Bedre i gamle dager?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Av ymse grunner ( som vi ikke skal komme inn på :-X ) har jeg de siste dagene spillt mye mer musikk, særlig gammel vinyl, enn det jeg gjør til vanlig. Det som slår meg er at masse gamle vinylplater med datidens POPmusikk har rævva lyd. Det er omtrent som å høre med bommull i ørene. Men når man kommer til klassisk, jazz, soul og dels R&B er det fantastisk god lyd på 30 - 40 år gammel vinyl. Dels bedre lyd enn i mange moderne opptak. Det virker jo en smule "feil" på en måte, men er det flere enn meg som opplever det slik?

Jeg brukte deler av natta på å høre igjennom Bachs Brandenburgerkonserter på Archiv ( Underbruk av Deutche Gramofon ) opptakene og lydkvaliteten er noe av det beste jeg noensinne har hørt, og vi snakker om opptak som er over 40 år gamle! ?? Greit at Vinylplata har visse fordeler franfor CD, men likevel her snakker vi om lydteknisk håndverk i vel så stor grad som mediets muligheter.
 
Y

ymir

Gjest
hei
Har hørt en del på radioIO vocal jazz (squeezbox/Chord dac64).Der skiller mesteparten av opptakene seg ut med uvanlig god lyd,dvs. tatt i betraktning at dette er digitalt medie og kun 128 Kbps. (Sinatra etc.)Dette er opptak fra 50 og 60 årene.Drømmer om å anskaffe meg noe av dette på vinyl.Det finnest også gode opptak senere også,men det ser ut til at når den digitale tidsalder kom mestrer ikke lydteknikerene den nye teknologien.Det som utmerker seg spesielt med de gamle opptakene er følelsen av at musikerene er tilstede i lytteromet eller at jeg er tilstede i opptaksrommet,detsom er definisjonen på "high end"??? samt størelsen på opptaksrommet som når opptaket tillater det mildt sagt er gigantisk.Har nettop nå sittet og samenlignet Zeppelin "dazed and confused" på Mothership CD remasterd,Box set og originalen på vinyl.Det er stoor forskjel på vinylen og de digitale versjonene der Box set versjonen ligger nærmest vinylen,mens Remastered ikke er direkte dårlig,men en kan vel si at den er mer moderne i den forstand at stemmen spesielt blir "mindre".Hvor hvidt dette er mere "rigktig" vil jeg ikke mene noe om.Forstår det slik at spørsmålet ang. de to digitale versjonene er om den Remastered versjonen er komprimert eller ikke.Så langt vil jeg si at den ikke er komprimert.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det som trådstarter har oppservert/hørt stemmer også med mine egne erfaringer.-Bildet er kanskje litt mer nyansert når det kommer til pop/rock innspillinger,men det er ganske så korrekt at de eldre klassiske innspillingene er av generellt høy kvalitet.
Når det kommer til Pop/Rock innspillinger er det litt mer ymse.. Noen band/artister hadde jevnt over gode innspillinger,mens andre var generellt labre.Dette har nok mest å gjøre med de aktuelle plateselskapene som ga ut artistene,men ikke bare... Et selskap som RCA bla,hadde både elendige og svært gode innspillinger over minst to tiår (60-70),og da koker det nok ned til de til en hver tid aktive produsentene.
På den annen side har vi feks CBS som nærmest greide å radbrekke alt de ga ut i utlandet i det minste.(De norske utgivelsene var merkelig nok gode!).Johnny Cash var en av de uheldige,lydmessig,og svært dessverre!
Et selskap som EMI var på den noenlunde jevne i de to over nevnte tiår,men også de hadde sine miserer.
Det kunne sikkert vært laget en avhandling/guide over gode pop/rock innspillinger fra 50-60-70 tallet,men konkluderer bare med at bildet ikke er entydig ;)
Mvh Rune :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Gamle klassiske innspillinger låter fantastisk (ofte!) og er uovertruffen.
Når det gjelder pop/Rock så skjedde det en markant forbedring rundt 1971-72. 70-tallet hadde bra lyd sånn generelt sett. Forverringen kom på 80-tallet (sammen med digitalteknikk?), hvor hippe produsenter (som Steve Lilllywhite) komprimerte livskjiten ut av musikken (forløperen til dagens loudness war).
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Den forbedringen som dukket opp rundt 71-72 som du beskriver,gjaldt desverre ikke alle,men spesiellt de selskapene som begynte å eksperimentere med 4-kanals opptak.(quadrofoni).Særlig de opptakene som var forberedt for quad ble også ofte gjenstand for en forbedret lyd i den rene stereoutgaven av platen.Dette hadde nok mye med en ny måte å gjøre ting på,særlig med mikrofonplassering,men også med selve innspillingsteknikken.-Men,igjen;bildet er heller ikke her entydig.Det kom også ut noen i særdeleshet råtne quadinnspillinger,som heller ikke hørtes bedre ut i stereo.Dog var de heldigvis i mindretall!
Mvh Rune :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Ser at mye av det jeg har av gammel POP musik er "samleplater" av typen "Top of the pops", "12 Listetopper" etc. Hadde vel ikke økonomi til å kjøpe hele LP album med bare et band så det ble til at man kjøpte det mest populære på samleplater. Mulig at slike "sammenraskede" artister ikke ble behandlet med den samme nidkjærhet som når ett og samme band skulle gi ut sitt eget album? Skjønt jeg har abum med kun et band som er grusomme å høre på i dag.

Lurer på hvorfor man ikke reagerte på det på samme måte den gangen da plata var ny?

Et band som gjennomgående har god lyd er The Moody Blues, der er lyden over gjennomsnitt god. Mener å ha hørt/lest at de brukte et studio som generellt drev med klassisk musikk. Sammenheng??
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
EMIs Abbey Road var til klassisk.
Deccas studioer lenger ute på landet var til klassisk.

Egentlig.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Norske LPer fra sent 60,og 70-tall er gjennomsnittlig ganske så gode på lyd.(Det er muligens musikken det skortet noe på...) Vær på utkikk etter plater fra Roger Arnhoff Studio,og gjerne Arne Bendiksen Studio også.Av de to var det vel Arnhoff som produserte den mest interessante musikken.. ;)
Gamle Øystein Sunde plater har også formidabel lyd! Høres ut som det var gjort i går!-Han ga ut på CBS,og de var,som nevnt gode på lyd i Norge.Feks "Det Var Det Året Det var så bratt" ; Produsert av Sunde selv,og Mikkel Ås,henholdsvis høyre og venstre kanal ;D
Mvh Rune :)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Valentino skrev:
EMIs Abbey Road var til klassisk.
Deccas studioer lenger ute på landet var til klassisk.

Egentlig.
Abbey Road:Derfor ble nok de pop/rock artistene som var avhengige av symfoniske innslag også innspillt der;som Pink Floyd og The Beatles feks..
Mvh Rune
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
George Martin var en klassiskfyr som fikk The Beatles i fanget. "-Dette skal du jobbe med." Homsene hos Decca (2/3 av Decca hadde knekk i håndleddet) hadde ikke skjønt greia, og sagt nei takk. De angret seg jo senere og signerte et bråkeband fra London, men puttet ikke skolerte folk på dem.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Et band som gjennomgående har god lyd er The Moody Blues, der er lyden over gjennomsnitt god. Mener å ha hørt/lest at de brukte et studio som generellt drev med klassisk musikk. Sammenheng??
Ja! Moody Blues fikk tilgang til Deccas studio og teknikere. Decca var jo kjent for god lyd på sine klassiske innspillinger.
 
Topp Bunn