Ny 2015 versjon av Miles Davis "Kind of Blue" på Mobile Fidelity SACD og Lp

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.623
Alle utgivelser av denne klassikeren de siste 18 årene på Lp, Cd og SACD har vært en re-mix gjort av Mark Wilder hos Sony.

Men så…..
SACD: "It blows away every other digital version. It's the original mix and it's much better than the remixed version on the box set IMO, plus the mastering on the MFSL is breathtaking".

Mastering gjort av Shawn Britton med HD-DSD som er 4xDSD (256 fs) nedsamplet til 1xDSD ved hjelp av "intelligente algoritmer".
 
Sist redigert av en moderator:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.623
….skulle være "versjon" i headinga. Vil moderator være så vennlig å rette? Takk :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.623
Vil ha min SACD i slutten av juli når jeg kommer hjem fra ferie. :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har den på 200 gr fra Classic Records, så dette styrer jeg forbi :)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Enig. Har også den første fra Classic, den dbl. med 45 rpm på plate no 2. Det må være nok.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.623
Nope: MoFi SACD er den samme 97' remix av Mark Wilder!
 
S

Syncrolux

Gjest
Hva er det som skiller den originale miksen fra den omtalte remiksen?
Man har nok ikke hatt de helt store mulighetene for en remiks, da plata ble spilt inn på bare tre spor.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Hva er det som skiller den originale miksen fra den omtalte remiksen?
Man har nok ikke hatt de helt store mulighetene for en remiks, da plata ble spilt inn på bare tre spor.
The original recording sessions for Kind of Blue took place at the Columbia 30th Street Studios in Manhattan, nicknamed ‘the Church’, in March and April 1959.During these sessions both a mono and a three-track stereo master were created, using a total of four tape recorders running in synchronisation — one prime recorder and one safety backup each for mono and stereo. The mono tapes have gone missing. Maybe they’re in your garden shed. Have a look. The two stereo tapes were stored safely in a vault for over three decades before anyone thought of taking them out for remastering.

One of the interesting discoveries made in 1992 when the tapes were first exhumed, was that Side 1 of the stereo issue, consisting of the tracks recorded at the first session, So What, Freddie Freeloader and Blue in Green, had been playing at the wrong speed since 1959. (The fault in the tape recorder which caused this had been corrected by the time of the second session in April.) The prime stereo tape recorder had been running just over one percent slow, so on playback and during the mastering of albums it ran a little fast. Hence the stereo (but not the mono) releases of Kind of Blue — and virtually all the releases were stereo — had always had those three tracks playing at slightly the wrong pitch. Not just the LPs, but the CDs, cassettes, reel to reel tapes and MiniDiscs…
 
S

Syncrolux

Gjest
Kunne vært interessant å vite hvordan stereo masteren var fordelt på de tre sporene, om det faktisk var et tre-spors opptak, eller bare en stereo master fordelt på to av tre spor.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Synes det virker noe uklart hva dette egentlig er.

Er det en remaster av 1997-tapene, er det helt tilbake til de orginale mastertapene fra 1959, slik Sony gjorde i 2013, eller er det en remaster av 2013 versjonen ?

2013-reissue var første gang i moderne tid man gikk helt tilbake til mastertapene, ikke bare til en n'te generasjon safetytape. Da var tapene i såpass dårlig forfatning at man regnet det for siste sjans til å redde dem. Jeg er svært overrasket dersom MOFI nå likevel har fått tilgang til disse, om enn gledelig overrasket.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.288
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Remasteringen til Mark Wilder er fra 1992. Det kommer klart frem i artikkelen til John Marks nevnt i et innlegg lenger opp i tråden og det står i klartekst på min Limited Edition Mastersound gullutgave på CD med nummer CK 52861, produsert i Japan i 1992. Det er ingen grunn til å tro at det finnes noen senere Mark Wilder remasteringer av denne.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Når Wilder-mixen er fra er greit nok.
Men, når jeg leser om denne MoFi SACD'n at den er "Mastered From the Original Master Tapes" så begynner man jo å lure på hva man mener. En remaster av Wilder-mixen fra 1997 er ikke det samme, selv om han visstnok brukte orginal masterne til sin mix. Det virker nesten som om MoFi prøver å gi inntrykk av at de har jobbet med orginal masterne, mens de i virkeligheten har fiklet med en mix som riktignok stammer fra orginal masterne. Stort sett alt av reissues siden 1992 har vel vært Wilder-mixen, bortsett fra Sony i 2013 ?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Sony 2013, er det den på blå vinyl?

EDIT: den blå var fra 2011.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.623
Synes det virker noe uklart hva dette egentlig er.

Er det en remaster av 1997-tapene, er det helt tilbake til de orginale mastertapene fra 1959, slik Sony gjorde i 2013, eller er det en remaster av 2013 versjonen ?
MoFi er den samme re-mix som Wilder gjorde i 1997.
Denne re-mix er gjort fra de originale 3-spors analoge mastertapene. Wilder brukte dessuten en vintage tapemaskin da han mixet i 97 for å få en mest mulig autentisk fyldig lyd fra den nye stereo mixen.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er to ting som overrasker meg litt ut fra hva som skrives i innleggene over:
1. Hvorfor tok det så lang tid før man oppdaget at de tre første sporene var spilt inn med for lav hastighet? Noen med enten absolutt gehør eller "bare" godt gehør må da ha vært i stand til å observere dette?

2. Hvorfor var tapene etter sigende i elendig forfatning i 2013, til tross for at de omtrent ikke var spilt? Dårlig lagring i feil temperatur og uriktig luftfuktighet??
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
1) Til å være så interessert i og ha hørt så mye på denne skiva så bryr det meg midt bak. Jeg nyter begge versjoner og mener betydningen er oppskrytt. I det hele tatt er hele historien om "den store oppdagelsen" brukt for alt den er verdt og mere til av plateselskapet.
Eller for å sitere en kommentar om dette på Steve Hoffman-forumet:
Keep in mind no one at Colombia - not the producers, engineers, or even Miles - noticed the mistake for 30 years.
2) Det er vel ingen hemmelighet at mange plateselskaper har vært grusomt sjødesløse med mastertapene sine. Når man først oppdaget at de faktisk tapte seg i kvalitet, noen nærmest til det ubrukelige, var mye allerede tapt for alltid. Annet har man restaurert og arkivert digitalt. For så gamle taper som fx. KoB har det vel blitt nærmest standard prosedyre å "bake" dem.
 
Sist redigert:
Topp Bunn