Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Resultater 21 til 40 av 82
Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,325
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra FredrikC Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Olav2 Se Innlegg
    Jeg har også mest tro på metoden Coolio har brukt uten å vite at det var det det var: source-sink-tilnærmingen, der subwooferen bak brukes som en aktiv bassfelle. I en av de psykoakustiske studiene på området var det den tilnærmingen som fikk aller best score. https://www.researchgate.net/publica...istening_rooms
    Er jo samme prinsipp som hva OMF har gjort (DBA), bare enklere og on a budget!

    Når jeg får Dutch & Dutch opp å gå i det nye huset, skal jeg selv prøve meg på noe liknende.
    Det er mye nærmere multi-sub enn DBA. Selv om også DBA også lager et uendelig antall kilder (utenom i dybden av rommet, derfor aktiv kanselering på bakvegg) slik at avikene fra en driver kanseleres av en annen.
    Usikker på om jeg helt forstår hva du mener...?

    Slik jeg har forstått de vanligste multisub-tilnærmingene - dvs Harman/Welti, Geddes, og MSO (multisub optimizer-programmet) så er greia med dem at man egentlig prøver å maksimere hvordan subbene aktiverer de stående bølgene i rommet. Men fordi man maksimerer veldig mange stående bølger, blir resultatet likevel jevnere.

    DBA og source/sink-metoden forsøker i stedet å bruke bassdrivere på motsatt side av rommet til å kansellere de stående bølgene i rommet, ved å spille i motfase.

    Jeg har mer troa på DBA og source/sink, fordi det vil gjøre at bassbølgene blir hengende kortere i rommet. Intuitivt virker det bra på meg, fordi bass som henger i rommet kan skjule dynamiske transienter og ting som skjer høyere i frekvens.

    Har fortsatt til gode å høre noen multisub-løsninger etter Harman, Geddes eller MSO-metoden. Derimot har jeg hørt DBA-oppsettet til OMF, og det synes jeg spiller kanon.

    Men det er meget mulig at jeg har misforstått noe her.
    God lyd er når man glemmer at man hører på høyttalere.

  2. #22
    Overivrig entusiast FredrikC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Innlegg
    840
    Tagget i
    0 Innlegg
    Vanlig missforståelse det der. Multi-sub prinsippet gjør at man kan trigge modene forskjellig, med forskjellig grad og forskjellig fase. Med nok kilder kanselerer effektene fra en kilde en annen og dermed trigges ikke nodene overhode. Multi-sub handler bare om få til dette med litt færre subber, ved hjelp av litt smart plassering og singal prosessering.

    Les paperet til Welti: https://www.harman.com/sites/default...multsubs_0.pdf

    DBA virker litt tilsvarende ved at det skapes et uendelig antall virtuelle lykilder på fronveggen og det derfor modene kanselers i høyde og bredde, det gjør dog ingen ting med modene i dybderetningen, og derfor benytter man aktiv kanselering på bakveggen.

  3. #23
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,500
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Få slått av den PS og mål igjen, tror ikke den kan lage en så stor etterklang i målingene dine.
    Men her ser vi hva som må til, faktisk ikke så mye for å få en bass som spiller alle tonene likt.
    Godt jobba.
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+8 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  4. #24
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,766
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra FredrikC Se Innlegg

    DBA virker litt tilsvarende ved at det skapes et uendelig antall virtuelle lykilder på fronveggen og det derfor modene kanselers i høyde og bredde, det gjør dog ingen ting med modene i dybderetningen, og derfor benytter man aktiv kanselering på bakveggen.
    Skjønner ikke helt hva du mener her.

    Hele poenget med DBA er jo å ta vekk hele refleksjonene fra bakveggen. Og siden man har en plan bølgefront, så har man heller ingen refleksjoner fra sidevegg og tak.

    Her er impulsrespons fra mitt bassystem. Ufiltrert, målt i lytteposisjon. Sveip fra 0 til 100Hz.

    Mvh
    OMF

    Navn:      DBA5.jpg
Visninger: 353
Størrelse: 63.9 Kb
    Siste redigert av OMF; 01.08.2018 kl. 22:40.

  5. #25
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvordan f... finner man ut om høyttaler eller sub må justeres i tid?

  6. #26
    Overivrig entusiast FredrikC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Innlegg
    840
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra OMF Se Innlegg
    Sitat Sitat fra FredrikC Se Innlegg

    DBA virker litt tilsvarende ved at det skapes et uendelig antall virtuelle lykilder på fronveggen og det derfor modene kanselers i høyde og bredde, det gjør dog ingen ting med modene i dybderetningen, og derfor benytter man aktiv kanselering på bakveggen.
    Skjønner ikke helt hva du mener her.

    Hele poenget med DBA er jo å ta vekk hele refleksjonene fra bakveggen. Og siden man har en plan bølgefront, så har man heller ingen refleksjoner fra sidevegg og tak.

    Her er impulsrespons fra mitt bassystem. Ufiltrert, målt i lytteposisjon. Sveip fra 0 til 100Hz.

    Mvh
    OMF

    Navn:      DBA5.jpg
Visninger: 353
Størrelse: 63.9 Kb
    Forstår at jeg var uklar her. Det jeg mener er : Arrayet på frontveggen gjør ingen ting ned modene i rommets dybderetning. Derfor kreves det aktiv kansellering av bakvegg.

    Likhetene mellom DBA handler om hvordan man utnytter rommets geometri og drivernes plassering slik at man kanselerer rommets bidrag. Grunnen til at det dannes en planbølge er jo ikke noe magisk, man bruker refleksjonene som virtuelle lydkilder hvor vektorene som ikke bidrar fremover i planbølgens retning kanselerer hverandre. Arrayet i seg selv er ikke stort nok til å danne en planbølge og derfor er plaseringen i forhold til sidevegger og tak så spesifikk.

    Jeg sier ikke at det er nøyaktig det samme som multi-sub , men matten som ligger bak (egentlig ganske standard vektor regning) og grunnen til at dette prinsippet virker, er mye det samme som multi-sub: Rommets uønskede bidrag kan nulles ut med smart bruk av geometri og justering av lydkildens fase.

    Hovedsaken er at begge disse prinsippene virker. Ulempen er at det kreves et størret antall lydkilder/subber som driver opp kostnad og kompleksitete for en vanlig bruker til å sette det opp er alt for høy, derfor finnes det software som skal gjøre dette enklere for folk: https://www.andyc.diy-audio-engineer...tml/index.html

    Hva man kaller det er tilsyvende og sist ikke så vikig, men jeg følte for å kommentere Orso sitt innlegg som jeg fortsatt mener er feil. Og jeg mener han undervuderer Geddes, Welti og flere når han litt kategorisk bruker uttrykk som Lapskaus bass. Et korrekt satt op multi-sub oppsett bør i de alle fleste tilfeller låte mye ryddigere enn et standard stereo system. Avikene kan stort reduseres fra +/-15 db til +/- 3db og i de fleste tilfeller henger tidsdomenet med også.

  7. #27
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Fikk ikke gjort så mye i dag annet enn å legge inn huskurve og justere litt på tidsgreiene slik at bassen høres bedre integrert ut. Skjønner ikke et kvekk av GD, impulsrespons og lignende. Her er iallefall huskurven som jeg fant moro

    Navn:      multi-sub med house-kurve.jpg
Visninger: 339
Størrelse: 106.6 Kb

    Edit; Smått irriterende at jeg ikke så på grafens tidsvindu i går kveld. 200 ms burde det vært i tid.
    Forøvrig fikk jeg besøk mens jeg satt med sinustoner i går, så fikk ikke tatt alle målingene jeg skulle. Det jeg registrerte før jeg la inn huskurven over er at frekvensresponsen var ikke spesielt dårligere med bare én sub, så det skal jeg forske litt videre på i dag.
    Siste redigert av coolio; 02.08.2018 kl. 08:06.

  8. #28
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Fikk ikke postet målinger i går grunnet kjerringens behov for å se film, men jeg merket meg noen ting rent lydmessig ved film og musikk og har lest litt på forumer om hva som kan ligge bak;

    1. En subwoofer gir en helt annen følelse av rom og tilstedeværelse på film. Tro det eller ei, men det er stor forskjell på en 15 " sub og en rekke med 6,5 " basselementer når det kommer til realisme og tyngde på relativt normale lyttevolum også. Sikker på at naboene er veldig enig og elsker dette.

    2. Jevn respons uten helt ville utskeielser i tid i bassen er veldig behagelig å høre på og løfter fram en del detaljer som man kanskje ikke har lagt merke til før, spesielt på stemmer.

    3. Noe stemmer ikke helt tidsmessig med anslag i bassen, jeg må prøve fremgangsmåten presentert på denne linken for å finne ut hva som er på tulltur.

    4. Det er ikke bare å justere i hytt og helvete med Minidsp for å få et godt resultat, man må ta hensyn til digital klipping. Nytt konsept for meg, men nå skjønner jeg greia. Minidsp sin interne Input/Output monitor funksjon som skal vise hvordan man ligger an er mer eller mindre ubrukelig. Den stemmer ikke overens med virkeligheten grunnet måten den kalkulerer på og man bør derfor ha ekstra 3 dB headroom i forhold til det den viser.

    5. Både gain og cut i Minidsp-filtre vil påvirke headroom, så man bør være obs på dette når man kalibrerer Input/output til å ta høyde for klipping. Minidsp gir ingen peak-verdi når man sjekker Input/output, så man kan fint oppleve klipping uten å faktisk få det med seg. Derfor er det nok en del som har opplevd flat og kjedelig lyd når volumet går opp og dermed fått et feilaktig inntrykk av Minidsp sin potensielle ytelse.

    6. Jeg er usikker på om 4x10 HD selv ved digital out til Kii Three er transparent, synes kanskje noe mangler i overtonene. Men det er for tidlig å mene så mye om når jeg helt åpenbart hører problemer i tidsdomenet, det vil uansett smørje til hele driden. I tillegg er fasekorreksjonen deaktivert i Kii Three grunnet latency, noe som kan være en bidrags givende faktor her.

    7. Xtz sw100 er altfor pingle til å fungere som motvekt til Argon Bass 15. Den puffer og peser ut de små neseborene sine så fort nivået går litt opp.

    -----------------------------------------------------------------------------

    Spørsmål;

    Bør subwooferne stå med høy gain på sine knotter slik at man ligger på ganske mange minus på utgangen i Minidsp eller bør det være omvendt? Gainstruktur er fremmed for meg.

  9. #29
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,766
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Spørsmål;

    Bør subwooferne stå med høy gain på sine knotter slik at man ligger på ganske mange minus på utgangen i Minidsp eller bør det være omvendt? Gainstruktur er fremmed for meg.
    Nå kjenner ikke jeg MiniDSP, men den bør stå nærmes mulig 0. Altså ingen endring i gain der.

    Men, under justering - så kan du gjerne skru subben høyt, slik at du har litt gain å gå på i minidsp under innstilling, også når du er ferdig justert - så kan du redusere gain på subben til du får minst mulig reduksjon i MiniDSP.


    Å justere inn fase, tid, nivå på flere subber slik du gjør nå, er utrolig vanskelig. Jeg fikk god hjelp av impulsfunksjonene i REW til å justere inn hos meg. Kjør flere målinger hvor du måler hver enkelt sub for seg (Altså slår av alle de andre), da kan du se på impulsen hvordan de er timet i forhold til hverandre.

    Så kan du gjerne se på "total" impulsen din også - og hvis det er noe der som ser veldig feil ut, så kan du se på enkeltmålingene om det kommer fra en spesifikk subb.

    Mvh
    OMF

  10. #30
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takker for input, OMF! Jeg synes egentlig ikke det er vanskelig, egentlig tvert imot, men derimot finner jeg det svært vanskelig å finne god info om hva man bør se og gjøre mens man driver med justeringer. Mye verre enn vanskelighetsgraden er tidsbruken, synes jeg. Nå er ikke det et problem da jeg finner det moro og underholdende å se på grafer mens man gjør små justeringer, men det er andre i huset som ikke synes sinustoner og pink noise er spesielt interessant å høre på i dagevis...

    En annen tabbe jeg har innsett at jeg har gjort er at jeg har blitt forelsket i rett linje på frekvensresponsen. Derfor er EQ gjort for å få steady state (RTA analyse) så jevn som mulig målt fra lytteposisjon. Grunnen til at jeg har gjort det slik er at jeg leste/hørte at Geddes har gått vekk ifra å måle på mange punkter og heller bare fokuserer på sweetspot nå. Det er fordi at når bassresponsen er jevn og flat i lytteposisjon, vil den også være jevn og fin i området rundt. Kan godt hende, men det har jeg ikke sjekket. Mitt problem er at jeg ikke visste om/forsto et konsept man kaller gain-struktur, og visste heller ikke hvordan jeg skal se hvordan tidsdomenet er mellom sub og fronter.

    Det er fortsatt noen ting jeg lurer på, og det meste handler om hvordan jeg skal bruke REW på enklest mulig måte. Feks innstillinger på grafer som Impuls, group delay, ETC osv. Problemet handler nok om at jeg er litt for flink til å finne info fra mange forskjellige kilder og dermed blir lett distrahert og forvirret, men kilden jeg linket til over viste meg helt enkelt hvordan jeg kan gå frem. Me får sjau!

  11. #31
    Hifi Freak thomand's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    4,621
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Det er så gøy når man skjønner ca 1% av det dere skriver
    Djeezez jeg har mye lesing og prøving og feiling foran meg skjønner jeg

  12. #32
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,559
    Tagget i
    11 Innlegg
    miniDSP 4x10 HD er ikke helt transparent IMO. Har testet den ganske grundig mot et Lynx lydkort. Det var også i overtonene jeg hørte best forskjell. Litt innelukket der, men vi snakker om små forskjeller. Allikevel er det litt irriterende når man er vant til noe bedre.
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  13. #33
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    @ thomand; Hehe, man blir helt svett av tanken på å sette seg inn i slike ting! Saken er at det hele er egentlig ganske lett - hvis man har kunnskapen! Problemet er å finne kunnskapen satt sammen på en måte som minner om en bruksanvisning fra Ikea, slik at det bare er å følge punkt 1-10.
    Etter å ha lest noen poster i en slik tråd som dette ender man gjerne opp med å tenke at det hele er altfor komplisert og krevende. På noen måter er en slik løsning som skisseres her nettopp det, men det er jo relativt til noe annet.

    Er det mer komplisert enn å kalkulere seg frem til hvilke akustiske tiltak som gjør det samme? Er det mer komplisert enn å prøve seg frem med tiltak? Mer krevende enn å prøve å bytte komponenter til man finner et sammensurium av svakheter som slår heldig ut?

    Jeg tenker at man bør tenke kost/nytteverdi relativt til ambisjonsnivået - er målet en bedre og mer artikulert bassrespons uten store unoter? Da er det relativt fort og lett med et par subwoofere å bedre tingenes tilstand betraktelig ved hjelp av dsp og en målemikk. 10 minutter brukte jeg første forsøk på å fremkalle en dag og natt forskjell i bassen første kvelden. Det ble først mer komplisert når jeg hevet ambisjonsnivået til å bli "as good as possible" med mine forutsetninger...

    En faktor som ikke skal undervurderes er måle-paranoien. Man ser på en graf at her er det problemer, så dermed hører man problemer også! En kamerat som har bidratt med lytting og innsamling av info mener jeg har flaggermushørsel som hører unoter i bassen slik det er nå. Jeg mener han er døv

    @Orso; Shut it! You're planting evil seeds!

  14. #34
    Hifi Freak thomand's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    4,621
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Godt du kommer med noen trøstende ord.
    Skal gjøre så godt jeg kan, og ender noe opp med å starte en ny tråd her når jeg har det jeg trenger av utstyr, pluss litt mer basic kunnskap.
    Og minidsp maskerer noe enormt har jeg hørt rykter om. 4x10HD modellen er verst. Det er vel ikke den du bruker vel


  15. #35
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Reis åt h.....!

  16. #36
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,376
    Tagget i
    4 Innlegg
    coolio, en boks som heter GroundSound DCN 28.
    ...hørt/lest om den?
    Tror det skal være bra greier, og koster ikke skjorta...som eks. Trinnov.

    Navn:      redweb-7021.jpg
Visninger: 269
Størrelse: 26.8 Kb
    Navn:      redweb-7019.jpg
Visninger: 268
Størrelse: 35.6 Kb
    Siste redigert av Bergfinn; 03.08.2018 kl. 16:04.

  17. #37
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,559
    Tagget i
    11 Innlegg
    Den er heller ikke transparent
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  18. #38
    Hifi Freak alphamale's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Innlegg
    3,246
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Orso Se Innlegg
    Den er heller ikke transparent
    Nå må du se å få vaska øra dine Orso
    Uansett! fortjenesten med å innføre dsp i signalkjeden for å ratte lyden etter eget ønske tror jeg oppveier for transparensen for mange ( som ikke har mulighet til å dra stua full av remedier) Gi å ta, så får man vurdere om det betaler seg.

    Jeg bruker Trinnov, og ville aldri kvittet meg med den frivillig ( Kun for en ny og større da)
    B&W 800D3 - B&W HTM1D3 - Trinnov Altitude 16 - Parasound Halo JC1 3 stk - Parasound A51 2 stk - Paradigm Sub1 to stk - Anthony Gallo Diva surround/atmos - Oppo 205 - Himedia - NAS - Apple mac mini - Weiss DAC Interface - Epson projektor - Philips tv.
    Config 7.3.6 under construction

  19. #39
    Hifi Freak thomand's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    4,621
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Reis åt h.....!

  20. #40
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har hørt om Groundsound, men for min del synes jeg den er for dyr. 30 000 kroner for en databrikke og noe småtjafs synes jeg er sykt. Det er en årslønn i Bulgaria! Er vel tross alt bare innhold for en hundrelapp eller to i den også

    Jeg er strålende fornøyd med minidsp i forhold til hva man får, både i forbedringer og muligheter, så får vi se hvor langt jeg klarer å strekke strikken med det rimeligste jeg fikk tak i. Innser at jeg må oppgradere minste sub til en svindyr argon bass 12 til ca 3500kr, men det får heller stå sin prøve

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed