Jeg har også lenge siklet etter nyutgivelser av en del av KKV`s katalog en god stund.
Men jeg har, dessverre, inntrykk av at selskapet krampaktig prøver å holde liv i CDen og 16bit 44.1khz.
Det at de med brask og bram trakk seg ut av streame-tjenester som Wimp og Spotify viser at selskapet kanskje har et stykke igjen før man kan si at de forholder seg til den tekniske hverdagen i 2014.
Tja, det kan jo hende at de heller forholder seg til den økonomske hverdagen i 2014. Jeg syns også det er syns at KKV m.fl. ikke er tilgjengelig på Spotify og Wimp. Men jeg syns også det er synd at de får alt for lave inntekter gjennom streaming. Det er kanskje sunt og nødvendig med den dynamikken det gir at noen plateselskap setter ned foten. Selv syns jeg streamingtjenestene er for billige, og spesielt uheldig er gratisvariantene. Syns det er rart at plateselskapene har godtatt dette.
Jeg velger å sitere Neil Young, som på tross av sin anselige alder, er meget fornuftig i forhold til dette temaet: "Internet is the new radio..."
http://allthingsd.com/20120131/neil-youngs-music-rescue-mission-video/
Plateselskap har i snart ett århundre godtatt at musikken deres "streames" på radio. De får litt penger for hver gang en låt spilles, ikke mye, men litt. Det er bare de som er så heldige å få en radiohit som tjener godt med penger på dette.
Plateselskap er likevel stort sett fornøyd med å få noen få spillinger på radio, fordi det er markedsføring.
Men hadde radioteknologien kommet nå, så hadde de sikkert sabotert utviklingen der også.
Teoretisk sett er det få forskjeller her. Teknologien forandrer folks medievaner, ikke bare når det gjelder TV-titting, men også musikk.
Når selskaper som ECM og KKV velger å sabotere de viktigste forum der folk oppdager ny musikk på denne måten, fordi de er griske, taper de nok, paradoksalt nok ikke bare de "små" streaminginntektene, men også genererte salg.
Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig heller, for flere undersøkelser viser tydelig at folk som er aktive med streametjenester, og til og med piratkopiert musikk, også er mye mer musikkinteresserte enn gjennomsnittet. De kjøper flere album, og går på flere konserter.
Jeg tror mange dinosaur-plateselskap kommer til å spille seg selv ut over sidelinjen de neste tiårene, rett og slett fordi de gjør proteksjonistiske valg som dette, og fordi det rett og slett ikke er behov for de lenger, sett fra musikernes side.
Og i forhold til KKV, så har jeg et eksempel: For ett års tid siden oppdaget jeg at en av mine favoritt-CD-er, Kyrie med Iver Kleive, var søkk borte. Ettersom jeg har koblet ut det gamle og utdaterte mediet CD, ville jeg helst kjøpe platen som lossless nedlasting.
Det viste jeg imidlertid at den beste onlinekvaliteten som var å få tak i av dette albumet var MP3 192. Og ikke nok med det. KKV ville ha nesten like mye som en CD koster for filene.
Jeg trenger ikke fortelle hvorfor denne bedriftskulturen er lite smart. Folk liker ikke å bli lurt. Gamlisene i ledelsen i KKV må snart forstå at verden har utviklet seg, og at de kanskje ikke lenger kan forvente å ta en like stor del av den økonomiske kaka, som de gjorde når sølvplatene var vår foretrukne musikkformidler.