La meg få vise deg hvor avgjørende det er med riktig matching for å få best mulig lyd

Spendor_speaker_slider_2285x900_image-A-LINE_3 (1).jpg


Er du lei av å sløse bort masse penger på stadig å bytte produkter, i håp om at du skal få den lyden som du ønsker å få?

Er du villig til å gå litt grundig til verks og bli kjent med hva en må være oppmerksom på når en skal sette sammen et anlegg?
Da kan du kontakte meg på e-post: hallvar@audioakt.no eller ringe meg på tlf: 92 89 57 73

Du kommer inn på vår nettside ved å klikke her: Norsk Hi-Fi Center og AUDIOAKTØREN



Hallvar M. Rostad
Salgssjef
Norsk Hi-Fi Center og AUDIOAKTØREN
E-post: hallvar@audioakt.no
Tlf: 92 89 57 73
 

Kommentarer

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Å gå grundig til verks, unngå å stadig bytte produkter, ikke sløse bort mer penger osv....
-betyr dette å gjøre en siste (kostbar) handel hos Audioaktøren/Norsk Hi-Fi Center en gang for alle, eller er det en muntrasjonssamtale som skal stimulere til å være fornøyd med det en har- og innse at 'de "ENORMT MYE BEDRE!!" sakene' som regel kun dreier seg om små, subtile- og som regel meningsløst kostbare 'endringer' i lyden (med unntak av høyttalere) når en allerede har rimelig kostbart elektronikk fra før?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Siden AudioAktøren holder til i Horten så blir det veldig dyrt å "importere" de, eller andre østlendinger, til bartebyen for å ta en gjennomgang.
Men, skulle han likevel være her så er han velkommen innom for en lyttesesjon med påfølgende råd :)
 
M

MusicBear

Gjest
Siden AudioAktøren holder til i Horten så blir det veldig dyrt å "importere" de, eller andre østlendinger, til bartebyen for å ta en gjennomgang.
Men, skulle han likevel være her så er han velkommen innom for en lyttesesjon med påfølgende råd :)
Tror Hallvard Rostad skal få lov til å høste inn en viss heder for "øvelsen" matching av komponenter :)

Som ikke betyr at han selv ikke direkte tjener mer, på dette.
For om han selger produkt A, B eller C til kanskje samme sum penger, er (for han) likegyldig.

Derimot tror jeg Hallvards medbrukte tid på matching gjør at kunden (!) har fordel av å gå hjem med det rette produkt/produkter. Mens de færreste andre hi-fi selgere i særlig grad fordyper seg i dette...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Siden AudioAktøren holder til i Horten så blir det veldig dyrt å "importere" de, eller andre østlendinger, til bartebyen for å ta en gjennomgang.
Men, skulle han likevel være her så er han velkommen innom for en lyttesesjon med påfølgende råd :)
Tror Hallvard Rostad skal få lov til å høste inn en viss heder for "øvelsen" matching av komponenter :)

Som ikke betyr at han selv ikke direkte tjener mer, på dette.
For om han selger produkt A, B eller C til kanskje samme sum penger, er (for han) likegyldig.

Derimot tror jeg Hallvards medbrukte tid på matching gjør at kunden (!) har fordel av å gå hjem med det rette produkt/produkter. Mens de færreste andre hi-fi selgere i særlig grad fordyper seg i dette...
Enig.
Kjøpte mitt første anlegg der og all ære til Hallvard.
Det passet så utrolig godt sammen.
Savner enda Triangle lyden. :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Siden AudioAktøren holder til i Horten så blir det veldig dyrt å "importere" de, eller andre østlendinger, til bartebyen for å ta en gjennomgang.
Men, skulle han likevel være her så er han velkommen innom for en lyttesesjon med påfølgende råd :)
Tror Hallvard Rostad skal få lov til å høste inn en viss heder for "øvelsen" matching av komponenter :)

Som ikke betyr at han selv ikke direkte tjener mer, på dette.
For om han selger produkt A, B eller C til kanskje samme sum penger, er (for han) likegyldig.

Derimot tror jeg Hallvards medbrukte tid på matching gjør at kunden (!) har fordel av å gå hjem med det rette produkt/produkter. Mens de færreste andre hi-fi selgere i særlig grad fordyper seg i dette...
Jeg handler der jeg får god service. Iaff så blir jeg mindre prissensitiv når service er god og kunnskapen er høy. Feilkjøp er ofte dyrere enn å kjøpe til fullpris.
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
630
Antall liker
54
Å gå grundig til verks, unngå å stadig bytte produkter, ikke sløse bort mer penger osv....
-betyr dette å gjøre en siste (kostbar) handel hos Audioaktøren/Norsk Hi-Fi Center en gang for alle, eller er det en muntrasjonssamtale som skal stimulere til å være fornøyd med det en har- og innse at 'de "ENORMT MYE BEDRE!!" sakene' som regel kun dreier seg om små, subtile- og som regel meningsløst kostbare 'endringer' i lyden (med unntak av høyttalere) når en allerede har rimelig kostbart elektronikk fra før?

Hei!

Ja, jeg vil gjerne forklare hva jeg mener med "å gå grundig til verks".


Når kunder kontakter meg hender det at jeg spør om vedkommende har tid til og er villig til å gå litt grundig til verks for å få til best mulig lyd i sitt anlegg.


Jeg har litt forskjellige opplegg, da jeg må tilpasse det hele ut i fra hvor i landet kunden bor.


Først kan jeg si litt om hvordan jeg gjør det med de kunden som bor såpass nærme, at de kan komme hit til vår kombinerte lytterom og kontor i Krokstadelva:

Det hele starter med at jeg ber kunden om å sende meg en e-post der vedkommende gir meg all den informasjonen som jeg ber om ang. hva anlegget består av i dag, hva kunden synes er bra med lyden og hva vedkommende vil skal bli bedre, osv.

Dernest vil jeg ha en del informasjon om akustiske forhold og om hva slags musikk som vil bli spilt mest på anlegget.
Mange kunder sender bilder av rommet, slik at jeg kan få et visst inntrykk.

Deretter kommer kunden hit til Krokstadelva.

Her setter vi sammen et anlegg, som i forhold til det prisnivået som kunden vil legge seg på, formidler musikken slik han ønsker.
Da det er viktig for meg å bli kjent med hvordan kunden vil ha det.

Ut i fra dette diskuterer vi oss frem til hva vi kan gjøre for å bedre lyden i kundens anlegg.

Vi finner da etter hvert frem til om kunden bare trenger å låne ett eller flere produkter for å få testet dette hjemme.

De akustiske forholdene kan være svært forskjellige. Så derfor må kunden være villig til å gjøre en jobb med å teste i sitt eget anlegg.

Noen ganger er det full klaff med en gang - og da blir det opp til kunden om han vil bruke penger på å kjøpe det som trengs for å få dette til.

Andre ganger ble lyden mye bedre enn før, men ikke bra nok.

Når kunden så forteller meg litt inngående om dette, vil jeg som regel skjønne hva vi bør gjøre litt annerledes.

Deretter samarbeider kunden og jeg om å gjøre de siste endringer til han er fornøyd.

Som regel kommer vi i mål og kunden kan ha stor glede av endelig å ha fått den lyden han har drømt om å få, men det hender også at de akustiske forholdene er så vanskelige at vi ikke kommer helt i mål. Eller at den løsningen vi kommer frem til blir for dyr.


Gleden for meg er, at kunder som har slitt med dette i mange år, endelig lykkes.


Jeg forsøker ikke å selge et dyrere produkt, dersom jeg vet, at kunden kan få like god lyd med et rimeligere produkt.

Jeg støter ofte på det motsatte problemet. Nemlig at kunden gjerne vil ha et større og dyrere produkt, men som jeg frykter ikke vil gi like bra lyd.

Dette gjelder særlig høyttalere, der mange kjøper alt for store høyttalere til rom der slike høyttalere ikke får noen muligheter til å vise hva de er i stand til å formidle av fantastiske musikkopplevelser.


Når det gjelder kunder som bor andre steder i landet, har jeg alltid prioritert disse kundene, da jeg synes det er viktig at de som ikke har en Hi-Fi butikk i nærheten skal få best mulig service. Slik at det blir lettere for slike kunder å få prøve ting hjemme.

Først vil jeg like vel nevne, at noen av disse kundene som bor langt unna, benytter anledningen til å komme hit, dersom de like vel skal en tur til Oslo-regionen i et annet ærend.

De tar gjerne toget til Drammen - og jeg henter dem på stasjonen med vår firmabil.

De mange som ikke har anledning til å komme hit, er det litt vanskeligere å hjelpe, men jeg gjør det på den måten at de først sender meg all informasjon på e-post.

Deretter snakkes vi på telefonen og jeg forsøker å forstå hva jeg kan bistå kunden med.

Som regel blir det til at jeg sender noen produkter til kunden, som han kan prøve i sitt eget anlegg.
Noen ganger er det full klaff med en gang. Andre ganger må han få låne noe annet og prøve.
De fleste kommer i mål. Men ikke alle.

Jeg tror nok at mange har oppdaget, at dette med lyd er MYE vanskeligere enn det en trodde som "nybegynner".

Jeg håper å bistå mine kunder, slik at de ikke gjør de samme feilene som jeg selv gjorde den gang jeg var kunde.


De fleste kundene jeg bistår bor her på Østlandet, men av og til reiser jeg også til andre landsdeler og demonstrerer hvordan man kan få best mulig lyd i forhold til det en betaler.

På de fleste turene har jeg med meg folk som er spesialisert på visse ting.
Noen ganger er det Hans Kise fra A&M Vacuum Tubes på Kongsberg, som er spesialist på rør og rørforsterkere.
Andre ganger har med meg Terje Heide-Bjørndal, eller Terje Nilsen, som er spesialister på platespillere.


Samme hvor i Norge du bor, er du hjertelig velkommen til å kontakte meg. Enten på e-post: hallvar@audioakt.no eller ring: 92 89 57 73



Hallvar M. Rostad
Salgssjef
Norsk Hi-Fi Center og AUDIOAKTØREN
E-post: hallvar@audioakt.no
Tlf: 92 89 57 73
 
Sist redigert:

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
630
Antall liker
54
Siden AudioAktøren holder til i Horten så blir det veldig dyrt å "importere" de, eller andre østlendinger, til bartebyen for å ta en gjennomgang.
Men, skulle han likevel være her så er han velkommen innom for en lyttesesjon med påfølgende råd :)
Hei!

Jeg var en tur innom "Bartebyen" for en måned siden, men da bare innom kunder som hadde bestilt varer, eller produkter de ville prøve.

Jeg hadde verken med meg skinnvest, eller mokasiner, så jeg turte ikke å vise meg ute blant vanlige folk.

Hallvar
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
All ære til AA, som jeg hverken kjenner eller har handlet med, men som har det som virker som en sunn og fornuftig innstilling til kundene sine. All ære, og han bør bli spart for å tillegges uærlige motiver.
 
C

cruiser

Gjest
Hvorfor kan man ikke ha store høyttalere i moderate rom? Det virker som en seiglivet myte
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
630
Antall liker
54
Hvorfor kan man ikke ha store høyttalere i moderate rom? Det virker som en seiglivet myte
Hei!

I min tekst står det ikke noe om moderate rom.

Her er det jeg skrev: "Dette gjelder særlig høyttalere, der mange kjøper alt for store høyttalere til rom der slike høyttalere ikke får noen muligheter til å vise hva de er i stand til å formidle av fantastiske musikkopplevelser."


Hallvar
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Siden AudioAktøren holder til i Horten så blir det veldig dyrt å "importere" de, eller andre østlendinger, til bartebyen for å ta en gjennomgang.
Men, skulle han likevel være her så er han velkommen innom for en lyttesesjon med påfølgende råd :)
Hei!

Jeg var en tur innom "Bartebyen" for en måned siden, men da bare innom kunder som hadde bestilt varer, eller produkter de ville prøve.

Jeg hadde verken med meg skinnvest, eller mokasiner, så jeg turte ikke å vise meg ute blant vanlige folk.

Hallvar
Jeg har heller ingen av delene så jeg sitter fast i min kjellerstue/man cave :)
 

moto

Bransjeaktør
Ble medlem
28.08.2007
Innlegg
630
Antall liker
54
Og forskjellen er?
Hei!

Store høyttalere kan være svært så forskjellige.

Noen høyttalere kan være store og fungere helt supert i et rom, som en kanskje skulle tro var for lite.

Mens andre høyttalere, i omtrent samme størrelse, ikke fungerer på langt nær like godt.

I min tekst har jeg bare henvist til, at jeg mange ganger har besøkt kunder, der vi ved lytting, har erfart at de store høyttalerne vedkommende har, ikke har fungert godt nok i rommet.

Når vi etterpå har prøvd med mindre høyttalere, eller stativhøyttalere har vi fått klart bedre lyd.

Samtidig er det slik, at det kan godt hende at det finnes andre store høyttalere, som kunne ha fungert godt i det samme rommet.

Det er ikke bare størrelsen på rommet som avgjør hvilke høyttalere en bør bruke, men alt annet som er i rommet.

Noen har store høyttalere som er plassert alt for nært andre møbler og bakvegg.


Jeg vil absolutt understreke, at jeg også har besøkt kunder som har hatt store høyttalere i relativt moderate rom - og det hele har fungert meget bra.

Så jeg støtter ikke en eventuell myte om, at en ikke kan bruke store høyttalere i moderate rom.

Moderate rom er uansett et litt tøyelig begrep.

Min erfaring når det gjelder lyd er, at det stort sett ikke er mulig å si noe helt sikkert om hvordan ting vil bli, på forhånd.
Det er mye av grunnen til at jeg legger opp til at mine kunder skal teste nye produkter hjemme før de kjøper.

Siden jeg låner ut produkter til kunder over hele landet, har jeg derfor vært svært nøye med å holde meg til produkter som det oftest viser seg at kunder lykkes med.

Ellers ville deg jo bli helt umulig å tjene penger på dette.

Når kundene får prøve produktene hjemme, holder det ikke at en av ti blir fornøyd. Da må en ha produkter som er slik, at de fleste blir fornøyde.

Hallvar
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
715
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg anbefaler også en tur innom Kråkstadelva. Hallvar kan det med å få til god lyd. Det er utrolig hva han klarer å få til med små Spendor høyttalere og demorommet er som en helt vanlig "moderat" stue.
Det er veldig få forhandlere som kan få til like bra lyd i en vanlig stue.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Jeg hadde AR-3a (11-12 tommer, 48 liter trykkammer på min 7,5 kvadrat studenthybel,
Og det var utrolig bra!
Hvorfor kan man ikke ha store høyttalere i moderate rom? Det virker som en seiglivet myte
 
P

Psybient

Gjest
Jeg kan bare si at gjennom mitt samarbeid med Hallvar har det alltid vært lydkvalitet i mitt hjem som har vært fokus. Ikke at jeg burde kjøpe dyrt utstyr. Anlegg på et visst nivå koster jo penger, og man må jo være villig til å investere. Forskjellen mellom Audioaktøren og f. eks. hifi-kjeder er at de har en annen tilnærming. Det viktigste hjelpen jeg har fått der har vært hjelp til matching av anlegget, og hvordan man med bruk av riktige kabler kan finne fram til en lyd som fungerer, selv i en stue med begrenset akustikk.

Alle må tjene til livets opphold, men ikke alle selger på bakgrunn av kompetanse!
 

Erdal Stereo

Bransjeaktør
Ble medlem
20.06.2006
Innlegg
77
Antall liker
32
Torget vurderinger
31
Hallvar hadde en demokveld på Os for noen måneder siden. Oppfattet at lytterne der fikk meget god informasjon om hi-fi som de satte pris på. Kundene stod ikke i kø etterpå, men de var stort sett meget fornøyd med informasjonen Hallvar formidlet!
 

Informasjon om bruker

moto
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
54
Link til alle artikler
427
moto sine annonser
Bransjenyheter
Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen mandag 30/10

Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen mandag 30/10

  • 0
Bestill nå og få varene levert på døren med vår egen bil! Har du innbytte? Vi tar også med tilbake innbytteprodukter som mangler emballasje. Da vi benytter egne transportmadrasser og myke...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen torsdag 27. juli

Mala Audio kjører ut varer til kunder i Mjøs-regionen, Glomdalen, Hadeland og Oslo-regionen torsdag 27. juli

  • 0
Bestill nå og få varene levert på døren med vår egen bil! Har du innbytte? Vi tar også med tilbake innbytteprodukter som mangler emballasje. Da vi benytter egne transportmadrasser og myke...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio i Asker og Arendal kjører ut varer til kunder på Sørlandet og Vestlandet 13. - 15. juli

Mala Audio i Asker og Arendal kjører ut varer til kunder på Sørlandet og Vestlandet 13. - 15. juli

  • 0
Gjelder også kunder, som vi kan kjøre innom i Vestfold og Telemark, på veien sørover. Avreisen fra vår butikk i Asker er flyttet fra fredag den 14. juli, til allerede i morgen, torsdag den 13...
Fortsett
Bransjenyheter
Påske-utkjøring av varer til kunder i Østfold og hele Oslo-regionen FØR skjærtorsdag

Påske-utkjøring av varer til kunder i Østfold og hele Oslo-regionen FØR skjærtorsdag

  • 0
Nyt synet av bilen fra Mala Audio som rygger inn mot din dør, med godsaker du kan kose deg med å pakke ut og koble opp i påsken. Bestill nå og få varene levert på døren før skjærtorsdag! Har du...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio har utkjøring av varer til kunder i Mjøs-regionen, Solør, Hadeland og Oslo til helga

Mala Audio har utkjøring av varer til kunder i Mjøs-regionen, Solør, Hadeland og Oslo til helga

  • 0
Bestill nå og få varene levert på døren med vår bil. Som tar med innbytte, om du har det. Vi kan også ta med innbytteprodukter uten emballasje. Vi har allerede bestillinger på varer som skal...
Fortsett
Bransjenyheter
Gratis levering på døren med vår bil, til kunder i Mjøsregionen og HELE resten av Østlandet, i ROMJULEN

Gratis levering på døren med vår bil, til kunder i Mjøsregionen og HELE resten av Østlandet, i ROMJULEN

  • 0
Se bilder av butikken vår i Asker og vårt enorme utvalg her: www.malaaudio.no Vi har allerede bestillinger på varer som skal leveres i Mjøsregionen. Butikken er på 700 "audiofile kvadratmeter"...
Fortsett
Topp Bunn