Resultater 1 til 8 av 8

Tråd: LP - hvordan?

Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Østlandet
    Innlegg
    154

    LP - hvordan?

    Når man er på ytterkanten på en lp så må stiften vandre en lenger distanse per runde enn når man nærmer seg senter. Hvordan fungerer dette i praksis når rpm er konstant? Er det forskjellig tetthet på informasjonen?

    Blir litt som når en bil får avvik på km-stand når den har kjørt med for store hjul.

  2. #2
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    4,151
    Best lyd i ytterkant, sier seg selv, bedre plass til informasjonen.
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem

  3. #3
    Mange kvalitetsplater har ikke informasjon mer enn omtrent midtveis inn på spilleflaten, nettopp pga av dette. Faktisk moduleres signalet fortløpende etterhvert som man kutter utgangspunktet for en LP. Best gjengivelse av høye frekvenser ytterst, tap av gjengivelse etterhvert som man beveger seg inn. Man fordelte også sporene på en LP etter denne begrensningen, slik at de som krevde best gjengivelse kom ytterst dersom man ønsket å bruke så mye av flaten som mulig.

    Det er her spolebåndspillere danker ut LP om man skal velge et analogt format. De har jevn hastighet og lik frekvensgjengivelse fra begynnelse til slutt.
    ​The truth may be out there, but the lies are all inside your head.

  4. #4
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    16,726
    Ganske enkelt gjøres dette på følgende måte under produksjon.

    Man benytter en plate av et materiale som ligner litt på neglelakk.
    Den legges på en 'platespiller' som roterer med fast hastighet.
    Man setter på en nål som beveges av et elektrisk signal, som en omvendt pickup.
    Denne nåla graverer en rille i lakkplata.
    Deretter metalliseres lakken i flere steg, og dette gir blir til slutt det som utgjør støpeformen til de ferdige platene.

    Riktig hastighet er dermed gitt av rotasjonshastigheten under graveringen.

    Rillehastigheten i cm/sekund reduseres etterhvert som nåla beveger seg innover plata, men er konstant i omdreininger pr minutt.


    På grunn av at rillehastigheten (cm/s) reduseres mot senter av plata, så vil bølgene i rilla bli kortere. Dette gjør at signalets båndbredde/frekvensutstrekning reduseres. Det er ikke først og fremst et problem under kutting, fordi stiften på kutterhodet har en ekstremt skarp profil (der også, men likevel). Problemet oppstår først og fremst under avspilling, fordi nålprofilen på avspillingspickupen er rundere. Når bølgelengden i rillene nærmer seg radius på avspillingspickupen, så vil det først oppstå forvrengning, og deretter vil signalet dempes.

    Derfor har 45 bedre diskant enn 33 1/3, derfor har platene bedre diskant på begynnelsen av hver side, og derfor har skarpere nålslipninger som f.eks. Shibata, Micro line, og Replicant bedre diskant enn enklere og større/rundere varianter som sfæriske og elliptiske.

    Jeg hører ikke så langt opp i frekvens at jeg plages med Ortofon Replicant og 33 1/3. Med billige MM, derimot, savner jeg diskant.
    An excitable boy, they all said..

  5. #5
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Østlandet
    Innlegg
    154
    Takker så meget for god og detaljert informasjon!

  6. #6
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    16,485
    Sitat Sitat fra chris33 Se Innlegg
    Når man er på ytterkanten på en lp så må stiften vandre en lenger distanse per runde enn når man nærmer seg senter. Hvordan fungerer dette i praksis når rpm er konstant? Er det forskjellig tetthet på informasjonen?

    Blir litt som når en bil får avvik på km-stand når den har kjørt med for store hjul.


    Plata er innspilt/gravert med konstant rotasjonshastighet også.

    Ja, det er tettere mellom bølgene i rillene innerst på plata.

  7. #7
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    16,485
    Sitat Sitat fra steinost Se Innlegg
    Best lyd i ytterkant, sier seg selv, bedre plass til informasjonen.
    Men samtidig litt mer vinkelfeilforvrengning der enn litt lengre inn, som regel. Best lyd har man vel i teorien ved det ytterste nullpunktet, tenker jeg.

    I praksis er det neppe så mye å tenke på.

  8. #8
    Hifi Freak ptb's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,693
    Torget
    2
    Dette med informasjonskapasitet i rillene - størst ytterst, og deretter avtakende er også noe man ofte tok hensyn til under innspilling/mastring/produksjon. Ofte finner man derfor de mest "komplekse" sporene på platene lengst ute på platesidene.
    Is there anybody out there?
    Hi-Fi oppsett: Leben CS-600/Sugden A21ai, Meridian 508.24, Sonus Faber Liuto/VA Mozart Grand, Linn Sondek LP12, Thorens TEP 302
    Hobbyrom- og Head-Fi komboer: Luxman L-30, Pro-Ject MaiA, PhonoBox S, Klipsch Icon, 2 stk DIY Thorens TD150 MkII, Meridian 508.20,
    Stax SR-007 MkI/SRM 007tII, Ultrasone Edition 8, Oppo PM-1, B&W P5 S2, Violectric V200, Thorens TD 2001, Whest Two, Inertia BDT/1, Muffsy




Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •