Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattelse.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Siden en tråd som egentlig omhandlet noe annet penset inn på dette området tenkte jeg å lage litt debatt rundt dette viktige feltet.

Det er tidligere dokumentert følgende:

REFLEKSJONER:
Det er en grense for hva som oppfattes som direktelyd og hva som oppfattes som klang fra rommet. Denne grensen er avhengig av tid, frekvens og amplitude.

TID:
Refleksjoner fra nærliggende flater ved alle frekvenser oppfattes automatisk som direktelyd. Disse kan ikke uten videre skilles fra hverandre av 2 årsaker. Den ene er at forsinkelsen til selve forvrengningsbildet er så liten som den er. Det andre er at selve "presentasjonen" av denne forvrengningen er tilnærmet 2-dimmensjonal. Det siste har noe å si i forhold til både oppbygning av forvrengningen og selvsagt hva som skjer når man flytter litt på hodet.

FREKVENS:
Videre er det en frekvensavhengighet inne i bildet. Snakker vi om avstander på en bølgelengde eller mindre kan man bare glemme å isolere effekten av rommet i sitt hode. Ved 340 Hz vil for eksempel refleksjoner fra flater som ligger 1m unna oppfattes som direktelyd. I bassområdet blir imidlertid saken en litt annen da en del frekvenser vil bygge seg opp mellom motstående flater.

Så når det gjelder frekvensavhengighet har vi to forhold:
Refleksjoner blander seg med direktelyden og kan ikke uten videre isoleres fra lydbildet.
Resonanser dannes i en svingekrets, for eksempel 2 vegger (kapasitanser) og luftmassen i mellom (induktans) som gir en gitt Q-verdi. Luftmassen bidrar også med en viktig kapasitiv og resistiv komponent, men denne er stort sett konstant fra rom til rom så det er ført og fremst avstand og veggkonstruksjon som er avgjørende for de variasjonene man opplever. Oppbygningstiden og graden av forsterkning bestemmes av Q-verdien. Ved høy Q er det lett å høre at resonansen er romrelatert.

AMPLITUDE:
Det vi hører består altså av direktelyd, refleksjoner og resonanser. En glassflate reflekterer for eksempel høye frekvenser med lite tap og bidrar derfor med en refleksjon med høy amplitude. En romresonans i et betongrom vil gi høy Q og dertil høy amplitude men med lang oppbygningstid. Problemet med dette er selvsagt at avvikene blir store og ubehagelige, men også at en høy amplitude av romresonasner eller refleksjoner gjør at direktelyden blir prosentvis liten i forhold til romeffektene. Altså vil det, om man hører at rommet er katastrofalt galt, være helt umulig å skille ut romeffektene og dekomponere det hele i hodet slik at man står igjen med direktelyden.

RESONANSER:
En vesentlig effekt til når det gjelder resonanser er at så lenge vi jobber i et 3-dimmensjonalt rom og resonansene går i alle retninger er at det kan oppstå summering og kansellering mellom de ulike svingekretsene. Dette medfører at en resonans i breddem, en resonans i høyden og en resonans i bredden fører til 3 ulike effekter som blander seg ved samme frekvens. Man kan da få mange rare effekter og hvorvidt det er mulig å isolere dette som romresonanser fra høyttalerne er ren bingo. Amplituden fra hver resonans vil til sammen danne en energikurve. En lav Q og en høy Q som utfaser hverandre vil medføre at den lave Q-en starter raskt mens den høye domminerer etter hvert. Man vil da få en del energi i starten, for så å få en total utfasing og etter dette igjen ende opp med en dempet amplitude med motfase. Avslutningen på signalet vil rote til det hele på tilsvarende måte.

Den subjektive oppfattelsen:
LYDBILDET:
De fleste her på forumet har etter hvert hørt både dipoler og konvensjonelle konstruksjoner. Mange har også hørt horn, men dessverre er det ikke så mange som har hørt horn litt lenger ned i frekvens. Uansett er det et klart fellestrekk mellom horn og dipol. De fremre 180 gradene av spredningsmønsteret bærer preg av retningsbestemthet. Dette reduserer tidlige refkeksjoner i stor grad. En vesentlig forkskjell mellom horn og dipoler er derimot at når hornet har smalere og smalere spredning jo høyere opp i frekvens man kommer har dipolen smalere og smalere spredning jo laver i frekvens man kommer. Etter at selve avrullingen nedover begynner på dipolen er man imidlertid forbi dette området og spredningen avhenger i like stor grad av frekvens og rom på en måte som minner om konvensjonelle høyttalersystemer, selvsagt ved helt andre frekvenser.

Spesielt er holografien et punkt som trekkes frem på gode horn, elektrostater og andre gode dipoler. Dette er en følge av en kraftig reduksjon i tidlige refleksjoner. Mangelen på refleksjoner gjør selvsagt også at det settes i gang langt ferre romresonanser, noe som er klart hørbart for eksempel på det tradisjonelle 12x12"-oppsettet til Gradient på messa i Horten. Den store forskjellen mellom bass og mellomtone/diskant her er at vi stort sett klarer å isolere romproblemene i bassen, øvre bass kan være mer kilent, men oppover i frekvens er det omtrent umulig. å høre at rommet ødelegger det mer eller mindre riktige som kommer ut av høyttalerne.

Sist men ikke minst er det ikke bare ørene som hører bass. For å måle frekvensresponsen i bassområdet i lytteposisjon burde man måle med en ustrekning som tilsvarer hele kroppen. Enkelte ganger kan man ha kvalmende bass i magehøyde mens man omtrent ikke hører bass i ørehøyde. Dette avslører klart at det er et romproblem, men hva som faktisk kommer ut av høyttaleren er fortsatt ikke noe man kan regne ut i hodet, uansett hvor god greie på akkustikk man måtte ha. Man kan faktisk heller ikke regne seg tilbake til hva som kommer ut av høyttalerne ved en måling i lyttepossisjon om man har aldri så kraftig simuleringsverktøy. Det stopper blant annet på at lyden fra ulike høyttalere kommer fra ulik høyde over gulvet. Et annet problem er veggkonstruksjoner og kassekonstruksjoner. Disse faktorene påvirker alle disse effektene i stor grad.

KONKLUSJON:
Man kan i svært liten grad isolere romproblemer relatert til bassresonanser. Mellomtoneresonanser og refleksjoner er umulige å isolere, mens tidlige refleksjoner i de øvre frekvenser også er umulige å identifisere og isolere. De effektene vi lett kan identifisere er resonanser med høy Q. Disse effektene er imidlertid ikke lett å isolere da de utgjør en høy andel av amplituden. Dersom man har anledning til å flytte på høyttalerne endrer selvsagt bildet av det hele seg og man kan etter hvert få et inntrykk av hva direktelyden utgjør.

Et annet viktig poeng er at man bør tenke på dette både ved valg av høyttalere, plassering og design av lytterom.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Hei!
Et fyldig,godt og (forholdsvis) lettforståelig innlegg om emnet.
Men en ting har jeg ikke helt klart for meg etter å ha lest det (kanskje jeg skal lese det en eller flere ganger til ;) )
Jeg oppfatter det slik at du ikke mener at tidligrefleksjoner har særlig mye å si,dersom avstanden til refleksjonsfatene ikke er store? eller misforstår jeg her?
Jeg trodde det i hvert fall hadde en god del å si dersom en kommer oppover i frekvens, men her blir jo samtidig spredningen mindre jo høyere en kommer ?
Er det ikke slik at jo lengre unna sidevegger/bakvegg en trekker ht. samt nærfeltslytting gir mer rein direrektelyd?
Det må jo være slik?

Kanskje du har en formening også om "såkalt" dybde lydbildet ved
dynamisk "kasseht" som jo sprer lyden mer i en sirkelform kontra f.eks. en dipol som vil spre mer som et 8 tall.
Jeg er av den mening at "dybdegjengivelsen" fra førstnevnte er mer reell "ekte" mens sistnevnte er mer en illusjon ::)
Dette er kun hva min hjerne har bestemt seg for å merne/tro ;)

Mvh.KW
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Tidlige refleksjoner dreper realismen og holografien. Derfor, som du sier, vil det være en fordel å ha avstand til veggene, spesielt sideveggene. Veggen bak høyttalerne er også av betydning, men den ligger såpass langt unna at her vil problemet bli mer fremtredende litt nedover i mellomtonen. Dermed får vi en effekt som mange nok kjenner igjen: det er ikke bare bassen som avhenger av avstand til bakveggen. Uro i mellomtonen har sammenheng med avstand til bakveggen og jo nærmere bakveggen jo høyere opp i frekvens merker man at denne uroen er fremtredende.

Med dybde lydbildet regner jeg med du mener holografi og perspektiv i dybden på lydbildet. Jeg er litt uenig med deg i at 8-talls spredningen er noe mer illusjonistisk enn spredningen fra en konvensjonell kassehøyttaler. Det som kan gjøre dipolspredningen litt rar er at det ligger en del energi foran i rommet (bak høyttalerne) som blander seg med direktelyden. Problemet med de fleste konvensjonelle høyttalere er at de sprer så voldsomt i den nedre diskanten og så lite i øvre mellomtone at energien i rommet får et unaturlig stort overskudd i nedre diskant. Delefrekvenser på 3kHz og lavere er spesielt problematisk da dette er i et område der øret er ekstremt følsomt. Delefrekvenser på 4-5kHz og høyere reduserer spredningen en del og gjør at holografien blir langt mer realistisk. Men igjen, horn er en fin måte å løse dette.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Hvordan kan man i det heletatt unngå forskjellig spredning ved forskjellig frekvens? Det må da finnes en fornuftig konstruksjonsmessig metode å få lik spredning ved alle frekvenser? Rundtstrålende elementer somdette forslaget jeg tegnet nå nettopp:


Og vips har vi et rundtstrålende horn "uten" begrensning i spredning eller bassgjengivelse ;D

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

En stor ulempe med det prinsipet Vidar er at den vertikale spredningen vil variere kraftig.

Manger-elementet er på mange måter ganske riktig da det varierer strålende diameter med frekvens. Dermed får man en jevn overgang hele veien. Imidlertid er forholdet mellom frekvens og diameter ikke riktig i forhold til homogen spredning. Derfor sprer også dette elementet langt mer ved lave frekvenser. Til gjengjeld vil spredningen der diskanter flest deles være langt bedre.

Tannoy bruker såkalte Dual Concentric diskanter i senter av et basselement. Dette basselementet fungerer som hornladning for diskanten slik det også gjør på Seas og Kef sine, men den øverste diskanten vil ha fordelen av at denne håndteres i selve diskanten og ikke av hornet. Dette systemet fungerer ganske bra, men her brukes også tilleggsdiskanter for å kompensere for den begrensede spredningen i den øverste diskanten.

Så med andre ord er de løsningene som langt på vei er gode mtp spredning kombinasjoner av flere elementer.

Dersom man bare er på jakt etter at spredningen skal være homogen vil man omtrent være i mål med et bånd som er smalt og uendelig høyt. Da vil man få 360 graders sylindrisk spredningsmønster. Men det er vanskelig å kontrollere et slikt spredningsmønster, og bruker man det som en dipol er det straks ikke homogent mtp spredning lenger.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Problemet med de fleste konvensjonelle høyttalere er at de sprer så voldsomt i den nedre diskanten og så lite i øvre mellomtone at energien i rommet får et unaturlig stort overskudd i nedre diskant. .
Problemet er vel størst for 2-veis konstruksjoner med 6,5 tommers eller større bass/mellomtoner.

En får ikke i pose og sekk med 2-veis konstruksjoner. Men en kan løse en del problemer med steilt filter og lavest mulig delefrekvens for diskanten.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Snickers-Is: Er litt nysgjerrig på begrepet "holografi" jeg... hva legges i det?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Høres litt rart ut dette du skriver Snickers:

"En vesentlig forkskjell mellom horn og dipoler er derimot at når hornet har smalere og smalere spredning jo høyere opp i frekvens man kommer har dipolen smalere og smalere spredning jo laver i frekvens man kommer"

Dette rimer vel ikke? Dipolen er mere strålende med økende frekvens.

Når man kommer under rommets resonansfrekvens, vil dipolen oppføre seg motsatt av lukkede systemer. Man vil ikke klare å få mere output under denne frekvensen med dipoler, p.g.a. at det ikke er noen netto trykkendring i rommet. En økning utover 6dB kompenseringen vil derfor være nytteløs og ødeleggende. For ett lukket system vil det derimot få en romforsterkning på 12 dB/oct under denne frekvensen.

Dette gjør at en dipol vil slite mere i ett lite rom enn ett stort rom, med å produsere lavfrekvent bass.

Men når du har ett passe stort rom for dipolen, vil det skille seg veldig på gjengivelsen i bassen, hvor i rommet høyttaleren og lytteren er plassert. Du vil få trykktopper og daler.
Jeg har ommøbelert til den store gullmedaljen siste uken, og det er en ting jeg har funnet som er viktig. God avstand til bakvegg. Minst en meter. Mere om det er rom for det. Setter du høyttalerene på hver sin side av ett hjørne, kan de stå nærmere. Høyttaleren vil da spille på skrå mot veggen, og refleksjonene blir ikke sjenerende i samme grad.


John Kreskovsky har skrevet noen fine artikler om det du skriver om snickers. Verdt å lese.

http://www.musicanddesign.com/tech.html

Mvh
Bjørn
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Med dybde lydbildet regner jeg med du mener holografi og perspektiv i dybden på lydbildet. Jeg er litt uenig med deg i at 8-talls spredningen er noe mer illusjonistisk enn spredningen fra en konvensjonell kassehøyttaler. Det som kan gjøre dipolspredningen litt rar er at det ligger en del energi foran i rommet (bak høyttalerne) som blander seg med direktelyden. Problemet med de fleste konvensjonelle høyttalere er at de sprer så voldsomt i den nedre diskanten og så lite i øvre mellomtone at energien i rommet får et unaturlig stort overskudd i nedre diskant. Delefrekvenser på 3kHz og lavere er spesielt problematisk da dette er i et område der øret er ekstremt følsomt. Delefrekvenser på 4-5kHz og høyere reduserer spredningen en del og gjør at holografien blir langt mer realistisk. Men igjen, horn er en fin måte å løse dette.
Hei!
Nei, jeg tenkte ikke på holografi for inntrykket av "holografi" eller kanskje vektløshet/frigjorthet er et bedre egnet uttrykk ::)
For denne følelsen er så absolutt tilstede på dipoler.
Bare for orden skyld så hadde vel jeg egentlig elektrostater og magnestater i tankene når jeg snakker om dette.
Det finnes jo også dipoler av andre typer med vanlige elementer.
Jeg hadde tanker om dette med 8talls-spredningen fra dipoler og det faktum at den bakoverrettede delen av dette (lyden) nødvendigvis må være ute av fase med det som sendes "forover"
Dette opp mot "pinpoint" (bare for å hisse opp "uttrykksnegativistene"  ;D ) føler jeg gjøres bedre med "dynamiske kasseht" kanskje med mest mulig direktestråling av lyd/frekvenser (les "dårligere" spredning) som igjen gjør en enda mer avhengig av å sitte i et mest mulig riktig sweetspot.
AP Virgo (eventuelt andrefra AP og liknende konstruksjoner) gjør dette svært godt  imo.
Mine Cremona gjør det nok ikke i samme grad, det mener jeg ut ifra erfaring om at det ikke lengre er viktig å sitte dønn i sweetspot.

Forholder det seg slik at mindre mellomtoneelementer sprer dårligere enn større, og at det kan være noe av grunnen til f.eks at Virgo imo er god på slikt.
Jeg innbiller meg i hvert fall det, samt at det er smal frontbaffel og at diskant og mellomtone sitter så nær hverandre som de gjør?

Mvh.KW
;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Problemet er vel størst for 2-veis konstruksjoner med 6,5 tommers eller større bass/mellomtoner.

En får ikke i pose og sekk med 2-veis konstruksjoner. Men en kan løse en del problemer med steilt filter og lavest mulig delefrekvens for diskanten.
Slik jeg ser det bør det være motsatt. Forsøk å få delefrekvensen oppover så blir det lettere å plassere høyttalerne og de låter varmere og mer naturlig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Snickers-Is: Er litt nysgjerrig på begrepet "holografi" jeg... hva legges i det?
Godt spørsmål. Med god holografi mener jeg følgende:
-Avstanden til ulike instrumenter og utøvere blir ulik og veldig godt definert.
-Størrelsen på de ulike instrumenter og utøvere blir riktig.
-De ulike instrumenter og utøvere føles å ha et overbevisende naturlig rom rundt seg.
-De ulike instrumenter og utøvere blir varme og runde i klangen, men allikevel detaljerte. På en sånn måte at selv diskant kan høres behagelig varmt ut.

Jeg vet ikke om det sammenfaller med andres oppfattelse, men kort summert vil jeg si at det skal på en måte dukke opp et immaginært bilde, et veldig tydelig bilde med klare farger, av det som skjer i opptaket.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Høres litt rart ut dette du skriver Snickers:

"En vesentlig forkskjell mellom horn og dipoler er derimot at når hornet har smalere og smalere spredning jo høyere opp i frekvens man kommer har dipolen smalere og smalere spredning jo laver i frekvens man kommer"

Dette rimer vel ikke? Dipolen er mere strålende med økende frekvens.
Nei, egentlig ikke dersom vi betrakter dipolegenskapen til høyttaleren og ikke selve spredningsmønsteret som følger av selve elementets natur. Har du en 12" i en baffel vil den ved 20 kHz spille mer eller mindre som om den satt i en lukket kasse. Det vil kun være punkter der man får utfasing. Dersom man så skal gjengi 50 Hz vil man få tydelig utfasing til sidene og spredningsmønsteret vil være preget av å gå omtrent rett fremmover og rett bakover.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener KW, men jeg forstår deg slik at du mener du har en mer klinisk nøyaktighet på kassehøyttalere?

Jeg tror dette har til dels med problemene som kommer av spredningen i diskanten å gjøre. Rett og slett fordi dette er med på å maskere en del ting som skulle vært rom og nyanser mellom det som skjer i lydbildet. Ikke misforstå meg, jeg har ikke prinsipielt noe i mot kassehøyttalere men man kan liksom komme enda lenger med en annen konstruksjon. Dessverre blir det ofte stort, dyrt og upraktisk.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener KW, men jeg forstår deg slik at du mener du har en mer klinisk nøyaktighet på kassehøyttalere?

Jeg tror dette har til dels med problemene som kommer av spredningen i diskanten å gjøre. Rett og slett fordi dette er med på å maskere en del ting som skulle vært rom og nyanser mellom det som skjer i lydbildet. Ikke misforstå meg, jeg har ikke prinsipielt noe i mot kassehøyttalere men man kan liksom komme enda lenger med en annen konstruksjon. Dessverre blir det ofte stort, dyrt og upraktisk.
Hei!
Kanskje ikke så lett å forstå meg, enda jeg i sin tid ble "utnevnt" av Vidar Bol som den på nettet som var mest redd for og bli misforstått og derfor brukte så mange/mye    ;)alternative uttrykk / ord  ;)
som f.eks nå::)
Nei jeg mente ikke at kasseht. i seg selv virker "kliniske" skal bli litt vanskelig å påstå det om cremona vil jeg mene.

Kanskje jeg skal prøve å forklare det slik og enklere.
Jo mer retningsbestemt ht. er (mer spredning suksessivt nedover i frekvens selvfølgelig) men likevel vil det jo bli en viss sirkelformet rundspredning fra front, mer jo smalere fronten er) jo "viktigere" blir det å sitte dønn i sweetspot og dermed også sterkere medvirkning av f.eks. pinpoint effekten.
For meg er utrykket "pinpoint" noe av det samme som du uttrykker om holografi

<Godt spørsmål. Med god holografi mener jeg følgende:
-Avstanden til ulike instrumenter og utøvere blir ulik og veldig godt definert.
-Størrelsen på de ulike instrumenter og utøvere blir riktig.
-De ulike instrumenter og utøvere føles å ha et overbevisende naturlig rom rundt seg.
-De ulike instrumenter og utøvere blir varme og runde i klangen, men allikevel detaljerte. På en sånn måte at selv diskant kan høres behagelig varmt ut>

Mvh.KW
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Slik jeg ser det bør det være motsatt. Forsøk å få delefrekvensen oppover så blir det lettere å plassere høyttalerne og de låter varmere og mer naturlig.
Her går du vel mot konvensjonell lærdom, Snickers.

Power responsen blir bare enda mer ujevn når man flytter delefrekvensen oppover.

Personlig synes jeg at høyttalere med stor mellomtone og (selvfølgelig) liten diskant ofte låter litt for kjedelig og tilbakelent i øvre mellomtone. Manglende power-respons oppover i mellomtonen er nok årsaken til dette.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Nei, egentlig ikke dersom vi betrakter dipolegenskapen til høyttaleren og ikke selve spredningsmønsteret som følger av selve elementets natur. Har du en 12" i en baffel vil den ved 20 kHz spille mer eller mindre som om den satt i en lukket kasse. Det vil kun være punkter der man får utfasing. Dersom man så skal gjengi 50 Hz vil man få tydelig utfasing til sidene og spredningsmønsteret vil være preget av å gå omtrent rett fremmover og rett bakover.

Det stemmer ikke helt i praksis.

Mye av teorien med dipoler forutsetter ofte følgende:

- runde baffler
- ekkofritt rom

I praksis er jo dette sjelden tilfelle :)

For det første vil manglende spredning i de lave frekvenser være størst når halve bølgelengden er lenger enn baffelen er bred. Her vil det falle av med 3 dB/Okt. Når man treffer halve bølgelengden for høyden av baffelen, vil den falle av ytterligere 3dB, totalt 6dB/okt. Over denne frekvens vil det ikke være like stor "utfasing"

Der er flere faktorer som gjør at man vil få forsterkning og enda minske denne effekten:

Bølgelengenden som tilsvarer avstanden mellom elementet og gulv * 2, vil komme i fase med det direkte signalet og legge til 3dB. (for 65 cm vil dette bli 260 hz) For oktaven under vil dette gi totalt 6 dB.

Refleksjoner fra sidevegger vil forekomme ved lave frekvenser. Dette vil gi ca 6dB ekstra.

Bakveggen kan man ikke se bort fra. Ved avstand på ca 1meter, vil refleksjonene være forsinket 6mS. Den er jo i
utgangspunktet i motfase av direktelyden vår (ved feks 90hz), men vil komme i fase når den blander seg med direktelyden. 45hz derimot vil komme i motfase. Denne refleksjonen er jo i realiteten dempet, men vi kan bruke den til å tune systemet slik at det fyller ut under det som gulvrefleksjonen legger til (ved å regulere avstanden til bakvegg).
Så for en baffel som i teorien skal falle av ved 150hz, kan i realiteten falle av ved 70 hz.

En annen sak i tillegg er jo at elementene blir direktestrålende ved en bølgelengde 1/3 av diameneteren på elementet. Men da er man jo allerede langt oppe i frekvens.

M.a.o. er jeg enig i dine utsagn, men bare opp til grensefrekvensen for størrelsen på baffelen.
Enig?

Mvh
Bjørn
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Jeg er vel enig med deg med untak av at det er i området over grensefrekvensen til baffelen at spredningsmønsteret vil bli smalere jo lavere man kommer i frekvens.

Imidlertid kan jeg ikke helt se hva du er uenig med meg i for Quoten sier jo ingen ting som du bestride på noen måte?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Her går du vel mot konvensjonell lærdom, Snickers.

Power responsen blir bare enda mer ujevn når man flytter delefrekvensen oppover.

Personlig synes jeg at høyttalere med stor mellomtone og (selvfølgelig) liten diskant ofte låter litt for kjedelig og tilbakelent i øvre mellomtone. Manglende power-respons oppover i mellomtonen er nok årsaken til dette.
Ja, det er vel et poeng i seg selv å gå imot konvensjonell lærdom. Jeg har forsøkt å senke delefrekvensen mange ganger uten hell. Jeg har hele veien mistenkt diskanten for ikke å henge med, men til slutt klinte jeg til med 5kHz og angrer ikke ett sekund på det. Da falt brikkene på plass og diskanten forsvinner i lydbildet i stedet for å stå og "synge diskant" hele tiden.

Men det er korrekt som du sier at det er visse avvik i spredningsmønsteret oppover i frekvens på en mellomtone. Det du derimot ikke må se deg blind på er 30 og 60graders målinger. Disse er bare utsnitt av virkeligheten og den dipen du finner ved den ene vinkelen vil ligge på en annen frekvens ved en annen vinkel osv. Dermed er den totale energiresponsen rimelig jevn når alt kommer til alt, selvsagt med et visst fall mot høyere frekvenser og forutsatt at frekvensresponsen er rimelig flat.

Når det låter kjedelig med høy delefrekvens så skyldes nok det frekvensgangen og ikke sprednigsmønsteret. Imidlertid er det selvsagt et problem med så stor forskjell på elementene. Det blir ofte altfor mye stress i den nedre delen av diskantområdet.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Jeg er vel enig med deg med untak av at det er i området over grensefrekvensen til baffelen at spredningsmønsteret vil bli smalere jo lavere man kommer i frekvens.

Imidlertid kan jeg ikke helt se hva du er uenig med meg i for Quoten sier jo ingen ting som du bestride på noen måte?
Hmmmm da må vi finne noe å bli uenig om :)

Hvordan vil den grafen se ut?
En 12" vil være direktestrålende ved 3400hz. Vil du ha mindre spredning på 1000hz? Skjønner det ikke helt. Kan du forklare?

Mvh
Bjørn
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Som jeg skrev betraktet jeg dipoleffekten isolert sett. Med andre ord er det i den sammenhengen uinteressant hvorvidt elementet i seg selv er direktestrålende.

Skal man ta med fler faktorer vil blant annet bakutstrålingen føre til ulike kamfiltereffekter, selve dipoleffekten vil gjøre seg gjeldende litt nedover i frekvens helt til knekkfrekvensen der den i større eller mindre grad blir mer og mer ubrukelig. Elementet vil ha en spredningsnatur både forover og bakover. Osv osv.

Jeg skal forsøke å tenke ut noe vi kan være uenige om. ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Ja, det er vel et poeng i seg selv å gå imot konvensjonell lærdom. Jeg har forsøkt å senke delefrekvensen mange ganger uten hell. Jeg har hele veien mistenkt diskanten for ikke å henge med, men til slutt klinte jeg til med 5kHz og angrer ikke ett sekund på det. Da falt brikkene på plass og diskanten forsvinner i lydbildet i stedet for å stå og "synge diskant" hele tiden.
Det er selvsagt bedre enn å mangle noe enn å ha noe som ikke skulle vært der. Det kan jo ha vært delefilteret som slet med å holde følge også.

DItt valg kan også ha den positive effekten at de fleste instrument-toner nå går klar av delefrekvensen. Mao en høyttaler tilpasset de mest brukte instrumentene.

Men det er korrekt som du sier at det er visse avvik i spredningsmønsteret oppover i frekvens på en mellomtone. Det du derimot ikke må se deg blind på er 30 og 60graders målinger. Disse er bare utsnitt av virkeligheten og den dipen du finner ved den ene vinkelen vil ligge på en annen frekvens ved en annen vinkel osv. Dermed er den totale energiresponsen rimelig jevn når alt kommer til alt, selvsagt med et visst fall mot høyere frekvenser og forutsatt at frekvensresponsen er rimelig flat.
Energiresponsen er rimelig jevn før du nærmer deg x-over. Energiresponsen ved x-over blir imidlertid mer ujevn jo høyere du setter delefrekvensen til diskanten (innenfor rimelighetens grenser selvsagt). Så jeg vil si at det er stikk motsatt.
Når det låter kjedelig med høy delefrekvens så skyldes nok det frekvensgangen og ikke sprednigsmønsteret. Imidlertid er det selvsagt et problem med så stor forskjell på elementene. Det blir ofte altfor mye stress i den nedre delen av diskantområdet.
Tror nok du er inne på noe her. Det er viktig å ikke stresse elementene med for store membranutslag.

Men du skal ikke undervurdere betydningen av et uniformt spredningsmønster. Folka over hos Harman/Revel har testet dette opp og i mente i blindtester, og uniform power respons er et av hoved-designkriteriene der borte om jeg har forstått dem rett. Og ikke bare power innenfor +/30* sektor. De tar for seg alle 180* som peker framover.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Den horisontale energiresponsen blir selvsagt påvirket av delefrekvensen. Det er helt klare fordeler med å få dette problemet brakt ut av ørets mest følsomme område.

Den vertikale filterresponsen er som regel ganske uniform dersom man summerer opp og ned-tilt.

Det jeg mente med stress er ikke at elementene stresses men at en generell reduksjon i spredningsmønsteret gir mer ro i lydbildet. En generell reduksjon av spredningen oppnår man automatisk med høye delefrekvenser.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Det blir ofte altfor mye stress i den nedre delen av diskantområdet.
Nei, det er jo ikke helt uvanlig med bånd-diskanter.;)

BM
 
K

kbwh

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Kan jeg da utlede at en høyttaler som har en generell reduksjon i spredningsmønsteret fra la oss si 1kHz vil påvirke lytterommet mindre slik at lytterommets innvirkning på musikkgjengivelsen også blir mindre?
I så fall begynner jeg å skjønne litt mer av hva de holder på med nede i Cremona!
 
C

century

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Zingali, Amphion samt TMM (diy-varianten til Zaph) hopper bukk over det meste av 1.refleks ved å sette diskanten i en Wave Guide. Ifølge Zaph blir høyttaleren mindre følsom for vinkling (som å gå med usynlige hodetelefoner) Les mer hos Zaph (ikke Peter Wessel ..).
Skal lage en variant denne bare jeg får tak i ko-ordinatene for fresing av W-guiden.
 
K

knutinh

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

En mer direktiv høyttaler vil sannsynligvis gi et større forhold mellom direkte-bølge og early reflections. Dette kan vel beskrives som "mindre påvirkning fra lytterommet".

Nå er direktiviteten ganske gitt ut fra størrelsen på elementet og høyttalerbaffelen, i det minste for "normale" konstruksjoner.

Jeg er ikke sikker på om konstant spredning fra bass til diskant nødvendigvis er noe å hige etter. Hvis en akustisk gitarist er innspilt i et relativt tørt rom (studio) med nærfelt-mikrofon så vil jo sannsynligvis han også utstråle relativt mer lavfrekvent lyd bak og til sidene, akkurat som en høyttaler?

mvh
Knut
 
C

century

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Men da skal vel informasjonen ligge i lydkilden og ikke tillegges ytterligere random-ekko fra rommet ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Det viktigste er å unngå de store avvikene innenfor et begrenset område. En generell utvikling gjennom hele frekvensgangen er ikke veldig problematisk. Heller ikke når bølgelengdene begynner å bli så lange at man får tidlige refleksjoner omtrent i fase med direktelyden.

Som Bjørn Magne er inne på her er det selvsagt også et problem med bånddiskanter. En smal bånddiskant uten waveguide som i tillegg skal gå langt ned i frekvens i et udempet rom låter ikke spesielt pent.
 
T

theStig

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

En smal bånddiskant uten waveguide som i tillegg skal gå langt ned i frekvens i et udempet rom låter ikke spesielt pent.
Ingen høyttaler låter pent i et udempet rom uansett.

Jeg synes personlig at det ikke er verdt innsatsen å legge mye energi i å få en høyttaler til å spille litt mindre ræva i et dårlig rom ved å file på off-axis responsen.

Jeg synes det er en bedre approach å legge arbeidet i hva som skjer on-axis. Et godt eksempel på dette kan være Dunlavy høyttalerne. De låter og måler veldig bra på aksen, men er helt krise off-axis, spesielt i vertikalplanet. De krever et godt rom, men det gjør forsåvidt alle høyttalere hvis de skal yte sitt beste.
 
K

knutinh

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Men da skal vel informasjonen ligge i lydkilden og ikke tillegges ytterligere random-ekko fra rommet ?
For å unngå "random ekko" fra lytterommet må man nødvendigvis lytte med hodetelefoner eller i et ekkofritt rom. Dette er ikke hva de fleste er ute etter.

En musikk-innspilling er skrudd ut fra en referanse, og den referansen er i de fleste tilfeller et halvdødt rom (altså ikke betong-bunkers og ikke ekkofritt rom). Det betyr at lydteknikeren har beregnet inn endel tilfeldige tidlige refleksjoner når han har plassert mikrofonen og lagt på kunstig romklang.

En høyttaler med en viss spredning plassert i et levende rom vil gi tidlige refleksjoner fra alle retninger, og i større eller mindre grad bidra til at man plasserer lydkilden i rommet (min subjektive oppfatning). Dette kan rett og slett ikke kodes inn i et opptak med mindre man har et stort antall lyd-kanaler i alle mulige retninger. Det ville i såfall kreve et dekonvolusjonsfilter kobinert med HRTF(head related transfer function) slik at man får komplett kontroll over lydtrykket ved hver øregang. Dette er et interessant forskningsområde, men for øyeblikket ikke så interessant i praksis.

mvh
Knut
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Skal man kode inn all rominformasjon på en ideell måte i et opptak må man vite nøyaktiv hvor og på hva det skal spilles av.

Jo mindre spredning man har jo nærmere kommer man på opptakets rominformasjon.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Ingen høyttaler låter pent i et udempet rom uansett.

Jeg synes personlig at det ikke er verdt innsatsen å legge mye energi i å få en høyttaler til å spille litt mindre ræva i et dårlig rom ved å file på off-axis responsen.

Jeg synes det er en bedre approach å legge arbeidet i hva som skjer on-axis. Et godt eksempel på dette kan være Dunlavy høyttalerne. De låter og måler veldig bra på aksen, men er helt krise off-axis, spesielt i vertikalplanet. De krever et godt rom, men det gjør forsåvidt alle høyttalere hvis de skal yte sitt beste.
Dette sier vel mer om diss bruksområde for høyttalere. Du kan vel ikke mene at du er i mot at folk skal ha høyttalere i stua? Og hva er galt med å kontrollere off axis responsen om det ikke endrer on-axis responsen? Man kan selvsagt ikke endre off axis uten å påvirke on axis på en etablert konstruksjon, men hva med å gå nye veier? Har du hørt alt av horn, elektrostater og alt som har nogen lunde kontroll på off axis responsen siden du uttaler deg så bastant om hvordan alle høyttalere låter i et normalt rom?

Jeg har registrert at du gjerne baserer deg på 8" mot bånddiskant. Dette er jo ikke akkurat ideelt med tanke på off axis responsen selv om det kan være helt glimrende on axis. Jeg kan forstå holdningen din utifra det.
 
T

theStig

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

En musikk-innspilling er skrudd ut fra en referanse, og den referansen er i de fleste tilfeller et halvdødt rom
Definer et "halv-dødt rom"... hva er det?

Problemet med musikkutgivelser er at det ikke er EN referanse, men mange. En CD-utgivelse er mikset i minst ett studio, kanskje i flere forskjellige. Så er det mastret i et annet studio. Og alle har forskjellig akustikk. Og hvis vi ser på hvor forskjellige lydstudios er, så kan man bli gal....

I film-lyd så finnes det definerte standarder å gå etter, f.eks THX. For musikk ville det vært en fordel om det var slike standarder, men hvordan skulle man implementere disse i hjemmene til folk?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Heldig vis har vi ikke en standard som THX. Det hører jo med til sjeldenhetene at dialogen på film høres ut som mennesker i den grad man finner på mange musikkinnspillinger.
 
T

theStig

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Dette sier vel mer om diss bruksområde for høyttalere. Du kan vel ikke mene at du er i mot at folk skal ha høyttalere i stua? Og hva er galt med å kontrollere off axis responsen om det ikke endrer on-axis responsen?
Jojo... å ha musikk i stua er helt greit det, men til high-end lytting må man gjøre noe med akustikken uansett. Da spiller off-axis responsen mindre rolle.

Det finnes bare EN vettug måte å få en noenlunde brukbar og jevn off-axis respons i alle plan, og det er å bruke en fulltone-driver eller coax driver. Det hjelper ittno å dele lavt mellom en 5" og en 1" dome. Dette kan se bra ut horisontalt (noe 8" pluss bånd også gjør), men så absolutt ikke vertikalt.
 
T

theStig

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Heldig vis har vi ikke en standard som THX. Det hører jo med til sjeldenhetene at dialogen på film høres ut som mennesker i den grad man finner på mange musikkinnspillinger.
Hva mener du med dette? Det er jo nesten kun på film at man kan høre ekte stemmer som ikke har vært prosessert i hue og ræva.
 
K

knutinh

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Definer et "halv-dødt rom"... hva er det?

Problemet med musikkutgivelser er at det ikke er EN referanse, men mange. En CD-utgivelse er mikset i minst ett studio, kanskje i flere forskjellige. Så er det mastret i et annet studio. Og alle har forskjellig akustikk. Og hvis vi ser på hvor forskjellige lydstudios er, så kan man bli gal....

I film-lyd så finnes det definerte standarder å gå etter, f.eks THX. For musikk ville det vært en fordel om det var slike standarder, men hvordan skulle man implementere disse i hjemmene til folk?
Det var mye snakk om standardiserte lytterom i sverige på 70-tallet. Da mest for å ha en praktisk standard å vurdere måling av høyttalere opp mot hverandre. Men så ble jo som kjent objektive parametre fryktelig umoderne, og man skulle helst snakke om "sjel" og "kropp" :)

Et halv-dødt rom vil i teorien si de fleste (i praksis alle) rom. Jeg legger i det at det ikke er et anechoic chamber ( http://en.wikipedia.org/wiki/Anechoic_chamber )

"..An anechoic chamber is a room that is isolated from external sound or electromagnetic radiation sources, sometimes using sound proofing, and prevents the reflection of wave phenomena (reverberation). Anechoic chambers are widely used for measuring the acoustic properties of acoustic instruments, measuring the transfer functions of electro-acoustic devices, testing microphones and performing psychoacoustics experiments (such as measuring the quality of audio codecs or measuring head-related transfer functions).."

eller et echoic chamber ( http://en.wikipedia.org/wiki/Echo_chamber )
"..When used literally, the term echo chamber refers to a hollow enclosure used to produce echoing sounds, usually for recording purposes. For example, the producers of a television or radio program might wish to produce the aural illusion that a conversation is taking place in a cave; this effect might be accomplished by playing the recording of the conversation inside an echo chamber, with an accompanying microphone to catch the echoes.."

"betongbunkere" kan også bli brukt ved høyttalerdesign siden de summerer opp energien utstrålt i alle retninger, i motsetning til et dødt rom eller free-space som bare lar deg høre direkte-bølgen.

Selv om forskjellige lytterom kan karakteriseres deterministisk, så kan de fremdeles karakteriseres statistisk. Det finnes helt sikkert standarder på typisk RT60-tid for stuer (som nok er noe forskjellig for usa og europa).

mvh
Knut
 
T

theStig

Gjest
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Har du hørt alt av horn, elektrostater og alt som har nogen lunde kontroll på off axis responsen siden du uttaler deg så bastant om hvordan alle høyttalere låter i et normalt rom?
Horn og elektrostater har ikke noen mer kontrollert off-axis respons enn normale høyttalere, snarere tvert i mot. Spredningen i horisontalplanet til en stor elektrostat går fra en bred 8-talls lobe ved lave frekvenser til en nesten perfekt planbølge (=ingen spredning) ved høye frekvenser.

Horn er noe bedre faktisk, men lider også av større spredning ved lave frekvenser enn ved høye.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Hva mener du med dette? Det er jo nesten kun på film at man kan høre ekte stemmer som ikke har vært prosessert i hue og ræva.
Det hjelper så lite når mikrofonteknikken ikke er på plass.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Re: Lytterommets egenskaper og subjektiv oppfattel

Horn og elektrostater har ikke noen mer kontrollert off-axis respons enn normale høyttalere, snarere tvert i mot. Spredningen i horisontalplanet til en stor elektrostat går fra en bred 8-talls lobe ved lave frekvenser til en nesten perfekt planbølge (=ingen spredning) ved høye frekvenser.

Horn er noe bedre faktisk, men lider også av større spredning ved lave frekvenser enn ved høye.
På elektrostater skjer det en gradvis overgang. Dessuten vil ikke et 8-tallsmønster og en bølgefront oppføre seg helt ulikt.
 
Topp Bunn