Lastenes sum.....erfaringar med innstillingane på riaa. Ut av skåpet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har vore så heldig å disponere tre riaatrinn der inngangsimpedansen (og kapasitansen) kan regulerast medan du spelar musikk, min nye Eat-E-Glo, min nyleg selde Musical Fidelity ViNL, og min eldegamle ARC SP 10. Denne opsjonen har vorte brukt ein god del, noko som har gjort at eg rett som det er ikkje fylgjer "læreboka", og skrur ganske ulikt frå det som er den "logiske" innstillinga (eg har ofte fått høyre at inngangsimpedansen på riaatrinnet bør stillast rundt 10* impedansen ut frå pickupen. Men no syner det seg at eg nesten alltid ligg ein god del lågare enn dette. Ikkje for mykje (då påverkast klangbalansen), men såpass at eg opplever betre tredimensjonalitet og meir "kropp" på instrumenta.
Er dette ein syndig livsførsel, eller er det andre som har det på same måten?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
eg har ofte fått høyre at inngangsimpedansen på riaatrinnet bør stillast rundt 10* impedansen ut frå pickupen
Iflg. Gunnar Brekke, vårt vandrende vinyl-leksikon, er de anbefalte verdiene i utgangspunktet slik at forholdet mellom pickupens spoleimpedans og inngangsimpedansen/lasten i RIAA-trinnet bør ligge på mellom 1:10 og 1:20 når man bruker en MC-inngang som forsterker signalet aktivt kun vha. mye gain, og mellom 1:1 og 1:5 når man bruker en stepup med faktiske trafoer med kjerner og viklinger.

Selvsagt er det ørene som er viktigst her, og det ovennevnte må anses som retningslinjer/utgangspunkt. Liker man lyden bedre med en annen last, så bruker man vel bare den?

For øyeblikket, med en ikke helt innspilt pickup med 5Ω spoleimpedans og en passiv SUT, laster jeg p.t. med 30Ω, altså et forhold på 1:6. (At PU-produsenten anbefaler ">30Ω" kan ha noe med saken å gjøre, men denne anbefalingen er sannsynligvis myntet på de mer vanlige aktive MC-inngangene.) Når jeg prøver laster ned mot 10Ω, får jeg en ganske dempet diskant, og litt ullen og grøtete bass/midbass.

Som alltid: YMMV! ;)

Det var litt snakk om dette i stepup-tråden min.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Interessant..... snakker du stort sett MC her, eller begge deler?
Det er vel mest relevant for MC-pickuper, siden MM-pickuper uansett skal være designet for 47KΩ inngangsimpedans i RIAA-trinnet, men det er jo aldri feil å eksperimentere litt for å se. Med en High Output MC på en MM-inngang, kan det være litt å hente.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
I gamle dage var det mere almindeligt at gange spoleimp 2-4 gange.
I gamle dage lå pu-egenresonans lavere end i dag.
Da pu-egenresonans i dag er bragt højere op (pg.a lettere materialer, fintunede pu-motor, osv), kan belastningsimp ligeledes sættes op.
At sætte impedans op, betyder mindre "spændetrøje" på pu.
Den ændring man får i lyden med højere imp, skyldes forvrængning pg.a crosstalk.
Men sålænge forvrængningen (belastningsimp) ikke er FOR stor, høres den positivt som større rum, mere ambience, men også mere mindre stram bas.
Den slappe bas kan man kompensere for ved at hæve tonearmens vta (3-6mm), da får man markeret bassen kraftigere. (fordi pu-nålen med et vta-hæv, bliver tiltet bagover så bunden af nålen imødeser de nye moduleringer i vinyl-rillen, en anelse før toppen af nålen).
Men træerne vokser ikke ind i himlen. Bliver forvrængningen FOR stor, høres den grimt midt i lydbilledet, nærmest som man har en tredje højttaler stående midt i lydbilledet.
Med en lavere belastningsimp får man mere kapacitet (pg.a lavere amplitude-løft), som giver mere dynamik og strammere bas.
Så måske man ikke skal være så bange for at prøve nogle forskellige belastningsimp. af, for på den måde at finde frem til hvad man bedst kan lide.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er MC-pickupar eg har leika mest med, sjølv om eg prøvde ut ViNL sine kapasitansjusteringar på tre - fire MM-pickupar. Det slo meg at skilnadane på desse justeringane var langt mindre enn ved å endre impdansen når eg brukte MC (det var knapt merkbart på Grace F9, til dømes)
Når eg er ferdig med ei lengre MC-utgreiing i samband med utprøveing av Eat-E-Glo, skal eg prøve eit tylft med MM-ar, og sjå om det vert viktigare med kapasitanstilpasningar på dette kvalitetnsivået.
Takkar for kommentarar frå Nils og Dazed.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Av og til kan det virke som noen har lit for fastlåste ideer om «normene» for hvordan tingene «skal» være, og dermed lar vær å utforske muligheten og resultatene utenfor «normene». Det er i grunn litt synd, for av og til oppnår man bedre resultater utenfor «normen».

En MC-forsterker som snur temaet belastningsimpedans på hodet er prof. W. Marshall Leach jr. sin klassiske «head amp»:
Moving Coil Cartridge Head Amps
Dette er en strøm «forsterker», kontra mer konvensjonelle spenningsforsterker. Ideelt har den null ohm inngangsimpedans.
Tidligere brukte jeg LC-audio sin MC-forsterker som er/var inspirert av Leach sin konstruksjon. Jeg var godt fornøyd med ytelsen i den, men gikk etterhvert lei av å bytte lyspærer som den brukte i strømforsyningen.

mvh
KJ
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Nå er mine foretrukne VdH pickuper ikke ekstremt kilne på last, og jeg er så heldig å ha trinnløs justering av last på min eminente Consen Design MK3 Riaa. Bruker denne for å lytte meg frem til foretrukket last, og kan da bruke foretrukket instilling på mitt andre riaa trinn når aktuell pickup brukes på det (justeres med jumpere på baksiden av denne riaaen) Havner ofte rundt anbefalt last, men bekymrer meg ikke dersom ører og teori er uenige:)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Consen Design RIAA er desverre ikke kommersielt tilgjengelig. RIAA er bygget av Consen og han har så vidt meg bekjent kun bygget tre/fire stk. Pga problemer med helsa, er det visstnok usikkert om det blir bygget flere. Fryktelig synd, for denne RIAAen har virkelig kommersielt potensiale! RIAA kretsen er egendesignet og konstruert slik at det ikke er en eneste kondensator i signalveien. Ganske utrolig når man ser oppi den hvor mange kondensatorer som har gått med i byggingen.. Det viktigste er selvsagt lyden. Den er fullt på høyde med min Aestetix IO Signature!
Consen riaa mk3 front lite.jpg
Consen riaa mk3 internt lite.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Å lage seg "trinnløs" regulerbar last er vel ikke så komplisert heller. Et stereopotmeter og et par små formotstander i passelige verdier montert i parallell med inngangen på RIAA-en , så er vel det i orden?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Jeg foretrekker trafo inn i MM inngang ( 47K ). 1 : 10 eller lavere, så lenge gain er tilstrekkelig. Blir nok nødt til å få tak i noen nye Lundahl trafoer etterhvert.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Jeg innrømmer glatt at trafo ikke fungerer best til alle PU.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Skulle vært interessant å se et nærbilde av bakre delen. Det jeg ser mest av er ei halv bøtte med 'lytter, som jeg antar ikke har noe med last å gjøre...
Et kvalitets pot ved inngangen skulle være greit, men hva med kapasitans?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.148
Antall liker
2.701
Sted
Kongsberg
Hei.

Impedanstilpasning med potmeter har etter hvert blitt riktig så populært der ProJect, Sound Smith, Musical
Innovation (og sikkert mange andre), benytter en slik løsning på MC-innganger. Hvor har de fått ideen fra?
Kanskje herfra (Fidelity #7 (2004), s. 89) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/07_hele.pdf

Trinnløs kapasitans for MM-innganger kan også greit realiseres, med en variabel luftkondensator ala dem
man fant i gamle analoge tunere. Men kostnaden er såpass høy for slike deler at vi ikke kan regne med å se
dem i kommersielle produkter med det første. Dessuten kan nok slike dreiekondensator fort bli antenner for
innstrålt støy. Noe slikt (2 x 0-350 pF) hadde kanskje gjort nytten (OBS - ikke prøvd) :

$_35.JPG


mvh
Gunnar Brekke

OBS - Editert.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvorfor ønsker man justerbar kapasitans, egentlig? Er det ikke heller best med minst mulig?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.148
Antall liker
2.701
Sted
Kongsberg
Hvorfor ønsker man justerbar kapasitans, egentlig? Er det ikke heller best med minst mulig?
Hei.

Pickuper med høy induktans (typisk MM/MI/MMC) - danner sammen med tonearmskablene
og en høyohmig inngang (MM = 47kOhm) et resonans kretsløp som gir en peak (typisk et
sted mellom 10 kHz og 20 kHz). For å dempe denne peaken kortslutter man de høyere
frekvensene med en kondensator til jord.

Pickuper med lav induktans (typisk MC) inn på en lavohmig inngang (MC = 1-1.000 Ohm)
danner ikke en slik resonanskrets (innen det hørbare området) og trenger derfor ingen
slik (kortslutnings) kondensator på inngangen.

mvh
Gunnar Brekke
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har lurt litt på dette med induktans og pickupar med lågt utsignal, typisk svært gode MC-konstruksjonar ein alt for sjeldan får høyre skikkeleg. Eg har nemnt at eg ikkje er heilt begeistra for å bruke MC-trafoar, og det heng sjølvsagt saman med dei erfaringane eg har gjort meg - andre har heilt andre erfaringar. Men eg har også (særleg i det siste, etter å ha prøvd ut ein Audionote IO og Ortofon MC 200) erfart at mange slike lågt leverande pickupar (under 0,2 mV) faktisk let veldig godt. Tidlegare har eg høyrt nokre slike med trafo (ikkje dei flottaste trafoane) og samanlikna med lyden rett i riaatrinnet (typisk ARC SP 10) og funne ut at dei vart danka ut av andre pickupar med kraftig utsignal. No, etter å ha besøkt Rudi og samanlikna Lyra Kleos (trur det var standard og SL-utgåva med halva så mykje output) og no i det siste når eg disponerer 76 dB forsterking i ein god riaa, kjem eg til heilt andre konklusjonar - det kan verke som lågare output skapar betre pickupar. Men eg vil altså helst oppleve desse berre gjennom riaatrinnet.
Induktansen i ein MC-pickup heng nok sterkt saman med viklingane i MC-konstruksjonen, og då vert det vel meir induktans dess meir output pickupen har? Då må induktansen gå mot 0 når talet på viklingar gjer det same - med konsekvensar for kor kraftig signal vi får.

Når eg får gjort unna nokre andre svært viktige oppgåver, skal eg kaste meg over ei øskje med MM-konstruksjonar eg har fått låne. Skal bli spennande å observere kvalitetane til desse...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Interessante drøftinger Audiophile-Arve.

Selv har jeg lekt mye med stepuper, aktive inkludert, men særlig trafobaserte. Når man virkelig treffer på matchen pickup-trafo liker jeg dette veldig godt. Jeg er kjent med hvordan man regner ut impedanse sett gjennom trafo og hvordan man tilpasser stepup til pickup men min erfaring er at matching her er viktigere her enn de aller aller fleste andre steder.

Jeg skulle derimot veldig, veldig gjerne fått testet Jan Allertsen min i en riaa med masser av gain (80 pluss) for å sett hva som da skjer.

Gratulerer med spennende riaa, kjenner jeg er litt nysgjerrig på denne.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.148
Antall liker
2.701
Sted
Kongsberg
Har lurt litt på dette med induktans og pickupar med lågt utsignal, typisk svært gode MC-konstruksjonar ein
alt for sjeldan får høyre skikkeleg.

Eg har nemnt at eg ikkje er heilt begeistra for å bruke MC-trafoar, og det heng sjølvsagt saman med dei
erfaringane eg har gjort meg - andre har heilt andre erfaringar. Men eg har også (særleg i det siste, etter å
ha prøvd ut ein Audionote IO og Ortofon MC 200) erfart at mange slike lågt leverande pickupar (under 0,2 mV)
faktisk let veldig godt. Tidlegare har eg høyrt nokre slike med trafo (ikkje dei flottaste trafoane) og samanlikna
med lyden rett i riaatrinnet (typisk ARC SP 10) og funne ut at dei vart danka ut av andre pickupar med kraftig
utsignal.

No, etter å ha besøkt Rudi og samanlikna Lyra Kleos (trur det var standard og SL-utgåva med halva så mykje
output) og no i det siste når eg disponerer 76 dB forsterking i ein god riaa, kjem eg til heilt andre konklusjonar -
det kan verke som lågare output skapar betre pickupar. Men eg vil altså helst oppleve desse berre gjennom
riaatrinnet.

Induktansen i ein MC-pickup heng nok sterkt saman med viklingane i MC-konstruksjonen, og då vert det vel meir
induktans dess meir output pickupen har? Då må induktansen gå mot 0 når talet på viklingar gjer det same -
med konsekvensar for kor kraftig signal vi får.

Når eg får gjort unna nokre andre svært viktige oppgåver, skal eg kaste meg over ei øskje med MM-konstruksjonar
eg har fått låne. Skal bli spennande å observere kvalitetane til desse...
Hei.

Når det gjelder MC-pickuper tror jeg ikke induktans er et emne vi trenger å bry oss om i det hele tatt.

Det er riktig at det er en proposjonalitet mellom en spoles antall viklinger - og pickupens utgangsignal.
Øker man antall viklinger øker man også spolens resistans, og spolens induktans - men alle MC-pickuper
(selv high output versjoner) har uansett såpass lav induktans - at resulterende peaker i frekvenskurven
vil ligge utenfor det hørbare området (mao. over 20 kHz). Så induktans i MC pickuper er ikke kritisk.

Men ved å øke antall viklinger i en MC-pickup, så er det ikke bare utgangsignal, resistans og induktans
som øker, men også masse. En spole med flere viklinger veier mer enn en spole med få viklinger, og all
den tid vi snakker om MC pickuper - der spolen beveger seg sammen med stift og cantilever - betyr
dette en økt bevegelig masse. Som igjen betyr dårligere dynamikk og oppløsning.
Det er årsaken til at MC pickuper med lavt utgangsignal spiller bedre enn MC pickuper med høyt utgang-
signal (for ikke å snakke om MM pickuper som har veldig mye høyere bevegelig masse).


Når det gjelder MI-, MMC- og MM-pickuper blir dette annerledes. Der er spolen fastmontert i selve pickup-
huset, så der står man fritt til å benytte spoler med mange viklinger - som betyr et høyt utgangsignal - uten
at dette øker pickupens bevegelig masse. Men de store (fastmonterte) spolene betyr også stor resistans og
stor induktans i spolene, noe som det må kompanseres for på MM-inngangen i RIAA trinnet ved hjelp av
kortslutningskondensatorer.

Derfor har det de siste årene har det kommet både Moving Iron (MI) og Moving Micro Cross (MMC) pickuper
med medium utgangsignal (MMC=Sound Smith; Helios/Mezzo/Nautilus/Sotto Voce/Norma) eller lavt utgangs-
signal (MI=Grado; Statement/Reference, MMC=Sound Smith; Hyperion/Sussuro/The Paua/Zephyr MIMC)
som har redusert antallet viklinger for å slippe unna problemene med høy induktans og resultatet av dette med
et kretsløp som genererer resonanspeaker i det hørbare området. (En annen årsak til at man produserer disse
"ulogiske" pickupene, kan være at siden de kobles til MC-inngangen på RIAAer får man (typisk) langt bedre
muligheter til å justere inngangsresistans - og dermed påvirke lydkvaliteten).

-

Grunnen til at mange foretrekker aktive MC-forsterkere - framfor trafoer - tror jeg først og fremst skyldes
feilaktig belastning ved bruk av trafoer. Men også smak og behag....

I gode gamle dager - da vinyl var hovedkilden i et hvert anlegg - lagde ofte produsentene; pickuper og
matchende trafoer - i kombinasjoner som spilte aldeles ypperlig. Trafoene var bygget med faste paralell-
motstander på utgangen - for å perfekt matche spoleimpedansen i pickupen den skulle brukes sammen
med og alt var bare velstand. Men, brukte man trafoen sammen med en pickup med en annen spole-
impedans skar det hele seg. Slik har kanskje trafoer fått et - (ufortjent) dårlig rykte.

En annen avgjørende faktor kan være at trafoer (med riktig impedanstilpasning) har meget liten egenlyd.
De tilfører eller trekker fra svært lite fra lyden i pickupen. En ampliwire i ordets rette forstand...
Det er naturlig at mange foretrekker en aktiv MC-forsterker - hvis lydkarakter kan trekke lyden (langt mer)
i retning av ens egne lydpreferanser. En headamp er i langt større grad en tonekontroll enn det en trafo er.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.401
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Interessante drøftinger Audiophile-Arve.

Selv har jeg lekt mye med stepuper, aktive inkludert, men særlig trafobaserte. Når man virkelig treffer på matchen pickup-trafo liker jeg dette veldig godt. Jeg er kjent med hvordan man regner ut impedanse sett gjennom trafo og hvordan man tilpasser stepup til pickup men min erfaring er at matching her er viktigere her enn de aller aller fleste andre steder.

Jeg skulle derimot veldig, veldig gjerne fått testet Jan Allertsen min i en riaa med masser av gain (80 pluss) for å sett hva som da skjer.

Gratulerer med spennende riaa, kjenner jeg er litt nysgjerrig på denne.
Om du har lust kunde jag tatt med mig min Aesthetix Rhea en dag. Inte helt däruppe med 80+ i gain, men 75 har den.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Interessant å lese dine tanker om trafo/forsterkar, Gunnar. Har hørt litt EAR phonotrinn, som eg skjønar er trafobaserte (Rudi er ganske begeistra for desse)
Jeg hørte på (samme?) EAR324 hos Lagga før helga, og det er flere som er begeistret! :) Den har også plenty med gain. (77dB?)

Den har stepup-trafoer på MC-inngangen, noe lasten man kan velge (ned i 4Ω) også tyder på. Så lav resistans gir bare mening med trafoer:

 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
4 Ohm er ikke motstanden pickupen ser. Det er hvilken internimpedanse som passer best til settingen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Eh, nei, iofs. ikke. Det er resultatet av impedansen på sekundærsiden gjennom trafoen, og såvidt jeg har blitt fortalt/har lest bør man i utgangspunktet sikte etter at denne impedansen oppstrøms for trafoen ligger mellom 1x og 5x pickupens spoleimpedans. Impedansen pickupen ser fra primærsiden, inkludert transformatorens interne impedans, er nok mer i tråd med hva man er vant til fra headamps/aktive trinn. Det er et regnestykke med mange variabler, tipper jeg. :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg er kjent med utregningen. Poenget var at 4 Ohm nok er men å gi rett match for pickuper med internimpedance ca 4 Ohm.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Når det gjelder induksjon i MC-pickuper kommer jeg i forbifarten bare på to produsenter som har opplyst om dette, hhv Lyra og Dynavector
LYRA - Transducer
Dynavector International Site

Lyra oppgir verdier på alle stereo-modellene som er i produksjon, og de ligger rundt 9-11 µH, med spolemotstand omkring 4-6 ohm. Interessant nok er det PUene med lavest spolemtostand som tenderer mot høyes induksjon.

Dynavector opplyser nå kun induksjon for en modell DRT XV-1S på 18 µH i kombinasjon med en spolemotstand på 6 ohm. Jeg mener å huske at Dynavector tidligere har opplyst om induksjon på flere modeller, men det er kanskje like mye sviktende hukommelse.

Jeg vet ingen ting om hvor representative disse verdien er, eller hvor stor variasjon det er rimelig å forvente, ei heller hva som er rimelige toleranser mellom ulike eksemplarer av samme modell. Jeg tror jeg en gang sendte en epost til Ortofon om aktuelle verdier for induksjon på noen utvalgte lavimpedante MC-PUer, og jeg tror det eneste svaret jeg fikk i retur var at induksjonen ikke var en del av spec.

Dersom vi sier at 5 ohm spolemotstand og 20 µH induksjon er «representative» verdier for gjengse lavimpedante pickuper så kan vi konkludere at induksjonen i PU i seg selv har liten til ingen praktisk/hørbar betydning for frekvensresponsen i systemet (PU-kabel-RIAA):

I kombinasjon med kapasitiv last (kabler og inngangstrinnet på RIAA, la oss si omkring 200 pF) og høy resisitv last (over et par hundre ohm) kan induksjon i PU-spolene på rundt 20 µH gi en resonanstopp et sted rundt 2 MHz (høyere topp med høyere verdi på motstanden i lasten), dvs en drøy decade høyere frekvens enn det som er en fornuftig øvre grensefrekvens i inngangen på et RIAAtrinn.

I kombinasjon med svært lav resisitv last gir induksjonen i PU-spolene (i kombinasjon med spolemotstanden) et lavpassfilter, lavere last gir (mindre motstandsverdi) gir lavere grensefrekvens i lavpassfilteret. En PU med en spole på 20 µH og 5 ohm, i en last på 5 ohm og 200 pF gir et lavpassfilter med en -3dB rundt 80k Hz.

Edit: ved nærmere ettersyn (dvs hos produsentenes hjemmesider i stedet for sidene til ymse forhandlere) så er det ikke helt unormlat å finne spec for induksjon bl.a.
Audio Technica : Audio-Technica - Products - Cartridges - Moving Coil Cartridges
Goldring: http://www.goldring.co.uk/record-cartridges-and-styli.htm

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg er kjent med utregningen. Poenget var at 4 Ohm nok er men å gi rett match for pickuper med internimpedance ca 4 Ohm.
Ja, innlegget mitt var mest en litt unødvendig "jeg er enig". ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Bare som et apropos til at det også kan fungere å kjøre lavimpedante PUer inn i en kortslutning, her er to kommersielle Phono-forsterkere/RIAA-trinn som gjør noe av det samme som prof. Leach sin head-amp fra 1978:

Phono, stage, best Phonostage, highend, audiophile, balanced, Single-Ended, Class-A, current amplifier, phonostages, phonoamp, phono amplifier, phono preamp, RIAA,
Dynavector : P75

Poenget her er å se på en MC-PU som en strømkilde i stedet for som en spenningskilde. Da gir det god mening å laste PU med 0 ohm (eller noe deromkring). Aqvox har til og med klart å lage en balansert (differensiell) inngang.

mvh
KJ
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har en Aestetix Janus og en påkoblet Rega med Apheta2 PU. Spiller knallbra sammen, men lurer på en ting. Hører svært liten forskjell hvis jeg stiller på lasten. Forrige RIIA jeg hadde sammen med en MC PU hørte jeg relativt stor forskjell på forskjellige laster. Kan det være pgra høyt utsignal?


It’s the flexibility of the phonostage that grabs our attention. The circuit’s gain can be adjusted from 40dB to 75dB, which means it accommodates both moving-magnet and moving-coil cartridges. Electrical cartridge loading can be set from 75ohms to 47kohms.

Apheta2
Tracking Pressure
1.75 - 2.00g
Input load impedance 100 ohms
Output impedance 10 ohms
Nominal output voltage 350μV
Channel Balance : ≥ 20μV
Separation : ≥ -29dB
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.401
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Har en Aestetix Janus og en påkoblet Rega med Apheta2 PU. Spiller knallbra sammen, men lurer på en ting. Hører svært liten forskjell hvis jeg stiller på lasten. Forrige RIIA jeg hadde sammen med en MC PU hørte jeg relativt stor forskjell på forskjellige laster. Kan det være pgra høyt utsignal?


It’s the flexibility of the phonostage that grabs our attention. The circuit’s gain can be adjusted from 40dB to 75dB, which means it accommodates both moving-magnet and moving-coil cartridges. Electrical cartridge loading can be set from 75ohms to 47kohms.

Apheta2
Tracking Pressure
1.75 - 2.00g
Input load impedance 100 ohms
Output impedance 10 ohms
Nominal output voltage 350μV
Channel Balance : ≥ 20μV
Separation : ≥ -29dB
Intressant, jag hör också väldigt liten skillnad med Koetsu black och Denon DL-304 i min Aesthetix Rhea. Skillnad ja, men väldigt liten. Någon tekniskt kunnig som har en god analys att komma med? Är detta ett Aesthetix-fenomen?

350 mikroV är väl förresren lik 0,35mV som är en relativt låg/normal output på MC? Eller surrar jag med enheter nu?
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
På eat kan eg velje mellom to MC gainnivå, og har overlappande 10-300 ohm innstilling . Prøvde no å veksle,A/B, men det er usikkert om eg treff likt lydnivå når eg justerer manuelt . Men eg trur det høyrest best ut med høg gain-innstillinga. Sjølv om klangbalansen kanskje er ei halv aning meir korrekt med litt lågare gainnivå.
 
Topp Bunn