Hei!
Før jeg går inn på de tingene som er skrevet i de 20 kommentarene over her, vil jeg si litt om mitt eget forhold til tester:
Jeg var kunde selv i mange år. De første testene som jeg leste var i Lyd & Bilde på midten av 90-tallet. Etter hvert besøkte jeg butikker som hadde de produktene som hadde vekket størst interesse hos meg.
Som oftest fikk jeg ikke de musikkopplevelsene som jeg hadde forventet. Men langt om lenge fant jeg både CD-spiller, forsterker og høyttalere som jeg ble svært godt fornøyd med.
Jeg fortsatte like vel og lese tester - og da spesielt på produkter som var dyrere enn de som jeg hadde selv. Her fikk jeg inntrykk av at det fantes produkter som kunne gi meg enda større musikkopplevelser.
En dag fikk jeg besøk av en selger som banket på elementene på mine Snell-høyttalere og kunne fortelle meg at dette var ganske middelmådige greier.
Jeg syntes det hørtes forlokkende ut å kunne skaffe seg høyttalere som ville gi enda bedre lyd. Så i en periode leste jeg spesielt mange tester av høyttalere.
Jeg kjøpte nye høyttalere, men ble ikke fornøyd. Da fikk jeg høre at jeg måtte kjøpe en mye bedre forsterker.
Jeg leste stadig flere tester og brukte mer og mer penger på signalkilder, forsterkere og høyttalere, men ble aldri helt fornøyd.
I år 2000 besøkte jeg Vidar Sonesen i Audio Art, på Rykene utenfor Grimstad, som hadde lytte-rom i et stort stabbur. Den gang hadde nesten alle forhandlere sluttet å selge platespillere og rørforsterkere, men Vidar var importør for både platespillere og rørforsterkere, som gav meg musikkopplevelser jeg ikke hadde hørt hos andre forhandlere.
Denne opplevelsen førte til at jeg begynte å jobbe i denne bransjen.
Jeg begynte å lese tester i blader fra Sverige, Danmark, Tyskland, England og USA. Etter hvert fikk jeg kontakt med mange firma i bransjen. Slik at jeg selv kunne få prøve mange av de produktene som hadde fått de beste testene.
Jeg erfarte stadig, at det var nesten ingen produkter som jeg ville ha blitt fornøyd med selv, over lengre tid.
Etter hvert som jeg begynte å importere og selge produkter selv, fikk jeg tilbakemeldinger fra kunder over hele landet om hvilke erfaringer de hadde hatt med det de hadde kjøpt.
Noen ganger var det slik at en kunde var svært fornøyd, mens en annen kunde som hadde kjøpt samme produktet, ikke var fornøyd.
I flere år brukte jeg enormt mye tid på å finne ut hvorfor dette med lyd er så komplisert.
Gradvis har jeg funnet ut hvordan jeg best kan bistå mine kunder slik at de lykkes.
I dag bistår jeg kunder over hele landet med å bygge opp komplette anlegg, eller å gjøre endringer i et eksisterende anlegg, for at musikken skal kunne formidles på en slik måte at kunden kan ha mest mulig glede av anlegget.
Før jeg kan kommentere dette med testing, vil jeg si litt om hva jeg gjør når jeg skal bistå en kunde med å bygge opp et komplett anlegg.
Det første jeg må ta hensyn til er størrelsen på rommet, de akustiske forholdene og kundens smak.
De fleste anlegg blir bygget opp i en vanlig norsk stue, der de akustiske forholdene kan være en utfordring. Desto mer kunden kan gjøre noe med de akustiske forholdene, desto bedre.
Noen kunder har mulighet for å komme hit. Det er ofte en fordel, for da kan jeg koble opp forskjellige kombinasjoner og sammen kan vi da komme frem til hvilke produkter som vi håper skal kunne fungere best hos kunden.
Deretter kobles dette opp hos kunden. Som regel må vi gjøre noen endringer, for å få en best mulig tilpassing til akustikken i rommet.
Jeg vil tro, at de fleste som leser dette, selv har erfart hvor vanskelig det faktisk er å bygge opp et anlegg der lyden skal bli slik en vil ha den.
Etter å ha holdt på med dette i mange år, har jeg lagt merke til, at det er noen få produkter som kundene oftest lykkes med. Jeg har derfor valgt å legge vekt på å markedsføre nettopp disse produktene. Dessverre er det slik, at noen av disse produktene ikke har et design som vekker oppsikt. Noen av dem ser svært så uskyldige ut. Men for de kundene som legger en sterk prioritering på lyd er det nettopp noen av disse som blir valgt.
Når jeg nå skal kommentere dette med tester, er det på bakgrunn av de erfaringene jeg har gjort selv.
Tenk over dette først:
1 - De som skriver tester kan ha forskjellig musikksmak - og ikke minst ha forskjellige meninger om hvordan de liker at musikken formidles.
2 - Noen av de som skriver tester har brukt mange år på å forbedre akustikken i det rommet de bruker.
3 - Mange kunder får ikke lov av andre familiemedlemmer til å gjøre noe med akustikken. Særlig ikke om anlegget skal stå i stua.
4 - En test i USA eller England kan være gjennomført i rom, som er ganske annerledes enn det som er mest vanlig i Norge.
5 - Noen Hi-Fi blader tester høyttalere med mange forskjellige forsterkere, for å finne ut hvordan de låter sammen med den forsterkeren som passer best.
6 - Andre skribenter har bare tilgang på en forsterker - og gode høyttalere kan da bli testet sammen med en forsterker som ikke passer til høyttalerne.
7 - De som utgir Hi-Fi blader vet at leserne liker å bli begeistret.
8 - Noen importører får lese testen før den trykkes. Dersom de ikke liker testen blir den ikke trykket.
9 - Menneskenaturen ser ut til å være slik, at noen ganger kan enkelte personer falle for en fristelse som en ikke burde falle for.
10 - Det hender at det etableres et vennskap mellom en skribent og en importør. Noen ganger kan dette føre til at skribenten har litt ekstra sympati for importøren.
11 - Hvor ofte ser du at et produkt blir "slaktet" i en test og får for eks. karakteren 2 av 10?
Jeg vil tro, at de fleste som har lang erfaring med Hi-Fi selv har erfart, at en må ta de fleste tester med en stor klype salt.
Selv syntes jeg i mange år at det like vel var moro og lese tester. Det er jo en jungel av produkter og om det ikke fantes tester, ville vi jo bare bli kjent med produktene i annonser og produsentenes egne skryte-sider på nettet. Samt på Hi-Fi messer og i butikker. Men i Norge, der mange har lang vei til både Hi-Fi messer og Hi-Fi butikker, synes jeg det er fint at det finnes Hi-Fi blader og nettsider med tester.
Dersom et produkt får topp tester i Hi-Fi blader over hele verden, kan jo det være et godt tegn, men det er jo ikke sikkert at det passer i ditt anlegg for det.
Det kan jo også være mulig, at de største produsentene også er de som har best kontakt med skribenter over hele verden.
Jeg har gjort en erfaring som jeg synes er interessant. Nemlig at noen High-End produkter, som får topptester over hele verden, ofte viser seg å være SÅ nådeløse mot dårlige innspillinger og middelmådig akustikk, at en ikke lenger kan spille sin favorittmusikk, men bare spesielle innspillinger av ekstremt høy kvalitet - "med rare lyder".
Jeg vil tro at noen skribenter rundt om i verden sørger for å få penger eller andre goder "under bordet", men at det kanskje også finnes skribenter som er "helt rene".
Dette blir jo nesten som å lese resultatlistene fra Tour de France på 90-tallet.
Er det da bedre at privatpersoner tester Hi-Fi produkter hjemme?
Jeg vil tro, at kanskje mange synes det, men det kan nok være noen dilemmaer her også.
På samme måte som en skribent i et Hi-Fi blad kan la seg friste av penger, eller andre goder, kan vel også en privatperson la seg friste?
De som skriver tester i Stereophile, The Absolute Sound, Hi-Fi Choice, hi>fi+, Fidelity, Stereo+ m.fl. har ofte lang erfaring og noen også tilgang på mange produkter, så om de skal teste høyttalere, kan de finne frem en forsterker som passer til høyttalerne.
En privatperson kan ha et anlegg som fungerer godt med noen høyttalere, men som er en direkte missmatch med de høyttalerne han skal teste.
Slik kan gode høyttalere få en dårlig test.
De fleste av de produktene jeg foretrekker selv, har fått topp tester i Hi-Fi blader i mange land - og dette er bra med tanke på at flest mulig skal fatte interesse for dem - og jeg nevner jo dette i våre annonser. Men siden jeg er klar over, at det er så mange ting en kan stille seg litt undrende til når det gjelder tester. Så har ikke jeg vært spesielt ivrig på å levere de samme produktene, som har fått topptester, til enda en ny test. Da jeg har erfart at det som betyr noe for mine kunder er først og fremst riktig matching og at en må ta hensyn til de akustiske forholdene.
Mitt fokus er på at kundene skal lykkes med å få den lydkvaliteten som de har drømt om å få. Jeg har over lang tid erfart at mange har lyktes med høyttalere fra Harbeth eller Spendor. Disse merkene har også høyttalere som jeg foretrekker selv. Derfor er det givende å jobbe med denne type høyttalere. Som jeg har nevnt tidligere, er det enkleste for meg å bistå kunder med å bygge opp et komplett anlegg, men de fleste kunder har som regel et ønske om bare å bytte en komponent i anlegget. For de som ønsker å bytte høyttalere, kan det da være greit å begynne med, at de får prøve enten Harbeth eller Spendor. Vi har flere andre høyttalermerker, så om Harbeth eller Spendor ikke passer, kan det være mulig å få prøve noe annet.
Vi har en del kunder i Østfold, så når jeg skal dit pleier jeg å ta med meg sykkelen. Så når jeg er ferdig med det jeg skal gjøre hos kundene, tar jeg meg sykkelturer innover i fylket, i det jeg vil kalle et poetisk landskap. Så jeg foreslår at du TT sender en e-post til meg:
hallvar@audioakt.no slik at vi kan legge opp til, at jeg kommer innom deg en gang det passer for begge.
Hallvar M. Rostad
Salgssjef
Norsk Hi-Fi Center og AUDIOAKTØREN
Audioaktøren
E-post:
hallvar@audioakt.no
Mobil: 928 95 773