Platespillere, hvilke er gode, hvorfor og hvordan?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Det er mye interessant informasjon om platespillere der ute, noe kan man lese seg frem til og andre ting synes jeg henger litt i lufta, i alle fall for min del. Jeg er usikker på om HFS har en lignende tråd for hovedsaken bak mekanismene på innsiden av platespilleren og hvorfor man burde velge det ene fremfor det andre.

    For min del gikk jeg til innkjøp av en ny Pro-Ject spiller på Hifi-Klubben, kjøpte både RIAA-trinn og kabler med jording. Fikk den med hjem og spilte litt på den, men over tid har den bare blitt stående, faktisk litt usikker på hvorfor jeg ikke har solgt den. Hovedproblemet er at jeg synes den er stygg, jeg liker ikke reimdrift og dette bytte av hjul ved skifting mellom 33 og 45 rpm føles utrolig tungvint (ikke at jeg har så mange 45-plater, men det er irrelevant).

    Det jeg får tillært meg lite av, er hvorfor den og den platespilleren bedre enn andre? Hvorfon er de bedre? Tatt utgangspunkt i materiale, tykkelse, tyngde i plinth (som er "bordet"?), arm, armfeste, direktedrevet eller reimdrift, tykk plate/tynn plate, antistatisk matte/kork matte, pick-up MM/MC i utgangspunktet.
    Forskjellige meninger er greit, men hvordan får man tillært seg den informasjonen som trengs for å velge en platespiller fremfor en annen?

    Trolling av finn, så kommer det opp Gyrodeck, Rega, Pro-Ject, Thorens, Kenwood, Denon, Lenco, Linn, Reloop og mange mange andre, hvordan skal man finne frem i denne jungelen av forskjellige muligheter?

    Tenkte at dette kunne være en tråd som tar for seg forskjellige spillere som slike som meg (ikke vinylentusiast) kan kikke på for å få en god opplevelse med vinyl, for per dags dato går CD og strømming foran vinylen.

    Det kan være lurt og begynne med en spiller dere har hatt/har og beskrive de mekaniske fordelene med den, hva som gjør den bra og hva som gjør den dårlig og hvorfor du valgte den spilleren.
     
    Sist redigert av en moderator:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt er det skrevet kilometervis om temaet på HFS og det vil bli skrevet flere kilometer til. Allikevel er vi sikkert flere som vil begynne på'an igjen i denne tråden.

    For meg har det blitt helt opplagt at man starter med drivverket, og det viktigste der er motorstyring. Jeg har aldri prøvd noen ordentlig dyre direktedrevne ( det står en Luxman PD-272 ( ? ) i hylla. Men strikk og rem og mellomhjul aside, den dagen jeg hørte en spiller med en ordentlig styrt DC-motor var jeg overbevist. Det har sin teknologiske logikk, som jeg ikke er i stand til å gjengi her og nå, men tro meg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du spør om så mye at det nesten er umulig å vite hvor man skal begynne.

    Det er et nesten uendelig antall variabler å velge blant.

    -Direktedrevet, remdrevet eller det nå noe obskure mellomhjulsprinsippet.
    -Flytende oppheng eller stivt oppheng.
    -Lett tallerken eller tung tallerken.
    -Gimbal-lagret arm, utipivot eller en annen variant/mellomting?
    -Tung, medium eller lett arm.
    -MM, MI eller MC-pickup.
    -Helautomatisk eller manuell.

    ...etc, etc, etc...

    Hvorfor liker du ikke remdrift?

    Alle driftsprinsipper kan gi glimrende resultater så lenge designeren har tatt hensyn til og utnyttet løsningens iboende egenskaper.

    Lange armer gir mindre vinkelfeilforvrengning enn korte armer.

    ....Kanskje det beste er å begynne med å lese Gunnar Brekkes artikler om vinyl-setup i Fidelity?

    Jeg kan jo gjøre som du ber om og poste min spiller:

    Nottingham Analogue Studio Space 294, med HD-kit (tyngre tallerken) og Wave Mechanic strømforsyning (frekvensomformer/hastighetsregulering, etc), Jelco SA-750LB 12" arm pg Dynavector DV-20x2L (Low output MC)-pickup.

    Dette er en stivt opphengt spiller med tung base (i bunn), ikke egentlig så tungt plinth, men veldig stor og tung tallerken. Massen gjør at den er motstandsdyktig mot vibrasjoner, og den store diameteren og høye massen i tallerkenen gjør at den roterer veldig stabilt. Ekstremt lave "wow&flutter"-verdier, altså. Remdriften, sammen med den store utvekslingen mellom remskive og tallerken gjør at evt. ujevnheter fra motor gir minimale utslag på tallerkenen, i tillegg til at den elastiske remmen jevner de ut. Nottingham bruker forøvrig motorer med så lavt moment at de ikke er i stand til å aksellerere tallerkenen noe særlig uansett, så her går alt veldig stabilt og i jevn hastighet. Dette høres som veldig "svart" bakgrunn og med bra dynamikk og punch. "Unstoppable train of doom"-tallerken.

    12" armen gir lav vinkelfeilforvrengning.

    MC-pickuper har lavere bevegelig masse enn MM/MI-pickuper og har i teorien og i utgangspunktet bedre forutsetninger for god dynamikk og å henge med i diskanten der bevegelsene i rillene blir raske. Skarp nålesliping gjør også sporingsevnen bedre, og kommer "dypere" i rillene og fanger dermed opp mest mulig detaljer. Mindre følsomt for rillestøy også, siden riper og slitasje ofte er i overflaten av platene.

    Men, det er flere veier til Rom, og godlyden kan sikres på mange måter. Dette er bare mitt valg.

    294.jpg


    Jeg vil også nevne at attraksjonen med vinyl ikke (bare) er lyden (men hvis du ikke hører forskjell på vinyl og CD burde du prøve å få hørt på en virkelig god vinylrigg) men minst like mye selve prosessen/ritualet og totalopplevelsen. Brukervennligheten er jo helt på trynet ift. CD, og lyden ikke "bedre" som sådan, så hvis selve "ritualet" ikke tiltaler deg, er det ikke sikkert du kommer til å bli noen vinylentusiast heller. ...Dessverre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke er gode? Nottingham Analogue!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt er det skrevet kilometervis om temaet på HFS og det vil bli skrevet flere kilometer til. Allikevel er vi sikkert flere som vil begynne på'an igjen i denne tråden.

    For meg har det blitt helt opplagt at man starter med drivverket, og det viktigste der er motorstyring. Jeg har aldri prøvd noen ordentlig dyre direktedrevne ( det står en Luxman PD-272 ( ? ) i hylla. Men strikk og rem og mellomhjul aside, den dagen jeg hørte en spiller med en ordentlig styrt DC-motor var jeg overbevist. Det har sin teknologiske logikk, som jeg ikke er i stand til å gjengi her og nå, men tro meg.
    Joda. Man kan lage glimrende DD-spillere, med Kvartsstyring og ekstremt avanserte motorstyringssystemer med tusenvis av korrigeringer i sekundet... Som sagt er det mange veier til rom, men samtidig er det greit å huske på at det egentlig bare er direktedrevne spillere som TRENGER denne styringen/korrigeringen. ;) Som jeg sa er det bare viktig at designeren implementerer den løsningen han velger på en hensiktsmessig måte. :)
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kombinasjonen arm-PU har nok betydelig større påvirkning på resultatet enn drivverket, så du blir nok nødt til å ta en runde foran speilet og så bestemme deg... :)
    Da remdrevne spillere som feks Thorens 125 kom på markedet ca 1970 ble stort sett alt av mellomhjulsspillere dømt nedenom og hjem, - som arbeidshester av grei kvalitet, på de beste. Så kom japanske direktedrevne spillere, og kritikken var da som nå, at man mente at poltallet i motorene ga ujevn gange, om enn i svært liten og knapt målbar grad. Mange her sverger nå til direktedrevne Luxman, Denon og Technics, mens andre opphøyer gamle mellomhjulsspillere fra Garrard, Thorens og Lenco. Med større grad av presisjon på ettermonterte lager og mellomhjul, er nok mellomhjulspillerne på høyde kvalitetsmessig, men om du finner en, så må du nok være forberedt på å grave dypt i lommene. Likevel - det aller meste av det som i dag produseres i øvre prisklasser, er fortsatt remdrevne... så "pick your poison"... :)
    Du får nok haugevis av råd fra alle leire, som alle hevder at det ene er helt overlegne de andre. Bestem deg først for prisleie, er mitt råd, og se så hva du finner ,- skal du ha komplett spiller med arm, med eller uten PU.. osv....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    @Dazed og @Aurora treffer spikeren på hode i forhold til hva jeg ser etter i de fleste trådene her inne som informerer om vinylrigger. Det er sant at jeg ikke har hørt noen skikkelig vinylrigg, jeg har hørt en som låter betraktelig bedre enn min som koster halvparten.

    Jeg har kikka på finn på diverse, der det vanligvis blir brukt setninger som "bedre enn Pro-Ject/Rega opp til 5000 kroner" ... er vel i grunnen det jeg ønsker å finne frem til etter hvert. Platespilleren jeg har i dag "isn't doing it for me", for å si det sånn, det blir til at cd-platene settes inn i cd-spilleren i stedet for å finne frem vinylen på grunn av det jeg ser på som feil ved mitt oppsett. Sus/lette skrapelyder, lite dynamikk, lite bass, lite opløst ... i det hele tatt, ser ingen fordeler med det fremfor CD i dag. Jeg vil prøve å vekke vinylgleden, men det går neppe med dagens oppsett, jeg vil prøve nye ting. :)

    Hva er det som gjør Micro Seiki gode? Hva gjør de gamle Lenco (L75) gode? Hvorfor er SME 3009 II en god arm? Hvorfor bygge ny plinth (hva er vitsen)? Har fått greie på litt at de gamle Thorens TD-160 er bedre enn noen andre modeller på grunn av styrken på drivverket, men det er alle disse forskjellene jeg er interessert i å vite. Kan ikke lese 1000 brukermanualer før man kjøper seg en platespiller i første omgang, også samme runden med armer og deretter pick-uper ... det er denne jungelen jeg ikke finner frem i. Hvilke modeller var dyre (hi-end om man vil), hvilke var middelmådige og hvilke var dårlige?

    Armer så blir det egentlig det samme, lette armer er gode til hvilke pick-uper? Og tyngre armer er gode til hvilke pick-uper? Har maaaange spørsmål og det står dessverre lite spesifikt de forskjellige stedene hvorfor ting er gjort som det er, det gås ut i fra at man vet hva alt betyr og har en profesjon innenfor feltet. :confused:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Å besvare et slikt startinnlegg i alle sine elementer vil jo fordre en lengre "avhandling", men for å i korte trekk si noe om de ulike drivverksprinsippene så er det ulike filosofier om å oppnå 2 "enkle" ting:
    a) Minimere hastighetsavvik
    b) Minimere vibrasjoner i å forplante seg gjennom chassiet/plinthet slik at disse ikke negativt påvirker det signalet stiften/nålen skal fange opp, som optimalt sett kun er rillene i platen.

    Som @Dazed allerede har vært inne på, så er det flere ulike måter å løse (les minimere) disse to elementene på - der alle avarter har sine pros & cons.

    Og -ja, les Gunnar Brekkes artikkel Vinylens ABC i Fidelity nr 56 som kan lastes ned her:
    PDF-UTGAVER - Audio Fidelity
    Den gir noen grunnleggende svar på dine spm.:)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men, hva har du i dag. Hvilken Pro-Ject, med hvilken pickup og hvilket RIAA-trinn? Jeg vet av erfaring at det kan være moro med en Debut også. Kanskje en brukt RIAA og en Nagaoka MP-110 er alt som skal til for å dytte deg i gang. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Men, hva har du i dag. Hvilken Pro-Ject, med hvilken pickup og hvilket RIAA-trinn? Jeg vet av erfaring at det kan være moro med en Debut også. Kanskje en brukt RIAA og en Nagaoka MP-110 er alt som skal til for å dytte deg i gang. :)
    Pro-Ject Carbon Espirit med den røde 2M fra ortofon, RIAA-trinnet er innebygd i Classé Audio 4. Hadde en Cambridge RIAA på Krell (integrert) som jeg brukte før ... vil si det låter ganske likt ... planen for platespiller fremover blir anlegg nr. 3 eller 4 med noen vintage JBL eller lignende. ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Et platespilleroppsett er et komplett elektroakustisk system, mer til felles med høytalere enn konvensjonell elektronikk. Har produsenten konstruert spilleren med dette i mente, har måten den drives på mindre å si. Det er imidlertid ikke å stikke under en stol at i gamle dager var det en rekke produsenter som ikke tenkte i disse baner....
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    [/QUOTE]

    Pro-Ject Carbon Espirit med den røde 2M fra ortofon, RIAA-trinnet er innebygd i Classé Audio 4. Hadde en Cambridge RIAA på Krell (integrert) som jeg brukte før ... vil si det låter ganske likt ... planen for platespiller fremover blir anlegg nr. 3 eller 4 med noen vintage JBL eller lignende. ;)[/QUOTE]

    Rød 2m fra ortofon er ikke veldig engasjerende nei. For kunnskap og økt vinylglede registrer deg på vinylengine, der kan du finne data på aktuelle spillere fra Finn.no Du finner også brukererfaringer mv. der. Har holdt på med dette noen år. Sverger selv til direktespillere fra japansk gullalder. Siden de er gamle sikrer jeg meg ved å ha en fem seks stk. til enhver tid.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Det er mange måter du kan få bedre lyd når du spiller vinyl på enn i dag, du har riktig nok ikke verdens beste spiller men du kunne startet med å sette på en Ortofon 2m Black som du kan bytte over til neste spiller og får du da kjøpt ett bra riia trinn som fra for eksempel Jasmine, Graham, ASR og Rega, så er du klar til valget av drivverk. Med for eksempel en Pro-Ject 2xperience sb vil du få ett bra løft samt att du slipper å drive med reima ved 45 rpm avspilling.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men, hva har du i dag. Hvilken Pro-Ject, med hvilken pickup og hvilket RIAA-trinn? Jeg vet av erfaring at det kan være moro med en Debut også. Kanskje en brukt RIAA og en Nagaoka MP-110 er alt som skal til for å dytte deg i gang. :)
    Pro-Ject Carbon Espirit med den røde 2M fra ortofon, RIAA-trinnet er innebygd i Classé Audio 4. Hadde en Cambridge RIAA på Krell (integrert) som jeg brukte før ... vil si det låter ganske likt ... planen for platespiller fremover blir anlegg nr. 3 eller 4 med noen vintage JBL eller lignende. ;)
    2M Red er i min ubeskjedne mening kanskje den trangeste flaskehalsen her. Jeg hadde tidligere en Debut med akryltallerken og DV-10x5 påmontert i en periode før jeg byttet spilleren. Da spilte den ganske morsomt. :) 2M Red som OEM-monteres på «alt» gjør det av en grunn. Den koster ingenting. Litt bastant, kanskje, men jeg ville i alle fall ikke tatt den med til neste spiller, for å si det sånn. :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er særdeleles demotiverende med slapp og livløs vinyllyd, det er vi skjønt enige om.
    Dazed setter nok fingeren på flaskehalsen - Ortofon.

    Som andre er inne på er spørsmålet så omfattende at et godt svar vil fylle plassen til en gjennomsnittlig Master-oppgave.

    Jeg kan prøve meg på noen grove forenklinger, først drivverk - det er tre måter disse bygges på.

    Mellomhjulsdrift - motoren sitter inne i kabinettet, i enden av akslingen sitter et gummihjul som ligger inn mot tallerkenen fra undersiden,
    og driver denne rundt.
    Denne kontakten med et roterende gummihjul skaper en "romling" som pickupen plukker opp,
    forsterker og som vi oppfatter som en skikkelig fet bass.
    Denne romlingen forstyrrer også litt av pickupens muligheter til å få med seg de fineste detaljene i rillen, dette er grunnen til
    at mellomhjulsspillere ikke greier å gjengi luft og detaljer slik vi ønsker, men bassen er som sagt fet, eller oppblåst om du vil.

    Direktedrevne spillere - her sitter motor og senterpinne koblet til hverandre, les: senterpinnen er motorens aksling.
    Ganske smart og teknisk avansert om man skal få det bra til. Siden motor, senterpinne og tallerken er koblet til hverandre vil det overføres mekanisk støy som pickupen plukker opp og som vi oppfatter som en litt hard og urolig lyd.
    Dette er grunnen til at DD-spillerne gjerne har tykk gummimatte på tallerken,
    og evt også armbase i gummimateriale - for å avkoble denne støyen, funker sånn delvis.

    Beltedrevne spillere - her sitter motoren et eller annet sted i kabinettet og har kontakt med tallerkenen via en gummisnor,
    gummibelte, silketråd eller fiskesene. Forutsatt at motoren er godt avkoblet, vil dette systemet overføre minst støy til pickup,
    men beltene blir over tid både glatte og slitte og det vil over tid gi høyere og hørbare verder for hastighetsavvik.
    I tillegg er det flere klønete løsninger på markedet, som f.eks. å måtte ta av tallerkene for å bytte hastighet osv.
    Den tekniske løsningen er enkel og produsere, og derfor finnes det mange rimelige beltedrevne spillere, som da gjerne har billige løsninger ift til motor, avkobling
    kabinettmaterialer mm, og spiller deretter.

    Oppheng, spillere kan bygges på to måter: Fjærende oppheng eller stivt oppheng.

    Fjærende oppheng - her førsøkes utvendig påvirkning fjernet ved at tallerken og armbase fjærer, og beveger seg mot påvirkningen (vi tramper over et tregulv el.l.), slik at stiften ikke hopper ut av rillen. Fjæringen fører til at stiften går "urolig" i rillen, noe som gir forvrengning og støy. Det høres jo ikke noe bra ut, så istedet blir dette
    markedsført som "PRaT" - Pace, Rhytm and Timing, og da synes vi såklart at det er kult.

    Stivt oppheng - her forsøkes utvendig påvirkning fjernet ved å øke masse, tyngre kabinett, tyngre tallerken, tyngre alt; slik at massen skal "svelge unna" påvirkningen.
    Noen spillere bruker eksotiske materialer istedet for tyngde, og mener at de har løst oppgaven bedre. Er det ikke godt nok laget vil alt av vibrasjoner, biler utenfor, vi beveger oss osv plukkes opp, og stiften får ikke den roen den trenger for å skape en "svart bakgrunn"

    Armer - vi har tunge armer og lette armer (og alt innimellom)
    Pickuper - vi har pickuper med lav komplianse (ettergivenhet) og høy komplianse (og alt innimellom)

    Pickuper med høy komplianse passer i lette armer.
    Pickuper med lav komplianse passer i tunge armer.

    Kompliansen forteller om hvor bevegelig nålefanen er. Eksempel: En pickup med lav komplianse har mao et ganske stivt oppheng, derfor trenger den en tyngre arm med mere masse slik at nålefane m stift beveger seg slik den skal, i en lett arm med liten masse vil altså en stiv pickup greie og skyve på armen, dermed greier den ikke å få med seg detaljer i rillen.

    / Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, ser at jeg glemte å fortelle om mine valg.
    Jeg har forsåvidt vært gjennom en del spillere, min første var en mellomhjulspiller (Lenco L78 ), det har vært flere direktedrevne, samt beltedrift, har også hatt fjærende spillere (Gyro Dec) i flere omganger. Har dog blitt enig med meg selv at jeg setter mest pris på kontroll, stillhet og den svarte bakgrunnen.

    Dette gjøres ved at motor er fysisk skilt fra resten, slik:

    IMG_0517.jpg


    Et stort bunnsolid lager

    IMG_0523.jpg


    - samt en tallerken så tung at den har egne håndtak for å kunne løftes

    IMG_0525.jpg


    Vatring er alfa og omega

    IMG_0526.jpg


    Topplate og gummirem

    IMG_0529.jpg


    Så er'n good to go. Et fullstendig dødt understell, et godt og tyst lager, en motor med lite moment som kun greier og holde hastigheten vedlike,
    og en tallerken som veier 25 (tjuefem) kg. Har satt på to armer, en lettvekter og en mellomvekter, noe som også gjør den fleksibel ift til pickup.
    Resultatet er et meget tilfredsstillende fundament for kontrollert bass samt en nattsvart bakgrunn, er meget fornøyd.

    Nottingham Analogue Dais

    IMG_0513.jpg


    / Morten
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hærlig tråd!

    Flott trådstarter med svært gode og relevante spørsmål på det tekniske. Underslår heller ikke at det handler om opplevd musikkglede. Væælidig bra;)

    Så langt stort sett svært gode og seriøse svar. Henviser til en av våre fremste på området, Gunnar Brekke, men viser også stor grad av kunnskap selv:)

    Håper jeg ikke forkludrer tråden ved å ta noen enkle tilnærminger. Jeg, som trådstarter, er vel kun ute etter å bedre opplevelsen av vinyl. Blir sikkert feil, men la meg ta en økonomisk tilnærming:

    Jeg er i utgangspunktet veldig godt fornøyd med min rigg. Etter gode råd her på HFS har jeg nå et oppsett til ca 45’. Alt tatt i betraktning, fram til forforsterker.

    Det jeg har tenkt på, dersom jeg skulle gå videre, og forhåpentligvis bli enda mer fornøyd, tror jeg kanskje ville være en Roksan til ca 30’. Til den må jeg vel ha en arm til 30’, en pu til 30’ og en RIAA til 30’. Pluss kabler. Og kanskje et oppgradert lytterom. Se bort i fra lytterom; >100’:rolleyes:

    Hvis mine antakelser rund rigg er riktig, hva vil disse pengene gi meg av økt lytteopplevelse? Det er det spørsmålet jeg ikke har fått et fullgodt svar på gjennom noen forsøk på HFS.

    Vil tro at svaret er: du må teste dette ut selv. Hva foretrekker DU?

    Eller finnes det andre svar som kan formuleres i ord?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fikk et bilde fra han sønnen min som bodde der oppe noen år - en kar nede på Høgtun satt i alle fall da på et par TD124.. kjenner du han??
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Fikk et bilde fra han sønnen min som bodde der oppe noen år - en kar nede på Høgtun satt i alle fall da på et par TD124.. kjenner du han??
    Nope. Har ikke vært for ofte på Høgtun, og forsåvidt ikke funnet noen virkelige hifi-entusiaster i minomgangskrets. Men det kan jo hende det finnes. Uten at de gjør seg til kjenne på HFS:confused:
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    PS: Min debut innen vinyl i nyere tid var en Argon TT-1 fra HFK. Påsatt en Ortofon 2m Blue. Og en Pro-Ject Tube Box S. Det lød flott i mine ører og inspirerte til videre oppgraderinger;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Som Lagga er inne på, det er samspelet mellom dei ulike platespelardelane og din personlege musikksmak det kjem an på. For ei tid tilbake gjorde eg meg kjend med tre platespelarmerke som var "i vinden", og dristar meg til å karakterisere dei som tre ulike karakterar:

    Nottingham - spelar med den svartaste bakgrunnen du kan oppnå, men er i utgangspunktet utstyrt med armar som ikkje heilt når opp til drivverka. Her får du verkeleg høyrt på kva som bur på platene dine, og skilnadar i vinylkvalitet.

    Clearaudio - ekstremt "gjennomsiktig" lyd, og truleg dei mest nøytrale drivverka, når du samanliknar med alternative signalkjelder. Har dessutan nokre svært gode tangentialarmar, som gjev pickupar lov til å gje att spesielt bass på måtar andre tangentialarmar slit med.

    VPI - generasjonsskifte, armar eg ikkje likar, men dei mest musiserande drivverka. Får fram engasjement og driv på måtar svært få andre drivverk kan klare. Dei beste motorane - men dei må spelast inn. Tunge tallerkar i alternativt materiale har stått for markante forbetringar, og ei mellomhjulsløysing kalla "rimdrive" er noko eg etter kvart har vanskeleg for å tenkje meg eit liv utan. Dessutan har dei gode platekransar og -strammarar, som gjer at tvilsame vinylplater kan yte betre enn forventa.

    Elles har eg levd med både Technics SL 1000 og Linn Sondek, og skjønar veldig godt dei som brukar desse.

    Det finnest også mange gode spelarar til langt lågare prisar enn toppmodellane frå dei eg nemner her, og det er kanskje fornuftig å gå for desse - sjølvsagt med ein god arm, og ein pickup du likar. Hugs også at riaatrinn spelar mykje inn på lyden, kanskje meir enn drivverket. Men det er spelarane i elitedivisjonen som gjer det så morosamt med vinyl. Meiner no eg, då! For all del, kos deg med musikken.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare få unna noen misforståelser ang. mellomhjul
    på moderne platespillere.
    I dag går ferden fra platespillerens motor(er) til et mellomhjul
    via reim(er)
    Fra mellomhjulet går det da en reim til platespillertallerken.😄

    En annen misforståelse er at direktedrevne platespiller har bedre
    reguleringer/powersupply enn reimdrevne?
    At direktedrevne gjør mer «ut av» motor/powersupply.

    Dette er i Superhighend direkte feil😳
    I flere Superhighend platespillere har man gått lenger mye lengere
    enn med diekte drift ifht. lagere, powersupplyer,motorer,reguleringer mm.
    Det er ikke bare å lage en tung tallerken osv. Dette er idag ikke nok.

    På platespillere har man idag målemetoder for å se hvor bra den er.
    Da tenker jeg ikke bare på wow og flutter, men noe som er minst like
    viktig.
    Det er støy. De kan måle hvor lav støy et drivverk har.
    Dette betyr hvor mye mer informasjon man kan plukke ut pga. lavere støy.
    I tillegg vil jeg informere om at man kan måle på pickup/arm kombinasjoner.
    Kuzma 4Point armen målte 4db bedre kanalseparasjon på Ortofons toppmodell,
    enn hva Ortofon greide i sitt laboratorium??😄
    Målt med samme målutstyr.

    Selv om platespillere med reimer og mellomhjul er steingamle oppfinnelser,
    har faktis noen utviklet dette videre idag.😄
    Dette kan også vises med målinger som faktisk er relevante ifht. lydkvalitet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kan forklare Rimdrive frå VPI:
    Motoren (og den separate straumforsyninga) er plasserte i eigne kabinett utanom tallerkenen. To reimer går frå motorane til platespelaren inn på eit stort, tungt svinghjul. Dette svinghjulet har ein gummipakning rundt øvste kanten, og kjem i kontakt med platetallerkenen gjennom denne. Står platetallerken og motor/svinghjul for tett, vert det motorstøy på overføringa. Står dei for langt unna, mister du dynamikk, og i verste fall vil ikkje tallerkenen gå rundt.
    Så det er i prinsippet eit mellomhjul. Du kan justere farten, og skifte ut svinghjulet, slik at det erstattast av ei reim frå svinghjul til tallerk. Dette er enklare å sette opp, men du har ikkje slike sluggertendensar og dynamikk som ved Rimdrive.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM: TT1 og Blue? på Pro-Ject?? En pakke som -ift det du idag har- låter is, nåler og knust glass;) Men for noen år siden...det var jo ikke alfor galt heller , da..hehe..
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.633
    Antall liker
    4.049
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Är lite inne på att skaffa en Nottingham, men valet är mellan Ace Spacedeck och 294. Några funderingar?
    Är det ett bättte val att välja någon annan arm än Ace Spacedeck eller Ana?
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Her er min lille erfaring:

    Hadde en gammel Tandberg som til slutt knelte. Deretter kjøpte jeg en Rega Rp3. Den låt ålreit den, men i løpet av det året jeg hadde den var det utrolig mye tull med den: Pickup/ tonearm/ kabling ... Samtidig oppgraderte jeg konfirmasjonsanlegget, og bestemte meg for å levere tilbake Regaen da omsider malinga på den begynte å dra seg utover. Så derfra gikk leitinga etter en litt bedre spiller med fortrinnsvis bedre byggekvalitet. Men noen andre faktorer spilte inn.

    Musikksmaken min er ganske eklektisk, så det var viktig å ha et drivverk som er presis. Leste meg litt opp på det, og det virker å være noen drivverk som har mer avvik enn andre fant jeg ut. I tillegg er jo jeg av den oppfatning av at det skal se ålreit ut også, og smaken min peker langt vekk fra ting som gjennomsiktig akryl og slikt. I prosessen hørte jeg på Rega Rp10, Linn LP12 (som stod øverst på lista), Michell Gyro SE, Michell Orbe, Dr Feickert Woodpecker, og til slutt Avid Volvere ...

    Det er ikke så lett å høre på et drivverk ble jeg fortalt, og det stemmer jo. Allikevel synes jeg ikke det er umulig. Det rytmiske aspektet av musikken er stort sett det som avslører, synes jeg. Dessverre ble det ingen LP12 på meg .. jeg hørte på tre forskjellige varianter i to omganger, men fikk rett og slett ikke lyden til å gå opp. Jeg opplevde at på mer kompleks og hektisk musikk, ble det utrolig masete. Det samme opplevde jeg med Woodpeckeren. De er dritfine spillere, men jeg tror jeg slutter meg til teorien at jo flere objekter som er inni spilleren, jo mer ting er det som kan skrangle og forplante seg ut i lyden. På mange måter virket Nottingham Analogue som en god og enkel konstruksjon - men jeg er skeptisk til den svake motoren, pga presisjon.

    Uansett, long story short: Jeg endte med en Avid Volvere. Av alle spillerne jeg hørte på var det denne som traff på alle punkter. Gyroen var godt på plass på rock og jazz, men litt kjedelig på veldig rytmisk elektronika og perkusiv bass. Rega var omvendt - den slet med rockefoten for min del, og oppleves generelt litt frampå og lett, hadde ikke suget til Gyroen. Avid er energisk samtidig som den har bakpå-suget. Jeg lurte litt på å sjekke ut Vpi Classic også, men igjen kommer flere elementer inn: Fikk en god deal på Avid samtidig som jeg ikke fant noen forhandler på Vpi lenger. I tillegg hørte jeg på Conrad Mas, som er veldig flink til å snakke om (opp) konstruksjonen sin, og fant det overbevisende.

    Kjøpte den i sølvgrå, og har siden ikke sett meg tilbake. Skal jeg se fremover i framtida, blir det nok samme merke. Brukervennlig. Solid. Låter som ei kule. Kanskje i utgangspunktet ikke det kuleste å se på, og logoen er litt prangende og småharry, men etterhvert har jeg blitt utrolig glad i den veldig karakteriske designen, og føler den har en personlighet der den står og holder vakt over stua til alle døgnets tider .....

    Anbefaler uansett at du plukker tre-fire låter fra vidt forskjellige deler av samlinga di, finner noe som ser kult ut, og går til verks med lytteprosessen (og lese-på-internett-prosessen) ..

    Lykke til!
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.633
    Antall liker
    4.049
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Den stora skillnaden är ju tyvärr att en Avid Volvere inte kostar som den alternativ dom jag har.
    Då skulle alternativet varit en Vertere MG-1.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Den stora skillnaden är ju tyvärr att en Avid Volvere inte kostar som den alternativ dom jag har.
    Då skulle alternativet varit en Vertere MG-1.
    Den har vel gått opp i pris, den versjonen jeg har. Men det ligger en tidligere versjon på torget her, som ser kjempefin ut .. Uten at jeg har noe kjennskap til nettopp den spesifikke spilleren .. Tror forøvrig de kan oppgraderes ...
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.479
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er overraskende at de lærde herrer ikke har fått med seg, unnlater, eller bare har glemt å nevne driftssystemer som er berøringsløse - eksempelvis Free Magnet Drive (FMD)?

    -Systemet som er de tre nevnte totalt overlegent.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Det er overraskende at de lærde herrer ikke har fått med seg, unnlater, eller bare har glemt å nevne driftssystemer som er berøringsløse - eksempelvis Free Magnet Drive (FMD)?

    -Systemet som er de tre nevnte totalt overlegent.
    Tror de sliter med sine problemer i dette sjiktet også. Det settes nok høye krav til strømforskyning og slikt for disse spillerne skulle jeg tro. Hadde en Kodo The Beat, og der var det for store avvik i rotasjonen til at jeg var komfortabel med det.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eller den mest overlegne av alle - uten diskusjon men den er kanskje for perfekt, eller for billig - eller ikke mer å diskutere--....

    http://elpj.com


    "Uncompressed, Non-Digitized, Pure Analog Audio & No Physical Contact"
    Because of No Contact, We are Presenting You New Analog Music with No Digitization

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er overraskende at de lærde herrer ikke har fått med seg, unnlater, eller bare har glemt å nevne driftssystemer som er berøringsløse - eksempelvis Free Magnet Drive (FMD)?

    -Systemet som er de tre nevnte totalt overlegent.
    Tror de sliter med sine problemer i dette sjiktet også. Det settes nok høye krav til strømforskyning og slikt for disse spillerne skulle jeg tro. Hadde en Kodo The Beat, og der var det for store avvik i rotasjonen til at jeg var komfortabel med det.

    Ting som bastant hevdes å være "totalt overlegent alt annet" tar jeg som regel med en pose (nei, ikke en klype) salt, men jeg skale lese litt om dette for sikkerhets skyld. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.479
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    De beste løsningene synes å være patenterte. Sjelden å høre om produsenter som slipper dyre spillere med hastighetsavvik.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Eller den mest overlegne av alle - uten diskusjon men den er kanskje for perfekt, eller for billig - eller ikke mer å diskutere--....

    http://elpj.com


    "Uncompressed, Non-Digitized, Pure Analog Audio & No Physical Contact"
    Because of No Contact, We are Presenting You New Analog Music with No Digitization

    Den tar jo ALL glede og hygge vekk fra det å spille plater. Snakker om bomskudd. Da er det bedre å bare skaffe seg en Spotify-konto. Helt seriøst!

    Jeg føler på samme måte om optiske pickuper også, forøvrig.

    ...og det har blitt diskutert ferdig før. ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.479
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skriver det jeg mener er riktig Dazed. Legg merke til at jeg ikke betegner andre driftssystemer som dårlige.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.479
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke tenk så mye på det Dazed. Jeg synes kun at det var litt pussig at et driftssystem ikke ble nevnt og oppnådde det jeg ønsket :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eller den mest overlegne av alle - uten diskusjon men den er kanskje for perfekt, eller for billig - eller ikke mer å diskutere--....

    ELP Laser Turntable |


    "Uncompressed, Non-Digitized, Pure Analog Audio & No Physical Contact"
    Because of No Contact, We are Presenting You New Analog Music with No Digitization

    Den tar jo ALL glede og hygge vekk fra det å spille plater. Snakker om bomskudd. Da er det bedre å bare skaffe seg en Spotify-konto. Helt seriøst!

    Jeg føler på samme måte om optiske pickuper også, forøvrig.

    ...og det har blitt diskutert ferdig før. ;)
    Tjah, well, Aff Kårse.... noen ser på imperfeksjonismen ved klassiske platehøvler som "The Tale Of God(s) og med added equalizer etc gjør det selvsagt at man bare MÅ vrenge lommene for å få et langt dårligere produkt - med høvel på...

    In a word . . . ACCURACY is what the ELP is all about. If you want euphonic or colored sound (as can be head from every other table / are / cartridge / phono pre-amp in the world, there are plenty of choices. But if you want to hear what the engineers recorded and cut into the grooves, this is the only Record Playback system that does not EDITORIALIZE the sound in any way, but instead presents it . . . as it truly is!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er overraskende at de lærde herrer ikke har fått med seg, unnlater, eller bare har glemt å nevne driftssystemer som er berøringsløse - eksempelvis Free Magnet Drive (FMD)?

    -Systemet som er de tre nevnte totalt overlegent.
    Strengt tatt er vel ikke dette et drivsystem. Undertallerkenen er remdrevet på vanligst tenkelig vis, og lagret på vanligst tenkelig vis. Så har man en tallerken som er lagt over, men svever 'uten kontakt' på undertallerkenen ved hjelp av magneter i under- og overtallerken.

    Det funker jo. Fin og konstant gange, og fint lite lagerstøy. Transrotor lager herlige spillere, ganske enkelt

    Men rent drivsystem? Undertallerkenen kunne vært DD eller med mellomhjul, eller med remdrevet mellomhjul som Audiophile Arve sin VPI. Magnetsvevinga ville fungert på samme måten uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn