EQ justering på Revox PR99 II innspillingsforsterker

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117
Er det noen som har forslag til løsning her?
Har recappet og justert all elektronikk på en PR99 II først avspillingsdelen med kalibreringstape,
sjekket azimuth med oscilloskop fra kalibreringstape, gått helt frem etter servicemanualen.
Det er en justering som ikke faller innenfor spek, det er innspillings EQ begge kanaler, både slow og fast er
ved 12kHz + 5-10 dB over referansen1kHz, SELV MED TRIMPOTENE R7 og R12 vridd helt mot venstre.

Tapen er ny BASF SM468

Resultatet av alt arbeidet er at maskinen låter renere og bedre enn før men opptak låter hårfint "lysere", spissere enn kilden når jeg flikker mellom source og avspilling men mindre hørbart enn målingene skulle tilsi.
Det er godt synlig på scope og på VU metrene.
Ser på skjema at det kunne la seg gjøre å dempe diskanten mer ved å evt. bytte motstanden på 330 ohm til jord mot lavere verdi? Trolig er den så lav i utgangspunktet at det ikke er noe å hente? men filteret tror jeg virker ved at C1 og C2 demper diskant via denne til jord.
Ellers mener jeg bias er rett justert for denne tapen: overbias med -4dB 15 ips.

Ellers låter spilleren bedre nå etter så gjennomgripende arbeid alle lytter er avkoblet med filmkondis. Lydhodene har ca 3- 4mm slitasje, symmetrisk. Har ny bro liggende klar til montering. Kan dette ha noe å si?
 

Vedlegg

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117
Ikke så fengende tema dette her kanskje etter antallet svar å dømme...så jeg får svare selv og se om noen henger seg på. Svaret har en generell og en spesiell del, 1 Generelt: Ha lydhodene i orden før justering av elektronikk, her var jeg litt på "forskeren" og justerte og målte FØR jeg skiftet til (nesten) ny lydhodebro helt uten slitasjetegn. Da lærte jeg i hvertfall at avsp.lydhoder med mye slitasje, selv om de ikke har åpnet seg /gjennomslitt spalte har ujevne parametre mellon de to kanalene samt store frekvensavvik uansett justering av avpillings EQ, målt med referansetapen. Videre kan jeg anta at det samme gjelder innspillingshodet, da det var vanskelig å stille inn jevn frekvensgang på innspillings EQ også.

2 Spesielt for min spiller da, kombinasjon av slitte hoder og avstemming av forholdet mellom innsp. EQ og avsp. EQ var årsaken til at jeg kom skjevt ut. Avspillings EQ kom ut med for høyt nivå i diskanten, det motsatte av hva man skulle tro med så slitte hoder. Derfor var det vanskelig å balansere frekvansgang globalt med å justere innspillings EQ. Med nye lydhoder på plass og enda en justering av Bias var det MYE enklere å balansere alt rett. Borte var de store avvikene mellom kanalene også! Altså rekkefølge: kontrollere alt mekanisk drev/ lydhoder, justere avsp.EQ med ref. tape og til slutt innsp.EQ med tonegenerator og scop (som Vu meter) sinus :1K i forhold til 12K står det i manualen. Sjekk så hele frekvensgangen at de ulike frekvensene er innenfor spek. Håper noen har interesse av dette, hører gjerne om andres erfaringer. mvh
Lars
 
Sist redigert:

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117
Dere som har lest denne samtalen mellom velurkanon og velurkanon; noen kommentarer? Spørsmål?

Er det for teknisk?
Jeg vurderte å legge det på et av de store engelskspråklige sidene, men synes det er hyggelig å holde
det norske språket i hevd og så er det jo kjekt å bidra med noe her er jo så mange som gir av seg selv :) !

mvh
Lars
 
Topp Bunn