24/96 fra Kirkelig Kulturverksted?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hva skjedde egentlig med dette? Gubemusic var jo relativt høye og mørke da de i sin tid lanserte nedlastinger av KKV i 24/96, men nå virker det som det har vært stille en stund. Jeg sendte en epost til Gubemusic for ganske lenge siden, men fikk aldri noe svar.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Av 12 utgivelse i 2013 var ni i 24/96 en i 24/48, en i 16/48 og en i 16/44.1.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OK, men det var i første rekke eldre utgivelser jeg tenkte på, og som i følge Gubemusic skulle reutgis i 24/96 :). og etter en ganske frisk åpning ble det stilt.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg har også lenge siklet etter nyutgivelser av en del av KKV`s katalog en god stund.

Men jeg har, dessverre, inntrykk av at selskapet krampaktig prøver å holde liv i CDen og 16bit 44.1khz.

Det at de med brask og bram trakk seg ut av streame-tjenester som Wimp og Spotify viser at selskapet kanskje har et stykke igjen før man kan si at de forholder seg til den tekniske hverdagen i 2014.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har fått vite at KKV ønsker å få utgitt mest mulig i 24bit, men det er tidkrevende. Det vil komme flere titler tilgjengelig første halvår-2014.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg har også lenge siklet etter nyutgivelser av en del av KKV`s katalog en god stund.

Men jeg har, dessverre, inntrykk av at selskapet krampaktig prøver å holde liv i CDen og 16bit 44.1khz.

Det at de med brask og bram trakk seg ut av streame-tjenester som Wimp og Spotify viser at selskapet kanskje har et stykke igjen før man kan si at de forholder seg til den tekniske hverdagen i 2014.
Tja, det kan jo hende at de heller forholder seg til den økonomske hverdagen i 2014. Jeg syns også det er syns at KKV m.fl. ikke er tilgjengelig på Spotify og Wimp. Men jeg syns også det er synd at de får alt for lave inntekter gjennom streaming. Det er kanskje sunt og nødvendig med den dynamikken det gir at noen plateselskap setter ned foten. Selv syns jeg streamingtjenestene er for billige, og spesielt uheldig er gratisvariantene. Syns det er rart at plateselskapene har godtatt dette.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg har også lenge siklet etter nyutgivelser av en del av KKV`s katalog en god stund.

Men jeg har, dessverre, inntrykk av at selskapet krampaktig prøver å holde liv i CDen og 16bit 44.1khz.

Det at de med brask og bram trakk seg ut av streame-tjenester som Wimp og Spotify viser at selskapet kanskje har et stykke igjen før man kan si at de forholder seg til den tekniske hverdagen i 2014.
Tja, det kan jo hende at de heller forholder seg til den økonomske hverdagen i 2014. Jeg syns også det er syns at KKV m.fl. ikke er tilgjengelig på Spotify og Wimp. Men jeg syns også det er synd at de får alt for lave inntekter gjennom streaming. Det er kanskje sunt og nødvendig med den dynamikken det gir at noen plateselskap setter ned foten. Selv syns jeg streamingtjenestene er for billige, og spesielt uheldig er gratisvariantene. Syns det er rart at plateselskapene har godtatt dette.
Jeg velger å sitere Neil Young, som på tross av sin anselige alder, er meget fornuftig i forhold til dette temaet: "Internet is the new radio..."

http://allthingsd.com/20120131/neil-youngs-music-rescue-mission-video/

Plateselskap har i snart ett århundre godtatt at musikken deres "streames" på radio. De får litt penger for hver gang en låt spilles, ikke mye, men litt. Det er bare de som er så heldige å få en radiohit som tjener godt med penger på dette.

Plateselskap er likevel stort sett fornøyd med å få noen få spillinger på radio, fordi det er markedsføring.

Men hadde radioteknologien kommet nå, så hadde de sikkert sabotert utviklingen der også.

Teoretisk sett er det få forskjeller her. Teknologien forandrer folks medievaner, ikke bare når det gjelder TV-titting, men også musikk.

Når selskaper som ECM og KKV velger å sabotere de viktigste forum der folk oppdager ny musikk på denne måten, fordi de er griske, taper de nok, paradoksalt nok ikke bare de "små" streaminginntektene, men også genererte salg.

Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig heller, for flere undersøkelser viser tydelig at folk som er aktive med streametjenester, og til og med piratkopiert musikk, også er mye mer musikkinteresserte enn gjennomsnittet. De kjøper flere album, og går på flere konserter.

Jeg tror mange dinosaur-plateselskap kommer til å spille seg selv ut over sidelinjen de neste tiårene, rett og slett fordi de gjør proteksjonistiske valg som dette, og fordi det rett og slett ikke er behov for de lenger, sett fra musikernes side.

Og i forhold til KKV, så har jeg et eksempel: For ett års tid siden oppdaget jeg at en av mine favoritt-CD-er, Kyrie med Iver Kleive, var søkk borte. Ettersom jeg har koblet ut det gamle og utdaterte mediet CD, ville jeg helst kjøpe platen som lossless nedlasting.

Det viste jeg imidlertid at den beste onlinekvaliteten som var å få tak i av dette albumet var MP3 192. Og ikke nok med det. KKV ville ha nesten like mye som en CD koster for filene.

Jeg trenger ikke fortelle hvorfor denne bedriftskulturen er lite smart. Folk liker ikke å bli lurt. Gamlisene i ledelsen i KKV må snart forstå at verden har utviklet seg, og at de kanskje ikke lenger kan forvente å ta en like stor del av den økonomiske kaka, som de gjorde når sølvplatene var vår foretrukne musikkformidler.
 
Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Den store forskjellen på radio og streamingtjenester er at streaming i veldig stor grad erstatter platekjøp - mens radio fungerer som markedføring av musikken.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Den store forskjellen på radio og streamingtjenester er at streaming i veldig stor grad erstatter platekjøp - mens radio fungerer som markedføring av musikken.
Feil. Det finnes flere undersøkelser som motbeviser det.

Dette er den myten plateselskapene vil at vi skal tro på, og som de kanskje tror på selv også.

Pirater kjøper mest - NRK - Kultur og underholdning

http://www.business.dk/media/streaming-sparker-musikbranchens-salg-i-vejret

Det totale musikksalget i Norge gikk, målt i penger, opp med 11 prosent fra 2012 til 2013. Folk blir mer og mer opptatt av musikk, på grunn av de nye tjenestene, og det merkes.

I tillegg til dette fører nye tjenester som NRK`s Urørt, som gir ukjente artister mulighet for å markedsføre seg, at kreativiteten og nyskapningen i Norsk musikk aldri har vært bedre.

Men enkelte plateselskap har altså likevel fremdeles på bremsene, selv om artistene fortviler:

http://www.aftenposten.no/kultur/--Jeg-er-blitt-skadelidende--7007896.html

Platebransjen har levd godt av gode avanser, og av å ta urimelig store kakestykker av helheten i mange år. Nå tviholder de selvsagt på denne melkekua, selv om den er i ferd med å tørke inn.

Etter at nedlasting og digital musikk tok av med iPod og Napster for en god del år siden, har de gjort det de kan for å bremse utviklingen. Den eneste grunnen til at de nå er tvunget på banen, er at et IT-selskap med en visjonær leder, bestemte seg for å gjøre noe med dette med iPod og iTunes. Nå driver altså dette IT-selskapet verdens største musikkbutikk. Den gamle platebransjen har, på grunn av sin sendrektighet, mistet en viktig inntektskilde.

Men på tross av denne gedigne lærepengen, fortsetter de altså.
 
Sist redigert:
Topp Bunn