Se der var Spec + Tannoy = sant. Det hadde gått meg hus forbi. Hvem Spec modell spilte du med da ?. Jeg har Kensington og litt redd de minste Spec blir for små,
Nyhet: SPEC RSA M99 introduseres nå |
|
SPEC RSA M99 introduseres nåSPEC ligger absolutt helt i forkant med klasse D teknologi og her er det bare å glemme gamle fordommer om klinisk og tørr lyd. SPEC lyder omtrent som en rørforsterker, men uten rørenes åpenbare utfordringer. |
|
||||||||||||
Se der var Spec + Tannoy = sant. Det hadde gått meg hus forbi. Hvem Spec modell spilte du med da ?. Jeg har Kensington og litt redd de minste Spec blir for små,
Har også Tannoy og mistenker at den minste SPEC'en vil bli for liten. Får nok "slite" med glovarme rør en stund til.![]()
En introduksjonsrabatt på 22k er jo ikke galt, men 87k er fortsatt mye penger for en integrert sak. Jeg vet ikke om jeg tør prøve denne hjemme; ser for meg at den ikke blir levert tilbake. Regner med at den vil få alt jeg har av høyttalere til å yte maksimalt (Harbeth, Spendor, Snell og Audio Note). Jeg har lest flere tester hvor de oppfatter Spec som mer røraktig enn mange rørkonstruksjoner, men uten de negative sidene rør kan ha. I tillegg kommer bygge- og komponentkvalieten som ser ut til å være «out of this world».
60W er ikke all verden. Er det noen som vet hvordan Spec oppfører seg ved klipping?
Strømprodukter vet jeg ikke noe om, men de dårlige målingene i Stereophile er vel velkjente? Det virker som disse forsterkerne er designet for å ha en ørevennlig forvrenging, og vil derfor sikkert ikke passe for alle.
Jeg skriver ikke dette for å "snakke ned" produktene, men som en saksoopplysning da lav forvrenging og høy transparens tydelig vis ikke er et designmål hos Spec. Men verden ville jo blitt kjedelig om alle var like.![]()
Den minste er virkelig sær på høyttalere. Den er avhengig av svært lett last, og gjerne nokså effektive høyttalere for å virkelig vise hva som bor i den.
Det er fort gjort å bli skuffet over mangel på dynamikk og liv, om den ikke er glad i høyttaleren, mens klang og oppløsning fortsatt er til stede i fullt monn.
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg har vært litt redd for akkurat det, Tom. Jeg har som kanskje noen vet M3EX selv, men basert på at jeg har pådratt meg en del kostnader grunnet klasse-D-klipping, har jeg vært en anelse forsiktig med Spec. Jeg har rett nok en mistanke om at den drossel-løsningen som ligger på utgangene på "normale" klasse-D-forsterkere er årsaken til den litt farlige klippingen, og der har i hvertfall Spec noe helt, helt annet. Så det er vel store muligheter for at den klipper mye snillere. Bemerk at jeg selvsagt har spilt høyt, også med Marten Coltrane i kjempestua hos Vadseth, helt uten noen hørbar form for klipping, og med dynamikken i godt behold.
Mvh
Håkon Rognlien
Spec spilte utrolig bra i Warszawa og det var et av de rommene jeg stadig gikk tilbake til. Og det var også et av rommene hvor dem ikke bare spilte kjedelig, hifikorrekte feinschmeker innspillinger:
-BB-
Den ville nok ha passet bedre på Heresy eller Cornwall som jeg hadde før, men på Tannnoy Arden med 93dB følsomhet mistenker jeg at den kan bli litt tam, jfr. det jeg leste i testen din av den hvor den ikke våknet før den fikk spille på de små bøllefrøene Klipsch B3. Tannoy'ene trenger liksom litt pulver for å våkne syns jeg, etter å ha levd i flere år med Klipsch Heritage. Men M99 kunne sikkert vært kanonmatch (magefølelse).
Her står det en SPEC pre i racket. Veldig fornøyd. Den har en lydmessig tilstedeværelse som er sterkt vanedannende. Passer veldig bra sammen med MC blokkene. Finesse kombinert med rå kraft er deilig på jbl.
Nå sitter jeg selv med MA8000, og har hatt 4 klasse D trinn av det de fleste ville kalle high end, dog... Det er fortsatt noe som mangler.. At et klasse d trinn spiller 8 tall rundt MA8000 vil jeg si er litt "latterlig" da kan vi slutte å høre på noe som helst av utsagn i Hifi verdenen. MA 8000 som har høstet lovord, og blitt rost gang etter gang, og løftet Mcintosh litt vekk fra gamle stempler...og så spiller man 8 tall rundt den jaja... Jeg synes mye låter bedre enn MA8000, men det er så små marginer, og mer smak og behag, så når noen uttaler at noe spiller 8tall rundt noe....så blir jeg skeptisk...svært skeptisk... Jeg hadde for en tid siden Chapter Precis bl.a, som i sin tid ble kåret til noe av det råest av de integrerte i sin klasse....dog...MA 8000 spiller lang bedre, dog i mine ører, så må de andre bare fylle på sine egne synspunkter. Det jeg igrunn mener, er at det fortsatt mangler noe av sjelen i de digitale forsterkerene. Samtlige av de jeg har hørt, og de jeg selv har eid, har manglet noe sjel. Ja, det spiller rent, det spiller kraftfullt og har gode støyforhold...men noe mangler..... Er litt som med cd og lp, noe informasjon blir ganske enkelt borte i alle de digitale filtrene og båndbredden de skal produsere. Og hver gang noen slipper et nytt klasse D produkt, så har de "liksom" løst gåten....
Aolsson beskriver min sammenligning av MA 8000 og SPEC som "latterlig". Ja å spille "i 8 tall rundt" var vel ikke noe typisk Hi-Fi begrep, men de fleste forstår vel at SPEC imponerte oss stort, og MA 8000 skuffet oss noe. Det ble spilt på Sonus Faber Amati Futura forresten.
Meningen var ikke å rakke ned på MA8000, men snarere å få frem hvor imponert vi ble av SPEC'en. SPEC er et lite merke, og jeg syntes det er viktig at også de små merkene får den skryt de fortjener.
Dette handler heller ikke at MA8000 er en elendig forsterker, men komboen SPEC/SF Amati Futura var en overlegen vinner. Må og tilføye at SPEC ikke er en typisk klasse D forsterker - derfor kan en sammenligning med andre klasse D forsterkere bli litt feil. Sånn sett litt "latterlig" at du uttaler deg om en forsterker det ikke virker som du har hørt aolsson.
Syns det høres litt usaklig ut å sammenligne SPEC med vanlige klasse D effekttrinn, siden det for det første er snakk om en integrert forsterker her med egen pre-del, og for det andre fordi SPEC er feinschmecker produkter som er tweaket, tunet, og voicet etter alle kunstens regler med litt heksekunst og voodoo som hemmelige ingredienser. SPEC er jo ikke akkurat standard hyllevare eller klasse D moduler som er 100% nøytrale, men tydeligvis er de laget for å spille musikk mest mulig overbevisende og med innlevelse. Ganske langt unna det mange beskriver som litt tørr klasse D lyd.
Ja, jeg er nok litt SPEC-fanboi. Ville nok tatt SPEC over McIntosh når som helst.