Det kommer egentlig veldig an på konstruksjonen, kanskje spesielt i forhold til armen.
For eksempel, litt drodling fra hofta:
På min SME 312S justeres nåltrykket ganske enkelt ved at motvekten flyttes til et punkt som gjør at balansepunktet havner litt foran senter av lagrene. Tatt til det ekstreme, det vil si at spilleren snus opp med, så ville spilleren hatt negativt nåltrykk. Det skjer jo selvsagt ikke i den virkelige verden. Men i og med at armens tyngdepunkt ligger utenfor der lagrenes akser krysser hverandre, så spiller retningen på tyngdekraften en viktig rolle i forhold til nåltrykk.
På noen andre SME-armer (V og V-12) justerer man armen til den er i balanse om lagerpunktet. Deretter påfører man nåltrykk via en fjær. Da har det mindre å si om spilleren er ute av vater. På armene til Rega virker fjæra i motsatt retning, den trekker pickupen opp. Man justerer armen til den gir 0 nåltrykk med maksimalt spenn på fjæra, og justerer ned fjærspennet til man får ønsket nåltrykk. Opp ned ville denne hatt enda kraftigere 'negativt nåltrykk' enn en arm uten noen form for fjær.
De samme forholdene vil gjelde i forhold til antiskate og en rekke andre ting, i noen tilfeller bruker man magneter og fjærer som ikke påvirkes stort, men i mange tilfeller bruker man tyngdekraften til å få dette til å bli riktig. Har man spilleren ute av vater, så blir det annerledes. I noen tilfeller vil man også oppleve at kreftene varierer avhengig av hvor på plata pickupen befinner seg.
Ekstremtilfellet er lineære armer som får en sideveis kraft på armen de er ute av vater sideveis. Disse armene skal ikke ha antiskate, og da blir det veldig feil.
I tillegg vil lageret til tallerkenen få et sideveis press, ha mer trykk mot en side av lageret enn den andre. Det kan sikkert gi skjev slitasje og i det hele tatt.
Det er sikkert andre som skjønner mer av dette enn jeg. Men anbefalingen er uansett å få spilleren i vater, så justere. Det er de konstruert for, og det er aldri feil.