Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Resultater 21 til 38 av 38
Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,797
    Tagget i
    10 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Vel, jeg er enig med deg Totte - jeg tror det er rommet. Det vil i mine øyne være umulig å avdekke noen "underliggende" hardheter før du får kontroll på rommet!

    Til Man...nei, stemmen din blir vel ikke så mye hardere, men du kan ta med deg en cymbal og slå litt på den og så ta den med utendørs og slå litt der....så kan du selv vurdere hvor den låter "hardest".

    Ellers ligger det mulgiheter også i targetkurven din! Uten at jeg skal spekulere så mye i hvrodan den skal se ut - BX anbefaler at den skal være rett (Altså ikke vannrett, men med jevnt fall/stigning) og det tror jeg er et godt sted å starte!

    til kjartanb - du satt vel helt ved bakveggen/jørnet og der vil det bli mye bass, når man justerer target for sweetspot som er midt i rommet!

    Mvh
    OMF

  2. #22
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Hehe.
    Jeg har ikke cymbal, men testet nå med noen grytelokk bare for å ha det praktiske i orden
    Jeg syns ikke grytelokket ble hardere utendørs enn på badet. Det er mye mer ekko og etterklang på badet, men dette gjør ikke lyden "hardere". Den er like ren, bare med etterklang. Men jeg regnet ikke med at du var enig heller, og enige blir vi nok heller ikke. Til det er jo anleggene våre såpass ulike.

    Harman bruker kun korreksjon fra 300 og nedover og vanlig eq over dette slik jeg har forstått. (men Sean Olive sier også at det fordrer tildels høyttalere med "kontrollert spredning")
    Har du prøvd dette Totte?

  3. #23
    Hifi Freak totte's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    7,296
    Tagget i
    0 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra Man
    Jeg kan si dette fordi jeg har et enda dårligere rom
    Så det er mulig?

    Fabling om nye høyttalere begynner å nærme seg planlegging, og disse skal bygges helt uten serikoblinger eller passive komponenter etter effekttrinnene. Elementene fra 200-300Hz og opp blir 190cm bånd (RD75 fra Bohlender Graebener) og Mundorf AMT 2440 drevet av MC275 til RD75 og noe forvrengningsfattig til AMTene. Skulle dette også ha litt hardhet kan man mistenke Lynx-kortet, eller kanskje heller PSUen til dette og plasseringen av kortet med analoge kretser i en PC. Man får se.

    Men som OMF og andre har nevnt, rommet må ordnes først, og det blir nok en råd.
    Der andre ser problemer ser jeg håpløshet

    -Østland: SME10 drivverk og arm | Lyra argo i | Vacuum State SVP2 | Orelle CD100 | Grace m903 | Sennheiser HD800 | Stax SR4070 og SRM272II | Adam Classic Column mk3 Active
    -Vestland: PC | Audiolense XO | LynxTWO-B | Rane AC22 | DBX231 | 2*Hypex UcD400AD | 2*Consonance stereotrinn| 2*Bohlender Graebener RD75 | 2*DIY 15" Dayton
    -Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop

  4. #24
    Hifi Freak totte's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    7,296
    Tagget i
    0 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra Man
    Harman bruker kun korreksjon fra 300 og nedover og vanlig eq over dette slik jeg har forstått. (men Sean Olive sier også at det fordrer tildels høyttalere med "kontrollert spredning")
    Har du prøvd dette Totte?
    Nei.
    Der andre ser problemer ser jeg håpløshet

    -Østland: SME10 drivverk og arm | Lyra argo i | Vacuum State SVP2 | Orelle CD100 | Grace m903 | Sennheiser HD800 | Stax SR4070 og SRM272II | Adam Classic Column mk3 Active
    -Vestland: PC | Audiolense XO | LynxTWO-B | Rane AC22 | DBX231 | 2*Hypex UcD400AD | 2*Consonance stereotrinn| 2*Bohlender Graebener RD75 | 2*DIY 15" Dayton
    -Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop

  5. #25
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,797
    Tagget i
    10 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra Man
    Hehe.
    Jeg har ikke cymbal, men testet nå med noen grytelokk bare for å ha det praktiske i orden
    Jeg syns ikke grytelokket ble hardere utendørs enn på badet. Det er mye mer ekko og etterklang på badet, men dette gjør ikke lyden "hardere". Den er like ren, bare med etterklang. Men jeg regnet ikke med at du var enig heller, og enige blir vi nok heller ikke. Til det er jo anleggene våre såpass ulike.

    Harman bruker kun korreksjon fra 300 og nedover og vanlig eq over dette slik jeg har forstått. (men Sean Olive sier også at det fordrer tildels høyttalere med "kontrollert spredning")
    Har du prøvd dette Totte?
    Jeg kan ikke skjønne annet en at vi legger ulik betydning av "hard lyd". For meg er det for mye energi i et området som jeg ikke klarer å stadfeste med Hz - men kvinnestemmer skjærer ved hard lyd.

    Jeg synes det er utrolig vanskelig/umulig å skille opsett og rom når jeg lytter, og er vel i grunn litt overrasket over at man faktisk må argumentere om det er hardere klang på et bad enn i en godt dempet stue!
    At lyden fra selve høytaleren er den samme er en selvfølge, men summen blirdramatisk forskjellig, med mye mer energi i toppen jo mindre demping man har i lytterommet!

    Mvh
    OMF

  6. #26
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra totte
    Så det er mulig?

    Fabling om nye høyttalere begynner å nærme seg planlegging, og disse skal bygges helt uten serikoblinger eller passive komponenter etter effekttrinnene. Elementene fra 200-300Hz og opp blir 190cm bånd (RD75 fra Bohlender Graebener) og Mundorf AMT 2440 drevet av MC275 til RD75 og noe forvrengningsfattig til AMTene. Skulle dette også ha litt hardhet kan man mistenke Lynx-kortet, eller kanskje heller PSUen til dette og plasseringen av kortet med analoge kretser i en PC. Man får se.

    Men som OMF og andre har nevnt, rommet må ordnes først, og det blir nok en råd.
    Ja, jeg har nok ikke et så stort vindu med nydelig utsikt, men jeg sitter vel ikke mer enn 2m fra høyttalerne (som er noen beist) med bakveggen rett bak hodet..
    Misforstå meg rett. Jeg mener ikke at man skal drite i rommet om man har mulighet for å gjøre noe med det. Men er det et eller annet i direktelyden som ikke stemmer så går jo ikke dette vekk selv om så bygger et nytt rom etter alle kunstens regler. Nå kan det hende jeg tar feil, men jeg mener bare at man ikke automatisk skal gå utifra at det er rommet sin feil.
    Hos meg holder det f.eks å koble på en hun-hun rca adapter + ekstra kabel (som jeg gjorde for å forlenge en kabel som akkurat var for kort, og siden jeg ikke orket å ommøblere akkurat da) og da dukker den forferdelige gnagingen i mellomtonen og oppover opp. (skal sies at dette var kabler og adapter av aller, aller billigste type)
    Når det gjelder kun eq over 300hz så kan muligens dette være noe å teste? Det skader jo ikke, og er sikkert interessant for de fleste å høre om.

  7. #27
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Kanskje vi legger forskjellig betydning i ordet, OMF. Jeg mener bare å ha kontroll på direktelyden, så får etterklangen kveles senere. Mens du/dere kanskje mener at dette er 2 sider av samme sak?
    Forresten, Rebecca Pidgeon - Grandmother, på et litt høyt volum avslører gjerne ditt og datt i dette problematiske leiet.

  8. #28
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,586
    Tagget i
    11 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Rommet kan i høyeste grad gi hard lyd.
    Jeg forstår ikke uttrykket "digital" lyd. Tror nok vi egentlig snakker om frekvensgang, kamfiltereffekt, refleksjoner og selvfølgelig kan lyden fra høyttalerne/elektronikk spille inn. Det er dog ingenting som tyder på at Lynx har hard lyd. Den er transparent og kan derfor være avslørende.

    Jeg heller vel også mot at en target kurve skal være fallende mot diskanten, men dette kommer sikkert ann på mye og det er neppe noe fasitsvar.
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  9. #29
    Hifi Freak totte's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    7,296
    Tagget i
    0 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra orso
    Det er dog ingenting som tyder på at Lynx har hard lyd. Den er transparent og kan derfor være avslørende.
    Enig i dette, men det nakne kortet sitter midt inne i PCen og får strøm fra en PSU som kun er laget for å gi strøm med rett spenning, hvilket kan gi kortet dårlige betingelser. Plasseringen er set lite å gjøre med (annet enn å bytte til det eksterne Aurora), men strømforsyningen kan byttes til noe hjemmelaget (eller laget hjemme hos noen som kan slikt).
    Der andre ser problemer ser jeg håpløshet

    -Østland: SME10 drivverk og arm | Lyra argo i | Vacuum State SVP2 | Orelle CD100 | Grace m903 | Sennheiser HD800 | Stax SR4070 og SRM272II | Adam Classic Column mk3 Active
    -Vestland: PC | Audiolense XO | LynxTWO-B | Rane AC22 | DBX231 | 2*Hypex UcD400AD | 2*Consonance stereotrinn| 2*Bohlender Graebener RD75 | 2*DIY 15" Dayton
    -Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop

  10. #30
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Bæææærgen
    Innlegg
    7,073
    Tagget i
    2 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Tror man skal lage et lite skille i diskusjonen rundt hard vs digital lyd....
    Skal ikke gå inn i diskusjonen rundt årsakene til hard lyd, men mistenker i tottes tilfelle at rørtypene kan ha en finger med i spillet.
    Tror lyden ville blitt noe "mykere"/mer "røraktig romantisk" med bruk av f x 6550 i stedet for KT88...........
    ..........(og da har jeg ikke engang tatt smårørene med i betraktning, noe som også kan gjøre sitt for/med/mot lyden!)

    Når det gjelder digitalis (digital lyd), tenker ikke jeg primært hard lyd. Da tenker jeg litt anemisk, lett sløret lyd. Og da jeg var innom ga digitalisen seg i mine ører utslag i det jeg, med lukkede øyne, opplevde som en tynn gardin foran høytalerne...

    mvh
    Proffen
    1: Magnepan 1.7/Pylon Emerald 25, Rythmik Audio F12SE, Devialet 200, No name Philips cdm12-basert cd-transport, Topping D70, Denon dvd3910, Sense høyttalerkabler + DNM & Blue Jeans signalkabler, Sonos zp90, RN Duo
    2: Canton dm75, Sonos zp90, Essence hdacc, Philips bdp9500, Philips tv, div kabler
    3: Sony UBPX800, Canton dm75, Sony tv, div kabler

  11. #31
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Rolig nå. Ingen har nevnt Lynx. Det kan godt være 100 andre ting som gir utslag på hardhet/digitalis-skalaen som jeg forstår anlegget, i sin helhet, har en liten smule av.

  12. #32
    Hifi Freak totte's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    7,296
    Tagget i
    0 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra Man
    Rolig nå. Ingen har nevnt Lynx. Det kan godt være 100 andre ting som gir utslag på hardhet/digitalis-skalaen som jeg forstår anlegget, i sin helhet, har en liten smule av.
    Hehe, det var jeg som nevnte Lynx.

    Som Proffen er inne på så kan bytte til 6550-rør ha noe for seg. KT88 gir mer effekt, men jeg trenger nok ikke de oppunder 200W som blokkene nok gir ikke hver seg nå (MC275 mk4 og mk5 gir mer effekt enn gamle MC275, men McIntosh oppgir fortsatt 2*75W i stereo som nominell kontinuerlig effekt i 8 ohm) og spiller ikke så mye musikk fra rockeorkestre (sånn så ungdommen ... lika), så 6550 kan nok være veien å gå. Jeg har mer eller mindre bestilt 8 stykk også (gitt at han som hadde dem for noen uker siden fortsatt har dem, venter på svar). Smårørene er originale McIntosh (kun navnet kommer fra McIntosh, rørene tror jeg er Electro Harmonix) og FinnM skryter veldig av bytte fra disse til Golden Dragon.
    Der andre ser problemer ser jeg håpløshet

    -Østland: SME10 drivverk og arm | Lyra argo i | Vacuum State SVP2 | Orelle CD100 | Grace m903 | Sennheiser HD800 | Stax SR4070 og SRM272II | Adam Classic Column mk3 Active
    -Vestland: PC | Audiolense XO | LynxTWO-B | Rane AC22 | DBX231 | 2*Hypex UcD400AD | 2*Consonance stereotrinn| 2*Bohlender Graebener RD75 | 2*DIY 15" Dayton
    -Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop

  13. #33
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Beklager. Lær å quote orso. (ja, jeg sliter med det selv )
    Ser ut som Proffen er litt enig med meg at det kanskje er direktelyden?
    Det ordner seg sikkert Totte, er jo sånt som dette som får tiden til å gå
    Håper og tror du får bukt med mesteparten uten at du må ødelegge den digge utsikten.

  14. #34
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,586
    Tagget i
    11 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Det var jo en grei oppklaring fra proffen. Fort gjort at vi snakker forbi hverandre.

    Jeg opplevde ingen hardhet da jeg var innom så vidt jeg husker, men savnet mer naturlig klang og rom. I grunnen det nøyaktig samme ankepunktet som jeg har opplevd med Audiolense i eget anlegg.
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  15. #35
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,433
    Tagget i
    1 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Orso, kanskje du kunne prøvd med kun eq i de øverste frekvensene og kjøre korreksjon kun i bassen?
    I studio-sammenheng brukes nettop convolution normalt til å legge *til* klang, og det kan jo tenkes at den motsatte operasjonen ikke alltid er like heldig beroende på diverse årsaker. (mic, A/D, etc)

  16. #36
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,586
    Tagget i
    11 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra Man
    Orso, kanskje du kunne prøvd med kun eq i de øverste frekvensene og kjøre korreksjon kun i bassen?
    I studio-sammenheng brukes nettop convolution normalt til å legge *til* klang, og det kan jo tenkes at den motsatte operasjonen ikke alltid er like heldig beroende på diverse årsaker. (mic, A/D, etc)
    Har tenkt på det og har såvidt prøvd det. Audiolense må testes mer ut. Jobber med å få noen akustiske tiltak på plass først. Bygger nå, as we speak.
    Men nå handler denne tråden om totte sitt anlegg og besøket av lauget.
    Jeg skal være taus fra nå av.
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  17. #37
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Bæææærgen
    Innlegg
    7,073
    Tagget i
    2 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra orso
    Det var jo en grei oppklaring fra proffen. Fort gjort at vi snakker forbi hverandre.

    Jeg opplevde ingen hardhet da jeg var innom så vidt jeg husker, men savnet mer naturlig klang og rom. I grunnen det nøyaktig samme ankepunktet som jeg har opplevd med Audiolense i eget anlegg.
    Kjekt å kunne være oppklarende av og til...
    Hva tror du om en overgang fra KT88 til 6550 her da? (Gitt at det drives litt "research" for å finne de rørene som tuner lyden dit totte ønsker å være!)

    Et lite tips til totte; tenk også på smårørene som står i forsterkerne. Det er STOOOR forskjell på EH og eksempelvis ekte Mullard (bruker jo selv M8136, og DET rørbyttet er eneste tweaket madamen noen gang har kommentert) eller RCA Clear Top i 12AU7. Hvordan det stiller seg mht 12AX7 og/eller 12AT7, er jeg imidlertid litt mindre "opplyst"...

    mvh
    Proffen
    1: Magnepan 1.7/Pylon Emerald 25, Rythmik Audio F12SE, Devialet 200, No name Philips cdm12-basert cd-transport, Topping D70, Denon dvd3910, Sense høyttalerkabler + DNM & Blue Jeans signalkabler, Sonos zp90, RN Duo
    2: Canton dm75, Sonos zp90, Essence hdacc, Philips bdp9500, Philips tv, div kabler
    3: Sony UBPX800, Canton dm75, Sony tv, div kabler

  18. #38
    Overivrig entusiast kjartanb's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Os
    Innlegg
    546
    Tagget i
    0 Innlegg

    Bergen Lydlaug klubbkveld 24

    Sitat Sitat fra OMF
    til kjartanb - du satt vel helt ved bakveggen/jørnet og der vil det bli mye bass, når man justerer target for sweetspot som er midt i rommet!
    Rigtig OMF, det var ren boom bass i hjørnet og blev bedre bare ved a læne sig frem, men jeg prøvede også lyttestolen. Nu har jeg til dagligt ikke bass i overflod, med Lowhter horn, men personlig kunne jeg bedre lide den første instilling - i bassen vel at mærke.
    Jeg tror ikke rummet bærer skylden for det jeg kalder "digital hårdhed" og det er svært at forklare men kan måske helst forklares ved at menneskestemmer har en lidt unaturlig og "hård" klang eller unaturligt skær over sig ... de klinger ikke helt så blødt som i virkeligheden. Jeg mener at indstilling 1 fremhævede denne effekt i forhold til indstilling 2 hvor dette var forsvindende og var i mine ører ikke et problem. Grundene kan være mange som allerede påpeget og muligvis kombination af flere. Jeg syntes ellers at jeg hørte forbavsende lidt til de store vinduer så der gør Audiolense et meget godt arbejde.
    Lenco L75, Alfred Gerd tonearme, 2M Black / SPU-A / DL103D, Sowter SUTs, BHL RIAA, Audiolab6000CDT, Roon, DAC 3, Aikido 6CG7 linestage, First Watt F6 & M2 / LD 91 Signat. 300b monobl. Altec A5 m. 1505B / Altec Model 17

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed