Jeg fikk gleden av å få en Aune S16 DAC til test. Først vil jeg imidlertid fortelle hva slags anlegg jeg pleier å lytte til, slik at leseren kan få et inntrykk av sammenligningsgrunnlaget. Mitt anlegg består for tiden av MacBook Pro som kilde via Wireworld Starlight 6 USB til Audiolab MDAC med siste firmware fra Lake West, 2.2.1 vA.10. Etter et halvt år med eksperimentering og testing, står den nå mer eller mindre permanent med filteret OT XD. Jeg har koplet ut MDACens forforsterkerdel.
Derfra går signalet via Wireworld Eclipse 6 ubalanserte kabler til forforsterkeren, en AVI Lab Series S21 MP, og fra den via Wireworld Eclipse 6 ubalanserte kabler til effektforsterkeren, en AVI Lab Series S21 MA V2.0, som skal gi 215 watt pr kanal i 8 ohm.
Høyttalerkablene er, kanskje ikke overraskende, Wireworld Mini Eclipse 7, som bringer signalet til ProAc Response D15 høyttalere. Disse er plassert 2 meter fra hverandre, 75 cm fra bak- og sidevegg.
Når Macen benyttes som kilde, har jeg musikk i FLAC og Apple Lossless som er rippet fra CD, filer fra iTunes i både vanlig og høy oppløsning, samt noen album fra HDTracks.com. Det kan derfor avspilles musikk i 352/24, 192/24, 96/24, 48/24 og 44/16. MDAC støtter ikke PCM med høyere samplingfrekvens enn 192 kHz, mens Aune S16 støtter filer helt opp til 352 kHz. MDACen støtter imidlertid kun 96 kHz via USB, for 192 kHz må man benytte toslink eller coax.
Anlegget spiller oppløst og dynamisk. Det spiller overraskende dypt, men kan noen ganger være litt for frempå. Det skal ganske mye til før lydbildet kollapser. Totalt fremstår det for meg som veldig nøytralt, men med en anelse varme i mellomtonen. Det at anlegget er litt frempå etter at AVI-settet kom i for et par år siden, har gjort at jeg er på leting etter en ny DAC. Spenningen var derfor stor da Aune S16 kom inn døren.
Rommet har en resonans omkring 70Hz, og det er normalt ganske greit å forstå når denne slår inn.
Som høretelefoner benytter jeg AKG K701, mens jeg som øretelefoner har et par Shure SE425. Sammen med MDACen spiller begge svært bra – oppløst, dynamisk og nøytralt, med godt bassfundament og oppløst diskant. Jeg har hørt bedre kombinasjon, for eksempel var min Creek OBH-21se hakket mer oppløst og noe varmere i lydbildet: Den ble imidlertid solgt da MDACen kom i hus – så god er den som hodetelefonforsterker.
For øvrig er både Get Box II og PS 4 koplet til MDACen via optisk toslink, PS 4 via Wireworld Supernova 6 og Getboksen via Wireworld Nova 7.
Jeg satte Aune S16 i anlegget da jeg fikk den levert. Det første som skjedde da jeg skrudde den på, og den hadde startet opp, var at det skurret veldig, nesten som en FM-sending godt utenfor dekningsområdet. Getboksen var koplet til en av de optiske inngangene. Alle kabler ble kontrollert, og alt satt som det skulle. Dacen måtte slås av og på for at skurringen skulle gi seg. Dette viste seg å være et vedvarende problem, og skjedde med begge kildene som var koplet til via toslink, uavhengig av sammensetningen.
Da jeg ikke tidligere har opplevd slik skurring med en digital kilde, så jeg for meg at det måtte være noe med strøm eller jording. I løpet av testperioden har jeg derfor hatt elektriker innom, som sjekket for jordingsfeil, uten å finne noe. Jordfeilvarsleren har heller ikke slått ut.
Alle kabler er kontrollert, uten at noen feil er identifisert. Feilen har oppstått med Macen tilkoplet, og uten at den har vært det, med og uten USB-kabel plugget inn.
Etter at skurringen hadde gitt seg, kunne vi sette på musikk. Da spilte vi fra Macen, og førsteinntrykket var tilbakelent. Det kunne imidlertid virke som om diskanten var noe pågående, og at mellombassen også var noe mer fremtredende enn vi var vant til.
Deretter brukte vi Aune S16 som den eneste dacen i anlegget i en uke. Som ventet ble forskjellene mindre fremtredende i løpet av denne perioden.
Jeg har et knippe spor jeg pleier å bruke når jeg skal lytte til produkter som vurderes for anskaffelse. Ved to anledninger satte jeg meg ned og hadde en liten A/B-seanse, med Aune S16 og MDAC. På programmet stod låtene jeg normalt benytter i tilsvarende situasjoner, og som jeg kjenner meget godt. Jeg vil her trekke frem fire av disse. Samtlige er lastet ned fra HDTracks.com.
Første låt var Dire Straits, Brothers in Arms. Det første jeg la merke til, var at «uværslydene» på begynnelsen av sporet var borte. De er riktig nok svært lave, både i volum og frekvens, men de var altså fraværende. Det neste som slo meg var at vokalen var oppløst og god, med nærvær og varme. Etter som sporet gikk, noterte jeg at diskanten manglet noe oppløsning, og opplevdes litt komprimert, samtidig som både diskant og øvre bass var noe for fremtredende.
Nestemann ut var The Eagles med en liveinnspilling av Hotel California. Stereobildet var godt og instrumentene strakk seg fra vegg til vegg. Da vokalisten kom inn, var han plassert omtrent der man kunne forvente. Men også her er det en komprimert mellomtone, noe fraværende dypbass og en litt for fremtredende mellombass. Det største ankepunktet var imidlertid at det ble ganske tydelig at det var noe begrenset dynamikk. Trommen som kommer inn i introen skal kjennes på kroppen. Det gjorde den ikke med Aune S16.
Deretter satte jeg på Eleanor McEvoys To Sweep Away a Fool. Her begynner det å smake – stemmen hennes kommer godt frem, og har god kropp og fylde. Stereoperspektivet er svært godt, både i bredde og fylde. Imidlertid sniker mellombassen seg inn, og dominerer lydbildet. Det og en litt for fremtredende, komprimert diskant, gjør at fokuset på vokalisten forsvinner litt.
Det siste sporet jeg vil trekke frem her, er Yo-Yo Mas innspilling av Bachs cello suite nr. 1, prélude. Mellomtonen kommer tydelig frem, og det hele låter nydelig. Celloen har god kropp og fylde, og det blir her klart at mellomtonen er svært oppløst. Imidlertid sitter man igjen med et inntrykk av at det mangler noe. Etter hvert blir det tydelig at det er en noe manglende mikrodynamikk som nok gjør seg gjeldende.
Jeg skulle likt å høre Aune S16 med et annet oppsett. Planen var også å gjøre dette, men tiden strakk ikke til. Imidlertid har jeg fått antydning om at det kan la seg gjøre senere. I så fall ser jeg frem til det. Jeg kan nemlig tenke meg at sammen med for eksempel en forsterker fra Hegel, så vil inntrykket bli et annet.
I tillegg til å lytte over stereoanlegget, testet jeg hodetelefonutgangen. Lyden var meget nær den jeg får med MDAC, men med et noe annet klangbilde. Aune er noe mørkere i tonen. Imidlertid mangler det etter min oppfatning også her noe dynamikk. Det høres bedre med Shure SE425 enn med AKG K701, så her snakker man om detaljer. Alt i alt kunne jeg svært godt ha levd med Aune S16 som hotetelefonforsterker.
Hva gjelder det tekniske og praktiske, så har jeg fra dag én irritert meg over at det kun er mulig å slå av MDAC med en fysisk bryter. Hvorfor det ikke er mulig å benytte fjernkontrollen vet jeg ikke, men irriterende er det. Det samme kan sies om det lange trykket på flere sekunder som kreves for å sette Aune S16 i standbymodus. For mange år siden tenkte jeg at bena var en god fjernkontroll, men jeg må innrømme at mangelen på fjernkontroll ikke ble satt pris på i testperioden.
Sammenligner man MDAC og Aune S16, så fremstår Aune som vesentlig rimeligere. Kontaktene er enklere, displayet er mindre og har varierende lysstyrke og kontrast, slik at det også fremstår som feilproduksjon. Det er imidlertid selvsagt mulig at displayet på testenheten har fått seg en smell. Men at coaxinngangen var løs i tillegg, økte ikke kvalitetsfølelsen.
Den største mangelen for meg er at det kun er én av hver inngang. Det betyr at Aune S16 ikke kan erstatte MDAC, selv om for eksempel en firmwareoppdatering skulle gjort noe med de tross alt marginale manglene i lydkvaliteten. Det er et mysterium at så å si alle dacer lages med svært få innganger. For min egen del ville jeg gladelig lagt på en tusenlapp dersom det gav meg fire av hver av coax og toslink.
For å oppsummere, så låter dacen bra på det meste, men best på enklere materiale hvor fokuset ligger i mellomtonen. Hodetelefonutgangen låter bedre enn RCA. Men jeg tror den vil låte bedre med for eksempel Hegel sine integrerte.