 8361A. Noen sitater fra testen: "Dynamikken er ekstrem, så også lydtrykket. Lyden er sannferdig som få, fra ekte...
Fortsett
Bransjenyheter
Bli med på norgeslansering med Genelec

Bli med på norgeslansering med Genelec

  • 18
Hei Hi-Fi-folk! ;D 5. november inviterer Genelec til offisiell norgeslansering av sine nyeste produkter. Høyttalere fra Genelec blir brukt av utallige anerkjente musikkstudioer, film- og...
Fortsett
Topp Bunn