Hi-rez nedlasting for første gang

Y

ymir

Gjest
Hei
Fikk i går hjelp til å gjøre allt klart for kjøp og nedlasting fra HD-Track.Valget falt på Domnerus pawnshop innspillingen.Nedlastingen startet ca.kl. 16.00.
Denne tok bort i mot 12 timer.Etter ett par timer med oppvarming var jeg klar for en lytteprøve.

Er dette bedre enn en vanlig CD?Jo,det er da det...... I løpet av de ca.30 årene CDen har hvert på markede har jeg mulings ca.150 stk.Dette kan vel ikke regnes som noen samling av størelse.Vinylsamlingen var på det største på ca.1000,heller ikke dette så veldig stort.

Har ventet på at den digitale teknologien skulle komme seg opp på et høyere nivå enn det CDen har ligget på.Har hatt spiller fra NAD og Meridian inntil jeg for noen år siden kjøpte meg Chord DAC64 og SB Duett.Brukte først en kort stund Xindak dac5.

Etter å ha spilt mesteparten av denne nedlastingen som skal vere fremtiden ble svaret at dette er bedre enn CDen,men etter å ha sveivet i gang vinylspilleren
ble jeg fryktelig skuffet.....over HI-rez ? ? ? nedlasting.Lyden holder ikke mål.Har noen få demospor i HI-rez på harddisken fra før.

Er denne innspillingen ikke god nok? Er Chord DACen dårlig? Dette frister ikke til å starte på nytt med å samle på musikk.Hadde jo litt forhåpninger til dette.

Teknikken forstår jeg meg ikke på,men å vent på at mesteparten av de innspillingene jeg ønsker er tilgjengelig i 24/196 eller bedre blir vel ikke aktuelt
pga. høy alder til lytter ;D

Jeg må si at dette egentlig er skremmende,at de s.k audiophile klager på ungdomen som hører på MP3 og ikke får oppleve/erfare god lyd fra CDen.Jeg må nok si det samme om de som var unge ved starten av 80 tallet.Det er trist at de komersielle kapitalkreftene fikk lurt ungdomen den gang til å tro at den digitale lyden var fremtiden,og det som er enda verre er at disse fremdeles påstår at de digitale mediet er så fantastisk.

Forskjellen er fremdeles svært stor,hos meg.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Hei,

Har ikke denne i noe nedlasting versjon, men har den på sacd.
Den låter fantastisk bra hos meg! Jeg syntes det er en veldig god innspilling.

12 timer på nedlasting høres veldig veldig mye ut! Jeg laster ned 2gb på ca 15-16 min.


Mvh
Kjetil
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kjetil_M skrev:
Hei,

Har ikke denne i noe nedlasting versjon, men har den på sacd.
Den låter fantastisk bra hos meg! Jeg syntes det er en veldig god innspilling.

12 timer på nedlasting høres veldig veldig mye ut! Jeg laster ned 2gb på ca 15-16 min.


Mvh
Kjetil
Jeg har også SACD-utgaven. Fantastisk lyd.
Mange lar seg lure av at dac er dac. Kvaliteten på den vil jo avgjøre hvor bra lyd du får. Når man betaler flerfoldige ti-tusener, til og med flere hundre tusen for en spiller, er det utopi å tro at en dac til 6-7 tusen skal kunne gjøre en like bra jobb.
 
Y

ymir

Gjest
lars_erik skrev:
Kjetil_M skrev:
Hei,

Har ikke denne i noe nedlasting versjon, men har den på sacd.
Den låter fantastisk bra hos meg! Jeg syntes det er en veldig god innspilling.

12 timer på nedlasting høres veldig veldig mye ut! Jeg laster ned 2gb på ca 15-16 min.


Mvh
Kjetil
Jeg har også SACD-utgaven. Fantastisk lyd.
Mange lar seg lure av at dac er dac. Kvaliteten på den vil jo avgjøre hvor bra lyd du får. Når man betaler flerfoldige ti-tusener, til og med flere hundre tusen for en spiller, er det utopi å tro at en dac til 6-7 tusen skal kunne gjøre en like bra jobb.

Dersom det refereres til Xindak så er nok(var) prisen 5-6000.Når det gjelder Chord dacen så var dette DEN ENESTE rene dac med A+ rating i Stereophile
i hvertfall til 09 og pris i USA 5000$ og pris i Norge 08 ca. 30000.Det andre produktet som dengang hadde A+ rating var LinnKlimax DS til 18500$.

Får se om jeg får låne vinylutgaven for dette er bare trist.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
ymir skrev:
lars_erik skrev:
Kjetil_M skrev:
Hei,

Har ikke denne i noe nedlasting versjon, men har den på sacd.
Den låter fantastisk bra hos meg! Jeg syntes det er en veldig god innspilling.

12 timer på nedlasting høres veldig veldig mye ut! Jeg laster ned 2gb på ca 15-16 min.


Mvh
Kjetil
Jeg har også SACD-utgaven. Fantastisk lyd.
Mange lar seg lure av at dac er dac. Kvaliteten på den vil jo avgjøre hvor bra lyd du får. Når man betaler flerfoldige ti-tusener, til og med flere hundre tusen for en spiller, er det utopi å tro at en dac til 6-7 tusen skal kunne gjøre en like bra jobb.

Dersom det refereres til Xindak så er nok(var) prisen 5-6000.Når det gjelder Chord dacen så var dette DEN ENESTE rene dac med A+ rating i Stereophile
i hvertfall til 09 og pris i USA 5000$ og pris i Norge 08 ca. 30000.Det andre produktet som dengang hadde A+ rating var LinnKlimax DS til 18500$.

Får se om jeg får låne vinylutgaven for dette er bare trist.
Chord er jo en bra dac, men Klimax Ds er enda bedre. Det man ofte hører, er at lyden spilt av på denne måten er mer "klinisk". Mangler en del kropp og fylde.
Akkurat det samme som ble sagt om CD på 80-tallet. Ny teknologi er alltid dårligere enn det beste av det gamle ;)

Prøvd dCS Debussy?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.267
Antall liker
3.286
Torget vurderinger
49
Synes ikke digital ut fra min Squeezebox Duet er all verden , endel bedre lyd fra Bryston Bdp1 via Aes/Ebu til Bryston Bda1 .
Lyden er hørbart gråere mer difus fra SB .

Har jeg forstått det riktig at når du kobler noe via coax (Digitalt generelt) til dacen, er det klokken i det tilkoblede produkt som brukes.
Hvis dette er tilfelle har jo kvaliteten på den digitale avspilleren ganske mye å si .

Download manageren til Hd Tracks er kjent for å være treg , men 12 timer hørtes mye ut .
 
Y

ymir

Gjest
hei
Er ikke interessert i å kjøpe nytt i evigheter og ikke har det noe for seg da det etter min mening er den digitale teknologien i sin helhet som fremdeles ikke er god nok.Er heller ikke villig til å betale noe mere enn det jeg allerede har gjordt.Dersom teknologien blir så dramatisk mye bedre på 3-4 år er dette også et argument for å ikke gå noe særlig videre.F.eks. Linn og REGA har levert samme teknologi i 30-40 år som fremdeles duger.

Er som sagt ikke noe inne på det tekniske,men når det gjelder klokke og jitter (hvet ikke hva det er ::)) så er det en RAM buffer med flere valg på Chorden

"The RAM buffer allows the jitter free local clock operation without needing to send back a clock signal to the data source" Vet fremdeles ikke hva dette er,og det er heller ikke viktig for meg som ikke er så teknisk interessert,men Sterophile satte pris på denne muligheten.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
ymir skrev:
"The RAM buffer allows the jitter free local clock operation without needing to send back a clock signal to the data source" Vet fremdeles ikke hva dette er,og det er heller ikke viktig for meg som ikke er så teknisk interessert,men Sterophile satte pris på denne muligheten.
Frittløpende klokke i dac uten taktinformasjon tilbake til kilde høres ikke ut som noen god ide. Det må resultere i bitfeil, rambuffer eller ikke.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Veldig interessant dette temaet, da jeg personlig ønsker å lære litt mer om hva det er platespillere gjør så veldig bra.

Kan du si litt om hva du opplever av forskjeller og hvorfor du foretrekker LP?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
EHED skrev:
Veldig interessant dette temaet, da jeg personlig ønsker å lære litt mer om hva det er platespillere gjør så veldig bra.

Kan du si litt om hva du opplever av forskjeller og hvorfor du foretrekker LP?
Pluss at du må gjerne fortelle hva dette vinyl-rigget ditt består av, helst i detaljer. Spør fordi jeg vurderer et oppegående rigg selv, men er usikker på hvor høyt opp jeg må gå i pris før det "tar av" lydmessig. :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Mange som stusser over HD-Tracks versjon av JATP. Etter en del undersøkelser har man funnet ut at den er hentet fra SACD-hybriden, altså DSD over til PCM, og den er sluppet som 24/88.2
Du bør være helt sikker på at du har stilt inn kjeden din korrekt, så du avspiller uten konverteringer - men mange rangerer den nedlastingsversjonen som på bunn i forhold til andre tilgjengelige digitalversjoner.

Det du lytter til er hybridsettet fra Proprius/Prophone, som opprinnelig inngikk i en XRCD-utgivelse, trur eg. Så utgangspunktet burde være bra, siden den XRCD-versjonen er blitt pent sammenlignet med Proprius half-speed mastered vinylutgave. Senere kom en K2HD-versjon der de hadde endret lydbildet i forhold til XRCD'en, kanskje det er denne som er brukt for HD-Tracks?

Våre hyperfikserte polske venner om K2HD-versjonen:
http://www.highfidelity.pl/@muzyka-61&lang=en


The sound of both SACD and CD layer of Proprius version is very good. You can hear that original material is top quality so it is hard to spoil it. XRCD version makes the sound bit deeper, saxophone is more palpable and placed bit closer to the listener. Bit it was SACD that showed best sound stage with depth and so called „blum”, i.e. large apparent sources. Considering the above K2HD was a mystery. First of all reverberations around instruments, coming from microphones taking the room, were amplified. As a consequence instruments seem to be placed further from the listener (than in XRCD version) and are not so strong and palpable. I can't be sure, but I'm guessing that the idea was to show more accurate perspective as usually nobody stands right in front of us with the instrument. But that's exactly what we get from XRCD. Well … Audio recordings don't always show us the real thing – it is just another recreation. So I chose as the “correct” version FIM's XRCD. It's dynamics, very close perspective, bass are fantastic. K2HD gives us more in the mid-range, more textures in the lower end and better differentiation of spaces between instruments. XRCD presented all instruments close to each other. But still, for me XRCD put me closer to the music and gave me an impression of more music between the speakers. K2HD is outstanding – very few recordings present such a great tonal balance – but as I always say – you have to make difficult choices when it comes to audio – this time I chose XRCD, and that's a reference to me.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
ymir skrev:
"The RAM buffer allows the jitter free local clock operation without needing to send back a clock signal to the data source" Vet fremdeles ikke hva dette er,og det er heller ikke viktig for meg som ikke er så teknisk interessert,men Sterophile satte pris på denne muligheten.
Frittløpende klokke i dac uten taktinformasjon tilbake til kilde høres ikke ut som noen god ide. Det må resultere i bitfeil, rambuffer eller ikke.
Man sender ikke noe informasjon tilbake over S/Pdif. RAM-bufferet her er et stort FIFO-buffer hvor utklokkingen ikke tar hensyn klokkingen inn. D.v.s mesteparten av tiden. Noen ganger må det korrigeres når man treffer et definert "knekkpunkt", men jeg mener at jeg leste at bufferet er 1-2-3sekunder på DAC64? Dette er sinnsykt stort, og det går jo nesten ikke an å få buffer under/overflow uansett hvor dårlig drivverket er.
 
Y

ymir

Gjest
Man skrev:
Gammeln skrev:
ymir skrev:
"The RAM buffer allows the jitter free local clock operation without needing to send back a clock signal to the data source" Vet fremdeles ikke hva dette er,og det er heller ikke viktig for meg som ikke er så teknisk interessert,men Sterophile satte pris på denne muligheten.
Frittløpende klokke i dac uten taktinformasjon tilbake til kilde høres ikke ut som noen god ide. Det må resultere i bitfeil, rambuffer eller ikke.
Man sender ikke noe informasjon tilbake over S/Pdif. RAM-bufferet her er et stort FIFO-buffer hvor utklokkingen ikke tar hensyn klokkingen inn. D.v.s mesteparten av tiden. Noen ganger må det korrigeres når man treffer et definert "knekkpunkt", men jeg mener at jeg leste at bufferet er 1-2-3sekunder på DAC64? Dette er sinnsykt stort, og det går jo nesten ikke an å få buffer under/overflow uansett hvor dårlig drivverket er.

Hei
Er som sagt teknisk ukyndig,men her er hva som blir sagt om Chorden,for de av dere som er mere inne på teknikken.
http://www.stereophile.com/cdplayers/807chord/index.html

Min Chord har hvert over Norsjøen for siste oppgradering og tilsyn.Fikk oppgraderingen gratis.Er det dette som kalles kundeservice?
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Hei !

Hvor er du på vei nå?
Så vidt jeg kan lese meg til her har du lastet ned en plate fra hdtracks. I en annen tråd her er det påvist at hdtracks selger noe de kaller high definition, men i bunn og grunn er oppsamplet fra 16/44,1.
På sacd lyder det kjempebra, sies det, men det er noe annet enn du har.
Er du og helt sikker på at det høyoppløst når det kommer fram til daccen?
Selvsagt gruser vinyl alt, men det er en annen sak. :D
Jeg synes dette er alt for spinkelt grunnlag til at du trenger lure på om det er noe galt med daccen din.

Finn en innspilling du jan være sikker på. 2L tror jeg har gratisprøver. Forsøk med den og hør om du hører forskjell.

Mvh Knutn
 
Y

ymir

Gjest
Knutn skrev:
Hei !

Hvor er du på vei nå?
Så vidt jeg kan lese meg til her har du lastet ned en plate fra hdtracks. I en annen tråd her er det påvist at hdtracks selger noe de kaller high definition, men i bunn og grunn er oppsamplet fra 16/44,1.
På sacd lyder det kjempebra, sies det, men det er noe annet enn du har.
Er du og helt sikker på at det høyoppløst når det kommer fram til daccen?
Selvsagt gruser vinyl alt, men det er en annen sak. :D
Jeg synes dette er alt for spinkelt grunnlag til at du trenger lure på om det er noe galt med daccen din.

Finn en innspilling du jan være sikker på. 2L tror jeg har gratisprøver. Forsøk med den og hør om du hører forskjell.

Mvh Knutn
Har gratisprøvene fra 2L.Ikke dårlig men heller ikke imponert.

Sliter også med DETTE digitale mediet (hfs) ;D.Skriver og skal legge ut,så er jeg blitt logget av.Nei,ALLT var bedre før med håndskrevet brev sendt med posten til en redaksjon ::)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Sende et analogt brev liksom :eek: :eek: :eek:
Det er bare så forrige århundre altså :p
 
Y

ymir

Gjest
vredensgnag skrev:
norcad skrev:
Sende et analogt brev liksom :eek: :eek: :eek:
Det er bare så forrige århundre altså :p
Bruker ikke alle fax?
Hei

Siden fruen har telegrafistskolen kan hun jo morse et telegram :p på en Marconi?

Uff,nei det er vel litt digitalt det ---...---
 
M

Mr-T

Gjest
Hva med flaggsignalering.. eller semaphore som det og heter? ;D

 
Y

ymir

Gjest
Dette er sent med en Marconi rørsender med WE 300B rør selvfølgelig.

...- .. .- .-- .-.. . .-. -.. . ... - ..- .. --. .. - .- .-.. - . .-. -.. .-. .. - - --- --. -- --- -.. . .-. .- - --- .-. . .-. . .- - ..- ..-. ..-. ... ... --- -- .... .- .-. ..-. .-.. .--.- -- . - - .-. .-.- -.. . -.

Dette har hun ikke gjordt siden 1980 ;D så det kan nok vere noen feil.
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
ymir skrev:
Dette er sent med en Marconi rørsender med WE 300B rør selvfølgelig.

...- .. .- .-- .-.. . .-. -.. . ... - ..- .. --. .. - .- .-.. - . .-. -.. .-. .. - - --- --. -- --- -.. . .-. .- - --- .-. . .-. . .- - ..- ..-. ..-. ... ... --- -- .... .- .-. ..-. .-.. .--.- -- . - - .-. .-.- -.. . -.

Dette har hun ikke gjordt siden 1980 ;D så det kan nok vere noen feil.
Ja jeg la også merke til at moderator hadde flyttet tråden ;)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.453
Antall liker
3.252
Torget vurderinger
1
Knutn skrev:
I en annen tråd her er det påvist at hdtracks selger noe de kaller high definition, men i bunn og grunn er oppsamplet fra 16/44,1.
På sacd lyder det kjempebra, sies det, men det er noe annet enn du har.
HDTracks har en og annen stinker, men ellers mye bra og god hi-rez. Jeg er veldig fornøyd medm ine mange kjøp, men googler alltid nøye i forkant.

Jeg har også kjøpt Jazz At The Pawnshop fra HDTracks. Spilte de 5 første låtene i kveld. Det låter absolutt bra. Oppløst, detaljert og mye rominformasjon. Diskanten er noe pen og "snill", mangler litt "attack" og mikrodynamikk i diskanten, sammenlignet med moderne opptak. Disse hi-rez filene låter veldig rent, kan avspilles veldig høyt. Det hjelper en del på realismen.

Forøvrig er jo en vinylspiller i sitt ess på slik taffeljazz. Og en typisk MC pickup vil sikkert tilføre diskanten litt ekstra, på en positiv måte.
 
Y

ymir

Gjest
vinagunner skrev:
EHED skrev:
Veldig interessant dette temaet, da jeg personlig ønsker å lære litt mer om hva det er platespillere gjør så veldig bra.

Kan du si litt om hva du opplever av forskjeller og hvorfor du foretrekker LP?
Pluss at du må gjerne fortelle hva dette vinyl-rigget ditt består av, helst i detaljer. Spør fordi jeg vurderer et oppegående rigg selv, men er usikker på hvor høyt opp jeg må gå i pris før det "tar av" lydmessig. :)



Dette er vel ikke noen ny viten at analog lyd er bedre enn digital?

Dette kan vel kun læres ved egen erfaring.



Det som overrasket meg er at forskjellen FREMDELES er ubegripelig stor.

Har noen demospor (filer heter det vel nå) fra 2L.Disse skuffer også.

Jeg hadde forventet mere enn det jeg fikk servert.



Lyden er selvfølgelig bedre enn vanlig CD kvalitet.Noe annet som overrasket

meg var at en CD fra Crytal Cable som fulgte med et HiFi+ og som ikke er

HI-rez,men inneholder spor fra Reference Recording + flere.Disse låter

omtrent like bra som den Arne Domnerus utgivelsen og demoene fra 2L.



Forskjeller?



Dynamik:Her er vinylen fremdeles ufattelig mye bedre.I fra de svakeste

partiene til de partier hvor utøverene tar i henger fremdeles

de digitale kildene etter og er på langt nær oppe på det

nivået vinylsnurreren presterer.Stryk karakter.





Oppløsning:Her synest jeg at det største fremskrittet er kommet,men

fremdeles er analog lyden,mere finkornet (ikke kornet i det heletatt)

men den digitale lyden er ok og til å leve med.





Holografi:Hos meg er forskjellen ikke så stor.



Bakgrunnstøy: 1-0 til digital avspilling,men en ren og fint behandlet

LP kan også være relativt støyfri.



Musikalitet:Når ein hele tiden blir påminnet om manglende
dynamik

og oppløsning så blir dette noe som irreterer.





For de som ikke opplever dette vil jeg påstå at de aldrig har hørt en brukbar

vinylspiller,og for de som har spiller og ikke hører dette mener jeg muligens

de har ugunstig plassering av høytaler,lytteposisjon eller begge deler eventuelt

dårlig spenningskvalitet,noe jeg har jobbet en god del med de siste år.


Ser en klar sammenheng med MÅLT spenningsanalyse og lytteopplevelser,

dvs at jeg har foretatt spenningsanalyse og lyttet sammtidig og der er det en

klar sammenheng i lytteopplevelse især ang. oppløsning,størelse på lydbildet

lyttetretthet og hvor mye volumpotmeter kan skrues opp.Når det gjelder

oppløsning er det RIAAen som sliter mest,så mye at på det verste spiller

digital kilden bedre.


Her er det også forskjell på elektronikken i den forstand at min TRENDS forsterker

som brukes til TV lyd sliter svært mye mere enn allt annet jeg har prøvd.


Vinylspilleren er en DIY med REGA lager og REGA motorpulley. Wilson Benesch act.05

og Benz Ebony L
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.453
Antall liker
3.252
Torget vurderinger
1
ymir, dette koker egentlig ned til en anmeldelse av begrensningene i ditt digital-oppsett, ikke hva som er mulig på absolutt nivå med en high-end digitalrigg.

Når begge medier optimaliseres, så kan de levere lyd omtrent på samme nivå, men på hver sin måte. "2 parallelle verdner" kalte Harry Pearson det. personlig smak/preferanse spiller også inn. Selv er jeg omtrent like glad i begge. Liker vinyl best på eldre rock/jazz. Liker digital best på nyere jazz/klassisk.
 
Y

ymir

Gjest
pedal skrev:
ymir, dette koker egentlig ned til en anmeldelse av begrensningene i ditt digital-oppsett, ikke hva som er mulig på absolutt nivå med en high-end digitalrigg.

Når begge medier optimaliseres, så kan de levere lyd omtrent på samme nivå, men på hver sin måte. "2 parallelle verdner" kalte Harry Pearson det. personlig smak/preferanse spiller også inn. Selv er jeg omtrent like glad i begge. Liker vinyl best på eldre rock/jazz. Liker digital best på nyere jazz/klassisk.
Dersom jeg skal opp på tilnærmet samme nivå med en digital kilde som jeg har på vinyl mht. dynamikk,oppløsning og musikalitet,hvor mye må jeg betale?
Prismessig er analog og digital kilden min omtrent like.En halvslarven DIY analog spiller og en DAC og squeezebox duett,hvor dacen har fått anstendige anmeldelser.For meg er dette uansett en stor skuffelse.Ville trodd at en digital kilde til ca.30KKr som spiller av HI-rez filer skulle hvert på et høyere nivå
enn det jeg opplever da vinylspilleren min ikke er på noe referance nivå.Dette er for dårlig i 2011,avstanden er fremdeles for stor.

Er ikke villig til å betale hudrevis av tusen for for en digital kilde som nok spiller bedre enn Chorden men aldrig opp på samme nivå som en analog kilde.
Det er nok mange som kunne kommet med tips om flere dacer til rundt 30KKr som muligens er bedre (anderledes) etter deres mening,men for meg kan det se ut som at teknologien fremdeles ikke duger...etter vel 30 år.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
"Dynamikk" kan fremkalles på mange måter og man har forskjellige preferanser for hva man anser som dynamikk.

Hos noen er dynamikk en skikkelig pukkel i bassen og overdrevet mye i diskanten. Rommet trigger som man vet bassen og noe blir voldsomt dynamisk.
Hos andre er dynamikk for eksempel et anslag på en dyp tone med full kontroll av etterklang og overtoner. Mer likt virkeligheten når man står ved siden av instrumentet og hører.
Hos andre igjen blir dynamikk fremkalt ved at man kanskje har en varm mellomtone, som får spesielle instrumenter til å stikke seg ut og høres fantastisk ut og lyttevennlig.
Andre har dynamikk fordi man klarer å spille veldig høyt. Ting smeller til overalt.
Mange av disse "dynamiske" og "lyttevennlige" anleggene mister ofte utklinging i diskantområdet og lyden av bl.a. cymbaler og skarptromme blir veldig "snilt". De stygge lydene som er fra en cymbal blir dempet og alt blir mer lyttevennlig. Bassen høres imponerende ut, men de "dynamiske" utsvingene ødelegger for de rene tonene og kan bli litt grøtete.

Det er det siste jeg har opplevd på de fleste vinyl-rigger jeg har hørt. Ting høres veldig bra ut til å begynne med, men så begynner jeg å savne de virkelige detaljene og kontrollen over hele spekteret.

Overgangen fra vinyl til et "bedre" definert medie er ikke lett ;) , da man får en del mer informasjon å forholde seg til er min personlige mening. Ting kan låte hardt (noen kaller det digitalt), og dette skyldes ofte lite kontrollerte lytterom, noe som igjen fører til at vinyl høres behageligere ut.

Vil gjerne bli invitert til dere som har vinylrigger som er bedre enn cd/hirez medier for å lære hva dette egentlig er snakk om. Har ikke blitt overbevist enda, men jeg er en ganske ydmyk person når det gjelder det meste og er ute etter å lære og finne svar på ting jeg lurer på.
Har noen en god vinylrigg og tilgang på samme utgivelser på LP og CD som vi kan sammenligne, så vil jeg gjerne høre på det og diskutere med deg om hva vi hører og ikke.

Er ikke ute etter å ta noen, men å få på bordet hva vi egentlig hører.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.930
Antall liker
584
Dynamikk er da pr definisjon ikke frekvensgang men amplitudekontraster.
 
Y

ymir

Gjest
EHED skrev:
"Dynamikk" kan fremkalles på mange måter og man har forskjellige preferanser for hva man anser som dynamikk.

Hos noen er dynamikk en skikkelig pukkel i bassen og overdrevet mye i diskanten. Rommet trigger som man vet bassen og noe blir voldsomt dynamisk.
Hos andre er dynamikk for eksempel et anslag på en dyp tone med full kontroll av etterklang og overtoner. Mer likt virkeligheten når man står ved siden av instrumentet og hører.
Hos andre igjen blir dynamikk fremkalt ved at man kanskje har en varm mellomtone, som får spesielle instrumenter til å stikke seg ut og høres fantastisk ut og lyttevennlig.
Andre har dynamikk fordi man klarer å spille veldig høyt. Ting smeller til overalt.
Mange av disse "dynamiske" og "lyttevennlige" anleggene mister ofte utklinging i diskantområdet og lyden av bl.a. cymbaler og skarptromme blir veldig "snilt". De stygge lydene som er fra en cymbal blir dempet og alt blir mer lyttevennlig. Bassen høres imponerende ut, men de "dynamiske" utsvingene ødelegger for de rene tonene og kan bli litt grøtete.

Det er det siste jeg har opplevd på de fleste vinyl-rigger jeg har hørt. Ting høres veldig bra ut til å begynne med, men så begynner jeg å savne de virkelige detaljene og kontrollen over hele spekteret.

Overgangen fra vinyl til et "bedre" definert medie er ikke lett ;) , da man får en del mer informasjon å forholde seg til er min personlige mening. Ting kan låte hardt (noen kaller det digitalt), og dette skyldes ofte lite kontrollerte lytterom, noe som igjen fører til at vinyl høres behageligere ut.

Vil gjerne bli invitert til dere som har vinylrigger som er bedre enn cd/hirez medier for å lære hva dette egentlig er snakk om. Har ikke blitt overbevist enda, men jeg er en ganske ydmyk person når det gjelder det meste og er ute etter å lære og finne svar på ting jeg lurer på.
Har noen en god vinylrigg og tilgang på samme utgivelser på LP og CD som vi kan sammenligne, så vil jeg gjerne høre på det og diskutere med deg om hva vi hører og ikke.

Er ikke ute etter å ta noen, men å få på bordet hva vi egentlig hører.
Trodde jeg beskrev dynamikk klart,men her er hvordan jeg fortår ordet dynamikk.
http://no.wikipedia.org/wiki/Dynamikk_(musikk)
,http://no.wikipedia.org/wiki/Dynamikk_(musikk)

dette bør ett musikanlegg klare å formidle.Noen teknologier klarer dette bedre enn andre.
 
O

Ole I

Gjest
Barbaresco skrev:
Dynamikk er da pr definisjon ikke frekvensgang men amplitudekontraster.
Sånn har jeg også alltid tenkt det. Lav lyd og sterk lyd (på samme volumnivå) - forskjellen er selve dynamikken.

Dynamikk refererer innenfor musikk til skildringen av en lyd, eller tones, styrke eller intensitet. Ordet brukes også som referanse til tegn og symboler brukt i musikknotasjon for å indikere intensitet og styrke.

Det EHED beskriver er vel lydsignatur?
 
Y

ymir

Gjest
får prøve dette

Dynamikk (musikk)


Fra Wikipedia, den frie encyklopedi





Dynamikk refererer innenfor musikk til skildringen av en lyd, eller tones, styrke eller intensitet. Ordet brukes også som referanse til tegn og symboler brukt i musikknotasjon for å indikere intensitet og styrke.




Relativ styrke [rediger]

Symbolene og uttrykkene brukt for å indikere relativ styrke kalles styrkegrad.
De generelle styrkegradene indikerer ikke en absolutt definerbar lydstyrke, men en relativ styrke i forhold til hverandre, ensembelets størrelse og musikkens kontekst.


De to grunnleggende styrkegradene er:
piano (p), som betyr "svakt", og
forte (f), som betyr "sterkt".


Mer subtile styrkegrader er:
mezzo-piano (mp), som betyr "middels svakt", og
mezzo-forte (mf), som betyr «middels sterkt».


For å indikere styrkegrader ut over piano og forte har vi også:
pianissimo (pp), betyr "meget svakt", og
fortissimo (ff), som betyr "meget sterkt".


Mer ekstreme styrkegrader kan indikeres ved å tilføye en, eller flere, -p-er og -f-er.
fortisissimo (fff), og
pianississimo (ppp).

Begge er mye brukt i samtidens musikknotasjon, mens styrkegrader ut over dette sjelden benyttes.


Det finnes noe bevis for at denne bruken av et økende antall bokstaver for å indikere en mer ekstrem volumskala stammer fra en konvensjon fra det 17. århundre hvor p stod for piano, pp stod for più piano (direkte oversatt «mer svakt») og ppp indikerte pianissimo. Antonio Vivaldi ser ut til å ha komponert ut fra denne konvensjonen, men det ble stort sett erstattet av det førstnevnte, og mer kjente, systemet på midten av det 18. århundre.


I tillegg finnes det forskjellige uttrykk for å indikere gradvise forandringer i volum. De to vanligste er crescendo, noen ganger forkortet til cresc, som betyr «gradvis sterkere»; og decrescendo eller diminuendo, noen ganger forkortet til henholdsvis decresc og dim, som betyr «gradvis svakere». Tegn som noen ganger kalles «hårnåler» på engelsk blir ofte brukt i steden for disse ordene. De består av to linjer som møtes i en ende og gradvis går fra hverandre. Hvis linjene møtes til venstre, indikerer de en crescendo; i motsatt fall indikerer de en diminuendo. Med andre ord indikerer større avstand mellom linjene sterkere lyd. Følgende notasjon indikerer at musikken skal starte middels høyt (mf), og først gradvis bli sterkere og så gradvis svakere.

«Hårnålene» skrives vanligvis under notelinjene, men også noen ganger over. De blir stort sett brukt for dynamiske forandringer over en relativt kort periode, mens cresc og dim generelt brukes for forandringer over lengre tid.

Det finnes også uttrykk for å indikere plutselige forandringer i volum. Det mest vanlige er sforzando («med kraft»), forkortet til sfz, som betyr at den neste noten skal spilles sterkt. Joseph Haydn brukte sforzando på en morsom måte i sin 94. symfoni (Overraskelsessymfonien).

Legg merke til at dynamiske indikasjoner er relative, ikke absolutte. Merket mp indikerer ikke noe eksakt volum; det markerer snarere at passasjen skal spilles noe høyere enn passasjer markert med p og noe lavere enn passasjer markert med mf. Tsjajkovskij indikerte for pppppp i en passasje i hans sjette symfoni, men den ble neppe spilt lavere enn p ble i mange andre stykker. Skrjabin derimot må ha ment det alvorlig, i sørgemarsjen i sonate nr. 1 skriver han i tillegg til pppp spilleanvisningen quasi niente = som ingenting.
 
U

utgatt60135

Gjest
ymir skrev:
Dette er vel ikke noen ny viten at analog lyd er bedre enn digital?

Dette kan vel kun læres ved egen erfaring.
Har vært hos noen som vil vise hvor bra vinyl er, samt på messer, men jeg har enda til gode å høre dette selv. Jeg trodde f.eks det er en kjennsgjerning at dynamikken er langt bedre på CD og det er jo lett å måle. Vinylen kommer vel til kort på alle tekniske målinger?

Men de låter vel litt anderledes? Ikke så nøytral og korrekt men mer "levende" på et vis?

Reference Recordings har forresten noe av det aller beste jeg har hørt, men med HD avspilling.
 
V

vredensgnag

Gjest
Vinyl ligger langt under CDens evne til å formidle dynamikk, helt uavhengig av hva slags "rigg" man har -- men at det er så mye forvirring rundt dette skyldes at man knapt nok er enige om hva dynamikk er for noe.

Siden audiofilien har fått "Digital Recording" i vrangstrupen har plateselskapene sluttet å skryte av dem - men det var en tid da den markeringen i hjørnet på en vinylutgivelse var en garanti om at man nå fikk mye mer dynamikk enn man hadde fått da det var opptak med tape.
Og da CDen kom, kunne man virkelig gå i kjelleren og på loftet med spennet, og spesielt innen klassisk likte man å demonstrere hva som ble mulig ved å komme nærmere realistisk konsertdynamikk og frekvensgjengivelse.

Roger Nichols gjennomførte et spennende eksperiment der han sammenlignet digitalinnspilling mot en ampex, og Fagen/Becker/Nichols "sammenlyttet" opptakene mot musikere som spilte live for Steely Dan. Altså opptak av det de spilte, som ble avspilt mot at musikerne gjentok det de spilte. Så de kunne svitsje mellom Live-Ampex-Digitalrigg. Og så trillet Nichols ampexen ut i gangen, og Steely Dan gikk over til å gjøre digitale opptak.

Det er ikke mer informasjon man lytter til med vinyl, men en mer iørefallende informasjon. Spesielt om man ikke har tatt forholdsregler i digitalavspillingskjeden, og sørget for at den er innstilt rett - noe man har mange morsomme eksempler på at folk ikke gjør når de skal sammenligne vinyl og digitalfil.

EDIT: Men på grunn av Loudness War skal man huske at folk har sluttet å utnytte CDens dynamiske spenn, og det er synd. Vi får håpe digitalopptak som dem 2L og andre er begynt å lage reetablerer hva som er mulig med mediet.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Helt klart min definisjon også, da jeg som oftest spiller etter noter.

Utfordringen for anlegget og mediet er når "dynamikken" ikke klarer å bli gjengitt med fortsatt like klar lyd.

F.eks. en stor, stor stortromme høres veldig mektig og dynamisk ut, men man får da ikke med lyden av skinnet og klubba fordi alt blir litt voldsomt.
Dette må også ligge på mediet og jeg føler at noe blir borte på vinyl....
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Har ikkje finlest heile tråden, men Duet spelar vel ikkje høgoppløyselege filer? Den nedsamplar vel? Rett meg om eg tek feil, men har forstått det som ein av hovudgrunnane til at mange går for Touch.

Korleis gjekk du forresten fram ang. oppgradering av Chord DAC64 og kva vart gjort? Litt utanfor tema dette kanskje, du kan svare på PM om det høver.
 
V

vredensgnag

Gjest
^SB Duet:



Til ettertanke, så har Bob Ludwig gjort remaster på Nirvanas Nevermind, og denne er blitt sluppet i høst. Og møtt med kritikk. En av mange:

http://www.lostturntable.com/?p=1291

Om man sammenligner vinyl mot CD her, så ser man en CD-fil som er fullkomment ødelagt av herr Ludwig, i forhold til hva som opprinnelig ble tatt opp. (Nettet er fullt av diskusjoner omkring dette). Og om man bruker Ludwigs ødelagte fil som utgangspunkt, så er vinyl helt klart bedre.

Gjennomgående har Ludwig faktisk halvert DRM ... mer info på linken over.

Øverst en japansk utgivelse på vinyl.
I midten Nevermind på vinyl.
Nederst herr Ludwigs prestasjon i "SuperDeLuxe CD":

 

Vedlegg

Y

ymir

Gjest
kjetinho skrev:
Har ikkje finlest heile tråden, men Duet spelar vel ikkje høgoppløyselege filer? Den nedsamplar vel? Rett meg om eg tek feil, men har forstått det som ein av hovudgrunnane til at mange går for Touch.

Korleis gjekk du forresten fram ang. oppgradering av Chord DAC64 og kva vart gjort? Litt utanfor tema dette kanskje, du kan svare på PM om det høver.
Beklager,selvfølgelig er det Touch jeg har,klarer ikke følge med dette nymotens greiene.

Chorden ble sendt i posten direkte til fabrikk.Hadde på forhånd snakket med de på tlf.God service,ønsket en sjekk
da jeg sleit med å få systemet opp å gå.Dacen var i orden,de foretok en justering,det var en liten tendens til noe de kalte osilering og en oppgradering av software.betalte kun arbeidspenger.Det viste seg at det var SB duetten som var kaputt,ja duett,fikk touch i vår.
 
Topp Bunn