Teknisk dårlige nypressinger, LP'er.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg lurer på hva problemet er med mange av de såkalte audiophile nypressingene. Har flere som har fremfusende og resonenrende i mellomtone. I tillegg kvitrer og bråker det helt jævli. Hva det dem forsøker å få til? Platene ser flotte og tykke ut, men det var det hele ...

Lydteknikerne kan umulig ha hørt på dem...
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Du er ikke alene om å lure på det gitt.
Har også dårlig erfaring med mange nypressinger av lp'er, de tynne lp'ene fra 70-80 tallet spiller som regel fletta av nypressinger.
Det finnes selvsagt unntak.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Mener å ha hørt at de der tjukke 200 grams skivene er direkte toskete for lydkvaliteten, det er alt for mye vinyl som skal smelte og formes i pressa. Det blir for kaldt og pressingen blir dårlig. Og at vi som de dustene vi er ALLTID tror at jo tjukkere og tyngre i denne hobbyen desto bedre, så da lager siviløkonomene bak det hele selvfølgelig kun tjukkas-skiver.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Regner med at dere vasker nye plater før de taes i bruk med f.eks en Okki Nokki? Produksjonsstøv kan ligge igjen i rillene...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg er fortsatt høvelig irritert for en 180 grams nypressing av Black Sabbath - Master Of Reality fra drittselskapet Rhino, som er skeiv og bulkete som en berg og dalbane.
 
L

Larkus

Gjest
Mastringen på nypressinger er vel ofte en ihjelkomprimert digital master. Når det gjelder Rhino-pressingene av Black Sabbath, så høres de ut som om de er mastret i Helvete av Satan sjøl.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tror neppe tykkelsen på vinylen skal ha noe å si. Det eksisterte tykkere vinylskiver i gamle dager også, uten slike problemer. Det er nok mer relatert til slurv og hastverk i produksjonsprosessen og (ut)slitt produksjonsmateriell. I tillegg er nok kompetansen for de som produserer vinyl i dag også dårligere enn den var tidligere. Har selv kjøpt noen sk audiofile pressinger i senere tid som har vært både skjeve og hatt andre produksjonsfeil.

Som @ChrisAndre også er inne på - vask av nye plater må i dag sees på som obligatorisk. Det er mye møkk og rester etter produksjon og emballering. I tillegg så er det utrolig mye støv fra de kartong innercover som ofte brukes i dag.

Når det gjelder ordinære utgivelser, så er det et bedre alternativ å kjøpe brukt originalpressing enn nye re-mastringer.

Nye plater kjøper jeg utelukkende over disk. Da kan jeg åpne de å ta en visuell inspeksjon der, fremfor å først finne ut at det er en feil på platen når jeg har kommet hjem. Handler man på nett er det for mye styr med retur osv.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Produksjon av plater er et håndverk som må kunnes.

Folk som fortsatt driver med 78 rpm kan vel snart telles på en hånd her i landet, selv om jeg innbiller meg at det nå er litt på vei oppover. (Ønskedrøm?)

Men poenget er at kvaliteten på plater fra 20 - 30 - 40 - tallet kunne variere atskillig. For samleverdien betyr det lite - ofte er de dårligste utgivelsene de dyreste å kjøpe i dag. Men lydkvalitetsmessig vet folk at kvaliteten på råmaterialet (shellac) har mye å si, og likeså håndarbeidet under pressingen, samt kvaliteten på presseutstyret.

Også etter overgangen til vinyl så m an mye rart. Jeg har noen pressinger fra tidlige 50-tall som låter for jævlig. Tjukke som bare det i vinylen, men det er som å spille på sandpapir. Har kjøpt enkelte nypressinger som likner til forveksling. Mao dette er historien som gjentar seg.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Nye plater bør vaskes føre bruk pga slippmiddel og annet dritt i rillene. En annen ting er at dagens platepresser er ikke nye lenger. Det blir ikke laget slike lenger og de som er i drift er det 24/7 hele året pga all pågangen rundt i verden. Blir fort hastverksarbeide da.... ???
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Mht til "gammelt og slitt utstyr". Matrisen baserer seg vel på elektrolyse og ved remastering skal jo den være flunkende ny? Mulig at stamperen er gammel, men jeg har en klar følelse av at dette har med dårlig håndverk å gjøre. Det dreier seg om små produsenter der folk ikke kan jobben - fordi de som kunne det, har forsvunnet for lenge siden eller aldri befunnet seg i disse selskapene.

Omtrent som USA's nye romprogram: Det aller meste fra gamle dager har godt tapt, og alt må oppdages på nytt når man skal begynne å sende folk opp igjen.
 
L

Laban MK2

Gjest
Tenk etter godt folk vinyl var en gang , du kan heller ikke dra til månen med mennesker på kort varsel sånt tar tid .

Vil vel tro at dybde kunnskap / strenge krav / nytt produksjons utstyr eller tilgang på rett vedlikehold er en sagablott , kanskje det kun handler håpet om raske penger som med alt annet i dag .

Mvh

Type O negative :D
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Problemet har vært at da LP forsvant så havnet mange av de gode platepresser på dynga. I dag finnes fortsatt noen av de gode gamle, men også noen som presser med meget god kvalitet er tilbake. Det er ikke bare pressinga som er viktig, men også type vinyl. Så har noen presserier kommet (feks i Tsjekkia) som er ekstremt overarbeida. Slike presserier tipper jeg er presset på tid (no pun intended). I tillegg er det nok litt uvant for artister at de nå må investere såpass mange kroner for å gi ut musikk, etter årevis med digitale kopier som bare sendes iTunes og Spotify. Noen artister ønsker kanskje ikke bruke de aller dyreste til å trykke opp et album, og kvaliteten blir så som så.

De aller aller beste platene mine er definitivt fra tyske Stock Fish Records og Acoustic Records i USA. De er av topp topp kvalitet:)
Doug MacLeod-Theres A Time-45 RPM Vinyl Record|Acoustic Sounds

Klikk på linken og sjekk youtube video nederst!
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Finnes mye godt håndverk der ute.


“…all I can say is THIS IS INCREDIBLE!!!!!! The sonics are spectacular and the pressing quality is as good as has ever been pressed in my opinion. The backgrounds are dead, black, silent the way Japanese pressings used to come on JVC ‘Supervinyl!’ and believe me it doesn’t get any better than that, though this may even be richer, darker and blacker.” Music = 9/11; Sound = 11/11 – Michael Fremer, MusicAngle.com


http://www.qualityrecordpressings.com/index.cfm?go=start

Vinyl | Pallas
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Verdens aller beste vinyl var det JVC (Victor Company of Japan) som hadde. Den ble brukt til første serien av MoFi vinyl fra til 200 Gr. tok over på 90 tallet. Den er svakt gjennomsiktig med baklys og i rødbrun farge. Denne formulaen gikk på dynga på slutten av 80 tallet en gang, og skulle aldri brukes igjen visstnok. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
De (tross alt) få pressene som er operative i dag går nok trolig døgnet rundt. Pågangen fra de som ønsker å utgi er større enn kapasiteten reelt sett er i dag. Av den årsak går det nok litt for fort i svingen under produksjonen hos de fleste.

Èn av årsakene til at det har tatt såpass lang tid å utgi Amused To Death skyldes visstnok at det var lang ventetid for å få slot-tid ved den produksjonsenheten som var ønsket - for å sikre kvalitet.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg leste for en liten tid siden at alle pressene i USA var solgt, men at det var et firma i Canada som hadde kjøpt opp flere gamle presser, og dermed 'reddet' vinylen mer eller mindre. Nå ser det vel ut til at vinyl er på full fart tilbake, og det må vel også bety at det investeres i nye presser, nytt produksjonsutstyr rundt om kring, eller er nisjen fortsatt for small og risikoen for stor ennå? Blir det ikke produsert nye og gode pressinger snart vil det hele kanskje ebbe ut igjen?
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Og en ting til: vi som vinylkunder må være villige til å betale for kvalitet også. Dersom man ikke er villig til å betale mer enn 179kr for en LP i dag, så får man ofte så som så. Jeg betaler gjerne 250-300kr for en vinylpressing jeg spiller om og om igjen, med tårer i øya:)

David Roth (Pearl Diver) fra Stock Fish Records er et slikt album! Neste blir Sarah K (Waterfalls) også fra Stock Fish:) Her er dynamikken beholdt slik det skal være, uten bruk av crappy master med loudness effekt. Platene fra Stock Fish er og meget stille.

Men igjen, dersom du er seriøs vinylentusiast, men ikke er villig til å investere i en Okki Nokki eller VPI platevasker, så bør du revurdere. Rene plater får du kun etter skikkelig vask og er avgjørende for god lyd. Og man MÅ vaske helt nye plater også. Jeg vasker med Okki Nokki for så å impregnere hver side med et tynt lag Groove Glide. Det gjør underverker for å minske friksjonen i rilla. Sparer pickup, mindre støy og hindrer statisk oppbygging. En imregnering holder i flere år! Anbefales også! :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når en plate koster 350 spenn i den lokale butikken, er det noen som sitter igjen med en ganske god kalkyle. ;) De samme platene kan gjerne kjøpes på Amazon eller Discogs for halvparten.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Og en ting til: vi som vinylkunder må være villige til å betale for kvalitet også. Dersom man ikke er villig til å betale mer enn 179kr for en LP i dag, så får man ofte så som så. Jeg betaler gjerne 250-300kr for en vinylpressing jeg spiller om og om igjen, med tårer i øya:)
Dessverre er det ikke slik at de dyrere platene er lytefire de heller. Har kjøpt flere som det bare var å levere tilbake igjen, eller la være å kjøpe.

Det eneste vi som forbrukere kan gjøre er å klage, bytte, levere tilbake (heve kjøpet) eller la være å kjøpe - og være klare på å fortelle hvorfor til platesjappene. En stor nok mengde slike reaksjoner ville kunne bidra til en kvalitetsheving.

Men, det er vel fånyttes. Trolig vil de (få) av oss som gidder å gjøre dette være en dråpe i havet i forhold til mengden. Brorparten av de som kjøper vinyl i dag er nok forholdsvis ukritiske til kvaliteten.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har bestilt Amused To Death hos BigDipper fra Analogue Productions. Koster litt, men da vet jeg at jeg får det beste :)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kan være enig i innlegg #6.
At det finns gode pressinger er det vel ikke å tvile på.Men de dårlige trekker ned såpass at mange vurderer å se bort fra vinyl.Jeg har vært
av de heldige og har ikke så mange som låter skjit.
Jeg må ærlig innrømme at Tape blir mer og mer interessant men er fortsatt kostbart.Så litt Tape og mest Lp er det som funker for meg.
Det er vel ikke slik at produsentene sitter å prøvelytter produkter de slipper ut.Hadde de så gjort hadde nesten ikke en Lp kommet gjennom
"nåløyet" ville jeg anta.Vinylindustrien er såpass dårlig for tiden at det må gis strykkarakterer til de fleste av produsentene.
Mvh Kenneth
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Kan være greit å ha i bakhuet at det faktisk var ganske mange bedritne både masteringer og pressinger tidligere også.
Har kjøpt endel skikkelig sølete lyd på vinyl fra det glade 70 tallet.

Det finnes ganske mange bedre nypressinger og bedre masteringer, som feks Machine Head m Deep Purple.
Ny 180gr av nevnte til 179 NOK spiller faktisk fantastisk bra og ligger ikke tilbake for 70-tallspressinger.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har sendt en melding til BigDipper angående denne LP`n til Doug McLeod :)

Problemet har vært at da LP forsvant så havnet mange av de gode platepresser på dynga. I dag finnes fortsatt noen av de gode gamle, men også noen som presser med meget god kvalitet er tilbake. Det er ikke bare pressinga som er viktig, men også type vinyl. Så har noen presserier kommet (feks i Tsjekkia) som er ekstremt overarbeida. Slike presserier tipper jeg er presset på tid (no pun intended). I tillegg er det nok litt uvant for artister at de nå må investere såpass mange kroner for å gi ut musikk, etter årevis med digitale kopier som bare sendes iTunes og Spotify. Noen artister ønsker kanskje ikke bruke de aller dyreste til å trykke opp et album, og kvaliteten blir så som så.

De aller aller beste platene mine er definitivt fra tyske Stock Fish Records og Acoustic Records i USA. De er av topp topp kvalitet:)
Doug MacLeod-Theres A Time-45 RPM Vinyl Record|Acoustic Sounds

Klikk på linken og sjekk youtube video nederst!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Har bestilt Amused To Death hos BigDipper fra Analogue Productions. Koster litt, men da vet jeg at jeg får det beste :)
Det er vel kùn den pressingen som slippes nå i juli - og ikke alternativer?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det finnes ganske mange bedre nypressinger og bedre masteringer, ...
Ja, det er ikke bare negativt.
Eksempelvis Division Bell 20th anniversary utgaven har meget god lyd og generell kvalitet. Det samme gjelder Eagles Desperado re-issue på Asylum RRM1-5068. Denne har ordinær pris på kr. 149,- på The Garden, og har meget god kvalitet og "riktigere" cover enn de øvrige re-issues.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Har sendt en melding til BigDipper angående denne LP`n til Doug McLeod :)

Problemet har vært at da LP forsvant så havnet mange av de gode platepresser på dynga. I dag finnes fortsatt noen av de gode gamle, men også noen som presser med meget god kvalitet er tilbake. Det er ikke bare pressinga som er viktig, men også type vinyl. Så har noen presserier kommet (feks i Tsjekkia) som er ekstremt overarbeida. Slike presserier tipper jeg er presset på tid (no pun intended). I tillegg er det nok litt uvant for artister at de nå må investere såpass mange kroner for å gi ut musikk, etter årevis med digitale kopier som bare sendes iTunes og Spotify. Noen artister ønsker kanskje ikke bruke de aller dyreste til å trykke opp et album, og kvaliteten blir så som så.

De aller aller beste platene mine er definitivt fra tyske Stock Fish Records og Acoustic Records i USA. De er av topp topp kvalitet:)
Doug MacLeod-Theres A Time-45 RPM Vinyl Record|Acoustic Sounds

Klikk på linken og sjekk youtube video nederst!
Fortell hva de svarer:) Har ikke plata sjøl, kun på Wimp og selv der høres den fantastisk ut. Full dynamikk fra master dette og er en direkte innspilling. Skal ha denn snart jeg også:)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.515
Antall liker
57.394
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Litt pirkespikkefliseri:

Jeg antar at det refereres til STOCKFISCH Records?
(Ikke Stockfish)

Hos meg låter ikke Stockfischplater hverken best eller eksepsjonelt spennende, men jeg vet det er mange som liker de.
Bra lyd, men ikke best.
Stockfisch låter bedre på harde og kvasse anlegg enn mye annet man forsøker å få godt resultat med.

Jeg tenker også på å handle den MacLeodskiva.
Den har fått god omtale i HIFI News.

mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Min erfaring er helt på linje med flere her. Klok av skade og frustrasjon, kommer jeg til å prioritere sjapper der vinylen jeg øsnker meg kan besiktes og prøvelyttes. Kjenner bare til Big Dipper som tilbyr dette, så andre tips tas med takk :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.515
Antall liker
57.394
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Besiktigelse er OK, men om jeg kjøper ei ny plate har jeg ikke lyst til at den skal være kjørt gjennom av ei tvilsom nål i en platebutikk.
På Musikkverket på Hamar, der jeg handler mye, har jeg aldri hatt problemer med reklamasjon.
Hvis den ikke er i orden bestiller de ny. De tar mye varer via Big Dipper.
Nick Caves Push The Sky Away klarte vi ikke å finne et flatt eksemplar av, men byttet 2 ganger før jeg sjøl ga opp.
Intet å høre av skraping e.l., og en "normal" kunde hadde neppe brydd seg om det.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Andreas på BigDipper var usikker angående om AP pressen var lik Euro pressen som tydeligvis var en del billigere. Skal ned dit etterpå å hente noe som jeg har bestilt, og skal sjekke det nærmere da. :)

Har bestilt Amused To Death hos BigDipper fra Analogue Productions. Koster litt, men da vet jeg at jeg får det beste :)
Det er vel kùn den pressingen som slippes nå i juli - og ikke alternativer?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Fint. Meld tilbake. Om det stemmer at det vil kunne være kvalitetsforskjeller, så er det jo heeeelt avgjørende å vite hvilken man skal ha av den skiva:)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
AP presser det meste hos QRP, samme eier. Erfaringsmessig så er EUR utgavene presset i Europa. Med mindre det er hos Pallas så er de garantert dårligere.

Chad Kassem fortsetter for øvrig i den gode lyds tjeneste, nå har han kjøpt nylig avdøde legende Doug Sax sin Master Lab.
Acoustic Sounds Purchases Doug Sax's The Mastering Lab | Analog Planet

Ellers så er jeg litt usikker om alle diskuterer det samme, dårlige pressinger eller dårlig lyd på plater?

Når det gjelder re-utgivelser så kjøper jeg kun plater jeg vet er presset hos RTI, Pallas, QRP og noen få andre, da vet jeg at det er superb kvalitet. Så får det koste det det koster.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Ikke alltid det det stemmer, ECM bruker Pallas og de nye derfra er overaskene nok ikke spesielt bra.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja det er rart det der, det nye fra ECM er egentlig ikke godt nok, man forventer det beste derfra. Men som regel er plater presset hos Pallas noe av det beste der ute, det er det mange bevis på.
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Også rart at ECM de brukte Deutsche Grammophon tidligere, disse har jo ikke det beste ryktet på sin egen vinyl,men på ECM så fikk de det tydeligvis til.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Litt pirkespikkefliseri:

Jeg antar at det refereres til STOCKFISCH Records?
(Ikke Stockfish)

Hos meg låter ikke Stockfischplater hverken best eller eksepsjonelt spennende, men jeg vet det er mange som liker de.
Bra lyd, men ikke best.
Stockfisch låter bedre på harde og kvasse anlegg enn mye annet man forsøker å få godt resultat med.

Jeg tenker også på å handle den MacLeodskiva.
Den har fått god omtale i HIFI News.

mvh
Det var jo en merkelig slutning!? Låter bedre på spisst og kvasst anlegg:) hehe, her er det hverken spisst eller kvasst anlegg. Ei heller var anlegget til Thorhauge med rør pre, rør-effekt og hans egenkonstruerte platespiller med Denon DL-103 og sin rør phono. Ikke i nærheten av at dette anlegget kunne være spisst og kvasst, og Stockfisch med David Roth var noe av det beste som jeg om min gode venn PålK noen gang har hørt.

Kan hende at Stockfisch ikke høres så bra ut på anlegg som låter litt ullent og slapt?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Fikk ikke snakket med Andreas, men skal skrive en mail til ham I morgen :)

^ Fint. Meld tilbake. Om det stemmer at det vil kunne være kvalitetsforskjeller, så er det jo heeeelt avgjørende å vite hvilken man skal ha av den skiva:)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Verdens aller beste vinyl var det JVC (Victor Company of Japan) som hadde. Den ble brukt til første serien av MoFi vinyl fra til 200 Gr. tok over på 90 tallet. Den er svakt gjennomsiktig med baklys og i rødbrun farge. Denne formulaen gikk på dynga på slutten av 80 tallet en gang, og skulle aldri brukes igjen visstnok. :)
Ikke bare JVC men det meste fra japan var like bra. Kjøper fremdeles mint vinyl fra Japan (sist for 5 minutter siden). Kan Jethro Tull's Songs from the wood på EMI-Toshiba overgåes?
Ny vinyl er så ymse. Kvaliteten er generelt lavere enn i gamle dager, men det finnes unntak. Synes Speakers Corner (Pallas) er generelt veldig bra.
 

Hi-Wood-Fi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
75
Antall liker
46
Sted
Oslo
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb
Topp Bunn