Plater med dynamikk og "plutselighet"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    I disse komprimeringstider føles det godt å sette fokus på innspillinger/mastringer der dynamikk og "plutselighet" er ivaretatt. Jeg starter med to utgivelser:

    Harry Connick Jr - Chanson Du Vieux Carré (Marsalis Music/Rounder 749460-0062 2007)



    Det er så du hopper i stolen når blåserrekka setter inn på spor 1...




    Gregorio Paniagua - La Folia de la Spagna (Harmonia Mundi HMC 801050 2003)



    Her burde det følge med en advarsel på spor 4 - dette er ikke noe for lettskremte... :eek:
    (Sett en intetanende gjest i lyttestolen og se på reaksjonen 1:20 ut i spor 4. Obs... helt ufarlig)
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    Det er så du hopper i stolen når blåserrekka setter inn på spor 1...
    Denne tenkte jeg på med en gang jeg så trådtittel :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    mteinum skrev:
    Denne tenkte jeg på med en gang jeg så trådtittel :)
    Da jeg så tittelen og i tillegg den første plata i den første posten, måtte jeg komme med denne, som jeg akkurat skaffet meg etter å ha hørt den hos Rubyred. (Ikke akkurat min type musikk, men så heftig lyd at det er obligatorisk å ha den likevel.) ;)

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rubyred skrev:
    ymir skrev:




    Kan bekrefte at det er dynamikk, og trøkk i denne "Direct to disc" plata.


    Det samme gjelder forøvrig vol.2 av samme plate.
    Kjøpte begge på Ringstrøm på 80 tallet.


    /Ruby
    En av disse har jeg også ett eller annet sted her. Lenge siden jeg har hørt på den.

    Mye messing som blir trukket frem her så langt.... ;D

    Men nå må vi ikke gå i fella og tenke dynamikk som ett begrep for "sterkt"
    Det er mye dynamikk og plutselighet innenfor mp og mf også ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spor 1, "Honeysuckle Rose", når blåserrekka til Basie først gir seg til kjenne. Den jeg har er en gjenutgivelse fra 1997, så jeg mistenker at det kan finnes andre versjoner med enda mer plutselighet i det lydstøtet.
     

    Vedlegg

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Deep Purple's Made In Europe syntes jeg har god dynamikk. Liker særlig trommesoloen til Ian Paice under You Fool No One.

    Min utgave er EMI 0777 7 93796 2 0 fra 1990 kjøpt på ICA Lapporten i Sverige for noen år tilbake.

     
    Y

    ymir

    Gjest
    emotikon skrev:
    Rubyred skrev:
    ymir skrev:




    Kan bekrefte at det er dynamikk, og trøkk i denne "Direct to disc" plata.


    Det samme gjelder forøvrig vol.2 av samme plate.
    Kjøpte begge på Ringstrøm på 80 tallet.


    /Ruby
    En av disse har jeg også ett eller annet sted her. Lenge siden jeg har hørt på den.

    Mye messing som blir trukket frem her så langt.... ;D

    Men nå må vi ikke gå i fella og tenke dynamikk som ett begrep for "sterkt"
    Det er mye dynamikk og plutselighet innenfor mp og mf også ;)

    "MYE MESSING SOM BLIR TRUKKET FREM HER SÅ LANGT"

    Har to jenter som spilte i brass band 1st divisjon.
    Til konkuranse ble det det ALLTID valgt et nummer der det bli spilt SVAKT,da det er svært vanskelig,og dersom nivået til utøverne er høyt nok og de har dagen gir dette mange plusspoeng hos dommerne.De hadde bl.a Concierto de Aranjuez på programmet kjent fra bl.a. Miles Davis "Sketches of Spain" albumet.

    Er messing disskreditert for at de det KAN være mye TRØKK og dermed kan de ikke ha DYNAMIK også?

    Mangler dermed f.eks nevnte album dynamik fordi det er innslag av messing?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ymir skrev:
    Er messing disskreditert for at de det KAN være mye TRØKK og dermed kan de ikke ha DYNAMIK også?
    Mangler dermed f.eks nevnte album dynamik fordi det er innslag av messing?
    Det er egentlig ganske enkelt. En trombone gir noe sånt som 6 W akustisk effekt når den spiller så sterkt den kan, og det er det ikke så mye annet som kan hamle opp med, bortsett fra stortromme og pauker. Fioliner og sånt finpirk greier vel knapt å riste utav seg 0,01 W pr stykk. Derfor er det messingblåserne og slagverket som må dra til hvis det skal være en skikkelig fortissimo midt inni noe piano. Som gamle fader Haydn gjorde med pauker og trompeter i symfoni #94.

    Dynamikk er forøvrig variasjon mellom svakt og sterkt. Hvis det er høyt hele tiden, er det ingen dynamikk. Det er variasjonen som skaper dynamikken, og jo større sprang fra svakt til sterkt, desto større dynamikk. "Trøkk" er for meg noe annet som også sier noe om rytme og tyngde i bassen. Men uten dynamikk, ikke noe trøkk, bare støy.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det er egentlig ganske enkelt. En trombone gir noe sånt som 6 W akustisk effekt når den spiller så sterkt den kan, og det er det ikke så mye annet som kan hamle opp med, bortsett fra stortromme og pauker. Fioliner og sånt finpirk greier vel knapt å riste utav seg 0,01 W pr stykk. Derfor er det messingblåserne og slagverket som må dra til hvis det skal være en skikkelig fortissimo midt inni noe piano. Som gamle fader Haydn gjorde med pauker og trompeter i symfoni #94.
    Mine to jenter spilte nylig med Tine Thing Helseth`s Ten Thing.
    Der var det en BASSTROMBONE (Astri Karoline Ellann)......de tre andre trombonene var "fislete" i forhold til basstrombonen ;)
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    ymir skrev:
    Er messing disskreditert for at de det KAN være mye TRØKK og dermed kan de ikke ha DYNAMIK også?
    Mangler dermed f.eks nevnte album dynamik fordi det er innslag av messing?
    Det er egentlig ganske enkelt. En trombone gir noe sånt som 6 W akustisk effekt når den spiller så sterkt den kan, og det er det ikke så mye annet som kan hamle opp med, bortsett fra stortromme og pauker. Fioliner og sånt finpirk greier vel knapt å riste utav seg 0,01 W pr stykk. Derfor er det messingblåserne og slagverket som må dra til hvis det skal være en skikkelig fortissimo midt inni noe piano. Som gamle fader Haydn gjorde med pauker og trompeter i symfoni #94.

    Dynamikk er forøvrig variasjon mellom svakt og sterkt. Hvis det er høyt hele tiden, er det ingen dynamikk. Det er variasjonen som skaper dynamikken, og jo større sprang fra svakt til sterkt, desto større dynamikk. "Trøkk" er for meg noe annet som også sier noe om rytme og tyngde i bassen. Men uten dynamikk, ikke noe trøkk, bare støy.
    Dynamikk (musikk)


    Fra Wikipedia, den frie encyklopedi





    Dynamikk refererer innenfor musikk til skildringen av en lyd, eller tones, styrke eller intensitet. Ordet brukes også som referanse til tegn og symboler brukt i musikknotasjon for å indikere intensitet og styrke.




    Relativ styrke [rediger]

    Symbolene og uttrykkene brukt for å indikere relativ styrke kalles styrkegrad.
    De generelle styrkegradene indikerer ikke en absolutt definerbar lydstyrke, men en relativ styrke i forhold til hverandre, ensembelets størrelse og musikkens kontekst.


    De to grunnleggende styrkegradene er:
    piano (p), som betyr "svakt", og
    forte (f), som betyr "sterkt".


    Mer subtile styrkegrader er:
    mezzo-piano (mp), som betyr "middels svakt", og
    mezzo-forte (mf), som betyr «middels sterkt».


    For å indikere styrkegrader ut over piano og forte har vi også:
    pianissimo (pp), betyr "meget svakt", og
    fortissimo (ff), som betyr "meget sterkt".


    Mer ekstreme styrkegrader kan indikeres ved å tilføye en, eller flere, -p-er og -f-er.
    fortisissimo (fff), og
    pianississimo (ppp).

    Begge er mye brukt i samtidens musikknotasjon, mens styrkegrader ut over dette sjelden benyttes.


    Det finnes noe bevis for at denne bruken av et økende antall bokstaver for å indikere en mer ekstrem volumskala stammer fra en konvensjon fra det 17. århundre hvor p stod for piano, pp stod for più piano (direkte oversatt «mer svakt») og ppp indikerte pianissimo. Antonio Vivaldi ser ut til å ha komponert ut fra denne konvensjonen, men det ble stort sett erstattet av det førstnevnte, og mer kjente, systemet på midten av det 18. århundre.


    I tillegg finnes det forskjellige uttrykk for å indikere gradvise forandringer i volum. De to vanligste er crescendo, noen ganger forkortet til cresc, som betyr «gradvis sterkere»; og decrescendo eller diminuendo, noen ganger forkortet til henholdsvis decresc og dim, som betyr «gradvis svakere». Tegn som noen ganger kalles «hårnåler» på engelsk blir ofte brukt i steden for disse ordene. De består av to linjer som møtes i en ende og gradvis går fra hverandre. Hvis linjene møtes til venstre, indikerer de en crescendo; i motsatt fall indikerer de en diminuendo. Med andre ord indikerer større avstand mellom linjene sterkere lyd. Følgende notasjon indikerer at musikken skal starte middels høyt (mf), og først gradvis bli sterkere og så gradvis svakere.

    «Hårnålene» skrives vanligvis under notelinjene, men også noen ganger over. De blir stort sett brukt for dynamiske forandringer over en relativt kort periode, mens cresc og dim generelt brukes for forandringer over lengre tid.

    Det finnes også uttrykk for å indikere plutselige forandringer i volum. Det mest vanlige er sforzando («med kraft»), forkortet til sfz, som betyr at den neste noten skal spilles sterkt. Joseph Haydn brukte sforzando på en morsom måte i sin 94. symfoni (Overraskelsessymfonien).

    Legg merke til at dynamiske indikasjoner er relative, ikke absolutte. Merket mp indikerer ikke noe eksakt volum; det markerer snarere at passasjen skal spilles noe høyere enn passasjer markert med p og noe lavere enn passasjer markert med mf. Tsjajkovskij indikerte for pppppp i en passasje i hans sjette symfoni, men den ble neppe spilt lavere enn p ble i mange andre stykker. Skrjabin derimot må ha ment det alvorlig, i sørgemarsjen i sonate nr. 1 skriver han i tillegg til pppp spilleanvisningen quasi niente = som ingenting.

    Se også [rediger]
    Notelære
    Tempo









    [skjul]


    Musikknotasjon





    Notesystem





    Takt og taktstrek · Nøkkel · Da capo · Dal segno · Fortegn · Hjelpelinje · Modus · Skala · Prøvetegn · Repetisjonstegn · Taktartsangivelse








    Noter





    Punktering · Forslag · Noteverdi (Notebjelke · Notehake · Notehode · Notehals) · Pause · Triol · Helmholtznotasjon · Scientific pitch notation






    Artikulasjon





    Dynamikk · Ornament · Portato · Aksent · Legato · Tenuto · Marcato · Staccato · Staccatissimo · Bue · Fermate






    Relatert





    Besifring · Basso continuo · Grafisk notasjon · Leadsheet · Neume · Tabulatur




    "den generelle stryrkegraden indikerer ikke en absolutt definerbar lydstyrke,MEN EN RELATIV STYRKE I FORHOLD TIL HVERANDRE,ENSEMBELETS STØRELSE OG MUSIKKENS KONTEKST."

    dermed er allt fra triangel til de tyngste strykere og messingblåsere med på å skape dynamikk.Vi snakker vel om seriøse musikere og musik og ikke om kun å lage/skape støy for støyens skyld og ikke dersom støyen er i en seriøs kontekst.(hva nå de en må være ;D)

    Nei det blei komplisert dette :p god natt
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører nå på American Idiot med Green Day på vinyl, den har muligens ikke god dynamikk i absolutte termer, men forskjellen fra CD'en er påtagelig. Det låter skikkelig fett :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Joe Jackson "Will Power", MFSL Ultradisc.

    Her er det veldig mye plutselighet. Nesten så man kan bli skremt. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mike Oldfield´s Amarok.

    Den har noen overraskende partier :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Første som slår meg er Danse Macabre: http://www.youtube.com/watch?v=YyknBTm_YyM

    Finnes mange versjoner og alle er ikke like dynamiske. Jeg har ikke sett noen grafisk fremstilling av denne, men jeg skvetter hver gang jeg spiller denne så her regner jeg med det er solid dynamikk i enkelte partier.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Gammel vinyl pressing av denne har noe av det mest "plutselige" i samlingen (side 1, spor 1).
    Bedømt kun med ørene.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Husker i et intervju med Mark Knopfler kom det frem at de prøvde etter beste evne å bruke det som var tilgjengelig av dynamikk med analog tape på den tiden Dire Straits Love over gold ble innspilt.
    Har ikke hørt de siste remastered utgavene, så mulig de er strupet noe, men original vinyl pressingen er ikke så gæren. Den originale CD utgaven hadde ok dynamikk på Private Investigations husker jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Husker i et intervju med Mark Knopfler kom det frem at de prøvde etter beste evne å bruke det som var tilgjengelig av dynamikk med analog tape på den tiden Dire Straits Love over gold ble innspilt.
    Har ikke hørt de siste remastered utgavene, så mulig de er strupet noe, men original vinyl pressingen er ikke så gæren. Den originale CD utgaven hadde ok dynamikk på Private Investigations husker jeg.
    Denne innspillingen har vært analysert i detalj over i loudness-tråden. Førsteutgaven er fenomenal, men de nyeste remasteringene er bare en blek skygge hva dynamikk angår.

    Edit: Modererte meg litt etter å ha sett på tallene. Her er en oppsummering:
    http://www.dr.loudness-war.info/index.php?search_artist=Dire+Straits&search_album=Love+over+gold
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    digiman skrev:
    Husker i et intervju med Mark Knopfler kom det frem at de prøvde etter beste evne å bruke det som var tilgjengelig av dynamikk med analog tape på den tiden Dire Straits Love over gold ble innspilt.
    Har ikke hørt de siste remastered utgavene, så mulig de er strupet noe, men original vinyl pressingen er ikke så gæren. Den originale CD utgaven hadde ok dynamikk på Private Investigations husker jeg.
    Denne innspillingen har vært analysert i detalj over i loudness-tråden. Førsteutgaven er fenomenal, men de nyeste remasteringene er bare en blek skygge hva dynamikk angår.

    Edit: Modererte meg litt etter å ha sett på tallene. Her er en oppsummering:
    http://www.dr.loudness-war.info/index.php?search_artist=Dire+Straits&search_album=Love+over+gold
    Se der ja :) Utefra tabellen i linken forstår jeg nå hvorfor jeg synes original utgivelsen på vinyl svinger så rått her hjemme.
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Aldri hørt om de, der var det mye heftig!
    Utrolig bra musikere, Kleive klarer kunsten å spille utrolig dynamisk samtidig som det er en utrolig fremdrift og groove.

    Denne fåes under 100-lappen på Platekompaniet nå
    Dette er en nyutgitt sak: Jøkleba! / Nu Jøk? (2CD)
    Takk for tipset!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Audun Kleive, Per Jørgensen og Jon Balke i fri dressur (knapt dressur i det hele tatt, når jeg tenker meg om) må jo bli bra. Spesielt Live er gull, men Nu Jøk er heller ikke så gærnt. Endelig en plate med 'testkred' som faktisk er musikalsk interessant også. Løp og kjøp!
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    To jeg liker godt på vinyl:

    Thelma Houston: I've Got the Music in Me
    Tower of Power: Direct

    TH.jpg



    Direct.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kom til å tenke på denne tråden i sta, da jeg plutselig skvatt himmelhøyt i stolen.

    sett på høyt- michael hedges - rickover' dream

    eller hele albumet forøvrig.
     

    Vedlegg

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Kom til å tenke på denne tråden i sta, da jeg plutselig skvatt himmelhøyt i stolen.

    sett på høyt- michael hedges - rickover' dream

    eller hele albumet forøvrig.
    Jepp, bra plate generelt. Forøvrig har plateselskapet som ga den ut, Wyndham Hill, flere gode akustiske innspillinger. For eksempel NightNoise.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Elbow - "Starlings" - åpningssporet på "The Seldom Seen Kid" sørger i hvert fall for at jeg hopper i stolen hver gang (selv om jeg vet hva som kommer...). Sporet står i kontrast til et album som ellers benytter den sakte oppbygging av låtene fremfor å spille på dynamikk. For øvrig ett av mine absolutte favorittband og album!
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    Denne er det trøkk i. Kuler, krutt og kanoner.

    1812.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn