Å gå grundig til verks, unngå å stadig bytte produkter, ikke sløse bort mer penger osv....
-betyr dette å gjøre en siste (kostbar) handel hos Audioaktøren/Norsk Hi-Fi Center en gang for alle, eller er det en muntrasjonssamtale som skal stimulere til å være fornøyd med det en har- og innse at 'de "ENORMT MYE BEDRE!!" sakene' som regel kun dreier seg om små, subtile- og som regel meningsløst kostbare 'endringer' i lyden (med unntak av høyttalere) når en allerede har rimelig kostbart elektronikk fra før?
Hei!
Ja, jeg vil gjerne forklare hva jeg mener med "å gå grundig til verks".
Når kunder kontakter meg hender det at jeg spør om vedkommende har tid til og er villig til å gå litt grundig til verks for å få til best mulig lyd i sitt anlegg.
Jeg har litt forskjellige opplegg, da jeg må tilpasse det hele ut i fra hvor i landet kunden bor.
Først kan jeg si litt om hvordan jeg gjør det med de kunden som bor såpass nærme, at de kan komme hit til vår kombinerte lytterom og kontor i Krokstadelva:
Det hele starter med at jeg ber kunden om å sende meg en e-post der vedkommende gir meg all den informasjonen som jeg ber om ang. hva anlegget består av i dag, hva kunden synes er bra med lyden og hva vedkommende vil skal bli bedre, osv.
Dernest vil jeg ha en del informasjon om akustiske forhold og om hva slags musikk som vil bli spilt mest på anlegget.
Mange kunder sender bilder av rommet, slik at jeg kan få et visst inntrykk.
Deretter kommer kunden hit til Krokstadelva.
Her setter vi sammen et anlegg, som i forhold til det prisnivået som kunden vil legge seg på, formidler musikken slik han ønsker.
Da det er viktig for meg å bli kjent med hvordan kunden vil ha det.
Ut i fra dette diskuterer vi oss frem til hva vi kan gjøre for å bedre lyden i kundens anlegg.
Vi finner da etter hvert frem til om kunden bare trenger å låne ett eller flere produkter for å få testet dette hjemme.
De akustiske forholdene kan være svært forskjellige. Så derfor må kunden være villig til å gjøre en jobb med å teste i sitt eget anlegg.
Noen ganger er det full klaff med en gang - og da blir det opp til kunden om han vil bruke penger på å kjøpe det som trengs for å få dette til.
Andre ganger ble lyden mye bedre enn før, men ikke bra nok.
Når kunden så forteller meg litt inngående om dette, vil jeg som regel skjønne hva vi bør gjøre litt annerledes.
Deretter samarbeider kunden og jeg om å gjøre de siste endringer til han er fornøyd.
Som regel kommer vi i mål og kunden kan ha stor glede av endelig å ha fått den lyden han har drømt om å få, men det hender også at de akustiske forholdene er så vanskelige at vi ikke kommer helt i mål. Eller at den løsningen vi kommer frem til blir for dyr.
Gleden for meg er, at kunder som har slitt med dette i mange år, endelig lykkes.
Jeg forsøker ikke å selge et dyrere produkt, dersom jeg vet, at kunden kan få like god lyd med et rimeligere produkt.
Jeg støter ofte på det motsatte problemet. Nemlig at kunden gjerne vil ha et større og dyrere produkt, men som jeg frykter ikke vil gi like bra lyd.
Dette gjelder særlig høyttalere, der mange kjøper alt for store høyttalere til rom der slike høyttalere ikke får noen muligheter til å vise hva de er i stand til å formidle av fantastiske musikkopplevelser.
Når det gjelder kunder som bor andre steder i landet, har jeg alltid prioritert disse kundene, da jeg synes det er viktig at de som ikke har en Hi-Fi butikk i nærheten skal få best mulig service. Slik at det blir lettere for slike kunder å få prøve ting hjemme.
Først vil jeg like vel nevne, at noen av disse kundene som bor langt unna, benytter anledningen til å komme hit, dersom de like vel skal en tur til Oslo-regionen i et annet ærend.
De tar gjerne toget til Drammen - og jeg henter dem på stasjonen med vår firmabil.
De mange som ikke har anledning til å komme hit, er det litt vanskeligere å hjelpe, men jeg gjør det på den måten at de først sender meg all informasjon på e-post.
Deretter snakkes vi på telefonen og jeg forsøker å forstå hva jeg kan bistå kunden med.
Som regel blir det til at jeg sender noen produkter til kunden, som han kan prøve i sitt eget anlegg.
Noen ganger er det full klaff med en gang. Andre ganger må han få låne noe annet og prøve.
De fleste kommer i mål. Men ikke alle.
Jeg tror nok at mange har oppdaget, at dette med lyd er MYE vanskeligere enn det en trodde som "nybegynner".
Jeg håper å bistå mine kunder, slik at de ikke gjør de samme feilene som jeg selv gjorde den gang jeg var kunde.
De fleste kundene jeg bistår bor her på Østlandet, men av og til reiser jeg også til andre landsdeler og demonstrerer hvordan man kan få best mulig lyd i forhold til det en betaler.
På de fleste turene har jeg med meg folk som er spesialisert på visse ting.
Noen ganger er det Hans Kise fra A&M Vacuum Tubes på Kongsberg, som er spesialist på rør og rørforsterkere.
Andre ganger har med meg Terje Heide-Bjørndal, eller Terje Nilsen, som er spesialister på platespillere.
Samme hvor i Norge du bor, er du hjertelig velkommen til å kontakte meg. Enten på e-post:
hallvar@audioakt.no eller ring: 92 89 57 73
Hallvar M. Rostad
Salgssjef
Norsk Hi-Fi Center og AUDIOAKTØREN
E-post:
hallvar@audioakt.no
Tlf: 92 89 57 73